Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er jeg blitt lurt?

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Jeg er medlem i en eksklusiv herreclub (hvor alle spiller golf) som feirer 20-års jubileum i 2009. Dette jubileumet skal markeres med en golftur til høsten.

Kriterier for valg av tur var bl. annet hyggelig temperatur, bra golfmuligheter, nærhet til noen hyggelige drikke- og spisesteder.

Jeg falt ned på Murcia, som jo ble varmt omtalt i Norsk Golf før jul og foreslo dette, og mange med meg ville dit. Men etterhvert dukket det opp et benkeforslag fra et av medlemmene, og vips; Marbella-frøet var sådd!

Jeg har i alle år styrt unna dette stedet fordi jeg hører om relativt dyre baner/drinker, ja det meste skal være dyrt og ikke nødvendigvis bra av den grunn. Et omeråde fullt av avdankede norske spritsmuglere med digre gullkjeder og en platinablond golddigger i hver armkrok?? Dyre, kuperte baner med høyt press??

Men flertallet bestemmer, så i september ryker Marbella-dyden min hrmpfffh!#!!!?!!

Min enkle spørsmål er da som det står i overskriften; er jeg blitt lurt?

R8

over 16 år siden

R8

Skal du bli ordentelig lurt i Marbella,så må du innom NAVI club i Poerto Banus. Lykke til med turen.

Auda

over 16 år siden

Auda

I forhold til Murcia / Torrevieja området har du nok blitt grundig lurt om man tenker økonomi.
Spilleforhold er sikkert vel så bra.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

hehe, NAVI har allerede blitt nevnt av flere jeg kjenner, må vel innom der tenker jeg ;-)

Ooops

over 16 år siden

Ooops

Definitivt lurt...Portugal er mye kulere, laidback folkeslag og stemning - god mat og massevis av kongebaner.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

La min faste juletur til området, og kom ut med en total på ca 14k for hotell, 7xgreenfee, øl, mat, leiebil osv. og synes det er helt greit

Det er litt dyrere i området enn normalen i Spania, men men øllen koster 64 cent på Hipermercadoen, ett godt måltid på god restaurant rundt €20-25, så det lar seg høre i forhold til Norge uansett. La merke til at det var noen sånne "gentlemens club" og steder som annonserte med duskedamer, kan sikker bli interessante regninger hvis man ramler inn der, men det blir det vel stort sett alle sånne steder har jeg fått med meg.

Bodde på Pyr Marbella i Puerto Banus, helt glimrende. Jeg har en enkel plan, opp om morran, ut å spille golf, parkere bilen når man er tilbake på hotellet, der står det kald øl i kjøleskapet ifb rengjøringsprossesen og rett utafor døra ligger det masse barer og restauranter. Pyr ligger rett ved motorveien så kort til og fra, og 4 minutter unna havneområdet med alle barene og restaurantene (og 2 minutter unna Hipercor)

Når det gjelder baner har jeg bare Alicante området å sammelikne med, og jo det var ett par litt fjellgeit baner, men, det er jo enkelt å løse, lei en golfbil!

Jeg føler meg ikke lurt ihvertfall, og legger nok flere turer til samme hotell, dog, med nye baner (er jo en skokk å velge mellom)

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Enig i at Portugal er bra, men vi var der i 2004 i forbindelse med vårt 15-årsjubileum, så det var ikke tema nå

Jeg er bare ute etter å få bekreftet at vi har valgt å reise til den minst originale golfdestinasjonen i Europa, kanskje i verden

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Hei!

En kompis og jeg var nede i Puerto Banus 07 - 14 feb.
Legg merke til Singel rom !!.
Dette var 3 gang jeg var nede på 1,5 år - Like bra hver gang.

Hotel Andalucia Plaza 4* b/b 7 nights 07/02-14/02/09 single rooms
4 rounds at: Torrequebrada,La Reserva,Sotogrande & Santana
PRICE: 600 pund p.p.

Leibil - Amigo Autos - 1 uke - C4 picasso - 129 Euro - Delt på 2.
Fly, Stavanger - Malaga t/r - 1350,- + golfbagger.

Almenara - W/Buggy Alcornoques + Lagos! - 49 Euro
Marbella Golf - W/Buggy - 45 Euro
Finca Cortesin - Vennepris - 66 Euro.

Den eneste banen som jeg ikke likte var Marbella golf ...
Litt for mye Mickey Mouse for meg.
Været var kanon bra, ikke en dråpe regn - T-Shirt og 20*.
Sotogrande var som vanlig best, men noe arbeid denne gangen.

Og til deg Yorkie; drar til England i september ... Har allerede booket Ganton, Woodhall Spa (3 dager ), Alwoodley og Fullford.
+ Det blir ganske sikert spill på Sand Moor og Moortown også!.

Ha en fin kveld!

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Amici, ser ut til at jeg har klart å få deg inn på ett godt Yorkshire spor:) Hadde dog kanskje satset på Moor Allerton enn Sand Moor (har ikke spilt Sand selv, men Allerton kan jeg ihvertfall gå god for:)
Min siste tur, sjekk bildet og datoen;)
http://www.flickr.com/photos/jannor/3265216428/

FC. Marbella er nok ikke det mest orginale nei, hva med å så ett frø om Italia?? Det er litt mere originalt, ihvertfall som golftur, og vakkert land, billig, fabelaktig mat, og har hørt fra flere at det er gode baner der også.

