Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Scheie i 2009

705

over 16 år siden

705

Lurer på om golfen hører mer til Frode Scheie i 2009? Han fortsetter ihvertfall å kommentere det meste innen håndball og uttaler seg til media til stadighet om både landslag og klubblag, herrer og damer. Hvis han fortsetter i NGF håper jeg virkelig at han får litt press på seg til å markedsføre golfsporten også, det er tross alt der han har et fulltids angasjement, ikke i TV2 eller håndballen. For de som ikke viste om det er han faktisk sportssjef i golfforbundet. Godt nytt golfår!

HenrikFan

over 16 år siden

HenrikFan

Vis mest engasjement for det som er hovedjobben, eller ta hatten og gå!

dritt lei

over 16 år siden

dritt lei

N.G.F kan jaggu finne dem..........god bedring

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Scheie sier opp jobben i 2009. Han får først tilbud om å lede Bækkelagets herrelag i Eliteserien. Det sier NGF er ok, det er jo bare i vinterhalvåret det er noe trøkk. Når han så får tilbud om å bli journalist i VG ser han at det blir litt lite tid til TV2 hvis han skal fortsette i NGF og sier opp. Han fratrer i august, men ingen merker at han er borte før årsrapportering skal skje i januar 2010.

007

over 16 år siden

007

Lættis , Smilende Sam.

Min datter nekter meg å bruke det uttrykket men jeg gjør det likevel her.

(Lættis er et norsk slang-ord basert på ordet «latterkrampe» eller «latterkule» og kan brukes både som substantiv,
verb og adjektiv. Ordet brukes løst om alle morsomme situasjoner, eller situasjoner som er så håpløse at de blir morsomme.[1]
Ellers er det ganske nytt og mest vanlig på østlandet.)

Slappy

over 16 år siden

Slappy

Som tospråklig øst-vest kan jeg trygt bekrefte at dette er et rent provinsielt østlandsuttrykk ;-) . Dog velfungerende...

705

over 16 år siden

705

Mye tull plutselig, men uansett så fortjener golfnorge noe bedre enn idag. Det må da finnes endel kompetente folk med organisatoriske egenskaper sammen med høyt golffaglig nivå som kan fronte golfsporten inn i fremtiden? Føler vi har tatt mange skritt tilbake igjen. Personen trenger heller ikke ha tilholdsted på Ullevål, gjerne hjemmekontor, men bilen som sitt fremste redskap.

???

over 16 år siden

???

Kanskje på tide at ngf finner noen som kan noe om golf?? siden det sportsjef i golf det er snakk om og ikke håndball(frode) eller hopp(jan erik)....??

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Skal noen fronte media så må det være en mediastilling i mine øyne, en slik person har man ikke i NGF i dag.

En sportssjef skal ivareta andre element, der ekspertene strides om fokus skal være på de etablerte, de merellermindreetablerte, de upandcoming eller rekruttene. Slik jeg har forstått det har FS gjort en grei jobb ift rekruttene.

En gang i mellom kan det være greit å ikke blande snørr, barter, egg, melk og mel i ei mølje, det blir generelt ikke bra.

Tror uansett det å fronte/angripe media er en komplisert greie ift golf, som har et meeeeeeget lite nedslagsfelt i Norge.

HenrikFan

over 16 år siden

HenrikFan

Ville bare si at jeg var begeistret for jobben Aalbu gjorde, han skapte synlighet og engasjement i det minste, og resultatene ville nok kommet om han hadde vært mer tålmodig i jobben.

En Aalbutype med engasjement, dyktighet i media, tilhørighet til golf, og tolmodighet til langsiktig stigning i resultatene.
Finnes en slik person?

pepper

over 16 år siden

pepper

Noe av utfordringen her er at vi vet fint lite om hva Scheie faktisk gjør, borsett fra at de fleste synes å være enige om at han har gjort en ok jobb med rekruttene. Han er lite synlig i media når det gjelder golf, mens han er mye mer synlig som håndballkommentator. Og da skurrer det for mange av oss.

Jeg vet om en tidligere idrettsstjerne som fikk tilbud om jobben, men som takket nei pga andre engasjementer og (synlige) jobber. På hans vegne er jeg nå nesten takknemlig for at han sa nei til jobben.

Den Aalbutypen som HenrikFan etterlyser tror jeg ikke finnes, men vedkommende hadde vært en glimrende kandidat. I tillegg må vedkommende være sterk med naturlig myndighet for å kunne stå imot/håndtere/administrere den "svenskinspirerte" sportsdelen i NGF.

705

over 16 år siden

705

Det siste vi trenger er en idrettstjerne. Meget sjelden at den kan kombinere det som trengs innen adm. og org.

007

over 16 år siden

007

705, Smilende Sam skriver nøyaktig det samme som deg, bare i glimrende satirisk form.
Den satiren applauderer vi.

Hvis Åge Hareide hadde kommentert håndball tilsvarende...noe rabalder vel..

Noen som vet stillingsbeskrivelsen til sportsjefen i NGF ?

000

over 16 år siden

000

Aalbu prøvde seg med en golfkommentar i dagens hopprenn fra Bischofshofen. Han fikk rimelig kontant beskjed om fokusere på det han skulle av Arne Scheie.
Omtrent så man hoppet i stolen.

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Fakta om Frode Scheie

Proff
Strukturert
Visjonær
Langsiktig

Han har på kort sikt tilført mye i NGF, det blir bare bedre og bedre.

Stå på videre

Hva sa aalbu i en kommentar?

over 16 år siden

Hva sa aalbu i en kommentar?

Hva sa han da han ble stoppet ? noen??

000

over 16 år siden

000

Han bare humret og lo og holdt kjeft om golf etter det.

000

over 16 år siden

000

Det er reprise på SportN nå hvis du gidder.

007

over 16 år siden

007

Min erfaring med NGF er bare positiv. Flotte representanter!
Møtte sportsjef Aalbu en gang, lidenskapelig kar, han deppet litt da Skarpnord fikk en bogey.

