Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Årsavgift 2009

Maverick

over 16 år siden

Maverick

De fleste klubbene har vel fastsatt årsavgiften for 2009 nå regner jeg med. På min hjemmebane, Haga, har den økt med kr 300 til 7800,- (4% økning). Ikke så ille tross alt. Hvordan ser det ut rundt om kring?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

En klubb opp 10%, og en på samme nivå som i fjor. Relativt sunn økonomi i begge klubbenn.

PGA

over 16 år siden

PGA

Årsmøte på Grønmo i kveld og innstillingen er: Ingen endring i årsavgift

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Kjekstad økte med 500 kr.
Men, for 1500 ekstra kan man velge å ha full spillerett på Drammen eller Asker.
For 3000 ekstra kan man ta begge i tillegg.

8400 NOK for ubegrenset spill på 3 baner er knallbra.

not

over 16 år siden

not

8400 for å spille på 3 meget dårlig golfbaner, er det et kupp?
Jeg ville heller ha betalt 8400 nok for en god golfbane.....

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Hvor spiller du da not?
Hvilken bane er bra nok for deg?

Jeg har Kjekstad og Drammen og føler at jeg da får litt fra to typer baner.
Kjekstad er litt trang og kort. Drammen er jo en tøff bane på enkelte hull.
I 2008 hadde begge bra greener.
Jeg ser ikke så mange baner som kan gi meg noe bedre innenfor det området som er aktuelt for meg.

PGA

over 16 år siden

PGA

På Grønmo/Oppegård hadde vi i fjor tilbud om å betale kr. 750,- ekstra for fritt spill på den andre banen. Håper tilbudet blir opprettholdt i år.

Lost ball

over 16 år siden

Lost ball

Stavanger GK kr 5 500 som i fjor. Bærheim Golfpark kr 4 700*(?), opp 2-300(?) fra i fjor.

*Kun spillerett, ikke medlemsskap.

Penger

over 16 år siden

Penger

5900 på Sola, det er mye golf for pengene..

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Misunner dere den lange sesongen på Sola. Dere burde jo betale dobbelt årsavgift. ;-)

RogaLand

over 16 år siden

RogaLand

Bærheim er 4600 (opp fra 4400 i -08)

Østlandet

over 16 år siden

Østlandet

Nes har samme pris som tidligere. Kr 5000,- for fritt spill er kjempebillig hvis de får til slike forhold som i 2008.

Kragerø

over 16 år siden

Kragerø

Hvorfor er Kragerø 20-25% dyrere enn alle som er nevnt? En sjeleløs klubb med elendig service og sure ansatte burde ligge 20-25% UNDER på årsavgift spør du meg. Banen er ok.

Kragerø II

over 16 år siden

Kragerø II

Hehe, noen må jo dekke opp underskuddet på hotellet og problemene i Estatia :-)

Som gjestespiller har jeg forøvrig opplevd rimelig grei service der og ansatte som er hyggelige, men da har jeg vært sammen med medlemmer som er kjente fjes for staben. Enig med deg i at banen er ok, men ikke strålende.

sondre

over 16 år siden

sondre

På Bærum har de satt opp årsavgiften til 5600,-. I fjor var det 5000,-

Kragerø III

over 16 år siden

Kragerø III

Baneselskapet tapte ca 12 millioner i fjor iflg regnskapene. Spurte etter baneguide i shopen, de visste ikke hva jeg snakket om en gang. Burde vært et minstekrav at de i butikken kunne noe om golf.....:-(

GMK

over 16 år siden

GMK

Golf Norge må gjennom en endringsprosess. Skal det finnes gode baner så må dere begynner å betale for det. Med økende nettsalg på utstyrsfronten og stadig flere som synes at årsavgiftene bør være lavere er det ingen fremtid for de anleggene som forsøke å levere kvalitet.

Når er det brukerne vil forstår at når sesongen er 5-6 mnd. lang, og det skal være gode tilgang for medlemmene (ikke for mange gjester), samt at sponsorer er bannlyst siden de også belegge og blokkere og i tillegg skal årsavgift ligger rundt 5000,- så har banen ingen mulighet til å levere noe som helst over dårlig til middels kvalitet. Dette fordi de ikke har økonomi nok til drift, lønninger eller investeringer. Norge er en av de landene med høyest (og dyrest) levestandarder - det koster å være Norsk i Norge!!!!