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Grunnen til Yorkshire er at jeg skal delta på en kongress i Leeds en uke. Det blir til at vi er over der 14 dager.

Det blir nok tur i begynnelsen av neste år også, men er litt usikker på hvor. Sør Frankrike og Tyrkia ( Belek ) frister mest.
Spilte flere baner i Sør Frankrike sommeren 2006, de var meget bra og billigere enn Sør Spania. Men da blir det nok ikke før i slutten av Mars.

Det er billig fly fra Stavanger til Nice ...

Bare si ifra hvis du ønsker selskap neste år .....

Snakkes
Ray

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Kan du ikke bare hoppe av? Du får jo ikke den turen du bestilte.
Uansett kjip billigtur - fiks noe DU syntes er OK

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

..nei jeg kan ikke det, det er tross alt en jubileumstur. Vi har booket hus/fly, jeg er bare ute etter litt støtte når det gjelder å disse Marbella

valget er etter mitt syn like spennende som en week-end tur til London, en middag på Peppe´s, en øl på 3 Scotsman

(sukk)

Koll

over 16 år siden

Koll

Ja, du er blitt lurt. Det er blitt så dyrt i Marbella-området at det snart er som i Norge. Hvordan Yorkie får en god middag dernede til E 20-25 er uforståelig for meg. Da spiser han bare en hovedrett + øl. Jeg har nylig vært der, og er stadig mer skuffet over et økende prisnivå, på alt. Og jeg har vært der jevnlig i 10 år. Dette området er Spanias dyreste.

Dessuten skal dere vel spille golf, og nå er prisene på det høyeste. Dere skal ned til høsten, og da spørs det akkurat når. Prisene er på det halve fra medio mai til ultimo september. Etter det er det som nå, ganske dyrt. Med det menes fra E 70 og oppover. Men dere får vel billigere som gruppe og forhåndsbestilt. Kvaliteten på banene er på det jevne og under det. Ikke vent noe superforhold. Man får ikke kvalitet til prisen på Solkysten. Ofte er fairways dårlige, greener likeså.

Dette ble mye klaging, men poenget er å vise at man ikke lenger får value for money dernede, hverken for mat eller golf.

Stein

over 16 år siden

Stein

Du er neppe lurt hvis det ikke stod i kontrakten til herreklubben at dere kom til å reise til et billig sted. Les kontrakten nøye, også det med liten skrift.

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Hei!

Til Koll;

Almenara - W/Buggy Alcornoques + Lagos! - 49 Euro

Synes du dette er dyrt ?? ...

Denne banen hadde vært rangert som en av de 3 beste i Norge og så betaler du mindre enn 450,- ... ink. golfbil ...

Du får en ok middag for 20-25 Euro ... Hadde en 3 retters menu for 18.90 Euro.

Hvis jeg får samme pakke engang til så drar Jeg gjerne tibake jeg ....

Mvh
Ray

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Koll,
spiser som en fugl, drekker som en mann;)

Koll

over 16 år siden

Koll

Til Amici Sumus: Almenara ligger ikke på Costa del Sol eller Marbella-området. Det er nærmest Gibraltar. Der er prisene mye lavere enn rundt Marbella. Men for all del; gidder man å bile så langt fra Marbella, så kan man få det rimeligere. Det gjelder også Cadiz-området, videre fra Gibraltar, der det er fine golfbaner.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Vi skal nedover medio september, skal bo i Elvira. Er det slik at vi da må inn til Porto (b)anus for å få oss en øl og noe mat?

Adegaboy

over 16 år siden

Adegaboy

Du bryr deg nok ikke om du er blitt lurt når du våkner opp med et smil rundt munnen etter en natt på Navi du bare husker bruddstykker av. Helt til du slår opp øynene og ser visaregningene som ligger strødd på nattbordet sammen med noen mynter. DA skjønner du at du har blitt lurt og kryper sammen i fosterstilling. Og blir der. Lenge. God tur!

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Til Koll; Vet du hvilke baner som ligger rundt Almenara ??

Almenara ligger kanskje ikke rett ved Marbella, men med motorvei tar det 30 min ( kjører ganske fort! ) ... Men å komme å si at denne banen og de som ligger rundt ikke ligger på Costa Del Sol er bare tull.
Det er jo disse banene som du drar ned for å spille.

Det er bare det at Puerto Banus ( Marbella ) ligger akkurat i smørøyet.
30 min sørover har du de beste banene og 30 min nordover (Malaga) så kan du spille Santana og diverse andre gode baner.

En ting til som jeg oppdaget ved å reise i midten av feb. var at det var færre spillere på banene kontra ifjor da jeg reiste i midten av Mars.
Det var også færre "damer" som skulle ha betalt for å drive eksotisk arbeid nedentil !.

Nei har du leiebil og er villig til å kjøre 30 min så blir du ikke lurt av Puerto Banus. I will be back ... Som Arold sier ...

Ha en fin weekend fra en som jobber 12,5 timer idag ...
Ray

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Til FekinCnut;

Nå vet ikke jeg hvor Elvira er hen, men alle store tettsteder og byer har alltid masse spisesteder ... Du kan også spiese deg mett på Tapas for 10-15 Euro.

