Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fakta om TIGER og oppstilling i putting

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Til de interesserte i faktum, så skriver Tiger i sin bok at man bør ha øynene rett over ballen! Slå opp i boken hans. DET er vel en grei kilde til sannheten om hva Tiger sier og prøver på.

Tiger har siste halvannet året justert sin feiloppstilling og er nå eyes over ball.

De som samstemmer i dette er guruer som:
Dave Pelz (Putting Bible)
Harold Swash ( mannen bak YES)
Henry Reiss ( Annikas puttetrener)

Så får man velge hvem en bør legge sin lit til.

Som et lite apropos til den misvisende artiklen i siste Golf Digest.
Der er en pro som kommer med insinuasjoner som ikke stemmer med vitenskapen og geometrien i det å sikte korrekt.

jasså

over 16 år siden

jasså

Så du mener altså at Golf Digest.. som hadde deg på hot list... tar feil?

Da må du ta kontakt med Zach Johnson og fortelle han at han putter feil snarest!

Leste artikkelen, men så ingenting om sikting i den... bare at armene blir låst ved å stå med øynene over ballen....

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Zach Johnson er den som imponerte meg mest på The Open ifjor og står nesten rett over ballen.

Golf Digest sier ikke dette, det er en Pro som sier dette.

Jeg velger legge min lit til Pelz, Tiger, Swash og Reiss, og så får andre velge hva en vil legge vekt på.

Synsing og vitenskap, -de ganger disse er i opposisjon til hverandre, da velger jeg vitenskap, alltid.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Rettelse.
The Open i 2007.
Zach har et meget repetetivt stroke, og meget god oppstilling, med øynene rett over ballen.

jasså

over 16 år siden

jasså

ok så da lyver treneren hans da?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Hvorfor må alt være svart hvitt, løgn bare fordi han prøver illustrere et poeng...

Jeg observerte Zach på The Open i 2007 og da sto han svært så korrekt.

Mulig han siden den gang har gått lengre fra ballen. Jeg har ikke sett han siden da.

Kanskje han burde bevege seg tilbake til det han drev med før......for resultatene var vel litt bedre i 2007, eller

Correct me if I'm wrong :)

jasså

over 16 år siden

jasså

han vant da Sony Open for 2 uker siden... er ikke det bra da?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

mente ikke det siste som flåsete. Jeg bare er ikke oppdatert om Zachs resultater. Men det var flåsete sagt, ikke ment slik!

Huff

over 16 år siden

Huff

You stand corrected. :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Zach er konge, uten tvil.

Det stroket der er bare sinnsykt bra!

Poenget mitt var å vise til andre, og mer kjente guruer som snakker klar tale om saken.

At en trener kommer med påstand om en myte som står for fall, så er det nettopp det, én trener :)

Pelz, TIGER, Swash, Reiss og i det siste er meg blitt fortalt at selve putterdoktoren vår her i Norge også er begynt å snakke om eyes over ball.

Her må jeg få si " correct me if I'm wrong", for jeg tror det ikke før jeg hører det selv :)

jasså

over 16 år siden

jasså

du sier igrunn mye flåsete du Bernt... Og akkurat nå har du rakket ned på treneren til en Major-vinner....

Gratulerer :) Og lykke til videre med "jeg-er-best"-hodningen din!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg har ikke rakket ned på han.
Jeg har bare sagt at han er rimelig alene om å mene det han sier, og at andre berømte storheter som Pelz, Tiger, Swash og Reiss, sier noe annet.

Som sagt, å ha meninger om noe er helt toppers, men når den meningen kommer i opposisjon mot geometri og sikteteknologi, og i opposisjon til slike mennesker som her er nevnt, ja da velger jeg sette min lit til disse.

Du kan velge høre må treneren til Zach om du vil.

Jeg har ikke rakket ned på han annet enn å si at jeg ikke r enig med han.

Zach har, når det er sagt, så inni hampen bra stroke at han kunne puttet med en trepinne og stått på en fot, og allikevel holdt seg under 30 putter :)

jasså

over 16 år siden

jasså

"Som et lite apropos til den misvisende artiklen i siste Golf Digest.
Der er en pro som kommer med insinuasjoner som ikke stemmer med vitenskapen og geometrien i det å sikte korrekt."

Du kaller artikkelen misvisende... det vil si at han proen som står bak meningene er misvisende...

han snakker ikke engang om sikte.. kun det å slå ballen.. og du sier selv eleven hans har et fantastisk stroke... som da nødvendigvis treneren må ta noe av ansvaret for...

Han "proen" har blant annet en major-vinner i stallen som også er tidligere vinner av puttestatistikken på PGA-touren...

Hvilken pga-klassifisering som pro har du?

La det ligge

over 16 år siden

La det ligge

Bernt; hvorfor kan du ikke la denne saken ligge? Nå har du kommet med det samme argumentet fire ganger i denne debatten. Fokuser heller på andre ting enn å bruke kveldene på å sette igang debatter på ulike nettsteder. Jeg tror de fleste vil være enige om at markedsføringsmessig er det ikke akkurat noe sjakktrekk å holde på slik du har gjort på Scangolf og Golfsiden.com!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

All ære til han.

Det er bare at å si noe slikt han påstår så hardnakket, er jo direkte feil, sikteteknisk.

Betyr det at siden han har en vinner i stallen sin, at han har rett?

Eller faller ikke eplet rett ned mot jordsenter fordi en vinner sier noe annet.

Han snakker ikke om siktet nei, men det blir på en måte som å si at om en tar Cyanid så forsvinner smerten :)

Å reparere en posisjon for en som føler seg stengt i forhold til å bevege armene, kan jo faktisk gi mannen verre problemer enn som så i forhold til sitt sikte....

Husk at forum på nettet her er jo for å balansere informasjon og debattere slike ting.

Jeg sier jeg velger lytte til vitenskap, og du velger høre på treneren til en tourvinner. Det er jo konklusjonen, og det er greit det.

Men å si at Tiger ikke stiller seg opp eyes over ball er feil.
Tiger skriver til og med om eyes over ball i sin bok.

Det at Tiger stilte seg opp inside før, ble faktisk brukt som en konklusjon på at en må stå inside med øynene.
Hva skal de si nå, som Tiger til og med i sin bok beskreiver viktigheten av å stå med øynene rett over ballen.

Når du står inside og ser ned på en hvit kule som ligger med sitt bunnpunkt ! mot jorden, så vil denne insideposisjonen gi et skjevt innblikk på den kulen.
Resultatet er at den linjen man tror ballen begynner rulle på ligger noen millimeter utenfor den reelle linjen ballen faktisk begynner rulle på.
Det har med perspektiv inn på et tredimensjonalt objekt å gjøre, og har med at objektet ligger med sitt bunnpunkt rett ned, vertikalt.

perseptuelt forventer en at ballens linje går midt i objektet, og siden en har inside perspektiv forventer en at linjen går midt i ballen, og dermed litt utenfor den reelle linjen.

Noen få millimeter feil her, er rimelig avgjørende for linjen, spesielt for putter med break.

Men klart, de som ikke kan pendle armene sine i korrekt posisjon og sikte, må selvsagt endre sin oppstilling for å få et bra stroke, men det er svært få dette gjelder, i praksis.

Skal ikke skrive masse om dette, men balansert informasjon og meningsytring er givende for folk med interesse for golf.

Det er fint med faktum, som kan etterprøves, slå opp og les selv Pelz og Tiger og se hva du skriver. Henry Reiss bør også ses til da han er meget kyndig og har gjort det greit med Annika også da.

Så ikke glem at andre trenere også har resultater, og sier noe helt annet. Annika har jo noen resultater og vise til.

Henry Reiss var på fornebu par år siden, eller ifjor vinter, og hadde på golferen mener jeg en leksjon hver dag i fire dager.

Hva tror du leksjon én var ? ;)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Takk for meg :)

Bjørn E.

over 16 år siden

Bjørn E.

Det skjer alltid en evolusjon.

Noen kommer alltid til å kjempe mot den naturlige evolusjonen som foregår hele tiden i alt som skjer. Slik var det sikert med nye baller som ikke var laget av guttaperka,, med woods som ikke var laget av tre, og slik var det med plastski. For å nevne noe.

Dette med nytt syn på hvordan man skal putte, tar de med vett til sitt bryst hvis de føler det er riktig og de sombikke liker ideen kan fortsette å putte etter gammelmåten. Det er ikke verre enn det.

Personlig synes jeg det som er skrevet i Golf digest høres veldig riktig ut, og jeg synes synd på det norske puttereventyret som dessverre kan ha få sitt nådestøt med det nye som er kommet.

På den annen side er det tøft og all ære til Bernt for å utvikle en putter. Det finnes sikkert 1000 geniale puttere som er forsøkt lansert de siste 10 årene, men til syvende og sist er det en håndfull som tar 90 % av markedet.

jasså

over 16 år siden

jasså

leksjon en var helt sikkert eyes over ball..

Poenget her er at folk har suksess, men forskjellige metoder å putte ballen i hullet på...

Du sov tydeligvis i leksjon 1-2-3-4-5-6-7-999 av markedsføring.

Du må forstå at du ikke kan bruse inn og kritisere andre med enorm suksess slik du har gjort med Scotty Cameron og nå Pat O'Brien

Det var derfor jeg sendte deg mailen om at du kanskje NÅ kunne bli en anelse ydmyk og ikke så bastant...

En liten digresjon:
Darwin levde på 1800-tallet da evolusjonsteorien fikk sitt utspring... fremdeles er det folk som tror på at Gud har skapt mennesket...

Jeg tviler ikke på at du har hold i sikteteorien din.... men argumentene til O'Brien om at man slår ballen bedre ved å ha øynene på innsiden er også ganske logiske...

Så får man heller individuelt bestemme hvordan man skal sikte... f.eks. med delmål som utstikkende gresstrå f.eks... Noen bruker også caddie for å stille seg inn.... Det å slå ballen og skape en fin rull, samt å slå den riktig lengde er vel så viktig som å slå den rett vei... O'Brien mener altså at man slåt ballen rettere i forhold til putterens vinkel ved å bruke "hans metode" ... og det er vel det viktigste av alt....

Kort oppsummert: På vegne av golfnorge... moderer deg et par hakk.. og snakk kun om putting... ikke andre ting som du ikke er fullt opplyst om..

Olle

over 16 år siden

Olle

Synes det er virker som om Bernt skal slaktes med en gang han skriver noe.

Det er lov å være uenig, hvis Bernt er uenig i noe eller noen, så betyr ikke det at han rakker ned. Ta heller å argumenter mot han. Hvis dere er uenig i hans konklusjon kom med motargumenter, ikke bare person angrep.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Siste herfra, sorry hehe
Bjørn E.
Du har helt rett, men i denne saken er det slik at man i mange år har snakket om eyes over ball, men det har ikke vært puttere på markedet som faktisk løser og hjelper spilleren komm i den posisjonen.

Så det er ikke slik at dette er gamlemåten, men mer at gamlemåte at man sto for langt fra ballen. Jeg ser på touren svært mange spillere som står for langt ifra ballen under spill, men gjett hva de bruker som treningsverktøy ?

De bruker slike speilanordninger, som har poppet opp de siste årene for nettopp å få øvet inn den korrekte posisjon.

Dra på en turnering og se hvor mange som står med speilanordninger på slike brett med siktelinjer etc. Enkelte bruker, og det kan være et godt tips !! en CD, baksiden med strek tvers over midten.

Det burde prøves og er billig. Legg ballen i hullet midt på CD og stå over den. Når BEGGE øynene er på streken, står man perfekt sett fra et geometrisk, optisk og sikteteknisk ståsted. Enkelte bruke CD på tourene, men de fleste bruker slik speilbrett med linjer på. Disse speilbrettene har også en linje nærmere kroppen slik at en kan se skuldrenes vinkel i oppstillingen, også meget viktig at de er parallelle!

Du har rett når det gjelder generelle innovasjoner, men i dette tilfellet er mer, snakk om en gammel lærdom og faktum som endelig har fått det fokus det fortjener.

Et lite apropos til slutt:
Husk at enkelte produsenter vil slite dersom en av de store plutselig begynner med 3D systemer.
YES har prøvd med sin GrooveTube, men sliter litt med ett av mine patenter i den saken. Cleveland har dempet sin markedsføring av VP5 modellen av samme årsak.

Én av de siste Odysseys modeller har slik bredt spor, en på framdelen og en lavere på flange/bakdelen av malleten. Nettopp for å få en 3D effekt slik at sporet danner ett spor når en er vinkelrett over putterhodet.

Dersom en har visuell feedback, og velger tilpasse systemet til å stå litt inside, ja da har man faktisk et feedback-system, som forbedrer repeterbarhet.

Og da blir dagens visdomsord en kombinasjon av spørsmål og visdomsord:
Er ikke en forbedring til det bedre en forbedring?
Selv om en ikke bruker systemet slik det er ment, så vil slike system uansett hjelpe på repeterbarhet!

DET er det som blir undervurdert på slike system.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Ang logikk og marginer.

Jo mer en kurver stroket sitt, jo vanskeligere er det å sikre at slagflaten er vinkelrett mot målet i det en treffer ballen.

Derfor er det gledelig å se på tourene at de fleste spillerne prøver dempe denne kurven.

Siden øvre del av ryggen rotasjonspunktet er tiltet/vinklet, og man står et stykke fra ballen, så vil stroket som regel ha en naturlig kurve.

Svært få klarer og har et naturlig stroke rett bak og rett igjennom. Dette er myten om Profound. Ingen vet hva vi snakekr om og hva jeg lører tourspillerne.

Det handler om å dempe denne kurven innenfor de naturlige rammene gitt av personens oppstilling og naturlige vinkler i kroppen.

Min filosofi vil alltid enkelt være å hente inn mest marginer, derfor dempe kurvingen og få en flatere bane i det planet av køllebevegelsen.

En annen er å dempe den agressive overgangen fra backstroke til downstroke. Tempo er svært viktig, og en annen gammel myte som faktisk ER på vei ut, er den med 1/3 distanse bak i backstroke, og 2/3 i framstroke for å framtvinge en aksellerasjon.

Aksellerasjonen bør vare mild, og tempoet med 45% bak/55% fram, slik at man lettere klarer holde putteren på det sporet en har startet det på.

Nå tar jeg av igjen, sorry. Putting er gøy :)

Ha en fin kveld

jasså

over 16 år siden

jasså

så har du spillere igjen som synes at f.eks. måten din (og de andre konkurrentene du beskriver) fokuserer for mye på det tekniske og stroket.... kanskje brukbare treningsmetoder, men når de spiller ønsker de å fokusere mer på feel og stoler på at treningen har gjort stroket og oppstillingen god nok...

Igjen.. det er ingen fasitsvar på å få ballen i hullet... så ingen bør oppføre seg som en fasit heller... ydmykhet er nøkkelen her ;)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det ligger der i dypet av meg, men kommer liksom ikke ut av pennen min ;)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Måtte bare :)
Fokusere for mye på det tekniske sier du.
Jeg fokuserer på å gjøre alt enklest mulig og mes strøst mulig feilmargin.

Med andre ord, still opp korrekt og med de vinkler der færrest ting kan gå feil, og færrest muskler initierer feilbevegelser, og utfør verdens enkleste bevegelse, bak og fram i en rolig pendelbevegelse.

Er det ikke rart hvor vanskelig man skal framstille putting enda det burde være enkelt. Men så lever jo bransjen av artikler, protimer osv.

Keep it difficult, og jeg har filosofi keep it simple :)

Du trigget den der.

Stopper nå. Men siden jeg har null troverdighet, så se ikke bort ifra at du klarer trigge meg igjen ;)

jasså

over 16 år siden

jasså

Nei det ser vi... hehe... så da bør du nok kanskje legge fra deg den pennen for godt... Hvis du er mottakelig for gode råd på veien...

jasså

over 16 år siden

jasså

enten du vil innse det eller ikke... noen synes fokuset flyttes vekk fra oppgaven om å få ballen i hullet til å henge seg opp i det oransje... også på andre puttere med visuelle hjelpemidler....

Ingen har det perfektet redskapet... da ville du ikke sett spillerne på tv misse hullet...

Så igjen... moderer deg.. jeg-er-best og jeg-vet-best er ikke så gunstig som du kanskje tror

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg har påståelig sagt at det finnes bare én måte og sikte korekt på, og det mener jeg fremdeles,
MEN

ikke dermed sagt at ALLE må sikte korrekt ;)

Har du ølmage og er litt kort i ryggen, blir det vanskelig å stå rett over ballen haha

Jeg må innrømme jeg har hatt et partilfeller innom, men dog ikke på touren da, bortsett fra at John Daly stoppet innom oss på tour i på Mercedes Benz, og da får jeg problemer med tilpasningen av mine puttere .

Da er det tå opp og fortelle at de ihvertfall får feedback så kan stille opp likt hver gang haha Men ikke eyes over ball med ølmage, ikke lett det.

løsningen er jo bare å b de bøye seg framover for å få armene fri fra magen, men da går de i bakken eller ødelegger ryggen.

Heldigvis skjer dette svært sjeldent :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

ok da, "jeg er blant de beste", var det bedre ;)

(luktet litt dårlig forsøk der gitt) hehe

jasså

over 16 år siden

jasså

ja det var et dårlig forsøk... humoren din oppfattes også som sarkastisk ovenfor de som leser også...

Men kanskje er det et skritt i riktig retning!

Det mest strategisk korrekte du kan gjøre ovenfor ditt eget produkt og selskap er hvertfall å slutte skrive på forum... med mindre du ønsker uvenner da selvsagt...

jasså

over 16 år siden

jasså

Og til slutt... håper vi slipper å lese intervjuer ala golfposten igjen...

Alle kan bli feilsitert som det så fint heter... men pass på hva du sier neste gang..

Det du blir sitert på i det ene avsnittet der (du vet godt hvilket) er veldig langt fra den virkelighet som eksisterer... og veldig grovt...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Joda, men jeg er meg og straks jeg blir hengt ut som om jeg er aktiv, og jeg IKKE er det, da kommer jeg innom.

Litt artig å se at det er svært stille her når jeg er vekk, så noen må da like at jeg rører litt i glasset.

Fint du ser humoren min, jeg er morsom sies det blant de som kjenner meg. Det kommer heller ikke til sin rett her hehe

Jeg skriver kun under mitt fulle navn. Apekatten har fått nok juling synes jeg ;), så jeg lar den ligge.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg prøvde komme meg unna den med journalisten, men han var veldig inne på ting og spurte direkte. Og jeg svarte direkte.

Det var litt dårlig gjort av meg å insinuere ting jeg ikke visste med full sikkerhet, enig der.

Men ikke dermed sagt at jeg ikke står inne for det jeg sa. Men la oss la den ligge, vi vet ingenting godt kommer ut av den diskusjonen.

Det finnes mange former for påvirkning, ikke sant. Og påvirkning via flere underkanaler (mennesker) i systemet gir samme resultat som en beslutning fra øverste hold, av og til. Dagens visdomsord ;)

jasså

over 16 år siden

jasså

som sagt.. jeg ser ikke humoren min... og du har sikkert skjønt såpass at jeg har debattert med deg som korriger før... utover det har du ingen som helst ide om hvem jeg er... og det er forøvrig det samme også

Det samme gjelder en person du ikke kommer så godt overens med... han vet heller ikke hvem jeg er... hverken her eller i person...

Men jeg kan fortelle såpass at jeg har god innsikt i hva som skjer i toppen, og dermed at det du siteres på i det intervjuet er feil...

Ja det er folk i toppen som ikke liker deg, men der må du dessverre skylde deg selv og din tidligere oppførsel. Din fortsatt pågående uthengig hjelper nok neppe heller... Ydmykhet.. som jeg har sagt før..

Mitt siste vennelige råd til deg er følgende: ansett/få en pga-pro til å fronte profounds ideer om å putte på, ansett en kommunikasjonsperson som kan kommunisere/markedsføre produktet også kan du fokusere på produktutvikling.. Og ta eventuelle nederlag som en voksen..

Public relations er ikke din sterkeste side.. uten at jeg mener å være stygg av den grunn

jasså

over 16 år siden

jasså

humoren DIN selvsagt... og flere ser heller ikke den.. så kanskje du skal droppe den...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Du snakker hele tiden om oppførselen min, og da lurer jeg på om du leser mine ord.

I den saken du nevner er jeg enig, det var et sjofelt spark, men ha da i mente at jeg har fått noen flere sjofle spark, senest en ny en idag.

Rart så du har moderert deg, her ihvertfall, på andre siden er det nesten samme tone. Skal ikke oute deg, så du trenger ikke kjempe den der kampen. Jeg liker fair game, men synes du har vært ufin der borte.

Hadde du tatt deg tid til å ble kjent med folk før du dømmer dem, og hadde du vurdert kildene dine litt mer kritisk, ja da hadde pipa hatt en annen låt.

Den eppisoden hos deg og din påstand om meg, var avklart med Tom på forhånd, så der var du urimelig ;) Med Geir som vitne til det og!

Men la oss nå ikke spore av. Det finnes flere meninger om putting, og om løsningen på spillet i spillet. Men det finnes bare ett korekt sikte, den kommer man ikke utenom, KUN fordi det er et geometrisk faktum, akkurat som at tyngdekraften virker vinkelrett inn mot kulesenter :)

God kveld, din vriompeis, Åj, så du humoren der da ;)

Så der fikk du den Bernt

over 16 år siden

Så der fikk du den Bernt

http://www.golfsiden.com/Golftips/golftips0609.html

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Du er litt sent ute :)

jasså

over 16 år siden

jasså

Jeg har flere episoder du ikke ønsker skal offentliggjøres.... så DU bør ikke gå der...

