Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Heve aldersgrensen for juniorer til 21?

Oggi

over 16 år siden

Oggi

Bakgrunnen er flg; I junioralderen trener mange regelmessig. Hver eneste uke. Året rundt. Noen - blant annet dem som startet i svært ung alder - rekker å bli svært gode når de når 18 års dagen. Andre begynte kanskje senere og rakk ikke mer enn kanskje single hcp før de var ferdig med junoralderen. De beste har spilt Titleist-tour, de andre nådde ikke lengre enn til B-tour.
Uansett - de har alle lagt ned utrolig mange timer, en lang rekke treningsleire og noen tonn med styrketrening. Synd om dette skulle stoppe her. Det gjør det for mange.

Livet etter 18 - er nemlig veldig forskjellig fra klubb til klubb. Noen har en aktiv herregruppe der spillerne kan fortsette utviklingen. Andre har en elitegruppe som endel kan få plass i. De fleste klubber har ingen av delene. Resultatet er at hvert eneste år er det en lang rekke talentfulle og treningsivrige golfere som dyttes ut av junioravdelingene og blir helt overlatt til seg selv. Skal du ha trenerhjelp nå så får du bla opp 5-600 kroner timen.

Forslag: Utvid Titleist Tour med en ekstra klasse; 18-21 år. Kvalifisering kan gjøres gjennom de lokale Regionturene.
Hvorfor Titleist? Jo, dette er uten tvil et turneringsnivå som er attraktivt. AMA-tour er til sammenligning en "ned-tour" for disse spillerne. Nå er AMA byttet ut med Region tour, men som kvalifiseringsturnering burde det være OK.
Noen synspunkt?

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Noen klubber skrev likelydende brev til NGF for 4-5 år siden og foreslo at aldersgrensen for juniorer burde økes fra 18 til 21 år, og ihvertfall til 19 år i første omgang. Selv om brevene ble undertegnet av styrerepresentanter for klubbene fant NGF det aldri nødvendig å besvare noen av brevene! Noen måneder etterpå ble manglende svar tatt opp med en representant for NGF som ble nokså overrasket. Vedkommende lovet å sørge for at klubbene fikk svar, men heller ikke det hjalp. Det ble også tatt opp med et styremedlem i NGF, men svaret var nokså ullent og intetsigende. Svar kom aldri fra forbundet. Underhånden fikk klubbene informasjon om at den sportslige delen i NGF var sterkt imot forslaget, uen at det kom noen god begrunnelse. Konklusjonen ble etterhvert at NGF valgte å ikke svare formelt, den sportslige delen av NGF var sterkt imot forslaget, og administarsjonen og styret ville ikke/turde ikke konfrontere den sportslige ledelsen.

Jeg tror det vil være fornuftig å utvide Titleist med en ekstra klasse som Oggi forslår. Hvis forslaget skal ha mulighet til å overleve må imidlertid noen klubber fronte det overfor forbundet og følge opp på en skikkelig måte. Hvem vet, kanskje klubbene ihvertfall får et svar neste gang noen forsøker?

Oggi

over 16 år siden

Oggi

@pepper
Jeg tror jeg kjenner begrunnelsen som ble brukt den gangen (og tildels ennå). Dersom man skulle øke aldersgrensen på Titleist tour, måtte en også øke alderen på B-tour. Det ville slå uheldig ut for de aller yngste juniorene.
En så ikke andre muligheter. Det er derfor jeg har har "løftet" problemet ut ved å foreslå en egen klasse. Kvalifisering til denne klassen behøver ikke berøre B-tour i det hele tatt. Jeg mistenker at det hele er så enkelt.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Oggio, det er mulig du har rett selv om jeg ikke kan huske den begrunnelsen om B-tour spesifikt.

Allikevel, jeg tror du er inne på en fornuftig løsning med en ny klasse på Titleist tour. Som nevnt er det nødvendig at klubber fronter dette mot NGF, de bryr seg overhodet ikke om anonyme innlegg på scangolf.no.

