Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Inn og Ut priser i norske proshopper

Kremmern

over 16 år siden

Kremmern

Hei

Jeg vil bare gjøre en liten klarhet i alle diskusjoner rundt priser på proshoppene i Norge. Jeg var så heldig å få kjøpt et Titleist AP2 sett gjennom en bekjent som jobber i proshop.

Jeg ga 3999 nok (innkjøpspris) for dette settet. Jeg har sett det i proshopper rundt i landet til 7999. Dvs at proshoppen skal tjene 4000 nok pr sett til 8000 nok.

Dette er 100% avanse på settet.

Ikke kom å si at det er høye priser fra importørene som gjør at det er dyre sett i proshoppene.

peer

over 16 år siden

peer

Kremmern:
Jeg synes det var litt knipent at du ikke rundet av til 4.000...

OKEY

over 16 år siden

OKEY

AP2 koster IKKE 3999 NOK i innkjøp!! Det koster 4895 + mva, altså kr 6119 NOK. Dette er prisen fra SMD, den Norske importøren.
Din bekjent i Proshopen har nok ikke helt oversikt over prisene, og eier av shopen tror jeg heller ikke er spesielt fornøyd med sin ansatt nå..

Olle

over 16 år siden

Olle

Tenke seg til at proshop'en skal tjene penger. Synes de burde gjøre dette av veledighet.

Det er litt lett å se seg blind på avanse, men du må huske på at de må betale husleie, strøm, lønn til kompisen din og vil gjerne sitte igjen med litt overskudd etter skatt også. Tror ingen blir rik av å drive proshop.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Se på avansen til klesbutikker og sportsbutikker (uavhengig om det er golfuttyr eller ikke). Alle har en stor avanse, gjerne 100% også. Kjøper du fra et lager med en nettside sier det seg selv at disse sparer en god del kostnader og dermed kan være bedre på pris.

I Norge er kostnadsnivået høyt (og mva/skatt) og butikkene må ha en høy avanse for å dekke lønninger og lokaler. En enkelt proshop kjøper sikkert ikke enormt mange AP2 sett og kan heller ikke få bedre pris fra importør.

Husk at det er importør/frabrikk som setter veiledende pris (hva den er på ap2 vet jeg ikke)

TGW.com opplyser veiledende pris i usa til 1136 USD og selger selv for 1000 dollar (altså 7000 kroner ved dagens kurs før toll)

Din kompis og hans sjef, samt SMD, er sikkert strålende fornøyd med at du forteller dette på et debattforum...

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Køllene er forøvrig nydelige og vel verdt 8000

dollars

over 16 år siden

dollars

Ja duffshank - ikke videre kult å slenge ut denne infoen her.. snakker om å dolke i ryggen og i tillegg kalle seg kremmern.- Hurra! med så gode venner trenger man ikke.. osv.

Snakket med en proshop bekjent angående callaway køller, mener å huske at fortjenesten var mellom 500 og 1000 kroner på et helsett og det er jo ikke så mye..

Furu

over 16 år siden

Furu

Innkjøpspris x 2 er under grensen for hva f.eks. en sportsbutikk har. Minst x 2,5 for at man skal være fornøyd. Er varen på tilbud så er den også så godt som alltid kjøpt inn rimeligere, altså fremdeles god fortjeneste.

Duffshank nevner innkjøpsbetingelser. Kanskje proshopene i Norge burde samarbeide slik at de kan stå sterkere? Proshop Norge - felles innkjøp, lavere innkjøpspriser. De selger sikkert allerede mye av de samme varene.

Bruttofortjeneste

over 16 år siden

Bruttofortjeneste

Hvis prisen ut til kunder er 8000, og netto innkjøpspris er 4895, så vil proshopen sitte igjen med ca 1500 kr til lønn, husleie ++. Kanskje ikke så urimelig?

Salgspris mva netto
8000 1600 6400
6119 1224 4895

Bruttofortjeneste 1505

Golf

over 16 år siden

Golf

Bra jobbet, Kremmern.
Å starte en diskusjon på ren faktafeil.
Klovn.

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

..og her krangles det videre i god gammel stil...fortsett guys.

sonny

over 16 år siden

sonny

Det stemmer at du kan få den til 3999,- Kjenner også en som kunne skaffe det til den prisen. Alle som jobber i en proshop for køllene litt billigere hvis de skal ha de selv. EN goodwill fra importører.

Gammel pro

over 16 år siden

Gammel pro

Har drevet proshop i mange år i Norge, og der er det ikke mye penger å tjene. Hadde jeg hatt 4000 kroner i avanse på et sett til 8000, hadde jeg kanskje sluppet å jobbe på vinteren. I gjennomsnitt tjener en proshop 25 kroner for hver 100-lapp i salg. Dette er gjennomsnittet etter en hel sesong, med salg av klær, køller, hansker, baller osv. Køller er det dårlig avanse på, best avanse er det på klær og accesories.

100% ?

over 16 år siden

100% ?

Jeg vil ikke si at 100% var så alt for ille? jobber selv i en klesbutikk, der det er innkjøpspris x3. Folk stusser ikke over å kjøpe ett klesplagg til 1000lappen, men klager når de kjøper en putter for det (som i tilleg er den viktigste kølla i baggen)..

Draw

over 16 år siden

Draw

Hvorfor pruter folk i proshoppen??
Helt ærlig?

Hvor mange av dere pruter når dere skal betale varene deres på Rimi eller Ultra?
Eller på bensinstasjonen?
Eller i en klesbutikk?

Men når vi kommer inn i proshoppen, da slipper vi løs svensken, skotten, og sunnmøringen i oss på en gang (beklager stereotypene). Lommeboka kryper sammen og blir nærmest umulig å åpne, og leppene snurper seg i sympati med lommeboken, som for å markere at vi mener alvor når vi sier; "da kjøper jeg heller på nettet".

