Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Det er gøy!

dame på 51 år

over 16 år siden

dame på 51 år

Jeg har sittet og lest noen tråder i jula. Her er det mange visdomsord.
Men også mye tullprat.

Slik jeg forstår noen tråder så vil klubbene gå konkurs neste år. Jeg er medl. i en av klubbene i kommunen jeg bor og sløser bort pengene mine ettersom jeg er medl. i en stor klubb.

Jeg ble bitt av golfen for ca. 10 år siden gjennom ett golfkurs på jobben. Vi var ca 20 som startet på GK og halvparten fortsetter + noen barn og ektefeller, som har kommet til siden vi gikk på kurs.

Her i Akershus er det veldig mange klubber å velge mellom. Det er heldigvis korte avstander (Hurdal - Vestby eller Nes -Bærum for å ta utkantkommunene rekker vi fram på en time - uten rushtida) Jeg har valgt klubben nærmest bostedet mitt. Andre alternativet var klubben nærmest jobben. Grunnen til det er at jeg vil spille mest mulig.

Hvis du ikke velger banen som gjør at du kan spille mest mulig vil jeg anbefale deg til å sjekke litt rundt i klubbene. Bruk nettet og snakk med folk. Prisen er kanskje avgjørende i såfall styr unna de dyreste -
Betyr miljøet mest så velg en av miljøklubbene. Ønsker du å utvikle deg mest mulig som golfspiller så velg klubb med en coachende pro, som du trivels sammen med. Etc. etc.

Jeg håper flest mulig velger klubber i nærmiljøet - så kan du kanskje beholde klubben og golftilbudet lengst mulig. Det blir økonomisk tøft for mange klubber. Sannsynligvis har mange meldt seg ut av klubbene nå i desember flere enn de tradisjonelle 10-15% av medl.massen. Sponsormarkedet har tørket og arbeidsledigheten vil stige utover året.
Finanskrisen vil bestå i ett par år framover og derfor er det viktig å støtte opp om nærmiljøet. Du vet hva du har, men ikke hva du får.....

God jul

Kubein

over 16 år siden

Kubein

At noen klubber går konkurs må jo skje før eller siden. Det er ingenting vi kan gjøre med det. Det er rett og slett for mange baner og for få spillere. Klubbene har satset høyt og regnet med at medlemsmassen skal øke hvert år, i stedet så har antall nye golfspillere stagnert og klubbene sliter med tilvekst av nye spillere og får problemer.
De klubbene som sliter kan ikke reddes av medlemmene alene, ikke på sikt ihvertfall. Det er som å gis paracet mot beinbrudd, det lindrer smertene, men leger ikke skadene.
Jeg synes at klubbene bare kan gå konkurs, så kan man få luket bort de dårlige banene. De gode banene vil alltid overleve, uansett.
Jeg har spilt så og si alle banene på østlandet, og det er mange av disse banene som ikke fortjener å overleve. De er rett og slett for dårlige.......

God jul

???

over 16 år siden

???

Trist hvis de fleste går konk. Etter det jeg forstår er det kanskje en klubb (Ålesund), som er langt inne i faresonen. Valdres, Trysil, Elverum og Rena klarer vel seg i år får vi håpe. Noen av de nye prosjektene sliter vel mer enn de gamle ser det ut til. Ett par av disse er vel kun luftslott, selv om arbeidet pågår for fullt med å bygge banene.

Ja, Kubein. Skal vi se på hva folk mener om banenes standard er det vel ikke en eneste bane i Norge som har livets rett. Men det vil bli trist..., derfor er jeg uenig i at disse ikke har livets rett.

PS- det ble ribbe til middag også i dag........... god jul

Kubein

over 16 år siden

Kubein

Det er forskjell på Miklagard/Losby/Bogstad og Krokhol/Aurskog/Asker

God jul

Aage

over 16 år siden

Aage

Det skal mye til at utkantbanene går konkurs. Da er det i tilfelle en villet konkurs.
Går det dårlig så prøver en først en gjeldssanering så dekker medlemmene resten enten med lån eller med ekstra innskudd. Lokalsamfunnet vil ha banen sin.

Men at det er kraftig overetablering rundt våre største byer er en helt annen sak.

