Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

svikt og overraskelser i Junior-NM!

overrasket...

over 21 år siden

overrasket...

Mange av de store favorittene sviktet på Hauger i helgen.....Markus Leandersson tar seieren etter 3 uker med skader og golfkøller på hylla...Thorp holdt ikke helt inn,men var i nærheten...
Den kanskje største favoritten,Knut Børsheim endte på niendeplass noe overraskende delt med Joakim Mikkelsen fra Drammen,Michael Larsen fra Meland og Are friestad fra Stavanger...
Børsheim hadde noe stort på gang,trodde de fleste,men han greide såvidt cuten....

Denne turneringen var temmelig full av overraskelser for min del....

Jeg var heller ikke veldig imponert av scorene...:)

Trodde at vinnerscoren skulle bli lavere i denne turneringen....!!

RS

over 21 år siden

RS

Hauger har baneverdi på 76 og slope 144, en med 0 i hcp får 4 slag her.
(2 mer enn Meland). Banerekorden på Hauger er 71 hvilket flere av juniorene var i nærheten av.
Greenkvaliteten var meget dårlig.
Jeg synes ikke resultat eller score var uventet, men i tråd med tidligere resultater.

ikke vet jeg...

over 21 år siden

ikke vet jeg...

det er vel kanskje greit det her....banen er jo som kjent lang men er det ikke noen som syns dette er litt dårlig??

ingen katastrofe,men...cut på 165 i NM...???

Padre

over 21 år siden

Padre

En NM vinner som har en runde på over 80 slag er vel ikke akkurat i verdensklasse...

HM

over 21 år siden

HM

Mange av dem hadde over 80 på andrerunden på lørdag. 36 hull i sterk varme og høy luftfuktighet på dette nivået er tøft.
Tror man skal være forsiktig med å trekke for mange negative konklusjoner sånn uten videre.
Og hvis banerek. er 71 og Markus L. gikk på 73 i dag så viser vel det potensialet.

Mr. Mean

over 21 år siden

Mr. Mean

UNNSKYLDNINGER UNNSKYLDNINGER UNNSKYLDNINGER ! ! !
På AMA-tour hører man stadig om vind, snø, storm og regn.
Men denne tar kaka: "Sterk varme og høy luftfuktighet......."
Ha ha ha, noen som har spilt golf i Frankrike eller Spania ??
Der man spiller på Middelhavskysten i 40 graders varme og 100% luftfuktighet.
Og der nasjonale juniormesterskap har cut på 5-6 over par, og det er 25 spillere under par etter 54 hull ???
Våkn opp dere naive nullvitere.
NIVÅET I NORGE ER IKKE BEDRE.
I Frankrike er det f.t ca 80 spillere under 15 år med NEGATIVT HCP.
Hvor mange har vi i Norge ???
Jeg kjenner ikke til noen !
For at dere som bryr dere skal ha et lykkeligere liv så må dere slutte å drømme. Norsk golf er som langrenn i Sudan.
Kanskje burde golfpresidenten søke jobb som skipresident i Sudan, da ville han kanskje lykkes bedre enn han gjør med golf i Norge.

H J B

over 21 år siden

H J B

Dette er vel en diskusjon om hvilket nivå man skal sammenligne norske juniorgolferne med. Overrasket og Mr.Mean mener man skal sammenligne med de store golfnasjonene i Europa. Er man dårligere enn dette så er man elendig. Punktum.

Men RS o& Co mener man må sammenligne med et litt mer realistisk nivå. Tidligere Juniorturneringer og mesterskap, banerekorder og tidligere turneringer på banen?

En ting jeg har erfart når man jobber med ungdomsidrett er at det ikke hjelper å fortelle hvor dårlige de er. Da gidder de bare ikke mere.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Man skal være veldig forsiktig med å kalle disse juniorene for dårlige golfspillere. Selv om man ikke kan hevde seg i Europa så er man ikke dermed sagt dårlig. Det er besynderlig mange i dette forum som har det med å rakke ned (og jeg synes å merke en skadefryd) på andre spillere sine scorer. For det første så er det meg bekjent ingen av disse juniorene som har proklamert at de er verdens beste spillere, og da skal de ihvertfall ikke få pepper for at de ikke er det heller.

