Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er det noe galt med Bærum?

Koll

over 16 år siden

Koll

I diskusjoner om norske golfbaner, kvalitet. layout o.a. er det en håndfull baner på Østlandet som aldri nevnes. En av dem er Bærum. Er det noe galt med denne banen, eller er den for anonym til å være med i diskusjoner? Det er ihvertfall ingen snobbebane, og navnet skjemmer ingen.
Personlig liker jeg Bærum veldig godt, og er greenfeespiller der 3-4 ganger hvert år. Det er en naturskjønn og stille bane, med brede fairwayer og ganske store greener. Kvaliteten på særlig fairwayene var middelmådig i fjor, men det var vel et unntak. Noen av hullene er spesielt vakre og åpne; f.eks. 5, 9, 12, 14 og 15. Hull 8 er et dårlig golfhull. Utfordrende er hullene 4, 6 og 16. Hull 7 er spektakulært. Hull 17 skjemmes av blindt innspill, men det korte par4 hull 18 nå er blitt bra.
Så, hvorfor nevnes aldri Bærum blant norske baner det er verdt å besøke?
Min karakteristikk av hullene på Bærum er naturligvis farvet av mitt relativt høye hcp.

Stein

over 16 år siden

Stein

Synes også det er morro å spille på Bærum men jeg synes den har for mange hjemmesnekra hull til at jeg orker å dra dit igjen. Da er det så mange andre baner som lokker mer.

Hørte de var skrekkelig uheldig i fjor med forholdene så vi får håpe på en bedre sesong der i år.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Dette er galt med banen:

Det er ikke "ganske store greener" der.. de er i likhet med teestedene små (og greenene padde-flate). Dette fører til mye slitasje. Nye hull 18 har blitt vesentlig mye dårligere enn det var og har nå en knøttliten green med ca 2 mulige pinneplasseringer. Fairwayer, greener og teesteder er middles eller under middels i landet.

Banen ligger imidlertid fint til og for de som ikke er redd for litt klatring så er det en fin tur og en bane man ikke blir lei av å gå.

"Hjemmesnekret" hull var en fin beskrivelse.. hull 13 og 14 er gode hull faktisk. Dessverre ligger banen i et område med hardere vinter enn andre baner i stor-oslo, som setter sine spor. Hva som er vakkert med hull 5,9,12 og 15 er for meg uforståelig.

Men banen har de siste årene hatt greenfeetilbud på dagtid til 250 kr.. og det er det vel verdt. Meget gode treningsfasiliteter har de også. Banen er etter min mening helt grei etter norske standarder... men har ingenting på en topp 10 liste i landet å gjøre.

Banen er godt tilpasset seniorer og de som slår kort.. hvilket kan være noe av grunnen til at Koll liker seg godt der..

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Bærum er på mange måter en grei bane. Spilleforholdene i fjor var imidlertid ikke bra, i tillegg er det en del forhold som ikke fascinerer meg:
- Greenene er ikke store, heller forholdsvis små og med begrensete utfordringer.
- Teestedene er også forholdsvis små.
- Hull 3, mange av oss ser ikke greenen på innspillet.
- Hull 4 synes sikkert mange er utfordrende, også her er det imidlertid en ulempe at du ofte ikke ser hvor ballen lander.
- Hull 8 er et dårlig hull.
- Hull 11 ser du heller ikke hvor ballen lander
- Hull 17 har blindt innspill til greenen
- Den nye greenen på hull 18 skuffet meg
- Vedlikeholdet av fairwayer mv har midt på treet standard

Banen er forholdsvis kort, men det er greit nok for meg.

Konklusjon: flere svake hull, verken teesteder, fairwayer eller greener er spesielt bra vedlikeholdt, noen små og lite utfordrende greener, klimatisk vanskelig område gir periodevis dårlige forhold. Rimelig greenfeetilbud. Treningsforholdene er imidlertid bra, men en ny og god puttinggreen, og korthullsbanen egner seg veldig bra til trening med wedger og korte jern. Jeg spiller gjerne Bærum et par ganger hver sommer, men det holder.

Klart syn

over 16 år siden

Klart syn

Enig med Pepper i hans konklusjon om banen men til deg eller dere som ikke har prøvet denne banen, HOLD DERE LANGT UNNA, ikke verd pengene i det hele tatt. DESSVERRE.

Koll

over 16 år siden

Koll

Spørsmål til Pepper og duffshank: det ser ut til at dere kjenner denne banen meget godt i detaljer, og likevel misliker den. Har dere spilt der mye, og har dere nå sluttet å spille der?
Spørsmål til Klart syn: kan du vennligst presisere hvorfor du mener at folk skal holde seg unna Bærum?

duffshank

over 16 år siden

duffshank

jeg har spilt banen mye ja... Men jeg foretrekker å spille på bedre baner når jeg skal spille golf... selv om det er faktisk bærum jeg har spilt min beste runde på... så "mestringsfølelsen" skulle det ikke være noe feil med.... Hva har det med saken å gjøre?

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg har nok spilt Bærum 2-4 ganger hvert år i ca 8-10 år, men bare 1-2 ganger årlig de siste 2-3 årene. Koll spør om når jeg sluttet, men jeg skriver at jeg gjerne spiller Bærum et par ganger hver sommer. Jeg kommer sikkert til å spille der i 2009 også hvis det passer sånn med bedriftsturneringer etc. Treningsforholdene er som nevnt meget bra, og man skal lete lenge for å finne en hyggeligere pro enn Fredrik Enge. Banen har allikevel såpass mange hull jeg ikke er særlig fascinert av at 1-2 ganger pr år holder for meg.

Klart svar

over 16 år siden

Klart svar

Banene er dårlig, vedlikeholdet står i forhold, ansatte blir ekstremt dårlig behandlet (ref tidl i pro shop)
Norges dårligste kafe osv

Jeg har tidligere spilt banene flere ganger da jeg har gode venner som har vært medlemer der, men har dårlig mavefølelse når jeg tenker på den banen og omgivelsene, dessverre

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her