Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf på toppnivå

Nysgjerrig

over 16 år siden

Nysgjerrig

Hva er deres mening i dette forum på at en spiller må ha for at han/hun skal lykkes med og nå toppen i golfen internasjonalt ?

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Det er mange ting som må til for å lykkes.

Talent for golfen er basisen, det litt udefinerte som gjør at en spiller stadig vekk får noen færre slag enn (de fleste) konkurrentene.
Mye, masse, kvalitetstrening.
En god pro som ser de små tingene som kan bidra til bedre resultater.
Viljestyrke, du kan være så god du vil hvis du ikke har den nødvendige vinnerviljen.
Penger nok til å kunne reise rundt og spille de riktige turneringene, betale de beste proene etc.
Stahet til å kunne reise deg igjen etter dårlige hull/runder/perioder, og svare tilbake resultatmessig.
Takle livet på touren, med mye reising uten familie rundt deg.
Og du må synes golf er gøy.

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Du trenger som minimum:

Talent
Glød for trening og golfen.
Viljestyrke til og vinne
Masse trening
Psyke
Dyktig pro som har en klar filosofi som du ønsker og følge og som følger deg tett opp.
Mål og handlingsplan for kort og langsiktig satsning
Mål og handlingsplan for hver trening, daglig ukentlig, månedlig og årlig
Godt støtteapparat som er engasjert i deg,
NGF
Hjemmeklubb som bidrar
Treningskamerater
Engasjerte foreldre
Interesser som gjør deg lykkelig utenfor golfen.
College etter videregående er en stor fordel
osv

jo

over 16 år siden

jo

talent,vilje,PENGER

Zin

over 16 år siden

Zin

Spørs på definisjonen av toppen. Er det toppen PGA tour du tenker på?
Da er det trening, trening, mer trening, talent, en indre motivasjon og en målrettet tilnærming til idretten igjennom kortsiktige- og langsiktige mål, treningsdagbøker og planlagte økter.

Jeg mener man fint kan bli på høyt nivå på Europatouren med et mindre talent, men mye trening evt. mye talent og mindre trening. Men for å bli best må man ha en mix.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

skal man tjene gode penger over tid må en som 15 åring ha minus hcp og gå hjemmebanen sin 10 slag under par i nsitt. Hvis man så utivkler seg mye kan man når en er 25 regne med å tjene pengene.

Hvis ikke du er i nærheten av å bli norgemester når du er 16 kan du glemme å tjene penger på golf

Zin

over 16 år siden

Zin

Hehe Pølse.. Den var god

!

over 16 år siden

!

tror faktisk pølse ikke er så langt unna sannheten jeg. ok, 10 slag under i snitt er drøyt, men jevnlig 5-10 under må man gå, og uansett er det MYE oppe i hodet som bestemmer hvor langt man kommer.

høhh

over 16 år siden

høhh

Pølse i brød er altfor forsiktig.
Man bør være norgesmester 5 år på rad fra 14 til 18-års alder, få invitasjon til og greie cut på flere ET og PGA turneringer. Man må prestere jevnt på samme nivå som Marius Torp presterer i sine beste øyeblikk.
Ser ikke noen nålevende nordmann som er god nok til å kunne tjene til livets opphold ved å spille golf.
Og en annen ting som har blitt uteglemt, man må flytte fra Norge til et varmere land i 13-14 årsalderen.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Helt riktig, når du er minus hcp og norgesmester som 15,16 åring må du flytte fra landet og trene 10 timer om dagen i 10 år under meget kyndig veiledning. Da kan du lykkes som proff og tjene penger.

Det er bare en normann som har vært i n ærheten av dette jeg sier de siste 15 årene og det er Henrik, han er også den eneste som har tjent gode penger. (jeg snakker kun mannlig golf, det er lettere blant jentene)

Olle

over 16 år siden

Olle

Det aller viktigste er talent, deretter treningsvilje, og treningsmuligheter.

Husker ikke hvem det var (tror det var Haugsrud) som hadde studert sammen med Parnevik i USA. Han sa at uansett hva han gjorde så ble han ikke like god som Parnevik.

!

over 16 år siden

!

Du kan ha så mye talent du bare vil, har man ikke psyken i orden, hjelper det ikke.
Tenker det er en god mix som skal til jeg.

!!!

over 16 år siden

!!!

Å ha talent er kombinasjonen av psyke, pågangsmot og evner til å spille.

Jeg lo godt av denne i diskusjonen ang golfgal 2-åring.

Fetisov (09.12.08 kl. 23:00)

Prøv å kast en murstein i trynet på han og se hvilken hånd han beskytter seg med. Det beste er selvfølgelig om han ikke beskytter seg i det hele tatt, da er han såpass kort at han kan stå på et treningsfelt i timevis uten å bli lei.

Noe i denne retningen må nok til. ;-)

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Greg Norman begynte og spille golf da han var 15

?

over 16 år siden

?

han å?

Stian

over 16 år siden

Stian

Kan ta med noen flere i slengen.

Lee Westwood - 13
Nick Faldo - 14
KJ Choi - 16
Se Ri Pak - 14
Stephen Ames - 13
Nick Watney - 13
Rodney Pampling - 16
Jimenez - 15

Godt de ikke fulgte noen "formel" til suksess men heller sin egen overbevisning.

Ellers enig i de punktene Olle listet opp som suksessfaktorer.

Lloyd Banks

over 16 år siden

Lloyd Banks

Herregud, du "pølse i brød", si meg en ting, er du helt tett i pappen?? For det første så starter man med minus handicap i golf, altså jeg regner med du mener pluss handicap i 15-16 års alderen?? Allerede her viser du jo hvor lite du forstår. "Trene 10 timer om dagen i 10 år"?? Hvor har du dette fra? jeg er også enig i at man må trene mye, men du legger dette frem som en formel for hva alle må gjøre? Har du så liten forståelse for golf at du ikke skjønner at det er forskjellige metoder for forskjellige mennesker? Til "høhh": du ser ingen nålevende nordmann som er gode nok til å tjene til livets opphold ved å spille golf? Vet ikke om du regner med kvinner også her, men Henrik lever nok rimelig greit på golfen sin, Jan Are klarer seg også fint. Tage gråter seg nok ikke i søvn hver natt, og Tutta vet du nok at tjener gode penger. Til og mer Marianne tjente bra med penger i fjor, og da har jeg ikke regnet med sponsorpenger, hvor alle disse spillerne drar inn en del kroner.(noen mer enn andre selvfølgelig). Det er mye riktig som er skrevet over i forhold til egenskaper som trengs for å kunne bli ordentlig god i golf, som: treningsvilje/talent, psyke, økonomi, litt flaks osv. Men mye av det "pølse i brød", og "høhh" kommer med viser at de ikke helt vet hva de snakker om..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her