En ting jeg glemte; Puerto Banus har også en kindo med 8 saler og de viser minst 2 filmer daglig med engelsk tale.

Ha en fin tur!
Ray

Koll

over 16 år siden

Koll

Jeg har leilighet i Elviria. Det er et nydelig område bygget av Furuholmen og ferdig i 1988. Det består av 18 hus med 10 leligheter i hver. Alle husene og leilighetene er av forskjellig utforming. Elviria ligger 10 km. øst for Marbella. Det er mange restauranter i området, i gangavstand fra husene. Det er norsk TV i leilighetene, og norske aviser fås kjøpt (dagens!)
Trenger du flere opplysninger, spør her.

007

over 16 år siden

007

Bare ikke heng klaer utfor balkongene på Elvira.
Da roper nordmenna, litt tyskaktig..

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Koll: Takk, greit å ha en kjentmann i omerådet :) Håper det er noen barer der også, så vi slipper på dra in til Porto Banus for en øl. Forøvrig er det iflg Google map 20 km fra kåken vår til PB.

Ikke vær redd for klesvasken vår, den tar maiden seg av ;-)

Ikke skal vi på kino heller, huset vi har leid har eget gaming-room

Koll

over 16 år siden

Koll

Det er barer i området. Siden du nevner hus og ikke leilighet, så må du korrigere noe av det jeg skrev ovenfor. Det betyr at dere ikke skal bo i det norske boligområdet med leiligheter, men i villaområdet i Elviria. Det ligger på den andre siden av veien som leder oppover i åsen, og består av sikkert hundre villaer. Jeg eide en av dem på 90-tallet, men solgte senere. Det betyr at dere trolig ikke er i gangavstand til shopping-og restaurantområdet, og norsk TV får dere heller ikke. Dette villaområdet strekker seg langt oppover i åsen, med flott utsikt over havet. Alle villaene har eget basseng.

Det er 8 restauranter sentralt i Elviria og nede ved hovedveien. En norsk ved bassenget til Furuholmen-anlegget, to spanske, to kinesiske, en indisk, to "internasjonale". Pluss en pizzarestaurant. Lokal butikk + svær hipermercado nede ved hovedveien.

007

over 16 år siden

007

Klipp håret hos Martin.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Koll: Takk for info. Det er riktig at vi bor på oversiden av veien, her faktisk:

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=Paseo+de+Mejico+43+Elviria,+29601+Marbella,+Malaga&sll=36.502389,-4.784359&sspn=0.000433,0.000858&ie=UTF8&ll=36.505497,-4.777164&spn=0.013867,0.027466&t=h&z=15%3E

Kan da ikke være så langt å tasse ned til restaurantene derfra?

007: Jeg har sluttet med hår ;-)

007

over 16 år siden

007

Ved Don Carlos kan du leie HobbyeCat, den morsomste seilbåten.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

007: Mistenker deg for å få returprovisjon på alt du klarer å selge oss i av varer og tjenester i Marbella ;-)

Vi drar for å spille golf og drikke, gjerne samtidig, vi har ikke tid til å fly på kino, leie båt eller andre trivielle ting.

007

over 16 år siden

007

Drikk og se på tennisbabes på Don Carlos.

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Hvis du føler deg lurt er du antatt blitt det. Møtt din overmann? - men lær av den tabben så den ikke gjentar seg!

God tur!!

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Marbella? Du er lurt. Hvis ikke du liker russere og 30 % prispåslag. Når det finnes så mange flotte golfsteder så velger man ikke Marbella. Ble lurt dit for 5 år siden - det er med god margin den dårligste golfdestinasjonen jeg har vært på ut fra totalvurdering, sev om det er fine baner - for all del

Koll

over 16 år siden

Koll

Fra Paseo de Mexico er det vel ca. 10 min. å spasere ned til hovedområdet med butikker og restauranter.

007

over 16 år siden

007

Retten "Pil pil", dyyyyre reker!!

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

...leser en engelsk bok nå som heter "Gangs", den tar for seg utviklingen i britisk gangster/mafiavirksomhet fra 60-tallet frem til nå.

Porto Banus nevnes ofte som tilholdssted for bakmenn i knarkebransjen....

kanskje jeg returnerer derfra ultimo sept med knekk i knærne og bunnløs narkogjeld..?

Koll

over 16 år siden

Koll

Når dere sikkert er i Puerto Banus, så er det et must å spise på Los Bandidos. Den ligger øverst langs båtkaia. Ikke noe billig sted, men veldig god mat og herlig atmosfære. Drives visstnok av noen skandinaviske "kjeltringer" og er ellers kjent som spisested for folk av det slaget.... Men, navnet skjemmer ingen.

007

over 16 år siden

007

Mamma viste meg Puerto Banus.
Jeg har vist ungene mine Puerto Banus.

2 turer dit i løpet av ett liv holder!

Synd

over 16 år siden

Synd

At dere ikke dro til Murcia/Alicante området, masse fine baner å spille på til en normal pris, i Marbella har du spist opp Greenfee budsjettet ditt på to runder, ingen Greenfee under 750 kroner!

