Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fusk og bedrag.

KK

over 21 år siden

KK

Nyheten om at en svensk proffspiller er tatt i fusk er kommet.
Spilleren er tatt for å slippe en ball i roughen og for å trampe den ned for å få fri dropp.
Daniel Tidebrink(der outet jeg han) kan visstnok få et års utestengelse fra alt proffspill.

Tror dere norske tourspillere tar en spansk en i blant eller er dette et enslig hendelse?

Ben Jonsson

over 21 år siden

Ben Jonsson

Jeg tror fenomenet juks - generelt - blir mindre jo bedre man blir til å spille.

Morgenfugl

over 21 år siden

Morgenfugl

Jeg synes den generelle idrettsmoralen er veldig høy både i Norge og Sverige, dette gjelder nesten alle sporter spør du meg, så jeg tror ikke norske spillere verken er mer eller mindre ærlige enn de svenske, men ta i betraktning av hvor få tourspillere Norge har sammenlignet med Sverige er det da vel meget sannsynlig at ingen driver med det her i Norge.

Men ikke kom å si: "I Norge driver vi ikke med slikt. Der er alle skikkelige idrettsmenn."

Det blir liksom for dumt. For er det et land i verden som er internasjonalt anerkjent for sin gode sportsmanship og fair play (særlig innen friidrett) så er det vel Sverige, så dette kom nok like overraskende for svenskene enn hva det gjorde for nordmennene.

Men han er da for øvrig ikke funnet skyldig enda, så en for vel vente til forbundet har sagt sitt før en dømmer han.

LP

over 21 år siden

LP

Slik jeg forstod det, så er denne spilleren "ustraffet" fra før. Den spilleren som har levert anmeldelsen, derimot, har fått bot for ureglementert spill før. Derfor blir det ord mot ord.

BB

over 21 år siden

BB

Vis meg en golfspiller som sier han aldri jukser, så skal jeg vise deg en som lyver også... :-)

Golfdommer

over 21 år siden

Golfdommer

Jeg kjenner ikke til denne spesifikke episoden, men golf er tiltenkt å være en gentlemans-sport der ærlighet ligger til grunn for spillet.
Det er umulig å ha oversikt over alle spillerne til enhver tid, derfor er det store muligheter for juks.
Det foregår også utrolig mye "ærlig" juks, spillere som pådrar seg straffeslag fordi de ikke kan reglene, og dermed gjør feil.

Jeg tør våge påstanden om at det i en vanlig klubbturnering ikke finnes én eneste spiller som ikke bryter en regel i løpet av 18 hull.

De mest vanlige bruddene er at
-man beveger ballen uten å legge til straffeslag,
-forandrer/forbedrer stillingen til ballen under adressering eller leting, dropper på feil sted (her er det mye slurv etter at ballen har gått i vannhinder),
-holder ikke hånda høyt nok når det droppes,
-slår ulovlige treningsslag under spill av et hull,
-spiller feil ball og/eller glemmer å oppgi hvilken ball man spiller på,
-plukker bort løse naturgjenstander i bunker,
-og ikke minst så har jeg flere ganger måttet diskvalifisere spillere som har tatt ny ball fra lommen og lagt i røffen når de ikke har funnet den de spillte på.
De verste (bevisste) juksemakerne er juniorer, noen av dem ser ut dessverre ut til å fullstendig mangle moral når det gjelder å oppnå gode resultater, og det lover ikke bra for fremtiden.
Jeg har også lagt merke til forskjeller fra klubb til klubb. Det er spillere fra 4-5 klubber som er overrepresentert når det gjelder tildeling av straffeslag og diskvalifikasjoner.
Har også måttet tåle direkte utskjelling fra ledere i et par av disse klubbene som har vært rasende for at jeg har måttet diskvalifisere deres spillere til tross for at de samtidig har inrømmet at den faktiske feilen har blitt begått. Noen golfledere mener man må se mellom fingrene og sette reglene til side.
Sorry, det kan man ikke, da blir det ikke lenge før golf er fullstendig regelløst.

Jerker Selte

over 21 år siden

Jerker Selte

Noen av de tingene "golfdommer" nevner er ikke utslag av juks, men av manglende grunnkunskaper. Som å ikke holde armen høyt nok under dropp, slå ulovlige treningsslag eller glemmer å oppgi hvilken ball man spiller med. Selv om dette er klare regelbrudd, som SKAL straffes (det er ikke lov å la være i følge reglene) så synes jeg likevel golfdommer setter det i feil perspektiv når han setter dette opp sammen med å slippe ned en ekstra ball i roughen. Dette er i overmål bevisst forsøk på juks, og de som blir tatt i dette - samt lederne som forsvarer det - må bare fjernes fra golfmiljøet i minst to år. Sånne folk trenger vi ikke i golfidretten.

mr_x

over 21 år siden

mr_x

Her er det rett og slett bare å henvise til regel 6. Det er spillerens ansvar å kunne reglene. Dårlig regelkunnskap er ingen unnskyldning, og kan overhodet ikke brukes som argument for å se gjennom fingrene med visse forseelser..