Mine kilder er høyst pålitelige og grunnen til at jeg ikke avslører meg selv er for å ikke skade deres navn....

Her har jeg prøvd så godt jag klarer med moderat ordbruk og på en pedagogisk måte å prøve få deg til å forstå at du bør/må endre fremtoning og adferd... med mindre du ønsker å hisse på deg flere og få uvenner...

Som sagt tviler jeg ikke på at det kun finnes et riktig sikte... men man skal slå ballen også... og der finnes det flere metoder.. som viser seg å fungere utmerket.... Kanskje må man ofre korrekt sikte mot å slå ballen som man ønsker og oppnår ved dette bedre resultater

Jeg håper du kan klare å ta til deg konstruktiv kritikk!

jasså

over 16 år siden

jasså

som du selv sa... jeg har moderert meg.... kan du klare det? ;)

Denne linken er

over 16 år siden

Denne linken er

bra

http://en.wikipedia.org/wiki/Narcissistic_personality_disorder

Folk

over 16 år siden

Folk

som bare ser svart/hvitt lider av personlighetsforstyrrelse...og de er det mange av på scangolfs debattforum, spesielt de totalt anonyme, som meg.lol

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Folk som kun ser sort/hvitt lider av multiple fargesynsproblemer :)

Lack of empathy står det.
Det var da godt, så lettrørt og lett engasjert som jeg blir :)

Nok

over 16 år siden

Nok

et visdomsord: Dersom du ser lenge inn i avgrunnen, ser avgrunnen inn i deg!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

korriger-jasså.

Er ikke det litt enkel hersketeknikk.
kom gjerne med hvilken situasjon som helst, for her får jeg ihvertfall komme til ordet og får forsvare meg :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Så bra, for jeg ser oftest opp mot himmelen og takker Gud :)

jasså

over 16 år siden

jasså

poenget er at situasjonene er det ingen som får vite uansett.. så du har ingen å forsvare deg for... vi som har sett og opplevd kan du ikke forsvare noe uansett...

Jeg prøvde så godt jeg kunne,... men vil du høre? neida... nå gidder jeg ikke mer Bernt... du vil jo ikke annet enn å krangle....

Som du ser.. det er mange som slenger dritt til deg og tydeligvis ikke liker deg... Et hvert oppegående og selvtenkende menneske ville i din situasjon sett at det kanskje er dem selv som er problemet....

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Krangler jeg nå ?
Sa bare det der du kom med, trusler, er litt dårlig hersketeknikk, det var alt.

Jeg er ikke redd for noe eller noen situasjon, så bring it on honey;)

Det som er kjedelig med slikt er at uansett hva du påstår og jeg forsvarer, så kan man ikke bevise noe.

Men jeg er lutter øre, og svarer så ærlig jeg kan på uansett hva du kommer med.

Men krangle, det ønsker jeg ikke.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Mange sier du, hvor er de?

Her er anonyme innlegg og kan like gjerne være samme person med flere nick for alt vi vet.

Det lille som dukker opp med diagnoser om de verste ting, det er nok forlk fra andre siden uansett, så hva er ditt poeng.

Skal jeg gråte eller :)

jasså

over 16 år siden

jasså

Privat: du er komplett idiot du også.... det hagler falske anklagelser fradeg...

Til deg og Bernt kan jeg informere om at de norske spillerne blir støttet med penger.. penger de kan bruke på å benytte seg av hvilken som helst trener de selv ønsker... Se f.eks. www.janarelarsen.com der han nå besøker Stan Utley i USA (som i følge Larsen er meget dyr)

DWC ER hovedtrener for Richard Green.. basta... selvfølgelig har han da noe av æren for Greens resultater... Han jobber også med puttingen til Hansen, selv om han da tydeligvis ikke gjorde det akkurat den uken du var og så på...

Å motsi dette vil si at dere påstår DWC lyver om sine oppdragsgivere...

Til slutt til Bernt... de "mange" som ikke kan fordra din person og synes du er en komplett idiot, så inkluderer det (i flertall!)

- head proer i norge
- butikksjefer
- trenere/landslagstrenere
- turneringsspillere
- hackere
- Team Norway-spillere

Navn nevnes selvfølgelig ikke, da det vil skade den enkelte... Du synes tydeligvis ikke det er så nøye med å skade ditt eget...

Likevel står du på ditt.. og nekter å innse at du bør begynne gå i deg selv...

Og du vil vel helt sikkert som vanlig nekte for alt sammen....

Og Privat: Selv om leg leser f.eks. om spillere som vinner turneringer med "Tuttas putter", en putter hun aldri i hele sitt liv engang har sett, så går ikke jeg av skaftet likevel... journalister skriver mye rart...

jasså

over 16 år siden

jasså

Selv om du har fått avslag fra trenere og team-norway spillere Bernt... så trenger du ikke komme med løgner og usannheter av den grunn...

Privat

over 16 år siden

Privat

Hvilke anklager?

Tror du det ikke legges føringer på midlene som brukes. Lederen i klanen er jo den som kanaliserer midlene...

Etter at den tidligere Miklatreneren la om puttingen til SH på Master, ref. James...sier Adam Scott til SH at jeg har aldri sett deg putte dårligere... når NN får mail fra SH om hjelp så tror jeg ikke de er så veldig fornøyde med utviklingen.

Det mest triste er at Marianne Skarpenor som er en ener, ikke får prof. hjelp.

Utviklingen til Marius Thorp, for 2 år siden så gruset han Rory Mack..., jeg kjenner MT og vet at han kommer tilbake, bare synd han ikke vet hvor dårlig disse folka som han har hatt rundt seg egentlig er.
Miklatreneren er ikke annet en en som suger til seg tallenter og 80 % spytter han ut dårligere enn da de kom inn, noen kroner fattigere.

Oppgulp om hvor fordragelig man er bare tull.

Hvorfor er enns fiender opptatt med å hjelpe?

Til deg som bare har tilgang til aviser og TV så forstår jeg din frustrasjon over og ikke kjenne kildene.

Privat

over 16 år siden

Privat

Team - norway du liksom, hvis NN er god nok til og hjelpe Retief Goosen så blir jo dette bare flåsete...

jasså

over 16 år siden

jasså

Du vet tydeligvis ikke hvordan et trenerforhold fungerer for en spiller Privat... En trener må ha den rette filosofien, de rette kunnskapene og viktigst av alt.. den rette kjemien med spileren for at det skal kunne være et samarbeid... Forstår du tegninga?

DWC hjalp SH senest uken før Dubai med putting...

Det er Bernt som er flåsete... han har tilbudt sin hjelp til både norske spillere og trenere... men har fått avslag.. og oppfører seg som en 6-åring som ikke ble invitert til bursdagsselskapet...

Privat: Det er mer enn halve Team Norway som ikke ønsker kontakt med Bernt pga måten han er på.... tro det eller ikke.. det er sant.. Hva de 2 andre i teamet mener vet jeg ikke da jeg ikke kjenner de...

Du kan være så mye ekspert du bare vil.. kunne så mye om geometri og fysikk som aldri noen har kunnet før.... men du må være likt for at det skal kunne gå an å samarbeide med deg.... Sånn fungerer det ellers i yrkeslivet også... ingen ansetter noen som tror de er bedre enn alle andre...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Tuttas putter ble bestilt av Jan Ove Nystuen, men Gary Gilchrist gav ikke denne til Tutta. Dermed tok vi den tilbake, siden Lotta Wahlin, som var nummer 1 i køen etter Tutta. At hun dro til tyrkia med det og vant med 12 slags margin, nest største margin i 30 års LET historie, er ikke annet enn et faktum.

Det du påstår ang. å bli likt, er som om jeg skulle si at mange av dine naboer ikke tåler trynet ditt.

Slutt å si "dere", jeg har aldri påstått noen annet enn det hovedtrener James Petts sa til meg i desember på green i Dubai, da han sendte noen av sine jenter til meg for å få hjelp.

Det er revnende likegyldig for meg hvem DWC trener, men når det kommer fram faktafeil og insinuasjoner om ting som ikke fant sted, da er det rimelig at folk sier ifra. Kilden til den andre siden er jo kun DWC selv! Tenk litt over det du:)

Du skjønner vel at ikke noen kontakter meg for hjelp med all den skittkastingen dere driver med på senteret ditt! At de velger bruke 100.000 kroner på en trener i USa er flott, alltid en mulig snarvei å gå til et kjent navn. Treneren hans er visstnok meget dyktig. Hvorfor skulle Jan Are kontakte meg, når det eneste han hører om meg, er dritt fra dere i klanen....Han vet jo ikke engang hva jeg prediker. Skjønner han godt jeg. Han vet neppe engang at jeg trener spillere, kanskje han bare tror jeg lager puttere, for alt jeg vet.

Men jeg har hjulpet noen ungdommer, og hver eneste av de jeg hjalp kom inn på landslaget, en av dem hadde knapt spilt golf i 2 år.

Ang. å være klok. Etter Skaperen skulle jeg og Rojahn starte putteskole sammen, men etter en viss herres latterliggjøring av min prisvinnende teknologi i USA Today (men også Topp Score for technology på Hot List), så plutselig var konseptet ikke no bra. Det er lov å tenke sjøl :)
Men det viser hvilket kompetansenivå som råder, men mest om hvilket kameraderi som herjer i etablissementet.

Tre år før Tutta vant sin første seier fortalte jeg henne om balansen i futura'en som var misvisende. Den ser ut som FaceBalanced, men har tå-flyt allikevel. Dette merker en om en forward-presser skaftet, da kjenner en hvor hissig køllehodet er til å ville åpne seg. Jeg gjorde henne oppmerksom på dette i kantinen på toppidrettssenteret, men hvem gidder høre på en Tromsøguut, for hva vet vel han ;)

Tre år senere, spilte hun pro-am og fikk prøve en meget godt balansert Doc-putter, hvilket resulterte i at hun overtok denne og vant flere ganger med den. Jeg hadde studert henne stroke og så lett at hun bør ligge unna disse tå-heng-putterne.

Jo mer tå-heng, jo mer tenderer putterhodet og ville rotere rundt skaftaksen. Det hjelper INGEN når det hjelper timing, men enkelte liker følelsen at tåen releaser gjennom impact.

Problemet når det gjelder Tutta, er på korte putter med break, gjerne nedover, da blir hun lett skremt og fullfører ikke putterhodets rotasjon, hvilket medfører at slagflaten kommer litt åpen til ballen. Dette observerte jeg under Ginn Open i april ifjor, der hun misset 3 av disse lip out. Dermed er det ikke det rette for henne, selv om en gammel myte at en med kurvet bane skal ha tå-heng. Dette kan også fremelske MER rotasjon, noe ingen ønsker seg.

Håper Tutta får seg riktig balansert putter til sitt stroke. Gammel teori støtter det hun bruker nå, men det er gammel teori.

Årsaken er følgende:
For mage år siden fantes ikke høy MOI-puttere, hvilket medførte at slike med kurvet stroke, TRENGTE tå-heng.
Idag med Face Balanced puttere med høy MOI vil dette hjelpe alle stroke.

Som Swash sier:
"Putterbladet skal være vinkelrett gjennom hela svingen før å minimera risiko for at ballen settes igang med sidspinn"

Eneste balanse i en putter som gjør dette naturlig, er en Face Balanced putter.
Dette fordi en slik putter ikke har potensial for rotasjon rundt skaftets akse innebygget, slik tå-hengsputtere har. Så her handler det om marginer.

Det er jo nesten litt morsomt, når en kan lese at selveste kongen Scotty Cameron sier han aldri vil lage en Face Balanced putter, men man idag kan gå inn å se på de nye modellene, der det på hans nye Blades med double bent skaft står; Almost Face Balanced :)
Hva blir det neste; ItsyBitsy Toe hang hehe

jasså

over 16 år siden

jasså

Og du kritiserte igjen Tutta i fjor for å bytte til en tåheng putter, og da satt hun rekord på LET etter 3 runder... og vant forøvrig puttestatistikken der

Bernt: du kan sikkert enormt mye om putting (og det er ikke ironisk ment)

Men fakta er at det er ingen i toppen i Norge som vil ha noe med deg å gjøre.... tenk litt over det du... og nei.. en viss redaktør har ikke skyld i det...

Og igjen.. så sier du.. direkte eller indirekte at DWC lyver. Du kan ikke holde på sånn!

Du nekter å se det/innrømme det.... Men du MÅ endre på fremtoningen din... Det er et vennelig råd...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Hva tror du Alex Ferguson hadde sagt dersom en norsk 1.div klubb ikke hadde ønsket hans kompetane?

Send meg en epost dersom du trenger kopi av Jan Ove Nysuens bestilling av puttere til Tutta.
Eller spør faren hennes om han er fornøyd med sin Dark Ace.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Kom med den når hun vinner med sin tå-hengsputter på LPGA tur.

jasså

over 16 år siden

jasså

Hva tror du ledelsen i Raufoss IL hadde sagt hvis spillerne sa : Alex Ferguson kan vi ikke samarbeide med... han har vi ingen kjemi med...

For å samarbeide med noen trenger man kjemi seg imellom.. Det betyr at man må like den personen man skal samarbeide med... Du gjør alt du kan for å ikke bli likt.. og du er veldig flink til det også.. det skal du ha

jasså

over 16 år siden

jasså

Tutta ligger forøvrig helt i toppen på fjorårets statistikker på lpga når det gjelder Greens in Regulation og putts per GIR.... poenget er ... slutt å tro du er best i alt

Bernt

over 16 år siden

Bernt

jasså.
Hvilket mandat har du til å uttale deg på vegne av alle leserne her ?

Spør du spillerne på Raufoss, så tipper jeg ikke en sier nei til han, selv om halve laget holder med Liverpool ;)

Om du sitter og chatter med ei dame på nettet, sier det svært lite om kjemien dere imellom........

Og møte, snakke med og bli kjent med folk, er å finne kjemi elelr ikke.

Du snakker på vegne av alle spillerne i Team Norway også nå, og eneste jeg har hatt en konstruktiv samtale med ang. putting, er Peter Kaensche.

Spør han hva han mener om meg, og spør han om jeg prakker på han puttere !

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg er elendig på Telemark, og ikke så flink på skøyter, så der falt ditt utsagn i do ;)

jasså

over 16 år siden

jasså

Han har heller ikke vært i Team Norway....

Når skal du begynne forstå?

Kanskje har noen av spillerne dannet seg et inntrykk utifra hva du skriver på nett og hva de leser av intervjuer i media? Og det holder til ikke å ta kontakt? Kanskje du skal moderere deg?

Gang på gang gir jeg deg konstruktiv kritikk og gode råd.... "takk" burde du si... i stedet så skal du med nebb og klør forsvare deg selv og hevde du aldri gjør noe galt eller tar feil...

Jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei... for du vil ikke høre

Du er best i alt, har aldri gjort noe feil, har den eneste korrekte måten å putte ballen i hullet på, du har alltid rett og alle vi andre tar feil

Bernt

over 16 år siden

Bernt

På LET i Østerrike ifjor spurte Lill-Kristin meg om hjelp. Første var å få tilpasset hennes putter riktig, da den viste seg være altfor langt skaft på.

HUN spurte så, etter at jeg hadde tilpasset hennes til henne, om hun kunne få prøve Dark Acen.

Første dag i turneringen fikk jeg sms, der hun takket for hjelpen, lå 3 under og helt i toppen, med Dark Ace.

Neste turnering fikk hun ikke lov å ha den med, er blitt meg fortalt.

Spør henne om hjelpen hun fikk av meg.

jasså

over 16 år siden

jasså

kjenner henne personlig så det trenger jeg ikke du....

Igjen... så skal du forsvare deg... Kan det ikke være en ØRLITEN mulighet for at jeg har rett engang?

jasså

over 16 år siden

jasså

og forøvrig bruker hun bare "Lill"... setter sikekrt pris på om du gjør det også... men det er vel ikke så nøye

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Om du hadde lest mine ord, så hadde du sett hva jeg faktisk skriver.

At jeg burde takke deg, faller på sin egen urimelighet, da du snakekr til meg temmelig nedlatende og med ukvemsord bakt inn.

Jeg gjør mange feil jeg, jeg BURDE holdt meg unna her, jeg skjønner det, men gi meg en grunn annet enn det du prakket på alle her, at ingen liker meg og slikt. Jeg kommer med innsikt til folk som vil lære mer omkring puttere og putting, og er en del av debatten.

Jeg akriver faktisk at det finnes mange metoder, men jeg påstår hardnakket at det kun finnes én korkekt måte og sikte på. Ikke dermed sagt at du MÅ ha øynene i linje med diopterne på rifla di, men det kan lønne seg :)

Balansert informasjon, at den andre sidne kan få komme med korrigeringer til misvisende artikler, amt gi folk innblikk i hva berømte personer med meritterte spillere som Annika sier om dette, er da svært informativt, eller er det enevelde, der den ane siden kun skal få presentere sitt syn, i den ene hensikt å detronere en teknologi på vei inn i bransjen !

Olle

over 16 år siden

Olle

jasså, nå må du skjerpe deg.

Har aldri opplevd noen spre så mye eder på et forum. Du har ikke kommet med et eneste argument annet enn at Bernt er dust og ingen liker han.

Skjerpings, har du ikke noe fornuftig å komme med så hold kjeft!!!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg kjenner henne ikke personlig, derfor bruker jeg hennes navn som er Lill-Kristin. Var det óg feil for deg, stakkar :)

Du sier alle sier at de ikke liker meg og slikt. Sier du at Lill heller ikke liker meg og hjelpen hun fikk, eller lyver jeg igjen ?

Er det rart å forsvare seg.
Jeg informerer om de jeg kjenner til og har snakket med og fått hyggelige sms fra.
Så dersom det er andre som ikke liker meg, så kjenner de meg ihvertfall ikke, det er det jeg sier.

Du sier alle ditt og alle datt, og de eneste jeg kan forholde meg til er de jeg faktisk har snakket med, så kan man spørre dem om de har problemer med meg.

Spør Børsheim, Lill-Kristin, Kaensche, Nilbrinck. Det er kun de jeg kjenner til og har snakket med.

Om de har så mye imot meg, ja da blir jeg overasket.

jasså

over 16 år siden

jasså

Igjen så kaller du artikkelen misvisende.... det vil si du rakker ned på O'Brien som siteres der...

Mulig du ikke ser det selv... men måten du skriver på er veldig nedlatende ovenfor andre innenfor faget og du "opphøyer" på en måte deg selv..

Om du mener det eller ikke er uvisst, men slik fremstår det hvertfall

Det å stille inn putterhodet til å sikte dit man ønsker er en ting... så er det å ha putterhodet i samme posisjon i det mikrosekundet man er nær ballen som er en annen ting...

Jeg har aldri sett noen andre påstå at det er korrekt å sikte med øynene andre steder enn over ballen... men det er altså flere teorier om å få ballen i hullet som har vist seg å fungere...

Derfor synes jeg man skal være litt ydmyk ovenfor andres meninger og spesielt suksess, særlig når man beveger seg inn som en "fersking" i gamet....

Du er utrolig arrogant som nekter å tro på hva dine motstandere sier... Jeg er ikke engang motstander av sikteteorien din... Jeg har prøvd dark acen din også.. ikke noe for meg... men du har et sinnsykt stort marked for den.. både her hjemme og ute...

!

over 16 år siden

!

jasså, nå må du skjerpe deg litt du også. Bernt sier flere ganger at han ser at det finnes flere måter å putte på, men han sier også at han er overbevist om at han har den rette måten. Er det så gæli da?
Han svarer deg på en fornuftig måte(stort sett) og viser til konkrete eksempler, mens du bare viser til at "Alle" i Norge i like ham, selv om han faktisk har snakket med noen du visstnok kjenner. Kan du ikke spørre LILL da, hva hun synes, før du kommer med det flåsete svaret der? Eller er du redd for at hun skal si at han var alright?
Nå skal de sies at Bernt er ikke den mest ydmyke der ute, og han kunne med stor fordel begrense seg litt på disse forumene, MEN, dette her har jo utviklet seg til en heksejakt, hvor det virker som det er viktigere å klå Bernt, enn å diskutere saklig.

!

over 16 år siden

!

edit: "mens du bare viser til at "Alle" i Norge IKKE liker...." skulle det selvsagt stå.

jasså

over 16 år siden

jasså

jeg vet hva Lill synes... og ser ingen grunn til å si det... Bernt som er ute på tour rett som det er kan jo fortelle hva hun putter med...

personer som ikke har de største sosiale antennene kan fort tro at folk liker dem når realiteten er en annen.

Jeg er også hyggelig mot Profound-gjengen når jeg møter dem i person.. det er vanlig folkeskikk... men realiteten er at jeg ikke liker noen av de...

Jeg har forsøkt å få Bernt til å forstå lenge, uten å være ufin... men han vil ikke ta kritikken inn over seg.. han om det

Men jeg håper i hvertfall at du har fått klarhet i hvem som bestemmer hvilket utstyr de skal bruke i Team Norway Bernt... Som sagt er det spilleren selv som bestemmer utstyr og trener...

Så jeg håper du kan gi deg med å beskylde andre for noe annet... Visst kan han redaktøren være en snåling og barnslig... men han kan også enormt mye om golf...