Koll

over 16 år siden

Koll

Her er du på jordet "Synd". Som jeg har skrevet tidligere så er det lavsesong på golfbanene i Spania hele sommeren frem til slutten av september. Trådstarter skal reise i september, og da kan jeg presentere disse greenfees for ham:
Atalaya 50 (to baner, viejo best)
Los Flamingos 80
Cabopino 47
La Cala 57 (tre baner, buggy obligatorisk)
La Quinta 69
Lauro 56
Los Arqueros 40
Marbella 60
Mijas 68 (to baner)
Miraflores 62
Rio real 100
Santa Maria 42
Santana 100

NOK kommer helt sikkert til å styrke seg via Euro frem til september!
Ved gruppebestilling på forhånd kan disse prisene bli enda lavere.

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Sjekk prisene på denne siden

http://www.golf-service.com/en/golf-service-green-fee-rates.asp

Det var golf vær i Stavanger idag, men dessverre måtte jeg sitte inne og jobbe ..... Vræl ......

Koll

over 16 år siden

Koll

Bruk heller denne siden: www.golfinspain.com og gå inn nederst på siden der det står greenfees.

Lotus

over 16 år siden

Lotus

Hei

Du er ikke blitt lurt, om du vil være i byen hvor alle ulovlige marokanere bor så velg Torreveja, min kone jobber i reiseforsikrings selskap og Torreveja er det stedet de får mest saker fra og sakene blir ofte omtalt som "ranet av mørk mann" "knivstukket av mørk mann"

Kos dere i Puerto Banus og betal litt ekstra, det lønner seg som regel.

En annen ting er at omn dere tar bilen retning Estepona er det endel rineligere baner.

Koll

over 16 år siden

Koll

Torrevieja ligger på Costa Blanca, hvilket er ca. 55 mil fra Marbella.

Puerto Banus er ikke noe mål i seg selv, bortsett fra restauranten Los Bandidos. Man blir kvalm av alle de flotte og vanvittig dyre yachtene som ligger der, særlig på den korteste brygga ut mot tårnet. Uten å bli arrestert for uttalelsen: her er det jæ... mye svarte penger som er saltet ned. Det er altså andre enn meg som burde vært arrestert.

I retning Estepona er det et par gode baner, men de beste og dyreste ligger helt ned mot Gibraltar: Sotogrande, Valderrama og San Roque. Greenfee > 100 euro. Styr unna disse banene vestover: Estepona, Dona Julia, og La Duquesa.

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

På en vindstille dag så er Finca Cortesin en kjempe bane ...
Men banen blir utrolig vanskelig hvis det er vind ...

Og i September kommer kanskje Tiger´n !!

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

I aften treffer jeg reisefølget mitt på denne Marbellaturen.

Turkomítéen skal legge frem forslag til baner vi skal spille, disse vil selvfølgelig bli referert i denne tråden etter at den verste hangoveren har gikk seg lørdag ettermiddag.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

det er meningen at vi skal spille:

Santa Maria Golf Club , Marbella Golf, Santa Clara Golf Club, Rio Real Golf Club

ellers hører jeg mye skryt om Santana-banen i Mijas??

Discuss!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg skal spille Santana i morgen, kan godt komme med en tilstandsrapport i løpet av kvelden...

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Jeg har spilt ca 10-11 baner der "nede" og da er Marbella Golf den klart dårligste av disse. Jeg har ikke spilt noen av de andre på din liste.
Jeg spilte Marbella Golf for ca en mnd. siden og den var rett og slett i elendig stand, omtrent alle bunkrene var uspillbare.

Santana går Marbella Golf en høy gang ... Spill heller Santana 2 ganger du ... Det haddde jeg gjordt hvis jeg reiste.

Ikke for å være slem, men din liste ser ut som en billig liste ... Sorry!. Når du først drar hele den veien ned ditt så synes du bør "hive" inn noe mer penger så du kan spille noen kvalitets baner.

Utenom det; God Tur!!

Koll

over 16 år siden

Koll

Synes valgene av baner er tildels merkelige.
Santa Maria er liksom lokalbanen til Elviria-området, men banen er ikke god, etter min mening. Det er masse opp på frontnine, og masse nedover igjen på backnine. Golfbil anbefales.
Santa Clara har jeg ikke spilt. Den er dyr, og Knut Haavik er medlem der (bare det er grunn nok til å holde seg unna - usaklig innspill!)
Marbella er litt av en monsterbane, mange dårlige hull, særlig på frontnine.
Rio Real er nydelig.

Spilte Santana for tre uker siden. Anbefales!

Ellers anbefaler jeg Atalaya, Mijas, Lauro, El Paraiso og Miraflores.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Bunnar Gull...

Svinepels!

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Tips: Ikke hør på Koll... han har noen helt merkelige valg på topp 5 i Norge i en annen tråd...

Anbefaler Sotogrande på det varmeste.... En av europas fineste baner og alle uansett ferdighetsnivå vil ha glede av å spille den. (Ja den er dyr, men verdt det) Rio Real er en spennende og variert bane, men kanskje litt overpriset i forhold til andre som f.eks El Paraiso og Atalaya Old (Mener man får mer for pengene her)

Koll

over 16 år siden

Koll

Ut fra det du skriver så er vi jo enige, duffshank. Sotogrande er såvidt jeg forstår uaktuell for trådstarters gruppe, p.g.a. lang reisetid og høy greenfee. Har du spilt Santa Maria, Marbella og Santa Clara, eller er du bare konsekvent uenig i det jeg skriver fordi jeg valgte noen baner i Norge som du ikke liker?