Jeg håper fakta over om Scheie er riktig.
Men, vi vil se golfspillere bak Scheie på TV, ikke håndballmål.

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Først takk til 000,
At Frode kommenterer hånball gjør jo ingen ting, da dette skjer uten at det går utover jobben han gjør i NGF,
Fokuset bør derimot være på den fantastiske jobben han og de andre gjør i NGF på kort tid.
Det er kommet mye struktur, med mål og handlingsplan på kort og lang sikt. Aldri har de vært klarere på hvor de vil og hvordan de skal komme dit.
Det sattses mer en noen gang på ungdomsgruppene, Sammlingene blir bedere og bedere,gruppene blir større og større, rettningslinjene for uttak er klare osv.

Så Frode, vi er glad for å ha deg i golfen,

705

over 16 år siden

705

Jobber du i NGF fakta??? Sjelden man hører noe positivt hverken om ansatte eller NGF generellt. Dette må du virkelig utdype. Kan resten av golfnorge ta feil?

R8

over 16 år siden

R8

Frode gjør en kjempe jobb. Helt enig meg Fakta! Det er de fleste i golf Norge som ikke vet hva Frode gjør! Det er fakta.....

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Nei jeg jobber ikke der men har barn som er engasjert i golf hvorav en er med i en av ungdomsgruppen, med det vi har opplevd der i tillegg til det vi ser gjøres(sett deg inn i det som står på sidene til NGF) mener jeg at NGF gjør ting helt anneledes en det som forumet her generelt ønsker og fremstille at de gjør og ikke gjør.

pepper

over 16 år siden

pepper

Jeg tror fakta har mye rett i sine påstander om Frode Scheies arbeide og kvaliteter, særlig med hensyn til juniorarbeidet. Det er imidlertid vanskelig å se for de fleste av oss, også for vi som er aktive i juniorarbeidet/har barn som spiller turneringer. Det hjelper ikke så mye å lese NGF's nettsider, det er svært begrenset informasjon som kommer der. Nettopp NGF's informasjonsstrategi (hvis de har noen) og mangel på oppdateringer og relevant informasjon på nettsidene deres har jo i lengre tid vært et ankepunkt mot NGF. Og når FS da er mer synlig i media som håndballkommentator enn som sportssjef i NGF er det ikke rart om folk reagerer som de gjør.

La oss håpe at det tilsynelatende langsiktige og strukturerte arbeidet blir synlig for flere etterhvert som resultatene (forhåpentligvis) kommer.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Fakta sine fakta er dessverre bare påstander uten rot i virkeligheten.

Hvis Scheie hadde gjort en fantastisk jobb - eller vurdert å gjøre det - hadde han ikke sittet og kommentert Europacup kamper i håndball mens utøverne spilte avgjørende turneringer. Han hadde heller ikke ignorert klubber utenfor Oslo/Akershus.

Hr. Fakta høres for meg ut som en fyr med en tilknytning til Scheie utover den vanlige.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Denne gangen gikk der raskt før sutreren Smilende Sam la ut sin eder og galle.om NGF.
Jeg har mange ganger lurt på hvem i NGF som har satt han så grundig på plass en gang i livet.
Jeg har etterhvert kommet til at han kun er en av de mange middelmådigheter med ekstrem høy sigarføring som noen sentrale klubber sliter med.

705

over 16 år siden

705

Vi er nok endel som kjenner til det indre liv i NGF og hvis du mener at det er Scheie sin fortjeneste med tanke på samlingene rundt omkring, må jeg bare si at hans fravær også på disse, føyer sin inn i rekken i hans totale fravær generellt. Honnør til en viss dame og etpar herrer på trenersiden som drar lasset.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Nå er det vel klubbene rund i det ganske land som drar lasset. At dette ikke passer inn i endel utagerende skribenters syn på NGF og dets arbeidsform får så være.
Det betyr jo ikke at feilen ligger hos NGF

Lufferen

over 16 år siden

Lufferen

Der er jeg helt nesten enig med Golftraveller.
Noen klubber er med på å dra lasset.
Men jeg opplever vel så ofte at det er den enkelte utøver som drar lasset.
Så henger klubbene og forbundet seg på.
I min forrige golfklubb var det et par eksepsjonelt gode spillere som også var innom og representerte forbundet i turneringer.
Disse fikk ikke et øre fra hverken klubben eller forbundet. Pappa punget ut med full medlemsavgift, betalte alle reiser, og nesten full pris for protimer. Eneste fordel han hadde av klubben var "gratis" rangeballer, men betalte da et "administrasjonsgebyr" på 1500kr for dette.
Jeg ser mange unge golfspillere som er enslige slaver mens de trener seg opp til høyt nivå. Når de så er gode nok henger klubben seg på, og hvis de blir eksepsjonelt gode så henger også forbundet seg på for å sole seg i glansen.

Elgoksen

over 16 år siden

Elgoksen

Også har man de som får altfor mye av klubben og som kun trener når det er felles treninger og som aldri har hatt guts eller vil få guts til å hevde seg på høyt nivå.
Vi har svidd av mange penger i vår klubb på slike.

Mye verre med disse, enn de få som vi også brukte penger på, og som ble veldig gode. (Norsk målestokk).
De hoppet til neste klubb når det ikke ble mer å hente.
Et krav for å satse penger bør være full seriøsitet fra de som deltar og mottar støtte.
Og, litt merkelig at ikke NGF har laget en form for overgangsordninger med økonomisk kompensasjon til klubb som avgir spiller når toppspillere som har mottatt støtte hentes til en større klubb.
Da kan det jo forsvares å avle opp gode spillere.
Jeg ser at pengebruken som VAR i vår klubb står i grell kontrast til Lufferens klubb. En gylden mellomvei er kanskje best.

I dag har ny ledelse skåret ned på uvettig satsing på spillere som ikke satser nok selv.
Takk for det.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Vel. Nå er det slik at enhver sloss for sin egen syke mor (eller barn) og har vondt for å se ting i et større perspektiv.
Denne debattsiden er et typisk eksempel på det ved at noen få mener seg å ha rett i alt.
Verden er heldigvis ikke slik. De aller aller fleste klubber driver etter sunne prinsipper og budsjetter som ivaretar alle komiteers førsteprioriteringer.
Dette er NGFs sitt verdigrunnlag og takk for det.
Avvikerne bør få lov å demonstrere sine ufeilbarligheter før de slippes ut i dagslys.

