Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Billigste postkasseklubb

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Skal finne ny klubb til stesønnen på 20. Han var i år medlem av Haugesund. De har nå økt kontingenten til 745,-
Hvilke klubber har lavere kontingent og tilsvarende service?

Uffda

over 16 år siden

Uffda

Stakkar, har de økt til hele 745 kr?

Betal nå de få kronene der og slutt å syt!
Herregud, det utgjør ca. 1,5 greenfee!

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Uffda: Takker for ditt bidrag.

Poenget var altså ikke å syte over Haugesund GK - de fortjener sikkert hver krone. Grunnen til at de ble valgt i fjor var at de var billige. Nå er de noe dyrere.
Junior spiller neppe mye golf neste år og da som gjest på mine medlemskap. Formåler her er altså å få "billig" HCP kort. Alternativt kan han benytte et utenlansk medlemskap, men jeg ville heller at han har en norsk tilknytning.

Øyvind

over 16 år siden

Øyvind

Tror Stryn Gk kun tar 700,-

HEI! 45 kr spart!!

Øyvind

over 16 år siden

Øyvind

Karasjok tar 500 spenn og Surnadal skulle ha 450,- i 2008, de øker sikkert ikke mye neste år.

c

over 16 år siden

c

Var det stesønnen du sa - betal de kronene uten å si ett ord. dropp heller en pakke tobakk eller den ene pilsa til helga (mao spar noe en annen plass).
Kan tro at (ste)sønnen setter pris på en som ikke kan spandere 750 uten å syte og på toppen distanserer seg fra ham ved å snakke om stesønnen (han er jo ikke helt min, men jeg må jo ta ansvar for ham)!

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Hallo c! Helt på kanten å dømme en mann for sitt forhold til sin stesønn når du ikke kjenner han eller familien i det hele tatt. Har du selv barn? Har du vært skilt? Er du ferdig på barneskolen? Er du selv en stesønn?

For øvrig enig i at man undergraver fullstendig golfklubbene i norge med en slik innstilling til avgift på medlemskap. Men det går vel opp for de fleste når hjemme-greenfee-klubbene går konkurs eller blir avviklet..

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

c: Jeg føler altså et ansvar for å skaffe noen i nær familie et (norsk) HCP kort. Dette ønsker jeg å gjøre så kostnadseffektivt som mulig. I vår familie blir man ikke mer ansett om man kjøper tjenester av samme kvalitet til høyest mulig pris.
Benevnelsen stesønn er bare en beskrivelse av familieforhold - hadde jeg konsekvent kalt ham sønn så hadde kanskje ikke faren blitt fornøyd. Forholdet til mine stebarn er det beste. Anonymt er alt mulig (det beviser c) kunne jeg selvsagt kalt ham sønn. Han er dessuten voksen(20) og jeg spanderer (med glede) langt mer på ham enn det c bruker på pils og tobakk.
Begynner å finne debattforumet her meningsløst når trådene tar slike veier.

Barcentrale: Relevant problemstilling. Selv er jeg medlem av to fullverdige klubber med høy greenfee som jeg betaler med glede. Min (la oss kalle ham ) sønn var juniormedlem i disse , men da han gikk ut av junioralder og andre interesser tok mye av tiden hans var det ikke aktuelt å kjøpe dyre medlemskap. Han kan jo uansett gjestespille med meg. Jeg valgte da en kostnadseffektiv løsning. Hva hadde du gjort?

Det er vanlig av "postkassklubber" og selge seg inn billig- få opp medlemstallet- sette opp prisen. Rasjonell og grei forrretningsdrift, men det blir noe feilslått å kritisere medlemmene for å velge den gunstigste løsningen.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Enig med du Lancaster,du fikk mange dårlige svar her. Jeg sjekket preikestolen gk på nett fordi jeg trodde de var billigst. Mente å huske at de lå på under 500,- i år. Men kontigenten der for 2009 er 750,- inkl. norsk golf. Så da har vel de som mange andre økt prisen endel.

En annen løsning(og litt dyrere) er å velge en annen type medlemskap, a la det Holtsmark har til 1500,-. Men det funker vel best når man kan spille der(til halv greenfee),og det igjen avhenger vel av hvor du bor i landet. Sunndal golf hadde 630,- for 2008 sesongen.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Solum har vel generelt lave priser, ligger nært Oslo og er inkludert en greenfee.

I Sverige kan man melde seg inn i en klubb, med årsavgift under NOK 400.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Lancaster: Jeg ser at din situasjon tilsier at du gjør det logiske og fornuftige. Det er beklageligvis slik at alt for mange velger en slik løsning, og at alle sikkert har gode grunner for det (de spiller kun noen få runder i året). Jeg tror også at veldig mange av ordinære medlemmer på fullverdige golfklubber betaler uforholdsvis mye per runde da de spiller få runder på en dyr årsavgift. Hadde alle derfor vært fornuftige, hadde veldig mange klubber gått dukken. Min reaksjon er derfor knyttet til at du er så i overkant veldig, veldig fornuftig ;)

Hva jeg hadde gjort..
Jeg hadde nok betalt 750 kroner til Haugesund (men det er fordi jeg hadde vært for lat til å ta prosessen med klubbytte for å spare en hundrelapp eller to)..

Kjøldilter

over 16 år siden

Kjøldilter

Sats på Sverige så slipper du møkkabladet Norsk Golf.
Jeg har vært medlem i både Norge og Sverige i flere år.
Bladet Svensk Golf er en vesentlig årsak til at jeg er medlem der borte.
Nå her jeg nettopp levert inn andelene mine i min norske hjemmeklubb og blir postkassemedlem på heltid. Jeg vil fortsatt støtte gamleklubben min her jeg bor ved å legge masse penger på ballmaskinen deres, men 2-3 runder i året kvalifiserer ikke til å betale 4500kr i medlemsavgift.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Arrogansen mot postkasseklubber er latterlig, de fleste som roper høyest her inne bidrar sannsynligvis med mindre per runde til golfbanen sin enn en greenfeespiller.

La oss anta en årsavgift på 7.000 (aksjeprisen holdes utenfor da denne er fritt omsettelig)

80 runder = 87,50 per runde
50 runder = 140 per runde
20 runder = 350,-
15 = ca 450 som er billig greenfee pris.

Med andre ord bør de som spiller over 15 runder i året lukke munnen sin og være takknemlig for alle gjestespiller som faktisk bidrar mer til deres hjemmebane enn dem selv.

Finner det lite troverdig at golfnerdene her inne ikke klarer mer enn 15 i året.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Selv har jeg nå kjøpt livsvarig medlemsskap for 1 mill. Det føles godt å ha funnet et hjem.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

whatever.
Helt greitt regnestykke, men du skal også ta med noen titusener i aksjer som skal skrives ned for oss som er medlemmer.
Omsettelig. De fleste aksjer omsettes for en brøkdel av det medlemmene betalte. Og hadde ikke vi lagt ut pengene i starten så hadde det neppe vært så mange baner å spille på.
Det at du skriver at aksjer skal holdes utenfor vitner dessverre om at du ikke skjønnner at det må skaffes kapital for å bygge nytt.

Men, som ting har blitt så bygges det ikke lenger baner nesten, nå er det om å holde de som er bygget i drift. Postkassemedlemmers penger er like mye verdt som andres, men de årene banen min sliter så kommer ikke gjester, og vi må ta hele kostnaden med drift og nedskrivning av lån ++.

Så det hele er ikke SÅ enkelt som du beskriver det.

c

over 16 år siden

c

Her Ola, Haugesund i fjor ble litt dyrt - fikk det billigere i Karasjokk - det er like bra som Haugesund og dessuten har jeg tjent 300,-----

Barcentrale (bare så jeg ikke blir beskylt for ikke å svare på spørsmål)
Jeg har ikke dømt forholdet til stesønnen! Kun denne enkelte handlingen og uttalelsene.

Har du selv barn? Ja - er "velsignet" med et par relativt vellykkede barn. Begge har vært heldige å få jobb og er begynt å etablere seg.
Har du vært skilt? Neii, det har jeg nok ikke.
Er du ferdig på barneskolen? Ja det er noen år siden nå heldigvis - ellers hadde det vær litt spesiellt med så voksne barn.
Er du selv en stesønn? Nei.

Vet ikke helt hvor du vil med spørsmålene men svarene er ikke gjenstand for videre diskusjon......... ! Joda jeg er 40 ++++ og har både sett og erfart relativt mye etterhvert og snakker ut fra hva som er erfart, sett og hørt rundt om.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

At prisen på aksjer endrer seg begge veier er en risiko ved investeringen. Jeg vet om baner der aksjen har, og fortsatt er dobbelt så høy i pris som for 5 år siden, og også omsettes for dette i dagens marked.

