Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Par 3

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

På "golferen.no" inviteres man til å ta bilde av "Norges beste golfhull". Har noen synspunkter på hva som gjør et par tre hull godt eller dårlig?

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Subjektive greier!

Utsikt, vannhinder, omkransende bunkere og høydeforskjeller har sin sjarm!

Mao; Hull 2 på Norsjø er strålende, så også nummer 11.
Askers 18. er artig med disse "betingelsene".

JM

over 21 år siden

JM

Ingen hull kan sammenlignes med Bogstads nr. 16!

Lego

over 21 år siden

Lego

Hull 4 på Sola er et bra par 3 hull synes jeg. Kun 136 meter langt men spilles med alt mellom 4-jern til lobwedge avhengig av vind. Det spesielle med hullet er at det er en form for turbulens runt fjellet som ligger i bakgrunnen av hullet, noe som resulterer at det blåser en vei på tee-stedet, flagget viser en annen veien, men 20 meter oppe i luften blåser det en tredje vei. Det blir nærmest gjetting for green-fee spillere å finne ut av vinden, ofte gjetter de veeeldig feil... mens de som har spilt hullet 30 ganger eller mer etterhvert begynner å skjønne hvordan det egentlig blåser.

Også hull 3 på Stavanger er et nydelig par 3 hull der det ligger ved Store Stokkavatn, der har du både utsikt, høydeforskjell, vann, skog og den legendariske vaskehusbrunå (en bro for de som ikke skjønte det).

Per

over 21 år siden

Per

Hull 8 på Royal Troon, hull 17 på Sawgrass, hull 12 på Augusta og hull 17 på Glasrikets GK.

Todd H.

over 21 år siden

Todd H.

F.eks nr. 5 på Tyrifjord og nr. 15 på Evje ...

bay hill

over 21 år siden

bay hill

Hva med syttende på bay hill?

Tica

over 21 år siden

Tica

Har gutta spilt tiger woods nå a???

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Jeg må henge meg på hull nr. 3 på Stavanger Golfklubb. Om ikke av annen årsak enn at jeg der for mange år siden som fersk spiller, fikk min første birdie. Herlig! Teestedet var den gang ikke noe å rope hurra for, og turgåere var et risikomement.
mvh
OER

par3

over 21 år siden

par3

da må jeg si 17 på tpc sawgrass, og hull 7 på forest lake i usa:

H J B

over 21 år siden

H J B

Hull 3 på Bjåvand (Kr.sand) er det fineste og grusomste jeg har prøvd noen gang.

a

over 21 år siden

a

Hull 4 på Fana. Flott og vanskelig par 3 hull på 128m fra gul. Stor høydeforskjell fra utslag til green. Elv på skrått i forkant, vannhinder rundt 2/3 av greenen. Må prøves!

Jo

over 21 år siden

Jo

Hull 3 på Stavanger

Høyde-hopp...

over 21 år siden

Høyde-hopp...

Par 3 hull, med stor høydeforskjell, gjør bare hullet dårligere! Spesielt hvis man slår nedover! Køllevalg blir bare lykke og fromme, og flaks hvis ballen ender i nærheten av der den bør.
Derimot, hvis det er litt bunkere, vann og andre hindringer, så blir hullet bedre, og et godt slått slag, får et godt resultat!

mvh

RS

over 21 år siden

RS

Høydeforskjell er absolutt ting som gjør par 3 hull spennende.
Det er endel av gamet å ta hensyn til dette.

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Todd, du mener 14 på Evje. Og jeg er enig med deg. Et skikkelig signaturhull, med en stor, flott green på en halvøy, med vann på nesten alle sider. Og Evjesund, altså Oslofjorden, bare noen meter lenger bort. Det er nesten så man har lyst til å sette seg på benken ved tee på hull 15 og bli sittende og nyte synet.

Uredd

over 21 år siden

Uredd

Hull 16 på Bogstad, aller best fra back-tee, og selvfølgelig hull 18 på Meland.

hei

over 21 år siden

hei

Det finnes da bedre hull enn golfhull?????

ehh

over 21 år siden

ehh

morsom fyr du..