Hvis man ønsker å få fram gode spillere i Norge så tviler jeg på at løsningen er å skremme dem fra å score dårlig. Nesten så jeg håper at enkelte av dere anonyme kritikere ikke har barn selv, da psykolog-regningene kan bli store i fremtiden. (Og for ordens skyld så HAR de fleste norske golfspillere NEGATIVT handicap... men det er vel ikke alltid like lett å holde orden på disse begrepene=)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

En av mediesamfunnets største svakheter: SUTRING - SUTRING OG SUTRING.

Krig, død, fordervelse, dårlig helsevesen, dårlig ditt og dårlig datt. Vi fokuserer på det som er DÅRLIG, og er det ikke dårlig, så er det helt sikkert dårligere enn alt annet. Vi lever i et land med de beste levevilkår i verden, men vi er et av de folk som klager mest. Fytti katta så fælt vi har det.

La oss klage skikkelig på juniorene nå, la oss dra dem ned i søla, la oss få talenter til å miste motet og slutte !! Jippi !!!!

Dagen's utblåsning.....

Jeg har en ting å si til dere sutrekopper: kom dere vekk fra PC skjermen og gå ut i golfklubbene deres og JOBB med juniorarbeid. JOBB aktivt i klubbene deres slik at vi kan få flere juniorer inn i golfene, kanskje vi finner noen diamanter der inne. Du trenger ikke å være golfproff / ekspert på golf for å kunne gjøre en jobb. Du kan hjelpe til med å steke vafler eller noe slikt også ! Hadde vi golfere vært like flinke til å hjelpe til med alt mulig, på sammen måte som alle de ti tusner med helpsomme forelder / ledere som hjelper til på langrenn, alpint, fotball osv så kanskje... KANSKJE klarer vi å få noen HELT der oppe. Det krever JOBB, og MANGE talenter. Alle mulige talenter, vi trenger alle, også de som ikke kommer i verdenstoppen.

I stedet for å sutre og klage på NGF osv. så må hver enkelt gå til si hjemmeklubb og sørge for å ha et godt juniorarbeid.

RS

over 21 år siden

RS

På juniorsiden har Norge resultater i Europa toppen.
Gå inn på NGF sine sider og les.
Den store utbredelsen av golf i Norge har skjedd de siste årene, nivået blir bedre for hvert år.
Landlagsledelsen er også meget fornøyd med resultatene som norske junior spillere viser.

Det er en ukultur på dette forum hvor en rakker ned på andre så fort muligheten byr seg!

HM

over 21 år siden

HM

Bra innlegg Runar og RS.

Unnskyld Mr. Mean, men din måte å skrive på minner om en bortskjemt drittunge. Du vet alt og andre vet ingen ting. Har sett samme ordlyd og væremåte under et annet nick på dette forum. Tipper at det er samme person som står bak begge.
Vær litt mer positiv, da får du et lykkeligere liv. Hadde de som fikk en 80 runde som nr 2 hatt samme innstilling som deg så hadde de spilt +80 på siste runde også, istedet hadde de guts og fighting spirit nok til å spille 73, som vinneren gjorde.
Ha en fin dag, solen skinner og nå skal i hvertfall jeg ut og spille golf.

ball-striker

over 21 år siden

ball-striker

Mr.Mean ta den her til ettertanke.

resultater fra european young masters.
4 plass Marius Torp, Norge -4
11 plass Anders kristiansen, Norge +2
31 plass Franskmann +11
41 plass franskmann +18
bare for at du tar frem Fransk jr golf.
Norge har også en spiller på Jr Ryder cup, så det så.
Stå på Mr Mean, dette kan du ingen ting om, skjerp deg.

Gunnar S

over 21 år siden

Gunnar S

Det er vel ingen grunn til at prestasjonene innen junior-golf ikke skal svinge litt, som det jo gjør med juniorer i all annen idrett.

80-runder kan alle toppgolfere ha med ujevne mellomrom, det er i hvor stor grad de kan snu skuffelsene til fremgang som avgjør om idretten/hobbyen din blir levebrødet i fremtiden.

Læring kalles det, og junior-eliten i Golf-Norge er intet unntak fra dette.

Mr. Mean

over 21 år siden

Mr. Mean

Dere tar feil alle som tror at jeg har skadefryd.
tvert imot ønsker jeg fremgang og gode resultater for norsk golf

men, for å sitere RS: "Landlagsledelsen er også meget fornøyd med resultatene som norske junior spillere viser"..

Det er der det sitter, landslagsledelsen er fornøyd, og da stopper fremgangen for de beste opp. Jeg vet at norske juniorer gjør isolerte enkeltprestasjoner internasjonalt, men så stopper det opp. Hvor blir det av stabiliteten? Hvor blir det av juniorene når de vokser til ???
Mange juniorer er gode så lenge klubbene har ansvaret, men så snart de kommer under paraplyen til NGF blir de borte.