Be the bigger man.. og begrav den øksa der en gang for alle

Hjeeeeeeelp

over 16 år siden

Hjeeeeeeelp

Bernt(Privat) vær så snill og kutt ut.
Forstår du ikke at folk blir drit lei gnålet om din fortreffelighet.
Hvordan tror du at noen noensinne vil samarbeide med en så totalt blottet for ydmykhet og sosiale antenner.
Nå har du levert 23 innlegg etter du takket for deg i tillegg til 3 med nicket privat.
Spar oss

Privat

over 16 år siden

Privat

Til jasså

Her kommer ditt sanne jeg, du er bare en ynkelig liten tosk som ikke har dine meningers mot.

Jeg tror at du gjør spillerne dine en bjørnetjeneste, men det er nå min subjektive oppfatning.

Bloggsideeierens kunnskaper om golf og golftips er svært begrensede. Tror du noen ville spørre en bedriftsfotballspiller om råd, dersom han selv deltok i tippeligaen?

Tror også du er unødvendig paranoid da du hele tiden snakker om beskyldninger og løgner. Hva er nå dette?

Privat

over 16 år siden

Privat

Hjeeeeeeelp, hva mener du om jasså?

jasså

over 16 år siden

jasså

Ikke er det sikkert Privat har noe med Profound å gjøre, selv om han var i Dubai på samme tid... Men han viderefører en del av Bernts tidligere "ukorrekte uttalelser" som ikke gagner hans selskap... Det burde være i Bernts interesse å få stoppet sånne som Privat også

Privat

over 16 år siden

Privat

Det er foreløpig ytringsfrihet i norge, selv om jasså kanskje ikke er tilhenger av det!
Hva er ukorrekt? Kom med noe konkret!

jasså

over 16 år siden

jasså

Redaktøren er tidligere norgesmester og etter min mening den beste golfjournalisten og kommentatoren i landet...

Det betyr ikke at han som person også er "noe spesiell" for å bruke et slikt uttrykk...

Kanskje Bernt en av de som kan mest om putting i dette landet..

Likevel har begge to et alt for stort ego og mangel på ydmykhet... Problemet til Bernt er at han ikke har muligheten til å redigere sine uttalelser... derfor bør han tenke igjennom de før han uttaler

jasså

over 16 år siden

jasså

lenge leve ytringsfriheten også! Bernt må si hva han vil... men han klager over å bli motarbeidet... og jeg forteller han hvorfor... det er opp til han om han vil gjøre noe med det...

Denne krangelen skaper jo motstandere av produktet og personen... det håper jeg Bernt ser selv også...

jasså

over 16 år siden

jasså

Privat:

Du hevder at DWC har fått sparken

Du hevder at Skarpnord ikke får profesjonell hjelp

Det er ulike oppfatninger av hva "profesjonell" betyr... men etter min mening er ikke Bernt profesjonell slik han holder på f.ekss her

Privat

over 16 år siden

Privat

Jasså har rett til at bloggeieren har vært norgesmester i golf, men glemmer å legge til at det er kun for jr... Spør bloggeieren hvilket hcp han hadde på det tidspunkt og med hvilken score, da setter du fort prestasjonen i perspektiv.

Det vi diskuterer her er verdenseliten i golf, husk det.

Som ansatt skribent og kommentator, kjenner vi jo alle enden på hans karriere.

NN er nok helt klart den som kan mest om putting i Norge, ja kanskje verden for tiden!

NN blir mobbet hver dag fra denne bloggeieren, er det rart at han tar til motmæle?

jasså

over 16 år siden

jasså

ja det er faktisk litt rart... Bernt bør la sitt produkt og resultater med dette få snakke for seg selv...

Det han gjør og måten han gjør det på skader hans navn, rykte og produkt...

Selv om det kanskje er ment som mobbing å publisere en dagsaktuell artikkel om putting som viser et annet syn en Bernt sitt... så er ikke Bernt sitt navn nevnt og skaden gjør han selv ved å blande seg..

Du har selv Privat uttalt at du blir provosert av å lese om en virkelighet du ikke kjenner deg igjen i.

De norske spillerne leser også om virkeligheter de ikke kjenner seg i igjen i, ofte med uttalelser fra Bernt.. Hvis du blir provosert så kan det vel da hende de blir provosert også?

Hjeeeelp

over 16 år siden

Hjeeeelp

Bernt i fri dresseur må jo være en katastrofe for firmaet Profound.
Dersom han herjer like hemningsløst i andre sammenhenger, er han sin og firmaet sitt værste fiende.

jasså

over 16 år siden

jasså

Og når det gjelder enden på personens karriere skyldes det sikkert personlige egenskaper... At han har kunnskapen og ferdighetene for å gjøre jobben er det ingen tvil om...

Egentlig er kamphanene ganske like sånn sett..

Privat

over 16 år siden

Privat

Jasså
Jeg tror du sover i timen. NN har fått 20 % av spillerne på Ladies Europeantour til å spille med 4 av sine puttemodeller, ja resultatene er oppsiktsvekkende og taler helt klart for seg.

Tror du han skader sitt produkt ved å forvare seg mot pisspreik?

Du vet selv at etter en hver batalje med NN kommer det kun en rekke ondsinnede artikler som kun er ment for mobbing.
Hvilke andre bloggeiere går inn å redigerer artikler de skrev ifjor og tidligere som helt klart var feile for å rette opp intrykket for ettermælet...

Vet du forskjell på det å ha 18 putter på 18 golfhull og 22 putter. 18 putter er i snitt 1 putt pr. hull på 18 hull...

De norske spillerne er egentlig helt fantastiske, men jeg tror ikke de alltid har tilgang på den beste ekspertisen ref. Garry Gilchrist...

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Personlig har jeg truffet både Bernt og AR og begge virker på meg som hyggelige personer.

Synd at det har blitt vondt blod mellom disse.

Det som irriterer meg i debattene der Bernt er med er alle de BALLELØSE folkene som rakker ned på Bernt annonymt.

Har du ikke noe pent å skrive om noen må du jammen meg ha BALLER nok til å stå frem å vise hvem du er. Hvis ikke er du jo bare en stakkars ynkelig kylling.

Bernt er kanskje ikke ydmyk, men han kan særs mye om puttere og putting generelt og har utviklet meget gode produkter.

Han skriver sakelig og er ikke ufin i sine svar. Det samme kan desverre ikke sies om hans motstandere...

jasså

over 16 år siden

jasså

selvfølgelig har de tilgang.. Bernt står jo der og tilbyr hjelp til alle han..

På Ladies European Tour er det 2 produsenter som deler ut gratis puttere... Yes og Profound... dvs at det er stort sett dette jentene bruker fordi de får det gratis.. enkelt og greit...

Jeg vet meget godt forskjell på 18 og 22 putter.. og har ingen problemer med å se at han redaktøren leste feil i statistikken.. da det stod 18 putts per GIR på european tour statistikken.. Han er meget oppdatert på statistikk og vet godt forskjellen.. egentlig burde han inrømmet at han blingset på statistikken her... Men han som han andre.. inrømmer ikke feil.

For å ta eksempelet om Lill helt ut... siden Bernt begynte... Hun putter fantastisk enkelte runder og dårlig andre runder... Som Bernt sikekrt har sett har hun også problemer med "tiltet" hode... og Bernt vet da sikkert hvorfor det varierer (ikke ironi her..)

Bernt står klar for å tilby hjelp, Lill trener ikke med DWC (som tydeligvis Bernt har problemer med også) og redaktøren bestemmer altså ikke over henne... likevel velger hun ikke å bruke Bernt... you do the math...

Hjeeeelp

over 16 år siden

Hjeeeelp

Da burde Bernt ha nok baller til å slutte og skrive under nicket Privat også Simen.
Patetisk

Golf

over 16 år siden

Golf

Jeg spurte Børsheim, og han hadde ikke sett noe til putteren du lovde under NM.

R8

over 16 år siden

R8

HÆ.. er privat og Bernt samme person??? da gir jeg meg enda over...

Privat

over 16 år siden

Privat

Du avslører en total mangel på respekt for damenes prestasjoner. De beste damene er like gode til å putte som gutta. Når de går - 20 på tre runder så sier det sitt. Tror du et gratis produkt kommer fort ut av bagge dersom det ikke virker?

Forskjellen på 18 og 22 putter er som hole in one og en birdie... det vanker ikke mye champis på birdies...

Om man er god eller dårlig til å putte kan en fint lese ut av statistikken. Dersom du har 2 runder på 26 putter og to på 38, så er du ikke god nok til å putte på dette nivået...

NN er nok mere frustrert over at Marianne Skarpenor får hjelp....

Privat

over 16 år siden

Privat

Til Golf
Da kan jeg opplyse om at Knut Børsheim var den eneste norske amatør som klarte cutten på Challege touren etter NM ifjor. ja med for første gang en Profound Dark Ace... tror han avsluttet birdie eagle eagle eller noe sånt...

Privat

over 16 år siden

Privat

Sorry 2007....

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Hvis så er tilfellet er jeg naturligvis enig, men du vet at han er "privat" hvordan?

Er du synsk eller?

"Hjeeeelp" er i mine øyne nok en kylling. Synes du Bernt er patetisk bør du skrive det med fullt navn.

Men det har du vel ikke baller til. Lett å være tøff når du er annonym....

PARIS

over 16 år siden

PARIS

Ja han skader sitt produkt MED pisspreik.

jasså

over 16 år siden

jasså

Selvfølgelig har de ikke produkter i baggen som ikke virker bare fordi de får det gratis.. Men både yes og profound er bra produkter som da finner veien til baggen fordi de er gratis og blir der....

Jeg har da aldri rakket ned på putteren hans heller... jeg har sagt at den ikke er noe for meg og at enkelte synes fokuset blir for mye på teknikk og mindre på feel... Det er personlig og varierer fra person til person.. Enkelte elsker putteren hans... smaken er som baken osv..

Problemet er at Bernt kritiserer de, som du sier går -20 på tre runder, for sitt valg av putter... dette blir jo litt for dumt

Les intervjuet i golfposten en gang til der han kritiserer tuttas valg av ny putter, som hun senere går -22 med over 3 runder i Sveits og i tillegg er helt i toppen i puttestatistikken på lpga med... det blir jo litt for dumt.

Bernt har et bra produkt, bra ideer og patenter, og flere gode resultater å vise til... Men han som person i media og på debattforum fremstår som en som en del mennesker ikke vil ha noe med å gjøre... da han kommer med en del påstander og uttalelser (som ikke er relatert til faget sitt) som han ikke har grunnlag eller hold i... det bør han holde seg for god til..

Bernt

over 16 år siden

Bernt

De eneste som skader mitt navn og rykte er du og gjengen din. Den er liten og vandret tett rundt redaktøren.

Profound og YES tilpasser kun utstyr til de som bruker de i turneringsspill, la det være klart.

De første par turneringene tilpasset vi gratis og det kalles promosjon.

Hvorfor sier du jeg har problemer med hvem Lill-Kristin bruker, det har jeg da ikke. Jeg ønsker henne alt godt, samme hva hun bruker av putter, og det vet hun godt. Jeg ville hjelpe henne med sin egen putter og gjorde det.

Tiltet hode varierer fordi hun ikke har visuell feedback på sitt utstyr, normalt det. Og dessutern vanskelig å korrigere, da man alltid har stått med litt tiltet rygg vekk fra target.

På herretouren er Callaway, TM og PING også ute og "deler ut utstyr til spillere", eller tilpasser som vi kaller det, hva er feil med det. Tror du de står der for å promotere sitt utstyr ???

Om du ser godt etter på Jiménez, og at han nå holder sin bladputter flatt til bakken, og aldri mer bruker kosteskaft, så kan du spørre deg hvorfor og hvordan dette kom til. Det kom til i Kina på Worl Cup på Mission Hills etter hans første seier på 2 år, i Hong Kong. Da hadde han brukt teknologien til Dark Ace for å finne sin set up, og trent hver dag med den i 4 mnd. Dagen etter, på fastlandet inviterer han til en drink og takker for hjelpen.

I tillegg har jeg med bladputter til han som har korrekt lie vinkel til han, etter tidligere tilpasning. Han sier da at han liker å ha hælen på putteren opp i luften (en konsekvens av hans opprette lie 76 grader, med vanlig lie putter 71grader). Han ble grundig forklart hvorfor den bør ligge flatt til bakken, og det kan være en årsak til hans oppadgående karriere, så sent i karrieren. Detaljer ja, men kanskje ikke for han.

Så kan du spørre meg hva jeg mener om at Team Norway ikke bruker meg, og da må jeg svare, at har de ikke bruk for meg, så må de vurdere selv hva de bruker. Og jeg regner med de er i beste hender.

Puttedoktorn har meget stor kompetanse innen putting!
Men ikke dermed sagt at ´€n tilnærming gir best resultater, men da er det bare å finne resultatene til de som bruker andre.

Ingen bruker meg, og det er greit det, er litt opptatt med andre ting dessuten. Jeg er jo ikke primært en trener, men at noen velger bruker meg, så hjelper jeg så godt jeg kan med min tilnærming.

Jeg har ingen ambisjoner om å frata noen noe som helst, jeg vil bare hjelpe de som ønsker, av den ene grunn at det er et kick å se folk jeg hjelper forbedre seg, intet annet.

Hadde jeg vært spiller som skulle velge hvilken vei jeg skulle gå, ville jeg ihvertfall hørt ut begge parter før jeg tok valget ;)

At ingen spør meg, med den bakgrunn at jeg blir hetset på forum, plager meg svært lite, da mine ambisjoner ikke ligger i den løypa i det hele tatt. Det har bare blitt slik at enkelte trenere uti verden finner det ønskelig at jeg tar en titt på spillerne deres.

Uansett mener jeg folk bør stå for sine meninger, selv om de er uenig med meg, det viser karakter.

Lill-Kristin hjalp jeg av den ene grunn at hun fortjener all hjelp hun kan få og ønsker.

De som tror disse jentene på tour lever fett, ja de drømmer. Det er knalltøft for disse og hele Norge og de som står ansvarlig ser endelig ut til å forstå at potten må deles på bredden, nettopp for å få flere opp på et høyere nivå, ikke bare gi til 2 stykker for å sole seg i deres glans.
Dette handler om å få Norge opp og fram innen golf!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg er ikke Privat!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Halvparten av putterne solgt i Norge siste 2 år var en Profound-putter.

Hvordan skader jeg mitt produkt?

Privat

over 16 år siden

Privat

Det er jo helt tragisk at du ikke skjønner følgende, god statistikk på greens in regulations, betyr at du helt sikkert er god med wedger. Dvs. at du limer de inn til pinnen. Færrest putter pr. runde betyr at du kanskje er god med putteren.

Tutta har toppet den første statistikken, men er middelmådig på den andre.

Tror ikke annet at NN kun ønsker og bidra positivt med hensyn til Tutta og andre norske golfspillere. Dere husker vel Jan Bockløv...

Alt det siste kunne du ha spart deg for for det blir bare udokumentert tulleball.

jasså

over 16 år siden

jasså

Det var et mye bedre innlegg Bernt! Du er på vei og det liker jeg :)

Fremdeles gjenstår det å se at krangel (selv om du bare "forsvarer deg") gir negativ oppmerkomhet...Derfor bør du avstå fra videre krangling/debatt/forsvaring.

Nå fikk jeg lyst til å prøve dine nye modeller, anonymt selvfølgelig...

Og kanskje er du i ferd med å skaffe deg en ny kunde....

jasså

over 16 år siden

jasså

Til Privat: Færrest putter betyr som regel at du misser greenen ofte og gjør up&downs... putts per GIR gir en bedre indikasjon på putteferdighet, selv om den ikke er optimal heller... Hele spillet henger sammen... Slår du jernene bra, gir du deg selv lette putter.. og omvendt

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Til Hjeeelp.

Om du ser på klokkeslettet på de forrige innlegg fra meg or en viss Privat, så skulle vel det en gang for alle stoppe den tullete insinuasjonen der.

Til Golf.

Jeg har bare en epostadresse til Børsheim, og siden han ikke svarer på den, så avventer jeg til han ber om Ingenieuren.
Han skal selvsagt få putter av meg, men jeg prakker ikke putterne mine på folk, hvilket det her nettopp beviser ;)

Privat

over 16 år siden

Privat

Er ikke veldig uenig idet, men ville bare forklare forskjellen... Hvis du fulgte med Greens siste runde i Dubai, så du at det var utslagene og jernene som ødela runden...

jasså

over 16 år siden

jasså

det er korrekt Privat... og det må også trener DWC ta noe av skylden for ;)

Det er et team som presterer.. Spiller med caddie og støtteapparat

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg har ikke kritisert Tutta, annet enn at basert på de missene jeg så på Ginn Open, og tatt hennes stroke i betraktning, så mener jeg fremdeles hun bør holde seg Face Balanced. Så får tiden vise hva hun vinner mest med og hva hun scorer lavest med. Jan Ove Nystuen virket ihvertfall og forstå og være takknemlig for min analyse, og takket for informasjonen.

Om en velger en annen tilnærming og kjører denne i gode hender, så må man kjøre den linja fult ut, det er klart. Men så får en MÅLE hva som er best for henne.

Det virker som om jeg skulle ville tutta annet enn det beste, hvilket er feil, og det kan bekreftes av Jan Ove Nystuen. At vi har en flott ambassadør ute i verden er supert for oss alle som elsker sporten vår.

Jeg får mange henvendelser om å prøve den nye modellen og få en intro i min tilnærming og filosofi, så du vil uansett være relativ anonym, selv om jeg har sterk indikasjon på hvem du er, men det er revnende likegyldig egentlig.

Dersom du heller vil prøve den nye Ingenieuren, kan du henvende deg til Fornebu, der de har noen prototyper stående for prøving. Siktefargene funker bedre ute der det er flatt lys, til info, i fall du synes det er lite orange og se, når du står for langt fra ballen, slik du mest sannsynlig gjør hehe

Level clubhead and Hide orange, det er bedre en gjette, gjette og gjette :)

Glidern er en ny mallet, som har vunnet to ganger iår allerede, den er nok også der, og kommer i salg snart. Denne har kun én siktestrek, midt bak ballen.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Godt Nytt År, mente selvsagt vant ifjor!

jasså

over 16 år siden

jasså

og der mistet du meg igjen... du har ingen aning hvem jeg er.. så du kan like gjerne gi opp det...

kritikk/veiledning/råd.. kall det hva du vil... du fremstår ikke spesielt bra i nevnte intervju... særlig ikke når Tutta putter bra etterpå...

Tviler ikke på at du vil alles beste... av en eller annen merkelig grunn vil jeg ditt beste også... Og derfor råder deg til å være stille, moderere deg og bli litt ydmyk.. Så skal du se hvor mye hets du da får fremover...

Det var mine siste ord.. .Håper du tar noen til deg

Hjeeeelp

over 16 år siden

Hjeeeelp

Om Privat er Bernt eller disippelen som sitter ved siden av ham, går vel ut på det samme.
Patetisk allikevel.
At Tutta "ikke vet sitt eget beste" grenser vel mot kritikk vil nå jeg mene.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det som engasjerer meg mest i denne debatten, er at man ikke ser ting for det de er.

1) Visuell tilbakemelding, samme hva det er er da bedre enn ingen visuell tilbakemelding.

2) På treningsgreen brukes nettopp visuell tilbakemelding på sin oppstillingsposisjon.

Hvorfor er da ikke visuell tilbakemelding på selve puttere, og som er godkjent og lovlig i bruk, ikke bedre enn uten visuell tilbakemelding.

Det er dette jeg finner ulogisk i deres argumentasjon.

OG ikke minst det faktum at enhver ekstra feedback en kan få vil logisk sett forbedre repeterbarheten, og sannsynlighet for økt repeterbarhet.

Hvorfor er da ikke en forbedring, eller hjelp om du vil ansett som det det nettopp er, hjelp.

Ikke alle behøver eller ønsker hjelp, men det endrer ikke det logiske faktum at enhver tilleggshjelp, spesielt innen feedback og det vi snakker om, bidrar til å redusere variasjonen på oppsillingsposisjonen.

Nei, det blir ikke perfekt, men det blir mindre variasjon, nettopp fordi en har hjelp av siktemidler som forteller deg om di relative posisjon med hender og øyne i forhold til køllehode.

Det siste er at om en bruker slike 3D systemer, og allikevel vil stå litt inside, ja da er det faktisk bare å tilpasse putteren slik, med tåen litt opp i luften, slik de fleste med 72 grader lie allikevel må gjøre....og når en da får feedback, så vil også de som står slik oppnå samme effekt, ved at en får reduksjon i variasjonen i sin oppstilling.

Det er liksom gitt at en på død og liv MÅ bruke systemet til et level køllehode, men det MÅ man faktisk ikke ;)

Og en forbedring, en added benefit vil alltid være en added benfit, så hvorfor underminere dette faktum, DET finner jeg litt merkelig og vanskelig å godta:)

Spam

over 16 år siden

Spam

Kan webmaster please fjerne denne tråden. Den begynte faktisk saklig, med tanke på putting. At Bernt ikke er åpen for at det finnes flere veier til Rom, får så være. Men når hans partner i tillegg kommer inn og alt plutselig handler om produktet hans og hvor bra det er og beskyldninger hagler om alt og alle, er det vel på tide å si stopp.
Ingen av disse gjør noen gang en eneste feil uansett.
Hvis du stenger tråden tror jeg det er til det beste for Bernt og hans produkt. Han har ødelagt nok for seg selv i flere år, uten at han vet dette tydeligvis. Vi andre prøver bare å skåne ham noegenlunde.

jasså

over 16 år siden

jasså

Bra innlegg igjen Bernt.. (selv om jeg ber deg ikke sende innlegg) :p så her fortjener du et saklig svar:

Som jeg har nevnt før er det enkelte spillere som synes fokuset med slik feedback flyttes for mye over på stroke og teknikk, og glemmer følelsen og det å slå til ballen.