I slike tilfeller vil jo spillerne bidra ennå mindre, gode grunner tilsier derfor at man holder innskuddet utenfor.

Forøvrig vil en aksje til eksempelvis 50.000 over 50 år tilsvare 1000 kroner ekstra i året (forenkling), noe som alikevel vipper greenfee gjestenes verdi ved ca 17 runder i året, synes forøvrig jeg har vært "snill" når jeg har satt greenfee til 450,-

putter'n

over 16 år siden

putter'n

Jeg skjønner ikke hvorfor golfklubber med egen bane ikke har et alternativt medlemskap til en billig penge der man ikke får noen fordeler annet enn det greenfee gjester gjør så slipper vi kansje alle disse postkasse klubbene som når sant skal sies lever av andre .

P.S.

Vurderer å bytte klubb neste år og den klubben jeg vurderer skal først ha 2000,- i innmeldings avgift og deretter 2500,- i årsavgift. Det jeg får av goder for dette er bruk av trenings område, 50,- i avslag på greenfee og muligheten til å bestille flight 1.dag før. For en som spiller 10 - 15 runder i året så blir dette relativt dyrt.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

whatever.
Du har vært snill og satt greenfee til.........
Jeg ler.
Vi er snille som tar risk med våre penger og bygger baner.
Jeg klager ikke, men spillere som er medlemmer i klubb uten bane skal ikke være breial.
Vi som medlemmer kan heldigvis kontrollere greenfee-nivå og derigjennom tilgang til banen hvis vi vil.

Hvilke klubber er det du snakker om der aksjen har, og fortsatt er dobbelt så høy i pris som for 5 år siden, og også omsettes for dette i dagens marked?

Jeg tipper det er 20 klubber med aksje med stort verdifall for hver klubb med stigende/samme verdi.

Men, kan du nevne navn på disse banene? Blir neppe noen lang liste.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Herlig at du antar at jeg ikke er aksjonær i min hjemmeklubb.

"Jeg klager ikke men postkasseklubbmedlemmer skal ikke være breiale?"

Nei du klager åpenbart ikke etter å ha investert i en aksje som du følte du var "snill" å kjøpte.

Bitterheten din antyder om noe at du kanskje skulle blitt et postkassemedlem selv.

Hadde du vært en god aksjonær kunne du jo foreslått som putter'n over å tilby tilsvarende løsning til folk gjennom din egen klubb.

At det er flere klubber der verdien på aksjene har gått ned enn motsatt tyder jo på at det er alt for mange snille blåøyde scramblere i Norge.

Verken mer eller mindre, og for det får du ingen sympati.

NN

over 16 år siden

NN

Det er ikke riktig at alle aksjer/andeler i Norge er fritt omsettelig avgiftsmesseig.

Enkelte klubber tar 10 prosent av det du får om du selger aksjen.
Dette antatt fordi klubben først vil selge ut sine egne andeler, og avgiftlegger derfor aksjonærene for å forhindrehindre videresalg, i stedet for at folk kjøper "nytt".

Man kan heller ikke tenke slik at at akjekostnad på 50 000, betyr 1000 kroner i året. Det vil da si at en som 20-åring kjøper og er trofast mot klubben til man er 70 år og at klubben fikk et rentefritt "lån"

(Noe er litt forenklet)

putter'n

over 16 år siden

putter'n

Da forstår jeg det sånn at de her på forumet som spiller 75 +/- runder i året på sin hjemmebane syns det er bare rett og rimelig at spillere som spiller 0 - 15 runder i året betaler medlemskap til samme pris for å støtte opp om felleskapet. Kjempebra gutter, er det forresten noen på dette forumet som kan fatte å begripe hvorfor det er krise i golf norge ?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Tror man skal passe seg ift å generalisere utfra golffora, skal klubber "klare seg" må de ha medlemmer, og gjerne av ulik karakter. Og ulike typer medlemsskap gir nødvendigvis ulike betingelser.

putter'n

over 16 år siden

putter'n

Den var dyp :-)

NN

over 16 år siden

NN

Helt enig putter`n.

Snålt at denne wathever plutselig er blitt sosialist/kommunist :-)

wahtever

over 16 år siden

wahtever

NN:
Enkelte klubber gjør ditt og enkelte klubber gjør datt, men jeg har jo aldri påberopt meg at eksemplet var noe annet enn en enkel generalisering.

Poenget var at mange her inne som er så innmari imot postkasseklubber ikke nødvendigvis bidrar så alt for mye.

Jeg skrev jo at det var en forenkling selv bak eksemplet med 1000 kr i 50 år, da er det vel ikke nødvendig at du forteller meg at det var det?

For å være helt ærlig så antar jeg at alle som enten er aksjonærer evt. postkassemedlemmer har tatt sitt valg fordi de har funnet ut at det lønner seg for dem å ta det valget de har tatt.

Scrambler: Tromsø GK er et eksempel på en klubb som har hatt en fordobling i aksjeprisen de siste 5 årene.

jau

over 16 år siden

jau

Volda golfklubb 640 i fjor, vil truleg ligg rundt der neste år også.

http://www.voldagolf.no/klubben_prisar.htm

NN

over 16 år siden

NN

Nei wahtever, det var ikke i min mening å vinkle det slik at det var du som forenklet. Viste til min egen forenkling.

Det finnes jo minst to sider av selve saken.

Beklager!

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg vil ærbødigst gratulere SS med hans nye hjem.
Måtte hans gode kølleføring vare lenge nok til at hans investering gir et tilfredstillende resultat.
Jeg melder meg allerede nå på til en vennskapsrunde om en ca. 130 år når vi er på et innbetalingsmessig omtrent likt nivå.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

whatever.

Jeg er ikke bitter i det hele tatt.
Jeg er superfornøyd med at jeg betaler 6-7000 for alle mine runder på egen bane.
Og jeg får nok tilgang til banen, så jeg er bare happy for at andre kjøper greenfee hos oss.

Jeg har vært med å stemme inn på årsmøtet at man skulle droppe andel for å få flere inn og dele utgiftene med.

Men, jeg gir meg aldri på at de som er medlemmer i klubb med bane skal ha større fordeler enn postkassemedlemmer.

De som forhåndsbetaler for året skal definitivt ha sine rettigheter.
De er garantister for at banen kan drives.

Postkassemedlemmer shopper greenfee der det passer dem.

Og, golf er ny i Tromsø og i vekst. Og ingen konkurrenter.

Finne en klubb mellom Dovre og Larvik som har hatt stigning, så har du noe å komme med.

NN

over 16 år siden

NN

Scrambler: Er helt enig med deg, de som kjøper greenfee er en økonomisk ressurs!

Greitt nok, fikk noen hundre i andelsøkning de to første åra som andelsmedlem ( noe som ikke betyr en dritt) .

Kort, men sant mange personer slipper billigere unna enn det jeg har mulighet som aksjonær, da klubben byr seg fram for å tekkes nye medlemmer.

Ser stadig mennesker spille gratis halve sesongen, mens jeg ikke engang har mulighet for å selge meg ut avgiftsfritt.

(igjen forenklet)

JanB

over 16 år siden

JanB

Noen spillere som velger en enkelt medlemskap uten spillerett etc. gjør det kanskje av andre årsaker enn det som kommer fram i tråden her.
Det kan rett og slett være slik at de ønsker å spille variert golf.
Spille på mange baner i sesongen. Selv har jeg godt over 100 runder i sesongen på mer enn 25 forskjellige baner. Det tilfredsstiller mitt behov for variasjon og utfordringer. Skulle jeg spilt 100 runder på en bane, ville det bli liten utfordring. Selvsagt kan jeg variere slagene og køllevalg og få mer spenning der, men når du har slått en bane er den liksom ferdig.
Det er stor forskjell i beveggrunner for valg av medlemskap i en klubb. Mange velger nettopp det som er best for dem.

Jeg støtter trådstarter i at det rasjonelle her er å finne en klubb som utsteder Norsk HCP kort, fordi han trenger dette, og bruker sin fritid på mange forskjellige baner.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Det er vel et faktum at en bane i Norge ikke kan fullfinansieres på greenfee inntekter (debattert grundig tidligere). Ergo er en bane avhengig av en medlemsmasse med tilhørende årsavgift. Det vil si at alle greenfee- og postkasseklubbspillere som gjestespiller kan prisgi klubbens medlemmer at banen i det hele tatt eksisterer. Noen medlemmer spiller mange runder i løpet av året, men en stor bolk spiller garantert lite og til en årsavgift/runde kostnad som ligger langt høyere enn greenfee. Det vil si at hvis alle medlemmer hadde valgt løsning ut i fra kostnader, så hadde mange golfklubber gått konkurs raskt eller bidratt til økte kostnader på årsavgift og greenfee. "Folkesporten" golf hadde vært død.