Jeg vet at argumentet med at proshoppene kommer til å forsvinne ikke biter på slike avvikere, men jeg forsøker allikevell. Jo flere som prøver i Norge og kjøper billigere på nettet, jo færre steder vil det bli å prøve i Norge. Ikke bare prøve, men plutselig kan man oppleve at man må huske å bestille pegger fra Kina i Mars for å ha nok til hele sesongen. For ikke å snakke om at golfballer kun kan kjøpes i bulk fra Taiwan, eller på Biltema da...

Det blir det samme prinsippet som i golfklubbene. Noen må betale for morroa. Hvis alle bare skulle leie spillerett, så ville vi ikke hatt baner i Norge i det hele tatt. Jo færre som betaler, jo dårligere blir kvaliteten på produktet vi alle ønsker, trenger, og vil ha. Det sier seg selv.
Jeg vet det svir, men hvis du ønsker å kunne kjøpe golfballer, bagger, pegger, hansker, klær, sko og andre ting som bør prøve, taes på, føles på kroppen, eller rett og slett bare er "convinient" å kjøpe "on location", så bør proshoppen få noe av pengene dine.

Ikke for å støtte proen, eller lokale krefter, eller hva man nå kaller det, men rett og slett av ren og skjær egoisme; slik at du kan opprettholde et tilbud som du nyter godt av, trenger, og ønsker å ha!

Jeg for min del liker å stoppe i shoppen, prate litt, få litt info om nye produkter, og diskutere det nyeste av det nyeste. Men jeg er ikke der bare for å bruke tiden deres -jeg bruker det de kan om golf og produktene de selger, og kjøper det jeg trenger der.................

Kremmerdust

over 16 år siden

Kremmerdust

Proshoppene får ofte svært gode tilbud fra importør, særlig når en kølleserie nærmer seg slutten av levetiden. Og AP2 blir erstattet av en ny serie med oppdatert design om noen måneder så det er sannsynlig at prisene har blitt dumpet helt fra produsent for å tømme lageret før de nye køllene ankommer.

Golfy

over 16 år siden

Golfy

Er synd at proshopper forsvinner, men det er uaktuelt å betale 3x prisen bare fordi proshoppene skal overleve, vi driver ikke med veldedighet bare fordi vi spiller golf..
Et eksempel, i min lokale proshop har de TM Tour Burner driveren, priset til 3695,- men tar du en titt over dammen så får du samme driveren til $149 noe som tilsvarer med dagens kurs 938,-
Du kjøper vel ikke en bil til over 3x listepris bare fordi selger er hyggelig?

Hvis proshoppene klager over at inn prisen er så høy, kutt ut importør og kjøp direkte fra amerikanske shopper da vel!

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Golfy, nå tror jeg du blander Burner 07 og den nyeste utgaven. Veilendende pris i Norge er helt riktig 3695 for Burner 09 TP. Vanlig Burner er 2695.

Gammel Burner er 2295.

Edwinwatts priser disse til : TP 399$
:Vanlig 299$
:Burner 07 199$

Så ja det er billigere i USA. Hvor mye varierer med $ kursen.
Minus med netthandel derfra er at du må betale frakt, av og til moms og norske proshopper gidder ikke hjelpe deg ved reklamasjon.

Til det siste du skrev.
Det er noe som heter lover og regeler. Norske proshopper kan ikke handle inn direkte fra USA.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

hva er vei pris på R9 TP fujikura motore f1 skaftet?

Golfy

over 16 år siden

Golfy

Nei, du snakker om feil burner, jeg skrev TOUR burner som er fra 2008,- Selges til $199 hos golfsmith og $149 fra gppgolf.
Til den prisen skal du ødelegge 3 køller før det ikke lønner seg å kjøpe fra US of A.

Golfy

over 16 år siden

Golfy

Så vidt jeg vet så er det vel ingen regler som sier at du ikke har lov å selge TM produkter du ikke har kjøpt fra den norske importøren? Men nå er jeg ikke akkurat ekspert på juss heller... :)

duffshank

over 16 år siden

duffshank

meget bra innlegg av draw..

Golfy: Inn-prisen i en shop fra importør er da lavere enn det utprisen fra golfsmith/tgw + moms er... det skjønner du vel?

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Ser det nå Golfy leste litt fort. Det du også må huske på er at nyheter kommer tidligere i USA, og dermed kommer tilbudene på eldre køller før også.

Golfy, du er ingen juss ekspert nei...;-)

Veggiss, hvis jeg ikke husker feil blir prisen på R9 i norge 3995 på vanlig og 4495 på TP.

Golfy

over 16 år siden

Golfy

duffshank hvis det stemmer så har butikkene en inntjening på akkurat den driveren på over 300% noe jeg ikke tror stemmer, hvertfall ikke hvis de som blir sagt lenger oppe i tråden stemmer..

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Golfy, Burner Tour er en "gammel" driver. Innprisen for Burner Tour da den ble tatt inn var i sin tid godt over det den selges for i dine eksempler fra USA.

Dersom en norsk proshop vil betille en slik driver fra leverandør nå må den samme innprisen betales helt til leverandøren setter ned innprisen på akkurat den køllen.

Da først blir veiledende pris mindre. Er den billigere før den tid er det pga salg.

tomek

over 16 år siden

tomek

Alle vil jo gjøre en god handel, og vi liker få litt rabatt/ekstra stæsj når vi handler for mer enn 5000,- i en butikk. Og det kan jo være hyggelig at man får et dusin Titleist ProV1 på kjøpet dersom man kjøper et AP2 sett i sin proshop, eller at man kanskje får en bag om man kjøper et helsett etc...
Men, man må absolutt ikke gå i fella å tro at Proshoppene gnir seg i hendene og ler hele veien til banken hver gang du har vært innom å handlet en pose med pegger!

De som tror proshopper/Butikker generelt tjener så sinnsykt fett kan jo på sin fritid forsøke sette opp et eget budsjett:

Husleie
Lønn
Strøm
Arbeidsgiveravgift
Regnskapsfører
IT
Renhold
etc...

