Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tekstreklame

Koll

over 16 år siden

Koll

På golfsiden.com har jeg fått sensurert bort to tråder om tekstreklame der (Sydenhus). Les det den som vil, og gjør dine egne refleksoner. Redaktøren har ikke gitt meg svar på hvorfor han har strøket begge innlegg, som var saklige i tonen og som tar opp et viktig spørsmål. Redaktøren er i sin fulle rett til å stryke hva som helst, og det må jeg finne meg i.
Jeg prøver igjen her, men da stryker vel moderator innlegget, siden det kritiserer en annen nettside.
Det følgende er tatt fra Tekstreklameplakaten, som alle i pressen må følge (også golfsiden)
"Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk. Publikum skal være trygge på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser. Opplysninger eller reklame om salg skal henvises til annonsespaltene".

Er golfsidens omtale av Sydenhus brudd på disse reglene?

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Jeg bryr meg ihvertfall ikke om akkurat det bryter med det ene eller andre, det er vel en privat side også.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Nå er ikke akkurat AR den flinkeste "journalisten" som finnes her i Norge. Ikke er han journalist heller. Han har i alle år gjort småfeil og blandet rollene sine. Det er mest moderator-holdningen hans jeg har reagert på der han blander personen AR og moderatoren AR. Hvis han blir fornærmet personlig, eller kommer dårlig ut av en diskusjon kan det bli sensur.

Når de gjelder å skrive positivt om sydenhus eller utstyr så gjør vel de fleste tidsskrifter dette.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes forsåvidt koblingen til Sydenhus er så åpenbar at det ikke er problematisk for meg ihvertfall.

Men jeg ser absolutt poenget til Koll.

Green faldo

over 16 år siden

Green faldo

Siden til AR er jo mer en privat hjemmeside enn en seriøs publikasjon.
Dermed kommer han ikke i konflikt med vær varsom plakaten.

pepper

over 16 år siden

pepper

Jeg hadde et innlegg i samme tråd hvor hovedpoenget var at for meg fremstår en slik artikkel som ren reklame, selv om redaktøren formelt sikkert er innenfor de reglene som gjelder.

Koblingen til Sydenhus var åpenbar, artikkelen var ikke problematisk for meg, og for noen kan infoen være nyttig. Jeg har imidlertid problemer med å forstå at redaktøren nok en gang velger å sette seg i en posisjon hvor noen kan sette spørsmålstegn ved hans uavhengighet og integritet.

Vel, det er hans side fullt og helt, og han har selvfølgelig rett til å gjøre det han vil. Jeg er forsåvidt enig med Gålf Åge at det rolleblandingen er mer problematisk.

Stian

over 16 år siden

Stian

golfsiden kan vel kalles en blogg strengt tatt

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Et blogginfisert forum? :)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Ikke mange i denne tråden som har fått med seg essensen i tekstreklameplakaten...

"blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk"

Det sentrale er "andre hensyn". At billige leiligheter i sørlige strøk kan være av interesse for ivrige golfspillere er neppe tvilsomt. Blir slik sett ikke verre enn at VG omtaler PS3 på sine spillsider. Dersom AR mottar betaling fra firmaet eller det er andre kommersielle koblinger oppstår et problem - men kan noen dokumentere det? Hvis ikke blir det bare løse påstander.

Stian

over 16 år siden

Stian

Om golfsiden hadde vært noe annet en ett blogginfisert forum(jo, ikke galt:) ) kunne ting stilt seg annerledes. Men for min del ser jeg på den siden som AR`s frie bloggsfære og han er i posisjon til å gjøre som han vil.

Om golf.no eller golferen.no o.l hadde begynt med slik reklame så hadde ting stilt seg annerledes.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her