Kanskje derfor jeg blir litt oppgitt når man skal revurdere medlemskap på bakgrunn av noen skarve kroner.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Dette er i grunn et paradoksialt problem.

Man kan lett forstå de som ikke er medlem i klubb med egen bane, samtidig som det ikke er spesiellt bra for de klubbene som faktisk har egen bane og som mangler medlemmer.

Så har du klubbene som er midt imellom, som Holtsmark, hvor det er medlemmer og bane, men ingen aksje, og jeg har vel inntrykk av at flertallet av medlemmene der ikke har noen spesiell hjemmefølelse med banen sin.

Golf-bedriftsøkonomi er vanskelig......

oeo

over 16 år siden

oeo

Det går ann å etablere flere forskjellige medlemskap i klubbene.

putter'n

over 16 år siden

putter'n

Jeg vil tro at hvis man tar snittet på antall golf runder pr. år som spilles her til lands (fjerner selvfølgelig 10 % av spillerne i topp/bunn) vil snittet ligge på rundt 5 i året Maks. Har man en årsavgift på 2500,- + 450,- for golfrunden kommer man opp i en flight pris på minst 950,- Jeg tror ikke det er så veldig mange av dere som hadde spilt så mye golf til den prisen pr. flight. Derfor skal man få flere til å spille golf må kansje årsavgiften stå mer i stil til spill hyppighet.

Men det er jo bare mine tanker da :-()

JanB

over 16 år siden

JanB

oeo: Enhver golfklubb, som alle andre idrettsklubber, i Norge er underlagt NIF sitt lovverk. Det sier bl.a. at idrettslaget er forpliktet til å ha et tilbud som heter kun "Medlemsskap". De klubbene som IKKE har dette blant sitt tilbud, bryter med Norges Idretts Forbund. Dette er alvorlig og kan få konsekvenser for Idrettslaget.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

I dette tilfelle, putter`n blir det veldig dyrt for hver golfrunde. Hvis man er "bofast" og har mulighet for å kjøpe en aksje i nærheten billig, vil vel det nok lønne seg over tid.

Er årsavgiften 2500,- så gjelder det uansett om man er aksjonær eller ei. Er man aksjonær slipper man å betale for å spille, uansett hvor ofte man ønsker å benytte banen.

For egen del spilte jeg så mye de to første årene, at det ville blitt dyrere å spille greenfee enn å "investere" i aksje.

I dag kan man jo se at aksjer blir solgt til dumping-pris, så for mange må det jo lønne seg å heller betale endel på en gang enn litt hver gang??

Pepper

over 16 år siden

Pepper

I siste Norsk Golf annonserer Surnadal GK medlemsskap til kr 450 + Norsk Golf kr 140.

c

over 16 år siden

c

Putteren må slutte å tilpasse forutsetningene på den måten. Det blir bare sprøyt. HVIS en av de som kjøper andel til en mill i OGK dauer midt i første runda så har han betalt 2 mill for en full runde og det er dyrt kan man si. Hvis man kjøper en andel til 100000 og kreperer på hull 1 koster andelen 1800000 kan man regne ut, men det er ikke riktig om man kan regne seg frem til det. Det er en lek med tall som ikke har rot i den virkelige verden.

Et helt klar forutsetning for å sette ned prisene er at det er klubber som har kjempegod økonomi slik at man ar noe å gi. Så vidt jeg vet finnes ikke disse klubben og da er ikke potensialet til stede for å spille til lavere priser enn de man har i dag.

I Sverige ar de nå kjempeproblemer med økonomien i de klubbene som har basert seg på økt greenfee ved hjelp av reduserte priser. Dette bør man lære litt av her i Norge også.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Som man ser annonserer en nå en golfklubb med reell medlemsavgit + ekstrautgift til Norsk Golf.

Kunne man velge ville nok mange betalt 450,- og frabedt seg et kjipt "golfblad".

Like tullete er det at jeg må motta Jakt og fiske for å få medlemsfordel i forsikringsselskapet If.

Begge bladene går direkte i søppla - hva er da vitsen??

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Du har et poeng c, alle ser for seg ved sesongstart at de skal spille mange runder i løpet av året. Så ender man opp med ca. 5 runder. Når dette gjentar seg år etter år, melder man seg ut av klubben og inn i en postkasseklubb. Det er kanskje den trenden vi er inne i akkurat nå. Mange venner som ikke spiller nok (pga unger eller andre interesser). Disse skal spille neste år på greenfee.

Og jeg tviler sterkt på at det er mange nok medlemmer i en klubb som spiller nok runder til at (runde/årsavgift) < greenfee svarer seg økonomisk. Alene kan altså disse ikke opprettholde driften av en klubb (særlig ved år med dårlige baneforhold).

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

For tre år siden var det i TYGK ca 480 GK medlemmer. Av disse var det ca 2/3 som hentet ut kortet sitt, og mange som hentet det hentet det ikke før til sommerferin eller senere.
5000,- i årsavgift (OK det var kun 4.600,-) og null spilte runder på ca 150 medlemmer eller mer i løpet av sesongen.

Den gruppen som spiller mest vil jeg anta er seniorene som har tid, og spiller veldig mye i ukedagene. Da er det som regel lite press på banen + at de har sin turneringer av ulik art gående gjennom sesongen.
Gjetter på at dette er omtrent 1/4 av klubbens 1200 reg. medlemmer.

Så er det den gruppen som tilsynelatende spiller mest, men det tror jeg ikke de gjør. Det er de såkalt lavhandikappere og elitegruppa i klubben.
De spiller mange runder og noen få spiller antagelig nesten like mye som seniorene. Med få mener jeg max 5 medlemmer.
De er alikevel mest å se på bane eller baneområde forde de trener kanskje 4-5 - 7 dager i uka eller når de ikke er på jobb.

Så er det en gruppe som jeg antar utgjør 1/2 medlemsmassen som har et snitt på 12 - 15 runder i året. Noen har 5 og andre har 75. Personlig ligger jeg mitt i mellom der på hjemmebane.

Hva jeg vil frem til; aner ikke...

Regnestykket har jo raknet for lenge siden. De vel 300 GK spillere som hentet kortet sitt. Hvor mye spiller de? Et snitt på 5 runder?
For to år siden kostet det minst 5.000,-.+ 5.000,- for medlemskap + årets kontingent. De fleste GK spillere vil jeg anta hadde stått medlem noen år og kjøpt medlemskap til 20.000,- + 5.000,- + årskoningent.

Da begyner det å bli dyrt når de ikke vet om de spiller golf eller har tenkt til å begyne snart eller ikke. (Kanskje bare fortsette å subsidiere en klubb som er deres hjemmeklubb; hjemme?)

Tror overslaget til "putter'n" over her er veldig snilt (950,- pr runde) og da har jeg problenmer med å forstå folk som mener at postkassemedlemer er snyltere og burde melde seg inn i en klubb, "hjemme"; bare for å subsidiere de som har sterke bånd til....?

Om de som spiller golf på "elitenivå" med hcp fra 8 - 10 og lavere hadde engasjert seg i å la andre oppleve hvor gøyalt, spennende og utfordrende golf virkelig er.
Da hadde GK spillere og høy-hcp'ere fått motivasjon, inspirasjon og opplevd samling og tilhørighet til klubben sin.

De hadde spilt 10 - 15 runder i året og vært trofaste medlemer av klubben i stedet for etter alt for lang tid og subsidiering, finne ut at å bytte til en postkasseklubb egentlig ikke gir dårlig samvittighet likevel. Bare bedre økonomi og valgfrihet.

Får her inntrykk av at masseflukten fra golfen ligger langt utenfor forståelsen og rekkevidden til mange spillere og ledelse i klubbene.
Kan ikke forstå at det er så vanskelig å fatte at når 500 av 1200 medlemer har subsidiert klubben med sine medlemskap de seneste årene med en rundekostnad på ca 3.000,- som jeg vil tro er et snilt overslag for denne gruppen. (2 - 3 runder i året)

Dette utgjør 500 x 3.000,- x 5 år? = 7.500.000,-
Personlig tror jeg at det i tillegg til dette kommer subsidier fra de som aldri tok ut kortene sine; og jeg kan fortelle at det var ganske mange hvite kort også, som ikke ble hentet i løpet av sesongen.

En enkel avrunding tror jeg vil være ca 2.000.000,- i snittbeløp som er gått eller kommer til å gå tapt for de fleste norske klubber pr år.

De klubber som ikke har tatt tak i arbeidet med å motivere til å ha det gøy på golfbanen kommr til å slite enda mer for å klare seg.
De klubbene som ikke har aktive medlemer som bidrar, og gir av seg selv i dette arbeidet kommer heller ikke til å klare seg. Folk mister gløden og når de etter å ha regnet nøye på egne kostnader, (ikke meg og mine) finner enkelte ut at det er billig å spille en runde eller tre på Valderama.