Når du har satt ned ca hva du tror dette koster pr måned, så regner du avansen på et AP2-sett og regner ut hvor mange slike sett du må selge PR MÅNED for å overleve... Tror du at du klarer selge så mange jernsett? Og om du i tillegg skal gjøre det som en tjeneste ovenfor de gniene golferene ved å selge alt til det du får det inn for, pluss bittelitt for å ikke gå i tap.
Hvor lang tid tar det tror du før kemneren kommer å skifter lås i butikken din?

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Veggis rettelse.

R9: 3995 eller 4995 for TP (F1 skaft.)

marius

over 16 år siden

marius

Tror nok ikke det er mange som driver Pro-shop i norge som blir feite av å selge golfutstyr. det er bare og sjekke regnskap på www.proff.no så ser man at det å drive proshop ikke akurat er lukrativt.

snappy

over 16 år siden

snappy

For meg gjør det ingeting om at proshop forsvinner. Da blir det som i andre land, hvor proshop innehar noe utvalg av baller, pegger etc. I tillegg innehar disse shoppene mengder av klær.

I England og USA som er det landene som er fremst på golf sporten blir sikkert 98% av alle golfsett kjøpt på en sportsbutikk eller på et nettsted. Golfsmith, American golf (UK) f. eks inne har mye utstyr som ikke er bare rettet mot golf. Også tennis utstyr kan kjøpes her.

Ellers blir mange golfsett kjøpt via en demo av f.eks titleist.

Å kjøpe golfsett i Norge i en Proshop har for meg tatt flere uker. De har ikke rett skaft inne, de har ikke rett grip, og ofte er det andre ting som ikke er helt hva jeg ønsker. Det tar derfor minst 2-3 uker før jeg får golfsettet. Cleveland er de eneste som har overrasket meg positivt i Norge når det gjelder levering. De brukte 3 dager.

Men om jeg bestiller fra nettet f.eks fra USA får jeg køllene på under en uke, pluss at det er mye billigere.

Så mitt spørsmål er: Hva trenger jeg proshop til??? Hansker og baller. Joda, greit å få tak på det. Men det kunne hvem som helst solgt meg.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Jeg håper pro'er kan leve av å selge sine tjenester, ikke selge utstyr.
Men det krever at norske golf(spill)ere generelt ønsker å score lavere, og der er vi vel ikke enda?!

Herregruppa i vår klubb benytter pro ukentlig vår/høst ved fellestreninger, i fjor nesten 50deltakere fordelt på 5grupper, i år uavklart foreløpig. Hånd i hånd.....

Olle

over 16 år siden

Olle

Enig med Snappy, vil heller ikke felle mange tårer hvis de forsvant.

Tippe

over 16 år siden

Tippe

Da blir det dårlig med demokøller på dere gutter... Men jeg er helt enig i at Proer bør overleve på sine tjenester, ikke butikk. Derimot bør butikkene drives av folk som har greie på butikkdrift. Det er faktisk mulig å drive en golfshop på golfbaner med overskudd i Norge. Men det krever blant annet innsikt i hva markedet vil ha og til hvilken pris markedet er villig til å betale.

gøll

over 16 år siden

gøll

For meg høres det da ut som at markedet vil ha absolutt alt som er å skaffe av køller og skaftkombinasjoner. Og dette skal selges til mindre enn det norske proshopper kjøper det inn for.

Det er litt enklere for f.eks tgw.com å si til Taylormade: "Vi skal ha 300 jernsett av dere, i følgende kombinasjoner", enn det er for en norsk proshop å ringe si de "skal ha et spesialsett innen 3 dager, og det til samme pris som tgw.com betaler"

snappy

over 16 år siden

snappy

Nettopp... Det er nettopp derfor vi ikke trenger Proshop.

Til Tippe: Demo køller vil det bli mye mer av. La oss si at SMD (Titleist) åpner for internett salg. Da er det SMD som må kjøre demo. De vil selvsagt gi demo køller til klubbene slik de gjør i dag.

Situasjonen slik jeg ser det vil bare bli bedre. Like mye demo køller, men mer demoer på golfklubbene. SMD må selvsagt da måtte betale golfklubben en gitt pris for å få lov til å komme å holde en demo.

Jeg ser bare fordeler. ingen bakdeler. Hvor ofte knekker du en kølle, og må ha en akkurat lik en samme dag. Svar: Ikke ofte.

Derfor er det like greit å bestille på nettet, og motta varene en uke etter.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Mener du seriøst snappy at du ikke ser noen ulemper med å ikke ha proshoper?

Er det null poeng å ha en butikk med et utvalg fra flere leverandører?
Er det null poeng å ha en butikk hvor man kan snakke med en engasjert person som kanskje kan litt om produkter, og ikke bare reklamerer for et merke?

veldig uenig der, må jeg si.

Tippe

over 16 år siden

Tippe

Du Snappy.... Så SMD skal gi demoutstyr til klubbene? Og hvem skal vise frem utstyret på klubben? Proene vil jo ikke gjøre det når de ikke har betalt for det. SMD må ha da en hær av mennesker som avholder demodager overalt og ofte...

Forøvrig er det litt kjedelig på andre måter. Hva om du trenger noen baller, hansker, pegger og alt det andre? Og shop finnes ikke? Da må du bli veldig flink til å planlegge før du drar til klubben.

Uansett, det vil nok komme en dag hvor shopen kutter ut køllesalg. Den dagen en stor aktør åpner butikk i Oslo, kan de fleste klubber opp til en time unna, kutte ut køller i shopen. Men de kan fortsatt selge alt det andre. Dette er det eksempler på i Sverige, hvor Dormy har tatt over alt køllesalg i Stockholm, Gøteborg og Malmø.

men....

over 16 år siden

men....

Har det ikke vært snakk om at en slags proshop-kjede skal åpne i Norge? Da vil man jo kunne dra nytte av å handle store partier, dermed få ned prisen endel. Kanskje man da kan se at man bare sparer et par stakkars hundrelapper på en driver, og heller da shopper den i Norge... I en proshop! Jeg vet dette med å handle i proshopper sitter langt inne hos endel golfere, men frykt ikke... Det går helt fint! Jeg har gjort det flere ganger selv, og jeg har fortsatt huset og bilen og bikja...

