Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Trøbbel med putteren min

Putterfrustrert

over 16 år siden

Putterfrustrert

Jeg har hatt 2 forskjellige puttere de siste 3 årene, og har hatt det samme problemet med begge to. Problemet er at etter en stund så virker putterne til å være lukket når jeg tar sikte. Dette fører til store vanskeligheter med å sikte riktig, og jeg klarer ikke å slå putten i den linjen jeg ønsker. Snakket med en på treningsgreenen på Hauger for noen år siden som sa at han hadde samme problem.

Mine 2 siste puttere:

Ping Anser 2
Scotty Cameron Newport 2

Har en tanke om at hvis jeg kjøper meg en centre-shaft putter så vil jeg ikke få dette problemet lenger.

snappy

over 16 år siden

snappy

ER DU TULLETE MANN...

Problemet løses enkelt med at du går fra "blade putter" til noe alla two-ball eller Craz-e.

Center shaft vil ikke gjøre nonen forskjell.

Two-ball og craz-e (og selvsagt andre lignede) er balanserte puttere. DVS: slag flaten peker rett opp (vannrett) over når man balansere putteren på midpunktet på skaftet på en finger.

Ser ikke poenget med å bytte fra en Anser 2 til Newoport. Disse er to puttere av samme type. Kjøp deg en helt annen type putter heller.

Jeg selv har en Craz-e, og en Newport II. Jeg veksler mellom dissse to etter dagsform, og hvordan den enkelte putterene har oppført seg den siste tiden.

Lykke till

JanB

over 16 år siden

JanB

Det første du bør gjøre er å velge den putteren som passer din stil best. Liker du å stå mer oppreist eller føler du deg mer komfortable å stå mer bøyd over ballen. Har her plukket fram et råd som du bør lese før du velger putter:
--zip--
The Bottom Line Putting is 80% mental, so you need to find one that inspires confidence.

When it comes to finding the right putter for you, it all boils down to you. You can have a three hundred dollar Scotty Cameron Studio or a ten dollar Zebra in your hand, as long as you like the way that it feels and looks, that is all that matters. Putters come in all different makes and models these days, you can find some that look like a man hole cover cut in half (the Ping Doc 17 comes to mind) or the old Billy Baroo from Caddyshack. As an Assistant PGA Pro, I can tell you that I have gone through about fifteen to twenty different putters over the last seven years, I went through three when I joined the Taylor Made staff this season.

There are two basic designs when it comes to putter heads, face balanced and toe balanced. A face balanced putter means that when you balance the putter on a finger, the face of the club is parallel to the ground facing up to the sky. A toe balanced putter will be pointing down with the face perpendicular to the ground. One style is not better than the other, the face balanced putter is generally what is classified as a mallet putter, one with a large head and significant material on the back of the putter head. The toe balanced putter is usually a heel toe style blade.

Typically, the rule is that someone with a straight back, straight forward stroke would benefit from a mallet since they keep the putter face square to the target the whole time the club is in motion. A person who moves the putter head from inside to square to inside would be best served with a heel toe style since the mallet would drag along the green when it gets taken back inside the line.

Another difference is whether or not you want an insert in the face of the putter. Odyssey was one of the first companies to offer a putter with a softer material inserted into the face of the club. This insert generally dampens the vibrations at impact and will get the ball rolling smoothly with a softer feel. A solid club face will make an audible click and give a firmer feel to the person making the stroke. Again no one is better than the other, it just comes down to personal preference.

Now that I have boiled down some of the significant differences in the putter that require personal preference to choose, I can move on to the differences that may be important to the performance of the putter to you. The length of the putter shaft will play a part in how well the putter works for you. Height of the player matters a little, but more importantly is the length of your arms, players with longer arms tend to need a shorter putter so that they can fully extend their arms when making the putt. A player like Phil Mickelson is quite tall but has long arms and likes to fully extend his arms when putting, he actually uses a 33 or 34 inch putter while Tiger Woods who is the same height but has shorter arms uses a 35 inch putter. Belly and long putters are generally used by players that need some help maintaining the pendulum like motion in the putting stroke or have some ailments that prevent them from bending as far at the waist.

