Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NORSKE GREENER DÅRLIGST I VERDEN

Knurre Knurrik

over 22 år siden

Knurre Knurrik

men ikke på MIKLAGARD. Hva er det som får norske klubber og golfere til å godta å spille på så elendige greener. Selv seriøse klubber som arranger seriøse norske og internasjonale konkurranser har greener som ruller dårligere enn et skamklipt saueskinn. Jeg fåreslår at lederne for samtlige norske klubber tar med seg greenkeperne sine på putte-trening på Miklagard, og ser hvordan det kan gjøres. Gå deretter hjem og gjør likedan.....

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Og enkelte burde ta et kurs i saklighet og seriøse innlegg i et debattforum, for makan til pissprat skal man lete lenge etter.

Alle golfklubber vil gjerne ha best mulig greener. Ikke alle har mulighet til å bruke så mye penger som Miklagard. Ikke alle klubber har så bra grunnlag, og må bruke MANGE år på å klare å komme til samme nivå.

Johhny Puma

over 22 år siden

Johhny Puma

For noe sprøyt Nyrud!

Det er ingen tvil om at "herr Knurrik" har rett i sin uttalelse.
(selvfølgelig litt spissformelert - men det er lov...)

De fleste norske baner har altfor dårlige greener og det virker som om de ikke tørr å tilby "supergreener".

Ta turen til "Söta Bror" og du vil finne "fattige" klubber som tilbyr utrolig flotte greener - og da snakker vi om baner "in the middle of nowhere"

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Etter det jeg kan forstå er det ikke lov til å påstå at noen er bedre enn andre i Norge... Janteloven lenge leve!

Miklagard HAR greener i verdensklasse, og JA, det koster penger å få til en slik kvalitet! Hvis golfspillere i Norge vil ha en slik banekvalitet så er det bare èn ting å gjøre: Betal høyere årsavgift og sett greenfeeprisen høyere!
Golf koster penger, slik er det bare. Ihvertfall hvis man ønsker kvalitet.

Og Søta Bror... De har IKKe greener i verdensklasse "in the middle of nowhere"! De har hyggelige baner med brukbare greener, men ingen toppkvalitet. Baner i Sverige med god kvalitet befinner seg stort sett rundt Stockholm, hvor greenfee ligger på 500-700 SEK.

Hvis vi nordmenn drar til utlandet for å spille på kjente baner er vi plutselig villige til å betale alt fra 1000 til 3000 NOK i greenfee! Men her hjemme skal altså prisen være 200,- og samtidig skal kvaliteten være på topp... Dette er desverre ikke mulig!
Kvalitetsgolf koster penger! Har du ikke noe ønske om bra kvalitet så spill på en billig bane! Enkelt og greit....

Pelle

over 22 år siden

Pelle

Du Knurre, hadde ikke du et innlegg med tittelen "Fy Miklagard" hvor du oppfordret til boikott av banen? Nå sier du at det er fantastisk bra på Miklagard. Skjønner du nå hvorfor prisen er høyere der? Husk også at greenene der holder samme kvaliteten hele sesongen, fra April til November. Er vel ingen andre her i nord som kan matche det?

Gratulerer Miklagard, det er en fornøyelse å spille hos dere!

Knurre Knurrik

over 22 år siden

Knurre Knurrik

Pelle først: det er riktig at jeg oppfordret til boikott av banen grunnet den høye greenfee-prisen, og det gjør jeg fortsatt. Jeg var på Miklagard i går søndag for å se nærmere på vidunderet (for første gang) og må bare bøye meg i støvet for greenene. Men siden jeg ikke synest en runde golf er verdt så mye penger nøyet jeg meg med en tur i området rundt klubbhuset, og en time på putting-greenen. Jeg kikket også i adgangskontroll-boka i pro-shop'en. CA 15 personer hadde betalt greenfee før kl 16. Det blir det ikke mye penger til greenkeeping utav. Jeg håper at Miklagard ikke ender opp som Losby: Vanskjøttet, 70% prisfall på aksjene og med tidenes medlemsflukt (se bare på kjøp/salg sidene her på Scangolf)

