jonag
Nei kan det bare litt i teorien. Kan ikke nok. Har ikke utstyr til dette. Jeg har heller gjort det enkelt og rullet skaftet på et flatt underlag og funnet "kneet" eller den lette siden opp. Så har jeg innstallert den lette siden på samme sted i alle jern. Jeg har svingt selv mange skaft som jeg har gjort på denne måten (bare skaftet) og hver gang er beste følelse at jeg installerer den lette delen mot målet ved oppstilling. Har med hvordan jeg kjenner skaftet releaser, rart, men alle skafta jeg har sjekket slik har oppført seg likt.
Fant nettopp noen foruminnlegg at denne metoden brukes av noen som en enkel måte å "spine", dvs finne hvor den stiveste delen av skaftet på langs er. De mente å finne spinen ganske nøyaktig.
Personlig tror jeg dette kommer ganske langt ned på lista, men antagelig høyt på din liste, du som nok kjenner frekvensforskjeller i køllene og ser det på ballbane og krever at release og ballbane er konsistent.
Spør du meg så sier jeg at køllene skal sjekkes i denne rekkefølgen:
1. lie - individuelt for hver jern, ikke bare X grader på hele settet
2. lengde - riktig lengde for riktig oppstilling, sjekke alle køllene
3. flex og dermed spine siden spine teoretisk kan gi for varierende flex
4. svingvekt, at køllene føles likt eller følelsen endres slik du forventer fra kølle til kølle
Lie er en selvfølge, men foreslår at du feks setter maskeringstape på sålen , tar med en finerplate el og slår baller på rangen og ser om du har konsistent treff på tapen. Kjenn også om oppstilling er grunnleggende forskjellig mellom et langt og et kort jern. Kanskje du skal feks ha standard lie i lange og 1,5 grad upright i korte ? Dette er individuelt
Lengde, er omtrent samme sak som lie, så bare køllene har rimelig konsistent lengdegap og du synes settet sin lengde er grei så er det i boks.
Flex, her må man få hjelp og nå har du gjort det. Du kan jo spørre vedkommende som gjorde det om han fant mye rart ?
svingvekt, dette kan du gjøre selv om du har milimeter målebånd og en vekt med bedre enn 0,5g nøyaktighet. Mål vekten i gram, balanser så kølla på en kniv el og mål avstand ned til mm nøyaktighet fra punktet og opp til grependen.
Regn så ut svingvekt = vekt X (lengde - 355.6) for alle jerna, og ellers alle køller. Se etter om talla endres med omtrent samme verdi fra jern til jern. Det er OK at feks LW og SW er noe tyngre, men det skal ikke være for mye hopp og sprett i tallene. Er det det har du et sett hvor køllene vil føles ulikt tunge og vil release litt ulikt. Det er ikke bra for en 5-hcp.
Og så ville jeg ha sjekket i tillegg hvor tyngdepunktet på køllene er. For endel jern er tyngdepunktet for mye mot helen dvs ikke i midten av kølleflaten. Dette gjør etter min mening kølla mindre stabil i releasen og man får litt mer retnings og sidespinnsvariasjon. Noen kaller dette å kunne arbeide ballen, jeg kaller det vanskeligere køller enn man trenger.
Men spining er ikke min spesialitet...