There is a higher level of importance in the lie angle of the putter, by this I mean how the putter head lies along the green when you are holding it comfortably. It is most beneficial if the putter head is flat along the ground when you are lined up waiting to take the putter back. This will allow you to get a better roll on the ball and to avoid hitting the heel or toe of the putter on the surface of the green when making the stroke. In order to determine this, I would go to a store that has a putting green and does club fitting, Mitchell makes a measuring device that will determine the proper lie angle for the putter when you are holding it at a comfortable position.

Above all that I have written, remember that you need to have a putter that you feel confident in and will allow you to feel that if you hit the putt well, it will go in the hole. It should suit your eye and frame the ball well, so that you are focused entirely on the stroke and not distracted by glare or something that stands out on the putter head. Shop around and try them out, make a decision only after finding one that you like.
--zip--

snappy

over 16 år siden

snappy

Innlegget over er alt for avansert. Svaret er enkelt. Se mitt innlegg.

Montrø

over 16 år siden

Montrø

Helt enig med snappy. Keep it simple.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Hva med å sjekke ut en putter med sånne siktegreier, f.eks Profound, RedX, See more el. om jeg forstår deg rett så ser putteren lukket ut, men stroken er grei, så du "justerer" for lukkinga mentalt. Sånn sikteting vil vel da bekrefte at puttern er square.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

sånn apropos. Kjøpte en sånn RedX for en stund tilbake, nydelig putter, problemet var bare at jeg ble så fokusert på å ikke se prikken, at jeg glemte helt å slå ballen skikkelig. Måtte bare levere den tilbake;)

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg har selv alltid hatt bladputtere, og har ikke likt / hatt noe nytte av sikteeffektene til two-ball puttere og andre lignende innretninger. Allikevel, jeg tror nok snappys resept er den beste og enkleste. Prøv two-ball, craz-e eller lignende som han anbefaler.

Ser ikke bort fra at en protime også kan hjelpe.

Putterfrustrert

over 16 år siden

Putterfrustrert

Snappy!
Takk for svar!

JanB
Sorry, gadd ikke engang lese den artikkelen eller hva det var!

Grunnen til at jeg tror center shaft vil hjelpe er at da slipper jeg "knekken" nederst på skaftet, som jeg tror er grunnen til at putteren føles lukket.

Når det gjelder mitt puttingstroke, så har jeg tatt en protime i vinter. Proen sa at jeg hadde et bra puttingstroke, som bygget på samme prinsipper som Tiger sitt faktisk. (ikke for å skryte, men han sa det!)
Han mente etter å ha analysert stroket mitt at jeg måtte ha en putter som var toe weighted. (tror det var det han sa) Han anbefalte ikke en face-balanced putter, og det er vel det du mener jeg bør ha?

Derfor spør jeg, er du sikker på at tipset ditt er det beste for meg?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Offset på puttere kan som nevnt gi problemer med å vurdere om putteren er square (slagflaten vinkelrett mot target line).

Center shaft eller ei, poenget for deg er nok å finne en putter uten særlig offset - slik at forlengelsen av skaftets akse ikke går foran slagflaten, kanskje også gjerne at skaftets framside går i linje med face-linjen (null offset).

snappy

over 16 år siden

snappy

Sikker kan man vel aldri være. Høres merkelig ut an enn pro kan si at du skal ha en toe weighted putter etter å ha sett på deg i en time.

Putteren trenger ikke være balasert, men tror det er viktig at du kjøper deg en putter av den store modelen. Som f eks Graz-e. Denne får med både balansert og ikke balansert slagflate (de fleste andre få også slik).