Spillerne bruker hjelpemidlene på trening for å kontrollere at de står slik de ønsker (gjerne også slik du ønsker)

Men under turnering så stoler de på at treningen har gjort de i stand til å finne oppstllingen sin.

Se f.eks Jimenez som bruker din til trening men ikke konkurranse.. hvorfor vet jeg ikke... men kanskje nettopp fordi det jeg nevner over?

Smaken er som baken... Og det får vi alle respekere

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Hjeeeelp.

Tror du journalister spør meg (eller andre de intervjuer) om headingen er grei, før den går i trykken ?

Tutta vet godt hva som er best for henne, gitt at hun har fått teknisk forklaring på de ting jeg har nevnt over. Dette får svært få spillere, og svært få ser helhetlig på fysikken når det gjelder putting, og ikke minst på marginer.

Det er for mye fokus på teknikk, som i tillegg ofte gjøres vanskeligere for spilleren.

Jeg fokuserer mye på vinkler i oppstillingen, slik at færrest ting kan gå galt under bevegelsen, ikke bare sikteteknisk, men også motorisk og bevegelighetsmessig.

At den artikkelen kom slik ut, var at jeg nevnte disse tingene, og at mange ting kan forenkles, og at mange (nevnte ikke Tutta i det hele tatt da), ofte ikke vet sitt eget beste.

Jeg har hjulpet og fortalt meget kjente toppspillere om ting på utstyret deres av den ene hensikt og hjelpe dem, siden det så åpenbart er ting ved deres utstyr som er feil. De setter pris på det, og kanskje siden jeg ikke har noe og tape, og siden jeg så åpenbart vil hjelpe dem, så tar det det til seg med et smil. Deres egne trener ser det ikke engang, elementære utstyrsfeil, og da velger jeg si ifra, for det er synd for alle spillere om de spiller med utstyr som ikke akkruat gjør ting lettere for dem. Sagt på en annen måte ,de har feil tilpasset puttere, mange av dem.

Som et lite avslutningsapropos til den nevnte artikkelen.

Hva med Bradley Dredge, som jeg hadde en runde med for ett år siden i Dubai, der det viser seg at han står mellom 15 og 20 cm UTENFOR vertikalen/ballen!!!!!, skulle ikke han da ifølge artikkelen umulig kunne svinge armene fritt???

Han svinger armene meget fritt, og det dog uten å bøye seg langt framover :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Dette er en saklig og fin tråd om putting.
Fjernes denne så vet man hvem som ikke liker at det diskuteres åpent og hjertelig.

Kanskje ble det for mye å se det frie ord få løpe fritt og herlig.

Vi lever i et fritt samfunn der man kan få uttrykke seg fritt.
De som ikke vil høre om dette trenger ikke lese denne tråden.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jiménez bruker ikke min putter fordi han ikke kan, han er under kontrakt med PING.

Helt enig med deg ang visuell støy og distraksjoner.
Mange har preferanser for enkle bilder og den putteren de har stått over i mange år. Så det er nok en sperre for mange, min relativt futuristiske form.

Det orange gjemmer man intuitivt og automatisk, så den der har vi faktisk aldri hørt fra noen på tour. De vil ha hjelp og siden man automatisk gjemmer den forstyrrende fargen, så funker systemet skkurat slik jeg håpet, enda jeg var inne på tanken du nevner her.

På første proto hadde jeg ikke orange med engang, kun 3D-sporene.

Det som er problemet til spilleren er nettopp det at du under spill, når det gjelder, ikke har den tryggheten de fikk over speilplaten sin.

Så da er det tilbake til logikken i det å ha med seg hjelpen ut, og at det da "burde" være e ntrygghet i at putteren som du trener med, også kommunisrer "noe" til deg hele tiden også under spill.

Det vi oftere får høre, er " er det der virkelig lovlig" :)

Privat

over 16 år siden

Privat

Til spam.
La oss heller ta en god debatt om Snåsamannen ....

jasså

over 16 år siden

jasså

her i det siste oppfatter jeg deg som lite ydmyk igjen... og selvskryt.... bare for å gi en pekepinn..

Som sagt.. enkelte vil fokusere på linje og distanse, og ikke hva putteren kommuniserer til deg... Folk er forskjellig... Noen liker mora, andre liker dattera osv...

Man skal være forsiktig med å gi råd til folk som ikke har bedt om det, da det kan oppfattes feil.. uansett hvor mye "rett" man har...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det er rart du er så sensitiv på hva jeg skriver.

Om du følger logikken i det jeg skriver, så mener jeg bare det er bedre med litt hjelp enn ingen hjelp.....er du med på den.

Det som faktisk skjer i hodet på en tourspiller som begynner bomme 1-metere, er nettopp at de ikke vet hva som er feil. (selvsagt kjenner de om de har utført et dårlig stroke og slikt).

Men om de trener på oppstilling, og fokuset er der, og de begynner bomme korte putter, da har de ikke speilet sitt med seg for å sjekke.

Og siden det ikke er lovlig med vater eller laser, elelr speil for den saks skyld, så får man ta ibruk den hjelpen de kan få, om de ønsker det :)

Alt som er logisk er ikke selvskryt, kompis.

Du skal få spesialpris på bladputteren, sdien det er så lenge siden du kom med skjellsord om min person. Huden min må begynne bli tykk hehe sinde dine spark føles mer som knottstikk i det siste

;)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Mitt råd var å gå linja ut med den metoden man velger, i stedet for å vingle! Det er inngangsport til forbedringer, uansett hvilken metode en velger.

Men man burde vurdere flere tilnærminger, og velge etter hva ens ører synes høres mest fornuftig ut, eller hva ?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Spam.
Du kan neppe ha lest hva jeg skriver. Men så er din agenda da så svært tydelig for alle leserne.

Gudd Løkk :)

jasså

over 16 år siden

jasså

javel så er jeg sensitiv på hva du skriver... tror du jeg er alene?

Det er hele poenget mitt... Du ønsker sikkert ikke fremstå slik du gjør.. men for en del mennesker så oppfattes du slik jeg har beskrevet deg tidligere... Og en del av disse menneskene er faktisk personer som du ville hatt god nytte av å være på bedre bølgelengde med...

Dette er i mine øyne meget nyttig og konstruktiv kritikk til deg... Så får du velge om du vil tro på meg

Jeg tror hvertfall på sikteteorien din... Ellers takk til puttertilbudet, men jeg skal hvertfall prøve de nye modellene dine og gi de en sjanse.... Så kanskje du gir mine råd en sjanse også? ;)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

jasså.

Takk for det, og dine velvalgte ord (denne gang ;))

Mitt fokus har ikke vært å bli godt likt, men hadde håpet folk satte pris på min faglige tilnærming til denne debatten. Jeg er sterk i min tro på visse faglige ting innen putting og holder stand på de, men det er dog synd folk ikke leser alle (altfor mange) ordene mine, for der skinner det igjennom at det faktisk er flere veier til rom, så det er sagt, men jeg gir lite rom for Rom :), nettopp fordi jeg ser resultatene av min tilnærming.

Takk for konstruktiv kritikk, og jeg måtte være potte tett om jeg ikke så det du sier, men jeg velger stikke hodet mitt fram og fortelle en del av det som skjer rundt om, for å balansere det ensidige bildet som dannes av meg, der du selv har ført en tykk pensel :)

Du ser sikkert nå at når du kommer meg i møte, og vi snakker saklig om ting, så skifter maleriet ditt farge.

Jeg hjelper selvsagt deg om du skulle ville bahøve det ved anledning.
Da kan du jo få førstehåndsinformasjon og bedømme selv.

Takk for nå

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Godt med antydning til hyggelig tone fra begge parter.

I denne tråden har Bernt kommet med adskillige interessante innspill om putting, som jeg synes det er positivt at han kommer med. Om han ikke er veldig ydmyk og noe brautende selvsikker burde ikke plage folk som gidder å lese disse sidene. Jasså har med en viss suksess "trukket opp" (dette er ikke vanskelig) Bernt for å ta oppmerksomheten bort fra det Bernt skriver. Bernt er interessant å lese når han skriver om putting på en sakelig måte, men tar helt av når noen utfordrer han på en provosernde måte. Ja, han provoserer voldsomt og unødig selv også.

jasså har fremstått som en ren forumpøbel og mobber av Bernt under et slags ironisk dekke av han er engstelig for at Bernt vil selge færre puttere pga aktiviteten på disse chatsidene. Har gitt "gode velmente" råd til Bernt, kalt han skjellsord og beskrevet et antall ganger om hvem og hvor mange som ikke liker Bernt osv. jasså har vært ekstremt opptatt av å lære Bernt hvordan han skal oppføre seg, og plages av en eller grunn svært mye av at Bernt eksisterer og uttalere seg. Jasså må bare innse at det finnes en del mennesker som ikke er ydmyke , han er selv en av dem.

Hvem some helst må vel kunne uttale seg kritisk om andres teorier og metoder og diskutere dette på Scangolf uten at men MÅ være så veldig ydmyk. Jasså må bare innse at det finnes en del mennesker som ikke er ydmyke , han er selv en av dem.
Han har (glad for at presiserte dette) tidligere hatt samme rolle i andre fora under nicket "korriger".

Skjønner du ikke at du fremstå som like manisk og "Juklerøedsk" som Bernt på sitt værste, og hadde du skrevet under fullt navn hadde det definitivt også gått ut over din virksomhet? Du fremstår som en svært lite trivelig person og det er merkelig at du gjør alle de "feil" selv som du anklager Bernt for.

Bernt vil tjene på bare å være sakelig (han greier nok ikke det) eventuelt holde seg borte pga av at sånne som jasså alltid vil komme å provosere ham "av skaftet"

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Ser at Bernt og jasså nesten har blitt venner (en stakket stund?). Det er veldig bra!
Bernt er lite ydmyk og kommer med mye selvskryt, men "jasså" er kvalmt belærende om andres oppførsel og svært sensitiv på innspill fra andre.
Forøvrig kunne Bernt sikkert tjent på lavere profil, men han er nå en gang sånn..

jasså

over 16 år siden

jasså

Lancaster: beklager det... enig med hva du sier... og det er nettopp derfor jeg velger å holde meg anonym.. for å ikke skade meg og "mine".

Målet mitt her har vært å forsøke belyse problemet ovenfor Bernt om hvorfor han føler seg motarbeidet.

Når man leser i media (golfposten, golf.no og golferen) om påstander (utenfor det puttefaglige) , enten de er feilsitert eller annet, om ting Bernt ikke har innsikt i og som i tillegg er komplett feil... så blir en del mennesker provosert og ikke ønsker ha noe med vedkommende å gjøre. Det er faktisk utrolig provoserende å lese ting om sin egen hverdag som er direkte løgn, uansett hvem det gjelder eller hva man driver med.

Mennesker er forskjellig og tolker ting forksjellig...

Jeg kunne også nevnt eksempel på Team Norway spiller som har gått bort og snakket med Bernt, og helt korrekt som han sier "skifte farge på maleriet".. Et maleri han har fått malt gjennom debattsider og media av Bernt selv.. ingen andre.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

jasså.
Så hvordan tror du det føles for meg når jeg blir oppringt og spurt hvorfor jeg er inne på forum igjen, og det viser seg du skjeller meg ut og insinuerer at jeg er en "Privat".

Synes du det er rart jeg popper innom da ?

Det er like absurd for meg og lese en debatt jeg ikke er deltaker i, men det skrives som om jeg er en av deltakerne :)

Jeg føler meg ikke motarbeidet av andre enn én eneste person i dette landet.

jasså

over 16 år siden

jasså

ja det var dumt av meg.... men på grunn av tidligere oppførsel fra dere.. så er det lett å tro at en som er tilstede i dubai mens du viser frem putteren har noe med firmaet ditt og gjøre... når agendaen er den samme (sverte en viss redaktør og en viss trener)

Du burde også faktsik henstille Privat til å gi seg med sine antydelser da han også skader deg og ditt navn/rykte... Privat viser også her at han har inngående kunnskap i mail du har mottat, så du vet nok godt hvem han er...
Han bør også slutte med sine antydninger om navngitte spillere her som også er feil...

Og i konflikten din med den visse andre personen... be the bigger man... der inne kan du aldri vinne uansett da han sitter med viskelæret...

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Skjønner hva du tenker på, og de uttalelsen bragte ikke Bernt/Profound noe godt. Likevel så går det an å prøve å argumentere saklig (du gjorde kanskje det første gang) og deretter "lay off". Ikke gjøre det til et "korstog" og et manisk løp om å "ta" Bernt. Da ligner du bare på han. Men; jeg mener ikke å belære altså sic..
AR har gått i samme fellen og alle kommer ned på skremmende lavt debattnivå. For all del; Bernt bidrar også til å dra debattnivå kraftig nedover når det først "er i gang".
Det må være lov å mene(subjektivt) noe om hva slags putter Tutta(eller Zack Johnsen), som er en "offentlig" person i golfen burde brukt uten å bli beskyldt for en masse ting om manglende ydmykhet etc..

Veldig bra om Bernt (og andre) kunne holde et saklig nivå på faglige diskusjoner på Scangolf. det vil også bidra til at det bir artigere på chat'n her enn på golfsiden.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Denne Privat gjorde oppmerksom på faktafeil i en artikkel, samt bad om korrigering dersom hans andre insinuasjoner var feil.

Kanskje han ble lei spam i eposten sin der det står feil han selv var tilstede i Dubai og så hva som var tilfelle......

Jeg hadde ingen intensjoner eller ambisjoner om å bli aktiv her igjen.
Men å lese din nedsabling av min person i en debatt jeg ikke var deltaker i, var nok til å få meg på banen.

I know, men fikk jo vist hans lille armé hvordan han behandler sine motstandere og spesielt meg personlig, så da var det Mission Completed.

Man skal ikke så inderlig vel tåle den urett som ikke rammer en selv :)

jasså

over 16 år siden

jasså

så det var altså et mission?

Golf

over 16 år siden

Golf

Bernt, jeg har alltid synes du har vært en fargerik klovn, men også en litt trøblete kverulant. Dette både på nettet og i "virkeligheten".
Men en ting skal du faen ha. Du har enormt god peiling på putting.

Olle

over 16 år siden

Olle

Siden Bernt og jasså tydligvis kjenner hverandre (tror vel de fleste vet hvem begge er), så foreslår jeg at de møtes over en kopp kaffe for å lufte ut.

Alternativt kan dere møtes til duell ved soloppgang.

Spam

over 16 år siden

Spam

Når jeg ba webmaster slette tråden, var det nettopp fordi Privat igjen dukket opp og ødela alt. Den var nemlig sakligere enn på lenge og du har mange gode poenger om putting Bernt, uten tvil. Men du takler ikke kritikk eller at andre ting også er bra, det er synd og lite ydmyk. Men det har andre kommentert. Fortsett det positive rundt putting og fordeler/ulemper og fortell også gjerne hvorfor andre velger nyere og for dem bedre løsninger og ikke kun dine egne, det er som sagt mange veier som fører til målet. Slik vil vi kanskje fortsette å ha en hyggelig debatt og forhåpentligvis lære noe alle mann.

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Spam: Det var vel jaaså som umiddelbart forsøkte å ødelegge tråden og etterpå fortsatte "teppebombing". Ja, Privat og Bernt er lette å få med på et lavt saklighetsnivå. Påfallende at jasså/korriger vurderes som saklig av deg Spam.
Fint om Bernt kan fortelle om hvorfor spillere eventuelt ser seg tjent andre løsninger enn hans, men det forlanger vi selvsagt ikke. Uansett bra med faglige sterke (og saklige..) innlegg om putting og diverse.
Så får vi tåle at folk har forskjellige nivåer når det gjelder ydmykhet og selvsikkerhet . Personlige oppfatninger er hva dette forumet er til for.

Det krever alle slags personligheter for å skape en komplett verden.. La oss ha litt romslighet her inne og prøv la alle tråder gå over i ren hets; Det gjelder alle!

Webmaster

over 16 år siden

Webmaster

Det gis herved en advarsel til "Privat" og "Jasså".

Hold dere til trådens emne ellers vil innleggene slettes uten varsel fra nå av.

Bernt har (etter avtale) lov til å skrive/svare på innlegg som har med med putting, generellt, å gjøre. Dette har han holdt seg til. Alle innlegg som direkte favoriserer hans eget produkt vil derimot bli fjernet. Innlegg fra andre som direkte sværter hans produkt uten god argumentasjon vil også fjernes.

Det oppfordres til å bruke rapporteringsfunksjonen (utropstegn ved hvert innlegg) hvis noen mener at innlegg er overtramp.

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Ja, det skal selsagt være: "og prøv og ikke la alle tråder gå over i ren hets; Det gjelder alle!"

Glapp liksom litt i punchlinen der...

Spam

over 16 år siden

Spam

Dette var veldig bra webmaster. Da vil sikkert jeg og flere høre mer om putting generellt. Vi går en spennende tid i møte med en enorm utvikling innen forskjellige metoder, analyser, og sikkert også utforminger. De fleste av oss hiver oss på mye av det som er nytt. Et godt eksempel er Two ball putteren for noen år tilbake. Sikkert mange av oss som har en slik eller to i skapet enda og den dominerer vel kanskje enda puttertellingene rundt omkring i de norske golfklubbene.
Jeg er en av mange som har prøvd ulike oppstillinger iløpet av årenes gang, og ulike typer puttere (mallet, blade, standard, centershafted, osv.) Tykt grep, tynt grep, kappet, forlenget, you name it.
Det er uansett den viktigste køllen i baggen og føler man seg komfortabel og faktisk putter bra, så spiller det en mindre rolle hvordan man står eller fasong og utseende på putteren. Men likevel er det jo essensielt å få noe til å fungere over tid og som er riktig for kroppen og dens evne til en god bevegelse som man kan gjenta og gjenta i samme bevegelse. ikke lett dette. I en PGAturnering så vil man nesten se 144 forskjellige putteteknikker, fra det ekstreme Briny Baird - til det mer gammeldagse knakkeputtingen til Jack Niclaus.

jasså

over 16 år siden

jasså

ja jeg er virkelig en tulling.. hehe... jeg tipset Bernt anonymt om artikkelen, og ventet faktisk i under 30 min på at han skulle skrive inn her.... så beklager for å ha startet tråden og for å ha ødelagt den... likevel tror jeg det kom mye nytte ut av den...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

jasså.
Det stemmer ikke. Jeg fulgte med på naboen, om hetsen hadde stoppet, og vips var det plutselig feil å stå rett over ballen.

De fleste spillere, også på toppnivå har mye å hente på puttingen sin.

Slik Henrikf forklarer på nabosiden, så vil en slik oppstilling som presenterti GD gjøre det enda vanskeligere for spilleren, for oss dødelige som ikke trener putting 2 timer om dagen.

Det største problemet med slike curving strokes, er nettopp at den er vanskelig å få inn, selve bevegelsen, samt at de som da sjeldent trener dette stroket, svært ofte tenderer til å ikke fullføre tårotasjonen gjennom impact, med det resultat at man tenderer å legge ballen på utsiden av hullet (der de fleste har sitt optiske siktepunkt pga inside posisjon).

Når de så blir klar over dette, og overroterer på neste puttene, blir det ofte for lang putt på innsiden, og dermed en pull der retur blir lang og risiko for 3 putt.

Å gjøre ting enklere vil i lengden alltid, og logisk nok, resultere i lavere score. Å hente inn marginer, altså gi rom for større feilmargin ved å flate ut kurven, samt stille opp siktemessig korrekt, vil alltid være veien å gå for å bi bedre.

Det er jo nettopp å bli bedre, majoriteten av golfspillere, og slikartikkelen presenterer er dermed misvisende. Det vil si at jeg mener de ikke hjelper golfspillere ved å vise dem en metode som er mer vanskelig å lære inn og som alltid gir mindre feilmargin.

Min misjon er å gjøre spillet mer underholdene, ikke å presentere teknikker og metoder som både bryter med vitenskapelige faktum i forhold til sikte, men som også gjør det enda vanskeligere for klubbgolferen.

For å si det slik, jeg synes det er dårlig gjort mot de som betaler for all morroa og presentere dem noe som ikke hjelper dem det døyt, og heller gjør spillet vanskeligere. Det er ikke fair, og det er lite vanskelig å forstå at en slik tilnærming, som forøvrig er rettet mot profesjonelle spillere i toppklasse, at dette blir ansett eller presentert her som en "ny metode" for hverdagsgolferen.

Hensyn til hverdagsgolferen:

1) Å sikte feil optisk og geometrisk, er dumt for spilleren som ikke trener med sin feiloppstilling i timer om dagen.

2) Å kurve sporet til køllehodet gir logisk sett mindre feilmargin og setter større krav til timingen, for å få slagflaten vinkelrett mot målet ved balltreff.

3) Dette kurvede sporet gir igjen større sannsynlighet for å sette sideskru på ballen, og dermed vanskeligere og få ballen til å rulle rent framvoer slik at gyroeffekten initieres (gjør ballen holder linjen bedre - tenk sykkelhjul).

4) Ved lavere sannsynlighet for True Roll, vil dermed avstandsbedømmelsen svekkes, siden man ikke har samme rull på ballen fra slag til slag.

Jeg er bare personlig imot å presentere ting som ikke hjelper massene, og det å legge dette fram som "ny metode", eller som en "myth buster".

Det finnes ingen gode argumenter, i mine øyne, for å vise til at denne metoden er bedre enn tilnærmingen for å gi spillere bedre marginer.