Foooore

over 16 år siden

Foooore

www.golfstore.se

Henke

over 16 år siden

Henke

Et viktig poeng her er at klubbene/pro'ene/shop'ene kan svært lite om utstyret de selger. Jeg kan mye mer om de køllene jeg finner i en proshop i Norge enn de som står i shop'en. Derfor handler jeg på nett - jeg vet hva jeg ser etter, og finner bedre utvalg på nettet.

Jeg kjøper ikke helt argumentet til Yngve om at det er nyttig å ha en engasjert person å snakke med. De skal bare selge. I fjor gikk jeg inn i egen proshop for å høre om de kunne bøye en wedge jeg hadde en grad eller to svakere, fordi jeg ville ha litt mer bounce i den. Da svarte de at jeg heller skulle kjøpe en ny.

Så, heller demo i ny og ne, med folk som kan mer enn meg, enn en proshop i økonomisk nød.

marius

over 16 år siden

marius

Golfutstyr vil uansett bli mye billigere i norge fremover. Golfstore kommer, G-sport satser, og ikke minst XXL. Dette fører til økt konkurranse i markedet og dermed lavere priser. Kjenner jeg XXL rett, er nok de villige til å ta priskonkurransen opp på ett nytt nivå.

Ett annet stort problem som er ett hinder for lave priser i norge, er at det er alt for mange små leverandører på utstyr i forhold til hvor lite markedet er. Dette gjør at det blir uforholdsmessig dyrt for hver enkelt leverandør å drifte for å samtidig levere konkurransedyktige priser.

bonjour

over 16 år siden

bonjour

Dumt at du hadde en dårlig opplevelse i shoppen, Henke... Den som jobbet bak kasse vet tydelig ikke hva han/hun snakket om og burde ikke jobbe i proshop. Du har så langt rett

Shoppen ville tjent langt mer på å bøye wedgen din fremfor å selge deg en ny. Med mindre wedgen din hadde knukket da, og du ville forlangt en ny

Draw

over 16 år siden

Draw

Hva skal du med demodag da Henke? Du handler jo på nettet uansett...

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Mitt inntrykk etter å ha spilt golf i et par år i Trondheimsregionen er følgende:
- XXL er ikke spesielt billige med mindre de har spesielle tilbud på store innkjøp. En driver hos xxl er i beste fall marginalt billigere enn hos en pro-shop tilknyttet en bane. Og hos XXL får man ikke testet den.
- Pro-shoppene i mitt område har gode folk som kan mye om utstyr etter mitt ringe skjønn ihvertfall, men det er begrenset med demokøller. Man får som regel ikke prøvd den køllen man skal kjøpe fordi utvalget er begrenset, de tar inn for få køller. Dermed ender man opp med å bestille en kølle man ikke får prøvd. Regner med at dette har med frykt for å brenne inne med usolgte ting.
- Jeg trodde jeg skulle bli custom-fitted når jeg kjøpte et sett med køller hos en pro-shop. Men custom-fittingen bestod i at de spurte hvliken flex jeg skulle ha og tilbød seg å skifte grep på et sett de hadde inne i butikken dersom jeg ville ha noe annet. Jeg tror jeg kunne fått dette hos xxl også. Forsåvidt hyggelig service, og jeg fikk jo en grei pris på grepskifte, men var likevel ikke så imponert.
- Et hederlig unntak fra dette er Golfsenteret på Lade. De har faktisk launch monitor og sofistikert utstyr og endrer lie-vinkel, lengde og grep på køller etter testing og prøveslag. Det er mulighet til å teste forskjellige skaft på de køllene man skal kjøpe, og få se endringer i ballflight osv på moitor. Da synes jeg at man får en merverdi som gjør at man ønsker å bruke pro-shoppen når man kjøper nye køller og også baller og annet stæsh. Selv om prisene skulle ligge litt høyere enn hos en amerikanske web-butikk.

Jeg mener at dersom proshoppene ikke kan tilby noe slikt har de ingen berettigelse. Baller og pegger kunne de vel solgt i kafeen på en hvilken som helst golfbane?

Golf

over 16 år siden

Golf

Vittig "prisgaranti" fra Golfstore-gjengen :

"Hvis du innen 14 dager kan kjøpe et lignende produkt til en lavere pris i en lokal* butikk, så betaler vi mellomlegget. Det eneste vi forlanger er at produktet har samme spesifikasjoner og at de kan kjøpes under de samme vilkår"

"* I samme kommune eller tilgrensende kommuner. Gjelder ikke postordre/internett"

Dette er ikke verdt noe som helst....

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Henke,

mener du at din opplevelse er førende for den generelle oppfattelsen av proshoper i Norge?
Hvilken kompetanse forventer du i forhold til din egen?

Hvor har du tenkt å få demo dersom alle proshopene forsvinner?

mange interssante spørsmål som dukker opp hvis man tenker på at vi ikke trenger proshoper...

:)

?

over 16 år siden

?

Men han må jo ha noe utstyr i shoppen, så han kan prøve det der, før han bestiller fra nettet??

Henke

over 16 år siden

Henke

Demodag kan fortsatt være på rangen, og grunnen til at jeg ønsker demo er jo for å slippe netthndel i fremtiden. Jeg handler ikke på nettet av prinsipp. Bare fordi det jeg ser etter ikke finnes i proshop.

Og jeg tror mange i denne tråden mener at shop'en kan bestå, men at de ikke skal forhandle kostbart utstyr. Klubben kan drive salg av klær, peg'er, hansker osv.

c

over 16 år siden

c

Hvorfor skal importøren ha demodag for deg da Henke.

Når så mange kjøper på nettet og proshoppene er nedlagt - hven selger utstyret til leverandørene som skal holde demo for deg som kjøper billig på nettet.... hm ett ledd kommer til å mangle her.....det er jeg helt sikker på..... kanskje Henke kan fortelle hvilket?

c

over 16 år siden

c

N¨å kom jeg på det - det er nettbutikken som kommer med demokøller til Henke!

