Oggi
GolfTrollet og Bogeybjarne har flere gode poenger.
- Først; jeg må inrømme at jeg selv ikke har mange år bak meg som aktiv golfer, men mange år fra andre individuelle idretter. Noen av dem svært tekniske, andre mer preget av utholdenhet. Golf og golfsporten er en underlig arena. Det er en arena der f.eks trenere har kontraktsfestet enerett på all golftrening i klubben. I praksis vil det si at det de vektlegger som relevant golftrening, er det som gjelder. Dersom deres interesse ikke ligger på fysisk trening, så blir det ingen fysisk trening. Er de usikker på mental trening, så blir det ikke noe mental trening. Slikt er jeg ikke vant med, og har derfor flere spørsmål en svar. Derfor er det godt å ha et debattforum som dette. Her mangler det ikke på svar i det minste!
Til saken; for å etablere basisferdighetene på et solid nivå, trengs tid. Og kvalifisert veiledning. Det gir jeg meg ikke på. At det også krever atskillig med egentrening, lange kvelder med mye terping og tidlige morgenturer - ser jeg på som så selvfølgelig at jeg ikke har nevnt det tidligere. Det er nettop slikt jeg er vant med fra andre idretter. Du kan velge andre individuelle/tekniske idretter som hopp og spydkast. De blir ikke verdensmestre helt av seg selv, utelukkende basert på egentrening og terping. Fint at noen filmer og instruerer litt også..? Forsvinner denne coachingen for tidlig (ref. de som først begynner i 15-16 års alderen) er ikke stabiliteten og tryggheten etablert.
Jeg tror at flere av kommentarene til GolfTrollet og Bogeybjarne (og delvis Drittunger) - skyldes en opplevd virkelighet i etablerte golfklubber. Dersom tilstanden er slik dere beskriver - så er jeg enig med dere. Men, jeg vil altså videre. Bidra til å gjøre Golf til en idrett på linje med andre idretter. I dag er det mye prat. Synes faktisk ungdomsarbeidet i NGF er på rett spor for tiden, men profesjonaliseringen må også inn i klubbene på bred basis. Proens rolle er en av utfordringene. Noen klubber er allerede svært flinke, men de fleste har mye å gå på. Denne debatten vil forhåpentligvis gi verdifulle innspill til veien videre.