Eneste argumentet jeg finner der mot "gamlemetoden", er at armene ikke får svinge fritt når en står korrekt oppstilt med øynene over ballen.
Det skjønner jo alle må være feil, da svært mange golfere bruker denne tilnærmingen, og det kan ikke sies å være et kjent fenomen for andre enn de med stor ølmage og som står veldig opprett med denne.

Bradley Dredge står nesten 20 cm for langt over ballen, på utsiden av ballen, og armene svinger fritt de.

Mitt syn og ønske er at spillere skal nyte golfen og lavere score, og med slik tilnærming som presentert i GD hjelper ingen av hverdagsgolferne, nettopp for det ikke er en eneste ting ved den metoden som gir spilleren bedre marginer! Den stiller større krav til trening, den stiller større krav til timing, den stiller store krav til strokeinnøving osv.

Keep it simple, stupid KISS (ordtaket!, du er ikke stupid :) )

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Bradley har IKKE ølmage! :)

smart

over 16 år siden

smart

A drive en så utrolig mongis diskusjon på scangolf gir det sinnsykt bra publisitet Bernt! Nydelig jobba! Og det er jo bare å jukse med profound putteren uansett, er jo bare å justere hendene litt, og trenger ikke å ha øynene rett over ballen uansett... men men...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Spam.

Jeg blir kalt masse rart, men svarer tilbake saklig.
Hva er det ved dette som hentyder at jeg ikke tåler kritikk?

Grunnen til at det finnes så mange forskjellige putteteknikker, er at dette er en del av spillet som tidligere så og si ble oversett, og sett på som en slik individuell greie, der en prøver seg fram og finner det beste for seg selv, eller kall det bingo om du vil.

Jeg ser til og med på touren helt forferdelige oppstillinger, vinkler i kroppen og masse rart, og årsaken er som regel at de "alltid har stått slik". Mange trenere tør heller ikke prøve endre ting, da de er vekk om det nye ikke funker for dem. Mange av disse har vinkler i oppstillingen som direkte resulterer i deres "vanlige feilslag". Mange trenere har fokus kun nede på køllehodet, mens feilbevegelsen i køllehodet kommer fra et sted, kroppen som beveger køllen.

Flere poffer skjønner viktigheten av dette og får skikkelig hjelp, ikke bare svingtrenere som tror du kan putting!
Veldig imponert over Jan Are Larsen som søker folk med skikkelig kompetanse på området. Flere og flere gjør dette nå.

Øver en lenge nok, blir en god i de mest utrolige oppstillinger. Og med god hånd-øye-koordinasjon kan en komme langt med talent og feel.

MEN, putting er blitt vitenskap og får nå den oppmerksomhet den fortjener, nettopp forid 40 % av slagene er med putteren.

Nyere generasjoner spillere vil dermed ha bedre fundament i sin oppstilling og vil ha bedre forutsetninger for å bli bedre på green enn sine forgjengere.

De som desidert har best fundament er de yngre spilleren, og årsaken er at kompetansen har økt siste årene og trenere rundt om er blitt klar over viktigheten av fundamentet, vinklene.

Bare se når spillere trener, klubbgolferne, før de går ut putter de 10 putter og går ut, men står mest på range, for fokus på svingen har vært suveren. Da blir det feil å vise fram noe vanskeligere som "den nye metode". Og ihvertfall hvis alle marginer forverres og det stilles større krav til å utføre denne metoden. Det henger ikke på greip hos meg ihvertfall.
Men det er nå bare min mening.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Smart.
NETTOPP.

Som sagt, det er jo bare å få tilpasset putteren til en posisjon litt inside, med tåen litt i været slik de fleste er vant til (pga for upright utstyr som standard i hyllene!), og vips har du feedback og indikator som gir deg mindre variasjon i din feiloppstilling.

Eller som jeg også tidligere skrev;
Litt hjelp er litt mer enn null hjelp ;)

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

smart: Tror ikke Bernt bidrar med meninger om putteteori her inne fordi det gir "sinnsykt bra publisitet". Jeg tror det har noe med engasjement og interesse å gjøre. Dette er en hobby for Bernt også - ikke bare en jobb. Det ble også presisert av Webmaster.

smart,jasså, korriger ol er nok flinkere på markedsføring og publisitet enn Bernt. Men dette var altså en tråd som gikk på putting i teori og praksis. la det fortsatt være slik.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Lancaster.
BINGO :)

smart

over 16 år siden

smart

jeg bare synes det gir dårlig publisitet ikke bare for Bernt men for hans selskap ved å starte diskusjoner.... det er jo også spennende å se hva en 10 hcp har å si om putteteori.... tydelig han ikke er god til å putte med 10 i handicap... haha

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

smart: Igjen , Bernt må jo få yttre meninger selv om han driver i golfindustrien, og hva du og andre mener om effekten på publisitets- effekten er jo irrelevant og uinteressant. Uansett så er det Bernt's valg.

Underlig hvor mange ironiske og negative personer som bekymrer seg mye for negative PR-effekter for Bernt , forresten.

Dersom bare de som har lavt hcp i golf uttale seg her inne , så hadde det blitt stille her...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg startet denne diskusjonen for å vise folk at andre kilder enn en relativt ukjent pro har andre meninger og støtter mine teorier. Denne proen har kjempesuksess med sine spillere, men dette er spillere i toppklasse i verden, ikke dermed sagt at denne tilnærmingen er noe for oss dødelige, og det er det heller ikke, med begrunnelse jeg gir lenger opp her.

Det er vel heller jeg som har støttet meg til deres (Pelz, Swash, Tiger, Reiss), siden min bakgrunn så klart viser at de har en korrekt vitenskapelig forankret tilnærming.

Jeg tror ikke Mika Kojonkoski er så flink å hoppe på ski heller :)

Jeg har en alvorlig nakke- og ryggskade som gjør at jeg har begrensede muligheter til å bli en bedre spiller.
Jeg er 20 % medisinsk invalid etter en nakkeskade under en 1. div kamp i 1996.

Dette kombinert et fokus på å prøve få til noe i et tøft marked, gjør at jeg siste 2 år har spilt 10 stykk 18-hullsrunder.

Men jeg spiller faktisk til mitt Hcp ;)

Klumpfot

over 16 år siden

Klumpfot

smart? Nå er du bare dum.

Spam

over 16 år siden

Spam

Bra dette Bernt, fortsett slik.
Et spørsmål - hvorfor skal man da evt. betale i dyre dommer for din putter om man evt. skal jukse iforhold til slik din putter er ment, med tanke på bruk av siktesystemet, rett over balle (oransje).
Du sier også at dette er for bredden i golfen og ikke de beste, da den metoden Golf Digest beskriver passer for dem som bruker timesvis på puttetrening og er eliten.
Kan man ikke da klare seg med en putter til en tredjedel av prisen? Flere av de kjente merkene har jo nå meget hyggelige priser på mange modeller også i Norge faktisk. Om min putter koster 200 eller 3000 spiller ingen rolle bare den fungerer for meg. Jeg var forøvrig nygjerrig på din, prøvde den endel, men fikk den ikke til å virke. Jeg la godviljen til noen timer samt på bane. Men hadde den virket ville jeg byttet med engang, til og med om den var en billig Kinakopi.
Men hva mener du om såpass mange som går tilbake igjen til det enkle, slik puttere var før, bare en helt vanlig enkel Ping aktig putter, uten insert, uten noe bak - two ball, three ball, trekant, Craz-E, Scotty Futura etc. Telling på tourene tror jeg er interessant anno 2009 kontra eks. 2006-2007 se songen. Motegreie og selvfølgelig fabrikkspillere som er avhengig av å vise frem nye modeller, men som nå må få tilbake den gode feelen som de har innøvd i kroppen gjennom så mange år. Jeg ser mindre og mindre av typen puttere og mere av de klassiske. Du har jo nettopp vært avgårde og observerte vel endel på greenene. Hva mener du? Det er sikkert ukentlig stats på dette, og man kan også gå inn på hver enkelt spiller å se nøyaktig hvilken modell de bruker, men generellt holder nok i denne omgang. Forøvrig lurer jeg på hvor lenge Padraig holder seg til sin Two ball, eller har han også skiftet?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Spam.
Jeg vil ikke gå i detalj her ang. mitt produkt.

Det jeg kan si er at generelt er 3D systemer hjelp til å redusere variablene i oppstillingen til spillere på alle nivåer.

For å kvalitetssikre, og for at disse systemene skal bli brukt slik opprinnelig ment, så må en få tilpasset korrekt skaftvinkel.
Dette vil gjølre at en under forutsetning av at en klarer plassere hendene i lik posisjon hver gang, med større sannsynlighet ha øynene rett over ballen.

For å gjøre det kortere;

1) Slike systemer hjelper uansett oppstilling, repeterbarheten.

2) Ved korrekt tilpasset, i forhold til eyes over ball, vil dette med større sannsynlighet få spilleren i den øsnekde posisjon med eyes over ball.

Generelt kan jeg si at om du har et bra stroke og ikke er svært opptatt av å forbedre deg, og du føler du like gjerne vil spille med en putter til 200 kroner, ja da anbefaler jeg deg og bruke denne :)

Det jeg kan si, og som kommentar og svar til ditt spørsmål, så er det mulig å bruke systemet feil, men allikevel få hjelp til repeterbarhet.
Er ikke DET strålende ;)

Takk
Bernt

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg glemte tilføye at en av disse putterne med 3D siktesystem er fantastisk bra balansert ;)
én av dem har faktisk 62 % høyere MOI enn 2-ball, og det merker en ved off center treff, men også når en pendler putteren, stabiliteten kjennes som om den ikke vil av sporet, på slike høy MOI puttere.

Bare det i seg selv kan være verdt prisen.

Try and Buy ;)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

På touren er det ikke slik.

Det dukker flere og flere spillere med mallets!

De søker forbedring av sine marginer og mer stabile puttere i pendelen.

Spam

over 16 år siden

Spam

Det er greit Bernt, men du svarte ikke på det jeg spurte om utenom at jeg evt. burde velge putteren til 200 kr hvis jeg likte den. Jeg har fått med meg det meste om dine kunnskaper rundt siktesystemer, 3D plassere hendene riktig etc.
Hvis du har anledning - kan du svare da på de spørsmålene mine jeg stilte med tanke på ikke minst de klassiske modellene og touren etc? Hilsen en som kan ganske mye om putting, uten at jeg skal si jeg er i Barnt sin kaliber, har hatt veldig mange puttere opp igjennom og er tilnærmet scrathspiller, men er alltid sugen på informasjoner, produktutvikling og nye tanker og ideer, da putteren er den viktigste kølla, du holder faktisk mer i den enn i noen andre...

Spam

over 16 år siden

Spam

Der skrev vi vist forbi hverandre. Mer mallets? Den var meget interessant, ok, du var der nede. Synes ihvertfall å se at de fleste i verdenstoppen kjører klassisk. Via TV bilder ser jeg også at det er forbausende mye klassisk, med de kan også lyve da eks. en Odyssey mallet ser lik ut forfra som en "vanlig". Greit å få det frem, jeg vil nok likevel gå dypere inn dette og må nok bevilge endel tid til å sjekke ut spillerne selv. Kanskje jeg kommer tilbake igjen med en nøyaktig opptelling av hva de bruker.

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Hvordan får du tid til å drive bissniss når du altid er på krangelen et eller annet sted?

Flere løsninger

over 16 år siden

Flere løsninger

Det finnes ikke bare én løsning, ikke bare én type putter, ikke bare én måte å putte på.

Det blir lett for ensidig det som kommer fra en viss person. Det var jo samme leksa ang Natural Golf for en tid tilbake.
Selv om ingen på høyt nivå spiller den stilen.
Livet på golfbanen og ellers kan leves variert uten kun ÉN løsning på alt.
Det er viktig å få med seg.
Jeg har kjøpt og solgt 3 forskjellige mallets og putter mye bedre med min gamle Ping. Andre jeg kjenner putter med mallets. Vi er forskjellige.

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Nattevakten: Kan ikke du passe på så kan vi som har anledning skrive her inne. Bernt er nok mer interessert i puttere/putting enn i business, men det er vel greit for oss, ikke sant.

Alltid interessant å få innspill fra flere personer og flere syn, men det må jo de som ikke skriver ta ansvaret for. Når det er en bestemt person som kommer med faglige og saklige synspunkter så blir debatten selvfølgelig preget av disse. Interessant for det.

Spam

over 16 år siden

Spam

Det var slik jeg også tenkte og skrev og prøvde å vri fokuset litt mer på generellt omkring putting. Helt naturlig at Bernt fronter sitt syn og kun det og prøver å finne feil ved andre, samt å fronte sitt produkt. Hvem ville ikke gjort det samme? Det blir alltid litt for mye selvskryt når han setter igang og de fleste føler seg litt brydd på hans vegne, men han moderrerte seg etterhvert og ble saklig og frontet kunnskapen sin rundt akkurat de tingene han har mest kunnskap om. Bra det. Nå vel vel debatten rimelig klar og ferdig og vi har alle fått oss enda mer hodebry rundt valg av putter oppstilling etc.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Det er veldig hyggelig å registrere at Bernt, med god hjelp av webmaster, Lancaster og spam, har kommet inn i et langt mer saksorientert og saklig spor.

Takk skal dere ha.

Privat

over 16 år siden

Privat

En morsom observasjon. Har trålet bruktmarkedet for puttere og det er ikke en brukt putter og oppdrive. Noe må jo funke med denne teknikken...

Spam

over 16 år siden

Spam

Det gikk jo greit helt til Privat kom inn og skal prøve å fronte produktet igjen.

jasså

over 16 år siden

jasså

skryt til Bernt om mye bedre innlegg i det siste... virker nesten som en ny taktikk.. og den funker på meg hvertfall...

Privat derimot... han ødelegger..

Privat

over 16 år siden

Privat

Beklager til spam og jasså!

jasså

over 16 år siden

jasså

hva skjer? skal vi alle plutselig komme overens?

Privat

over 16 år siden

Privat

Beklager til dere begge to dersom dere oppfatttet mitt innlegg som støtende og ødeleggende på diskusjonen... det var ikke hensikten.

Ågern

over 16 år siden

Ågern

Endelig oppførse på gang :)
Nå puster jeg letta ut.

Privat: Kudos for unnsyldningen!

nattevaktes fridag.

over 16 år siden

nattevaktes fridag.

Da var det vel ikke så dumt at jeg sporet av litt. Nå er "alle" glade og fornøyde.
Hyggeligere for alle enn en negativt ladet diskusjon :-)

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Interessant at du tar æren for det.
Forøvrig enig.

Problemet er kanskje at aktiviteten på forumet muligens går ned når alle er enige. Men veldig bra at "forumkulturen" er bedret for en stakket stund...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

kingcobra sitt innlegg fra nabosiden:

et lite tips fra Tiger Woods.
Proper posture and good eye alignment are two of the most important elements of a consistent putting stroke. Whenever I'm struggling on the greens, I can usually trace the cause to a mistake in one or both of these areas.

Stand tall to make more putts

Bending over too much in your stance causes two problems: (1) Your eyes won't be in position to see the line of the putt clearly. (2) Your hands and arms get in so close to your body that the freedom of your stroke is restricted. Stand tall instead. Your eyes should be directly over the ball. Poor, bent-over posture increases the possibility that you will set your head and eyes behind the ball. From that position, you tend to look out to the right of the intended line. That forces your brain and body to make a compensation during the stroke to get the ball on line. Just as in the full swing, the more such variables, the less chance of making a repeating stroke.

Standing taller also creates a more upright, less rounded spine angle and frees space for your arms and hands to make the stroke. The result: less tension and greater feel.

Da har jeg bare ett ord å si til den, AMEN :)

Dette går jo tvert imot det den artikkelen på Golf Digest, så får en velge hvem en vil lytte til.
Tiger får min stemme :)

jasså

over 16 år siden

jasså

Men fyren i Golf Digest har trent frem en som vant puttestatistikken ;)

Mange veier til rom gitt...

Det blir spennende å se Tiger tilbake etter skade... regner med han har trent enorm med nærspill og putting grunnet skaden...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Tiger har vunnet noen turneringer han og ;)

klemz

Nattevaktens fridag

over 16 år siden

Nattevaktens fridag

Hi,hi - kan du ikke være så snill å utvikle et godt siktesystem på konkuransepistoler/geværer:-)
Mulig et kjempebehov for din kunnskap som kan komme alle skyttere til gode!

Flise

over 16 år siden

Flise

Har du puttere for oss som ikke er så lange også? Og eventuelt, går det ann å prøve dem på Fornebu ?

Nattevaktens fridag

over 16 år siden

Nattevaktens fridag

Sag av skaftet, Flise......da kan du teste på fornebu ^;^

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Flise.
Vil ikke gå i detaljer om vårt produktsortiment, men det stedet du nevner vil informere deg om alle tre lengdene vi har tilgjengelig på alle våre modeller. Der får du også prøvd dem.

Gutta i shop'en kapper og tilpasser dessuten, uansett hvilken putter du måtte kjøpe der nede. Kjempeservice der!

Til info. Det er ikke flatt lys inne der, så siktefargene er ikke så synlig som ute i flatt lys. Funker bedre ute:)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Nattevakten.

Har en tanke om det ja, som en task force under Department of Defense ved University of Texas fant meget interessant. Huff, det var veldig skrytete, tilgi meg.

Flise

over 16 år siden

Flise

Men, hvis man kapper puttere, blir de da like stabile?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Flise.

Dersom du må kappe en del, velg en putter med tungt køllehode.
Da blir ikke svingvekten så lav, selv med så kort skaft.
Svingvekt er "følelsen" av køllehodet, jo kortere skaft, jo lavere svingvekt, gitt samme hode, sammenlignet med langt skaft på samme putterhode.

Det finnes dog måter og vekte tilbake ved å tape på blystriper, men bedre velge et tungt hode og dra fram saga :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det er gjort meg bekjent at NGF og ansvarlig for putting og teaching, Jon Karlsen, (Puttedoktorn), nå har formalisert at de skal eyes over ball, så her må være misforståelser eller kursendring.

De som er knyttet til landslag har nå fått en mal som de følger, og der bruker de Eyes Over Ball som et av de viktige målene.

Til orientering.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Dette er et felles initiativ og program for landslagene til Sverige, Danmark og Norge, hva meg bekjent.
Korriger meg om jeg tar feil.

Da sier vi takk til Bernt

over 16 år siden

Da sier vi takk til Bernt

Nå er de siste 5 av 6 innlegg signert Bernt.
På tide å avslutte tråden kanskje.
Nok promo for en stund.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Promo?
Informasjonstjeneste vil jeg heller kalle det :)

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Definitivt ikke Promo. Interessant diskusjon om putteteori.

At innleggene er oppdelt i mange små i stedet for få store kan ikke gjøre noe.

c

over 16 år siden

c

Mye bedre med mindre innlegg og her er det tydeligvis andre enn Bernt som har vært på krigsstien.....

Jada...

over 16 år siden

Jada...

Det er en person som kan en god del mer om putting en noen andre i dette land; Jon Karlsen.....

Privat

over 16 år siden

Privat

Det er vel derfor elevene hans er så god til å putte. Peter Kaensche, Marianne Skarpenor osv.....

Nåja

over 16 år siden

Nåja

Marianne trenes av Darren

Privat

over 16 år siden

Privat

Sakset fra Mariannes hjemmeside:
Putting: Jon Karlsen & Darren Webster Clarke

Nåja

over 16 år siden

Nåja

For det første så heter hun Skarpnord og ikke Skarpenor. For det andre så vil du på hennes hjemmeside se at hennes hovedtrener er Darren Webster Clarke. Det er imidlertid riktig at Jon Karlsen også står oppført som puttetrener, men å hevde at han "kan en del mer en noen andre i dette land" når vi tross alt har Darren i området blir for dumt

Mammon

over 16 år siden

Mammon

Noen har fokus på spillerne og forbedringene deres, mens en kar kun har fokus på penger.

Nåja

over 16 år siden

Nåja

Dersom det er din forståelse av det arbeidet Darren gjør, så får det stå for din regning!

Det er mange som har svært gode erfaringer med Darren, også internasjonale toppspillere. For den jevne golfer vil instruksjon med Darren også være en god investering:

http://www.golfsiden.com/IWCgolfakademi120508.html

jasså

over 16 år siden

jasså

Som nevnt før så står spillerne fritt til å velge hvem som skal hjelpe/trene dem... Ingen vil vel da trene med noen man ikke er fornøyd med? eller?

De kan forvalte sin pengestøtte slik de selv vil, og skal man da tvile på at mennesker som lever av å prestere i golf ikke gjør det som er best for dem?

Privat er som vanlig ute etter å hakke på alt og alle som ikke vil ha noe med et visst norsk firma med fokus på putting, og fremheve grunderen her...

Hvis spillerne han nevner ville brukt produktet eller mannen bak sin hjelp, så kunne spillerne fint gjort dette...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Nåja, det er nok skapt noen barrierer med tiden, av enkelte som har følt seg truet, og verner om sin posisjon, forståelig nok. OG som heller ikke har snøring på hva jeg driver med når jeg trener spillere.

Når det er sagt, så tror jeg alle norske toppspillere er i gode hender, om de blir tatt vare på hos DWC. Men ikke dermed sagt at det er garanti for resultater elelr at spillerne ikke kunnet hente mer hos andre. Slikt vet man bare ikke. Det viktigste er at spillerne får oppfølging og er hos kompetente folk, og det er de hos DWC og Doktorn!

