Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Solum - hvorfor den grusomme røffen

H J B

over 21 år siden

H J B

Spilte Solum i dag. Banen er veldig bra. De siste ni er lovende, første ni er bra. Men hvorfor den grusomme røffen? Når det blir litt mere trafikk så kommer det til å gå veldig sakte på banen. Husker for noen år siden at det var mange som mente at Hauger hadde grusom røff. Røffen på Solum mye mye værre. I tillegg så er den i spill på samtlige hull .. så og si.

Fant igjen ballen noen ganger og brukte i snitt 3 slag før jeg kom meg over 20 meter og ut av røffen igjen.

Greit nok det, men det er så uendelig kjedelig å leite etter ballen så for jævlig ofte......

Larvik er vel fortsatt værre?

over 21 år siden

Larvik er vel fortsatt værre?

Larvik også har en grusom røff... Helt greit at man skal bli straffet for å misse fairway, men folk leter til de blir grønne og 5 og en halv times runder er resultatet. Sinnsykt irriterende at de ikke kan få gjort denne noe lettere i bunnen slik at det faktisk gikk an å finne ballen....Hvorfor ikke plante noen små busker eller trær ute i roughen, så har man iallefall noe å ta mål mot. Ikke bare en eng med grønt og gult grass.

Kåle Kålrabi

over 21 år siden

Kåle Kålrabi

Hvorfor ? svaret er enkelt. Det er ikke en banearkitekts jobb å gjøre spillet så lett som mulig for deg og meg. Alle baner må ha et forsvar for ikke å bli knust. Noen steder er det røff, noen steder vind, noen steder mange bunkre, raske greener, onduleringer osv osv som regel en kombinasjon av flere av disse. Selv ser jeg på Solum som en lettspilt bane og uten røff ville jeg ikke giddet å spille banen. Spillet skal tross alt være en utfordring....

Ben Jonsson

over 21 år siden

Ben Jonsson

Uansett synes jeg det er helt unødvendig med "ballsluker-røff", fordi straffen blir unødvendig hard i tillegg til at det fører til veeeeldig sakte spill. Da kan man jo sette opp hvite staker istedet. Hver gang du går utenfor fairway mister du to slag.

Idiotisk - i hvert fall på en bane for vanlige klubbspillere.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Enig med Ben. Å ha en bane med uspillbar rough i umiddelbar nærhet av fairway er jo en garanti for sakte spill. Smarte baner gjør rough'en spillbar for alle = brukbart raskt spill.

Ironman

over 21 år siden

Ironman

Hva med å spille litt taktisk da. Kanskje slå ut med jern, holde seg på fairway, og i verste fall ende opp med en bogey, eller kanskje en dobbel? Grådighet er vel en golfspillers verste fiende. Om ola nordmann spilte etter sine faktisk evner istedenfor å drive i øst og vest så hadde gjerne det vært med å hindre sakte spill. Poenget i golf er jo å få ballen i hullet på færrest mulig slag, ikke å slå lengst mulig. Greit nok at det er kult med litt kamikaze-driving, men da får man være mann nok til å ta konsekvensene av sine egne valg, gi opp ballen og gå videre til neste hull.

Tor M

over 21 år siden

Tor M

Spilte banen sist fredag og må si jeg ble veldig overrasket over hvor morsom og bra denne banen var. Nå som den har fått 18 hull er den et godt supplement til de baner som allerede finnes i dette området.
Når det gjelder roughen så var den tøff og litt for vanskelig å finne baller i men dette vil bedre seg med tiden. Spilte sammen med banemannskapet og de fortalte at det allerede var gjort forsøk på å sprøyte men at opperasjonen må gjentas. Inntil roughen blir spillbar er det jo egentlig bare å bruke hodet når du står på tee og spill sikkert for å unngå leting. Hadde selv presisjon på driveren min som en avsagd hagle men fant ut at det gikk ann å ta det med ro å slå jern der det var trangt, noe som resulterte i en runde på 36 poeng.
Denne banen trenger de pengene de kan få, så jeg vil oppfordre flest mulig til å ta en tur og spille. Banen har et veldig stort potensiale.

SJ

over 21 år siden

SJ

Avsagd hagle er jo ikke verst for å være driver! Ca én meter spredning på et skudd (slag) på 200 m hadde i hvert fall jeg vært fornøyd med! :o)

H J B

over 21 år siden

H J B

Helt enig i de positive vurderingene av banen. Helt enig at banen bør ha en form for forsvar. Men, på minst 12 av hullene så har du umulig skog på den ene siden og den umulige røffen på den andre. Burde det ikke være mer enn nok på en av sidene innimellom og ikke hele tiden? Enig i at røffen skal straffes, men når du ikke har sjangs til å finne ballen, selv om du ser nøyaktig hvor den går ut så blir det unødvendig vanskelig.

