Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spining av køller

Fujikura

over 16 år siden

Fujikura

Er det noen som har spinet køllene sine? Har hørt at det er veldig stor forskjell på fabrikk-monterte køller, uten at jeg har prøvd noe slikt selv. Spiller stabilt rundt 5 i handicap og lurer på om noen har god erfaring med dette. Det spørs nok hvor ute å kjøre settet mitt er men det var en ganske dyr investering. 1500-2000.

Jonag: Er dette noe du kan kanskje?

Truls

over 16 år siden

Truls

Hva menes med "spinet" køllene?

Akvarn

over 16 år siden

Akvarn

Har et sett med KZG Evolution som er spinet. Spilte på dem noen sesonger før jeg prøvde Ping i5 forrige sesong som ikke var spinet. Tror ikke spiningen forklarer absolutt alt, men kommende sesong spiller jeg på de gamle KZG-køllene igjen fordi de rett og slett føles mye bedre. (Hcp 6) Neste settet jeg kjøper kommer til å ha spinede skaft, ingen tvil om det.

Når stålskaft sveises blir det en søm som går i lengderetning på ett eller annet sted på skaftet. Når skaftet "spines" så orienteres denne sømmen likt i alle køllene. På den måten opptrer skaftene mer identisk mht vridning (og sikkert andre faktorer). Når skaftene oppfører seg identisk blir det lettere å treffe likt med hver kølle enn når de ikke gjør det.

Kantarell

over 16 år siden

Kantarell

Når stålskaft sveises, hahahahahahahahahahahahaha.
Har du sveisede sugerør også ?????

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

"The practice begins with the notion that no shaft, graphite or steel, is manufactured perfectly round or with a perfectly uniform wall thickness. The result is a hard spot running the length of the shaft called a spline or spine. By orienting the spline in a specific relationship to the head, the flex and performance of the shaft can be optimized."

Les mer her:

http://thesandtrap.com/bag_drop/shaft_spining_splining_and_pureing_black_art_or_the_ultimate_tweak

Akvarn

over 16 år siden

Akvarn

Regner ikke med at sugerør svises men, tro det eller ei, stålskaft sveises i lengderetningen. Det er flere måter å sveise på enn den du ser på en byggeplass.

Et lite utdrag av en artikkel av Tom Wishon:
"A welded tube construction steel shaft begins as a flat strip of steel that is coiled and welded into a tube. The welding procedure is quite different than what most people are used to seeing. Through what is called high-frequency welding, the two ends of the coiled strip are literally fused together without the presence of a second, different material as in the case of most welding. A special machine then removes the excess metal from the outside and inside of the welded tube in a procedure called "skiving."" Den som ler sist... ;)

Som forrige innlegg viser - det er sikkert flere årsaker til at man bør spine skaftene, spesielt siden ikke alle stålskaft produseres med sveising.

jonag

over 16 år siden

jonag

Nei kan det bare litt i teorien. Kan ikke nok. Har ikke utstyr til dette. Jeg har heller gjort det enkelt og rullet skaftet på et flatt underlag og funnet "kneet" eller den lette siden opp. Så har jeg innstallert den lette siden på samme sted i alle jern. Jeg har svingt selv mange skaft som jeg har gjort på denne måten (bare skaftet) og hver gang er beste følelse at jeg installerer den lette delen mot målet ved oppstilling. Har med hvordan jeg kjenner skaftet releaser, rart, men alle skafta jeg har sjekket slik har oppført seg likt.
Fant nettopp noen foruminnlegg at denne metoden brukes av noen som en enkel måte å "spine", dvs finne hvor den stiveste delen av skaftet på langs er. De mente å finne spinen ganske nøyaktig.
Personlig tror jeg dette kommer ganske langt ned på lista, men antagelig høyt på din liste, du som nok kjenner frekvensforskjeller i køllene og ser det på ballbane og krever at release og ballbane er konsistent.

Spør du meg så sier jeg at køllene skal sjekkes i denne rekkefølgen:
1. lie - individuelt for hver jern, ikke bare X grader på hele settet
2. lengde - riktig lengde for riktig oppstilling, sjekke alle køllene
3. flex og dermed spine siden spine teoretisk kan gi for varierende flex
4. svingvekt, at køllene føles likt eller følelsen endres slik du forventer fra kølle til kølle

Lie er en selvfølge, men foreslår at du feks setter maskeringstape på sålen , tar med en finerplate el og slår baller på rangen og ser om du har konsistent treff på tapen. Kjenn også om oppstilling er grunnleggende forskjellig mellom et langt og et kort jern. Kanskje du skal feks ha standard lie i lange og 1,5 grad upright i korte ? Dette er individuelt

Lengde, er omtrent samme sak som lie, så bare køllene har rimelig konsistent lengdegap og du synes settet sin lengde er grei så er det i boks.