Lykke til

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Jeg synes nå det vil være merkelig hvis en pro IKKE kan si om du skal ha face-balanced eller toe-hang putter etter å ha sett deg i en time... Det burde være minste forlangt å få hjelp til å velge riktig utstyr ( ja jeg vet at en teaching pro ikke er utdannet køllemaker, men de lærer også om utstyr)

Hvorfor du sikter feil eller køllen føles lukket kan jo være mye rart... kanskje til og med at putterene dine er bøyd/shut? eller grepene skeive? offsett eller foreward press? Kanskje er synet ditt skeivt? Kanskje er du skeiv? hehe neida...

Grunnen til at han sier det bygger på Tiger sitt stroke er fordi det kun finnes 2 hovedtyper av "stilarter" å bevege putteren på.. og du er da tydeligvis i kategorien inside-square-inside (arc). Og da er puttere med litt toe-hang å anbefale (I følge teorien til bl. a. Scotty Cameron.. som lager Tigers putter f.eks.) fordi toe-hang puttere lettere holdes square til svingplanet ditt i et inside-square-inside stroke.

Jeg tror ikke center-shaft er veien å gå for deg... uten å ha sett deg.. kanskje en putter med lengre siktestrek vil hjelpe (typisk mallet, men her er det som regel face-balanced puttere å få... med noen unntak så vær obs)

Noen proer har også målerutstyr (vet ikke hva din pro brukte) for å sjekke ut alt mulig, bl. annet hvordan du faktisk sikter... kanskje sikter du ikke feil, du bare føler det?

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Personlig mener noen ting som er de viktigste i putter fitting.

Følelse for hastighet. Dte hjelper ikke med et godt stroke eller å lese linjer perfekt hvis feelen er dårlig, da slår man ballen ut av breaken eller gir for lang retur. Dette koster alt for mye. Pri en er for meg altså feel. Noen liker harde metaller andre softe innserter. Her er det smaken og testing som må avgjøre.

Tilgivelse. Vi som ikke kan trene putting daglig vil ikke oppnå perfekt stroke gang på gang. Kanskje vil 1 av 10 eller 3 a 10 strokes være litt utenfor sweetspot. Vi må derfor ha en putter som gir maks tollersanse for off senter hits. Her er det vel enighet om at mallets gir mer tilgivelse?. Særlig hvis de ikke har senter shapft og hvis de har noe offset og litt mye loft. Her vil jeg også anbefale jumbo grep ala Choi. Dette gir definitivt mindre wrist action og stødigere putting under 3 meter.

Sikte. Hvis vi forutsetter at vi har lest linjen perfekt og kan sette riktig hastighet gjenstår det å stille seg opp riktig. Dette er det vanskeligste av de tre. Kan puttere hjelpe meg dette? ja, i noen grad. Men man må ha god forståelse for de generelle oppstillings og sikte reglene som gjelder. For mye siktemidler kan for ta fokuset vekk fra stroke og flow.

Stroke. Jeg har tror på kort og kontant stroke for amatører. Lite som kan gå feil når du ikke pendler langt. Langt og rolig stroke er for de som trener putting hver dag. Det viktigste for å trefe ballen rent og konsistent? holde hodet stille til putten har gått!. Ser du etter ballen så snart den går ala Marius Torp blir det ingen consistensy. Helt umulig å beherske putting uten at hodet er dønn stille første meteren.

Cluet på green med å bli sractsh spiller er å sette alt under 3 meter. Over 3 meter settes det svært lite selv av pro gutta i masters. Under 3 meter kan man i liten grad bruke innside innside stroke fordi de første cm er rett tilbake. Alså nok et argument for mallet eller face ballanced.

Tiger er verdens beste putter og jeg har problemer med å se noe innside stroke på putter under 5-6 meter. Han har kort baksving rett tilbake og velger heller å kjøre opp tempoet enn å øke baksvingen og pendle innside. Se på eaglen hans på hull 8 søndag, 8 meters putt, knapt baksving men bestemt hard stroke.Ikke mye innside innside eller toe hang surre prat der i gården.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Tiger har et arc-stroke og putter med en newport 2 med 1/4 toe hang på... (eller 22,5 grader om du vil).