Selv om det er off-topic, uansett begrunnelse forrige gang, det er enten en overraskende mangel på alminnelig høflighet eller usedvanlig mye rot hos forbundet når de ikke evner å svare klubber med aktive junioravdelinger og tildels meget profilerte spillere.

Oggi

over 16 år siden

Oggi

Kan du opplyse om hvilke klubber det var snakk om? Jeg tar gjerne kontakt med dem (på vegne av egen klubb) og fronter en felles henvendelse mot NGF, for jeg synes dette er en viktig sak. I alle fall for dem det angår, og det er mange hvert år. Vi klager over mangelen på ambisiøse spillere som kan delta på de litt større tourene både i Skandinavia og utenfor, og da bør vi kanskje fjerne de stengsler vi kan?

Enig

over 16 år siden

Enig

I tillegg er det mange klubber som sliter med få spillere opp på et godt nivå før de er 17-18!!!

johann

over 16 år siden

johann

Kjempebra tiltak! Jeg slenger meg med på denne!

Eldre jr

over 16 år siden

Eldre jr

Var det ikke sånn at de prøvde å lage en egen "eldre jr" klasse på a-tour for noen år siden? Husker iallefall at det ikke ble noe hit, ettersom det var for få påmeldte. Men jeg synes absolutt at dette er noe norge bør gjøre noe med! Føler meg veldig berørt ettersom jeg er i denne aldersgruppen

Drittunger

over 16 år siden

Drittunger

Det finnes haugevis av tourer 19-åringene kan være med på, så la smårollignene få ha Titleist-touren i fred.
De som ikke har kommet seg inn på P4-tour eller bedre det året de fyller 19 har ingenting i konkurransegolf å gjøre.
Joda, jeg vet det finnes unntak, og noen lenger nedi diskusjonen kommer til å spy eder å galle på meg, men det hjelper ikke. Titleist-tour er og blir barnas tour åkkesom. De som har ambisjoner etter at de har stått for presten bør spille med voksne.

til drittunger

over 16 år siden

til drittunger

Du har litt feil fakta inni her : "Titleist-tour er og blir barnas tour åkkesom". Du vet vel at det finnes en dama gruppe på titleist tour? var iallefall det i HELE fjor...

Drittunger

over 16 år siden

Drittunger

Nei det visste jeg ikke.....
Men damer burde holde seg på ladies tour. Der får alle spille på sitt eget nivå i tillegg til å være sammen med alle veninnene sine.
Et genialt konsept for damer uansett sport.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

I forfjor spilte damene på P4 tour. Ifjor spilte de Titleist tour sammen med jentene. I år skal de spille Norgescup, eh Galvin Green tour.

Hvis Drittunger synes spillere som Lene Krogh, Amalie Valle, Marita Engzelius mv skal spille Ladies Tour når de er i Norge om sommeren så må han selvfølgelig ha lov til det. På Ladies tour er det imidlertid netto slag for de beste og stableford for de andre, dvs ikke brutto slagspill, og de siste årene har det knapt vært spillere der med lavere hcp enn 10. Så Ladies tour er neppe veien å gå for de beste norske damene, uansett hva Drittunger mener.

Drittunger

over 16 år siden

Drittunger

Jamen se der, dameproblemet er allerede løst, så de slipper å spille på fjortis-touren. Flott.
Har forresten hørt om Amalie Valle, men hvem er de to andre ?? Muligens innenfor topp 10 000 i verden, men ikke gode nok til å kunne stille krav til at idrettsorganisasjonene skal innrette seg etter deres behov......

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Til Drittunger.

Du lever opp til nicket ditt.
Hvis man ser mot andre idretter så er det flere som har blitt gode etter fylte 20, ja senere også. I golf er man langt fra utlært som 18-åring.
Det er vel bra at det er konkurranser for de beste spillerne etter at de er voksne. De to du ikke kjenner til er bra spillere, og de spiller på College-lag i USA.

Det at du ikke kjenner mer til norske damespillere og at du nevner Ladies Tour sier veldig mye om din dårlige kunnskap.
LT spilte på min klubb i fjor. Snitt-hcp på 24 og damer på 40- 60 år.