Uenig med Aage

over 16 år siden

Uenig med Aage

Utkantbanene er de som sliter mest. De har for dårlig medlemsgrunnlag, og utkantene har heller ikke så mange rike sponsorer.
Skal føsrt noen baner gå konk så BØR det være baner i overetablerte områder, men verden er ikke ideell.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er helt greit å være uenig med meg. Mange her har det som prinsipp.
Det spesielle med de utkantsbaner som lokalsamfunnet vil ha er at de ikke trenger sponsorer.
Sponsorer er kjekt å ha, men behovet på bygda er lite. Der er det nok av velsituerte medlemmer.
Noen lever godt på å melke fattige bymennesker som ikke har råd til normale medlemskap der de bor.

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Aage:
Kan du definere en sponsor for meg?

I TYGK hvor jeg står medlem er min påstand at en sponsor ikke bidrar med noe som helst utover oss vanlige medlemmer.
De betaler for tjenester eller tilgang på bane og klubbfasiliteter med proer og ledelse, helt på lik linje med oss andre.
At de er med å øke omsetningen for klubben er derfor innlysende, men at de gir ved dørene er langt fra hvordan jeg oppfatter det.

Men dette er jeg vel allene om å mene, så da ser jeg frem til din definisjon på hva en sponsor er Aage.
Kanskje det finnes flere typer sponsorskap, også noen med ekte patriotisk fet lommebok som faktisk bidrar med kronasje eller utstyr til klubben.

Jørgen Lund

over 16 år siden

Jørgen Lund

Aage er som vanlig totalt på bærtur.
Hva mener du med (((Det spesielle med de utkantsbaner som lokalsamfunnet vil ha er at de ikke trenger sponsorer))). HVEM er lokalsamfunnet ?
Jeg bor på bygda i helgene og i byen i ukedagene og er medlem på golfbaner begge steder.
På bygda er det bønder, butikkmedarbeidere, bussjåfører og fiskere, mao svært få med velsituerte lommebøker som spiller golf. Rikingene bor i byene hvor de jobber som advokater, bedriftsledere, leger, tannleger, eiendomsmeglere, finansrådgivere osv, og bruker gladelig titusenvis av kroner på golf og andre hobbyer. Følgelig er det mange med god råd som spiller golf på gode baner i byene, mens bygda må gjøre det beste ut av kjipe budsjetter.
Bygdebaner har ofte få naturlig tilhørende medlemmer og bæres hovedsaklig av sponsorer og noen har i tillegg god nytte av fjernmedlemmer, mens sentralt beliggende baner får både i pose og sekk.
Definisjon av en sponsor er en som støtter klubben med penger eller materiell mot å få lov til å profilere seg på golfbanen vha skilt, plakater og flagg
Små bygdebaner kan ikke kreve allverden i innmelding og årsavgifter, og sponsorinntektene dekker en vesentlig prosentdel av driften.
Så igjen, Aage, du farer bare med tomt snakk.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er alltig artig å se hva enkelte kan lire av seg. Så også med Jørgen Lund.
Jeg er veldig sikker på at utkantklubbene vil klare seg godt fremover. Der er fremdeles klubbengasjement og dugnadsånd fremtredende. Medemmene vil rett og slett ikke tillate noe annet.

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Fikk du en urimlelig oppgave av meg Aage?

Hva er din definisjon på en sponsor?

Forstår av dine tidligere innlegg at du spller mer golf enn de fleste i norge og anntar derfor at du har det OK.
Forstår det også slik at om en ikke har en naturlig tilhørighet til en klubb eller har lang avstand til flere klubber og derfor velger å stå som fjernmedlem; da er man en snylter.

Kan du være snill å definere en snylter for meg også?

Takk skal du ha Aage:
Du svarer jo stort sett nokså konkret på det meste her på forum, så jeg regner med at det går greit denne gang også.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er tydelig at enkelte trenger et lesekurs.
Det er stor forskjell på å ikke ha behov for sponsorer og ikke ville ha sponsorer.
Alle klubber vil alltid finne anvendelse for flere midler, men gjør en seg avhengig av så flyktige inntekter som både sponsormarkedet og greenfee spillere representerer så lever en et farlig liv.
Alle vil nok se etterhvert at det sunne bygdesamfunnet vil evne å ta vare på de klubber en ønsker å ha.
At noen klubber med nærhet til store sentra vil slite er helt åpenbart fremover.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Det er ikke så uvanlig at tannleger, bedriftsledere, advokater, psykologer og andre akademikere er medlemmer i golfklubber på bygda. Å sette likhetstegn mellom tykkelsen på lommeboka og yrke stemmer heller langt fra alltid.