Selv om du ikke ser innside-bevegelsen så er den der. På grunn av skaftets vinkel og måten han står på er det fysisk umulig å bevege putteren straight-back-straight-through med face square hele veien (uten å flytte rotasjons-senteret/grepet tilsvarende)... Enkel fysikk.

De som putter med et slikt stroke (eller hvertfall forsøker), står veldig bøyd over ballen og bør ha face balanced putter.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

ikke enig på korte putter med svært kort baksving.

Se på full sving der pros prøver å finne teknikker som holder køllebladet squere lengst mulig før og etter impacten. Se på hvordan de slår wedger nå i forhold til tidligere, gutta holder bladet squere igjennom og lenge etter treffen for økt presisjon, det samme gjelder på korte putter.

På et eller annet tidspunkt må sef bladet begynne å svinge, men det er mulig å pendle noen cm bak og frem uten å svinge bladet. Det er dette jeg ser Tiger prøve rå gjøre, han forsøker å minimere innside bevegelsen. den er der men kun på lengre slag med større baksving.

anonym

over 16 år siden

anonym

Tiger er relativt square, men roter køllehodet noe, åpen back - close through.

snappy

over 16 år siden

snappy

At en pro kan si at stroket til en gubbe er som det er beskrevet over føler jeg er helt sykt. Min trener ville i gi sin mening om stroket mitt før etter minst 3-4 treninger. Dette for at han ville se hvordan jeg slo fra dag til dag. Han ville også se hvordan jeg spilte på banen under press i turneringer.

Det er nettopp her man kan si hva som er naturlig. Ikke på en green på vinteren, eller på et innendørs senter.

Tiger er en anelse på innsiden. Men dette h en del med type putter, og på lang puttene han slår.

Når folk begynner med antall grader osv viser bare at de ikke har peilig på hva de prater om. Må backe seg opp med syke fakta de selv har funnet på nette ogg ikke skjønner noen ting av selv.

Jeg gir opp å prøve å gi tips på denne siden om alle skal ha en mening for å vise hvor gode de liksom er.

Offf...

duffshank

over 16 år siden

duffshank

hyggelig å høre jeg ikke har peiling på hva jeg prater om...

Men snappy.. det er ganske fort gjort å se om en person stroker i en arc eller strever etter sbst.... det er bare å se på oppstilling og et par putter.. ikke veldig vanskelig... i dette eksempelet har proen hans analysert stroket (hva nå enn det betyr... kanskje ved hjelp av hjelpemidler ala sam putting lab for alt vi vet)

Det ble påstått at Tiger ikke har "toe hang surre prat der i gården" og da var det på sin plass å poengtere at hans putter har noe tåheng... og det samvarer med at han IKKE putter SBST... Newporten til Tigeren har 1/4 toe hang som tilsvarer 22,5 grader for å være eksakt. 0 Tåheng = face balanced, full tåheng = 90 grader rett ned...

Litt tåheng fremfor komplett face balance ER å foretrekke for spillere som IKKE stroke sbst... Hvor mye tåheng kan være individuelt i forhold til om man trenger mer/mindre hjelp til å få lukket hodet... Det samsvarer med teorien til samtlig guruer som foretrekker et buet stroke.

Grunnen til at tåheng er å foretrekke er fordi dette hjelper putteren å være square i forhold til svingbuen og ikke targetline (hvilket man ønsker når putteren føres i en arc /inside-inside). En FB putter er designet for å være square til target gjennom hele stroket og dermed vanskeligere å utføre et arc/inside-inside stroke med slik en del guruer mener man skal gjøre.. Og med litt fysikk-kunnskaper så er ikke det esktremt vanskelig å forstå..

Putting er akkurat samme som en full golfsving... mener du liksom at det skal 3-4 treninger til for å se om man er 1/2 plans eller stack&tilt f.eks eller hvorfor man som oftest slicer? Da hadde jeg byttet pro tvert hvertfall... Dette forutsetter selvsagt at spilleren er noenlunde consistent...