Drittunger

over 16 år siden

Drittunger

Min dårlige kunnskap..... joda du har sikkert rett, men jeg tror likevel jeg kjennner til det som er noen vits i å kjenne til. Jeg er mer enn gjennomsnittlig sportsinteresseert, dvs jeg har hørt navnene på de fleste gode utøverne i de fleste store idrettene. Du får ha meg unnskyldt at jeg ikke følger med på skolekonkurransene i USA. Skulle disse ukjente damenavnene dukke opp på LET eller LPGA så får jeg dem nok med meg. Inntil det skjer er de ikke så interessante annet enn for venner og klubbveninner og kanskje ungdomstalentspeiderne i NGF.....

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Hvis Drittunger "er mer enn gjennomsnittlig sportsinteresseert" og i tillegg deltar på et golfforum hadde man kanskje kunne forvente en viss kunnskap om damegolf. At Lene Krogh ble norgemester i 2008 er åpenbart ikke av særlig interesse for deg, heller ikke at collegespillere som Amalie Valle, Marita Engzelius, Lene Hafsten Mørch, Karinn Dickinson og Rachel Raastad har representert Norge internasjonalt. I tillegg er det collegespillere som Caroline Martens Larsen (tidligere Norgesmester junior) og andre som alle trener mye, vil noe med golfen sin og spiller turneringer i Norge og Sverige om sommeren inkl NM og Lag NM.

Ladies tour er overhodet ikke egnet for disse spillerne.

Enig med Scrambler, nicket ditt passer ganske godt til deg og det nivået du velger å legge deg på.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

De "dukker" nok ikke bare opp på LET eller LPGA.
Man må gå gradene, og det er jo utrolig få som lykkes.
Men det må være lov å prøve seg, hvis ingen satser så kommer det ingen opp på høyt nivå.
Et bra turneringstilbud bør NGF komme med til våre beste spillere.

Drittunger

over 16 år siden

Drittunger

Det stemmer, Pepper. NM i golf er like interessant som det nasjonale mesterskapet i skihopp på Bermuda. Særlig så lenge våre utenlandsproffer ikke deltar. Å vinne NM i en svak norsk idrett der ingen av de gode deltar skremmer ikke vannet av særlig mange. Men fremtiden vil vise hvor god man blir av å vinne NM.
Historien har vist at innehavere av norgesmesterskap heller sjelden får suksess internasjonalt.....

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Suzann Pettersen har vunnet NM.. Henrik Bjørnstad likeså..

"Drittunger" er på bærtur... høres ut som han jobber i NGF

sportsidiot

over 16 år siden

sportsidiot

Drittunger, du er værre en meg. Du følger nok med, men er utrolig glemsk hvis det du skriver er noe du mener. Tror ikke han jobber i adm. i ngf, duffshank.

Jeg mener Norge har lykkes med juniorarbeidet sitt - så langt. De har veldige gode internasj. resultater å vise til. Men hva skjer med dem når de blir seniorspillere?

Er overgangen til de aktuelle tourene for stor?
Er det for få som har det rette "toet" i seg til å klare overgangen?

Jeg tror at vi ikke skal forvente mer enn ca. 20% av de beste juniorene vil markere seg i Europa som seniorer. Forhåpentligvis vil vi få med en eller to nye på LPGA eller PGA hvert 10-år. Dessverre er vi ikke bedre.
20-80 reglen gjelder også her.

!

over 16 år siden

!

20 prosent? ALT for stor prosent. Det vil si at 20 av 100 juniorer skal markere seg i Europa i løpet av kort tid? Lykke til... dont hold your breath ^^