Pris kan vi imidlertid diskutere i "Fy Miklagard" debatten. Her ønsker jeg en debatt rundt hva norske baner kan tilby av greenkvalitet. Jeg kommer aldri til å forvente at en 250kr klubb skal opp i verdensklasse det gjelder greenkvalitet, men dt er rom for store forbedringer uten at det trenger å koste så mye mer. Nordmenn ser ut til å godta hårete greener som gjør stabil putting til en umulighet, særlig om kvelden når doggen setter inn, og tidlig om morran når greenene har ujevn fuktighet er det umulig å beregne ballbanen. Det som skal til er riktig jordsmonn, riktig vanning, riktig gresstype og kortere klipp. Ingen hokuspokus, men nøyaktige arbeidsrutiner. En del hobbygartnere som er oppnevnt til greenkepere trenger mer kunnskap, og klubbene en annen instilling.

I mitt golfspillende liv har jeg pga jobb vært bosatt i Canada (langt nord med tøft klima), Skottland, Nederland, Danmark, Italia, Tyskland og Frankrike. Land med rikere golftradisjoner enn Norge. Med få unntak er greenkvaliteten jevngod overalt. Man kan spille mange forskjellige baner uten å forandre putteteknikk. Men i Norge er det enorm forskjell fra klubb til klubb. Har man trent putting hele uka på Ballerud så når man aldri fram til hullet i Bærum eller på Skoger. Nå må Norge komme seg ut av B-pulja, og ihvertfall komme opp på Svensk nivå (vi har da litt stolthet). Og hvorfor skal det koste så mye mer her enn der. Jeg tror nøkkelen ligger i kunnskap og innstilling.

Til Lars Hansen: Uansett hva man skriver her, så er det noen som har stikk motsatt erfaring. Søta bror har både gode og noen mindre gode golfbaner, men i Sverige er golf en stor sport med mye publisitet og mange dyktige medarbeidere. (JAda, noen av dem jobber i Norge). Golfbanetettheten er mye høyere enn i Norge, og noen steder er det kamp om medlemmene.

Jeg har spilt golf på ca 15 baner mellom "Magnor, Karlsstad og Gøteborg. Ingen av dem har hatt dårlige greener. Og jeg velger bane ut fra greenfee-pris, så jeg havener oftest "in the middle of nowhere". Der møter man imidlertid mennesker som er glade i golfbanen sin og vet å ta vare på den. Klubbkvelder med hyggelig samvær og dugnad hjelper til med å holde årsavgifter og greenfee nede.

Når jeg har spilt en runde på en dårlig bane kan det ta år før jeg gidder å dra dit igjen, og sånn er det vel med de fleste. Når konkurransen mellom banene hardner til i Norge om ikke så lenge vil klubber som allerede har oppnådd et dårlig rykte bukke under.

GÅ ut og fiks greenene.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

"Hva er det som får norske klubber og golfere til å godta å spille på så elendige greener." Denne setningen sier rett og slett at norske greenkeepere driter i klubbene (og medlemmene) og gjør som de vil..... Det er, uansett spissformulering, pissprat. Det kan jeg ikke være enig i.

Jeg vet greenkeeperene vil ha best mulig greener. Jeg vet at Kongsberg har jobbet så mye med greenene sine, at man har blitt tvunget til å prioritere vekk andre ting. Hva mener dere om resultatet ?

Skoger har slitt noe jævlig med greenene sine i sommer, og det er da ikke med vilje !!!! Jeg her overbevist om at de fleste greenkeeper "staber" jobber hardt for å få greenene sine best mulig. OG man kan vel ikke påstå at greenkeeperen på Skoger ikke har riktig erfaring ? Han har jobbet mange år på Carnostie.......

"Klubbkvelder med hyggelig samvær og dugnad hjelper til med å holde årsavgifter og greenfee nede. " Joda.... det skulle jeg ønske vi kunne få mer av i Norge også, problemet er at mange dessverre er slik at de gjerne ikke vil betale noe, ikke stiller de opp på dugnad, og de er også de første til å klage. MEN det er selvsagt også noen som er flinke til å stille opp, dette kommer sikkert også ann på hvor i norge det er.....