Vanskelig å foreslå noe til trådstarter, men skal du være på den sikre siden så er kanskje en heel shaftet mallet uten double bend, uten offset, med lang siktestrek og litt toe hang tingen for deg... hvis det finnes en slik modell.. hehe.... Ellers hadde jeg nok sjekket opp om jeg faktisk sikter feil eller bare tror det... og om det er noe feil med utstyret jeg har siden det var nytt (at det er blitt bøyd, dårlig grepbytte eller annet). Det er merkelig at du sier de blir "shut" etter en stund.... kanskje slår du alle puttene dine venstre og har bommet så mye venstre at du tror du sikter feil...

Så sjekk:
1. At det ikke er feil på utstyret ditt
2. At du faktisk sikter feil når du tror du gjør det
3. At du slår ballen rett i forhold til hvor du faktisk sikter
4. At putteren din er square til target-line i treffpunktet

Men snappy er visstnok sjef her... så hva vet jeg..

duffshank

over 16 år siden

duffshank

punkt 3 & 4 var jo litt smør på flesk... poenget var å finne ut hvorfor putteren evt. ikke er square hvis ballen ikke går dit du sikter

anonym

over 16 år siden

anonym

Snappy, you're beeing screwed !

Om du må betale proen din for 4 timer før du får et putte-tips, vet han neppe hva han driver med.

Du prater tull.

Alle som tar en protime får råd og korrigeringer første timen, ja faktisk etter spilleren har slått noen få putter.

Noe annet vil jo være latterlig, amatørmessig, og bortkastet tid og penger!

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

For meg høres det ut som om trådstarter ikke stiller seg squere opp med ben, hofter, skuldre, albuer og hender. alternativt er ballplasseringen utenfor eller innefor siktelinjen.

Må være noe basic galt her, tror ikke dette kan være utstyret.

snappy

over 16 år siden

snappy

Kan jo begynner med at jeg ikke bataler for pro timer, så der kommer jeg ikke langt.

Snappy, you're beeing screwed ! - Stemmer det.. I går kveld.

Over til saken:
Her er det ikke snakk om stroke eller noen svingteknisk.

Her er det faktisk en golfer som sliter med siktingen. Kan føler putteren er lukket når han stiller seg opp til ballen, og grunner kølla. Slik jeg ser det er ikke saken slik at han har en lukket kølle i treffpunktet.

Slik jeg ser det vil det derfor være en ide for denne golferen å ta utgangspunkt i en annen type putter en de to han allerede har, alla craz-e og TM Rossa Itsy Bitsy Spider, gjerne med litt mer vekt på toe, om han behøver dette.

Jeg går ut fra Putterfrustrert er en middels golfer på rundt 7-12 i hcp. Han spiller godt av og til, men score også langt oppe på 80 tallet en del ganger. Poenget er at han ikke trener så mye. Både stroke og sving vil variere fra dag til dag. Alle har opplevd å ha en pro som titter på deg mens du slår vikelig gode stroke. En annen ting er på bane, der man faller tilbake på det som er naturlig. Også det at man skal fokusere på å få ballen i hullet, og ikke selve stroket gjør at stroket en dag på putting greenen er forskjellig fra det man gjør på banen.

En pro kan selvsagt si at det ser ut til at du har et inn/ut/inn stroke etter en halv time. Men å konkludere og basere et valg av putter på dette er svært tynt om man er noe lunde seriøs.

Punkt 2 & 4 er viktige punkt av duffshank.

Her er et treningstips jeg har brukt i mange hunder timer.

Kjøp deg en kritt snor på byggmakker.... Finn deg det flateste (mest vannrette) punktet på treningsgreenen. Lag en strek med kritt snoren som er rundt 3-4 meter lang som ender i midt i hullet. Legg så ballen hvor som helst på denne linjen og prøv å hold ballen på linjen slik at den ender i hullet.

Når du gjør denne øvelsen oppnår du det å se putte linjen din både forran og bak putteren. Dvs. Du lærer deg hvordan putteren skal ligge på linjen.

Lykke til

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her