Hadde jeg vært uten link til egen klubb hadde jeg ganske sikkert valgt medlemsskap i Surnadal GK.
Forskjellen blir jo fort en greenfee eller to vet jeg, og da ville ikke valget vært vanskelig.

Jeg var selv fjernmedlem fra 1998 - 2002 eller 2003 da jeg spilte min første golfrunde på 18 hull. Drømmen var en dag å bli medlem i klubben hjemme. Det ble jeg i 2005 og møtte "HAPPY GOLFING", ikke bare i teori, men også i praksis.
Dette har gjort at jeg i dag betegner meg som "bitt" av golfen.

Til deg "Lancaster".
Meld stesønnen din inn i Surnadal om du ikke finner en klubb med lavere kontingent. Ikke hør på de som frykter klubbkontingenten skal passere 10.000,- De er helt avhengig av at du tar med stesønn din og besøker banen deres for at de skal klare å holde kontingenten nede. De klarer jo ikke å holde på støttemedlemene i klubben, i disse finans krisetider og må ha besøk av "dere".

PS. Om stesønnen din har samme adresse som deg, så trenger han ikke betale for Norsk golf.
450,- er vel snart til å leve med, eller?

c

over 16 år siden

c

Sitter og undrer på en sak når det gjelder golf og hobby.

Er det kun antallet runder som teller? Har det noe å si at man har noen å forholde seg til, hva med de som er med og lager turneringer, fester og tilstelninger på klubben. Har dette noen verdi for oss, og har det noen verdi for dem som arbeider gratis for oss og klubben. Hva er det som "driver" de frivillige til å gjøre den jobben de gjør?

I tillegg til alt gratisarbeidet så betaler de også kontigent, bensinpenger og telefon, nja det er ikke så nøye, og de kjøper sikkert mat på klubben i tillegg. Jeg er ganske sikker på at disse har ett ganske anderledes bedriftøkonomisk syn på både medlemskapsavgift og måte å regne verdier på enn kun antall spilte runder. Jeg tror faktisk at de ser en verdi i at de kan gjøre en positiv sak for egne omgivelser og får tilbake noe som har en egenverdi i aksept og anerkjennelse og ser at det kan gi mye tilbake å ikke alltid telle på kronene.

Er det noen av disse som skriver her, eller er det kun rundetellende kostnadsparende, aktive, handikapjaktende spillere som kun ser hvor krona gir mest tilbake... ?

Litt utfordring en lørdag i desember!

Aage

over 16 år siden

Aage

c sine innlegg gir som vanlig grunn til ettertanke.
Det foregår uendelig mye gratisarbeid blant klubbmedlemmer over det ganske landDette er grunnlaget for at det finnes golflubber i Norge.
Det underliger er faktisk at det finnes noen som mener at det å spille på andres bane er en rettighet.
Det er det ikke. Det er en imøtekommenhet fra vertsklubben.

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Aage: En imøtekommenhet fra vertsklubben?
Jeg er egentlig veldig enig uenig med deg i den påstand. Om klubben velger å ikke gi tilgang til greenfeespill, men at medlemmene selv skal få disponere banetidene allene, eventuelt med sine personlige gjester/greenfeespillere er jeg redd for at de fleste klubber må dobble eller mer, sin årskontingent.
Da spørs det om flertallet av medlemmene plutselig er like villige og innspirerte til videre sattsing for, og fortsatt medlemskap i klubben.
Derfor mener jeg at det ikke er frivillig, men markedet som styrer og gjør imøtekommenhet fra vertsklubben til en nødvendig
overlevelsesfaktor.

Når det gjelder dugnad tror jeg den har mange faktorer.
Kan ikke se en faktor som gjør en golfklubb mer eller mindre avhengig av dugnadsarbeid enn en nærmest hvilken som helst annen idrett/sport/hobby som er koblet mot Norges Idretsforbund.

Aage

over 16 år siden

Aage

Lawinth.
Som så mange andre underligheter innenfor praktiseringen av golf er alt maset om geeenfee veldig begrenset til Oslogryten med dets nærmeste oppland.
Resten av landet er jo vant med at beboerne i dette område mener seg å monopol på all viten innenfor golf. Som for alt annet)

For resten av landet er greenfeespillere forsåvidt velkommen, men har liten økonomisk verdi for klubben
Det er medlemmene som er de bærende elementer i golf Norge

c

over 16 år siden

c

Hva har det med saken å gjøre at det finnes samme dudnadspersoner i andre idretter, Lavinth.

Saken er den at disse personene se verdien av å gjøre en insats for klubben og andre personer uten nødvendigvis å telle kroner på det de gjør. Sjelden blir de økonomisk rike men de har som regel så de klarer seg disse også.

Disse i motsetning til de som kun teller kroner og ører og skal ha "tilbud" på alt de skal gjøre. De går gjerne i samme klubben og skal ha tilbud på det som disse andre jobber dugnad til felles beste for. Spør om tilbud, krangle på hver krone som skal ut og når de er ferdige er banen priset for dyrt i forhold til den tilstanden den holder.

Er nok ikke enig i at greefeemase bare gjelder oslogryta. Vi er stort sett avhengige av den alle sammen....

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Aage:
Har vondt for å tro at du har kontakt med ledelsen i din klubb om du mener den ikke trenger greenfeeinntekter. Skulle like å vite hvilke klubb du står i som kan påstå det om egen klubb.
Dette skjønner jeg at du har skikkelig greie på Aage...
Forresten, hvor stort overskudd var det i din klubb i år og hvor mye utgjorde greenfee?

C:
Hvor stor samenheng det er mellom dugnadsinnsatts og kronetelling for den enkelte gjerrigknark vet jeg ikke, men uansett kan jeg vanskelig se for meg en sammenheng her.
Om de teller kroner for alt de gjør eller deltar på, er det vanskelig å se hvorfor de stiller til dugnad. Lite personlig utbytte å hente der.

Antar at du kanskje har økonomi til å kjøpe hva du har lyst på, når du får lyst og kjøper dette til fullpris i shoppen i egen klubb, for å støtte denne; koste hva det koste vil.
Er desverre ikke helt der selv, men har full respekt for de som er så sterke patrioter til egen klubb og samtidig kan gjøre som de føler er mest riktig.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det eneste tallet som er interresant i dette spørsmålet Lawint er hvor stor andel av klubbenes brutto inntekter som er greenfee.
Dersom du er interresert i å vite litt om dette så er det bare å lese noen klubbregskaper.

Da ser en raskt at utenfor der nære Osloområdet er denne andelen helt marginal,

Men små drypp kan også benyttes i klubbarbeidet og er selvfølgelig velkommen.

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

Hør alle sammen, her skal dere høre en sannhet som dere bør lære og akseptere.
Golf er et hyggelig spill som appellerer til svært mange.
Men dessverre er det også vanedannende og for noen blir dette en avhengighet som gjør dem til idioter ute av stand til å se annet enn sine egne behov.
Golf krever også en dyr arena som mange ikke har råd til å være med å betale sin egen bruk av. Følgelig bruker de enhver anledning til å prøve å pålegge andre å betale for seg.
Heldigvis er det noe som heter markedskrefter.
Og heldigvis er de fleste land som har nevneverdig dekning av golfbaner frie for diktatur.
Og heldigvis har vi ulik pris og kvalitet på ulike baner.
Det gjør at frie mennesker kan velge hvilken bane og hva slags medlemsskap de skal ha.

Derfor kjære debattanter, bør enhver passe på seg selv og la være å presse andre til å velge medlemsskap som ikke passer for dem. Spiller man lite her det positivt at man kan støtte en liten utkantklubb ved å betale noen hundrelapper slik at de kan klare å drifte en liten 6-hullsbane i stedet for å kaste bort pengene på en dyr sentral bane. Det viktigere at flest mulig får tilgang til en golfbane enn at fjonge byfolk skal få andre til å punge ut for spillevanene sine. Har ikke klubben god nok økonomi kan de heller spare inn litt på drift og kvalitet.

c

over 16 år siden

c

Gammel Rev? Sier du nå at det du sier er den hele og fulle sannhet og ingen andre syn er nevneverdige? I så fall har du nok ikke mye erfaring selv om du er gammel. De gamle er stort sett av den meningen at det er flere sider av en sak.

Dersom 6 hullsbanen forvalter pengene de får inn er jeg enig med deg i siste avsnitt, mer eller mindre, men det finnes faktisk 6 hullsbaner (stort problem i Sverige har jeg forstått) som har hatt en eventyrlig antall medlemmer og har ansatte som tar ut store overskudd. Dette er ikke ønskelig og bør ikke tillates.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

c: jeg er definitivt en av de som ikke ser på golfklubben som et forretningsforetagende. Golf er en livsstil og min viktigste hobby. Jeg ser derfor overhodet ikke på hva det koster meg, men hva jeg får.