HenrikFan

over 16 år siden

HenrikFan

Konstaterer nok en gang at synet på Scheies jobb er noe forskjellig her og på Golfsiden.com Der er det ganske stor overvekt av kritikere.
Det virker nesten som en del av skribentene her er ganske samkjørte, om ikke de samme. F.eks.de 4 siste. Storyen fortsetter nesten over i neste innlegg...

Og, Sam er ingen sutrer. Basta!

Rotor

over 16 år siden

Rotor

Mye prat om støtte osv. fra forbund og klubber. Jeg mener klubben ikke skal betale et rødt øre for spillerne (annet enn på lag-NM). Som vanlig klubbspiller synes jeg det er sykt at min medlemsavgift går til bortskjemte drittunger og ikke til å sette banen i stand. Tror ikke det finnes annen idrett der klubben betaler det meste og at det dermed er nesten gratis. Problemet med at det er gratis så gir mange faen, koster det penger blir ikke de som gir faen med...

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Er ikke sannheten mer det at på golfsiden.co så er det in å kritisere alt som har med NSG å gjøre.
Smilende Sam er da er fyrtårn i den lille menigheten og som regjerer på det forumet.
Det gledelige er jo at det store flertallet i golfnorge er glad og fornøyd med de fleste ting.
Er en ikke det så tar en det opp med virkning i klubber og komiteer i stedet for å sutre rundt på bloggen til noen få menigsfeller

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Golftraveller, jeg støtter deg 100% i dine innlegg.
De aller fleste klubber og komiteer jobber veldig bra og har den ydmykheten som skal til for å få progresjon og bli bedere, men alle trenger konstruktive innspill, men husk Rom ble ikke bygget på en dag.

Elgokse hallo!!!!!

over 16 år siden

Elgokse hallo!!!!!

Hva mener du med "overgangsordninger med kompensasjon"???
Skal klubbene begynne å KJØPE spillere fra hverandre ?
Hvem skal betale det da ??
Eller mener du at gamleklubben skal få prosenter av det spilleren tjener inn i sin nye klubb.
Da blir de sikkert rike, hahahahaha.
Elgoksen virker ikke særlig reflektert med sine ugjennomtenkte forslag.

Men jeg er enig med deg i at det er litt for mange drittunger som ikke trener nok til å motta støtte fra klubben.

Elgoksen

over 16 år siden

Elgoksen

Hva tror du skjer i fotball og i andre idretter?
Tror du de idrettene spanderer treningsleire og trenere gratis på spillere, uten at de sikrer seg rettigheter til spiller for en viss tid?

Når en storklubb skal styrke laget sitt så skal de altså bare hente de 2 beste spillerne fra en liten klubb gratis, ferdig utdannet?
Og det er ikke snakk om skifte bare ved nyttår. Klubbskiftet skjer midt i sesongen.
Golf Norge behøver nok litt mer styring akkurat der.

Scheie som kommer fra håndballen vet nok hva som skjer der. Du bytter ikke klubb midt i sesongen.

Men han styrer nok ikke den biten vil jeg tro. Forsåvidt ingen andre heller der. Det er vel ikke så mange andre med toppidrettserfaring der i en i Norge ung sport.

Føvrig fint at Aa.., jeg mener Golftraveller er happy med NSG som han skriver.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Klubben må selvsagt sette krav til de spillerne klubben skal bruke ressurser på, det være seg at de binder seg til satsing over et tidsrom, deltagelse i klubbens aktiviterer mm

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Det er en glede å kunne bekrefte at gjennomgangstonen hos medlemmene både i NGFs mangfoldige tusen, og NGS ca 2000 medlemmer, er rimelig fornøyd med ressursbruken i begge disse organisasjoner.
Blar en litt i sakslister og forslag for de forestående årsmøter i klubbene blir dette helt tydelig.

pepper

over 16 år siden

pepper

Jeg har vært med en del årsmøter i klubben min, og også vært med i styret og aktiv i komitearbeide, men jeg har aldri registrert at verken NGF’s eller NSG’s ressursbruk har vært noe generelt tema i de fora. Slike fora har da normalt heller ikke forutsetninger for en slik vurdering. Unntaket er at NGF’s sportslige del har vært gjenstand for en del kommentarer og diskusjon i klubbens junior/elitekomite, både mht personell, prioriteringer, ressursbruk mv., men da har vi hatt et rimelig bra faktagrunnlag å gå ut fra.

705

over 16 år siden

705

Dette er tull til endes Golftraveller. Prøver du å sabotere forumet med dine NGF frelste påstander. I tillegg så finansierer klubbene og vi medlemmer forbundet, ulike de fleste andre idretter. Overadministrert i tillegg uten å gi spesielt mye tilbake igjen. Nei dette blir bare patetisk. Men send gjerne en mail til alle på Ullevål og be de gå inn å skrive alt skryt som mulig er om dem selv.
Kjenner også til de fleste klubber og der er ikke akkurat NGF nevnt i positive ordlag, hvis de er nevnt i det hele tatt. Det som nevnes er at det er blitt betalt kr. til NGF og dette er en stor kostnad i klubben/ene.
Ellers så refereres det kort om evt. breddesamling og juniorsamling som eks. Line har hatt, der er det ros - da til henne!

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Jeg har tidligere påpekt at noen få klubber sliter med noen høyrøstede personer med store skylapper som tror at bare en roper høyt nok så har en krav på å være forumets sannhetsengel.
Når noen mener ar disse med fordel kan lete etter litt bakkekontakt så går en over til å beskylde andre for å sabotere forumet.

