Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Evje Golfbane med 18 hull?

Ole

over 21 år siden

Ole

Skal på "Harry-tur" og planlegger en runde på Evje.
Noen som har spilt der den siste uken? Bra forhold?

olemartin

over 21 år siden

olemartin

Spilte der for 2 uker siden og var veldig fornøyd.
Veldig raske og fine greener, samt morsom bane

Putten

over 21 år siden

Putten

Spilte der på mandag - veldig bra bane med UTROLIG flotte greener. Også de siste 9 som åpnet for kort tid siden!

Skreddersydd

over 21 år siden

Skreddersydd

Spilte der idag for første gang og det var en STOR opplevelse. Morsomt at vi får så gode golfbaner i Norge.
Kjempeflotte greener, vanskelige og lange, men morsomme hull, flott natur, passe tung å gå. ...selv fluene var vennlige.

Eneste lille minus: service i proshop

BANEN KAN ANBEFALES !!!!

Bengt Arne Lien

over 21 år siden

Bengt Arne Lien

Viser til innlegg "skreddersydd" og ønsker å komme i kontakt med deg som skrev at servicen i proshopen var dårlig. Jeg er headpro og driver proshopen som du besøkte. Beklager på det sterkeste ditt inntrykk av min proshop. Det er trist at sånn skjer . Håper du tar kontakt med meg personlig for å høre hva som har skjedd.

Vi har i år hatt en enorm økning i proshopen og veldig mange fornøyde kunder. Vi ønsker alle golfere som ønsker å ta turen til Evje Hjertelig velkommen.

Tlf 90774801 69269063

Håper på raskt svar.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Spilte Evje på lørdag og greenene er nydelige, tilsvarende det de har vært på Miklagard (bortsett fra i år). Fairwayene mangler fremdeles mye, men det må man tåle når banen er ung. Noen gode hull, noen ikke fullt så gode, front nine spiller laaaaangt fra backtee (spesielt pga vinden). Jeg snakket med en veldig vennlig og hjelpsom kar i proshopen, så når de i tillegg får baneguiden fra trykkeriet så er det ingen grunn til ikke å prøve Evje.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Toughloose,

I am curious as to which holes you don't think are that good. You can post here or e-mail if you are not comfortable posting here.

Thanks.

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Brian:
Jeg vurderer hullene etter personlig smak og prinsippet, høy risiko på utspill = belønning på innspill, lav risiko på utspill = vanskelig innspill. Personlig liker jeg også at bunkere og hindre skjærer inn i banen og er noe du skal unngå, og ikke bare være noe som plukker opp bom på fairway.

Jeg spilte banen fra hvit tee og mener at:
Hull 2 var et mindre bra hull, blind bunker på høyre side av fairway og ellers bare rett frem. Hull 3 var håpløst å spille uten baneguide, roughen i innersvingen burde vært annerledes (det er ikke noe jeg bare sier fordi jeg mistet ball her =). Den safeste linjen var å gå med driver over gjerdet. Hull 4 var greit men innspillet var litt kjedelig kunne gjerne vært en bunker på høyre side helt inntil greenen.
Hull 9 har et altfor vanskelig innspill til å være 400 meter langt og "alltid" motvind. Da burde ikke greenen kaste alle ballene til høyre. Dessuten var den "Bogstad-blind", ser ut som den er nærmere fordi bakketopp skjermer for innsyn på hvor greenen faktisk ligger.
Hull 12 var rett frem med et blindt vannhinder som sjelden er i spill, dessuten var hvit tee plassert for langt til høyre. Hull 13, 14 og 15 var sjarmerende. (Men den høyspenten må vekk!) Hull 16 likte jeg rett og slett ikke, selv om det kanskje følger de rette prinsippene. Hva en 4 meter lang greentunge som spytter alle ballene tilbake gjør her skjønte jeg ikke. Hull 17 var et bra hull som belønner og straffer. Hull 18 var motorvei hjem.

Jeg presiserer min bruk av gode og mindre gode hull, det var ikke noe Mikke Mus. En ting jeg derimot syns var trist er at når de har så mange flotte store eiketrær så må disse ble tatt med i banen på en annen måte enn å ramme den inn. Jeg vil ha dem i spill, rydd unna bunnvegetasjon, lag fairwayer med eiketrær i dogleggen og vips så har man et signatur-hull.

Greenene var gode, silkeføre rett og slett! Sånn vi vil ha det. Når banen
får gode fairwayer så vil nok Evje regnes som topp 5 i Norge.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Jeg spilte banen fra hvit tee og mener at:
Hull 2 var et mindre bra hull, blind bunker på høyre side av fairway og ellers bare rett frem.

I agree with about this hole. The bunker is way too blind and should be reshaped to be visible off the tee.

Hull 3 var håpløst å spille uten baneguide, roughen i innersvingen burde vært annerledes (det er ikke noe jeg bare sier fordi jeg mistet ball her =). Den safeste linjen var å gå med driver over gjerdet.

I disagree with you about this hole. You can hit a long iron over the bunker or rock and leave yourself with a medium iron or you can play safe and hit it straight down the middle and have a 150 to 160 to the green. Easy hole if played correctly!!

Hull 4 var greit men innspillet var litt kjedelig kunne gjerne vært en bunker på høyre side helt inntil greenen.