Det å være en del av klubben er å være en del av et fellesskap. Kan jeg bidra med noe, er det (stort sett) en glede å gjøre det.

Jeg kjenner mange som har det slik som meg, og jeg tror de aller fleste klubber har en del slike medlemmer.

Jeg synes egentlig litt synd på dem som ikke er i stand til å forstå denne følelsen, fordi de etter min mening går glipp av noe vesentlig. Men - det man ikke vet har man vel ikke vondt av.

Olle

over 16 år siden

Olle

Stort sett all form for organisert idrett innebærer mye dugnad. Tror faktisk golf er en av de idrettene med minst dugnad i snitt per medlem.
Det er noen ildsjeler som feks Aage og c som sikkert bidrar vesentlig mer enn snittet, men det jevne medlem gjør ikke stort.

Har drevet med organisert idrett hele livet og har tilbrakt mange timer med å selge lodd, levere julenek, dopapir, flytte mv. Dette gjaldt alle i klubben, nå har jr begynt og det er samme runden på nytt. PS ikke ment som klaging.

Skjønner godt c når han mener det å tilhøre en klubb har en egenverdi i seg selv mtp tilhørighet og miljø mv, men for mange så er dette underordnet. Det er ikke alle som er veldig interesert i å bli en del av miljøet (ofte preget av gamlinger med bedre grep om regelboken en om golfkøllen), og for andre så virker det menigsløst å betale kanskje 1000 kroner per runde ref Lawinth sitt regnestykke over.

c

over 16 år siden

c

GB Tenk å skrive så bra så sent på kvelden...:)

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

Det jeg sier er bare at det er opp til hver enkelt spiller hva slags medlemsskap han ønsker.
Sånn er det og sånn blir det, og andre trenger ikke bry seg.

c

over 16 år siden

c

Hører din mening men din pådytting av meningen på meg og "andre" tar jeg lite hensyn til siden jeg ikke er enig.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Nei, Gammel rev, du sier ikke BARE at det er opp til hver enkelt hvilket medlemskap han ønsker.

Derimot skriver du: "Hør alle sammen, her skal dere høre en sannhet som dere bør lære å akseptere".

Unnskyld mister rev; men er ikke dette toppen av arroganse?

Aage

over 16 år siden

Aage

Tigerlili og mange flere er inne på det helt vesentlige.
Selv om det er helt opp til hver enkel hvilket medlemskap en ønsker så er det helt opp til hver enkelt klubb om en er ønsket som medlem.
Det er nemlig ingen menneskerett.

Der er helt greit at det i noen folkerike områder er eer noen valgmuligheter, men det er særdeles få klubber i Norge som ikke må basere seg på medlemmer med fulle rettigheter og plikter.

At der sitteer en og annen arrogant, oppblåsbar her og der kan vi godt leve med.
De blir fort gaukunger i Norges mangfoldige golfverden uansett.

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

Det jeg presenterer er ikke en mening, men udiskutable fakta.
Ingen debattidioter har noe de skulle ha sagt om hva slags medlemsskap andre skal kjøpe. Basta!
Denne diskusjonen er like dum som å krangle om hva slags være det skal bli neste sommer.
Eller om Kaensche og Bjørnstad greier kvalifisering eller ikke.
Det blir som det blir uavhengig av hva enkelte her mener.

Og hva mener egentlig Aage om gaukunger ??
En greenfeespiller er alltid velkommen i alle klubber som jeg kjenner til.
I min egen klubb har de til og med prioritet foran medlemmene.
Jeg ser ikke at fjernmedlemmer skulle ha noen som helst grunn til å føle seg som gaukunger. Aage er største gauken sjøl, han galer og galer så det sier kokko i det tomme hodet.

c

over 16 år siden

c

Det du presenterer er meninger, dine meninger, du mener selv dette er udiskutabelt. For å si det mildt dette har vært diskutert faktisk i denne tråden og flere, noe som vel egentlig beviser at enten er alle vi som har deltatt i de forskjellige diskusjonene ,idioter eller så er det en annen som er litt ute og kjøre - gjett hvem din gamle rev.... :). T

Tror nok Aage sin omtale om Gaukunge henviser til en arrogant, oppblåsbar her og der..... og ikke Greefeespilleren

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Hva blir det neste...

...Gratis REV til arrogante gamle stabukker med enerett på fakta...

Gratis golfklubbmedlemskap til avhengige golfspillere som ikke klarer å slutte?

Gratis freenfee til idioter som ikke klarer å se annet enn sitt eget behov?

...Eller skal man rett og slett se mellom fingrene når det dukker opp en forvokst "gaukunge"i feil rede...

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Det ene er at folk selv velger hva slags medlemsskap de velger, tilknytta hvilken klubb det måtte kunne være.

Det som er viktig for klubbene er å ha en struktur ift ulike medlemsskap som sikrer at eksisterererende medlemmer forblir medlemmer, og at klubben i tillegg tiltrekker seg nye medlemmer. Medlemskontigenten er betydelig del av en klubbs inntekter.

I "min" klubb spiller 30% av medlemmene cirka 1runde i året i snitt. Disse vil sannsynligvis snart ikke betale årsavgiften på rundtom NOK 5000.

hacker

over 16 år siden

hacker

Hvorfor all debatt rundt dette.

1. Klubbene trenger inntekt for å drive en golfbane. Den klubben du er medlem av ønsker å presentere en bane som tiltrekker seg både deg som medlem, men også gjestespillere.

2. Mange klubber tilbyr "greenfee" medlemskap. Dette er et tilbud til spillere som av ulike årsaker kanskje ikke kan betale 7.000,- - 10.000,- i årskontingent (drift av banen de er medlem av!) men derimot kan betale 1.500,- for deretter å betale pr. runde man spiller (noen av disse klubbbene har også et par greenfee billetter inkludert i prisen)

3. Alle er vi ulike, men jeg vil anbefale å forsøke å være medlem av en klubb man besøker og spiller minst en gang i løpet av sesongen. Hvorfor støtte en åker i Karasjok hvis man bor i Oslo og heller kan støtte en klubb som er innen kjøreavstand?

c

over 16 år siden

c

Du svarte på ditt eget spørsmål Hacker.. enig i mye av det du sier..

- regner med at det var med hensikt å kaste seg inn i diskusjonen eller er du som den gamle reven som påstår at dette ikke er noe å diskutere for i neste omgang å kaste inn en masse argumenter og avslutte med "sånn er det!" :).

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror at kombinasjonen overetablering av golfbaner / finanskrisen vil gjøre debatten om medlemskap til en av de viktigste i 2009.

JanB

over 16 år siden

JanB

Må først få poengtert noe jeg leste i innlegget til Aage:

"Selv om det er helt opp til hver enkel hvilket medlemskap en ønsker så er det helt opp til hver enkelt klubb om en er ønsket som medlem.
Det er nemlig ingen menneskerett."

Ethvert idrettslag i Norge må følge NIF (Norges Idretts Forbund) lovverk. Dette innebærer at enhver norsk statsborger som ønsker å drive idrett har faktisk rett til å melde seg inn i et idrettslag. Det eneste som forventes av medlemmet er at "Alle som aksepterer idrettslagets og overordnede idrettsmyndigheters lover og bestemmelser kan bli tatt opp som medlem". (selv om det finnes muligheter for laget å utestenge en medlemssøker, må det svært tungtveiende argumenter for å nekte noen å bli medlem.)
I tillegg skal selvsagt de økonomiske forpliktelser være gjort opp.

MAO så plikter et idrettslag å følge NIFs lover ved derigjennom å ha et medlemstilbud som kun er basert på medlemskontingent. Med dette medlemskapet i en golfklubb har man ingen spillerett, kun medlemsrett. Dette innebærer samme rettigheter som alle andre medlemmer på generalforsamling samt at klubben oppfyller de forpliktelser de har overfor medlemmet når det gjelder medlemskort.

Golfklubber som ønsker å "regulere" inntaket av passive medlemmer, gjør dette ganske enkelt ved å skru opp prisen for det som heter Medlemskontingent.
Eks. på prispolitikk som minsker passive medlemmer og som favoriserer medlemmer som spiller mye og som dermed er for sin klubb:
Medlemskontingent 2.500,-
Medlemskontingent med halv spillerett 3.000,-
Medlemskontingent med full spillerett 4.000,-

En slik modell flytter mange medlemmer over til kategorien "full spillerett" i tillegg til at den gjør det lite intressant å bare være medlem og dermed betale full greenfee hver gang en spiller.