Det er ingen i dette landet som har blitt rik av golfdrift, INGEN! Bruk energien deres til å klage over matpriser som markedsføres som billig, samtidig som Hagen/Reitan tjener sine miliarder hvert år - det er mer aktuellt. Golf er så billig at de fleste klubber må gå på akkord med kvalitet for å ikke tape penger. Det blir ikke særlig bra fremover med mindre prisene økes.

Tips til klubbstyrene - hvis dere vil være best så heis opp årsavgiftene til ett punkt hvor dere kan betale de beste mennesker, vedlikeholde på topp internasjonalt nivå, samt tjener penger til å investerer i utbedringer. Jeg garanterer at dette vil gjør at de som er virkelig interessert i gode golfbaner vil melde seg inn, samtidig som de som vil betale peanøtter blir borte. Dette vil betyr at noen klubber vil forsvinner, men på sikt er dette eneste løsningen.

Basis økonomi forståelse er alt som trengs. Golf er for alle - Ja, men kvalitets golf i Norge er for de som kan, og har råd til å betale for det. Haga/Miklagard har skjønt dette - bra!

Kragerø IV

over 16 år siden

Kragerø IV

12 Mill i tap? Det stemmer ikke!

gk

over 16 år siden

gk

Du tar i litt mye GMK, men du har ett par poeng.

Golfspillere har betalt ganske mye for å drive med idretten, hobbyen, mosjonen - alt etter hvilke mål hver enkelt har for å spille. Dette sett i forhold til annen for tilsvarende aktiviteter.

Utfordringen nå er at det er for mange baner i forhold til antall spillere. Det fører til domping av prisene, og for noen litt for mye og turen til namnsmannen kan bli resultatet. Dessverre har ikke ngf holdt igjen kåte utbyggere, og klubbene, banene vil sloss om medlemmene og greenfee spillerne.

Jeg tror du har rett i at resultatet av dette blir dårligere anlegg.

Alle klubbene bør ha minst 2000 medl. og kan dermed holde prisene nede. Synker medl.tallet må medl.k. eller dugnadsinnsatsen økes. Det siste er lite tenkelig fordi mange av oss ikke gidder å bidra.
Etter min mening kan ngf redde norsk golf hvis de ønsker med å regulere klubbene. Feks. ikke anledning til nybygg innenfor ett område hvis eksisterende klubber har mindre enn 2000 medl. for 18-hullsbanene og 1500 for 9-hulls.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg støtter også GMK her med det meste.

Vi nordmenn er egentlig så jævlig bortskjemte, vi tjener mer enn de aller fleste, og handler på internett av land hvor lønningene er halvparten av her. Og tar det som en selvfølge.

Jeg synes også det er merkelig at mange krangler som fan om årsavgiften går opp en tusenlapp, men likevel drar på ukesgolfturer som koster mer enn hele årsavgiften.

Men men. Som vi reder så ligger vi.

VrøvleGunnar

over 16 år siden

VrøvleGunnar

"Vi tjener mer enn de aller fleste".
Joda, men etter at du har betalt skatter og avgifter og dagligvarer og bilen din så har vi dårligere kjøpekraft enn de aller fleste vestlige land.
Og det lille vi har sylter vi ned i hus og hage.
Når det gjelder årsavgifter for å spille golf så kommer vi bedre ut enn f'eks italienerne, sveitsere og nederlendere, men ligger bak franskmenn, tyskere, spanjoler, og milevis bak briter og amerikanere.
Ser vi på at vi har sesong bare halve året og derfor også mange baner i dårlig stand (bortsett fra på Jæren) så er golf i Norge dyrest i verden.
Dette har tydeligvis mange insett, derfor skrumper antall golfspillere.

Til VrøvleGunnar

over 16 år siden

Til VrøvleGunnar

Nå er du helt på jordet. Kjøpekraften i Norge er meget sterk, og betydelig bedre enn i de aller fleste vestlige land. Gjør hjemmeleksa di neste gang før du slenger med leppa...

