Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelspørsmål

Koll

over 16 år siden

Koll

Under en golfrunde i dag oppsto denne situasjonen: jeg spilte en dårlig ball fra tee, som havnet i tykk røff. Kunne ikke se den fra tee. Jeg erklærte den dog ikke for tapt, og valgte for sikerhets skyld å spille en provisorisk ball. Den gikk kortere enn ball nr. 1 , men lå synlig i fairway. Fremme ved provisorisk ball slo jeg på den, og den gikk strålende og lå fint til for innspill og putt (7 slag ville gitt meg 1 poeng). Så gikk jeg videre fremover for å lete etter min første ball. En medspiller av meg fant den. Den lå umulig til, men jeg måtte jo slå på den (kunne vel ha erklært den uspillbar og tatt straff). Brukte ørten slag frem til green og nullet ut hullet.
Spørsmålene min er:
1) Var det feil av meg å slå slag nr 2 (egentlig slag 4) på den provisoriske ballen før jeg begynte å lete etter den første?
2) Er det bare jeg som kan finne den første ballen for å slå på den, eller er det tillatt at en medspiller gjør det? Jeg hadde forsåvidt ikke bedt noen i flighten om å være med å lete, men dette er jo vanlig praksis i selskapsrunder. Jeg spør fordi det er temmelig sannsynlig at jeg selv ikke hadde funnet ballen, siden den lå så bortgjemt. Da hadde jeg hatt en fordel i å spille på den provisoriske.
I konkurranser er vel ikke medspillere med på leting etter konkurrentens ball, men hva med publikum? Er det lov? Har jeg lov til å skrive meg ned, dersom det er mine medspillere som finner min ball?

Dette er trolig amatørmessige spørsmål, men jeg spør likevel.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

1. Nei - du kan slå den provisoriske og så lete.

2. Nei - medspiller kan også finne ballen og har rett til å lete.

Medspiller

over 16 år siden

Medspiller

Enig med Sam, og når det gjelder spm. 1, sa jeg jo det til deg underveis også Koll.

(Men du har fordreid sannheten litt, for du har vel ikke allerede glemt at du satte en fin putt for 1 poeng med den opprinnelige ballen, og av den grunn nesten hoppet opp og ned på greenen på hull 17 på Evje av ren glede).

PS. Takk for runden.

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Hm, en Koll som hopper opp og ned av ren glede. Ikke det bildet jeg har opparbeidet meg av umuliusen Koll. He he...
Hyggelig at noe som har med golf å gjøre kan glede den mannen!

Testogolfer

over 16 år siden

Testogolfer

Koll som gleder seg? Nekter jeg å tro....Eller kan han glede seg på egne vegne, men ikke andres?

jonag

over 16 år siden

jonag

Sam har så rett

Så lenge dere vet eller antar at den opprinnelige ballen er nærmere hullet enn den provisoriske kan du slå et slag på den provisoriske og så lete etter den opprinnelige ballen. Intensjonen var å ta med seg den provisoriske og uansett om dere finner den opprinnelige ballen der dere antar den var eller til og med lenger fra hullet enn den provisoriske vil det å finne den opprinnelige ballen gjøre at den provisoriske ballen opphører å være provisorisk ball til å bli en ball som ikke er i spill.

Med det siste menes det at å slå videre på en provisorisk etter at opprinnelig ball er funnet er å anse som slag på en ball, dvs en feil ball og da kan mye grusomt skje ;-)

Regel 27 er veldig greit å lære seg for den får man ofte bruk for.

Altså, en provisorisk er provisorisk helt til den opprinnelige ballen identifiseres, da blir den provisoriske ut av spill, den opphører å være provisorisk.
En provisorisk ball blir ballen i spill dersom den opprinnelige ballen defineres som mistet:
1. Dersom man slår et slag på den provisoriske og den provisoriske er på samme sted eller nærmere hullet enn der man vet eller antar at den opprinnelige ballen er
2. Dersom man ikke ila 5 min finner den opprinnelige ballen.

Så du kan ikke erklære ballen for mistet, du må gjøre noe for at den mistes (enten lete i 5min eller slå på den prov slik at den blir i spill)

Dersom du da har et vanskelig par 3 med trøbbel rundt green, slår et slag ut i huttiheita, og slår en prov som legger seg fint på green og en bogie er innen rekkevidde kan du faktisk si at du ikke tenker å lete etter den opprinnelige og så gå rett bort og putte. Dersom noen finner ballen før du får slått et slag på den provisoriske plikter du å identifisere den. Dersom man da har funnet ballen innen 5min og det er din så er den provisoriske ute av spill.

krystallklart ikke sant ;-)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Hyggelig at Koll var en glad og blid fyr iflg Hr. Medspiller. Han har jo selv lenge hevdet det...... Det var godt du ikke hoppet på greenen koll. Det er ikke bra for gresset....

Festlig

over 16 år siden

Festlig

Morsomt at man kan sjekke i Golfbox hvem som spilte i dag

Knegg

Og

over 16 år siden

Og

da er også Koll avslørt som løgner

what a surprise

kneggeknegg

Ufin oppførsel

over 16 år siden

Ufin oppførsel

Ufint å identifisere personen bak nicket.

Til Koll.
Du kan legge anonym i Golfbox hvis du ikke vil ha navnet ditt publisert.

Totto

over 16 år siden

Totto

Er noen identifisert ? det er vel bare hr. Festlig og hr. og som knegger rundt sier de vet noe ? Bookinger fra dagen før forsvinner samme dag/dagen etter. For å identifisere må man vite når Koll spilte - det var vel neppe bare ham på Evje i går....