Olle

over 16 år siden

Olle

Hvorfor skal noen betale 2.500 for en medlemskontigent som gir det akkurat de samme fordelene som et postkasse medlemskap til 750 kr?

Er enig i teorien, men for at dette skal fungere så må det lønne seg for den enkelte.

Kan feks ha en kontigent på 2.500 inkl 5 greenfee og booking rettigheter. Faren er vel at mange som er medlemmer per i dag heller går over til "billig"medlemskap, hvis man ikke spiller mye.

En annen løsning er for å bedre økonomien til klubbene kan være å få bedre betalt fra de som spiller mye. Etter modell fra skattesystemet kan feks medlemmene få 20 runder gratis, deretter betaler de 100 kr per runde for de neste 20 og 200 for de neste 200, og full greenfee etter det.

Olle

over 16 år siden

Olle

Skal selvfølgelig være "og 200 for de neste 20, og full greenfee etter det."

i siste setning i mitt innlegg over.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det jeg synes blir vanskelig med den løsningen, Olle, er at det da må innføres registrering for alle medlemmenes runder.

En av "godene" ved å være medlem, er nettopp muligheten til å stikke ut på kvelden og spille noen hull. Eller på morgenen for den saks skyld, litt sånn uplanlagt...

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

At dere gidder å diskuktere dette år etter år..
Enhver kjøper det medlemskapet som passer han best.
Og det er fakta uansett hvor mye "c" påstår det er min mening.
Get a life, folks!

c

over 16 år siden

c

Du lille revunge vet ikke forskjell betydningen av ordene fiksjon og fakta. Bli tørr bak øra før du setter deg ed tastaturet igjen!

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

hahahaha.
lille c, nå bruker du ord som er for fiine for en som er så blank som deg.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Vel, fri for diktatur?

Hva er det du driver med gamle skabbete rev. Diktatur! Mener du, at du og ingen andre har rett til å mene noe. Det er rendyrket diktatur i sin slemmeste forkledning!

Det er ikke helt umulig å være enig med deg i endel av synspunktene , men du er så usmakelig at du neppe ville vært to håndtrykk fra Lenin, som jeg.

Russisk kaviar og vodka hver jul før Lenins døde!

Happy skvett!!

Yngve

over 16 år siden

Yngve

lili, nå må du bremse litt med analogiene dine da.... Lenin? Diktatur?

Det er nå slik i dag at alle kan velge medlemsskap i den klubben som passer for dem, og diskusjonen har livets rett men faktumet er at diskusjonen også handler om noe som høyst sannsynlig er en utopi.

Vi blir ikke kvitt postkasseklubber ved å diskutere de. for å bli kvitt postkasseklubber(dersom det er det noen mener er det beste her) så må man slutte å melde seg inn i de!

Det tviler jeg på at vi får til uten lovgivning, og da heller det vel mot at Reven har rett, uavhengig av om det er greit å diskutere det eller ikke.

;)

Olle

over 16 år siden

Olle

Tigerjenta er ute og ror igjen.

Det Gammel Rev sier er at alle må få gjøre som de vill. Etter min definisjon så er vel dette akkurat det motsatte av diktatur.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

hehe, slik tolket jeg det også Olle.

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

Jeg kan bekrefte det som Olle og Yngve har oppfattet.
Alle står fritt til å kjøpe det medlemsskapet dem vil.
Og alle kan få mene det dem vil.
Men meningene til enkelte her har heldigvis ingen betydning for andres kjøp av medlemsskap.
De som blåser seg opp av at andre kjøper fjernmedlemsskap er og blir TAPERE.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Det var du som nevnte diktatur, G.R. Det jeg mente var at du ikke har rett til å pådytte andre dine meninger ved å påstå at tankesettet ditt er det eneste riktige.

Videre sa jeg at det ikke er umulig å være enig med deg, men at du legger fram synspunktene dine på en så lite grei måte, at en får lyst til å ......

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg stiller meg gjerne i køen sammen med de ca. 96% av Norges golfere som har et ryddig og grei medlemskap med fulle rettigheter og plikter i sine respektive klubber.

At det finnes en liten oppblåsbar minoritet også i golfmiljøet som mener at de selv har monopol på alt vett og forstand klarer vi godt å leve med.

Alle lag har sine "gaukunger" som unndrar seg fra felleskapets ansvarsområder.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Prøv å være litt mere raus, Aage.

Godt at det finnes en mellomting deg og wathever.

Det må da vel kunne gå an å diskutere en sak uten å forherlige seg selv eller kalle andre som bare gjør noe som er fullt lovlig for gjøkunger.

God Jul.

Det finnes mange årsaker til at vi velger som vi gjør.
Jeg valgte som jeg gjorde fordi jeg bor like ved banen og spiller mye.
Kjenner en som har 2 små barn og travel jobb. Han spiller 5-6 runder i Norge.

Olle

over 16 år siden

Olle

Aage, mener å huske at du i en tidligere tråd har sagt at du spiller rundt 300 runder i året (mulig jeg husker feil).

Selvfølgelig er ikke dette et relevant problem for deg. Hvis du feks måtte betale 60.000 i årsavgift så ville det fortsatt lønne seg å være medlem. For en som spiller 10 runder i året så ville en årsavgift på 5.000 gi en pris på 500 per runde. Hvis vi snur litt på det så kan man påstå at du snylter på de som spiller lite.

Synes derfor det er ufattelig arrogant fra din side å rakke ned på de som av forskjellige årsaker velger postkasse medlemskap. Er også usikker på om du hadde vært like bombastisk hvis du spilte mindre enn 10 runder per år.

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

Når jeg påstår det fritt opp til den enkelte å kjøpe det medlemsskapet man ønsker så kommer tigerlille og babler om at det er mine meninger.
Nei, tiger, det er ikke mine meninger, det er et FAKTUM. Det bare er sånn. Ingen vits å diskutere engang.
Fatter du det ?
Tydeligvis ikke.
Og gamle senile Aage maler videre i kjent stil som en bulldoser på autobilot. Ikke mye som rører seg i skallen der nei. Og hvis du forandrer 96% til 75% så kommer du nærmere sannheten. Flere og flere golfspillere innser at de ikke har tid til å spille så mye, og vil følgelig ikke betale 4-5000 kroner for å gå 4-5 golfrunder.

På 6-hullsklubben i barndomsbygda mi er det rundt 100 fulltbetalende medlemmer og 560 fjernmedlemmer. Antallet fjernmedlemmer stiger jevnt og trutt til tross for at klubben er helt uprofilert og aldri har hatt reklame for fjernmedlemskap hverken i presse eller på internett.
I fjor tok klubben inn 336000 kr fra fjernmedlemmer, nok til å lønne 2 sesongarbeidere. Uten disse fjernmedlemmene hadde klubben måttet legge ned, og nærmeste klubb er godt over en times kjøretur unna.
Så er da spørsmålet: Er det bedre at denne lille klubben legges ned enn at en sentral storklubb i et område med overetablering av golfbaner får bedre råd til å fjonge seg opp ?

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Tja G.R noen vil kanskje si at jeg snylter på kameraten min som eier andel og betaler full årsavgift hvert år, men ikke bruker/sliter banen EN eneste gang i året. (i minst de 7 siste)

Videre kan de som ønsker si at endel av mine bekjente snylter på meg igjen, fordi vi bor i samme by og mens jeg betaler fullt, betaler de bare fjernmedlemskap. (hjemmebanen til ALLE overnevnte er i nabokommunen).

Skal man da konkludere skråsikkert med at det er et FAKTUM at noen her må være skikkelig dumme, eller at enkelte klubber tilbyr forskjellige former for medlemskap til folk som i utgangspunktet er likeverdige?

Hvis det er slik at ingen her er dumme, står dine meninger som jeg vissnok babler om og ikke fatter, over klubbens praksis??

Du har kanskje et bombastisk svar på om klubben bør tilbakebetale alt over fjernmedlemskap til oss som betaler fullt, eller om om de som kun betaler fjernmedlemskap må betale overskytende til klubben snarest.....

Aage

over 16 år siden

Aage

Scrambler.
Jeg har da ingen problemer med å være raus. Det finnes grunner til at en i avkortede perioder ikke kan spille golf. Og det er selvfølgelig helt greit å, benytte seg av lovlige tiltak som et årsmøte har bestemt.

Olle.
Joda jeg spiller godt og vel 300 runder pr. år på forskjellige baner. De fleste, ca.200, mine medlemsklubber. Resten spres rundt omkring på turneringer og selskapsrunder i inn og utland.

Det som er et faktum er at et fjernemedlem skaper ingenting. Han bare bruker av det andre har skapt.
Den største grunnen til at disse spiller lite er at de må betale greenfee hver gang, mens et medlem tar en runde,- kort eller lang,- når en har lyst.