Og bedre skal det bli:

http://e24.no/boers-og-finans/article2907367.ece
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/04/545743.html

Xo

over 16 år siden

Xo

Årsavgifter som i fjor, har plan om å leie ut en spillerett på en av banene jeg er medlem på. Har fått noen interesenter, men de ønsker da å betale ca. 1500,- under medlemskontigenten. Dette har jeg ikke tenkt til å godta. Da skal jeg heller spille en runde på denne banen å betale kr. 5000,- for denne, fremfor å la noen spille billig på mitt medlemskap. Håper alle som vurderer å leie ut spillerett, er av samme oppfatning som meg, ift. å selge spillerettighetr på billigsalg. Da vil vi som av forskjellige grunner ihvertfall dekket utgiftene for spillerettigheter. I utgangspunktet ønsker jeg å selge aksjen min, men pga. dette gråsone markedet med utleie, er aksjene ikke lenger vært en dritt, så derfor velger jeg å leie ut, fremfor å gi bort en aksje.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

1500 spenn...samme som de siste tre årene :D

Nattevaktens fridag

over 16 år siden

Nattevaktens fridag

Økt fra ca. 2500 - 3500, og da må en kjøpe en dyr andel for å spille fritt.
Tipper mange her på berget driter i golfen til neste år.
Gjennomsnittlig lønnsinntekt her er knapt 300 000,-

De får håpe på greenfeespillere utenfra, eller pakke banen fint sammen og gi den til julenissen;)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Bare for å ta en sammenlikning...

I helga var jeg, ex'en og ungen i Trysil. Vi overnattet en natt, riktignok på et bra hotell, men likevel. Bare HEISKORT for en ettermiddag og en formiddag kom på nesten 1.600 kroner.

For en ettermiddag og en formiddag!!!

Tar jeg med overnatting og kjøring og svindyr mat så har jeg altså svidd av over 5000 kroner på under to dager.

Takke meg til å være medlem i en golfklubb. Da får jeg opp til 50 ganger lengre (og bedre) moro for nesten samme prisen som en helg med alpinglede.

Nattevaktens fridag

over 16 år siden

Nattevaktens fridag

Det er jo en prioritering utenom årskontigenten, men håper dere hadde en kjemefin tur :-)

Dilter

over 16 år siden

Dilter

GB: Bra sammenligning. Dessuten behøver du vel ikke ta med eksen på golfbanen.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Dilter, nei på golfbanen må GB slepe på lanmgt mer dubiøse eksistenser enn eksen... ikke rart han må lade opp i Trysil nå når snøen smelter

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Du har så rett, Sam. Ser du har blitt medlem på Valderrama nå. Er det noen jeg skal hilse når jeg besøker klubben din på torsdag?

Mihihievelmehihi

007

over 16 år siden

007

Enig ang. heiskort.
Og er det i tillegg mye kø så er hele seansen i bakken dritkjedelig.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

GB: Mye klubbskifte for tiden. Merk også mitt nye jålehcp.

Ang. Valderrama: Hils min Sancho Panza (egentlig Jose Panza, men behørig omdøpt av dårlige litteratvenner i barndommen....), medlem siden 1985. Hvis han nå har klart å få sin første eagle på hjemmebanen sin så kjøp en øl til ham fra meg.

Grønnfargen i ansiktet mitt akkurat nå skyldes misunnelse.

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Diltisen mener sammenlikninga var god................men
Gud bedre ;-)

chris

over 16 år siden

chris

@Gunnar Bull.

Sammenligningen din faller litt i fisk..

Et sesongkort på Trysil koster 4500,- Da kan du bruke anlegget så mye du vil hele vinteren.

Ta med deg de samme på en bane noen mil unna, overnatt på hotell og spill 2 runder golf som gjest på en bane. Tror ikke det blir noe billigere..

keke

over 16 år siden

keke

Bærheim er oppe året rundt bortsett fra et par uker rundt jul. 8D

keke

over 16 år siden

keke

Forøvrig, GMK; Økonomiske prinsipper sier tilbud = etterspørsel. Hadde norske klubber fulgt ditt råd hadde vel 80% av dem gått konkurs, og golf norge hadde mistet en shitloads med spillere. Eneste positive hadde vært et fåtall bra klubber. Er dette ønskelig? :). At alle i norge er så kjøpesterke er bare bullshit. Jeg syntes det er fint at klubbene er billige nok til å gjøre golf til en folkesport.

Ben

over 16 år siden

Ben

Evje Golfpark koster 6600 kr, men da får du en mesterskapsbane i Skandinavisk toppklasse. Jeg tørr påstå at i de ca 5 årene Evje har eksistert som 18-hullsbane, har ingen baner i Norge hatt bedre greener totalt sett. "Snittmeteret" på Evje er ekstremt godt. Se bare på tilbakemeldingene de fikk fra de beste gutta på Challengetouren i august 2008.