Drittunger

over 16 år siden

Drittunger

Helt enig med Sportsidiot i at KLUBBENE har lykkes med juniorarbeidet sitt. Men oppgaven til NGF er å ta over de beste juniorene og ta dem det siste lille trinnet opp til bra internasjonalt nivå. Der stopper det helt opp. Så snart NGF sine trener får kloa i de unge håpefulle går det rett i dass.
HB og SP har selv sørget for å løfte sine prestasjoner opp dit de er i dag. Og disse to utgjør unntaket blant dem som har vunnet NM i golf og greid å ta karrieren videre.
Ta for dere listene over NM-vinnere og sjekk hvor mange prosent av disse som har internasjonale prestasjoner å vise til. De fleste er ikke gode nok til å få være med på de fire gjeveste tourene engang. Sammenligns så med de andre store norske idrettene, og se hvor mange prosent som kommer opp på internasjonalt nivå der. Ganske mange flere ja. DERFOR er NM i golf så totalt uinteressant, og derfor henger ikke en NM-tittel i golf prestasjonsmessig særlig høyt.
Men dette var en avsporing. Diskusjonen dreier seg om øvre aldersgrense for juniorer. Den bør holdes så lavt som mulig. Juniorene bør ikke dulles med i sin egen lille teddybjørnverden til prestasjonstoget har gått, men tvinges over i den virkelige verden der det spilles golf på høyt nivå. Internasjonale storheter blander seg gjerne inn i verdenstoppen allerede i 17-18 års alderen. Da må vi for all del unngå at våre unge håpefulle stagnerer fordi de presterer på topp i en dårlig juniorklasse.

Errevs

over 16 år siden

Errevs

Drittunger: Hvorfor skal Golf sammenlignes med "de andre store norske idrettene?". Det du faktisk snakker om er vel nisjeidretten Vintersport?

Oggi

over 16 år siden

Oggi

I en ideell verden, med perfekt utviklede ungdommer (fysisk og psykisk) ville det nok vært greit nok å gjøre som Drittunger skriver - la dem utvikle seg selv. Har de ikke funnet oppskriften når de har fylt 18 - så er toget gått uansett. Da har de det ikke i seg.
Jeg hadde håpet vi kunne løfte denne diskusjonene litt over det.
Mitt første poeng er at noen starter med golf når de er 6 år. Andre først når de er 16. Ingen av oss kan bastant si her og nå hvem av dem som vil lykkes når de er 24.
Poeng nummer to; golf er en modningsidrett. Det tar tid å utvikle seg til et stabilt høyt nivå. Det krever dessuten betydelig med treningsinnsats.
Det er nettopp den organiserte treningsdelen mange blir lempet ut fra i for tidlig alder.
Poeng 3: som jeg har skrevet tidligere - vi klager over at vi ikke har så mange som satser på ulike tourer etter overgangen fra junior til senior. Er det da en god eller dårlig ide å rakke ned på forsøk/ideer som kan bidra til å holde flere i kvalitativt god trening og turneringsmatching - frem til de er klar til å stå på egne bein? Har de lyst til å spille "med voksne" - så er det jo fritt frem uansett. Det er jo ingen begrensning der. Please - kom med litt saklighet og gjerne med konstruktive ideer. De kan brukes til noe. Drittprat kan ikke brukes til noe som helst.
Ha en fin uke!

sportsidiot

over 16 år siden

sportsidiot

Med 20/80 så mente jeg de som er i "elitelaget" for juniorene. (Husker ikke hva ngf har som navn på denne gruppa) Over en 10 års periode er det vel 10-12 personer som kommer i denne gruppa.

Enig med deg ! Dessverre

GolfTrollet

over 16 år siden

GolfTrollet

I motsetning til fotball, håndball, hockey, volleyball, tennis, boksing, karate, fekting og bla bla bla mange andre idretter er ikke golf en idrett der det trengs organisert trening for å bli god. Å tro at det må være pro til stede på alle juniortreninger er den største løgnen i golf.
De som blir gode er de som står ALENE og trener bunkerslag, putting og chipping etter at alle andre har gått hjem for å se på TV.
Og det er BARE disse enstøingene som lykkes. Pappaguttene i juniorteamene rundtomkring ramler av lasset så snart de får sertifikat og bil og slipper unna pappas høye ambisjoner.