Der finnes ca 200 golfklubber i Norge som trenger hver krone de kan slippe å betale ut, men det er da bare noen ytterst få skrikhalser som ikke ser nødvendigheten av at denne utgiften må aksepteres.

pepper

over 16 år siden

pepper

Jeg begriper fortsatt ikke hvordan Golftraveller kan hevde at
"gjennomgangstonen hos medlemmene både i NGFs mangfoldige tusen, og NGS ca 2000 medlemmer, er rimelig fornøyd med ressursbruken i begge disse organisasjoner."

Hvilke klubbers sakslister og dokumenter til årsmøtene bekrefter en slik påstand?

Elgoksen

over 16 år siden

Elgoksen

Sitat fra Golftraveller.

"Det er en glede å kunne bekrefte at gjennomgangstonen hos medlemmene både i NGFs mangfoldige tusen, og NGS ca 2000 medlemmer, er rimelig fornøyd med ressursbruken i begge disse organisasjoner."

Ja har vi ikke hørt det før fra denne karen.
Han uttaler seg "på vegne" av flertallet av 2000 fra NSG og flertallet av titusener fra NGF.

Også er han supermann på regler og regelrytter.

Når du først byttet nick så burde du kalt deg for Klovn istedet.

at dem

over 16 år siden

at dem

som mener at det finnes "noen få skrikhalser" i golfmiljøet har rett er både synliggjort og bekreftet av signaturen "elgoksen".

705

over 16 år siden

705

Dette ble desverre bare rot. Uansett så håper jeg for golfens del at Scheie blir mye mer synlig i 2009 og følger AKTIVT opp der turneringene foregår i helgene, både junior og norgescup. I tillegg må han prøve å være litt sportsjef aka andre idretter og fronte golf i TV og aviser. Men det er ikke lett så lenge sportsjefer i andre forbund har en helt annen faglig bakgrunn fra sporten de representerer og fronter uttad. Hans faglige tygde er fra håndballen og den får vi høre til gangs og til gangs.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

At alle som steller med sine interesser på alle plan kan bli både dyktigere og mer synlige er like selvfølgelig i golf som i andre intresseorganisasjoner.
Men at det foregår et utstrakt og godt arbeid i landets mange klubber er hevet over tvil.
Det er da ingen motsetninger mellom disse realiteter.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Golftraveller, du kommer med flere selvfølgligheter, men hva slags dokumentasjon har du på dine tidligere påstander om tilfredsheten med NGF?
Eller er det bare løse påstander basert på en ønskedrøm?

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Jeg ser jammen at jeg har fått en ny uvenn de siste dagene - uten å ha vært her.

Kjære Golftraveller, la meg få svare på dine angrep. Du sier om meg:

"Jeg har etterhvert kommet til at han kun er en av de mange middelmådigheter med ekstrem høy sigarføring som noen sentrale klubber sliter med."

Jeg er ikke medlem av noen sentral klubb, har ingen verv og sigarføring er det dårlig med. Jeg baserer mine standpunkter på tilbakemeldinger fra folk i NGF, sponsorer, utøvere fra flere klubber (bl.a. utøvere som er inne i "kritthuset") og tillitsvalgte i en del klubber som utenfor Stor-Oslo. I tillegg kommer de klare faktiske forhold - dvs. at man kan høre Scheie kommentere håndball mens utøverne beviselig er opptatt med viktige kval-turneringer.

Så sier du:

"Smilende Sam er da er fyrtårn i den lille menigheten og som regjerer på det forumet."

Ikke er jeg fyrtårn og noen menighet deltar jeg ikke i.

Videre:

"Det gledelige er jo at det store flertallet i golfnorge er glad og fornøyd med de fleste ting. Er en ikke det så tar en det opp med virkning i klubber og komiteer i stedet for å sutre rundt på bloggen til noen få menigsfeller"

Her tror jeg du tar feil. For min del har jeg tatt opp dette . sågar direkte med NGF. Som en del av ytringsfriheten er det likevel tillatt å ta opp misnøyen utenfor de lukkede rom. Eller mener du at det ikke burde være tillatt? For de av oss som ikke er buddies med Anker-Rasch, Brekke & co som snart har grodd fast i NGF-styret er det trolig lettere å bli hørt her. Mener du virkelig at de mange som er misfornøyde ikke skal ha rett til å si det offentlig?

Til sist sier du:

"Det er en glede å kunne bekrefte at gjennomgangstonen hos medlemmene både i NGFs mangfoldige tusen, og NGS ca 2000 medlemmer, er rimelig fornøyd med ressursbruken i begge disse organisasjoner."

Dokumenter den med noen representative eksempler, vær så snill?

Du minner meg litt om den kinesiske makteliten jeg traff under OL som pekte på to smilende og velfødte barn og sa - se der alle kinesere er lykkelige og har det bra.

Til SS

over 16 år siden

Til SS

Du ser vel av skrivemåten hvem Golftraveller egentlig er? ;-).

Forventer du dokumentasjon fra han?

Dream on.

Hen Bogan

over 16 år siden

Hen Bogan

Jeg ler meg ihjel - her har Frode Scheie selv begynt å skrive i forumet for å rette opp sin tapte ære. Skjerping Frode. Den der er for dum.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Tror vel mer det siktes til en skribent fra Stavanger-området.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

At Smilende Sam oppfatter meg som en uvenn er da synd. Men for all del. Enhver har da rett til å velge sine (u)venner.
Det er da beklagelig dersom mitt forsøk på å synliggjøre hans utrettelige kritikk av det etablerte Golf Norge ikke falt i smak. Men en person som til stadighet kritiserer, får da lett litt (u)ønsket oppmerksomhet.
Det får så være.
At alle har rett til å mene at alle andre tar feil er da en ytringsfrihet som også Smilende Sam absolutt har krav på.
At dette skulle bety at hele resten av Golf Norge, med alle dets variabler, skal sammenlignes med den kinesiske maktelite virker unektelig mildes talt underlig.
Nå tror jeg nok at alle vi som ikke har hatt gleden av å ha omgang med denne gruppen kan leve med også det.
Denne minoritetsgruppens sure oppstøt påvirker neppe det strålende arbeid som legges ned i Golf Norges mange klubber og komiteer.