Det er meget hyggelig å lese at NGF, sammen med svenskene og danskene kjører et klokkeklart opplegg på sikte innen putting. Norske landslagsspillere må nå stå over ballen, enda NGF senest i sommer sa at man skal stå litt inside :) Artig gjeng.

Rart hvor fort ting kan snu, men så lenge det er til det bedre, FOR SPILLERNE, så applauderer jeg dem.

Nå er det vel bare én igjen i dette landet som fremdeles påstår man skal stå inside. Attpåtil er Tiger brukt som "bevis" for dette. Og det faller både på sin egen urimelighet når Tiger i sin bok så klart viser hva en forutsetning for å bli god å putte er, samtidig som Tiger forklarer konsekvensen av feiloppstilling. Det blir nesten som å bruke aktoratets bevis som forsvar..... eller brudd på fair play om du vil.

Om det såtr en artikkel skrevet av en trener for suksessfulle spillere, så bør man balansere informasjonen og se til andre som har kommet med en ensidig stemme i saken, Pelz, Swash, Tiger, Reiss og lille meg da :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det er jo også litt sjarmerende søtt også da, når de sier at det er korrekt å sikte litt feil hehe

Men dette handler ikke om synsing:

1) Det handler om ubestridelige vinkler, om perspektiv ned til ballen (ballens senter) og target line, og de er kun på linje når en har øynene på planet som dannes av punktet og linjen, altså vertikalt rett over ballen.

2) Det handler også om det Tiger nevner, at ved å stå inside, sikter man "utenfor" hullet, og dermed vil kroppen foreta kompensatoriske bevegelser, ufrivillig og ubevisst pga dette feilsiktet.

MEN, det betyr ikke at en MÅ sikte korrekt :)

jasså

over 16 år siden

jasså

Tiger sin bok er 10 år gammel og tipsene han kommer med er til hverdagsspilleren (og ikke slik han selv spiller, selv om boka heter "slik spiller jeg golf"). Tiger stod inside da han kom med tipsene.. hva han gjør i dag er uklart da han er skadet...men meget mulig han er over ballen. Regner med han har trent enormt med putting pga skaden .

Du sier "alle norske toppspillere er i gode hender.. hos DWC" Vet ikke om du formulerer deg feil eller ikke vet, men alle norske toppspillere trener altså ikke med DWC...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Så du anser ikke over 95 % av golferne som hverdagsgolfere eller weekendgolfere :) Hvem tror du jeg først og fremst vil hjelpe, med den korrekte siktetilnærmingen....

Det forunderlige (ikke for meg) er at selv proffene forbedrer seg med min enkle tilnærming. Ikke spekuler i hva DET er, for svært få vet hva jeg snakker om. Men til min gledelige overraskelse ser jeg at landslagene bruker skjema og resultatmåling som er i tråd med min tilnærming. Identisk er et bedre ord.

Det andre er at Tiger brukte ikke selv følge sine ord fra boken tidligere, men i det siste halvannet år står han nå rett over ballen. Hans franske venn fra Stanford-tiden hadde en runde med Tiger ang. dette, og han endret posisjon. Christian CÉVAËR var mannen som igjen satte Tiger på sporet.

Jeg har ikke snøring på hvem som bruker hvem, men regner med NGF vet hva de driver med, selv om grunnpilarene innen sikte og putting har endret seg over sommeren! - til å følge det skandinaviske fellesopplegget. Trodde de fleste fulgte et opplegg gjennom DWC, men har egentlig ikke peiling på slike detaljer.

Jeg vet bare hva som står i media, at Jan Are Larsen heller velger bruke masse lapper på en kompetent kar i USA. Det fine med slikt er at det er så målbart. Man kan da se om spillerne senker sitt snitt :)

NGF er ihvertfall på rett vei. All ære til dem, selv om det er rart de plutselig snur.

Vent nå litt. Kanskje de har lest siste Golf Digest og ombestemmer seg LOL

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Mente at ingen vet min tilnærming til putting annet enn at jeg mener Eyes over ball er ufravikelig :)

jasså

over 16 år siden

jasså

JAL, MS og AK bruker DWC...

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Tving på alle lik putter.
Tving alle til å stå likt.
Tving alles øyne over ballen!
Alle skal fjerntrenes av samme mann!
Den dagen alt blir likt for alle, vil debattantene forstå at de med best hjerne fortsatt vil forbli de beste putterne uansett!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Såså, håper du fikk sove godt i natt, du virket sliten ;)

Som sagt, Alle MÅ ikke sikte korrekt.

Enig med deg, alle bør bruke min putter, akkurat som i enkelte billøp, at alle får de samme "fordelene", så blir det opp til Sjåføren/spilleren å vise hvem som er best ;) (ikke glem humor når du leser dette avsnittet)

Fjerntrening ja, men så gidder ikke jeg bruke min tid til slikt.
Kun spesielle som får min oppmerksomhet, og da face on.

Face-balanced vs Toe-hang

over 16 år siden

Face-balanced vs Toe-hang.
Med en skaftinnfesting i hælen så vil vel en facebalanced putter kunne vri seg mer enn en med Toe-hang når ballen treffes.
Jeg skjønner at MOI er viktig med tanke på stabilitet ved impact, men når skaftet er festet i hæl er jeg ikke så sikker på at facebalanced er best.
Kanskje ved center-feste.

Til slutt

over 16 år siden

Til slutt

Kan vi ikke bare konkludere med at Bernt har rett, og de som måtte mene noe annet tar feil, og at alt er svart og hvitt.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

FB vs Tå-heng.

Det gir ingen mening den sammenligningen din der, relatert til skaftfestet.

For MOI er det som primært bestemmer potensial for vridning ved off center treff, pga det lille kraft som brukes ved putting. Unntak hadde vært om man hadde slått meget hardt til ballen, hvilket ikke skjer under putting.

Et annet moment er at de FB puttere med hælfestet skaft, faktisk har litt toe-flow pga skaftets flex og lille torque. Så FB puttere, som blir beskyldt for å legge ballen til utsiden av hullet med den forklaring, er en myte og feil.

Det som faktisk ER tilfelle, er at puttere med tåheng lager et potensial for rotasjon rundt skaftaksen, hvilket selv de med kurvet stroke ikke burde ønske seg. Preferanse og følelsen av toe-release er greit nok, men tå-heng gjør at kurven blir skarpere, hvilket gir dårligere marginer.

Se på spillere som Goosen med flere, de spiller med bladputtere, men de er FACE BALANCED.

Husk at slagflaten alltid bør være vinkelrett til buen i ditt stroke, og dermed bør selv disse ikke bruke for mye tå-heng. Nok en gammel myte som står for fall.

Jeg lager tå-heng puttere jeg, fordi kundene ønsker det, men ikke dermed sagt at det er til spillerens beste, men det er til spillerens preferanse.

Det morsomm er at Cameron en tid tilbake sa han aldri kom til å lage Face Balanced puttere, og idag kan man se mange av hans spillere bruke nettop bladputtere med dobbelbøyd skaft, og som Cameron skriver på sin nettside under spesifikasjoner "Almost Face Balanced".

Så det skjer utvikling i riktig retning der og.

Tenker helelr det var hans gamle fysikklærer som ringte han og sa, "det der burde du ikke si høyt, for det stemmer ikke med teorier".

At JEG har rett er uvesentlig, men at det ikke kommer gode motargumenter er meget vesentlig :)

over 16 år siden

Ok.
Jeg er nå ikke så sikker på det du kommer med da.
Sitat:
"For MOI er det som primært bestemmer potensial for vridning ved off center treff, pga det lille kraft som brukes ved putting."
"Et annet moment er at de FB puttere med hælfestet skaft, faktisk har litt toe-flow pga skaftets flex og lille torque"

Skaftets flex og innfestning har altså innvirkning.

Å komme med "morsomheter", dumheter, tull og rør om en som faktisk har klart å selge puttere og som har et verdensnavn er kanskje ikke med på å bygge opp om din seriøsitet.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Om Paven selv hadde sagt noe tullete, så hadde jeg kommentert det på samme måten.

Poenget er at man må forholde seg til saken, argumentet, og det er vel ikke så ille om jeg gjør litt morro av Camerons dårlige fysikkunnskaper.

Banne i Kirka, kanskje, men det er jo morsomt at en PERSON som sier han aldri vil lage Face Balanced puttere plutselig begynner med dette.
Er ikke det i seg selv en innrømmelse av svadaen han har kommet med tidligere? Logisk sett så er det nettopp det.

Men det er framgang, og det er alltids positivt.
Det er MÅTEN det ble gjort på som var søtt.
Å skrive Almost Face Balanced, bare for å VIRKE som han fremdeles står for sine gamle uttalelser......

Må jo få lov å mene det er morsomt, det er jo bare min mening.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Ja, det har innvirkning, men ikke slik du insinuerte i forhold til vridning.

Det er en myte at mange med inside-square-inside ikke kan bruke FB puttere.
De gamle malletene, som 2-ball på 3400 MOI, var egentlig problematisk for disse med kurvet stroke, MEN ikke bare pga lav MOI, men mere fordi slike mallets har et tyngdepunkt langt bak slagflaten, langt bak forlengelsen av skaftaksen som indusrer noe som heter Train Wreck Effect, at halen har potensial for å vri seg pga CG Tyngdepunktet langt fra face.

Men hadde de hatt CG lengre fram, og redusert TWE, så kunne spillere fint ha brukt FB puttere. Skal ikke gå i detalj ang mine design, men slikt er tatt hensyn til, for å si det slik, i balanseringen av selve køllehodet, ikke bare for å oppnå meget høy MOI, men for også å beholde CG lengre fram mot slagflaten.

Hælfestet skaft vil gi litte granne toe flow også, og vil derved sørge for meget liten, men dog tilstede toe action. Denne er svært liten, men er ihvertfall der. Og ingen har tidligere gitt kreditt til denne, når man snakker om nettopp dette at de med kurvet stroke ikke kan bruke slike puttere, og påstår at man med slike vil pushe ballen på utsiden av hullet, hvilket ofte er nonsense (mange gjør dette fordi deres optiske siktepunkt liger der ute. Ikke alle får disse kompensatoriske bevegelsene pga feilsikte, enkelte legger ballen intuitivt der de sikter).

Men i forhold til FB og skaftfestet, så vil ikke disse vri seg lettere enn en toe hang putter.

Du tenker nok at toe action har et moment og en rotasjonskraft i bevegelsen, og det er helt korrekt. Denne kraften er dog vanskelig å time slik at en treffer ballen med square face, og denne rotasjonsbevegelsen gjør det også vanskeligere å bedømme avstand, pga momentet som "slynger" rundt skaftaksen, og ikke minst gjør en slik kurvet bevegelse at det er mye større sannsynlighet for å sette sideskru på ballen, pga denne timingen som kreves.

Med andre ord, det er ingenting gærent å bruke slik metode, det er bare at det er INTET å hente på denne i form av bedre marginer, face mer square mot planet langs bevegelsen til køllehodet. Det er motsatt, timingen stilles større krav til, man vil ha vanskeligere å tune inn avstandsfølelse, pga rotasjonskraften som går rundt skaftaksen, mot klokken i ned- og gjennomsvingen. Og denne tåhengen gir en naturlig overrotasjon som gjør at face ønsker rotere, og ikke være square mot path, slik nesten alle spillere vet og kjemper for.

Slik Swash skriver:
Putterbladet ska vara vinkelrätt genom hela svingen för att minimera risken
att bollen sätts igång med sidspinn.

Her li8gger nok en misforståelse. Swash sier her egentlig square to path, mens media i beskrivelsen av slike stroke, snakker om open close!!!

Open i baksving og closed i nedsving er i forhold til klokken ja, men er allikevel SQUARE TO PATH.

Og om en skal bevege en pendel langs et skrått plan trenger man ikke, og bør heller ikke ha for mye tå-heng, samme hvor flatt dette planet er (analogt med samme hvor skarp kurvingen er i stroket).

En FB med hælfeste har allikevel skaftaksens forlengelse gjennom CG tyngdepunktet, og ser man bort i fra flex i skaftet, så finnes det ikke gode argumenter for å legge en kraft, et rotasjonspotensial rundt skaftaksen, for annet enn å framelske en enda størr rotasjon rundt denne, hvilket ingen har bruk for elelr gir ingene fordeler annet enn en følelse av tåen release gjennom impact.

De fleste jeg ser med slike blades prøver allikevel å holde face square to path gjennom impact, og må da egentlig kjempe MOT denne tå-hengen, eller toe flow skapt av tå-henget. Men de velger allikevel denne gamle balansen i putteren sin pga følelsen av tåen.

Men flere og flere av disse bruker nå FB bladputtere.

GO FIGURE ;)

over 16 år siden

Synd at du fjaser bort meninger som DU mener ikke er korrekte.

Her er noe som stod om SC på PGA hjemmesider.

"What's cool about Cameron, though, is that as much as he knows about putters and how to make them, he also knows there's more to be learned. "

Utrolig fin innstilling for å komme videre. Han er ydmyk på tross av sin suksess.
Men, det er klart. Hvis man allerede vet alt og er best så er det ikke nødvendig å være ydmyk og lære.
Sorry Bernt, du ødelegger ditt eget produkt.

Det hjelper ikke å ha et bra produkt og kunnskaper hvis man oppfører seg arrogant.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det er den første modellen er norges mest solgte enkeltmodell siste 2 år, dersom jeg ødelegger produktet. Har du et godt motargument her?

Noen må jo tørre komme med litt korrigering av en del bullshit som har herjet bransjen i noen år.

Om resultatet er at man virker arrogant, so be it.

Å være på trygg grunn og klar i talen, vil alltid av enkelte bli oppfattet som arrogant.

Spesielt er unorsk å si at man er god i faget sitt.

Men i stedet for å komme med slike meningsløse ytringer, kom heller med noen motargumenter, dersom du mener jeg tar feil.
Alle kan ta feil, og jeg har sikkert masse å lære. Men vanskelig å lære når en kun møter slikt oppgulp, og ikke får gode motargumenter :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det at den første modellen er norges mest solgte siste 2 år....skulle det være.

Litt febertokter her :)

over 16 år siden

Bernt.
Det er nok ikke alle som leser sidene eller kjenner deg, så du kan sikkert ha solgt en del puttere.
Når du sier Norges mest solgte; Jeg har selv kjøpt 1 putter siste to år. Den kjøpte jeg på nettet fra USA. Flere i klubben har gjort det samme, to på jobben, av 4 som spiller har kjøpt putter fra USA. Fler jeg kjenner handler i Sverige, bra vekslingskurs + bra utvalg.Tror du disse er med i statistikken din?

Dream on.

Men det at du ikke skjønner at hån, dumheter og respektløshet for andre ikke er bra gjør at jeg ikke gidder å diskutere med deg.

Det blir bare for dumt.

jasså

over 16 år siden

jasså

er dessverre enig med han over... Det virker som du kan enormt mye om putting Bernt, men du OPPFATTES av en del andre som arrogant og lite ydmyk...

Og "humoren" din i skrivingen skinner ikke igjennom og grenser heller mer mot sarkasme og ironi...

"hån, dumheter og respektløshet" er passende beskrivelser for hvordan en del andre oppfatter utsagnene....

WiBo

over 16 år siden

WiBo

Til jasså og Fb-Th. Beklager å måtte si det, men dere er ikke det skvatt bedre selv enn det dere anklager Bernt for å være. Dere evner jo ikke i det hele tatt å komme med saklige motargumenter angående temaet, men slenger bare "dritt" om Bernt og hans meninger. Og nei, jeg er ikke Bernt eller nær bekjent av vedkommende.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Sant nok, vi er alle forskjellige, og man kan ikke tekkes alle.

Stikker man hodet sitt fram, så ønsker noen kappe det av, sånn er livet.

Føler jeg har sagt mitt her, så får dere holde på videre her gutter og se golf på TV.

Jeg må dessverre løpe rundt å se det "live".

Siden humor ikke virker å være deres sterke sider, så får jeg på forhånd beklage dersom forrige avsnitt også oppfattes som arrogant.

Takk for denne gang og skitt "isfiske".

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Støtter WiBo i kommentaren til jasså og Fb-Th, unødige og arrogante kommentarer.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Så ikke kommentar ang. salget.

Avslutter med dette.

Vår konkurrent mente med salget vi har i Norge, og kun i norge, så må vi da ha over 40 % av puttermarkedet, og dermed selvsagt norges mest solgte enkeltmodell siste 2 år, av den ene årsak at kun én har vært i salg til nå.

Hans kommentar var også farget av at han selv merker nedgang i sitt eget salg av et konkurrerende merke.

Men hvem bryr seg egentlig hvor mye vi selger, for jeg ødelegger jo alt for meg selv :)

jasså

over 16 år siden

jasså

Det er forskjell på å stikke hodet sitt frem med egne teorier og bevis (som jeg har forstått du har på sikte) og å stikke hodet sitt frem mens man håner/rakker ned/latterliggjør andre i samme bransje med større suksess enn seg selv...

Bare den siste kommentaren:

"
Føler jeg har sagt mitt her, så får dere holde på videre her gutter og se golf på TV.

Jeg må dessverre løpe rundt å se det "live".
"

sier sitt om hvordan Bernt opphøyer seg selv over andre og mangler ydmykhet. Du ser ikke engang golfen live Bernt.. du reiser hjem før turneringen starter stort sett... (hvertfall der jeg har sett deg..)

Jeg anser meg selv for å ha god humor, men du må huske på at DU er et merkenavn sammen med firmaet du jobber i/for. Derfor må du være forsiktig med hva du har det morsomt med... Det er bare nok et tips... Jeg tviler på at Scotty Cameron synes "vitsene" dine er ekstremt morsomme også...

Husk på at spillere også er et merkenavn... og de tenker nøye igjennom hvem de velger å identifisere seg med. Det er ikke sikkert at personer/bedrifter som kommer med "uheldige" uttalelser i diverse media/forum er noe man ønsker å identifisere seg med, samme hvor mye kunnskap de evt. kunne ha bidratt med...

Jeg kan nesten garantere at du, med "litt" moderasjon, kan bli aktuell som "konsulent" for også norske proffspillere.....

over 16 år siden

Til Pepper og WiBo.

Les mitt innlegg fra 11:15.

Og les Bernt's svar 17:17.

Mener dere at Bernt er seriøs i sitt svar?
Han starter OK, også kommer det alltid litt dumheter som han aldri klarer å la være.

c

over 16 år siden

c

Synes nok denne Bernt svarer bra for sin sak. At han utfordres på sine kjepphester og har det litt moro på SC og kanskje andre sin bekostning tror jeg bare debatanten(e) her blir litt støtt av. Kan ikke tenke meg at SC sitter og leser Scangolfsiden for å finkjemme om Bernt sier noe ufordelaktig om ham. Da tror heller noen "som ikke liker" Bernt bruker dette for alt det er godt for.

Minner om en annen redaktør som helst sletter det meste han ikke liker. Selvfølgelig trenger det jo ikke være ham, det hadde vært litt spesiellt men det minner jo mye så det kan jo være en som debaterer på samme måte....... det er jo ikke så mange som forsøker å styre debattantene og få andre med på vendetta på samme måte som den redaktøren da, men nei det hadde vært for spesiellt.....

Yngve

over 16 år siden

Yngve

FB dude,

hva er useriøst med Bernts svar? at han skriver noe som ikke er i tråd med SC's filosofier?

ok.
la oss si om 10 år. la oss si at Bernt ble en berømt putterdesigner på linje med SC.

så sier SC noe som er i uenighet med Bernts putterfilosofi.

er da SC useriøst, eller er det sånn at den første som har et svar er han som har rett?

hvis du skal ta Bernt for å være useriøs, så får du jammen finne noe useriøst å ta han for. ikke dette tullet du kommer med her.

Ågern

over 16 år siden

Ågern

Fb-Th og jasså er de som utmerker seg med dårligst oppførsel. Å sitte anonymt å skulle stramme opp Bernt på denne måten er jævla patetisk.

Wibo: vel talt må jeg få si.

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Bernt maser mer enn han tilfører golfspillet.
At han ikke selv blir lei av å lese sitt stadige gnål om det samme om og om igjen.*rister på hodet*
Tipper de fleste andre er dritlei gnålet. Hakk i vinylen...

Kan kjekke seg med øyelegeutdannese men thats it!

c

over 16 år siden

c

Hvis du er "dritlei" så kan du vel bruke nattevekten til noe annet enn å lese her vel... At du ønsker deg ett helt annet sted enn på nattevakt er noe du kanskje kan gjøre noe med og ikke la det gå ut over andre, som her på forumet....

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Nattevakten,

hva har det med saken å gjøre i så fall?
I dette tilfellet ble han beskyldt for å være useriøs, og det er ingenting useriøst over det han blir beskyldt for i dette tilfellet.

Du er ikke særlig seriøs selv, så hvorfor høre på deg?

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Face-balanced vs Toe-hang: Du hadde faktisk et seriøst innlegg 11.15. Resten av innleggende er småsure oppstøt om at du ikke liker Bernt's fremtoning og at han mangler på ydmykhet osv. Lite seriøst og helt verdiløst i debatten.
I stedet for å diskutere sak er du jasså,Nattevakten mfl. stort sett kun opptattt av å provosere Bernt og lokke frem trekk ved han som dere misliker også nedsable han under dekke av at han ikke oppførere seg optimalt med tanke på selskapet sitt. En påfallende holdning som taler dere til svært liten til ære. Hadde det ikke hvert for fere hadde ikke Bernt's firma blitt nevnt i det hele tatt..