Jeg er enig med "Knurre" i at vi kommer til å få dårligere tider i "golf-norge", de ser vi allerede. Veksten har stangnert og vi kommer til å se at klubber får problemer.

Klima i Danmark kan ikke sammenlignes med i Norge. Isbrann som dreper gresset (som det i 2001 var store problemer med over hele østlandet, med noen unntak; feks. Kongsberg som var heldig da det var MYE snø) er ukjente problemer i Danmark. Det er derfor man kan spille hele vinteren i Danmark. Jeg synes ikke greenene i snitt er SÅ mye bedre i Danmark enn feks. på Kongsberg, og før du spør: jeg har spilt 30 baner i Danmark, vinter som sommer.

For å ta et eksempel: Rungsted 27.08.02. Er rangert som en av Danmarks topp 10 baner (faktisk topp 5 noen steder). Baneforhold: varierende kvalitet på greenene. Nydresset med klumpete sand og veksttorv. Ingen info om dette før start, ingen fratrekk i greenfee (hverdag kr. 425 dkr.) Meget "rufsete" vedlikeholdt; fairwayer bra, men ikke topp. Semierough dårlig klippet, varierende lengde. Bunkere elendig, 3 forskjellig typer sand, 2 bunkere jeg var i hadde masse løv, stein osv. Teesteder, svært varierende, ikke reparert skader, dårlig gressvekst spes. de teesteder som lå i skyggen (forstårlig).

Men dette er unntaket egentlig, Danske golfbaner er normalt i god stand.

Knurre Knurrik

over 22 år siden

Knurre Knurrik

Uansett hva som blir kritisert på disse sidene er Runar Nyrud inne og forsvarer elendigheten, og dermed gir sitt bidrag til at det aldri blir bedre......

Jeg har aldri hevdet at noen driter i klubbene sine. Lær deg å lese både på og mellom linjene Runar, og sett deg ned og tenk litt før du svarer. Innlegg som er skrevet med hodet under armen blir aldri gode.

Jeg etterlyser SPREDNING av KUNNSKAP om greenkeeping i Norge. Det at en greenkeeper har jobbet på Carnoustie, med andre klimatiske forhold er ingen bakgrunn for å stelle greener på tundraen i Skoger...... Derimot har man på høgskolen i Ås opparbeidet mye kunnskap om greener i norsk klima. Hvor mange greenkeepere har vært på kurs der ?

Jeg vet at man har jobbet hardt med greenene i Kongsberg, så er de da også meget bra, selv om de på lørdag ikke så ut til å ha blitt klipt på en stund.... Jeg var selv medlem på Kongsberg under hele banebyggingsprosessen, fra 6 hulls golfåker via 9 til 18 hulls bane. Vi hadde masse dugnader i tiden får Runar Nyrud ankom fra Hof GK, og derfor er prisene på Kongsberg lave i forhold til kvaliteten på banen.

Men det er mange andre baner i Norge som har eksistert i mange år der greenene er dårlige. Noen av disse klubbene har grønt-personnell som har hatt jobben siden starten, og det virker som driften har kommet inn i et rutinemessig feilspor. Få har klaget tidligere, men framvoksten av nye klubber med ildsjeler og stormannsvyer har introdusert en oppgradering av det vi kan kalle "normalt akseptabel kvalitet". Her synest jeg de klubbene/banene som henger etter bør gjøre noe, eller.......kanskje Nyrud ønsker at de ikke skal gjøre det ??????

Jeg har all mulig respekt for at greenkeepere har en tøff jobb, men klubbene må sørge for å legge forholdene til rette for dem med etterutdanning og nok arbeidskraft. Jeg har lite til overs for klubber som møter en med påkostede klubbhus, fine parkeringsplasser og velstelte blomsterbed og ditto greenfee, for så å by på elendig kvalitet på banen. Jeg drar først og fremst til golfbanen for å spille, ikke se på TV eller spise restaurantmat.