Om man snoker litt i skattelistene, Fyy, så er det ofte både deltidsbønder, fiskere og pjokken som har arvet fars lille dedrift eller startet opp selv osv, som har den størtste formuen, og romsligest økonomien. Dette er folk som har jobbet flittig siden de var 15-16 år og ikke har pådratt seg studiegjeld. (de aller fleste jeg kjenner, har bra inntekt og stor formue. I tillegg er ikke bokostnadene så høye som i Oslo-området)

Dessuten hvis bygdebanen er den eneste i mils omkrets er den elsket av alle som ønsker å spille golf, og i min hjemmeklubb har det ihvertfall ikke manglel på sponsorer. Overalt er det plakater skilt og vimpler fra forskjelleige bedrifter, både fra bygd og by. I tilleg har hjørnesteinsbedriften i bygda nærmest bygget denne flotte banen for oss.

I sesongen er ofte parkeringsplassen full av biler. Mange er medlemmer med eller uten andel, mens andre er velkomne greenfeespillere som nok legger igjen en god del penger som kommer klubben til gode.

Kanskje slemt å si det men det finnes baner i urbane strøk som ser ut som et beitejorder for sauer....

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

tigerlili: Hvis du tror skattelistene viser deg alt får du bare tro det.

Slemt å si det? Neida. Hvilke baner tenker du på spesielt?

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Einsteinen, selvsagt vet jeg at skattelistene ikke viser alt, men de viser ikke for lite. Folk har svært ofte mye mer en det som kommer fram der.

Joda slemt.. fordi jeg ikke ønsker å henge ut baner (mine bekjente er medlemmer av), dessuten kan det tenkes at forholdene er blitt bedre i det siste.

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

Du er ikke så tøff når det kommer til stykket :) Få høre hvilke baner du syns ser ut som beitejorder. Skal man være kritisk på norske baner så er det jammen ikke mange gode golfbaner vi har. Vi får ta vare på de vi har. Du er vel medlem på en av norges korteste baner så du har ikke så veldig mye å tøffe deg for :) Men utsikt, det har du. Banen er vel bob bob

Aage

over 16 år siden

Aage

Det tar ikke lang tid før han med sin ene stein deler sine fantasier med oss.
Nå også som allviter.
Akk ja sann.

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

Allviter? Er det med deg da? Jeg ville bare høre om hun hadde noen spesifikke meninger eller om det bare var standard eder og galle mot de som bor i "urbane strøk".

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Har aldri påberopt meg å være tøff. Spyr ei heller eder og galle mot urbanister.

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

Hva kaller du egentlig dette da? :)

"Kanskje slemt å si det men det finnes baner i urbane strøk som ser ut som et beitejorder for sauer...."

Aage

over 16 år siden

Aage

Nå er det ikke min mening å svare for Tigerlili.
Men siden han med steinmangel spør på forumet er svaret på hans spørsmål: Sannheten.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Einsteinen:

Er det du siterer å spy eder og galle mot menneskene i urbane strøk?
Forstår du ikke at jeg mener enkelte baner?

Selv sier du jo: " Skal man være kritisk på norske baner så er det jammen ikke mange gode golfbaner vi har"
Du er jo på langt vei enig...

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

Hehehehe.

Jeg ser ikke poenget med å nevne det. Vi har enda flere baner på bygda som ser slik ut så jeg ser virkelig ikke poenget.

Det er liksom ikke noe vits å klage på banekvaliteten. Det er pengene som rår og i Norge har vi ikke for vane å bygge anlegg til 20-30-40-50 millioner. Dugnadsbaner forblir dugnadsbaner.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Du ser ikke poenget med å nevne, og jeg ser ikke pointet med å svare nærmere. Dette blir rett og slett for dumt..

Sorry!

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

Helt enig. Det var dumt sagt av deg.

dame på 51 år

over 16 år siden

dame på 51 år

Hva er din definisjon på utkantbane?

Min er en bane, som det er kronglete å komme til med reiseveg mer enn 60 min. fra sentrum av de store byene (Oslo, Tr.h, Bergen, Stavanger) Pga. rushtrafikken er de fleste banene også i Oslo/Akershus utkantbaner.

Andre har kanskje andre oppfatninger.

PS. Som medl. i en utkantklubb med ca. 25% av medl. (vi er over 1000 ) som bor i banens kommune trenger vi også sponsorer - husker jeg ikke feil utgjør det ca. 1/3 av inntektene. Er redd det blir noen færre avtaler til neste år. Det koster det samme å drifte en bane uansett hvor den ligger i landet.