Hallo idioter

over 16 år siden

Hallo idioter

Kjøp køller der dere vil og slutt å bry dere om hva andre gjør.

c

over 16 år siden

c

Hei du med nick: Hallo idioter - se til å komme deg ut av diskusjonen hvis du ikke ønsker å være med. Kjøpe køller i utlandet har konsekvenser for alle og da er det på sin plass å diskutere dette - kom deg over til ett annet foum eller gå ut og måk snø så får du ut fustrasjonen din på noe positivt......

Hallo idioter

over 16 år siden

Hallo idioter

c, du gjør en latterlig figur her inne.
Alle køller kommer fra utlandet din dumming, er bare spørsmål om HVEM som skal kjøpe dem. Enten kjøper jeg dem selv, eller så kan noen andre kjøpe dem og selge dem videre til meg for dobbel pris.
er vel ikke så mange som er så raka i hodet at de velger siste alternativet.

Å påstå at å kjøpe køller i utlandet har konsekvenser for alle er vel å ta litt hardt i. Det har ikke konsekvenser for andre enn de 3-4 importørene av golfutstyr. Og de har melket markedet så til de grader siste årene at de fortjener ikke bedre.

c

over 16 år siden

c

Ser at nicket ditt henspeiler på deg selv - komplett tomrom er det ikke mye å gjøre med..

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Jeg har kjøpt samtlige køller i utlandet, og spart 8000 på hele pakken.
Og jeg har tilpassede køller.
Baller kjøper jeg også fra USA eller Sverige nå som det er gunstig kurs.
Pegger, spikes og lignende hiver jeg opp i forsendelse av baller og annet og sparer mye på det.
Å betale en 50-lapp for en pose med 30 pegger i Proshop er ikke aktuelt.
Konkurranse er sunt. Det var nok litt for stor avanse på jernsett og drivere for 10-15 år tilbake. Når så Internet åpnet nye muligheter for noen år siden ble nok lojaliteten til Proshoper noe mindre.

Men jeg går ikke i shopen og prøver køller for så å kjøpe på nett, det er ikke videre pent gjort.

baller til å handle baller

over 16 år siden

baller til å handle baller

Tenkte jeg bare skulle skyte inn at baller kan man ofte finne billigere i Norge. Synd å se seg blind på internettshopping fra utlandet da.

Det som er viktig er å finne beste pris, og faktisk KAN beste pris noenganger være i din lokale proshop.

Og "Hallo Idioter", joda, køllene produseres i utlandet. Det samme gjør mye av maten du spiser... Betyr det at du handler mat på internett også fordi du mener at matbutikkene her i landet er et fordyrende mellomledd?
Jeg mener, skal man være prinsippfast, så får man virkelig være det også!

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

La oss si at proshoppene sluttet å selge golfkøller og golfere kun kan benytte seg av demodager på banene om de vil teste utstyr.

Det er en del baner der ute, så da ville man fått besøk kanskje 1-2 ganger per sesong av hvert merke, vel å merke hvis de gidder å drive videre i Norge uten butikker å selge til. Vi er tross alt ett meget lite marked.

De kommer ikke til å komme samtidig slik at du kan teste ulike merker mot hverandre, og dermed finne ut hvilke som passer deg og din sving best.

Det innebærer at du må kjøre til Sverige for å teste køller...

Ingen Proshopper med køller i betyr lange reiser om man vil teste utstyr før man handler.

Kanskje ikke helt ideelt?

c

over 16 år siden

c

Høyden en messe på østlandet ei helg på våren. Ellers er ikke det norske markedet intressant. Må klare oss med netthandel og bilder. Bildene blir jo tredimensjonale etter hvert så da blir det jo greit med nett.

Hallo idioter

over 16 år siden

Hallo idioter

Nei jeg handler ikke mat på internett fordi det ikke er noe å spare på det. Dumt spørsmål og dum sammenligning.

14,7 hcp

over 16 år siden

14,7 hcp

Jeg vil beholde proshopen fordi jeg har alt for liten kunnskap til å vite nok om køllene til å kjøpe dt på nettet eller teste alene.
Jeg betaler med glede 10% mer enn det du gjør for å få denne tjenesten.

Svært få av oss med 15 eller dårligee i hcp tror jeg ikke har god nok kunnskap til å fikse dette sjøl. I allefall ikke jeg.
Demodagene er ofte på dagtid og du får ikke mulighet til å tste flere merker samtidig. For meg er demodagene, golfbladene, ettet ikke god nok informasjon til å velge utstyr.

Det er ingen som vil betale mer enn nødvendig. Redd det er med dette som med mye annet at vi kan få kjøpt utstyr billigere. Men er det det rette utstyret for MEG.

Til Hallo

over 16 år siden

Til Hallo

Det er da overhodet ingen dum sammenligning!
Du bedyrer at det å eliminere det fordyrende mellomledd er det eneste rette å gjøre, og at man er å regne som naut om man ikke gjør dette...

Men la meg stille spørsmålet på en annen måte, idiot:
Om du skal kjøpe deg en Driver (du driver sikkert ikke med golf på noe særlig nivå, men prøv allikevel sette deg inn i situasjonen der du trenger en Driver), er det første du gjør da å gå på nett og bestiller den hjem, eller bruker du litt tid på å finne den rette for deg, samt til rett pris?