Dere er anonyme og derfor mener dere kan være så usympatiske dere bare vil. I stedet for å delta i en god tro om putting er dere mest opptatt av å komme (anonymt) med negative
personkarakteristikker. Det forteller i hvertfall meg at dere ikke er særlig hyggelige/veloppdragne mennsker som jeg hadde langt unna dersom jeg visste hvem dere var. Jeg er enig at Bernt er arrogant , lite ydmyk og sikkert hadde tjent på en annen mellommenneskelig holdning, men Bernt er Bernt. Åpent og ærlig og det må vi leve med eller holde oss unna.

I denne debatten har Bernt hatt mange interessante faglige innlegg som i hverfall jeg har lært av. Dersom nattevakten ikke verdsetter Bernt's kunnskaper er det rart at han bruker tid på denne tråden her som Bernt innledet med faglige argumenter.
Jasså og Face.. har hele tiden kommet med provoserende stikk som "trekker" Bernt opp og tråden blir en krangel pga disses ufordragelige og nedlatende holdning. Barnslig og umodent når man prøver å "oppdra" voksne mennesker. Dersom humoren og holdningen ikke faller i deres smak så la vær å le, men prøv å hold et rimelig saklig nivå selv i hverfall.

Totalt sett synes jeg dette har vært en av de bedre trådene som jeg har lært noe av. Dette pga av Bernt og på tross av en del andre mennesker's umotiverte og umodne bidrag.

over 16 år siden

Hadde BS stoppet etter første avsnitt og gitt faen i fjaset så hadde jeg ikke blitt spydig.
Greitt for meg at dere på død og liv skal forsvare alt han kommer med.
Mulig jeg ble krass, men hvis dere ikke evner å se hva Bernt skriver så er jeg redd for at vi forblir uenige.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Hva er det jeg skriver som du mener DE ikke forstår?

Synes du ikke det er arrogant å påstå at de andre leserne ikke evner forstå hva jeg skriver?

Du bør bli litt mer konkret skal du taes på alvor.

Agendaen er åpenbar.

Men som Lancaster så fint foreslo;
Skriv skitt om meg på den "stopp-tråden", så kan vi ha en saklig tråd om putting her.

Du er hjertelig velkommen til å komme med argumenter, dersom du er uenig i noe som jeg eller andre deltakere skriver. Det er det som så fint kalles debattforum :)

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Hvorfor plager det deg så enormt at Bernt fjaser (litt)?
Han kommer faktisk med masse saklig i denne tråden og "sklir ut" bare når du og andre provoserer ham.
Du, derimot, bruker mesteparten av innleggene til å komme med personkarakterestikker av andre debattanter som skriver under eget navn. Hva er det godt for?
Du må akseptere at andre har en annen form og humor enn det selv uten å bli useriøs,nedlatende og belærende.
Jeg forsvarer ikke alt Bernt kommer med , men jeg forsvarer hans rett til å komme med ting på sin måte uten at andre må være unødig provoserende og dermed ødelegger debatten.

For ordens skyld: Jeg kjenner ikke Bernt og har ingenting med hans virksomhet å gjøre.

Gonzo

over 16 år siden

Gonzo

Bernt har sikkert rett i teorien sin.
Men jeg forstår ikke at det kan være noe problem med oppstilling uten det spesielle siktesystemet.
Jeg har alltid puttet med venstre øye rett over ballen, lærte det fra en Leadbettervideo tidlig på 90 tallet.
Når jeg en sjelden gang kontrollerer oppstillingen ved å slippe en ball fra det venstre øye skal denne treffe ballen på bakken.
Jeg har ennå tilgode å ikke treffe.

Putting er vel det slaget hvor det mentale spiller størst rolle, selvfølgelig med en god oppstilling i bunn, men det er først og fremst feel og rytme.

Jeg har testet utallige puttere opp igjennom årene, deriblandt Profound,
men det er fortsatt Ping Anser som ligger i baggen.

Min erfaring er at man må finne en putter man blir fortrolig med, vekt ballanse etc., om den har allverdens teknololgi i seg spiller mindre rolle.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Gonzo.
Mange dropper ikke ballen med metoden din, slik at ballen faktisk er sentrert i forhold til netthinnen, og dermed slippes ikke ballen fra rett posisjon. Mange tror at slippe den fra midt på øyehulen er riktig, men det er det ikke alltid. Det kommer an på hodevinkel i forhold til ballen.

Hvis du skimter at fokuspunktet ditt er midt i konturen av ballen (som om du ser igjennom ballen med fokus på bakken), da er du i rett posisjon til dropp av ball.

Dessuten er du rimelig priviligert som alltid kan droppe ballen rett ned på ballen, gratulerer, du er unik og trenger ikke hjelp ;)

Gonzo

over 16 år siden

Gonzo

Bernt.
Det her blir så teoretisk og marginalt at jeg tviler på om det i det hele tatt gjør noe fra eller til.

Det som betyr noe er "confidence".
At du har et stroke du tror på og en putter du liker.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Teoretisk?

Det er jo du som dropper ballen fra øyet da ;)

Jeg bare påpekte at ikke sikkert du dropper i linje med netthinnen.

Gonzo

over 16 år siden

Gonzo

Det jeg prøver å komme fram til er at det er stroket ditt og troen på det du gjør, mental trygghet, som er alfa og omega i putting.

Sikkert greit for noen å ha siktesystemer, men jeg tror ikke det er der løsningen til god putting ligger.

Men det er nå min mening da.

Ågern

over 16 år siden

Ågern

Det er rett og slett smak og behag. Det er flere som har prøvd Profoundputteren min som ikke liker den. Sånn vil det alltid være. Noen liker blad-puttere, og noen liker 2ball. Må si meg helt enig med Gonzo der.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Du har helt rett Gonzo.

Men det er svært mange av proffene som har alt annet enn confidence når det gjelder puttingen. De psyker seg selv ned og ut ved å være altfor bevisst på at funker det ikke på green, så en man vekk og ute.

En dag eller turnering funker alt, neste gang funker det ikke, og man vet ikke hva som er årsaken.

Og da tenker jeg klubbgolferne heller sjeldent føler selvtillitt på green, eller finner fram til godfølelsen overhodet, i løpet av sesongen. Mye fordi de aldri trener nok nærspill.

Min filosofi går ut på å dempe svingningene til alle variablene innen putting, slik at en blir mer konsistent. Dette gir igjen, og oftere trygghetsfølelse, og den gode følelsen varer dessuten lengre når man har funnet sonen sin. Og da må mann inn i grunnstrukturen og rydde opp, om en skala hente inn bedre marginer for å oppnå lavere svingninger og kanskje til og med fjerne noen variabler.
Svært mange spillere stiller opp med kroppen sin slik at mest mulig kan gå galt.
Et meget godt eksempel på dette er Darran Clarke, spilleren. Ikke et vakkert syn.

Det er veldig vanskelig for spilleren å vite hva som er annerledes enn forrige gang. Og dermed ender de opp på speilplaten sin igjen, får å finne hjem. det er nå min erfaring på tourene.

Gonzo

over 16 år siden

Gonzo

Greit nok det Bernt.
Det funker sikkert for noen.

Men til syvende og sist dreier det seg om om du er trygg på den putteren du holder i hendene der og da, at du har en god følelse når det gjelder vekt, ballanse osv, at du tror på at du kan gjennomføre et godt stroke, at den gjør jobben, og det kan like gjerne være putteren din som noen annen.

FB vs TH

over 16 år siden

FB vs TH

Bernt.
Hvis det er usikkert om man dropper ballen pga at man ikke er sentrert ift netthinnen, men vil et siktesystem gjøre dette bedre? Vil man ikke få feil da også pga synsfeil.

Jeg har lært at hvis venstre øye er dominant så skal det være over ballen. Hvis høyre er dominant så skal det være over ballen.
Det er stor feilmargin på å ha feil øye over ballen.
Ellers enig med Gonzo.
Man må være trygg på den putteren man har mellom hendene.

FB vs TH

over 16 år siden

FB vs TH

Til: Ågern, Lancaster, Yngve og c.

Jeg synes avslutningen 17:17 var arrogant.
Delvis driter han ut en som har fått til noe;
"Tenker helelr det var hans gamle fysikklærer som ringte han og sa, "det der burde du ikke si høyt, for det stemmer ikke med teorier".

Delvis driter han i mine argumenter, jeg er ingen ekspert, men kom etter min mening med et saklig innlegg i går.
"At JEG har rett er uvesentlig, men at det ikke kommer gode motargumenter er meget vesentlig :)"

Det hjelper ikke å klistre på smiles når man skriver slikt.
Det beviser litt om Bernt's respekt eller mangel på respekt.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Enig med Gonzo.

Sentrering i forhold til netthinnen var unøyaktig beskrevet av meg.
Mente om ballen faktisk ER i sentrert i forhold til selve øyeeplet, og om vertikalen faktisk er linje med skarpsynsområdet på netthinnen.

VØ HØ dominans er det så mye svada ute og går.

De fleste spillerne står faktisk med bakovertilt i ryggsøylen, og nakken, og dermed har mange med slik oppstilling også øyne som IKKE er parallelle med target line.

Da og KUN da har dette særlig relevans, for da er det selvsagt best å ha sitt dominante øye rett over targetline.

Det optimale er parallelle øyne rett over target line.

Det er nettopp pga dete jeg utviklet mitt første system til å være nøytral i forhold til dominante øyet, og derfor er systemet kun parallelt. For det viktigste er å få øynene parallelt og planet som dannens av target line og ballsenter. Jeg må igjen minne om at det kun i denne posisjon at targetline faktisk ligger der en tror, og i denne posisjon man har riktig perspektiv til ballen. Ikke minst er det fra denne posisjon også lettest å sette face square til targetline. Men dette begynner minne om et mantra :)

Det er overraskende mange spillere på toppnivå som har blitt vant til å holde øynene IKKE parallelle til targetline, og det er IKKE optimalt.

En meget kjent norsk kvinnelig spiller står med både ryggrad og nakke skjevt, og hun sliter med en normal rotasjon/pendelbevegelse pga dette, og pga store muskler bygd opp rundt skulderblad og ryggrad.

Det blir litt som å venne seg til å kjøre bil med hodet litt på skakke, ikke bra. Men største problemet for akkurat denne spilleren, og andre som står med bakovertilt i ryggraden er at tyngdepunkt ofte må manipuleres for å få den framover igjen.

Dette er noe av det jeg mener med grunnpilaren, at en ofte gjør det vanskelig for seg selv og for kroppen sin, og dermed gjør det vanskelig å få et repetetivt stroke.

Ballposisjon i stance er viktigere i forhold til køllehodets bevegelse ved balltreff, enn hvor den er plassert i forhold til synet.

Den viktigste ting som også ofte glemmes innen putting er at alle putter er rette putter. Dette er en fin regel for å få til et repetetivt stroke.

Det er tyngdekraften til ballen, hastigheten og onduleringen som gir break, ikke slaget!

Ser ofte på tour at spillere nesten har forskjelig stroke til forskjellig putt, og det gir ingen mening. Er bare en ting slikt kan kalles, og det er gammel uvane og en tilnærming til putting som er sløv i mine øyne.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Hva var argumentet du mener jeg overså?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Du mener jeg er arrogant som gjør narr av en putterguru på litt flåsete og humoristisk måte.

Gjør ikke du narr av meg og driver vendetta mot meg? Er det greit og er det å vise respekt?

Det er noe som heter en skal se på seg selv før en dømmer andre (skjevt smil)

jasså

over 16 år siden

jasså

det siste lange innlegget ditt er saklig og fint... bra du ikke navngir personer du eksemplifiserer også...

Husk man må vise respekt for å oppnå respekt ;)

Jeg mener også det er arrogant å gjøre narr av en putteguru på en litt flåsete og humoristisk måte... Hvis du tenker over det er det kun denne humoren og de flåsete uttalelsene som gjør at andre "gjør narr" av deg og "driver vendetta"

Du kan mye, og det er det vi vil vite mer om, ikke hva du mener konkurrenter gjør feil...

Så til saken:

Du sier at det er enklere å sette face square til targetline med eyes over (altså dit putterhodet peker)... det er jeg ikke helt enig i og heller ikke han med artikkelen i Golf Digest...
Det som du sikkert har rett i er at det er eneste måten å sette opp putteren til den targetlinen man ønsker... (altså sette putterhodet mot den linjen man har pekt ut)

"Ballposisjon i stance er viktigere i forhold til køllehodets bevegelse ved balltreff, enn hvor den er plassert i forhold til synet." <- Her mener du om køllehodet er på vei opp eller ned? og hvor mener du det ideelt å trefe?

Sikrer 3d-systemet ditt at ballposisjonen i stance er lik hver gang? (selvfølgelig med forbehold om at stancen er lik....)

jasså

over 16 år siden

jasså

Og et spørsmål til... Har du noen formening om konsekvensen av å ikke ha eyes over ball på sikte vil forverre/forbedre seg ved bruk av puttere med lange siktestreker(mallet) eller korte siktestreker (blad)?

Eller er det samme feilmargin uansett?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

1) La oss si det slik:
At generelt vil spillere ha en tendens til å sette opp slik at øynene er vinkelrett til selve køllehodet.

De fleste produsenter har for opprett skaftvinkel, hvilket har ført til at man da naturlig tenderer og sette opp med øynene litt inside. Dette er faktisk et resultat av produsentenes konstruksjon, for svært mange.

Ser man til nevnte produsent, så har han så og si alltid hatt 72 grader lie på sine puttere. Tatt i betraktning vår Puttedoktors forskning, så ligger standard lie for menn nærmere 68 grader.

Det vil si at majoriteten da naturlig vil tippe opp tåen av putteren i luften, og dermed vil man sette opp med naturlig persoektiv, slik at en er vertikal i forhold til køllehodet, med det resultat at en er for langt fra bellen, og et inside sikte (inside vertikalen - sikter utenfor koppen).

Det er denne vinkelrette posisjon til køllehodet som gir best bilde av køllehodet og som igjen gir best mulig resultat i forhold til å sette face square til targetline.

MEN Det er KUN når øynene er vinkelrett over targetline at LINJEN er der en forventer, visuelt sett. Med andre ord vil ballen rulle på en linje nærmere deg om du står inside, enn den linjen du så for deg når du tok ut linjen og sto bak ballen, down the line perpektiv.

Dette, selv om det kun er noen få millimeter, så er det allikevel viktig.
Ballen starter ca 3.5 millimeter nærmere deg enn forventet, om du står 20 cm inside og står med øynene 127 cm over bakken. Små utslag her ja, men viktigere er det optiske feilsiktet i forhld til hullet. Her vil , slik Tiger presiserer i sin bok, kroppen gjøre kompensatoriske bevegelser for å få ballen tilbake mot målet. Denne prosessen skjer ufrivillig og naturlig.

2) Det er ideelt å treffe ballen akkurat på vei opp fra bunnpunktet til pendelen. Setter en opp slik at en får samme slagflatevinkel ved impact hver gang, vil rullen bli bedre , mer forutsigbar og distansekontrollen og distansefølelsen bli forbedret.

Som Swash skriver: "*Bollen måste träffas aningen i uppsvingen för att snabbt få framåtrull. Det
uppnås genom att bollen ligger i rätt position i stansen."

Puttere er konstruert for å få optimal loft akkurat på vei opp fra bunnpunkt.

Har man ballen for langt fram tenderer mange til å få for mye loft ed lange putter, og løfte ballen opp fra green, mens andre framoverpresser skaftvinkelen for å få grei loft ved impact og for å få grei rull. Mange i gamle dager hadde ball framm, presset vekten fram, forwardpresset og prøvde få putterpendelen til å komme oppad igjennom ballen, SVÆRT vanskelig å time dette i en slik posisjon.

3) Siden jeg har konstruert systemet primært for å få folk nærmere ballen med øynene over ballen, har jeg nøytralisert dominante-øyet problematikken, MEN systemet sikrer bedre parallelle øyne til target line. Så systemet løser 2 av 3, der den tredje får nettopp et problem i forhold til dominante øyet problematikken.

Kan nevne en putter som har en rød dott på hælen, og der skaftet skjuler denne når skaftet er i vertikal posijon.
Ikke for å virke svertende mot nevnte Cameron, men her har han kopiert dette systemet. Årsaken til at han slapp unna med dette er tragisk og uredelig. Han sa at de 3 prikkene er hans logo, men idag bruker han en råd dott der, så hensikten er åpenbar, men han kan ikke markedsføre dette. Jeg har snakekt med SeeMore-eierne om dette en tid tilbake, for å høre hva de gjør med saken. Dette for å lære hvordan bransjen fungerer i forhold til slike ting.

SeeMores system blir vi ofte sammenliknet med, men de har nettopp feedback 90 grader på det vi har og løser andre ting enn vårt system.

Grunnen til at jeg ikke ville legge varselfarger eller la systemet ta for seg nok en akse, var nettopp dominante øyet, for 90 grader til targetline, blir det plutselig relevant.

Vi ser med to øyne, og har forksjellig grad av dominans. Men mange ser den røde dotten hele tiden, for øynene er et stykke fra hverandre, og vil dermed alltid kunne se dotten med ett av øynene.

Man suppremerer om en har et sterk grad dominans, og vil dermed ikke se dotten gjemt under skaftet, så det funker for noen, MEN:

-et slikt feedback på denne aksen gir da kun vertikalt skaft i forhold til det dominante øyet, hvilket betyr at en med venstredominant øye og spiller høyrehendt, bil enten måtte forwardprese skaftet, elelr flytte ballen framover i stancen for å få skaftet vertikalt i forhold til fremre øye.

-men slikt system hjelper i forhold til repeterbarhet, for det gir feedback, og ALLE feedbacksystemer, uansett hvilken akse de tar for seg er bedre enn ingen feedback, logisk sett, og i forhold til repeterbarhetsproblemet.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det blir nok individuelt, noen er visuelt opptatt av slagflatens vinkel (mange har spilt med bladputtere i mange herrens år), mens andre er opptatt av hjelp fra strek som peker mot målet, og da vil jeg si jo lengre , jo bedre, fordi da får en et bredere perspektiv og lettere å få et inntrykk hvor linjen peker, jo lengre den er.

Står du langt fra ballen og har et kurvet stroke, vær obs på at ikke malleten, om du skulle like eller velge slike, har et tyngdepunkt langt bak slagflaten. Dessverre har de fleste det, og det er ikke bra for balansen, men er snarveien for høy MOI. Det er mulig å få høy MOI uten å ta snarveien, og allikevel holde CG tyngdepunktet til køllehodet lengre framme ;) Svært få produsenter tenker slik elelr har malleter som faktisk reduserer Train Wreck Effect, og som gjør at folk med kurvet stroke kan bruke mallets.

Tolk det hintet som du vil ;)

FB vs TH

over 16 år siden

FB vs TH

Bernt
For å si det på barnespråket; Du startet tullet.
-----------------------

Jeg stilte et ærlig spørsmål ang VØ og HØ, men ser også at du kaller slikt svada. Nettopp, der har vi litt av årsaken til at det kanskje blir litt krangling.
Mener du at Pia Nilsson og Lynn Marriott forteller svada?
De fikk 10 sider i svenske GD i fjor.
De har rimelig dokumentert suksess, så kanskje du skal være litt forsiktig i måten å ordlegge deg på.

De regnes som topptrenere i USA.

jasså

over 16 år siden

jasså

tok hintet, men dessverre liker jeg ikke balansen i den det er hintet til... det føles bare feil for meg...

takk for bra svar

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg skrev jo ikke at DU snakker svade, jeg skrev det er mye svade der ute! Og DET er det. Det er like mange meninger og konklusjoner om dette tema, som det er forfattere, nesten.

JA, jeg mener de som snakker for mye om dominante øyet holder på med ting som ikke er så relevant som andre ting.

Blir som å bli spesialist på ubalanserte hjul. Ikke særlig interessant, når målet er balanserte hjul på bilen.

Hvorfor snakke om dominante øyet når en bør holde de parallelle til targetline ?
Det er det som er saken.

De holder på meg old school, der en nesten aksepterer at det er greit og stå med bakovertilt med ryggen og med skjev nakke, og dermed øyne som IKKE er parallelle til targetline.

Det er greit nok å bli flinkis på et symptom, mens jeg fokuserer på bli kvitt symptomet.

Jeg vet ikke i detalj hva de driver med eller hva de har skrevet.
Jeg kommenterer på et generelt grunnlag om min mening om å diskutere et tema, men at min tilnærming er at en ikke skal ha det som et tema i det hele tatt.

Vi ser med to øyne, ett er mer dominant enn det andre, og idealet er å gjøre det irrelevant. For meg er da løsningen parallelle øyne til targetline, og det er nettopp det spilleren prøver på når de står over speilplaten sin på treningsgreen. Det er målet deres!

Men straks de er vekk fra platen kommer feilvinkelen inn igjen, naturlig nok, siden de alltid har stått "feil".

Da er selvsagt slikt relevant, om en ikke har øynene parallelle til targetline.
Men for meg blir det meningsløst å fokusere på temaet, når jeg heller prøve løse problemet.

Men sikkert masse å skrive og kunne om dominante øyet-problematikken, men fokuset er feil mener jeg, selv om saken er relevant, siden mange står feil og dermed gjør dette til et tema for seg.

Mye av problemene kommer fra at en intuitivt ønsker se nedover langs targetline etter man har stilt opp, og roterer hodet. Det er nesten så man vil se nedover targetline i denne posisjon med tiltet hode/skjev nakke, ikke lurt! For synssenteret i hjernen klarer ikke tolke dette skjeve bildet. Dermed havner man i en uvane og står skjevt, fordi en ønsker se down the line etter putten. Se på Tiger, se bremmen på cap'sen, den er loddrett og etter putten roterer han nakken rett venstre, og viser dermed at han har perfekt perspektiv i utgangspunktet.