Kubein

over 16 år siden

Kubein

Da er det lenge siden du var i Oslo.. Kjørte kanskje hest og kjerre sist du var der? :-) Både Losby, Hauger, Bogstad og Grønmo når du fra sentrum godt under en time fra sentrumskjernen i rushtiden. Grorud regner jeg ikke med som fullverdig golfbane..

Utkantbanene på østlandet som sliter eller kommer til å slite i nær fremtid er Nes, Krokhol, østmarka, Aurskog, oppegård ..sikkert flere også. Hvis man ser på hvordan aksjene har utviklet seg i golfklubbene på østlandet, så sier det seg selv at det går galt snart

dame på 51 år

over 16 år siden

dame på 51 år

Jada Kubein. Det er svæææææært lenge siden. Jeg brukte 1,5 time fra Lillestrøm til Kolbotn i juleuka.

PS. Snakker du generalt om disse klubbene eller vet du noe annet?

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Aage er vist den klokeste her på forum, noe annet kan ikke være mulig.

Det gis svar i hytt og pine på de fleste spørsmål som stilles i de ulike fora her på scangolf, men sjelden gis det svar på hva det spørres om.

Har innrykk av at de som gjemmer seg bak et navn, F.eks Aage umulig kan være en som tørr stå for sine meninger og oppfattelser om hva en egentlig står for.

Aage blir stilt ovenfor ganske enkle spørsmål om hva han definerer som en snylter, samt hva en sponsor er. (Hans (eller hennes) mening)
Det er ganske lett å la være å gi svar.
Det som forundrer meg mest er at kun en i hans fravær har gjort et bittelite forsøk på å svare.
Men, det er Aages oppfattning som hadde vært spennend å høre.

Om jeg har oppfattet Aages liv og velbefinende rett er han på ingen måte en snylter.
Han står som hovedmedlem i mange klubber som han selv har uttrykt det og da anntar jeg det kan være +/- 10 klubber.
Med 300 spilte runder i året og 10 hovedmedlemsskap gir dette et snitt på 30 runder i året på hans egen hjemmebane.

Synes ikke 30 runder i året på hjemmebane er spesielt mye. Det representerer antagelig et greit snitt for en passe aktiv spiller.

Men det hadde vært greit om du kunne svare på mine nå for tredje gang stilte spørsmål Aage, men det er kanskje vanskelig å finne en forklaring som ikke går på tvers av alle dine tidligere innspill om snyltere, og hva sponsorer er verdt for den enkelte klubb.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Hvor har Aage fortalt deg og resten ag golfnorges befolkning at han er hovedmedlem pluss/minus i 10 klubber. Vær så snill, ikke la fantasien løpe løpsk, Lawinth.

En sponspor er en person eller bedrift som ønsker å reklamere for de produkter, eller tjenester de kan tilby. Noen bedriftseiere har selvsagt personlig interesse av å støtte golfidretten/fritidsaktiviteter.

Om noen klarer å se noe negativt i dette er uforståelig. Om noen ønsker å skyte overskuddet inn i idrettsammenheng, så må de som ønsker dette være velkomne!

Giftekniven

over 16 år siden

Giftekniven

Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!! Lili og Aage er kjærester!!!

Utkantspilleren

over 16 år siden

Utkantspilleren

Aage: Hvor mange utkantbaner i Norge har ikke sponsorer?

ref sitat fra Aage:
"Det spesielle med de utkantsbaner som lokalsamfunnet vil ha er at de ikke trenger sponsorer. Sponsorer er kjekt å ha, men behovet på bygda er lite. Der er det nok av velsituerte medlemmer."

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Det er vel her Tigerlilli (eller Aage i kjole) gjør sin entre, og med gode replikker gir et saklig og velfunderende svar på spørsmålet som ble stilt.

Jeg er like imponert over kjæresteparets (Det er jo dokumentert så det holder for meg over her) evne til å lese og skrive.
De, om de svarer, svarer i hytt og pine, eller sagt på en annen måte er mindre interessert i hvem spørsmålet ble stilt til og hva det "dreite" seg om.

tigerlili:
Når var det Aage skrev at han var medlem i mindre en ti klubber?
(Dette spørsmålet ble rettet til HØNA og ikke egget)

Aage

over 16 år siden

Aage

Siden det stadig dukker opp nye nick som ikke vil, eller kan, lese så får vi ta dette for siste gang.
I en veldrevet klubb er sponsorer kjekt å ha.
En veldrevet klubb vil aldri stille seg i en situasjon som gjør en avhengig av så tilfeldige inntekter som sponsor og greenfeespillere representerer.

