Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skoger / Kjekstad

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Vurderer å ta en tur til Skoger og Kjekstad. Noen som kan gi en liten status på forholdene pr. i dag ?

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Spilte Kjekstad sist helg. Ville vært klokere av meg å spise pengene eller gi dem til en måke.

Moneyman

over 21 år siden

Moneyman

Slutt å klage Smørje! Du fikk det billig!

Smørje

over 21 år siden

Smørje

...og det burde vært gratis. Jeg mente ikke å være sutrete - men den banen er virkelig i slapp stand og orden....

KK

over 21 år siden

KK

Skoger bra.

Moneyman

over 21 år siden

Moneyman

Ja, gratis burde det ha vært. Da kunne de som var der opp jobbe uten lønn hver gang Smørje kom på besøk.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Moneyman, jeg tror Smørje forsøker å være ironisk... Men jeg er langt på vei enig med ham - banen er i ussel stand.

Moneyman

over 21 år siden

Moneyman

Smilende Sam:
Du burde ha forstått at jeg tar igjen med samme tone. (:-

Men; ironi med et sannhetens innhold? Er det ironi?

Kjekstad sliter med greenene, men jeg tviler på at klubbens ansatte flirer... De gjør det beste ut av det ved å strebe etter å finne den beste løsningen på green-problemet og ved å gi rabattert greenfee. Korthullsbanen er derimot i strøken stand. Anbefales som en "kjappis" på morgenen eller kvelden.

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Kjekstad var i rotten stand også i fjor og det var i hvert fall ingen rabatt på greenfee da jeg spilte der. Det er faktisk de dårligste greenene jeg noensinne har spilt på. Da jeg kom inn var min første tanke å kreve pengene tilbake, men det var såpass sent at alt var stengt. Kommer aldri til å spille den banen igjen.

Moneyman

over 21 år siden

Moneyman

Jøllegutt, da! Ikke vær så furten! Hvis man tilhører den delen av norske golfspillere som har spilt en god stund, vet man at kvaliteten på greenene varierer. Kjekstad har hatt meget bra greener før om åra og får det sikkert igjen, sikkert til neste år. Noen ganger er det Bærum og Asker og til og med Miklagard som er uheldige med greenene. Andre ganger er det andre baner.

Tipper vi ser Jøllegutt på Kjekstad snart igjen når han hører rykter om fabelaktige greener, hehe.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Hadde det bare vært greenene..... Kom igjen Money-ronny... Kjekstad er ikke noen stor bane selv med super greener.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Kjekstad er en stor bane, dersom man ser i forhold til den stykke land de fikk lov til å bygge banen på.

Kjekstad er en stor bane dersom du liker en god naturopplevelse.

Kjekstad er en stor bane dersom du er lei av "klem til med driveren" baner.

Kjekstad er en stor bane dersom du ønsker å trene med jern / rette slag.

Kjekstad har gjort, etter min mening, en kjempejobb med å få til en av de flotteste rundene i naturen jeg vet om. Men noen mesterskapsbane i verdensklasse er det ikke, og det er det ikke en kjeft i Kjekstad golfklubbb som har påstått heller...

På det tidspunktet som Kjekstad ble bygget var det mye mer strengt rundt dette med at man absolutt ikke fikk bruke dyrket mark osv.

Man skal ikke sparke folk som ligger nede er det noe som heter !

Er det noen som kan gi meg et saklig svar på hvordan forholdene er på Kjekstad, gjerne fordelt på teesteder, fairwayer og greener.

Samt Skoger: hvordan er det der ? Er det ingen som spiller på Skoger nå om dagen som er inne her ?

Moneyman

over 21 år siden

Moneyman

Jeg blir bare så kvalm av den klysete innstillingen til Jølle, Smørje og de andre "Tror-de-har-så-jævla-peiling-gutta". Det er kvalmende og sitte i Norge å høre på "verdensvante" nordmenn rakke ned på sine "egne" baner bare fordi det har blitt bygget et par-tre baner i dette landet som er av "internasjonal standard" (som det heter så fint).