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

OK, Knurre du har flere gode poeng. Kvaliteten på mange greener i Norge er elendig. Dette skyldes sikkert mange forhold, (med fare for å bli beskyldt for å slenge om meg med pisspreik av Rune) nevner jeg lav kompetanse hos enkelte greenkeepere.

Det er sikkert mye man kan gjøre med dugnad osv. men ”...at the end og the day...” treffer Lars H. spikeren fullstendig på hodet når han sier at ”Kvalitetsgolf koster penger!”

Dersom du ikke ønsker å betale for dette så er det selvfølgelig helt greit, men andre må få lov (det er du sikkert enig i). Poenget mitt er at vi trenger alle typer baner, fra jorde til mesterskapsbane og så, kan alle bestemme selv hva de vil bruke penger på.

Personlig håper jeg vi bevarer mangfoldet og valgfriheten så lenge som mulig.

Jeg spilte Miklagard på søndag og må nok en gang konstatere at dette er en praktfull bane og etter min mening verdt hver eneste krone! Jeg stemmer i med Pelle: Gratulerer Miklagard, det er en fornøyelse å spille hos dere!

Mr. T

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Knurre, jeg tror vi faktisk er mer enig enn det jeg tolket det som i begynnelsen... Beklager det selvsagt, det er spissformuleringen din jeg reagerte på.

Jeg begynnte å spille golf i 1997 (sen høst) og var medlemm på Hof. Etter jeg ble medlem på Kongserg har det ikke vært mye dugnader "for alle". Det er en gjeng som har stått på med beising, blomster osv. der oppe (kjempefint), men informasjon ang. dugnadene har som ofte ikke kommet frem til oss "utenbys". Jeg og et par andre har faktisk foreslått at hvis vi får låne en bil så skal vi kjøre rundt på bane å reparere "divots"..... Det har ikke skjedd noe i praksis ennå men....... Vi håper klubben vil ta i mot hjelp. Jeg mener: hvis vi har mulighet til å gjøre dette noen ganger i mnd, så er det tross alt bedre enn ingen ganger ?

Jeg er enig i at man bør strebe etter best mulige forhold, men hvem mener du har elendig kvalitet på banen, og bra klubbus osv ? Loesby var nevnt over, men der har jeg ikke vært ennå.

Samarbeider "greenkeeper skolen" med Ås ? I såfall har 2 eller 3 av staben på Skoger vært der (blandt annet ei jente, men hun har dessverre sluttet og begynnt på lærerskolen.... dumt....).

Det som er problemet hos enkelte er at man skriker før man vet årsak. Greenkeeping er vanskelig ! Skoger har fått mye kritikk for greenene. Hvis man ikke vet bedre så kan man selvsagt få inntrykk av at de "driter i det", men det tror jeg ikke er tilfelle. De har jobbet meget hardt med det, og det har begynt å bli bedre, men ikke bra nok etter min mening (ikke da jeg besøkte banen sist). Men dette tar tid......

Men misforstå ikke, er det noen som fortjener et "spark i ræva" (sorry Suzann, det kan man ikke si på NBC..., og ihvertfall ikke "fuck" huff og huff.), så er det på sin plass.

Jeg synes feks. at greenene på Borre er dårligere enn før. Jeg vet ikke årsaken, for mye jobb med de nye 9 hullene ?

bamsen

over 22 år siden

bamsen

hei !!

Jeg har også sett på, og spilt på baner rundt i verden.

Jeg har også trukket mine konklusjoner, som ganske enkelt er:

gamle baner - også de i england har relativt dårlige greener. Jeg tror dette er på grunn av den kunnskapen man da hadde - som var for dårlig.

nye baner - hvor man har tatt seg råd til å gjøre ting skikkelig 8og moderne) har gode greener.

Så er det unntakene. Det er i hovedsak på grunn av golfernes unnasluntring. Har alle med seg green-gaffel - og blir denne brukt. Så nettop at en av proffene ble tildelt 2 straffeslag for å ikke reparere et nedslag. Dette blir det utrolig dårlige greener av i løpet av et år.

