Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Honnøren?

andersmp

over 16 år siden

andersmp

Hei alle,

Ber om et veldig saklig svar... Satt for moroskyld (okda, hadde lite å gjøre på jobben, VELDIG lite) så jeg leste litt golfregler...

Honnøren har jo alltid vært et lite issue, for høyhandicapere - som må slå ut sist etter at singelhandicaperen har smekka ballen 280 meter, og han kommer med sine 150 meter.

Regel 10-2a.
"Når spill startes på hullet: Konkurrenten som har honnøren på det første utslagsstedet er bestemt av rekkefølgen i trekningen. Hvis det ikke foreligger noen trekning, bør honnøren avgjøres ved loddtrekning."

Slik jeg tolker dette, så skal honnøren på første hull avgjøres ved loddtrekning - og ikke den med lavest HCP?

tvalo01

over 16 år siden

tvalo01

Korrekt, at lavest hcp starter er tradisjon for å gi kreditt til den flinkeste spilleren i ballen.

vest

over 16 år siden

vest

eller rett og slett ein grei løysning for å spare tid...

HCPmann

over 16 år siden

HCPmann

Når jeg begynte å spille golf så var jeg alltid den som slo ut sist.
Litt småstresset så fikk jeg satt på coveret og "stormet" etter de andre som allerede var klare til å gå... og jeg var den første til å slå slag nr. 2
Etter min erfaring så ville det vært mest hensiktsmessig om jeg ikke slo ut sist.

Vest: Hvorfor sparer enn tid ved at den med best hcp slår ut først.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

At den med lavest handicap skal slå ut først er noe norsk tull og tøys. Hadde to fine studieår i Australia med mye golf og der var holdningen ganske så avslappet til honnør. Den som var klar slo ut først. Eventuelt var det en hyggelig fremmed australiener på første tee som sa: "Have a go mate!" og pekte hyggelig mot tee-klossene. Underveis i runden var det ofte den som var klar som slo, men spilte man bra golf viste de honnør med å skyve den flinkeste opp på tee´en.

Nå skal det sies at jeg irriterer meg over Gunnar Bull når han sniker til seg honnøren her i Norge - men det er jo stort sett ganske enkelt å ta den tilbake fra han :) Grunnen til at jeg irriterer meg er vel bare at med min lille selvtillit er jeg nødt å hovere overfor vennen min med mitt MYE lavere handicap.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

I en turnering er det alltid loddtrekning, som regel er det gjort på forhånd av turneringsledelsen.

Ellers er det en dum regel, synes ihvertfall jeg. Det er ingen fordel å slå ut først, hvis den som slår lengst skal slå først, må det i tillegg ventes unødig lenge.

På Miklagard er det innført at den som er først klar slår først, ihvertfall ved kø.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

haha. Du tok honnøren fra meg der, Gunder :-)

vest

over 16 år siden

vest

sparer tid i forhold til å avholde trekning/diskutere på 1ste tee.. ellers er eg og tilhengar (og delvis brukar) av "den som er klar" varianten.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Typisk Gunnar og Gunder krangel. Selvsagt skal tradisjonen følges - beste mann ut først på hull 1. Deretter skal man bruke sunn fornuft. Selv har jeg stor glede av å se Gunnar og Gunder slå først på alle hull siden de er så flinke at jeg kan lære mye av både strategivalg fra tee, plassering av ballen på riktig side av fairway, køllevalg (sniktitting) etc. Problemet er bare at jeg, i motsetning til dem, ikke klarer å plassere ballen helt der jeg vil. Men det er jo fryktelig gøy den ene gangen i året da jeg har lavest score på et hull - å få trone først på tee og døffe en ball før G og G.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Spillerekkefølge avgjøres ved at man stiller seg i ring og kaster peg, den peggen peker på går først. Hvis noen insisterer på at lavest handicap går først, får jeg fort 35 i hcp og går sist uansett. Dessverre så stemmer også ofte det handicappet på første tee....

ABC

over 16 år siden

ABC

Men dere vet vel at honnøren på de neste hullene ikke nødvendigvis avgjøres av laveste bruttoscore på foregående hull? Dersom en spiller stablefordkonkurranse, så er blir honnøren bestemt utfra stablefordpoeng på foregående hull

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Riktig ABC, om man skal gå etter boka.

a)Tradisjonen er at laveste score skyter først
b)Det enkleste er at den som er klar pegger opp først mellom klossene

Og

over 16 år siden

Og

har man glemt geværet hjemme kan gjerne den med lavest score slå ut først, alternativt første spiller som er klar.