When Jeremy was designing this hole we talked about it for a long time. We discussed a ‘valley of sin’ at the front of the green to stop poor shots from reaching the green but the project manager didn’t think there was enough material in the area to do that. Why would you want a bunker on the left?

Hull 9 har et altfor vanskelig innspill til å være 400 meter langt og "alltid" motvind. Da burde ikke greenen kaste alle ballene til høyre. Dessuten var den "Bogstad-blind", ser ut som den er nærmere fordi bakketopp skjermer for innsyn på hvor greenen faktisk ligger.

If the hole looks nearer than it is then Jeremy has done his job!! I always play it one more club than the yardage. Why should the green not throw everything to the right? The opening to the green is not as tight as it looks and hitting a 4 iron into that green is not too difficult.

Hull 12 var rett frem med et blindt vannhinder som sjelden er i spill, dessuten var hvit tee plassert for langt til høyre.

I agree that it is blind but as you say it is not in play. I have never seen anyone reach that off the yellows or the white tee. Why is the white tee place to far to the right…? Because of the trees? Hit a fade…if you are good enough to play off the whites you should be able to hit a fade off the tee…no?

Hull 13, 14 og 15 var sjarmerende. (Men den høyspenten må vekk!) Hull 16 likte jeg rett og slett ikke, selv om det kanskje følger de rette prinsippene. Hva en 4 meter lang greentunge som spytter alle ballene tilbake gjør her skjønte jeg ikke.

The 16th is a good hole in my opinion. Hit a decent drive and you only have a 9 iron to the green. The tongue you are talking about is called a ‘false front’ and can be used when you bump a ball onto the green or it is used to confuse a player into think they have more green to play with than they actually have. You will not be bothered about it next time you play.

Hull 17 var et bra hull som belønner og straffer. Hull 18 var motorvei hjem.

Did you reach the 18th in two? I agree it is not much of a challenge. Maybe the green should have been tighter to the out of bounds on the left?

My favourite hole is the 11th. I love the green site and again as you mentioned the risk reward off the tee is perfect if you take the straight line over or near to the right hand fairway bunker.

Thanks for your comments.

Brian Phillips.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

For ordens skyld Brian: Min påstand er at det tryggeste slaget på hull 3 er å drive til venstre for bunker, selvfølgelig kan man spille et jern ned i svingen, men jeg anser det som mer risikabelt med tanke på OB og tykk rough, dessuten så tar man da med bunker i spill.
På hull 4 savnet jeg (tror også jeg skrev) greenbunker på HØYRE side av greenen.
Angående hull 9 så er vi nok rett og slett bare uenig, jeg syns ikke det er rettferdig at ballen renner av en green på et så langt par 4 hull.
Hull 12, jo jeg burde vel klare å fade driven min, men hvis det var hensikten med å plassere tee-boxen der, så kunne linja vært dekket av litt mer enn et pistrete bjørketre.
Hull 16 sa jeg at jeg ikke likte, det var "rotete" og virket noe improvisert, selv om det kanskje er rettferdig nok.
Par 3 hullene var bra, med hull 8 som det minst bra av dem.

Nei jeg nådde ikke 18 på to, slicet meg opp i roughen, kom meg greit ut og satte innspillet 1 meter fra koppen for birdie...

Det virker som om denne banen også er bygget på mye leiregrunn, og med samme entreprenør som Miklagard. Nå er vel klimaet noe bedre, men spørsmålet er vel om ikke også Evje kan forvente at greenene kan få en dårlig sesong etterhvert?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Toughloose,

Sorry, I didn't read your post correctly about hole 4. Yes, I totally agree with you about the bunker on the right. In fact I wanted a bunker on the right but Jeremy thought that the two fairway bunkers were enough. I like the hole but I do not like the drive, as I find it difficult to focus on anything...there isn't anything to focus on!!

The 5th at Merion Golf Course (US Open) has a bunker on the right as you mentioned with a stream on the left it makes you twitch when you have to play the approach the hole and I argued with Jeremy using this hole as an example. However, I still feel it is a good hole.

I am not sure why Jeremy put the tee so far across on the hole. Did you know that trees covered the whole of the 12th and 13th fairway before clearance?

Hole 16 is a difficult one to judge as the stream wasn't allowed to be moved by the kommune. I don't really like the bunker on the bank there and personally would have made it half that size or maybe not even had a bunker. But again not a poor hole just not a great hole...the green is fantastic, in my opinion.

It is strange you mention the Par 3 8th. I wanted to bring the tee back as far as we could and make a short par 4 but no one else wanted that. It is not much of a par 3 as there is hardly any strategy on the hole. You just hit and hope you get a good strike and have the right club not much else, but at least they have a long par 3. I think the par3's are some of the best in Norway.

The area is built on a clay based soil and no doubt some more drainage might be needed on some areas or even a top dressing program on the faiways needed. As to the greens, we never ever know in Norway...it all depends on the weather and the type of snow coverage we get.

Brian.

Ping

over 21 år siden

Ping

Flott bane og flotte omgivelser. Utrolig flott å slå ut på nr 15 nede ved Evjesund en sen sommerkveld. Anbefales!

Nick

over 21 år siden

Nick

Jeg spillte Evje i sommer, og ble kjempebegeistret. Flott at det blir byggd baner av av en slik standard uten at det må koste fletta. En av østlandets aller beste baner. Enig med deg Brian. Hull 11 er en perle av et golfhull. Gratulerer Moss og Rygge golfklubb.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her