Greenkeepere tror jeg gjør så godt de kan ut i fra de forutsetningene de har fått tilgjengelig.

DPF

over 22 år siden

DPF

Endelig en som nevnte GREENGAFFEL!! Var på Mørk i sommer og rep. 40 nedslagsmerker på en green. Hva kommer dette av? Gir man litt f... når man kommer til "dårlige" greener og blåser i å rep. sitt eget merke?
Eller er det andre faktorer som gjør at man haster videre til neste hull? Dårlig tid? Stress? Bruk denne gaffelen oftere så blir banemanskapet, og ikke minst greenkeepern, fornøyd. Når de er fornøyde hva skjer da? Jo det samme som du selv gjør etter en knallrunde. Man plystrer fornøyd og får lyst til å male veggen hjemme på huset. Eller for banemanskapet sin del; de får lyst til å holde greenene flotte for oss!!

Greengaffel

over 22 år siden

Greengaffel

Husker fra en ferietur i Paris (Greenpark golf club) at man måtte vise frem greengaffel, og ha den i BUKSELOMMA, ikke i bag'en. Den som ikke hadde gaffel måtte kjøpe for 2€ før han fikk spille. Effektivt!

Østfolding

over 22 år siden

Østfolding

Det må da være en selvfølge at man har greengaffelen i lomma og BRUKER den. Enig i at det bør gjennomføres mer kontroll med at man ved første tee har grenngaffel i lomma! Har inntrykk av at gjestespillere gir mer blaffen i å bruke den enn medlemmer som ønsker å hjelpe til med å opprettholde standarden på SIN bane.

jepp

over 22 år siden

jepp

Banen jeg er medlem av har den regelen at hvis du blir stoppet ute på banen av Marshallen og du ikke har greengaffel, må du betale 100,- for en greengaffel som koster egentlig 10,- i shopen. Hvis du ikke vil kjøpe av Marshallen, må du forlate banen. Dette gjelder både gjestespillere og medlemmer.

Ja, jeg er medlem av Miklagard og er stolt av det! Banen er topp!

Are Akkevitt

over 22 år siden

Are Akkevitt

Det fokuseres i flere debatter på gjestespillere opg medlemmers ulike oppførsel på banen. Dette tror jeg er bare tull. Den som bruker greengaffelen på hjemmebanen sin bruker den også når han spiller andre steder.
Enten har man lært å bruke greengaffel eller så har man ikke lært det.
Når man spiller golf utvikler man rutiner. Disse rutinene drasser man med seg overalt, og enten man spiller hjemme eller borte på Miklagard så er nok bruk av greengaffel den samme.
De to medlemmene jeg spilte med på Miklagard i juli hadde ikke greengaffel, men det hadde min kollega og jeg fra Brummunddal.

Mr. Champion

over 22 år siden

Mr. Champion

Dyktige spillere bruker ikke greengaffel.
Det lærte jeg på Miklagard en gang i høst når jeg spilte i en treerfligtht sammen med to medlemmer.
Den ene, Mr. Champion, spilte stort sett på par, med lange høye presise innspill som laget dype skåler i greenen. Men han hadde ikke greengaffel og så ikke på merkene sine engang.
Tredjemann på laget (også medlem på Miklagard, men tydeligvis ikke særlig god kompis med Mr. Champion) brukte demonstrativt sin greengaffel til å fikse ballmerkene til både Mr. Champion og andre som hadde gått før oss.
Det utviklet seg til en ubehagelig tone mellom dem, og som gjestespiller gadd jeg ikke blande meg inn. Jeg tror ikke jeg sa mer enn 30 ord i løpet av de 5 timene runden varte. Håper jeg slipper slike opplevelser en gang til.

H

over 22 år siden

H

Det å ikke skulle bruke greengaffel er jo rimelig tåpelig. Selv proffene bruker dette. Mr Champion hadde tydeligvis for høye tanker om seg selv. Flere klubber bør gjøre som Vestfold Golfklubb, kontollér på hull 1 at alle har det med seg grenngaffel og i lomma. Ikke i noen av lommene på bagen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her