Man

over 16 år siden

Man

kan eventuellt bruke pistol

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

ABC har rett hva angår regelboken, men i praksis pleier den med færrest slag å slå ut først.
I min erfaring er det også mest effektivt ettersom det er lettere å ha oversikt over den med færrest slag enn flest poeng. I motsatt fall blir det ofte nøling på tee.

Greit at den som er først klar slår først, men klare regler bidrar til at den med honnøren tar ansvar og går raskt til tee i stedet for at alle bare lunter av gårde. Eksempelvis er det et helt annet "steg" i Gunnar Bull når han har honnøren enn ellers...

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Jeg har alltid trodd at honnøren i stableford avgjøres av brutto slag.
Og baserer det på at spillerekkefølge avgjøres som i slagspill, altså bruttoscore.

Hvor står teksten at høyeste poengscore vinner honnøren?

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Ok, fant den nå Regel 32-1 sier at laveste netto vinner honnøren.
Blir morro når 2 stapeiser spiller selskapsrunde sammen og han ene spiller stableford og han andre slag.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Eller når de står på tee´en for å regne ut hvor mange poeng de fikk for å krangle til seg honnøren. Da sier man på godt norsk: "Slå nu di førrbainna gorrhysa"

Keyser

over 16 år siden

Keyser

Strengt tatt er det laveste nettoscore som skal brukes for å bestemme honnøren i Stableford - men i praksis blir det vel det samme

Regel 10-2a refererer til 32-1 som sier "I handicap bogey, par og Stableford konkurranser, tar konkurrenten med laveste nettoscore på et hull honnøren det neste utslagssted."

I praksis er jeg vant til det samme som andre her - den med lavest brutto har honnøren. Men dersom en annen er klar (f.eks. skal slå kortere) så får han spille først

ABC

over 16 år siden

ABC

Jeg har ikke sagt at jeg er enig i hva regelen om honnør sier, men opplever at de fleste tror at den med beste bruttoscore skal ha honnøren. Dumt eller ikke, slik er nå regelen. Beste er jo selvsagt at den som er klar slår, så lenge den med honnøren ikke er klar.

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Det gir altså ingen straff å avvike fra denne regelen, og jeg opplever at kotyme/etikette har etablert en annen praksis.
Jeg synes dagens praksis er mer effektiv og at man skal holde seg til den inntil reglene endres..

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Lancaster(16.04.09 kl. 11:01) "Eksempelvis er det et helt annet "steg" i Gunnar Bull når han har honnøren enn ellers..."

Haha, først tenkte jeg å det ikke finnes nok statistisk materiale for de gangene jeg IKKE har honnøren til å kunne påvise en signifikant forskjell.

Men så begynte jeg å tenke, og jeg tror jaggu meg du har rett :-)

lp

over 16 år siden

lp

I regel 10-2c står det at det ikke er forbundet med straff å spille utenfor tur med mindre man har blitt enige om det for å gi noen en *fordel*.

Om man spiller utenfor tur for å spare tid, så er dette ikke brudd på regelen (10-2c), det står også i dec 10-2c/2.

Reglene er ikke ute etter å straffe urettferdig (ikke alltid i alle fall)

joffa

over 16 år siden

joffa

Etter som jeg har skjønt stammer honnør fra the engelske ordet "the honour", eller æren. Jeg har spilt golf i snart 15 år, og da jeg begynte var det bare sånn at de med lavest hcp begynte på tee 1, og de med lavest score slo ut først. Såklart skal man ta hensyn til tidsforbruk o.l., men dette med lavest netto er det største tullet jeg har hørt, til tross for at det står i regelboka.
På p4-tour var det alment akseptert at de med best score slo ut først, og på internasjonale tourer ser man også det.
Jeg syns dette er en fin tradisjon som skal respekteres, men som sagt bør man jo ta tidsmessige hensyn.

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Virker som de fleste er enige i ditt syn her joffa.
På P4-tour og inernasjonale tourer eksisterer vel bare bruttoscore slik at her vil jo dette gjelde uansett..

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Trekning på første er OK.
Deretter så er det mer ære i at lavest bruttoscore slår ut først.
At noen slår sitt eget hcp er det ikke mye ære i, med så mye rart som det finnes av hcp.
Stablefordgolf oppfattes av den ikke golfende omverdenen på lik linje med voksne mennesker som i selskapslek løper på idealtid.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her