Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

The King and I

007

over 16 år siden

007

Vi ser allikevel stadig eksempler på hvor utfordrende ytringsfriheten er.
Internett har blitt en arena for åpne debatter og frie uttrykk.
Det er en styrke for demokratiet at flere kan, og ønsker, å delta aktivt på denne måten.
Men av og til bør vi reflektere over hvordan vi bruker ytringsfriheten. Enkelte opplever å bli uthengt offentlig.
Da er det ikke lett å gå ut og møte sine kolleger eller medelever igjen.
Heldigvis arbeides det aktivt med å verne enkeltpersoner mot respektløse angrep – og uansvarlige avsendere mot seg selv.

Ja

over 16 år siden

Ja

Sikkert

jonag

over 16 år siden

jonag

Vi takker "Ja" for et godt bidrag til ytringsfriheten...

Så på intervjuet med Jonas Gahr Støre og Salman Rushdie der de diskuterte yttringsfrihet. Tror det var Gahr Støre som yttret at man må godta at all form for yttring finnes for å værne om selve yttringsfriheten. Ikke et forsvar for overtramp, men dersom man vil hindre overtrampene vil man i samme slengen fjerne berettiget yttring som ikke er overtramp. Minst mulig regler mener jeg, vi mennesker klarer aldri å håndheve et "sensur"reglement rettferdig. Da blir det fort sensur av person, mening eller sak. Pr def.

Kim

over 16 år siden

Kim

Og med poenget med denne tråden er?

Koll

over 16 år siden

Koll

Ytringsfriheten misbrukes på nettet når omtrent alle der skriver anonymt og under nick. Da blir det altfor lettvint å være deltager i det offentlige rom. Ingen kan bli uthengt eller stå i fare for å miste ansikt eller det som verre er, når man velger å være anonym! Ekte ytringsfrihet innebærer at man tar visse sjanser ved å fronte sin egen mening under fullt navn, og på samme måte respondere mot motstanderne - som også forteller hvem de er.

Ytringsfriheten og debattene på nettet er blitt nærmest en farse på meningsutveksling når ingen av deltagerne vet hvem de andre er, rent personlig. Det blir uforpliktende å slenge ut påstander, når man ikke tør å skrive under fullt navn; bortimot umoralsk. Derfor deltar jeg aldri i avisdebattene på nettet. Men jeg deltar her og på golfsiden.com. Det gjør jeg fordi alle her er anonyme, og da er det dumt og naivt at bare jeg skal skrive under fullt navn. Men jeg skulle ønske at vi alle gjorde det, og at det ble et krav fra redaktører av golfnettsteder at man skrev under fullt navn. Da ville også jeg gjøre det.

Debatter med nick er egentlig meningsløse, og en parodi på ytringsfrihet.

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Koll, debatter med nick er egentlig meningsløse og en parodi, skriver du. Men du står på likevel!

Koll

over 16 år siden

Koll

Nå misforstår du med vilje. Jeg har ovenfor begrunnet hvorfor jeg deltar, på premisser jeg egentlig er uenig i. Det er min trang til å ytre meg som er avgjørende her, selv om jeg ikke liker måten det gjøres på. Men jeg begrenser meg til golfnettsteder.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Vel Koll,
Du må gjerne påstå at det naivt å skrive under eget navn, samtidig som du mener det er dumt å bruke nicks, men det er noe så enkelt som at dersom alle tenker som deg, så vil vi aldri få diskusjoner uten nicks.

jeg har skrevet her inne under eget navn de siste 2 årene, og klarer ikke å se hvorfor jeg ikke skal fortsette med det.
Føler meg hverken naiv eller dum, selv om det har blitt påpekt at jeg er lite intelligent og det som verre er.

Personlig klarer jeg ikke ta meg veldig nær av fornærmelser fra anonyme, selv om jeg gjerne hiver meg inn i diskusjonen med de samme anonyme for å se om det kommer noe ut av dem alikevel.

Dersom du virkelig mener at det er dumt å skrive anonymt, så utfordrer jeg deg til å skrive under eget navn, og bli med og starte en bølge som kanskje kan få seriøsiteten til forumet for de som ønsker å være seg selv.
Uten en bjellesau starter ikke flokken.......

007

over 16 år siden

007

Koll: Opp gjennom historien har berømte skribenter, som har deltatt i samtidsdebatten, skrevet under pseudonym.

Hvorfor tror du de har gjort det?

Digresjon: Jantelovens far, Sandemose, blir ikke feiret hjemme i bygda han kjente best. Meget festlig!