Derfor trengs ingen utvidelse av junioralder. De som har de mentale og fysiske evnene til å bli en topp golfspiller blir det uansett, de andre hjelper det ikke for unasett hvor mye man duller med dem. Jo mer motstand de møter jo bedre blir dem, og til tidligere de møter vanskeligheter til før blir man kvitt daukjøttet som aldri blir vinnere.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Enig med Golf Trollet.... Jeg mener det er den uorganiserte treningen som er grunnlaget for suksess i alle idretter. De beste fotballspillerne er de beste fordi de har lekt mye med med ballen i ung alder og har ballfølelsen i ryggmargen. Senere er det terping av frisparkteknikk osv på egenhånd som gjør at noen har litt ekstra. De som kun deltar på organisert trening vil aldri lykkes.

Oggi

over 16 år siden

Oggi

GolfTrollet og Bogeybjarne har flere gode poenger.
- Først; jeg må inrømme at jeg selv ikke har mange år bak meg som aktiv golfer, men mange år fra andre individuelle idretter. Noen av dem svært tekniske, andre mer preget av utholdenhet. Golf og golfsporten er en underlig arena. Det er en arena der f.eks trenere har kontraktsfestet enerett på all golftrening i klubben. I praksis vil det si at det de vektlegger som relevant golftrening, er det som gjelder. Dersom deres interesse ikke ligger på fysisk trening, så blir det ingen fysisk trening. Er de usikker på mental trening, så blir det ikke noe mental trening. Slikt er jeg ikke vant med, og har derfor flere spørsmål en svar. Derfor er det godt å ha et debattforum som dette. Her mangler det ikke på svar i det minste!

Til saken; for å etablere basisferdighetene på et solid nivå, trengs tid. Og kvalifisert veiledning. Det gir jeg meg ikke på. At det også krever atskillig med egentrening, lange kvelder med mye terping og tidlige morgenturer - ser jeg på som så selvfølgelig at jeg ikke har nevnt det tidligere. Det er nettop slikt jeg er vant med fra andre idretter. Du kan velge andre individuelle/tekniske idretter som hopp og spydkast. De blir ikke verdensmestre helt av seg selv, utelukkende basert på egentrening og terping. Fint at noen filmer og instruerer litt også..? Forsvinner denne coachingen for tidlig (ref. de som først begynner i 15-16 års alderen) er ikke stabiliteten og tryggheten etablert.

Jeg tror at flere av kommentarene til GolfTrollet og Bogeybjarne (og delvis Drittunger) - skyldes en opplevd virkelighet i etablerte golfklubber. Dersom tilstanden er slik dere beskriver - så er jeg enig med dere. Men, jeg vil altså videre. Bidra til å gjøre Golf til en idrett på linje med andre idretter. I dag er det mye prat. Synes faktisk ungdomsarbeidet i NGF er på rett spor for tiden, men profesjonaliseringen må også inn i klubbene på bred basis. Proens rolle er en av utfordringene. Noen klubber er allerede svært flinke, men de fleste har mye å gå på. Denne debatten vil forhåpentligvis gi verdifulle innspill til veien videre.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Nicket Drittunger er bare opptatt av spillere som er gode nok til å spille på ET/LET/PGA/LPGA. For de uhyre få unge norske spillere som kan være aktuelle for disse turneringene er en utvidet klasse på Titleist tour for spillere i alderen 19-21 år helt uten betydning. Aktuelle spillere vil ha etablert seg på Galvin Green tour, SAS Masters etc i ung alder, og da er Titleist tour uinteressant.

For den gruppen av spillere som Oggi beskriver innledningsvis kan imidlertid en utvidet Titleist tour være interessant, og bør forsøkes. TO Oslo/Akershus hadde en prøveordning med en tilsvarende lokal tour, men den ble stoppet på grunn av manglende interesse. Forhåpentligvis vil en utvidet Titleist tour ha bredere interesse. Det viktige må være å gi unge spillere som har trent mye i mange år en bra mulighet til å fortsette turneringsspill slik at interessen hos disse kan bevares uten nødvendigvis å måtte gjøre det via regionstourer. Det er mange som dropper ut av lokal ”elite”-satsing i den alderen, og det å bevare bredden bør også være et mål, ikke bare å satse på spillere som skal spille på absolutt høyeste internasjonale nivå.