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Ikke spilt de 3 enda, men tenker jeg tar turen til de neste måned siden du sier de er dårlige.... Jeg ville ikke tatt imot råd fra en gammel hacker med potetåkere som favoritter i Norge....

Hvis det virkelig er en "eksklusiv herreclub" som trådstarter kaller det, så er burde ikke høy greenfee skremme.

Når man først er i området costa del sol, så anbefaler jeg den lille kjøreturen nedover mot området Sotogrande der golfperlene ligger på rekke og rad... Valderrama, Sotogrande, San Roque, La Reserva (ikke noe for deg Koll)

Selv om det kan se ut som denne herreclubben velger baner i taxi-avstand... sikkert for å spille 19 hull vil jeg tro?

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Bli med til Secilia - blir du ikke lurt der, er du bare et ynkelig golfoffer ;-)

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

* Sicilia* for den som har globusen i sin hånd....

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

duffshank:

eksklusiv
adj. eksklusiv ( a1) [ˈeksklʉsɪʋ] som er forbeholdt noen få utvalgte

duffshank

over 16 år siden

duffshank

hehe ok... men jeg hadde rett angående hull 19 og taxi vel? ;) promillegrensen er jo senket der nede til norsk standard.....

De fleste av banene i område knuser norsk standard, men selv om det er store prisforskjeller på de forskjellige banene der nede så er det ikke alltid verdt det... men i tilfellet Sotogrande er det definitivt verdt det. Jeg ville spilt noen av de litt rimeligere og en runde på Sotogrande fremfor 4 runder på "mellomsjikte" baner...

Jeg lover at dere ikke kommer til å angre... Kan se ut som dette blir din første og siste tur til området også ;) Og da er ikke det dumt å få med seg Trent Jones Sr. sin første bane i Europa

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

duffshank: nja...i denne gruppen venter man ikke til hull 19 for å ta seg en pinne, uansett bane ;-)

Ser ditt poeng ang Sotogrande, men jeg tror ikke det blir det denne gangen.

Flere tilbakemeldinger tas imot med takk

Koll

over 16 år siden

Koll

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så aggressiv mot meg, duffshank. Har jeg gjort deg noe?
Forøvrig er jeg uenig i ditt uttrykk om at de fleste baner dernede knuser norsk standard. Jeg har spilt ca. 30 baner i området, og synes mange av dem er altfor kuperte, trange og tildels monstrøse. Ikke hele banen alltid, men mange av hullene. Gressvekst på fairways er ofte middelmådig og greener likeså. Dette gjelder de normale banene på Solkysten, som vi middelhavsfarere (!) spiller på, grunnet priser og avstand. Men slik standard er helt OK for meg og likesinnede, som ikke stiller så store krav og som koser oss på banen. Omgivelser, natur og stillhet er viktig.
Jeg har av økonomiske grunner og lang reisetid aldri spilt de snobbebanene i Gibraltar-området som du og andre lavhandicapere alltid nevner. Jeg tror ikke jeg har gått glipp av noe, p.g.a. mitt høye handicap.

Jeg anbefaler trådstarter å bytte ut Santa Maria og Marbella med Atalaya (old), El Paraiso og/eller Miraflores. Kort avstand til alle fra Elviria.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Nei du har ikke gjort meg noe.. men igjen så kommer du med håpløse argumenter om at banene er for trange, kuperte og "monstrøse".... Sorry men man kan ikke ta deg seriøst når du har Bærum som favoritt her hjemme....

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Da har jeg åpnet langhelgen med en runde på Santana Golf & Country Club, og her er tilstandsrapporten jeg lovte.

Santana vil jeg kalle en upper middelclass bane. Den er pen, åpen og innbydende. En parkbane med forholdsvis korte hull, utenom par5-hullene som er dritlange (ihvertfall fra backtee og i motvind).

Det er også en typisk driverbane, med tildels store landingsområder. Gresskvaliteten var litt variabel, og greenene var sandet i tillegg til at det lå en del nedfall fra trærne der. Det var egentlig det eneste som trekte ned - det var vanskelig å stole på puttelinjen på grunn av dette.

For meg var det en kjekk "første gang på gress etter vinteren-bane". Og absolutt trivelig å spille.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Bunnar, trur du vi er misunnelige?

Yes!

Lisa

over 16 år siden

Lisa

Hvordan kan man føle seg lurt ved å dra til Marbella!.
Det sier litt om Nordmenn?!!. Har vært i Murcia, aldri mer - Det er som å bo i Norge - Nordmenn overalt. Jeg skjønner ikke at alle kjøper hus eller leilighet bare fordi alle andre Nordmenn gjør det.

De har ikke de flotte strendene, Du kan bade ved La Manga i en lagune og det er vel ikke det samme som å bade i Middelhavet. Man kan selvfølgelig kjøre noen km, men hvorfor det?. Solkysten har du flotte strender - kort avstand til Sevilla, Granada, Girbraltar, Marbella, Puerto Banus. Det finnes markeder i Fuengiola hvor du kan shoppe billig og spise herlig tapas på en hyggelig restaurant for 10 Euro med drikke.
Dersom du bor på et golfhotell er greenfee kraftig redusert fra Euro 35 -dersom du bestiller på egen hånd er greenfee 60 og oppetter.