I Norge må vi ta til takke med det vi får og ikke gå rundt å tro vi er så jævlig flott golfland. For det er vi ikke. Det er vanskelig å holde liv i golfbanene pga klimaet. Se bare på superdupre Miklagard. De sliter selv med det grunnlaget de har.

Når alt kommer til alt ligger gleden i å spille golf i det sosiale, i selve slagene og i den gode følelsen når du får det til. Det kan nok hende at det tar litt tid før dette går opp for Smørje- og Jølle-klanen, men når den dag kommer unner jeg de den gode følelsen.

Hilsen (en noe opphisset)
Moneyman

Enig med Moneyman

over 21 år siden

Enig med Moneyman

Har også det inntrykket at en god del her har et så sterkt ønske om å være en del av den store, imponerende verden der ute at man ikke greier å sette pris på det som faktisk finnes her. Norge blir aldri Florida eller California. Gjelder heller ikke bare diskusjon om banekvalitet. Mange ser ut til å være redd for nisseluestempel. Det lukter dårlig selvtillit og mindreverdkompleks. I vår lille karrige nordlige utpost er vi dømt til å tape om vi på alle vis skal bruke andres målestokk på oss selv.

HM

over 21 år siden

HM

Runar
Teesteder og fairways er OK på Kjekstad.
Mange av greenene har dårlig gressvekst. De fleste er ganske hardt dresset med sand de siste to uker i håp om å få de noe bedre til AmaTour i midten av august. Pga. dressingen er de ikke klippet så kort som de skal være.
Enig i at det ikke ser så pent ut på Kjekstads greener, men de fleste jeg har snakket med har ikke noe dårligere puttescore der enn på andre baner.
Det fine med litt stygge greener er at man da har noe å skylde på -;)

Drammen var veldig bra sist jeg spilte der.

Tror du vil få fine runder på begge baner

Glenn Rype

over 21 år siden

Glenn Rype

Hei,

Jeg jobber på Kjekstad, blir neppe helt objektiv her, men jeg kan fortelle litt om hva som faktisk skjer.

I fjor fikk vi en våt og kald mai og juni, dette resulterte i dårlige vekstforhold for den gresstypen vi har. Imidlertid har det vist seg over mange år med utprøvinger at den gresstypen vi har er best egnet på vår bane. Det utviklet seg masse sopp og senere algevekster på greenene. Soppen ble vi kvitt, ikke algevekstene.

Algevekstene etablerer seg på steder det ikke er tykt gressdekke på greenene, her blir det etterhvert gressfritt og dette området vokser om det ikke behandles kontinuerlig med vertikalskjæring mv.

Vi hadde igjennom hele fjoråret kontakt med eliten på området, både her hjemme i Norge og i utlandet. Det har vi i år også.

Etter denne kontakten med laberatorier og planteskoler mv. har vi satt i gang med en rekke tiltak, dette allerede i fjor midtsommer.

Vi ser i år en klar bedring på greenene, men det er fortsatt et stykke igjen. Egentlig er det ingen som skjønner hvorfor algene ikke slipper taket og gresset vokser bedre. Alle andre forhold ligger perfekt tilrette for en god vekst.

Noen mener at greenene har en form for tidsbestemt levetid og at de rett og slett må skiftes ut etter x antall år, dette er ikke noe som er påvist for hva vi vet, men noe slikt kan vurderes. Dette er således grådig dyrt og ikke noe som kan gjøres uten videre.

Jeg må få si at jeg ikke er greenkeeper, men følger med på det som skjer på den fronten og ikke minst på vår bane.

Vi håper på en viss forståelse fra våre gjester, igjennom redusert greenfee og informasjon om det som skjer.

Alle skal vite at vi gjør ALT og litt til for og få løst dette problemet. Resten av banen er i god stand.

Slike som smørje er det ikke lett og gjøre mye med, noen slike vil det altid være over alt. Beklagelighvis.

Med vennlig hilsen
Glenn Rype

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her