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Jeg deltar her inne for å skaffe og dele kunnskap om golfens verden, det endrer intet om det er anonymt eller ikke.

For de fleste tror jeg det spiller det null rolle, blandt annet for de som har skrevet i denen tråden.

Men om man kun deltar for å slenge dritt fra seg, så har man sikkert grunner for å være anonym.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Vel koll, det er da noen som skriver med fullt navn da.

Desverre er ikke alle like tøffe som Yngve og meg he he ;-)

Stian

over 16 år siden

Stian

Koll : Du får ta tak i sekken og av-anonymisere deg.

Jeg kunne tatt et annet nick og hatt full frihet til å oppføre meg rabiat, men velger å ha såpass mye info tilgjengelig her at de som vil finner lett ut resten av navnet mitt. Dette gjør naturlig nok at jeg ikke bare spyr på tastaturet og trykker enter, men prøver å forholde meg rasjonell og seriøs. En seier for alle :)

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Eneste grunnen til jeg er anonym er at jeg ikke vil at navnet mitt skal komme opp når noen googler meg.

Svært få av innleggene mine her inne gjør seg for all ettertid :)

Og

over 16 år siden

Og

det skal du ha kred for Simen

007%

over 16 år siden

007%

Jeg har skrevet masse under fullt navn, men mest anonymt.
Jeg gjør det som passer meg til enhver tid og det håper jeg andre gjør også.

Det blir mindre dustespørsmål i hverdagen når man er anonym.

Hovedargument mot registrering:
Engangsnickene kan vaere voldsomt morsomme!

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Det finnes da mange som heter Yngve, Stian eller et hvilket som helst enkelt og greitt fornavn her i Norge, så det er omtrent like anonymt som et nick.

Simen som også bruker etternavnet sitt er mindre anonym, selv om det mulig finnes fler med samme for og etternavn...Dessuten kan jeg jo bruke naboens navn om jeg vil.

007%

over 16 år siden

007%

Favoritthappening på diverse forum, fra samme motdebattant:
Dag 1: "007, gå og legg deg, nå holder det!"
Dag 2: "007, ok, bare skriv ..."
Dag 3: "007, ja jeg blir med på en golfrunde."

..knis..

Åse

over 16 år siden

Åse

tigerlili: det har du helt rett i :) Hei nabo!

Stian

over 16 år siden

Stian

tigerlili : Litt fantasi og gyldig bruker i golfbox og du er i mål. Var ikke rocket science å finne ut hva Yngve het til etternavn.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Tigerlilli. Jeg er i den heldige situasjon at det kun er en person i hele verden som heter Simen Fulland, og det er meg.....:-)

Naboene mine ville forøvrig aldri forvillet seg inn på ett golfforum......

Stian har helt rett, så lenge handicap og klubb er korrekt, er det lett å finne ut hele navnet hvis ønskelig via golfbox.

Jeg kunne selvfølgelig valgt ett morsommere nick 007, men navnet mitt i seg selv har vist seg å være morsomt nok.

Hørte varianter er f.eks :

Drunkduck.

El Drunkducko.

eller Fullkvakk.

Zack

over 16 år siden

Zack

Eller hele navnet
Saybut Drunkduck.

007%

over 16 år siden

007%

Hele navnet på portugisisk:
Falamais Bebadopato

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Stian og Simen: Det er ikke alle som bruker golfbox, eller oppgir sitt hcp. Det finnes minst en annen person med samme for og etternavn som spiller i samme klubb som meg.

Åse: Jeg har ikke noen naboer med det navnet, men hvis du har er det kanskje hyggeligere å diskutere over en kopp kaffe?

Uansett; sikkert ikke så vanskelig å finne ut hvem som er hvem, om en har bry og er nyskjerrig nok :-)

Godt Nyttår!

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Zack, saybut har jeg hørt før, men ikke navnet på portugisisk 007% he he :-)

Hen Bogan

over 16 år siden

Hen Bogan

Fullt navn eller navnetilknyttet nick er ok så lenge alle på forumet er saklige. Det er man ikke her. Ergo skjer det ofte at noen finner personen bak nicket, finner ut noe om den personen og bretter ut privat informasjon uten at den informasjonen gjelder ønsker det. Da er det kanskje ikke så gøy å være ikke-anonym lenger - selv opplevde jeg at navn, yrke, arbeidssted og konas navn ble lagt ut her - da ble jeg kvikt anonym....

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Den som ikke forstår poenget med å være anonym på disse foraene, har neppe forstått hvor enormt kraftig verktøy internett faktisk er, og hvor farlig det kan være når noen ønsker å misbruke det.