Vi er en flott jente-gjeng på 40+ som drar til Solkysten hvert år og har gjort det i 10 år og er like fornøyde hvert år. Vi spiller Mijas, Miraflores og Santa Maria, Rio Real er bare super!.

DU ER IKKE BLITT LURT!!!

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Gjør oss mer misunnlig ved å informere oss hvilke andre baner du skal spille ...

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Koll,

kan du definere "snobbebane"?

jeg har hørt deg snakke om disse snobbebanene tidligere, og er vel strengt tatt ikke i stand til å forstå hvordan en bane kan bli snobbete.

Enten liker man banen, ellers liker man den ikke.
Enten aksepterer man greenfee, ellers lar man være å spille der.

ikke gjør dette til en personlighetsgreie er du snill. det finnes mange mennesker med bra økonomi som ikke er snobber.
Har jeg mulighet til å spille Valderrama, så gjør jeg det uten å være snobb.

Koll

over 16 år siden

Koll

"Snobbebane" = (i min terminologi) en golfbane som lavhandicapere fremhever p.g.a. layout, fairwayer og greener, som har høy greenfee (> 100 E), som brukes i proffturneringer, som er et must dersom man er dernede, og en snakkis blant lavhandicapere. "Du bare må spille den altså". Det er et hav av forskjell på hvordan en med hcp. +/- 10 oppfatter og gleder seg over en mesterskapsbane enn sånne som meg.

Det er sikkert høyhandicapere som spiller disse tre banene v/Gibraltar, men de er ikke laget for oss, fordi vi ikke vet å sette pris på kvalitetene.

Jeg innbiller meg (synsing!) at jeg ikke ville merke noen særlig forskjell på disse tre banene, og Mijas, Atalaya og de andre gode banene dernede for en som meg. Jeg spiller heller to ganger på disse banene fremfor å dra langt avgårde på motorveien og spille en "snobbebane" for samme prisen.
Dette sier en golfer som ikke har hverken Miklagard, Haga eller Bogstad som sine favoritter i Norge.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Da skjønner ikke jeg hvorfor du skal gi andre tips om hvilke baner de skal spille når du ikke selv vet å sette pris på kvalitetene på en bra bane... (som du selv sier)

En del av oss golfspillere ønsker faktisk en opplevelse utenom det vanlige med en god gjennomtenkt layout (som faktisk gir alle glede uansett ferdighet... det er en grunn til at det kalles club tee og championship tee), fairway og greener i fantastisk tilstand, gjerne litt tradisjoner i veggene og historie i gresset.... Some of us appreciate the finer things in life.... Baner vi ikke er i nærheten av å ha maken til hjemme...

Det sier en golfspiller som ikke har hverken Bærum, Nes eller Drøbak som sine favoritter i Norge

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, i dag er jeg faktisk tilbøyelig til å være enig med Koll.

Jeg "spilte" nemlig Valderrama for andre gang, med én målsetting, å gjøre det bedre enn i fjor.

Overkommelig, da jeg brukte 100 slag i fjor. Men i dag lengtet jeg faktisk tilbake til Santana i går, med brede fairwayer og tilgivende rough.

Så la meg ha sagt det med en gang - jeg havnet på 103! Dårlig chipping, dårlig putting, havnet bak minst 40 trær og hooket alle mine driver. Vel, helt til hull 18 med dogleg venstre. Da slo jeg selvfølgelig rett :-)

Så i dag ble jeg slått av en 18-handikapper, og er helt enig med Koll: Jeg suger, og klarer ikke å se storheten i Valderrama. For meg var den derfor definitivt ikke verdt pengene, men jeg har likevel tenkt å gjøre det til en årlig tradisjon å starte sesongen med å spille Valderrama og fornye medlemskapet i 100-klubben.

Fordi jeg er dum og fortjener all den juling jeg får.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

noen som kjenner til Alhurin-banen (Ballesteros-design)

Ser ganske fet ut: http://www.alhauringolf.com/index2.htm

Lisa; Vi skal ikke på stranda/shoppe/gå på marked, vi er da mannfolk

PS: Når skal dere nedover nest gang da ;-)

Koll

over 16 år siden

Koll

En monsterbane etter min mening. Trangt, kupert, sidehellende fairways, gjuv, vann og bratte skråninger. Liker du dette, så værsågod. Du kommer til å miste en del baller, så ta med nok.
Kan sammenlignes med Monte Mayor, som jeg også fraråder.

Men husk at jeg har hcp. på 20-tallet og er en middelaldrende mann. Det kan jo tenkes at dere liker Alhaurin......

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Den ligger langt pokker inni fjellheimen med dårlige veier.. ned mot gibraltar har du motorvei hele veien ;)

Hvilket ferdighetsnivå er dere på "cunt" ?

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

vel, Bullen, der ser du hva som skjer når du spiller en bane med doglegger og trær!

klarte rett og slett ikke å la være, men synes faktisk den var ganske god

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

duff: Vi ligger mellom 10 og 18, med et par sandbaggere på drøyt 20 i tillegg (de er alltid med i tetstriden, svinepelser)

Om jeg sier: Santana, Rio Real og Mijas, kan vi si at vi har fått hevet standarden på banevalg da?