Gammer Rev er bare dum. Det er helt greit at vi har et samfunn som gjør det mulig å få demonstrere sin dumskap slik som han evner.

Nope

over 16 år siden

Nope

Tigerlili og Aage, for en duo. Lurer på hva det er i drikkevannnet vest for Kristiansand.

Gammel Rev

over 16 år siden

Gammel Rev

Jasså Aage, fjernmeldemsskap skaper ingenting ?
OK, la oss ta et praktisk eksempel.

Knut er medlem i Tyrifjorden og betaler 5000kr i året i medlemsskap. Han spiller golf hver dag på hjemmebanen, men aldri andre steder. MAO han får masse valuta for de 5000 kronene sine.

Så har vi Albert. Han har fjernmedlemsskap i Preikestolen. Han tilfører Preikestolen 700kr men har aldri satt sine ben på vestlandet. Penger i dass. I stedet spiller han greenfee-runder på alle klubbene på østlandet. 100 runder i året, med en greenfeepris på i gjennomsnitt 500kr. Han bruker altså 50 000 kr på golf. 10 ganger mer enn Knut.

Men så kommer geniet Aage og forteller at han er en snylter. Han snylter på det andre betaler. Kan du forklare det litt nærmere, Aage, jeg er litt for dum for å forstå at en som spytter inn 50000kr snylter på en som bare spytter inn 5000kr i golf.

Kos deg med grublinga og God Jul !

Visdomskilden

over 16 år siden

Visdomskilden

Velkommen til å smaker på sørvestlandsvannet. Vi deler på samme kilde alle ihop. Merkes at Oslofolk må nøye seg med Cavalloinfisert vann fra Maridalen, Nope.
Rev klarte du ikke å svare på lilis spørsmål? Er det du som må gruble deg igjennom jula?
Lærte kanskje noe nytt i dag. Trodde rever var lure, men rett er nok slue.

Høna og Egget

over 16 år siden

Høna og Egget

Visdomskilden = Tigerlilly
Felles er at de ikke har noen å være sammen med i jula.
Eller at ingen vil være sammen med dem i jula.
God jul likevel

Lost ball

over 16 år siden

Lost ball

Hm. Albert er enten altfor rik eller altfor dum siden han bruker så enorme summer på golfen sin, så han trenger vi ikke synes synd på.

Anyway, snylting eller ikke; jeg tror at alle kan være enige om at uten andels/aksje/innskuddsmedlemmer (heretter kalt hovedmedlemmer for enkelthets skyld), så hadde det ikke vært golfbaner i Norge. Hvis noen klarer å dokumentere at jeg tar feil (uten bruk av tall fra eventyrland), så skal jeg mer enn gjerne ta tilbake denne påstanden.

Kapitalbehovet for å anlegge en golfbane er i hovedsak hentet fra inntektene fra hovedmedlemmers kontantinnskudd. Det er allerede konstatert at fjernmedlemmer ikke betaler slike utgifter. Hovedmedlemmer betaler i tillegg til kontantandelen en årlig avgift til klubben sin, ofte i størrelsesorden kr 5-7000, som skal dekke løpende utgifter en klubb har med renter, avdrag, vedlikehold, utvikling, etc, etc...

Disse fjernmedlemmene som ikke har tid/råd/evne/vilje til å spille mer enn 10-15 runder i året, betaler da omtrent kr 5-7500 i året i greenfee hvis vi forutsetter snittgreenfee på kr 500. Det er omtrent like mye som ett hovedmedlem betaler i årsavgift. La oss huske at det er nok ett og annet hovedmedlem også som ikke spiller mer enn ett par runder i måneden. Det betyr at postkassemedlemmer er med på å dekke drift, men har knapt bidratt i det hele tatt til selve golfanlegget. Det er selvsagt positivt å få bidrag til driften, men det hjelper forferdelig lite hvis man ikke har råd til å bygge banen.

Således blir min konklusjon at fjernmedlemmer langt på vei høster fruktene av andres økonomiske innsats, og det synes jeg er en uting. Jeg ser frem til den dagen hvor vi har differensierte greenfee med lavere sats til hovedmedlemmer i klubb med egen bane, og høyere satser til fjernmedlemmer. Jeg kommer neppe til å oppleve den, men akter ikke desto mindre å se frem mot den herlige dagen.....

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Tusen takk for at du tenker på oss hønse-egget. Jeg misunner deg nesten, der du sitter og tvinner tomler mens vi sørvest-lendinger springer ræva av oss for å stelle i stand julegilde før gjestene kommer.

Prøv å knote ned ett godt svar i stedet for tull, mens hjernen likevel er tømt for juleforberedelses-tanker.

God jul til deg også ;-)

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

La oss kjøre igang et veddemål på hvor mange dager Tigerlili har tilgang til formet før hun blir sperra ute igjen.

Jeg tipper 8 dager til før hun klikker, sier noe hun ikke burde, for så å bli sperra ute - igjen.

Aage

over 16 år siden

Aage

At Gammel Rev er dum trenger da ingen av oss gruble på. Det har han til overmål både bevist og dokumentert

Forøvrig er jeg helt enig med Lost Balls betraktninger.

God Jul til alle

Einsteinen

over 16 år siden

Einsteinen

Fint at Aage sitter å sier at andre er dumme. En meget voksen oppførsel må jeg si for en mann som har levd dobbelt så lenge som meg.

Har dere egentlig hørt om likviditet? Det er mange gode grunner til å være fjernmedlem. Har man ikke råd å melde seg inn i en klubb der man må betale 10-20-30 k så har man ikke råd. At man da kan betale 700 for å få kortet sitt, for så å betale greenfee når man har penger til overs er da ikke så ille? Man er definitivt med på å drive klubber til pluss siden man betaler full greenfee. Alle klubber er avhengig av en viss mengde greenfee, og da er disse gjestene meget velkommen.

Noe annet som er kjekt med fjernmedlemskap er at man kan spille mange forskjellige baner.

Det blir for dumt å sitte hardnakket å påstå at fjernmedlemmer ikke bidrar. Og i noen tilfeller bidrar de mer enn hovedmedlemmer.

Aage SNYLTER

over 16 år siden

Aage SNYLTER

Aage er bare så vanvittig eksentrisk.
Hen ser ikke verden, han ser bare seg selv gjennom tunnellsynet sitt.
Han spiller golf hver dag og vel så det, og da er det selvfølgelig lurest å være medlem med fulle rettigheter på banen nærmest der han bor.
Han spiller mye mer enn gjennomsnittet, og snylter som faen på de andre som betaler like mye men spiller mye mindre.
At du ikke skammer deg, Aage. Slike som deg burde betale ekstra slitasjeavgift til golfbanen.
Det minner meg om bondeknøler som går på "spis-så-mye-du-vil" kvelder og gafler i seg så de får vondt i magen i flere dager bare for å få mest igjen for 100-lappen sin.
Og attpåtil klager Aage over andre som betaler for hvert skritt de tar på golfbanen. Tipper Aage enten har veldig lite utdannelse (og dannelse) eller litt lav IQ.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Har en følelse av at folk ønsker å misforstå mest mulig her i denne trivelige juletiden.

Noen ting er vel ganske klart.
Fjernmedlemmer støtter ikke noen egen klubb/bane med noe bidrag utover det å betale en årsavift på noen hundrelapper, men støtter alle klubbene han gjester med greenfee.

Det siste gjelder jo saktens også medlemmer i klubb med bane!!!!
Jeg betaler greenfee på alle runder jeg spiller på andre baner enn min egen hjemmebane, men betaler et forskudd for å ha rett til å spille så mye jeg ønsker på hjemmebanen min.

Det jeg bidrar til i min hjemmebane er økonomisk stabilitet siden det blir færre uforutsigbare inntekter med fulltegnet medlemsmasse.

Å kalle noen snyltere, dumme, gaukunger, samt beskyldninger om lav IQ etc. får være hver enkelts usaklige bidrag i en ellers så interessant diskusjon.

Husk bare å skille mellom fakta og meninger her folkens. Fakta er at vi i dag kan velge mellom å være medlem i klubber med bane, eller fjernmedlem i postkasseklubber.

Meningene handler vel da om hva vi synes om de forskjellige løsningene, og det må være lov uten å få slengt diverse karakteristikker fra diverse debattanter som mener sin egen mening som den eneste smarte og fornuftige.

Det handler om å være litt romslig, og også om å vise litt forståelse for andres situasjoner her.
Det er ikke medlemmene som snylter, men derimot så er det Gründerne som skaper markeder som er tilpasset de forskjellige menneskene rundt omkring.