Flex, her må man få hjelp og nå har du gjort det. Du kan jo spørre vedkommende som gjorde det om han fant mye rart ?

svingvekt, dette kan du gjøre selv om du har milimeter målebånd og en vekt med bedre enn 0,5g nøyaktighet. Mål vekten i gram, balanser så kølla på en kniv el og mål avstand ned til mm nøyaktighet fra punktet og opp til grependen.
Regn så ut svingvekt = vekt X (lengde - 355.6) for alle jerna, og ellers alle køller. Se etter om talla endres med omtrent samme verdi fra jern til jern. Det er OK at feks LW og SW er noe tyngre, men det skal ikke være for mye hopp og sprett i tallene. Er det det har du et sett hvor køllene vil føles ulikt tunge og vil release litt ulikt. Det er ikke bra for en 5-hcp.

Og så ville jeg ha sjekket i tillegg hvor tyngdepunktet på køllene er. For endel jern er tyngdepunktet for mye mot helen dvs ikke i midten av kølleflaten. Dette gjør etter min mening kølla mindre stabil i releasen og man får litt mer retnings og sidespinnsvariasjon. Noen kaller dette å kunne arbeide ballen, jeg kaller det vanskeligere køller enn man trenger.

Men spining er ikke min spesialitet...

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Men hvem kan spine i Norge, bortsett fra Matz på Huglo?

jonag

over 16 år siden

jonag

Måtte sjekke metoden igjen, tok et skaft jeg hadde uten grep og fant den lette siden. Dersom den lette eller tunge siden ikke var i retning av målet ved oppstilling ble det ingen god følelse. Best med den lette siden mot målet, nest best med den tunge siden mot målet, rar følelse hvis ikke.

Jo mer gods i en side av røret jo tyngre blir det der og jo stivere blir det der. så da liker jeg vel at den stive siden spenner godt tilbake inn i releasen og får den mykeste siden til å gi litt ekstra etter. Mer kick altså, men kick gir jo følelse for noen. Ser på nettet at dette er rimelig standard, man liker den stive siden vekk fra målet ved oppstilling.

Kult, da ble jeg klokere...får man håpe...

jonag

over 16 år siden

jonag

Vet ikke hvem. man trenger jo faktisk bare en frekvensmaskin og litt måleerfaring og rutine. Dette gjør nok de fleste køllemakere. det er bare at et sett i butikken ikke har fått denne behandlingen.

Sant å si har et sett i butikken normalt ikke fått noe tilpasset, bare kuttet jevnt lengden av skaftet og limt og montert skikkelig, evt litt svingvektjustering med pulver el til slutt.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg vet at de ihvertfall kan gjøre dette på Fornebu.

Hooker

over 16 år siden

Hooker

Hvis ikke resten av ditt jernsett harmonerer ,tror jeg ikke du merker en dritt om køllene er spinet eller ikke! Alle de fabrikkmonterte settene består av bra komponenter, feilene oppstår nok ofte når hun 14 åringen fra Thailand står ved samlebådet og limer dette sammen. Jeg har tidligere spilt med et Callaway x16 Pro Series sett. Fikk dette sjekket og det varierte jo over hele skalaen både på flex, lie og loft.
5 og 6 er jernet mitt hadde 1,5 grader forskjellig loft!
Jeg har nå fått et tilpasset sett hos Matz og den store forskjellen er at jernene føles like å slå med og variasjon i både lengde og retning er vestentlig bedre. Har aldri hatt noe conf med 3-r jernet før men nå er selvtillitten på topp!! Gleder meg til sommer'n. Tjooohoo...(spilt i 12 år, hcp, 4)

Fujikura

over 16 år siden

Fujikura

Takker for god informasjon her. Interessant tema, men kanskje litt teknisk for min del :) Det kan godt tenkes at jeg gjør dette en gang for å teste. Fornemmer at noen av køllene mine er litt annerledes enn de andre. Om det er noe psykisk i skallen min vet jeg ikke, men det skader ikke å prøve.
Fornebu next!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her