Innmari Serriøs

over 16 år siden

Innmari Serriøs

det er nok noen og enhver her som nå skjønner hvem Koll er.

Episoden, banen spilt, hullt det gjaldt, og en viss person som står booket på Evje den gjeldende dagen....

Litt for mange tilfeldigheter til at dette nå ikke er bankers.

Sorry Koll.... du er blåst, og har nektet for å ha noe med vedkommende du er blåst for, men kjenner vi deg rett, så forsvinner du vel nå fra forumjordens overflate, og dukker opp, resurrected med annet nick litt senere.

Gunnar Bull!
du får ære..... teorien din stemte på en prikk.....

Ufin oppførsel

over 16 år siden

Ufin oppførsel

Ære.
Greitt om det blir en påstand i en diskusjon, men man skal ikke identifisere personen bak et nick uten vedkommendes ønske.

Jålehandicapper

over 16 år siden

Jålehandicapper

Det er da ingen som er idnetifisert, og hvis det er det vil jeg vite hvem som er hvem, hva som er hva og hvor hvor er når.

Kim

over 16 år siden

Kim

Du må jo være idiot som ikke vet at flere kan være med å lete etter dine ball:)

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Et eksmpel fra en PGA turnering.

Phil Mickelson slo seg ut i noe skogkratt nede i en skråning. Markørene fant ikke ballen umiddelbart så han slo ut en prov på fairway. Når han kom fram og ikke fant den første ballen ute i det åpne skjønte han at dette så veldig dårlig ut. Han ville ikke lete videre og sa: "Lets forget this ball and continue on the provisional." Han begynte å tusle tilbake opp til fairway da en publikummer ropte at han hadde funnet ballen. Da roper Phil oppgitt og sier noe sånt som: "Aaargh I told you to not look for the ball".

Men ballen var der og han måtte dra tilbake til tee´en å slå ut en ny ball siden den provisoriske er satt ut av spill med en gang førsteballen er funnet.

I turneringer hjelper man selvsagt medspillere/motspillere å lete etter ballen. Men sier de at de gir opp å lete er man gentleman nok til å ikke lete. Men ser man den så ser man den, og da melder man ifra.

Easy smeasy!

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Har savnet trivelige Kim, men der var han!

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Mulig jeg er litt treg her, Gunder, men hvorfor måtte han tilbake på tee og slå en ny ball?

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Jeg husker godt den situasjonen.
Han spilte ny ball fordi den første som kom i spill etter å ha blitt funnet var uspillbar.
Tee var eneste spillbare sted.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Jeg føler meg ganske sikker på at Mill Pickelson ikke dumma seg ut når han gikk tilbake til tee - det må ha vært fordeler forbundet med det.

For min del synes jeg det er mer irriterende med medspillere som ikke hjelper til med å lete enn med de som faktisk hjelper til, men konstaterer at hvis jeg havner i samme ball som Koll så skal jeg være noe mer varsom med å hjelpe til.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Snedd:
Scrambler har helt rett. De fant altså førsteballen som han hadde gitt opp å lete etter. Han vile jo selvsagt slå på proven som lå klar i fairway. Men siden de fant ballen, og at den var uspillbar, så måtte han helt tilbake til tee å slå en ny en. Tror det gikk bra, men når det koker er det jo lett å drite seg ut på den også. Da kommer 9´erne meget fort :)

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Sam: Det kan være ganske kjedelig når medspillere ikke orker å hjelpe deg å lete. Du og jeg spiller jo meget pen og fin golf så vi leter jo sjelden etter vår egen ball - men av og til må man jo lete litt.

Men i saken til Koll lurer jeg på en ting:
Hvorfor ville du helst spille på den provisoriske ballen? Det er da absolutt best å finne ballen igjen. Da kan du dømme den uspillbar på stedet og droppe innen 2 køllelengder, eventuelt gå så langt bak i flaggretningen å droppe der. Du vil mest sannsynlig klare å slå en ball fordi proven din uansett.

jonag

over 16 år siden

jonag

Sant Gunder, det skal jeg huske.
Men noen ganger er det best å velge den prov

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Gunder, da - poenget mitt er at man selvsagt leter, og at de som ikke leter etter andres baller er på gorrhyse nivå.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Litt uenig der Gunder. Ikke alltid det er så fint finne ballen, ikke alltid terrenget er så fint innen 2 køllelengder, og tilbake i flagglinjen kan være lenger og lenger inn i skauen. Man må se an terrenget.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Sam: jammen jeg er jo enig !!! enig enig enig :) Gorrhysa liker vi ikke å møte på banen.

bogeybjarne: Japp det er helt klart at noen ganger skulle man vært skånet for å finne ballen sin :) Jeg tror at jeg aller helst har lyst å finne ballen, men når en ligger bak et tre man ikke kommer seg forbi er det kjipt å ha en glimrende provisorisk. Blir som å spille Lotto. "Vil jeg nå egentlig finne den? Tar jeg sjansen på å finne den?" Derfor har vi de fine valgene vi kan ta på tee:

1. Slå provisorisk
2. Slå ny ball
3. Mase om å få Mulligan :)

SäPo

over 16 år siden

SäPo

Totto:
1) Det går an å slå på "Vis utgåtte tider"
2) Det var ikke SÅ mange som spilte Evje denne dagen
3) Noen har et mer (historisk) kjent navn enn andre i forum-kretser
Det tar tre minutter.
Blåst!!!

Olle

over 16 år siden

Olle

Ohhh så spennende.

Kunne ikke bry meg mindre. Hvem som "skjuler" seg bak et Nick er vel uvesentlig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her