Glenn Rype
Hei,
Jeg jobber på Kjekstad, blir neppe helt objektiv her, men jeg kan fortelle litt om hva som faktisk skjer.
I fjor fikk vi en våt og kald mai og juni, dette resulterte i dårlige vekstforhold for den gresstypen vi har. Imidlertid har det vist seg over mange år med utprøvinger at den gresstypen vi har er best egnet på vår bane. Det utviklet seg masse sopp og senere algevekster på greenene. Soppen ble vi kvitt, ikke algevekstene.
Algevekstene etablerer seg på steder det ikke er tykt gressdekke på greenene, her blir det etterhvert gressfritt og dette området vokser om det ikke behandles kontinuerlig med vertikalskjæring mv.
Vi hadde igjennom hele fjoråret kontakt med eliten på området, både her hjemme i Norge og i utlandet. Det har vi i år også.
Etter denne kontakten med laberatorier og planteskoler mv. har vi satt i gang med en rekke tiltak, dette allerede i fjor midtsommer.
Vi ser i år en klar bedring på greenene, men det er fortsatt et stykke igjen. Egentlig er det ingen som skjønner hvorfor algene ikke slipper taket og gresset vokser bedre. Alle andre forhold ligger perfekt tilrette for en god vekst.
Noen mener at greenene har en form for tidsbestemt levetid og at de rett og slett må skiftes ut etter x antall år, dette er ikke noe som er påvist for hva vi vet, men noe slikt kan vurderes. Dette er således grådig dyrt og ikke noe som kan gjøres uten videre.
Jeg må få si at jeg ikke er greenkeeper, men følger med på det som skjer på den fronten og ikke minst på vår bane.
Vi håper på en viss forståelse fra våre gjester, igjennom redusert greenfee og informasjon om det som skjer.
Alle skal vite at vi gjør ALT og litt til for og få løst dette problemet. Resten av banen er i god stand.
Slike som smørje er det ikke lett og gjøre mye med, noen slike vil det altid være over alt. Beklagelighvis.
Med vennlig hilsen
Glenn Rype