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

Jeg tillater meg å være uenig med Ben. Nå synes jeg begrepet "mesterskapsbane" er litt latterlig. Enhver bane avholder mesterskap. Begrepet sier lite om størrelse på hvilke mesterskap man mener. Man kan heller ikke sammenligne Evje med baner som Sans, Brohof, Barsebäck og til og med Hills som ikke er en stor-stor bane - men en god bane. Hills ligger foran 99% av Norske baner i forhold til design og layout.

Men snittet på greenene som du sier tror jeg er veldig høyt sammenlignet med alle baner. I min erfaring er det ingen som klarer å måle seg med Miklagard når Miklagard er god, men der har det vært mye problemer i starten og midten av sesonger. Jevnt over er Evje mer stabilt.

Og ikke glem Kragerø som hadde fantastiske greener for noen år siden. Men jeg mangler informasjon om hvordan de har vært de 3 siste.

Jeg syns Evje er en god bane men kanskje ikke helt Skandinavisk toppklasse :)

Fleinsopp

over 16 år siden

Fleinsopp

Bra sagt. Så veldig veldig enig.

Til Steinsopp

over 16 år siden

Til Steinsopp

Kragerø har like bra/bedre greener nå. Åpnet forrige helg og banen er i "sommer" form allerede.

Ben

over 16 år siden

Ben

Ikke vanskelig å være enig med deg Steinsopp. Men de fleste baner har perioder med problemer over en 5-årsperidode. Det har Evje vært forskånet mot. Og kvaliteten (kort klippet, gresstype etc) er veldig god.

Prøv selv. Men gi den noen uker nå på forsommeren for å komme i form.

Losby medlem

over 16 år siden

Losby medlem

6600,- for en hel sesong på Evje?!?!?!? Det synes jeg er billig. Ta f.eks. Losby; der koster det 7500,-! Losby er nesten i samme stand som Evje fra midten av August til midten av September - dvs. ca. 1 måned med golf med gode forhold. Evje åpner tidlig og stenger sent og har glimrende forhold stort sett hele tiden.
Det er helt klart at jeg skal prøve å bli kvitt Losby aksjen og kjøpe et sted hvor de har lengre sesong.
I tillegg tar de 720,- kr. i greenfee på Losby!!!! Stort sett er signatur-hullet nr.2 stengt - et provisorisk hull mellom 3 og 4 brukes.

Snedd

over 16 år siden

Snedd

En snittsesong på Evje er fra midten av april til første uken av november (litt kjølig da). Greenene er fra gode til fantastiske i hele denne perioden, hvis du ikke da er uheldig og treffer på banen innen et par dager etter hulling selvfølgelig.
Det betyr altså flotte spilleforhold på en god og variert bane, som det for medlemmer er akkurat passe vanskelig å få tid på - i minst 6,5 måneder, det har hendt at vi har hatt 7 gode måneder.
Hvis man spiller jevnlig, for eksempel en gang i uka i snitt, blir det fort 30 runder, og da er prisen helt super.
At det koster litt mer enn gjennomsnittet for en 18-hullsbane å være medlem på Evje, er naturlig, da man får igjen mer enn gjennomsnittet også!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Enig i at 6.600 er billig for Evje.

R8

over 16 år siden

R8

Ble det ikke spill i dag GB ?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Nope. Drar og trener litt nå istedet :-)

HenrikFan

over 16 år siden

HenrikFan

3000 for årsgreenfee på Solum. Krever medlemsskap i en golfklubb.
2000 for fri golfbil hele seongen.

.|.

over 16 år siden

.|.

3000 på solum blir for mye for 2 runder på våren og 1 runde på høsten. Men sikkert bra tilbud for de som bor i nærheten.no.

Los(t)by

over 16 år siden

Los(t)by

7500, hahahaha.

Hilsen Catta i Zekken

Hauger

over 16 år siden

Hauger

Hva med Hauger?

PegTee

over 16 år siden

PegTee

Opp 25% i min klubb til 5.000. For 9 hulll. Det er for dyrt.
Greenfee har gått ned, men det hjelp ikkje meg. Men kanskje neste år når kanskje klubben har prisa seg OB?
Vi får vente å sjå.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her