Stein

over 16 år siden

Stein

Snobbebane. Tja, hvis man har for høyt handicap til å spille en vanskelig bane så skal det altså hete snobbebane. Det vil altså si at Meland og Narvik også er snobbebaner ifølge Koll. Dette er vanskelige baner og straffer de med høyt handicap mest.

Kan man ikke heller bare kalle de vanskelig baner? Men nå er jeg ikke helt enig i at Miklagard er en vanskelig bane fra gult f.eks. Fra svart er den det pga lengden, men fra gult er den åpen og ikke så vanskelig. Greenene er store og kan kanskje være vanskelig for en høyhandicapper når de er raske, men det er nå det eneste. Men vanskelig bane?? Nope.

Koll

over 16 år siden

Koll

Ja, FekinCnut, da blir det meget bra! Men husk at Mijas har to fullverdige 18hulls-baner: Los Olivos og Los Lagos. Los Olivos er den vanskeligste, men også den som har mest trafikk og tilløp til kø. Personlig foretrekker jeg Los Lagos; den er utfordrende nok for meg.

Her har vel andre noen meninger?

Til Stein: jeg legger nok størst vekt på den meget høye greenfee (> 100 E) når jeg opprinnelig har kalt de tre banene for snobbebaner. Jeg skal slutte med det uttrykket, det er misvisende.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

ja da har du hevet standarden. Mitt tips er uansett å få med seg Sotogrande. Kanskje Europas peneste. (forutsetter at man setter pris på kvalitet og litt historikk selsvsagt)

Rio Real er fin for dere også, samt ekstremt nærme marbella, og en meget fin pub i klubbhuset ;) Litt "morsomt" utslag på hull 11 så her kan det anbefales å "drikke seg opp" (forutsatt at man har evnen til å treffe ballen litt skeiv i skøyta)

Så er det bare å plukke utfra reisekasse på den/de siste:
Santana
Mijas
El Paraiso
Atalaya (old)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Santana var i forholdsvis god stand i forgårs, anbefaler den.

For øvrig fikk jeg tilbake selvtilliten i dag på snobbebanen La Reserva, den var bare rå fin.

Og i morgen skal jeg spille snobbebanen San Roque. Livet er herlig dere :-)

Testogolfer

over 16 år siden

Testogolfer

Og du er litt småekkel Gunnar:)

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Hallo Gunnar,

DU spiller jo de samme banene som jeg spilte jo ... !
Lag noen fugler for meg også!

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

*bump*

Status nå er flg baner:

Rio Real, Santana Golf, Santa Clara og Santa maria

Jeg er komfortabel med de 2 (3) første, sliter med Santa maria. Liker IKKE kuperte baner, leser også at dette er en favorittbane blandt middel/høyhandicappere (huff-huff, stinker Mikke Mus lang vei)

Kan noe gi et tips om en bra, ganske flat bane i omerådet? (glem de aller dyreste)

Koll

over 16 år siden

Koll

Rio Real og Santana er meget bra valg. Santa Maria er kupert og trang, så der må man bruke golfbil. Jeg liker den ikke, men smak og behag.. Dere velger den vel siden den ligger i Elviria-området, men det er det ingen grunn til, med de små avstandene som er der nede.
Santa Clara har jeg ikke spilt, da den er for dyr for meg. Knut Haavik er medlem der...
Av "ganske flate" baner er det meget begrenset utvalg i området. De beste etter min mening er: 1) Atalaya old, 2) El Paraiso, 3) Mijas (to baner) og 4) Miraflores. Ingen av dem er dyre.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Santa Clara er helt ok.. Ett og annet rart hull, men over all helt grei.. Langt bedre enn f.eks. Miraflores... Los Olivos på Mijas er også fin. Der er det redusert greenfee på morgenkvisten så vidt jeg husker - det var også lett å slippe ut på det tidspunktet..

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Santa Clara, Rio Real, Santana og Flamingo ser vi ut til å lande på...

Koll

over 16 år siden

Koll

Flamingo er kjent (uvisst hvorfor), men jeg synes det er en drittbane. Dyr er den også. Har spilt der to ganger; første og siste gang.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Nå viser det seg at 1 i reisefølget mitt spiller på over 30 i hcp. Endel av disse banene har krav til lavere hcp, men bryr de seg i virkeligheten ? Jeg har aldri blitt spurt om hcp-kort i utlandet.

Hvilke erfaringer har dere med dette?

kevin

over 16 år siden

kevin

Har aldri blitt spurt om det der nede,har spillt Rio Real og Santana og endel andre baner i området.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Så lenge man ser ut som en golfspiller, spør de aldri om hcp-kort..

Dvs at de liberale (på tidligere kles-kodeks tråder) som fronter olabukse, bar overkropp, t-skjorter, helsetrøyer og badebukser, bør medbringe kortet sitt...

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

De spør ALLTID på Sotogrande, men jeg ser at det ikke blir noen problem for dere!.
Vi var 2 som spilte Santana i Feb. og ble ikke spurt der.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

har spilt flust av baner der nede, inkludert de "finere" og aldri blitt spurt om noe hcp kort... image is everything ;)

Hvis du er korrekt kledd og går bestemt bort til skranken, så ser det ut som du er vant til det her... Hvis du derimot står og soser rundt i klubbhuset i t-skjorte og badeshorts... så vil neppe tvilen falle tiltalte tilgode...