Enda et nytt nick

over 16 år siden

Enda et nytt nick

Hvordan tror du golfklubber som mangler investorer har råd til å drive banen? Har man laget en golfbane på lånte midler må man ha inntekter. Da må man ha sponsorer. De aller fleste norske klubber har det.
Vi har veldig få baner i Norge uten lån, og disse har også sponsorer.
Om de fleste norske klubber er avhengig av disse for å kunne eksistere er en uinteressant diskusjon, og en diskusjon der vi trenger innsyn i regnskapet til klubbene. Men udokumenterte påstander er vel du mest kjent for :)

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Knallbra svar Aage!
Det var litt om hvordan klubbene bør forholde seg til sponsorer og greenfeespillere.
Jeg kan desverre ikke se at det er noen som har bedt om å få dette konkretisert.

Du er vel ikke avhengig av briller Aage. Tror du må slippe de ned mot nesen og ikke la de hvile oppe på pannen. Da tror jeg både du og tigerlili vil komme bedre ut av tolkningen av det som skrives her på forumet. (;-
Kanskje dere da lettere vil kunne svare på det det spørres om.

En liten komentar til ditt siste innlegg eller svar på...?

I min klubb er de tilfeldige greenfeeintekter i størrelsesorden 2,5 mil pr år. For min klubb en ikke helt ubetydelig inntekt, men for deg antagelig en relativt usikker og ikke ubetydelig del av budsjettet.
Sponsorbidragene som det ofte kalles ligger noe lavere og jeg må be om en viss tolleranse og at mine overslag her må få rom for et lite avvik +/- 50.000.000 kr.

Mulig at dette hørtes lit vel romslig ut for en kalkyle Aage, men jeg har prøvd å oppleve deg som en resurs med mye kunskap å dele om deg med, men når selv de enkleste spørsmål ignoreres og omtolkes til noe dustete og lavmålt; da vet en liksom ikke lenger om du er kjæresten til tigerlili eller om det er du som har alle innleggene her på forum.
Ja,... bortsett fra yngve da, han vet jeg hvem er.

Venter fortsatt på svar på mine tre ganger stilte; to spørsmål

c

over 16 år siden

c

Da har vel TYGK en rimelig god dekning for det meste :) selv om jeg tolker talene litt så tviler jeg på at du har fått dem fra klubben,,,

c

over 16 år siden

c

Det var forresten en med ett annet nick enn det du opererer med nå som gnagde like mye som deg på ubesvarte spørsmål.... er det en sammenheng tro??

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Du har helt rett, C

Det er her rom for fri tolkning, og jeg har ikke tallene fra klubbens regnskap for året, bare resultatet.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Lars, ikke nevn meg i en diskusjon med Aage er du snill, da vil han bare male om hvor dum jeg er og mine lite intelligente innlegg på forumet.

forøvrig tror jeg c sikter på at du skrev 50 millioner kroner i sponsorinntekter..... det var vel ikke meningen, var det vel?

;)

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Unskyld Yngve, det var ikke meningen å bruke deg, men vet jo ikke hvem andre på forumet er, så det kan strengt tatt være samme person alle sammen, bortset fra aage.

Det var ikke meningen om noen skulle oppfatte sponsorinntektene til 50 mill.
50 mill. var beløpet jeg påberopte meg som +/- for både greeenfee- og sponsorinntekter. Bare så ingen skulle kunne klå meg for å komme med ville og udokumenterte påstander.
Trodde jeg var ganske trygg, men ikke lett å ikke bli misforstått her på forumet.

Du får ha en fin rommjulsdag Yngve.

c

over 16 år siden

c

Yndgve ---- du har så rett! ! ! ! ! ! God Jul og ett riktig Godt Nytt År

c

over 16 år siden

c

Du kom inn mens jeg skrev forrige--- 50 mill - vær nå litt realistisk så det er mulig å tro på det du skriver - ta bort en null for begge til sammen så tenker jeg du er på riktig tall.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Sorry Lars, men 50 mill er fortsatt villt og udokumentert, hvis man ikke beregner +/- 45 millioner som slingringsmonn da....

:D

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Det er for lite wahtever i den tråden her.

Palestina og Israel now that's something.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her