Dette skaper turbulens i golfmarkedet, og bidrar selvsagt til konkurser og dårlig økonomi, men samtidig så gjør det også golf tilgjengelig for flere grupperinger i samfunnet.

Så kan man spekulere i om dette er bra eller ikke, men det blir jo også individuellt, siden de som benytter seg av fjernmedlemsskap mener dette er bra, mens de som er medlem i klubber med baner som sliter økonomisk vil se på dette som dårlig, da det kanskje er disse klubbene som er årsaken til den dårlige økonomien i noen tilfeller.

vanskelig bedriftsøkonomi, men ingen skyldnere, kun forretningsideer hvor noen går bra, og andre lider.

Den enes død, den andres brød, etc.

kan ikke la være

over 16 år siden

kan ikke la være

Gammel rev. Jeg er helt sikker på at du tar feil. Postkassemeld. spiller ikke 100 runder i året. Gjennomsnittet er under 5 registrerte runder etter det jeg har hørt.
De fleste er medl. for å unngå å miste det grønne kortet og så gidder de ikke delta i fellesskapet.

Nope

over 16 år siden

Nope

I såfall blir det litt voldsomt om man forlanger at postkassemedlemmene i stedet skal bli hovedmedlemmer. Det innebærer at de må kjøpe en aksje i tillegg til å betale over 1000 kroner pr. runde gjennom årsavgiften. Det får da være måte på hvor mye disse skal subsidiere dem som spiller ofte.

Postkasseklubb def

over 16 år siden

Postkasseklubb def

Høres ut som du ikke har helt grep på begrepene, Yngve.
Det du kaller bostkasseklubber uten egen bane finnes det svært få av.
Her er det snakk om medlemskap i en annen klubb en den på hjemstedet.
Også disse klubbene har bane, om enn av det enklere slaget.
Og så tilbyr de medlemskap uten spillerett, eller diverse former av redusert greenfee, som f'eks Holtsmark.
Ser ingen grunn til at noen skulle skamme seg over å velge en annen klubb enn den som ligger geografisk nærmest til hjemmet hvis det er dekker behovet til det enkelte medlem best.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Joda, jeg kjenner begrepene, men beskrev kanskje dårlig hva jeg selv mente.

Postkasseklubb er for meg en klubb som ligger ett sted hvor jeg ikke får nytte av egen bane.
om klubben har bane blir da uvesentlig for meg dersom jeg bor 100 mil unna.

ok?

Pølsa

over 16 år siden

Pølsa

Jævla gjerrigknark! Du skulle skamme deg som tenker på slikt. Ja, om du spiller 2 ganger i året er det jo greit, men selv 7-10 000 kroner er jo egentlig rimelig i forhold til Bøgstad og Lostby og de der. Jeg føler meg nesten gjerrig som er medlem av en klubb det koster 8000 i året å være medlem av, men spiller der for omtrent det beløpet også. Synes det er idiotisk å være medlem av en klubb fordi det er billig og ikke fordi du liker banen eller miljøet eller fordi den er nære deg eller sånne ting.

Jævla GJERRIGKNARK. GOD JUL!

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Er du seriøs pølsegutt?

Hjelp til Pølsa

over 16 år siden

Hjelp til Pølsa

Føler du deg gjerrig er det bare å gi gaver til klubben helt til du ikke føler deg gjerrig lenger. Da blir alle fornøyd

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Hei!

Det er juletid! - Hva med å prøve å ha en bedre tone og prøve å være litt mer vennlig mot hverandre ??

Hva med å følge mitt nickname .....

Godt nytt år til dere alle!

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Gode venner kan vel krangle litt Amici? :)

whenever

over 16 år siden

whenever

Gode venner slenger ikke dritt til hverandre. Har ikke giddet å lese alle innleggene her. Det går vel i loop som alle andre diskusjoner her inne. Synes det er hårreisende å kritisere folk for å benytte de mulghetene som finnes,. Enten det er å være medlem i en postkasseklubb, leie spillerett, betale greenfee eller whatever. Folk må få gjøre akkurat hva de vil uten å få slengt dritt til seg. Hva vet vel du som kritiserer noen om den enkeltes situasjon? Og så blir det sånn "du er dum", "nei, du er dummere". Voksent.

Speedster

over 16 år siden

Speedster

Amici Sumus! Støtter opp om forslaget ditt.

???

over 16 år siden

???

Det var Karasjok og ...? Finner ikke igjen i alle innleggene

whoever

over 16 år siden

whoever

bra innlegg, whenever.

whereever

over 16 år siden

whereever

Er også enig med whenever. Jeg er en gansk fersk golfspiller. Tok grønt kort i fjor og har spilt meg ned til et ok handikap. Og jeg har tidligere drevet med/driver med andre ganske altoppslukende hobbyer som f.eks. bygging av motorsykler o.l. Og således brukt mye tid på forumer på nettet. Aldri aldri har jeg opplevd så mange surmagede mennesker som på golf-forum. Hva er det med denne sporten da? Jeg blir jo litt overrasket over at tattoverte bikers stort sett klarer å være høflige og saklige i sine diskusjoner, mens her inne er inntrykket at annethvert innlegg er preget av beskyldninger og surmaget kritikk. Dette viser seg på flere andre golfforum også, ikke bare dette.
Det er bare en observasjon. Den får ta det til seg den som vil. Forøvrig kommer jeg ikke til å benytte forum som har en omgangsform som dette i framtiden.

whereever

over 16 år siden

whereever

også innser jeg jo at jeg framstår som ganske surmaget selv hehe... Men det er først og fremst personangrep av sorten "du er idiot" "som alltid når x åpner kjeften kommer det bare drit" osv jeg synes ikke hører hjemme på slike diskusjonssider.
Og ja: Jeg er en tatovert biker sjøl. Kanskje jeg bare ikke skjønner hvordan fiffen snakker :-)

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Bra observert 'whereever'. Forskjellen skyldes nok at du må være 18 for å kjøre motorsykkel. I golf er det ingen aldersgrense, hverken faktisk eller mental. Derav alle fjortis-innleggene.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Når premisset for whenever's utsagn er at "jeg ikke orker å lese alle innleggene her" for så å komme med et utsagn som har like mye substans som det å si at det er dumt å være ond sier det vel mest om både whereever og whoever som er "enige" med han.

Det er sjelden en tråd som nærmer seg 100 innlegg på noe som helst internettfora ikke sklir ut.

Da får det heller være opp til hver enkelt å skille klinten fra hveten om man har interesse for emnet. Personlig synes jeg det er mange gode synspunkter her.

Selv om også jeg er enig i at det er dumt å kalle andre for idioter..................................

Olle

over 16 år siden

Olle

wathever beviser vel akkurat whereever sitt poeng.

Har samme erfaringen som whereever, andre forum jeg deltar i (sykling og fotball) er MYE høfligere og saklig.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Om dere er så internetthøflige som dere påberoper dere må det vel være mulig å lage en egen tråd der dere diskuterer nettikette og de særskilte problemene dere opplever på golfforum.

Nå bidrar dere bare til å ødelegge denne tråden ytterligere, den eneste som har bidratt til noe som var on-topic i den tråden her var Olle.

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Pølsa: Jeg har leid spillerett på losby i 3 år med medlemskap. Jeg har da betalt den årlige kontigenten i stede for aksjeeieren de årene. Det har kostet under 8.000 kr alle årene (selv m jeg lurer på om det var tett oppunder det siste året). Altså er ikke 7-10 000 langt under lostby som du kaller det. Føler du det slik at din klubb er helt rævva og burde kostet mye minder enn feks. nettopp Losby har du blitt lurt!

NoSlice

over 16 år siden

NoSlice

Hvorfor i all verden kjøper du ikke et Greenfeemedlemskap i en klubb i nærmiljøet til stesønnen din, slik at han kanskje kan iallefall få litt klubbfølesle å være med på klubbmesterskap og andre turneringer.

Så at i Ski Golfklubb har de fullt medlemskap med fulle spilleretter til kr.1650. for de mellom 9-21 år! Inklusiv to treninger i uka med Proer hvis han ønsker Hvorfor ikke kaset seg på en slik løsning????

New in the game

over 16 år siden

New in the game

Vedr. Ski GK, Tror neppe det er en klubb som tar 1650.- for fullt medlemskap ink.trening opptil 21-år!
Hvis dette er tilfelle har de fått et nytt medlem iallefall! SKal sjekke opp.

Mhil Pickelson

over 16 år siden

Mhil Pickelson

Det stemmer faktisk, dobbeltsjekket det på hjemmesiden til Ski nå

Senior

over 16 år siden

Senior

Mine tre barn spiller Golf på Østlandsområdet og betaler en forholdsvis høy kontigent+trening kommer i tillegg! Sjekket Ski gk hjemmeside, så kanskje det blir trening der? Meget billig!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her