La meg skissere følgende scenario:
Du leser mye bra om TM Burner, og regner deg frem til at du er en machomann og trenger derfor en 9,5gr med stiff skaft fordi du planlegger slå veldig hardt og langt en dag. Du bestiller denne på nett og sparer 400,-. Halvveis ut i sesongen begynner du bli lei av hooker ut i skævven, og som den stolte golferen du er så er det naturligvis ikke svingen din det er noe galt med, ergo må du til med ny Driver. Du logger på nett igjen, og sparer nye 400,- på å skaffe deg nyeste Callaway som skal rette opp hooken din. Du bruker denne resten av sesongen, men så kommer våren, og du har igjen lest om vårens nyhter, og bare MÅ ha den nyeste TM Driveren igjen, og sparer ytterligere 400,- på å shoppe denne på nett.
La oss nå si du har brukt 7500,- på Drivere på ett år, og du er kanskje ikke helt fornøyd... Men du har iallefall spart 1200,- i forhold til om du skulle gjort det samme med norske priser! (regner ikke med tapte baller grunnet feil Driver i regnestykket).
Slik jeg ser det da, hadde det ikke vært like så greit å gå til en pro, betale 250,- for en time, øve litt, så teste ut Drivere som gir deg max lengde og stabilitet også få denne ned i baggen med det samme... På den måten kan du faktisk "tjene" 550,- (igjen regner jeg ikke med ikke-tapte baller grunnet rette Driver)

Old School

over 16 år siden

Old School

Kall meg gammeldags, men jeg har alltid shoppet køller i proshop. Jeg har fortsatt penger. Mulig det er en fetisj jeg har, men jeg liker shoppe, og spesielt i butikker :)

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Til: Til Hallo.
Det du beskriver stemmer jo, hvis Proshopene har forskjellige skaft til utprøving.
Men det har de ikke, men veldig få unntak.
Og alle vet at de som har proshoper prøver å selge det de har. Ikke nødvendigvis det beste for kunden.

Jeg vet hva jeg skal ha de få gangene jeg kjøper og behøver ikke Proshopen til å teste ut køller.
Jeg gamblet på en Cobra for 4 år siden fra statene. Den kostet meg 1400 kr og jeg har den ennå. Her hjemme kostet den da 2900 kr.

Og, den ekstreme personen du beskriver vil nok kjøpe ny driver i Proshopen 3 ganger pr år uansett. Så det blir feil det du skriver og det blir billigere å handle på nett.

Hallo idioter

over 16 år siden

Hallo idioter

Skjønner ikke at noen gidder å krangle på dette.
Alle kjøper der dem vil uansett.
Dette er en helt meningsløs diskusjon.
De som liker å handle i proshop må gjerne stå der å handle hele dagen.
Og de som handler på nett gjør det uavhengig av hva forsmådde proshopeiere skriver her inne.
Go get a life

javist

over 16 år siden

javist

Selvsagt handler alle køller der de vil, og slik vil det alltid være.
Men det som irriterer enkelte, ikke bare proshoppeiere, er det at det forventes at proshopper skal være fult utstyr slik at gniene golfere skal kunne komme teste fritt for så å løpe på internett for å spare noen kroner. Det blir gitt lovnader om halv pris og det ene med det andre, men jeg har personlig aldri klart regne meg frem til at noe blir halv pris når man inkluderer MVA og frakt; 30% ja, men ikke 50%.
Jeg personlig synes det blir trist om det eneste proshoppene har å tilby fremover er sjokolade og pegger.
Jeg har både venner som handler konsekvent enten på internett eller i proshop. Ingen av disse er mer eller mindre verdt i mine øyne som personer, dog innrømmer jeg at jeg kanskje heller litt mot at den delen av mine golfvenner som handler lokalt blir ansett som mindre gjerrige.

Oppdrag til sommeren til golfere som VET hva de skal ha;hvilken skaftcombo og det hele:
1. Gå i din lokale proshop og spør hva de skal ha for dette. Notér ned prisen på en lapp. Husk at de ofte skifter grep GRATIS for deg til de du vil ha, samt at du kan risikere få med et dusin baller på kjøpet. Skulle du være så heldige at de har akkurat det du er på jakt etter i butikken kan du kanskje ryke på en klekkelig rabatt der og da og du er høflig og flink til å prute på en skikkelig måte.
2. Så går du på internett og finner nøyaktig samme tilbud (minus grep og baller naturligvis) og regner ut hva det koster å få det til norge (husk frakt, og moms på hele beløpet (ink frakten!)).
3. Regn ut differansen

Jeg vil nødig fremstå som politikonstabelen som håndhever lov om at det SKAL handles lokalt (men den båten har vel gått...), men les gjerne hva jeg skriver og ta det som informasjon om min mangeårige lærdom innen import av ulike artikler; Noenganger har jeg spart mye penger, andre ganger har jeg tapt penger. Og som skrevet over her; Det handler om å finne det beste settet til deg, til best mulig pris, og det er vi nok alle enige om. Men selv betaler jeg gjerne litt ekstra for service både i forkant og etterkant av selve handelen

Olsen

over 16 år siden

Olsen

Problemet er at den proshopen som noen her snakker om hvor du kan gå inn å snakke med en som har peiling på køller, teste forskjellige køllemerker og gjerne med forskjellige skaft også, eksisterer ikke i Norge. En vanlig norsk proshop har omtrent 4-5 jernsett til menn og ett til damer. Noen av disse er gjerne et år eller to gamle uten at prisen er satt nevneverdig ned. Disse proshopene gjør det ikke noe om takker for seg.

Jeg håper virkelig det kommer EN stor golfbutikk på østlandet som tar over hele markedet. Da kan jeg gå inn der å kose meg med å se på alt som finnes av nytt utstyr og kanskje teste noe av det. Så sammenligner jeg prisen med det jeg finner på nett. Utstyret kjøper jeg i denne butikken hvis jeg synes det er verdt den ekstra servicen man får, eller på nett hvis det er mye rimeligere. At det kan være så vanvittig provoserende, det fatter ikke jeg.

God Butikk!

over 16 år siden

God Butikk!

Høres ut som bra business det der! Åpne en stor golfsjappe fullspekket med det nyeste... Og man skal selvsagt ikke kjøpe noe der, det skal være en gratistjeneste for Olsen.

La meg da bare stille et spørsmål Olsen:
Hvem skal finansiere dette?

Kan da ikke forstå

over 16 år siden

Kan da ikke forstå

at det ikke skal gå an å drive en stor golfbutikk som selger utstyr på østlandet? Synes dette høres ut som en smart ide.

Det finnes da butikker for det meste annet, f.eks. musikkinstrumenter (og dette på tross av at en gitar som koster 20 lapper her på berget kan kjøpes i USA for godt under 10).
Dersom utvalget er bra, det er ok service og gode priser så kjøper vel folk også. Hvis priser, service, kunskapsnivå i butikken og ikke minst utvalget stinker - ja da skjønner jeg at man velger å handle på nett.