I det hele tatt synes jeg personvernet er alt for dårlig som det er. Hvis jeg virkelig hadde gått inn for det, ville jeg finne riktig navn på de fleste som har skriver her inne. Jeg ville også finne ut hvor dere bor, hvem dere er gift med, hvor mye dere tjener og alle oppføringene deres i Brønnøysundregistrene.

Koll

over 16 år siden

Koll

Her følger jeg deg ikke GB. For det første er vel IP-adressen det eneste middelet du har for å oppspore hvem avsenderen er, og da må du vel alliere deg med noen med innside-info. Dessuten er det bare på golfsiden.com at IP-adressen oppgis i tråden. For det andre så snakker vi ikke her om "stjålet identitet", som når du blir frastjålet kredittkortet e.l. Jeg har aldri hørt om problemer i den retning for alle de mange tusen som faktisk skriver under fullt navn på nettet. Hvis det er så farlig som du sier, så ville jo alle være anonyme på nettet. For det tredje er jo adressen, kona og inntekten blitt allemannseie, nå som skattelistene ligger på nettet likevel.

Jeg kan ikke forstå at du/vi risikerer noe som helst ved å skrive under fullt navn her. Det eneste problemet er at vi da får mange flere oppslag/treff når noen googler oss, og at folk får vite hva vi mener om golfrelaterte saker. Er det så farlig da? Det er da ikke sensitive opplysninger.

Utover det, så er jeg enig med deg i at personvernet er for dårlig i Norge, men det er faktisk en annen sak.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Jeg vil ikke ha mitt navn på diskusjonssider.
Evnt arbeidsgivere googler for å finne ut mer om personer.
Ofte har man en litt mer løssluppen tone på et debattforum enn man har i en jobbsituasjon.

Hen Bogan

over 16 år siden

Hen Bogan

Koll, så lenge folk trekker inn koner og arbeidsgivere her så er innlegget ditt ganske dumt.

Dessuten; hvis jeg var arbeidsgiver og du søkte jobb ville du nok nøkternt og realistisk sett stilt litt bak i køen basert på din negative og provokative stil, dersom stillingen som skulle fylles innebar teamarbeid.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

De fleste som skriver en del her inne gir bort en del opplysninger om seg selv. Etterhvert vet du hvilken hjemmeklubb de har og hvilket hcp de har. Noen ganger kommer det i tillegg frem at de har spilt den eller den banen eller en turnering en gitt dag, og ved hjelp av golfbox er man ikke lenger så anonym.

Hvilken skade det kan gjøre å skrive under fullt navn? Som du sier, Koll, så er det ikke sensitive opplysninger, og det trenger selvfølgelig ikke gjøre noen skade i det hele tatt.

Men du må huske på at alle innleggene som er skrevet her vil være åpne og kan brukes mot deg i 50 år. Og hvis det er tydelig at man bruker arbeidstiden sin på å skrive mer eller mindre usaklige debattinnlegg, så kan det lett svekke både jogg- og karrieresjansen.

Jeg har selv googlet mennesker som har søkt på jobb hos meg, og tro meg - det skal ikke så mye til før du blir skeptisk. I en utvelgelsesprosess med flere kandidater, kan man fort tape en ønsket jobb hvis man virker useriøs, uansvarlig eller uhøflig. Eller uinteressert. Eller har helt andre meninger eller livssyn enn arbeidsgiver.

007

over 16 år siden

007

Jeg hadde kanskje blitt mer skeptisk hvis jeg ikke hadde funnet NOE om en person...

Litt sånn "stoler ikke på de som aldri drikker"-logikk.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg har brukt eget navn i mange år på begge forum. Det er riktig at det finnes 2-3 nick som mangler all form for sunn fornuft. Det er til å leve med. Sannsynligvis er det samme persom som benytt flere forskjellige nick i forsøk på å virke viktig.

Koll

over 16 år siden

Koll

Muligens er det meg du sikter til Aage. Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke bruker andre nick enn dette, både her og på golfsiden.com.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

GB treffer spikeren på hodet.

Det gjør 007 og.

Aage: Hvis man deler navn med 50 andre er det sikkert lettere å ikke være anonym, slik sett skal Simen ha en viss kred.

Kolls innlegg er ganske rart når man vet hvilke analyser en del arbeidsgivere gjør. Jeg skjønner ikke hva man skulle vinne på å opptre med fullt navn. Kanskje er det ok i et gjennomsiktig samfunn å få lov til å skille privat/offentlig "profil"? Kanskje er akkurat det en egen verdi?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe.

Jeg skjønner at hukommelsen svikter lett når man blir eldre :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her