Elgoksen

over 16 år siden

Elgoksen

"Men en person som til stadighet kritiserer, får da lett litt (u)ønsket oppmerksomhet."

Gjelder det kritikk mot østlendinger også da?

Det er vel pga et ønske om oppmerksomhet.

Du er morsom du.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Bra innlegg Aage, men ikke drikk det niende glasset med himkok før du skriver det neste. Det faktum at NSG synes tingenes tilstand er strålende passer aldeles utmerket med sammenligningen med Kina. Problemet er at de som trenger en sportssjef ikke er dere gutta over 55, men den oppvoksende slekt.....

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Og Golftraveller evner fortsatt ikke å dokumentere sine påstander og unngår behendig temaet.

Ikke akkurat uventet, men jeg hadde forventet en mer voksen oppførsel av folk som ønsker å gi inntrykk av å være voksne.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Hvordan Pepper mener en skal dokumentere at Golf Norges mange medlemmer er rimelig fornøyd med klubbene og komiteenes arbeid er for meg en gåte.

Det er da helt bak mål å kreve at den store majoritetern har dokumentasjonsplikt.

Den eneste dokumentasjon som kan motbevise dette er en massiv medlemsutmeldelse og/eller nektelse av å innbetale kontigenter.
Jeg har ikke registrert noe som tilsier dette.
små krusninger i overflaten er da helt naturlig.

Stein

over 16 år siden

Stein

Var det ikke Aage som hevdet at han aldri brukte andre nicknames? Festlig kar.

Det er to personer på forumet som maser og jager om de som visstnok prater høyt, og som alltid skal ha det siste ordet. Det er Tigerlili og Aage. Men hvem, kjære Aage, er det som aldri gir seg? Og som aldri kan fire på prinsippene? Og som finner på "fakta" for å støtte oppunder meningene sine?

Nuff said

705

over 16 år siden

705

Du snakker plutselig og det glimrende arbeid som legges ned i klubber og komiteer, der tror jeg nok vi alle er enige. Men det var da ikke det saken gjaldt. Det var Scheie og golfforbundet vi snakket om her. Og hvis majoriteten er fornøyd, så har jeg virkelig ikke fulgt godt nok med de siste 20 årene. Jeg kjenner ganske bra til både bredden og ikke minst eliten på alle nivå.

pepper

over 16 år siden

pepper

Golftraveller kom med bastante påstander om medlemmenes tilfredshet med NGF’s ressursbruk, og viser til sakslister og forslag til en del klubbers årsmøter. Når han blir bedt om å dokumentere påstanden sin svarer han bare med det er en gåte hvordan det skal dokumenteres.

Kanskje du bør tenke deg bedre om før du trykker på send-knappen neste gang?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

I de 2 klubbene jeg er medlem i har NGF ikke vært tema ift noen saker på årsmøte/generalforsamling de siste 2åra, vil uansett tro at dette evnt behandles av administrasjonen.

Den ene klubben er flink til å legge ut referat fra styremøter, det har kun vært et par saker ift positiv sparring med NGF som tema i perioden 2006-2008.

Om person A sier "alt er vel" og person B sier "alt er dritt" om den samme saken, begge 2 uten særlig "bevis" så tar jeg begge utsagn med en klype salt eller to.

Fakta

over 16 år siden

Fakta

jeg er enige i at det var Scheie og NGF vi diskuterte på dette forumet, så igjen la oss da vie dem oppmerksomhet.
705 du skriver at du har fulgt med i mange år, ser ikke du da at det har vært en stor endring fra NGF sin side spesielt de 2 siste årene?

Ps
Fakta er meg og i dette forumet skriver jeg kun under navnet Fakta, Skulle jeg se at andre skriver under dette navnet får dere beskjed.

Stein

over 16 år siden

Stein

Synes det er en fantastisk logisk tankegang å ende opp med at Sheie gjør en bra jobb for at medlemmer i golfklubber ikke melder seg ut.

Burde jeg melde meg ut av Norge hvis jeg ikke synes Stoltenberg et co ikke gjør en bra jobb?

Fleip

over 16 år siden

Fleip

Fakta er åpenbart Frode Scheie på forumtur.

scheie er bra

over 16 år siden

scheie er bra

Hvorfor pepre frode scheie? Han er i ferd med å endre fokus blant våre talenter. proffene gidder ikke satse likevel, hvorfor skal scheie reise rundt for å se på dem. ngfs talentsamlinger har for første gang de to siste årene fokusert på fysisk trening og strukturert trening. har tiger blitt verdens beste etter å ha "trent" med å spille to runder i uken? golf har blitt en idrett og utøvere må ta konsekvensen, scheie jobber med dette, så må andre ta seg av pressepleie?

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Fakta er ikke Frode, men en pappa til en spiller i ungdomsgruppen.

Jeg var på et informasjonsmøte for ca en ukes tid siden og der var ALLE i salen som har vært med NGF de siste årene gjennom våre talentfulle posestive til arbeidet som gjøres for tiden i NGF

NGF, Scheie og ikke minst resten av medarbeiderne der fortjener ros i masse vis.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Det er jo lett å bli positiv hvis man er pappa til en håpefull spiller som gjør det bra og har flyt. Og det ville nok flere av oss vært om vi hadde vært i den situasjonen.
Jeg tror nok Scheie kan toppidrett og kan bidra mye den veien selv om han ikke er eller har vært golfspiller selv. Men at hele NGF fortjener så mye skryt høres litt for halleluja ut.
Hadde du nøyd deg med å skryte av Scheie og begrunnet det med konkrete ting han har gjort så hadde det vært OK å høre.

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Jeg har vel vært relativt konkret i noen av mine tidligere innlegg i motsetning til deg.
Hvis man er så misfornøyd kan ikke du eller dere være konkret på hva som gjøres så feil.
Det eneste som fremkommer her på dette forum er at han ikke reiser rundt på turneringer og i tillegg kommenterer noen håndballkamper i desember.