Det hadde også vært en fordel om man hadde litt mer staker/trær for å kunne se hvor ballen landet.

En god del av røffen kunne fint ha vært markert som vann og man fikk mer enn nok straff?

Men banen har absolutt et potensiale og bør prøves!

Hans Jørgen

RH

over 21 år siden

RH

Skjønner ikke kritikken! Solum har tøff rough, ja, men sjekker man banens slopeverdi ser en med en gang at det er en lettspilt bane (en GK-spiller får kun 31 mottatte slag på 18 hull). En ting flere bør være mer opptatt av når det gjelder golf er dette med 'å holde ballen i spill'. Dette vil si at man slår jern i flere av tilfellene man ellers ville brukt driver og woods. Som svar på flere av innleggene:
1. Rough er ment som hindring. Er den tøff - hold ballen i spill.
2. Lær deg å slå jern FØR du i det hele tatt tar i en driver.
3. En avsaget hagle har LANGT større spredning enn én meter på 200m!
4. Hvor mange baner har man spilt om man synes Solum er tøff? Noen gang prøvet en linksbane eller skogsbane?

H J B

over 21 år siden

H J B

For det første så er ikke Solum slopet for 18 hull ennå. Slopen som eksisterer gjelder for de første 9. Disse hullene forstår jeg at har lav slope. Jeg spiller på 14,1 og fikk kun 10 mottatte. Men de første ni er såpass korte at det ikke er noe problem å rekke frem så røffen er ikke så mye i spill om man ikke absolutt må bruke driver. (I fjor så la jeg inn ett innlegg som gjaldt de første 9 her som gikk på at jeg mente at de var svært lette. De fleste var da uenige med meg, men slopen viste noe annet.)

Når de siste 9 er slopet så vil jeg tippe at jeg får ca 13-14 slag, dvs. ca. det samme som de fleste andre 18 hullsbaner som jeg har spilt.

Slik Solum fremstår nå så er den for meg den klart vanskligste av de 18 hullsbanene som jeg har spilt i Norge og jeg har nå snart spilt over 25 stykker av de. (Har ikke spilt Meland).

Geir

over 21 år siden

Geir

Har spilt Solum endel ganger og tror det blir en veldig bra bane når backnine får "satt" seg. Røffen er tøff og det bør den være på en åpen bane som Solum, men jeg håper den etterhvert blir mer lik røffen på Larvik GK. Der er røffen seig, men det er likevel ganske lett å finne ballen.

Jeg har også snakket med banemannskapene og det er planer om å plante endel trær på sikt. Dette vil også gjøre det lettere å finne ballene i røffen da man har noen referansepunkter å gå ut ifra når man leter.

Med slopen som er satt og den tøffe røffen er dette absolutt en utfordrende bane!!!

Solum

over 21 år siden

Solum

Til info: Nå er roughen kuttet en del ned.
Henrik Bjørnstad og Toralv Maurstad skal spille oppvisning i forkant av klubbmesterskapet og trenger kanskje litt plass utenfor fairway?
;) ;)

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Som HJB er inne på fører "monster" røff til at spillet går unødvendig sakte. Det samme er tilfellet på første 9 på Hauger. Siden de fleste golfspillerer er hobby spillere havner de (meg selv inkludert ) innimellom utenfor de kortklippede områdene. Folk flest lider i tillegg av "mistoballofobi" (angsten for å miste en golf ball med pris fra gratis og oppover). Dette medfører leting. Mye leting gir igjen lange golfrunder, noe flere er inne på over. Det er bare å innse at de fleste bruker lang tid på å lete (ofte forgjeves) fremfor å slå provosorisk og ta straffen når høyet ballen har gjemt seg i er åpenbart så tykt at du må tråkke på ballen for å finne den. En løsning er å anlegge høy av den typen som er på siste 9 på Hauger og på Grønmo. Dvs gult tørt gress som legger seg med høye strå som står opp innimellom. Vanskelig å slå fra ,men man finner stort sett ballen. Som andre er inne på kan planting av trær,vannhinder ol opprettholde banenes vanskelighetsgrad selv om gresset er så kort at man finner ballen. Det er videre verd å merke seg at de store gutta på touren befinner seg i "høyet" de også med jevne mellomrom. Forskjellen på de og oss er at de alltid er i spill siden tilskuerere er overalt og markerer der den faller ned. Den luksusen her ikke vi og dermed oppstår "ventehelvete". Ekstrem røff/eller høy og kratt utenfor kortklippt område ,er derfor noe mange norske klubber bør gripe tak i. Det finnes andre måter og gjøre en bane vanskelig på en å sette den opp slik at maraton leting blir resultatet. Simen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her