Golfdommer
Jeg kjenner ikke til denne spesifikke episoden, men golf er tiltenkt å være en gentlemans-sport der ærlighet ligger til grunn for spillet.
Det er umulig å ha oversikt over alle spillerne til enhver tid, derfor er det store muligheter for juks.
Det foregår også utrolig mye "ærlig" juks, spillere som pådrar seg straffeslag fordi de ikke kan reglene, og dermed gjør feil.
Jeg tør våge påstanden om at det i en vanlig klubbturnering ikke finnes én eneste spiller som ikke bryter en regel i løpet av 18 hull.
De mest vanlige bruddene er at
-man beveger ballen uten å legge til straffeslag,
-forandrer/forbedrer stillingen til ballen under adressering eller leting, dropper på feil sted (her er det mye slurv etter at ballen har gått i vannhinder),
-holder ikke hånda høyt nok når det droppes,
-slår ulovlige treningsslag under spill av et hull,
-spiller feil ball og/eller glemmer å oppgi hvilken ball man spiller på,
-plukker bort løse naturgjenstander i bunker,
-og ikke minst så har jeg flere ganger måttet diskvalifisere spillere som har tatt ny ball fra lommen og lagt i røffen når de ikke har funnet den de spillte på.
De verste (bevisste) juksemakerne er juniorer, noen av dem ser ut dessverre ut til å fullstendig mangle moral når det gjelder å oppnå gode resultater, og det lover ikke bra for fremtiden.
Jeg har også lagt merke til forskjeller fra klubb til klubb. Det er spillere fra 4-5 klubber som er overrepresentert når det gjelder tildeling av straffeslag og diskvalifikasjoner.
Har også måttet tåle direkte utskjelling fra ledere i et par av disse klubbene som har vært rasende for at jeg har måttet diskvalifisere deres spillere til tross for at de samtidig har inrømmet at den faktiske feilen har blitt begått. Noen golfledere mener man må se mellom fingrene og sette reglene til side.
Sorry, det kan man ikke, da blir det ikke lenge før golf er fullstendig regelløst.