Da har vi forskjellig syn på hva en sportsjef bør prioritere når han starter i ny jobb.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

Fakta.
Du kan bare lære med en gang at det å være enig med mange titusener i golf norge har ingen verdi for de 15-20 skrikhalsene her på forumene.
Det å mene at den overveldende majoritet av golfspillere både har sunn fornuft og god moral er i deres øyne påstander som fullstendig mangler dokumentasjon og er helt feil.
Forstå det den som kan.
Dette nå være den eneste plass hvor en ørliten promille spillere har monopol på all fornuft.
Helt udokumentert.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Fakta har kommet med svært positive reaksjoner på Frode Scheie. Det er flere som har et forholdsvis positivt inntrykk av det han gjør, dog uten Faktas tilsynelatende beundring. Fakta har også sannsynliggjort at han har et bra grunnlag for ihvertfall deler av den positive omtalen han kommer med. Noe av problemet er at det grunnleggende arbeidet til FS ikke kommuniseres godt nok ut til golfnorge. I tillegg er det kjedelig at NGF's sportssjef er mer synlig som håndballkommentator enn som sportsjef i NGF.
Golftraveller kommer med mange store ord og har en form som bare skaper motstand. Skrikhals går rett tilbake til han selv.
Scrambler har noen vettuge kommentarer. I store deler av det sportslige apparatetet hos NGF har det svært stor forskjell i behandlingen av spillere i forhold til om man er Inne eller Ute hos "maktpersonene".
Hvis Frode Scheie klarer å forandre holdningen til en del av det sportslige apparatet og får til en postiv tone også overfor de som er Utenfor gjør han viktig jobb.
Og for ordens skyld, jeg har også noen års erfaring med den sportslige delen i en klubb som leverer spillere til representasjonsoppdrag, ungdomsgrupper hos NGF, har gode resultater i NM etc. Jeg kjenner godt til spillere som både er Inne og Ute.
La oss uansett håpe at det langsiktige arbeidet i NGF som nå ser ut til å ha kommet inn i en bedre struktur vil bære frukter, og hjelpe de enkelte spillerne til å få enda bedre resultater.

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Pepper
Seriøst,Utfyllende og godt skrevet om dine meninger, dette danner grunnlag for en konstruktiv debatt.
Heldigvis er det forskjellige meninger om det meste i samfunnet og det blir konstruktivt når man fremsetter sine meninger på en saklig og utfyllende måte som du nå har gjort.
Jeg støtter deg i at FS kunne være mer synlig i det arbeidet han har gjort, men jeg tror han har brukt tiden sin internt for og få den strukturen vi nå ser har blitt mye bedere og forhåpentligvis VIL hann bli mer synlig i tiden som kommer. Det virker på meg at FS er en strateg som er helt bevist på hvor og når han bruker sin energi.
At han har brukt energi og tid på og komentere hånball i desember måned kan jeg se mellom fingrene på så lenge han gjør en jobb i NGF som viser progresjon og resultater i sitt arbeidet.

Stein

over 16 år siden

Stein

Aage: Det er stort sett bare én skrikhals her

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Litt slemt av deg (Ein) Stein(en) å blande meg og Aage inn i en diskusjon vi aldri har deltatt i. Ellers forstår jeg ikke hvorfor du mener at jeg/vi jager og maser for å opprettholde prinsipper?

Det er neppe noen på forumet som kan påberope seg den hele og ubestridelige fakum. I så fall ville det ikke blitt en diskusjon det hele tatt.

Til slutt vil jeg påpeke at jeg ikke har lest tråden, men skumlest og ikke fattet interesse før du "angrep" og meg og Aage uten jeg kan se noen grunn til dette

Vær så snill å roe deg litt.

Stein

over 16 år siden

Stein

lili: Hvem tror du Golftraveller er? :)

705

over 16 år siden

705

Vi snakker da ikke bare om litt i desember. Han gjør en grei årslønn i TV2. Han er ekspert kommentator innen alt av håndball og figurerer både i klubbhåndballen og landslags håndballen både for damer og herrer hele året. All denne tiden han bruker på dette burde han da frontet på golfen, som sportsjef. Viser til andre sportsjefers uttrettelige engasjement i andre idretter. Fatter ikke at fakta og andre ikke ser den biten som er helt avgjørende. Hva han gjør noen timer på kontoret hver dag, vises kun for de få som dette innvolverer. I tillegg så er det også viktig at våre beste kan ha nytte av en sportsjef, hva sier fakta om det? Har du snakket med disse og hva de synes?

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

705.
Det eneste interressante om dette nå er vel hvordan han skjøtter sin jobb i forhold til kontrakt og arbeidsinstruks.
Dersom dette forumets minoriteters usaklige leserinnleggg skal tas alvorlig står det særdeles dårlig til.
Det er veldig bra at den kjempestore majoriter balanserer disse få avvikerne.

Fakta

over 16 år siden

Fakta

705
Nei jeg har ikke snakket med dem, har du? og eventuellt hva sier de?

705

over 16 år siden

705

Majoriteten du snakker om virker å være i din fantasiverden. Voldsomt nedsettende du snakker om alle som ikke har den samme erfaringen som deg og roser alt høere enn himmelen selv. Det har skjedd en endring fra et et fullstendig fraværende forbund, til en liten forbedring. Men synligheten, kommunikasjon og informasjon utad er forsatt helt fraværende. Til Fakta -noe men ikke nok til å kunne danne en rettskaffen konklusjon, så lenge infoen også utad til spillere ikke alltid er lik avhengig av geografi. Derfor spør jeg.

Golftraveller

over 16 år siden

Golftraveller

At en ny påstand fra 705 skal dokumentere at han representerer noe volum innen norsk golf er ikke bare underlig, men rett og slett helt feil.
I enhver organisasjon vil det være en liten minoritet som kritiserer alt som fungerer rimelig greit og 705 er tydeligvis en ihuga representant for disse.
At disse få avvikere mener at de representerer noe volum av betydning er forsåvidt greit nok, dem om det,- men det er ingenting i hverken norsk golfliv eller volumet på disse sider som tilsier at de har rett.

lei av peanøtthjernen

over 16 år siden

lei av peanøtthjernen

hva i all verden er vitsen med å krangle med norges største beibi? aage/golftraveller er og blir en kjempedust og kommer aldri til å forandre på en eneste forutintatt mening i hele sitt liv.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Er dine påstander særlig mindre feilaktig Golftraveller?

hvor finner du majoriteten hen?

tar du alle som ikke bryr seg med på laget ditt, eller har du statistikker på meninger om NGF som peker i retning av din skinnhellige holdning?