Til Hei

over 21 år siden

Til Hei

Til hei:

Ja men de hullene har ofte mye mye høyere par, vi snakker her om par 3 hull. ;-)

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig. Det ville jo være trist å bare to-putte når man endelig nådde fram, i hvert fall de aller vakreste. Greit å nå fram med bare en kølle, men å to-putte etterpå er jo både synd og skam.

Kan jo være fristende og rote litt rundt i roughen også, kanskje..?

Nei, vi snakker definitivt ikke om par 3 hull.

øhhh

over 21 år siden

øhhh

Hvor stort er hullet diameter???

Bjørn

over 21 år siden

Bjørn

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article830971.ece

Hull nr 6 her på Valdres GK er et utrolig vakkert hull.... Par 3, 186 meter, vann på tre kanter, skog og bunkere..... vakkert og vanskelig :)

Dr. Uten

over 21 år siden

Dr. Uten

Ett hull er 10.8 cm og Bogstads 16. kommer et stykke ned på listen for oss som har vært utenfor Oslogryta...

JM

over 21 år siden

JM

Har spilt over 150 baner, min venn! Bogstads hull nr. 16 kommer i mine øyne meeget langt opp på listen.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Noen liker datra og andre liker mora (skrevet på lokal dialekt)....

Flott på Bogstad hull 16 ja... Men min favoritt er hull 10 på Kjekstad.... til tross for "matte".

Runar

Eirik Bjørlo

over 21 år siden

Eirik Bjørlo

Spilte rundt i norge nå i sommer. Bogstads hull 16 imponerte ikke meg så veldig. Et pent hull, men ikke blandt de peneste nei..

Eirik Bjørlo

over 21 år siden

Eirik Bjørlo

Min stemme går til hull 3 på Stavanger GK. Syntes også hull 2 på Bjaavann var meget pent, samt hull 5 på Tyrifjord. Norsjø hadde også et par pene par 3 hull. Så skal det jo sies at hull 16 på Bogstad er jo ikke stygt da ;-)

Teeman

over 21 år siden

Teeman

Jeg stemmer på hull nr 14 på Idrefjell.

JM

over 21 år siden

JM

Poenget var ikke å finne det peneste hullet, men det beste par 3 hullet!

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Hei Runar,

Vi håper på å få laget gresstee på hull 10 i høst slik at den er spilleklar til juni neste år.

rune Steffensen

over 21 år siden

rune Steffensen

hm, husker ikke hvem hull nr det er, men det første par.3 hullet på drøbak er morsomt. I tillegg til dette liker jeg hull 4 på østmarka, et veldig "nedoverhull" på 120 m hvor man kan bruke alt fra wedgene til 7'ern. Ser og kan være veldig lett, men drar man for mye til sidene bli man hardt straffet.

mvh rune

Cable Guy

over 21 år siden

Cable Guy

Hull 3 på Stavanger

Jan Monnee

over 21 år siden

Jan Monnee

Spilte Meland før 1. gang forrige uke. Ok bane. Var et par 3 langt inne i skogen der(kan ha vært 13. eller 14.? ca 140m ihvertfall), hvor man sto ett stykke over greenen, og det var en bøling med bunkere rundt. Det var et bra par-3 hull! Meget pent, og samtidig tøft(vanskelig).

mvh

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Hull 3 på Royal Aberdeen er min favoritt. 212 yards og liten green gjemt mellom strandgress og gorse....

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

If we are going to talk about favourite Par 3's from around the world then mine would be the 17th at Sand Hills. I spent a weekend there with about 30 other architects from around the world at an invitation only seminar.

Ben Crenshaw and Bill Coore explained about how the designed the course...just amazing.

Here is a link to a picture of the 17th Par 3 170 yard hole...just amazing.

http://www.golfclubatlas.com/sandhills000176.html

My other favourite is the 10th at Pine Valley with a bunker called the 'Devil's Arsehole'!!

Here is a link to have a look...

http://www.golfclubatlas.com/pinevalley000234.html

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Fredriksen

over 21 år siden

Fredriksen

Brian: Hva har du i hcp? virker som du har en del peiling på ting:), har du noen slags stilling innen golf/golf norge? Fint å ha en som deg på forumet. det første par 3 hullet var jo helt brutalt, for spillere med relativt høyt handicap er man jo veldig heldig hvis man klarer å sikre seg inn på 2 etter et fint utslag ut på dogleggen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her