Kåle Kålrabi

over 21 år siden

Kåle Kålrabi

Juks forekommer også blant pro spillere. Vijay Singh har vært utestengt i 1 eller 2 år fra alle konkuranse golf for juks, den lovende svensken Johan Tumba ble utestengt 10 år fra europatouren. Tror ikke det er omfattende da konsekvensene av å bli tatt er for store.

Vi må skille klart mellom bevist juks der man kjenner regelverket og alikevel bryter det og mangel på regelkompetanse der man tror man gjør riktig. Det siste skal ha betydelig lavere straff (straffeslag, tap av hull osv). Dette er forøvrig i tråd med vanlig rettsforståelse i samfunnet. (handle i god tro).
Hvis spillere påberoper seg god tro er dette ofte lett å avsløre. De vanlige reglene er god kjent i golf og særlig blant turneringspillere.

Vil også rope et lite varsko til de som tror alle jukser i klubben. Blir du opservert juksende under en turnering eller hcp tellende runde vil snart ryktet om deg spre seg i klubben. Blir ryktet bekreftet av andre som har sett deg er du sosialt ferdig i klubben. Har selv i min hjemmklubb sett mange slik tilfeller og disse jukserne har raskt blitt sortert ut og frosseet ut av klubben. Så dukker de opp i naboklubbben og det samme skjer der.

Har selv overhodet ingen betenkeligheter med å rapportere skriftlig til hjemmklubb og NGF hvis jeg ser bevist juks. Tenk på det dere som tramper ned bak ballen i ruffen for å vinne T-skjorten som er i premie .......

Flere singelhandikappere har i min klubb fått suspendert medlemskapet sitt for flere måneder slik at de ikke kan spille golf noen steder av samme årsak.......Golf er en gentlemanssport der alle skal delta på like vilkår. Det er ikke egen regler for de med dårlig moral.

Selv jukser jeg aldri bevist og leser regler for å være forberedt på dete meste.

Ærlige Erlend

over 21 år siden

Ærlige Erlend

Tror kanskje mange av de som fordømmer juks ville ha vært en del mer fristet til å jukse hvis det stod om mye cash. Har selv aldri bevisst jukset men hvis det stod om 100' .......... hvem vet?

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Et problem i denne diskusjonen er at begrepet "juks" er et relavtivt begrep. I mange kulturer er det langt mer akseptert med doping, korrupsjon, avtalte resultater, utpsyking av motstandere og sikkert også lemping av golfregler.

Man skal ikke lenger enn til land i Sør- og Øst-Europa for å finne eksempler på dette, og langt verre er det i enkelte deler av Asia og Sør-Amerika. Her er den uskrevne regelen at juks er lov så lenge man ikke blir tatt for det.

I Norden har man et temmelig naivt syn på slike fenomener. Jeg mener at "vår" holdning er den eneste riktige, men man må også være bevisst på at disse verdiene ikke står like høyt for alle.

Bjørn

over 21 år siden

Bjørn

Da kan jeg bidra med denne historien:

En bekjent av oss og østerriker fortalte at da han var yngre og mer opptatt av å redusere sitt handicap hadde han spilte en runde med et par andre. Hans "kolleger" endte alle opp i buskene til høyre, mens hans ball forsvant ut i buskene til venstre. Som han gikk for seg selv og lette erget han seg over at han ikke fant ballen, og da ingen så ham plukket han opp en ball fra lommen.....og vurderte om han ikke skulle droppe den og spille videre.

Etter en liten stund stakk han ballen i lommen igjen, og akkurat da kom marshallen ut av skogen og sa: "Det var en fornuftig avgjørelse, for vi har nemlig en tavle nede i klubbhuset og der står det en liste over alle som har jukset, med navns nevnelse og de blir utestengt i 2 år. Og forøvrig ligger ballen din her," sa han og pekte.

Da vår venn kom ned til klubbhuset hang det riktig nok en stor tavle der med en rekke navn på utestengte spillere....

Bjørn
www.GolfTogether.com

Juks i vei - hvem lurer man?

over 21 år siden

Juks i vei - hvem lurer man?

For den ørlille andelen golfspillere som driver golf på konkurransenivå er det selvsagt surt om noen jukser. For alle oss andre som bare spiller mot oss selv, spiller det liten rolle om naboen ønsker å jukse seg til lavere handicap. Om noen blir lykkelig av det, så velbekomme!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her