Et greit tips, å trene der en ser om en kan rotere hodet uten at kantlinjen på bremmen på capsen stikker ut mot høyre, men holder seg parallell til targetline. Dette går nok bare om en står eyes over ball, da......

Det går an å gjøre ting enkelt:

Rett i ryggen og nakke (for å få parallelle øyne til targetline).
Ball rett foran midt i stance (for å få balltreff rett etter bunnpunkt i pendel).
Balansert stance 50-50.

Det er etter min mening en grei tilnærming for repeterbarhet og forutsigbarhet. Mange kjører etter min mening for mye vekt framme, og jeg ser det som å ta en pille. Det er et resultat av ball forward og tidligere old school set up. MEN, det er mange veier til Rom, og alle kan stå med vekten framm om de vil. Det plager meg lite, så det er sagt :)

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Da har du nok en klar tendens mot bladputter og tå-heng.

Jeg liker selv følelsen av min gode gamle Scotty, et smykke av en putter. eneste problemet er at den er som en unge og må pleies (for ikke å ruste).

Hadde en slik Cameron Pro Platinum Del MAr 3.5, men noen tok den ut av baggen en gang. Jeg elsket følelsen, men puttet ikke bra med den, pga den kraftige tå-henget. Den ville bare rotere. Så avstandbedømmelsen og rullen var svært variable, fordi den ikke gav meg marginer jeg trenger.

Men savner den allikevel :)

FB vs TH

over 16 år siden

FB vs TH

Greitt svar Bernt. Jeg tror egentlig ikke VØ & HØ behøver være negativt i kombinasjon med dine teorier om øynene rett over ballen.
Det ene behøver ikke slå det andre ihjel.
Jeg leste forøvrig en artikkel i svenske GD for et par år siden. De lot den beste svenske minigolferen putte mot to ET-spillere på en vanlig green på en bane.
Mini-golferen vant. Og de mente det var fordi han hadde best stroke, ET-spillerne var best på å lese green, mens han var best på å putte.
Det pussige var at minigolferens kommentar var at han ville ha øynene innenfor ball-linjen. Da så han linjen best.
Det er nok flere løsninger, man bør ta det beste fra alle, også fra deg.

Det finnes som du sier flere veier til Rom.

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

FB vs TH: Du har fremstått som temmelig surmaget og negativ her. Dette er jo ikke en stor eller viktig publikasjon og det kan jo du være glad for. Derfor bør vi alle kunne kalle ting for svada dersom vi mener vi har en begrunnet oppfatning av det, selv om "kjente"folk i utlandet mener noe annet. Det er jo litt takhøyde er inne, i hvertfall for FB vs TH.

Forøvrig har jeg alltid hørt at man skal ha venstre øye (for høyrehendte) over ballen når man putter og aldri hørt at det har noe med dominant øye å gjøre. Dette er Leadbetter's teori i hvert fall. Gjør meg ingenting om noen kaller denne teorien for svade, eller antyder at Leadbetter har sovet i fysikktimen...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

En som kun driver med putting vil i mine øyne alltid trekke det lengste strådet.

Den spilleren har da en (feil)-posisjon han har vent seg til, slik at hans foretrukne perspektiv er fra inside posisjon. Det betyr ikke at han står optimalt. Det blir litt som denne diskusjonen, dette er litt new stuff, selv om det er elementært og gammel lære fra guruene. Men det er først i siste år at speilplatene og puttere med 3D system er kommet på markedet......har med fokus og innovasjon og gjøre.

Det blir som å spørre Wirkola hva han synes om Boklöv, da han begynte sprike med bena (og før det enkle vitenskapelige faktum for hvorfor han fløy lengre ble åpenbart).

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Venstre øye over ballen gir et greit perspektiv med høyre øye "down the line" ( høyre er da bak ballen) - uten at vekten flyttes for langt tilbake, og uten at ryggsøylen da tiltes for mye bakover. Dette gir også normalt en ballposisjon i stance som er litt framfor midten, slik at køllehodet er på vei opp av pendel ved balltreff.

Så det er no i det der som er nytting, men kan for enkelte framtvinge en posisjon med vekten for mye bak og med en ryggtilt som ikke er gunstig.

Zin

over 16 år siden

Zin

Jeg har et spørsmål til Jasså og Bernt, hvor mye tid bruker dere pr. dag i snitt på forumet? Det var noe sinnsykt med innlegg fra dere to i denne tråden? :)
Festlig er det og spennende for en som trodde putting bare var å dunke ballen i koppen..

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Sitter syk hjemme, og jobber fra PC.

Som du ser av mine skrivefeil, så skjønner du tempo er rimelig kjapt, så dette tar ikke så mye tid.

Men dessuten er dette en lidenskap.

Også er det artig å prøve gi gode svar på gode spørsmål, og det er jo noe gode spørsmål imellom all sure oppstøtene :)

FB vs TH

over 16 år siden

FB vs TH

Dette med dominant VØ for høyrespillere mener jeg er en fordel.
Vi har testet dette på flere. En bekjent som er et råskinn på å putte har dominant vø. Han ser linjen mye bedre enn oss andre som har dominant hø.
Også leste jeg artikkelen med PN og LM og der hevder de at dette kunne kompenseres med å flytte oppstillingen.
Man bør være åpen for mange løsninger.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg er enig av den årsak at da er dominante øyet rett over ballen og perspektivet er perfekt i den posisjon, etter min mening.

Klart en kan kompensere, men ikke uten å tape noe annet, eller gi et annet moment talerett.

Nå stopper jeg, takk for en stimulerende dialog. Ser da bort ifra alle sure oppstøt og holder fokus på faget.

For flere eller andre spørsmål, send epost og klikk på konvolutten.

Bernt Stellander

Tromsøbyen

over 16 år siden

Tromsøbyen

E det mulig å få kjøpt deinn utdanna puttern din (ingeniøren) ? I 33" lengde. Du skulle kanskje hatt nån tell utprøving i fødebyen...?

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Nettopp et spørsmål det passer seg å sende e-mail til Bernt om.
Som han skrev, klikk på konvolutten opp i høyre hjørne i innlegget hans..

Bernt

over 16 år siden

Bernt

ja, og ja.

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Fødebyen er nok ikke Tromsø gitt.
Født i Graz, Østerrike. Jeg og Arnold vettu.
Vokste opp i Tromsø:)

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Jeg så hva du skrev FB vs TH, men jeg synes bare du er hårsår og overdriver heftig når du kaller Bernt arrogant for det han svarte.

at han kan skrive flåsete svar vet vi alle, Bernt også, men det er et stykke derfra til å bli arrogant, hvilket ikke er noen særlig hyggelig betegnelse.

peace & love

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Hei Yngve.

De fleste skjønner hvor pisset kommer fra. Men det blir som å pisse i motvind.
Så det går helt fint. Artig å kunne bidra med litt fag imellom hetsen fra den indre kjerne :)

jasså

over 16 år siden

jasså

hvor kommer pisset fra mener du Bernt? kan du utdype?

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Pisset kommer rett mot vinden :)

FB vs TH

over 16 år siden

FB vs TH

Yngve.
Jeg går ikke tilbake på beskrivelsen.
Definisjon av arroganse
subst. m entall arroganse, nedlatende el. overlegen holdning el. oppførsel.

Begrunnelse for min kommentar: "Bernts kommentar;"At JEG har rett er uvesentlig, men at det ikke kommer gode motargumenter er meget vesentlig "

Det er en arrogant holdning og svar til en som kommer med et innlegg som kun gikk på putter-typer.

Når Bernt svarer slik blir han av meg oppfattet som arrogant.

jasså

over 16 år siden

jasså

du svarer hvilken retning pisset går ja... med å bruke vinden som en metafor for deg selv... men tør du ikke si hvor det kommer fra kanskje?
Virker som du er rimelig sikker i din sak...

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

FB vs TH : Impliserer det at du ikke mener at du selv har opptrådt nedlatende , arrogant og humørløs i denne tråden her? I så fall mangler du totalt selvinnsikt. Les (alle) dine egne innlegg en gang til.
Virker som om man mener at når man skriver under et anonymt nick kan være mer ufordragelig ubehøvlet enn når man skriver under fullt navn.

jasså: MÅ du desperat provesere i gang Bernt til å komme med de meldingene du/dere forakter så sterkt og som DERE mener skader ham selv? Virker som om du virkelig ønsker å få Bernt ut på glattisen for så å ta han ned hele tiden.

Privat

over 16 år siden

Privat

Jeg ønsker ikke si noe om selve pisset, men hvorfor det kom.....
Det hele begynte med en artikkel full av feil...om det var 2 av 3 feil eller 3 av 3 feil vites ikke, da ingenting ble tilbakevist...
Artikkelen ble etter mange dager, som vanlig uten info selvsagt korrigert og for lesere i ettertid så kan de jo selvsagt ikke forstå kritikken av samme grunn.
Da startet vendettaen.......

(Resten av innlegget ble fjernet. WM.)

jasså

over 16 år siden

jasså

Personen du sikter til har helt klart blingsa i statistikken som er forelagt allmenheten.. Man trenger ikke være ekspert for å se det. Selvfølgelig skulle han innrømmet feilen og rettet opp, men han som en viss annen gjør aldri feil.

Pisset begynte når du Privat kom med falske anklagelser ovenfor en kjent trener i landet og hevdet indirekte at han hadde fått sparken til fordel for Bernt... Og når noen kommer med feil antagelser/løgner/misvisende opplysninger for å fremme produktet og mannen bak (samt trekke andre ned samtidig), ja da reagerer folk. Når du i tillegg er tilstede sammen med dette firmaet i Dubai, reiser hjem på samme tid, samt leser tydeligvis mailen til mannen bak (ref: post 03.02.09 09:23), så trekker folk fort egne konklusjoner... Ikke at du er Bernt, men hvertfall at du vil firmaets beste for å si det på en pen måte...

Når samtidig Bernt alltid skal ha siste ord, så blir liksom aldri disse kranglene ferdig før moderator stopper trådene.

Minner om at det her på denne siden er Bernt selv som har startet tråder... (Og forøvrig på den andre siden etterhvert). Men hver gang det er en Bernt krangel, så stopper den altså ikke før trådene stoppes... Og da lærer ikke Bernt til neste gang, og fortsetter opprette tråder... Tydeligvis er han glad i piss, og "all pr er god pr" for hans del.. Han om det.

Privat

over 16 år siden

Privat

Er enig det første, men det gjelder mange artikler han har skrevet. Når han i tillegg spammet innboksen min med helt feil informasjon, da rant det beklageligvis litt over for meg...

Når det gjelder avsnitt to. Så har jeg kun bemerket det jeg selv så på greenen i Dubai... jeg ba om å bli korrigert dersom jeg hadde feil og det er hittil ikke blitt gjort!

Helt enig, disse kranglene gavner ingen, men er man med på leken så får man også tåle steken...

Tror at tråden her ble startet da den andre kamphanen misbruker sin blogg i privat henseende...

Ingen er tjent med dette!

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Det medfører ikke historisk korrekthet, jasså.

Jeg ble gjort oppmerksom på at det var en tråd der jeg "tilsynelatende" skulle være deltaker i, og det ble skrevet grov sjikan om min person, igjen, og som bloggeieren lot stå. Det kaller jeg å fortsette mobbingen, eller den personlige vendettaen denne personen har mot meg.

Jeg holdt meg til avtalen om ikke å delta på forum, dersom mitt navn ikke ble trykket ned i skiten igjen, og når jeg så dette, og DINE ord korriger/jasså, ja da kommer jeg på banen igjen. Det var absurd å se noen så ondsinnet ta for gitt at anonyme forumdeltakere er meg, uten engang å tenke "hva hvis dette ikke er Bernt"..... den tanken slo deg ikke engang korriger/jasså.

Du snakker om arroganse, men skriver selv at du hilser på oss, men liker oss ikke. Slikt kaller jeg ikke høflighet, slikt kaller jeg FALSKHET!
Det at du hilser på noen og later som alt er OK, for så og nedsable meg/oss under anonymt nick. Synes du det er imponerende eller vekker respekten i meg/oss. Jeg har tross din atferd holdt meg til saken, og slik min humor er, så kommer jeg av og til med litt flåsete kommentarer. Men jeg kaller ingen for skjellsord eller andre stygge ord.

Jeg mener bestemt å huske at Privat instendig bad om korreksjon til sin påstand. DET betyr at han kanskje har hørt rykter eller at det versjerer snakk på tourene som tilsier at enkelte av hans påstander kan være sanne.

Det er hittil ikke kommet korreksjon til hans påstander, annet enn at dere sier han lyver.
Han spurte egentlig om det er slik at det på visse nettsider står usannheter, ting som ikke stemmer med faktum. Og det var det denne Privat reagerte på, siden han hadde førstehåndsinformasjon, og fikk informasjonsbrev med masse feilinformasjon.

Kanskje man bør spørre en troverdig kilde, hovedtreneren til spilleren, da får en svar på hva som er status, og om det er sant det som skrives.

Når da bloggeieren så tar opp en misvisende artikkel, som strider mot det alle kompetente guruer står for, og som strider mot elementær siktegeometri, ja da kan vel jeg legge ut informasjon som balanserer og som leserne selv kan avgjøre hvem de legger sin lit til. En pro på en klubb, som trener enkelte spillere med suksess, eller på Reiss, Tiger, Swash og Pelz. Så kan folk selv velge hva de vil gjøre og hvem de vil høre på.
Det er visst det som kalles debatt.......

jasså

over 16 år siden

jasså

jeg har korrigert deg gang på gang... ikke på hva du så, men på hva som er realiteten... Nevnte spillere har altså et engasjement med DWC, og betaler penger for dette. Nøyaktig når de har leksjoner og hva disse innebærer er det vel kun DWC og spilleren som vet...

Men han er altså hovedtreneren for Green, og hjalp SH på greenen uken før du så/ikke så han i Dubai...

DWC har nok litt mer integritet og profesjonalitet enn til å komme inn her og forsvare seg ;)

DWC har hvertfall troverdighet i mine øyne så velger å tro at det han sier er korrekt....

jasså

over 16 år siden

jasså

artikkelen sa ingenting om SH.. kun Richard Green.... Skal du spørre hovedtreneren hans, som du sier er en troverdig kilde, ja så sitter han på Innesvingen i Bærum....

Privat

over 16 år siden

Privat

I følge min informasjon om dette er at flere av ETspillerne har et engasjement med trenerens team i England. I den forbindelse blir treneren brukt.

Når det gjelder SH, så er det jo rart at en annen norsk trener jobbet med han i Dubai og ikke den tidligere Miklagaard treneren...

Denne treneren så jeg ikke sammen med Green på greenen i Dubai!

Når det gjaldt artikkelen så skulle treneren fryde seg over at han gikk 18 hull og hadde 18 putter...
Min informasjon er at han er på vei bort fra sin puttertrening med disse to og andre av sine spillere...

Helt enig, treneren bør konsentrere seg om jobben sin først m. Glem nå ikke at han legger beslag på store midler fra NGF / Team Norway så en må her tåle at man følger med i timen.

Øynene som ser er vesentlig for utfallet!

Privat

over 16 år siden

Privat

Flere tidligere artikler har tatt for seg treneren som puttetrener for SH.... Derfor.... same shit new wrapping....

jasså

over 16 år siden

jasså

Her tar du nok engang feil Privat... som sagt tidligere så velger Team Norway spillerne selv hvilken trener du vil legge igjen støtten de får fra ngf hos...Hadde de hatt ønske kunne de lagt de hos Bernt... Men det er det ingen som gjør...

Det er kun AK, MS og JAL som bruker DWC i Team Norway... resten bruker andre...

Det skinner veldig igjennom at dere som er over middels glad i den norske putterfabrikken ønsker å sverte DWC... Er det noen vei å gå da?

Til Bernt

over 16 år siden

Til Bernt

Såpass redelig kan vel du også være at "denne Privat" ,som du skriver,
er vel temmelig kjent for deg.

Privat

over 16 år siden

Privat

Hva er det du mener... Disse spillerne er jo helt i lomma på dette systemet... De er ikke bare trenere, de er managere... de er jo alt...
Det er jo det samme gjenget som vurderer om man skal komme i betraktning... hallo wake up!!!!

Se på Thorp ++++ dette er jo blitt deres bane...

Se bare på hvem som blir rekrutert nedover i systemet, med hensyn til region... tror ikke du at dette handler om penger????

Tror du det er naturlig at alle talentene i en idrett kommer fra Oslo Vest er i nærheten...

Dette handler ikke om å sverte noen, men å synligjøre det lille miljøet som stikker av med alle ressursene uten å skape de nødvendige resultater.

Keiserens nye klær med andre ord.

Vi som har fulgt med noen år i dette gamet, vet hvilken innkompetanse som styrer norsk golf i øyeblikket. Forundret er nok alle de gode treningsmiljøene utenfor INNESVINGEN som ser at mestparten av midlene forvinner i et stort sluk som ikke skaper resultater...

Bernt

over 16 år siden

Bernt

Jeg har mine mistanker, akkurat som jeg har mine mistanker om "far og sønn" også ;).

Privat

over 16 år siden

Privat

Er min identitet blitt viktig nå. Alle som har vært med en stund vet meget godt hvem jeg er, så det blir bare tåpelig. Tror virkelig noen her inne at jeg ikke har mine menigers mot?

jasså

over 16 år siden

jasså

Privat: Nå har du faktisk ikke inngående kunnskap i hva du uttaler deg om...

ngf gjør i mine øyne en ræva jobb... mens det er Toppgolf som kommer med midlene som gjør det mulig for våre proffer å satse. Så er det opp til spillerne hva de velger å bruke tildelt midler på... For noen fungerer tydeligvis DWC siden de blir værende der...

Vet ikke hva du sikter til med Thorp, men han har altså gått tilbake til sin gamle trener og bruker et annet management (og her er det en historie bak, som du neppe kjenner til). Det flommer vel ikke akkurat over av tilbud på den fronten for våre elitespillere... Tage gjør vel mesteparten av jobben selv, og all ære for det.

Angående talenter og Oslo Vest, så er det en helt annen diskusjon, men det er ikke til å stikke under en stol at idrett generelt står høyt i området (og ellers stor-oslo). Her er det mange ressurssterke forelde som gjør det mulig for poden å satse på sin idrett.

jasså

over 16 år siden

jasså

siste avsnitt var ikke ment flåsete... men det er mange talenter som kommer fra området i mange idrettsgrener...

Privat

over 16 år siden

Privat

Ok det nå din subjektive mening.

Kilder innen INNESVINGEN har fortalt meg direkte at dersom midlene fra NGF / TEAM NORWAY uteble, så ville det høyst sannsynlig bety konkurs... Regnskapet kommer snart til Brønnøysund, så påstanden er ikke vanskelig å etterprøve...

Er uenig at det er opp til spillerne, sitter du på en gren, så er det dumt å begynne å sage...

Kjenner MT veldig godt og har fulgt han opp gjennom hele hans eventyrlige karriere! De rev det ned på 12 mnd..

Historien til Tage er velkjent... les hva han mener i sitt intervju...

Dette er bare bullshit, tror du det ikke er ressurs sterke foreldre uten for Oslo gryta???

Dette handler kun om penger!!!

Privat

over 16 år siden

Privat

Det går litt fort, beklager alle ortografiske feil og / å ++++

Ågern

over 16 år siden

Ågern

At dere orker å holde på med denne faenskapen hele forbanna tiden. Vi er så mange som er lei nå. KAn dere ikke slutte? Dette er NULL interessant for 99.9999% av oss. Oppførsel som små dritunger som krangler om hvem som er de kuleste i gjengen. Jentete slader og oppførsel . Baksnakking av de andre jentene.

Forbanna jenter ass !!!!!!!!!!!!

Privat

over 16 år siden

Privat

Til Ågern. Denne diskusjonen handler mere om fakta!

Moderator

over 16 år siden

Moderator

Vi stopper der. Dere må ta denne saken opp i andre former enn på Scangolf.
På forhånd takk.

jasså

over 16 år siden

jasså

Tviler ikke på at din kilde innen innesvingen har rett heller.. Men disse midlene kommer altså fra spillerne.. så det vil igrunn si at uten samarbeid med spillerne så får de ikke midlene... Og spillerne vil vel bryte samarbeidet hvis de ikke er fornøyd... det er vel alle enig i?

Hvis du skulle ha rett så skulle altså alle i Team Norway være inn under paraplyen... Men det gjelder altså ikke Lill, MT, Tage, HB, Tutta eller Challenge laget (som jo nå er inn under samme "team"). Selvfølgelig er det ikke lurt å blande trener og management, men alternativene er ikke mangfoldige...

Samarbeidet med DWC for MT fungerte tydligvis ikke... men kjenner du han godt nok så vet du hvorfor det ble inngått også... Jeg vil vel påstå DWC har hatt suksess med andre spillere... (men det blir et definisjonsspørsmål)

Selvfølgelig finnes det ressurssterke foreldre overalt.. men det er ikke billig å la poden få satse 100% på sin idrett.. enten det er golf, alpin, sprangridning (for å ta et sykt eksempel) eller andre enkeltmannsidretter... Dessverre er det da slik at en del av de som lykkes kommer fra familier med råd til å satse. Den amerikanske modellen med schollarships er kanskje ikke så dum her...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her