Å prøve og prøve køller i den lokale sjappa uten å kjøpe noe der høres rimelig ufint ut da. Det skjønner jeg pro-shopene reagerer på. Men dette må da gjelde et mindretall. Kan ikke forstå noe annet.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Å bruke proshopen som demo-butikk og handle på nett synes jeg er ufint. Det er selvsagt ikke forbudt - det er bare litt "feil".

Dersom noen vil kjøpe køller uten å teste eller uten å teste forskjellige så må det være opp til hver og en. Jeg hadde aldri gjort det, men det skyldes at jeg liker å handle med pro-shop'en - forutsatt at de som står der har peiling.

Gitargolf

over 16 år siden

Gitargolf

Jeg har tilgode å se en gitar som koster 20 000 i Norge til under 10 000,- fra USA, mottar gjerne linker på dette da jeg er på utkikk etter ny gitar, og den koster 22 000,- i Norge, og får jeg den til 10 000,- i USA, så er den solgt idag!

Men tilbake til golf:
Sparer man 50% på å handle fra USA, så er det jo selvsagt at man skal kjøpe derfra. Og hadde det vært slik, så kan jeg love deg at proshoppene hadde handlet fra samme sted som du som finner køller til 50%, for det klarer man ikke få den inn for til butikken engang.

Henke

over 16 år siden

Henke

Jeg orker desverre ikke følge opp alt som blir skrevet her, men skal bare rette opp noen åpenbare feil:

- Mange av dere blander innlegg fra flere personer og skriver ett svar. Gjerne et litt hånlig svar. Slutt med det. Stikk innom golfwrx.com og lær litt om nettforumvett. F eks handler jeg på nett, men tester ikke i proshop. Jeg trenger ikke teste forskjellige merker mot hverandre, samtidig. En stor golfbutikk ville klart seg selv om noen få handler på nett.
- Sannsynligvis har det lite eller ingen betydning hvilke køller vi spiller med. Å tro at proshop'ene rundt i landet redder folk fra å hendle feil utstyr er rett og slett feil. De skal selge det de har. Selvfølgelig gjør de ikke åpenbare feil, men de går ikke lenger enn å velge riktig flex på skaft og plukke ut det køllehodet produsenten selv sier er riktig til et gitt hcp. Alle på dette forumet ville blitt bedre hvis vi behold utstyret vårt lenge, fremfor å bytte hver gang vi er frustrert. Sjekk hva de beste i verden spiller ed (bruk gjerne golfwrx.com til dette også). Det er massevis av to, tre, fem og gjerne ti år gamle køller.

Til slutt: En ordentlig demo fra en stor utstyrsleverandør kunne fått meg til å handle i Norge, men når Nike presterer å møte opp på den eneste større muligheten til å teste utstyr denne våren - messa på Fornebu - med ett skaftalternativ (S300) i sitt Split Cavity jernsett må jeg bare le. Ping stilte med ett skaft i sitt i10 (et eller annet grafitt stiff) og ett alternativ (S300) i s59. LATTERLIG!

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Gitargolf:
Det er et spørsmål som jeg ikke har fått noe godt svar på hvorfor det er så mye billigere å kjøpe køller fra utenlandske butikker, selv om det betales både mva, frakt og fortollingsgebyr. Hvis en skal tro diverse utsagn om størrelsen på avansen i norske proshoper må jo faktisk innprisen i norske pro-shoper være den samme som en betaler for køllen fra utlandet, inkludert alle kostnader. Da har en enten dårlige innkjøpsavtaler, eller så er det ledd imellom som skummer fløten.
For det er vel faktisk ikke sånn at pro-shopene kan kjøpe direkte i utenlandske butikker for videresalg i Norge. Det er vel noen som sitter med rettigheter i forhold til omsetningen i Norge ?. For å være litt flåsete er det vel ikke uten grunn at importøren av Mizuno i Norge ble ansett som en ettertraktet ungkar.
Men nå har jeg også sett en liste i forbindelse med en konkursbehandling i en proshop (den var faktisk lagt ut på nettet) hvor det var angitt både innpris og utpris. Innpris til shopen var vel omtrent i leie med prisen for tilsvarende utstyr i en utenlandsk nettbutikk, men utprisen var i mange tilfeller det doble av denne. Så det bør være litt prutingsmonn også i norske shoper.

sven

over 16 år siden

sven

tilskuer: Du pruter vel på en kasse pils også du da?

For en gjeng

over 16 år siden

For en gjeng

Jeg har tidligere drevet en stor proshop på østlandet men velger nå å jobbe med noe annet. Det er ikke mye penger å hente og man bygger heller ikke opp en virksomhet som man kan selge videre hvis man lykkes. Proene er alt for avhengig av golfklubbene.

Er det så ille å doble prisen fra inn pris til utpris?
Her er regnstykke for de som trenger hjelp.
Du kjøper 20 driver til 1000,- stk. eks mva. og klare å selge 15 til 2000,- resten selger du med 25% rabbatt og du får salgsinntekter uten mva til 30000,-
Det har du 10000 til å betale lønn og annent. Betaler mann 120,- per time blir det ca. 150,- etter aga og fp.
Da har du klart å dekke 66 timer arbeid i proshoppen.
Har du noen som jobber 6 timer i butikken din har du klart å dekke 11 dager.

Bare så det er sagt, 20 drivere er mye for selv en stor proshop å få solgt.

Nei, jeg vil heller jobber som daglig leder og tjene 500 000 uten å påløpe noen risiko i det hele tatt.

eriisa

over 16 år siden

eriisa

Sitter og leter etter køller på nett. Dro rett fra demodag på Hauger og satte meg ved pc'en. Har lyst på en Cobra s9-1 3 w stiff og en Callaway Tour Blue TT1 putter. Har brukt snart 4 timer på å lete en shop som kan skaffe meg begge men er akkurat like langt. Enkere å sende en e-post til proshopen og bruke letetiden på nettet til noe fornuftig. Skal til Portugal om noen dager - er det billig der? Kan noen sende meg en lenke til et sikkert og bra golfnettsted slik at jeg kan få sett Two and a half men..? Eller skal jeg bestille i Norge og betale 600,- kroner ekstra...

