Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

artikkel fra golf.no

golfer

over 16 år siden

golfer

les denne artikkelen hentet fra golf. no. ang seieren til rory mclroy i dag.

19-åringen ledet storturneringen hele veien, men nervene spilte ham et puss da han hadde seks slags ledelse med seks hull igjen å spille. Tre bogeys på rad bidro til at engelske Justin Rose tok inn fem slag på like mange hull.

McIlroy hadde ett slags ledelse foran det siste hullet, og utslaget hans havnet i en sandgrop. Men så misset Rose en birdieputt fra fire og en halv meter, mens McIlroy tok seg inn og senket en parputt.

Det ga ham den første seieren som profesjonell, og gjorde ham til yngste vinner på europatouren siden Sergio Garcia tok sin første seier i 1999.

– Jeg var i en flott posisjon, men så mistet jeg noen slag. Det var herlig å slå meg ut av sandgraven så jeg kunne holde par. Det er et av de beste sandgravslagene jeg har gjort, sa McIlroy.

– Det er svært tilfredsstillende å slå et felt med så høy kvalitet.

Rose endte ett slag bak, svenske Henrik Stenson to slag bak.

McIlroy regnes som et av sportens største talenter, og søndag fikk han sitt store gjennombrudd. Seieren ga ham om lag 2,8 millioner kroner.

en journalist som ikke helt har peiling el?

Alpakka

over 16 år siden

Alpakka

Hvem er denne "golfer" dusten??

Henke

over 16 år siden

Henke

Hvorfor har han ikke peiling? Dette var nøyaktig det som skjedde, bortsett fra at det var innspillet til McIlroy på 18 som havnet i bunkeren.

Golf

over 16 år siden

Golf

Hvem i hel..... skriver sandgrav???

Bunker

over 16 år siden

Bunker

Det er en direkte oversettelse av sand-trap.
Ikke helt super oversettelse, men her er det nok en journalist fra Aftenposten som ikke spiller golf som har oversatt en engelsk tekst.
Tipper jeg

Bunker

over 16 år siden

Bunker

He he. Det er NTB. Utslaget havnet i en sandgrop.

golfer

over 16 år siden

golfer

alpakka: LES den artikkellen om igjen du!! hva er et sandgravslag???????

Anders

over 16 år siden

Anders

Her ser jeg to valg:
1: Journalisten er medlem av et eller annet obskurt språklag, eller
2: Journalisten var med i første verdenskrig og liker ikke ordet "bunker"...

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Det er ikke særlig vanskelig å forstå hva journalisten mener. Hvorfor skal da en anonym golfspiller henge ut journalister som etter golferens mening ikke bruker 100% korrekte faguttrykk, selv når meningen ikke er til å misforstå?

Mindreverdighetskomplekser?

Koll

over 16 år siden

Koll

Jeg synes at sandgrop, sandgrav eller sandfelle er en glimrende norsk oversettelse av det engelske bunker (bønker). Her har journalisten vært nyskapende, uten å vite det. Hvorfor bruke et engelsk ord, når vi har gode norske oversettelser?

TP

over 16 år siden

TP

Eller snudd på hodet: hvorfor fornorske alt som finnes? Tror nesten vi må akseptere at Norge er en del av verden, og at vi må gi slipp på en del av både språk og kultur. Og kanskje håpe at visse andre land gjør det samme..

Koll

over 16 år siden

Koll

Nå snur du saken på hodet TP. For 4, 4 millioner nordmenn som ikke spiller golf, så er en sandgrop faktisk en sandgrop. Bunker er et engelsk faguttrykk og et fremmedelement i norsk.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Enig med deg Koll.
Sandgrav er faktisk et ganske bra ord......

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Sandgrop er brukt i Norge - sandgrav har jeg derimot aldri hørt en golfspiller si. Bunker duger..... sandgrav blir litt som å si verdensveven og andre rare fornorskinger

Henke

over 16 år siden

Henke

Nei Smilende Sam, det blir ikke som å si verdensveven. For å bruke det samme eksempelet: Å si sandgrav i stedet for "bunker" er som å si internett i stedet for "internet". Verdensveven tilsvarer heller golfballfelle, eller lignende konstruksjoner.

Er det ikke greit å si at man "havnet i sanden" heller?
Jeg syns det er fint å snakke så folk som ikke bedriver denne smale sporten forstår.

Vinje

over 16 år siden

Vinje

Må si meg helt enig med trådstarter.
Da jeg var yngre, hadde jeg ønske om å bli journalist, da jeg syntes det virket som et spennende yrke. Jeg respekterte de.

Nå ler jeg av de. Hvis man leser en artikkel av en journalist i en av våre største aviser, som handler om ting man har litt greie på før, skinner det fort gjennom hvor inkompetent jounalisten er.
Jeg følger endel med på sport, og når jeg leser om sporter som er små i Norge, som golf og tennis, florer det av feil og misforståelser.
Når det kommer til fotball og ski er det noe bedre, men også her skinner det ofte gjennom at journalistyrket ikke akkurat er vitenskap. Jeg påstår at jeg skulle klart meg utmerket som sportsjournalist uten noe utdanning, med unntak av et kurs i hvordan kaffemaskinen fungerer:P

En ting er at journalisten bruker sandgrop, men hvorfor da bytte til sandgrav litt senere. Dette forvirrer jo bare de leserne som ikke spiller golf (som det ikke er mange av).

"...men så mistet jeg noen slag" er vel heller ikke så vanlig å si i Norge. "Så tapte jeg noen slag" etc. mener jeg hadde vært bedre. Men det er jo såklart subjektivt.

Syns det er greit at et forum brukes til å diskutere hvordan golf fremstilles i media, uten at man skal bli beskyldt for å være dust eller å ha mindreverdighetskomplekser. Hvor gamle er dere egentlig?

M05

over 16 år siden

M05

Sannheten er vel at de fleste sportsjournalister faktisk ikke har noen utdanning i faget, men er avdanka idrettfolk fra forskjellige idrettsgrener.
Journalistene med utdanning brukes til viktigere saker...

Koll

over 16 år siden

Koll

De fleste sportsjournalister anvender et dårlig norsk, men det er visst ikke så farlig. Vinje skriver f.eks. "de" istedenfor "dem", pluss noen andre godbiter fra innlegget hans. Men det er jo ikke så farlig, især på en nettside.

kaste stein i glasshus

over 16 år siden

kaste stein i glasshus

Akkurat som Koll skriver "..anvender et dårlig norsk."
Men det er vel heller ikke så farlig på en nettside.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her