Ser man på de suksessrike idrettsgrenene våre (f.eks. langrenn, skiskyting, hopp, håndball) så styres og trenes utøverne av personer som har vært lenge i miljøet og som selv har vært aktive, de fleste på høyeste nivå.
Ser man på golf så styres klubbene og forbundet av personer som ikke har idrettsbakgrunn og som ikke har resultater å vise til i noen som helst sportsgren, Noe sier meg at det denne inkompetansen i styre og stell bremser den sportslige utviklingen blant unge utøvere.

Jeg har i mange år hatt klubbmedlemsskap både i Norge og Sverige, og det er utrolig at det kan være så store forskjeller over så små avstander.
Det er også utrolig at så mange svensker i norsk golf ikke klarer å overføre kunnskap til organisasjonene.
Svaret ligger i at alftor mange "uerfarne snobber" ser status i å inneha tillitsverv i golfklubbene og golfstyret, og dermed blokkerer bort dem som har noe å komme med.
Vi må bli mer bevisste på hvem vi velger inn i golfstyrene, og fjerne høyhandicappede nybegynnere i 40 og 50 årene. Videre må vi dra inn personer som har vært litt rundtomkring og som selv har oppnådd resultater. Man må vite hva man holder på med, ellers nytter det ikke.

mr what??

over 21 år siden

mr what??

Mr mean:
80 spillere under 15 år med pluss handicap du lissom... hvor har du det fra`? da jeg sjekket resultatene i lag-em hadde ingen av de franske deltagerne pluss handicap, og det er opptil 18 år... med mindre de stilte med b-laget, noe jeg ikke tror de ville gjort i et EM, så tar du grundig feil.

Prowler

over 21 år siden

Prowler

Mmmmm forstår at visse personer her IKKE har gått 36 hull på Hauger med 1 times hvile på samme dag, det har jeg prøved....
Og ha en score som våre jr hadde den dagen tror jeg mange inkl. på dette forum skulle ønske seg... Bare for og nevene det så gikk jr helt ned til 13 år fra back tee... Banen måler seg 6393 fra hvit tee og 2 av hullene er ikke nåbare for en hvem som helst, Hull 13 er 446 meter, hull 15 er 438 meter par 4 og begge går oppover. Gikk caddie to runder på samme dag i fjor på amatouren, og ingen i den fligthen greide og nå green in regulation. Så og sitte i sin egen stue og si noe så banalt at våre jr ikke måler seg er noe forbanna vrøvel....
Vil bare nevne at banens par er 72 og bane rekorden er 71 for både for damer og herrer (Banerekord herrer: K.A. Schiager /D. Gallagher 71 Banerekord damer: Suzann Pettersen 71)

Årets NM Jenter Caroline Martens Larsen / Losby 76 80 75
Årets NM Gutter Markus Faye Leandersson / Kjekstad GK 75 81 73

De som mener at de unge er så dårlige, kan jo ta med seg denne scoren og se om de greier og matche den i hele tatt.....

Kan med sikkerhet si at jeg ikke greier det, min beste runde på Hauger er 80 og på mitt hcp 8,4 så er det 4 under par sånn cirka....
(Får 12 slag tilldelt fra gul og 15 fra hvit).......

Til de som prøver seg... God tur og lykke til....

Prowler

Ønsker IKKE --

over 21 år siden

Ønsker IKKE --

en del av sutrekoppene her inn i juniorarbeidet i klubbene. Det hadde ødelagt hele arbeidet og skremt bort hele gjengen. Tenke seg til juniorer som scorer ned mot 70 - 75 over flere runder... Mange profesjonelle spiller ikke så lavt på det jevne. De holder seg oppe med en runde nå og da slik at de kan tjene noen kroner til neste gang. NEI hold dere ved PCèn så dere ikke ødelegger alt!

Eigil

over 21 år siden

Eigil

Synes at det er en meget bra prestasjon av NM-vinneren å ligge på en delt 50. plass (+1) etter første runde på Challenge-turneringen på Vestfold denne helgen. Gled dere over junior-spillere som kan hevde seg mot proffspillere fra inn- og utland, i stedet for å kritisere hele tiden.

Rs

over 21 år siden

Rs

Hva med Thorpe på 12 plass:

T12 THORPE, Marius (123) 73 -3 9 -2

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her