Furu

over 16 år siden

Furu

Tour Blue TT1? Dette er vel en putter som er noen år gammel. Visst nok ganske sjelden ettersom den var dyr og det ble solgt svært få av den.

Golfutstyr er på samme prisnivå som her i Norge. Var der i april. Godt utvalg hos f.eks. Nevada Bobs men noe var faktisk dyrere enn her.

Megaslice

over 16 år siden

Megaslice

Det at en klager på at proshopen bruker "2-gangern" på sine produkter er jo nesten latterlig. Ser en på andre produkter (klær, sko, you-name-it) er det vel vanlig med større avanse enn det?

Selv var jeg nylig i proshopen på Ballerud og fikk en kjempedeal/kjempeservice, selv om jeg ikke er i tvil om at de fortsatt tjente penger på meg til tross for et kraftig avslag i prisen.

eriisa; prøv din lokale proshop og se om de kan hjelpe deg. Skal selv til Portugal i sommer, men som Furu sier så tror jeg ikke de er spesielt billigere (men du kan selvsagt komme over noen "superdeals" der også, men da gjerne på fjorårsmodeller).

snappy

over 16 år siden

snappy

Saken er vel det at det er både enklere å mye billigere å bestille køller på nettet.

Martin

over 15 år siden

Martin

Eriisa: Du får ikke kjøpt Callaway fra nettbutikker i USA. Nettbutikkene har ikke lov.

Per S

over 15 år siden

Per S

"Smilende sam: Å bruke proshopen som demo-butikk og handle på nett synes jeg er ufint. Det er selvsagt ikke forbudt - det er bare litt "feil". "

Helt klart.. har selv vært å prøvd køller på Golfsenteret på Torshov.. Kjempservice.. selv om de er dyrere enn hva jeg kan få de for andre steder så fortjener de at jeg handler der. hadde ikke fått samme hjelp der jeg hadde fått den billigere. Det hadde blitt litt som å kjøpe usett og da fortjener Golfsenteret å få betalt for å hjulpet meg med å finne riktig kølle.

LongJohn

over 15 år siden

LongJohn

Min erfaring med netthandel:
Skulle ha meg nye jern i fjor og tok kontakt med den lokale proshoppen og han skulle ha 3999 for x-20, men han hadde ikke jernskaft, bare grafitt. Jern ville ta 2-3 uker og koste 1000ekstra.

Jeg sjekka litt på ebay og fant "tim the putterman" som leverte:
x-20, nike sumo driver og 6 dusin hx-hotballer for 4000 (frakt og moms ink). Og da var leveringstiden 4 dager!
Skulle jeg kjøpt dette i norsk proshop ville det kostet meg ca 11000 og enda lengre leveringstid

javist

over 15 år siden

javist

Grafittskaft er dyrere enn stålskaft.

Foreslår at de som finner disse sinnsyke tilbudene på ebay åpner en proshop i Norge slik at andre kan ta del i disse billighetene.
Jeg personlig har aldri funnet et sted på nett som selger jernsett (7 køller), Driver og 6 dusin halvgreie baller for under det et jernsett koster i norge. Ja, også helt nytt da!

LongJohn

over 15 år siden

LongJohn

Nå skal det sies at dollaren var enda mer i vår favør i fjor vår når vi bestilte, men du trenger ikke være noe geni for at man skal finne seg gode tilbud.

http://cgi.ebay.com/NEW-NIKE-2009-SQ-DYMO-9-5-DRIVER-REGULAR-FLEX_W0QQitemZ380142818392QQcmdZViewItemQQptZGolf_Clubs?hash=item5882471458&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=65%3A366%3A239%3A1293%3A8294%3A50

Ta f.eks denne Nike driveren(vi kjøpte fjorårets sasquatchutgave, men betalte 149 for den) . Fant den ikke i noen norske nettbutikker, men mener på at den går for drøyt 3800-4000 i norske butikker.
Med en dollarkurs på 5 og moms ender man opp på drøyt 1000 kroner

Hxhot-ballene vi kjøpte ligger på ca 300-350 i norske nettbutikker. vi betalte vel 14.99 per dusin. 15*6+moms= 600 kroner drøyt

Kjøpte riktignok bare 6 køller i jernsettet 5-P for 379 dollar, eller drøyt 2400 etter moms

Siden vi bestile samme pakken 3 stk fikk vi gratis shipping til Norge og ender dermed opp på ca 4000 for Nike Sumo Sasquatch, Callaway x20 4-p og 6 dusin baller

Nope

over 15 år siden

Nope

Er ikke dette den samme driveren du kan kjøpe på XXL til kr 1500 (årets utgave)?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84040

javist

over 15 år siden

javist

Er helt enig at når man kjøper store kvanta, så er det penger å spare. Men ofte ender man opp med å kjøpe mer enn man trenger, og dermed tape penger.

Trenger jeg driver? Nei... Kjøper jeg det fordi den er billig? Ja...

Jeg har i årevis drevet handel fra statene og følger nøye med på kursen med jevne mellomrom; DET ER PENGER Å SPARE

Men, altfor mange blir blendet av at det er BILLIGERE ENN I PROSHOPPEN, og handler dermed vilt og ofte i affekt. Jeg tror det står mye selvimportert golfutstyr omkring som ikke er i bruk, og dermed er å regne som PENGER RETT UT AV VINDUET.

Men det spiller jo ingen rolle så lenge man bare kan gå på internett å kjøpe nytt å spare noen hundrelapper på det.

Moralen er:
Kjøp det du trenger, og kun det. Betal den beste prisen du kan skaffe, og kun den.

Eksempel:
Det er billige ProV1 på ebay, og dollarkursen er lav. Så handler jeg 10 dusin som jeg slår bort iløpet av en halv sesong. Hadde jeg kanskje hatt like mye glede av golfen selv om jeg spilte på baller jeg fant, og noen ymse småkjøp her og der?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her