Fakta

over 16 år siden

Fakta

Det er dessverre som ellers i samfunnet noen som ikke tror på ytringsfrihet,
så lenge man argumenterer saklig på sine meninger, må det være tillatt og være uenig uten at man blir satt i bås og kaldt det ene eller det andre.

Man må kunne forvente respekt når man er saklig uenig i denne saken, kom med konstruktive innspill på hva som kan gjøres annerledes for da blir dette en diskusjon som er spennende for de fleste.

Nektarin

over 16 år siden

Nektarin

Men respekt får man ikke av å holde på som dette. Måten Golftraveller ordlegger seg på er ikke spesielt vennlig, og ei heller intelligent er logikken.

Lei semulegrynshjernen

over 16 år siden

Lei semulegrynshjernen

Helt enig med peanøtthjernen.
Aage/lily/golftraveller er nok samme person og like blank i huet som en tom kattematboks.
Fatter ikke at han gidder å klenge seg inn et sted der ingen liker han.
Søk hjelp Aage, selv om det er altfor sent.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg tror ikke Aage/lily/Golftraveller er en og samme person.
Uansett, selv om man er aldri så uenig med den/de omtalte nick/personer er det unødvendig å skrive at de er like blank i huet som en tom kattematboks. Slike beskrivelser slår raskt tilbake på en selv. Innlegg som skrives godt etter midnatt bør man som regel lese grundig gjennom neste morgen og vente med å poste til da.

Pølsa

over 16 år siden

Pølsa

Hold dere til tråden! Dere kan gjerne krangle, men mellom kranglinga kan dere holde dere til trådens mening: For dere som har glemt det: Frode Scheie og hvordan han gjør jobben sin... Hva vil skje med han i 2009? Personlig synes jeg at han er flink. Men noen ganger kan han kanskje gjøre mer for golfen i media, selv om han har ordnet mye med de forskjellige gruppene på landslagsnivå og ungdomsgrupper.

Sponsorer??? Hadde vært et poeng med sponsorer i tider som dette.

Egersundsuppe

over 16 år siden

Egersundsuppe

hallo! jeg synes det er fint at han kommenterer håndball på tv. se på annika: det er ikke slik at fordi hun spilte proffgolf så kunne hun ike gjøre andre ting også. så lenge man får jobben gjort så er det bra. noen tjener ikke nok penger heller og må derfor ha flere jobber. tviler på at det er hans problem men hvem vet. synes han også er en hyggelig fyr med mye bra og si og med mange talenter.

lykke til i 2009 scheie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

duffshank

over 16 år siden

duffshank

jeg har vel omtrent lest samtlige saker om MS som leder i Australia i dag... har ikke sett en eneste sak der det er uttalt noe fra Scheie eller NGF... Hvor er synligheten?

Burde vi ikke skaffe sporten vår oppmerksomhet når det kommer resultater å skryte av? Sponsorene har tross alt gått sin vei...

Koll

over 16 år siden

Koll

En golfturnering består av fire runder. Det har vist seg meget uklokt - særlig når det gjelder norske golspillere - å si noe som helst om sluttresultatet på søndag etter én runde.

But,

over 16 år siden

But,

It is hope in hanging snorr

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Poenget mitt er at det er interesse fra presse for å skrive om at MS leder... men saken blir ikke spesielt spennende når det er ingen som kommenterer den...

Dette er en ypperlig anledning for ngf å promotere og drive selvskryt...

Jeg registrerer at sponsorene trekker seg, og ser kun ngf-ansatte i media når det er snakk om håndball...

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Ikke Scheies ansvar å få pressen til å skrive om MS. Det er noen andre som har det ansvaret.

Scheie har ansvaret for myre annet han stakkars. La ham være i fred sånn at han får ført statistikk for 4 div. herrer Akershus på en ordentlig måte nå !!

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Hvis forbundet skal ha et profflag får de ha noen som er presseansvarlig der... Sponsorene er falt fra og her er vel alle enig i at det er en sammenheng mellom markedsverdi på spillerne (som økes jo mer de er i media selvsagt) og sponsorinntekter...

Skal man ha et lag får man kjøre 100% på det... ellers får vi finne på noe annet..

Kjartan

over 16 år siden

Kjartan

Jeg støtter duffershank. Sportsjef er ikke en skrivebordsjobb med startegidokumenter. Det dreier seg også om å skape blest om golf og benytte de anledninger som byr seg. Det hadde jo vært fint om Scheie kunne bruke sitt nettverk innenfor media til å skape litt blest om golf. Synlighet er viktig for øverste sportslige leder da dette betyr økte sponsorinntekter og mer muligheter. Der som ikke skjønner det jobber sannsynligvis i offentlig sektor og har ikke skjønt viktighetene av inntekter. Scheie har jo ikke greie på golf mens han er veldig god i media og det bør ngf utnytte.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Hvis en trenger en som har god peiling på golf for å coache spillerne ansetter en vel en trener. Når f. eks skihopperne sliter går de neppe til sportssjefen for coaching.
Hvis en trenger en mediafigur/markedssjef el.l ansetter en vel en slik.
Hvis en trenger en sportssjef for å tilrettelegge den sportslige satsingen på elitegolfen ansetter en vel en som greie på administrasjon/organisasjonsbygging/toppidrett og ikke en coach/markedssjef/mediaapekatt.
Skal du selge et produkt til media må du vel ha noe å selge, og sportssjefen er vel ansatt for å bygge opp dette produktet.
Og ja, jeg er ansatt i offentlig sektor.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

merkelig at forbundet da hverkan har coacher, mediaapekatter eller markedssjefer som bringer penger i kassa...