De klubbene jeg vet var med på forsøket overfor NGF forrige gang har nye folk i junior/elite ledelsen, og jeg vet ikke hvordan de stiller seg til et lignende forslag nå. Uansett er de klubbene i posisjon til å kjøre saken på egenhånd hvis de ønsker. Jeg tror derfor Oggis klubb bør sondere terrenget via sin T/O organisasjon og lufte problemstillingen med samarbeidende klubber i regionen med tanke på et felles fremstør.

Et par kommentarer til Oggis innlegg 08.51:
Hvis proen ikke vil ta initiativ til fysisk eller mental trening må andre gjøre det. Flere klubber har fast fysisk trening gjennom vinteren uten pro, og også mental trening med andre enn proen. Det gjelder å utbytte lokale ressurser via foreldre og andre på en aktiv måte.

Jeg er enig i at de som blir virkelig gode er de som leker i bunkeren og rundt greenen når de andre går hjem for å se på tv. Utviklingen deres blir imidlertid ikke dårligere av fast / ukentlig oppfølging av pro for å terpe svingteknikk, helst gjennom hele året.

Kjartan

over 16 år siden

Kjartan

Svenskene har så vidt jeg vet utvidet junipralderen til 21. Det er ikke umulig at Svenskene vet hva de holder på med. Hvorfor ikke kopiere. NGF har trosset klubbene på dette området over lengre tid. Guttene og jentene er knapt utvokste før de er seniorer. Det hadde uansett vært fornuftig å utvide til 19 år slik at de kunne være juniprer og delta på Titleist tur t.o.m. vidergående skole.

Vi har tross alt en diger stab i Oslo som burde være mer aktiv i dialogen mot klubbene på dette omnrådet. Kunne ikke NGF styret loddet stemmningen blant klubbene (som tross alt betaler gildet). Jeg vil tro det er stort flertall for å øke junior alderen til ihvertfall 19.

Husker jeg riktig kunne Marius Torp delta i junior VM etter at han var blitt senior spiller i Norge.

Til alle tvilerne så vil jeg påpeke at innen alle andre idretter er juniorgrensen høyere enn innen golf. Dette i idretter vi hevder oss langt bedre i som langrenn og hopp etc. Kanskje noe å lære av andre idretter eller for den saks skyld Svenskene. Forøvrig er det mye tullete komentarer om en så viktig sak.

Dette må værte en sak forbundet bør ta tak i.

Interessant om noen vet hva junioralderen er forøvrig i verden.

R

over 16 år siden

R

Man kan delta i junior VM om du ikke har fylt 19. Marius hadde bursdag senere på året den gangen og kunne delta. Anders har bursdag for tidlig, og kan dermed ikke delta i år..

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Svenskene har vel i prinsippet bare etablert et eget konkurransetilbud for ungdom opp til 21 år. Når det gjelder landslag m.m følger de vel fortsatt den internasjonale juniorgrensen som synes å være 18 år, ihvertfall for deltakelse i de store juniorturneringene.

johann

over 16 år siden

johann

Helt riktig! I Sverige, og Europa forøvrig, er den øvre aldersgrensen 21 år. Det har den vært ganske lenge.

Jeg spilte selv JMI Masters i Sverige da jeg var 20 for 8 år siden!!

Kjartan

over 16 år siden

Kjartan

Jeg lurer på hva den sportslige ledelsen i NGF mener om dette. Det kan se ut til at de ikke ønsker dette fordi det medfører litt mer arbeid og dermed mindre spissing. Et kompromi med å utvide til 19 år hadde derfor vært fornuftig. Da kunne de vært junior ut videregående skole. Uansett, det kommer forslag om dette til høsten og da hadde det vært fint om NGF igangsatte arbeidet med å utrede dette. Tror ikke at medlemsklubbene som diskuterer dette lar seg vippe like lett av pinnen som sist. FS er som vanlig taus rundt dette og viser som vanlig manglende kommukasjonsevner rundt det klubbene er opptatt av sportslig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her