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Santa Clara, Rio Real, Flamingos og El Paraiso blir det på oss (santana gikk ut fordi vi kún fikk starttid tidlig på morgenen, ikke alle guttene i følget er like gode i golf dagen derpå....."har dere hørt om å ta en morrapils?" spurte jeg da.....)

vel-vel....dette blir sikkert greit, uansett noe bedre enn å jobbe

Kjentmann

over 16 år siden

Kjentmann

Dere har landet på 4 fine baner, ser at noen er misfornøyd med Los Flamingos, jeg synes det er den flotteste banen der nede. Gled deg til pilsen på "klubbhuset" etterpå, fantastisk atmosfære og utsikt.
På Santa Clara kan du risikrere å møte Angel Jimenez, det er hans hjemmeklubb, han trener der når han er hjemme, du hører eventuellt brølet fra en av Ferrari`ene hans når han kommer:-) Skal dere spise i Puerto Banus så er som nevnt før i tråden Los Bandidos er must. Kos dere gløgg!!!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Du som er kjentmann... Kanskje du kan svare meg på hvorfor det virker som om Rio Real er mer populær enn Los Naranchos?

Eller tar jeg feil?

Kjentmann

over 16 år siden

Kjentmann

Personlig liker jeg Los Narnchos best av de to. Synes av at Rio Real kan være noe slitt, med dårlige fairwayer av og til. Men Rio Real er jo en enklere bane da.......(synes jeg da:-))

Kjentmann II

over 16 år siden

Kjentmann II

Los Naranjos er en fin bane, men ulempen er at backnine er helt flat. Sjelden sett en bane der det er så stor forskjell på front og back.
El Paraiso er meget bra. Rio Real også, men trafikkstøy fra motorveien, som krysser banen, ødelegger noe av sjarmen. Men banen er variert, og dyr! Det er Santa Clara og Los Naranjos også.

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Kjentmann: Takk for tibakemelding....hadde vært ekstra kult å møte "den spanske kelneren" Jimenez - en av de kuleste gutta i bissnissen :-)

kevin

over 16 år siden

kevin

Synes dere valgte bort den beste banen,Santana. Den er en opplevelse. Ellers så var det en ganske fornøyelig artikkel om Jimenez i siste Norsk golf...han er absolutt den kuleste karen i gamet:)

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

Blir som sagt Santa Clara, Rio Real, Flamingos og El Paraiso på oss medio september, vet noen hvor nazi de er på bekledning å disse banene?

Det kan nok vanke en og annen cargoshorts i gruppa mi, går det greit?

(for den ingnorante; cargoshorts= shorts m/lommer på lårene)

haha

over 16 år siden

haha

Leste den samme historia for evigheter siden - kanskje det var i fjor på denne tida.
Husker ikke om det var samme person som startet tråden - eller om andre leker med sakser.
Klipp og lim ;-)

Tigger Woodds

over 16 år siden

Tigger Woodds

Det er en fryd å lese alle disse håpløse innleggene.
Er det ingen som har skjønt at dette dreier seg om en Guttetur.
Hvor ofte drar dere på ukesturer med kompiser??
( spørsmålet er rettet til dem som har familie )
Vi setter alle pris på en fin golfbane, men det er selskapet som her kommer i første rekke.
Hvorfor blåse 1000 +++++ i greenfee på å spille en mesterskapsbane, + et par hundre i taxi, når man som oftest ikke er edru engang. ( som regel før start, men sjeldent ved avsluttningen. )
Derfor spiller vi et par " middelmådige " baner + Rio Real. Gleder meg sinnsykt :-)
Golf og taxi det er oss. Dette gjør at alle banene kommer ganske likt ut. Priser fra 68 til 73 euro inkl.buggy på hver + taxi. El Paraiso ligger 4 mil unna, så greenfee på 47 blir spist opp av taxiprisen.
Til de som mener dette er et dårlig valg, kos dere hjemme i Norge i høstregnet. Jeg skal på en ukestur med 7 av mine beste kompiser. Der skal jeg bo i et fantastisk hus med alle tenkelige fasiliteter, drikke øl og juge masse, le så jeg får vondt i magen, og spille 4 flotte golfrunder. Allt dette på et sted som solen skinner garantert.
Når jeg står opp om morgenen og ligger ved bassenget med en liten bayer i neven, for å komme meg etter gårdagens bravader, skal jeg tenke på dere som mener at trådstarteren er blitt lurt med et smil i munnviken. ( stakkarer )

JEG ER IKKE LURT. for ideen var min :-) ( Lisa, jeg digger deg )

Hilsen Tigger

FekinCnut

over 16 år siden

FekinCnut

er det taxi som gjelder fra flyplassen i Malaga til Elviria (20 km nord for Porto Banus) ?

kevin

over 16 år siden

kevin

Tja,er et godt stykke med taxi...vi har alltid hatt leiebil fra flyplassen fordi det er enklest,og ikke så veldig dyrt. Vet ikke hva det koster med taxi. Det er 42km fra flyplassen til Elviria,ca.30min med bil.

kjentmann

over 16 år siden

kjentmann

vi tar alltid taxi fra flyplassen til Puerto Banus, det koster 70 euro, avtal pris før dere kjører

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her