Og produktet er godt nok for å selges til media....

Det er ingen tvil om at det trengs penger for å satse, penger kommer fra sponsorer, sponsorer vil eksponeres.... Det lærer du i det private ;)

Kjartan

over 16 år siden

Kjartan

Når man henter en kjent medeiperson som Scheie hadde det vært lurt å bruke han til det han definitivt er god til, profilere golf i media for dermed å indirekte øke inntektene for så å kunne øke satsingen. Det er spotssjefen media ønsker å snakke med - ikke en media spesialist (han/hun rådgir hva som bør sies og til hvem). Men, det er sportsjefen som fronter. Slik fungerer det i politikken også, det er Stoltenberg som fronter og ikke media rådgiverne. For golfens del er det Scheie eller Anker-Rasch. Dette medmindre NGF er fornøyd med dekningen av golf i Norge. Det kan syntes at så er tilfelle. Og ja, jeg jobber i privat sektor.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Nå kan det jo være at FS tok jobben nettopp for å gjøre det han gjør fordi han synes det er spennende og viktig.

Og ikke for å fronte media.

R8

over 16 år siden

R8

Blir golf spillerne i Norge bedre om FS står å prater med media hele tiden?

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Nei, men det øker sponsorverdien og vil gi større sponsorinntekter og muligheten for å satse 100% på sporten for spillerne..

Status i dag er at hovedsponsoren er vekk og hvertfall 1 på Team Norwau har måttet trappe ned satsingen... Og det hjelper ikke skylde på finanskrisa for det er mange andre særforbund som ror avtaler i land likevel.

Bredde skaper Topp, men det er Topp som skaper bredde... Så man må legge ned litt innsats på toppen også..

Noen må hvertfall fronte sporten i media... FS er en ypperlig kandidat med erfaring her...

705

over 16 år siden

705

Det viktigste er uansett at forbundet ved sportslig avdeling er ansvarlig for å få frem toppsillere i Norge og legge til rette for at disse skal kunne få all nødvendig oppfølging og støtte for å kunne prestere på høyest mulig nivå.
FS er ansvarlig for denne satsingen gjennom sin stilling. Han er sikkert bra på planarbeid etc. Men en eller annen gang må han også fronte norsk golf utad. Det er det minste en kan forlange av en sportssjef. Det er taust som i graven. Hvor mye ferie har han egentlig til gode? Han må da ha brukt opp det meste pluss neste år, i tillegg bruker han nok endel tid i det daglige også til håndballreletaerte ting.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

705: "Men en eller annen gang må han også fronte norsk golf utad. Det er det minste en kan forlange av en sportssjef." Surreprat.

Dersom stillingen til FS ikke innebærer at han skal bruke tida si til å prate med mer eller mindre kompetente folk i media, så kan kanskje ikke all verdens forståsegpåere her inne kreve det heller?

Dersom FS sin arbeidsgiver krever det er det en annen sak.

705:
ditt første avsnitt: bra!
men siste avsnitt: pføy.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

I alle andre idretter er hvertfall sportssjef tilgjengelig og fremme i media av og til.... i golf er det kun håndball han vises for....

Noen må ta ansvar her... ngf eller sportssjef. Enten gjør sportssjef en dårlig jobb, eller så har ngf laget en ræva jobbeskrivelse...

Noen må hvertfall profilere golf, det er vel alle enig i

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Kommentar til R8's innlegg: Blir norsk golf bedre om FS kommenterer håndball? Blir norsk golf mer attraktiv for sponsorer dersom den blir profilert i media? Trenger norsk golf sponsorer?

socket

over 16 år siden

socket

Har Frode Scheie ferie? er det noen som egentlig kan kontrollere hva han gjør i sin fritid? La nå da mannen kommentere håndball på fritiden hvis det er det han vil! Han gjør forresten en glimrende jobb med spillerene i og rundt forbundet om dagen!

hmmm

over 16 år siden

hmmm

Golf er ferie for Scheie, håndball er den eneste jobben han har hatt.
Til han går ut og beviser noe annet

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Har Frode Scheie våknet fra vinterdvale/håndballferie? falt nesten av stolen her når jeg så han uttalte seg om golf på golf.no...

Hickory

over 16 år siden

Hickory

Han har en uttalelse an gang annenhver måned, som regel til golf.no. Samme setningen hver gang.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Det var nok et blaff.... Les bare her:

http://www.oblad.no/article/20090224/BADEBYEN/259145310/1213

jeg trodde han jobbet i ngf jeg?

Hickory

over 16 år siden

Hickory

3 dager keeperskole. Han har sikkert avtalt dette også med NGF at han har ferie igjen. Slik at han kan dyrke egen keeperskole. Nå håper han på mere i samarbeid med Norges Håndballforbund.
Jeg er så lei av den fyren som alltid bare tenker håndball og ikke golf. Feirer har han tydeligvis nok av hele tiden, i alle mesterskap er han og fronter aldri norsk golf.
Jeg hadde blitt flau hvis jeg var hans arbeidsgiver. Er nok noen flau i NGF styre også.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Det er helt forferdelig at FS har andre interesser enn golf, fatter ikke at vi godtar dette.

FS burde gjøre jobben sin, intet annet. Nå aner jeg selvsagt ikke hva jobbinstruksen hans forteller, men jeg skriver hva jeg vil uansett.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

sant nok Apropos... for alt vi vet så kan det hende sportssjef i ngf er en 50% stilling.. det ser hvertfall slik ut.

Igrunn alle stillinger i ngf er vel 50% ? For det er alt for mange folk ansatt der....

kremt

over 16 år siden

kremt

vet dette kommer seint i forhold ttil annet. men var med på keeper skolen hans og kan ikke si annet enn at jeg er skuffet over mange av komentarene. Han snakka med oss om golf i samenheng med HÅNDBALL! Han tenker mye golf men han har jo vært proff målvakt i verdenstoppen! Jeg skal ikke si for mye, jeg kjenner ham tross alt ikke! men både golf og håndball er noe han bryr seg om!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her