Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Køllehastighet

herrtommy

over 16 år siden

herrtommy

Har noen testet simulatorrange med alle disse målingene?

Vel, igår gjorde jeg dette og oppdaget noe foruroligende (tror jeg)

FOR:
Den målte køllehastigheten før og etter balltreff, og jeg syntes køllehodehastigheten var såpass mye lavere etter balltreffet at jeg begynte fundere på om dette kanskje er feil??

Finnes det noen som med sikkerhet kan si hvordan forholdet med hastighet før/etter balltreff skal være? Jeg har forsøkt google litt, men fant lite

jonag

over 16 år siden

jonag

I utgangspunktet er det bevaring av massefart. Men det skjer deformasjon og trampolineeffekt så det er vanskelig å anslå.

Men forholdet ballhastighet og køllehastighet bør være mellom 1.4-1.5, dvs om køllehastighet er 100 mph, så skal ballhastighet være ca 140-150 mph.

kan jo gjøre et regneeksempel. En driver på 200g har 100mph hastighet før den treffer ballen. Ballen på 45g får 150 mph. Driveren har da gitt fra seg ca 45*150 = 6750 i massefart og har da igjen 200*100-6750 = 20000 - 6750 =13250 igjen. Køllehastighet etter treff kan da være ca 13250/200g = 66mph.

Så den sier at ca 1/3 av køllehastigheten forsvinner.

Vet ikke om dette er rett, er bare sikker på tallet 1.4-1.5, men fysikken er forholdsvis enkel.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Hei Jonag. Høyeste smashfaktor vi ser på simulatorrange og simulator på Golfsenteret er 1.56

1.5 tallet ses normalt kun når man bruker driver.
Køller med mer loft gir mindre fart på ballen ved samme køllehodehastighet enn køller med lite loft. Dermed blir smach verdiene lavere og lavere ettersom loftet på køllen øker selv om man er mitt i sweetspot.

Tror utregningen din stemmer ganske bra i forhold til det jeg husker fra simrangemålingene. Skal sjekke de tallene på jobb i morgen (hvis jeg husker det:-)

Er vanligvis ikke så opptatt av hva som skjer etter at jeg har truffet ballen... Men taper man vel mye fart på køllehodet i balltreffet fjerer man kanskje for mye med hendene og mister litt av energioverføringen til ballen?

Slik at man slår kortere enn køllehodehastigheten skulle tilsi?
Bare tenker høyt her...

jonag

over 16 år siden

jonag

Har lest endel om det man kaller "tungt treff". Det sier at ved samme køllehastighet kan man få litt mer fart ved å ha akselerasjon av kølla gjennom ballen. Nå er det umulig siden man mister fart, men ved å release gjennom ballen taper man litt mindre fart, har kontakt med ballen litt lenger og komprimerer den littegranne mer. Dette blir litt mer ballhastighet.
Så jeg tror det rett og slett er hvordan man releaser. Og jeg tror du har rett i at man mister littegrann energioverføring.

Jeg tror du helt klart har merket dette selv. Hva du må gjøre, hvordan du må release gjennom ballen for å få best lengde.

Golf

over 16 år siden

Golf

Simen: En smashfaktor på 1,56 er vel nærmert fysisk "umulig".
Kan det være noe feil med simulatorne deres?

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

De leser for det meste veldig bra. En og annen feilavlesning kan forekomme men det er sjelden. Jeg bruker dem så mye at jeg stort sett ser med en gang om en slik feilavlesning har forekommet.

1.56 er absolutt maks. Skjer ikke veldig ofte. (Vi snakker kun driver her)

Får du se 1.5 tallet skal man stort sett være meget fornøyd.

Smash verdiene varierer litt fra person til person og driveren de bruker.
Spillere som slår ballen bra får høyere smash enn de som slår den mindre bra. (akselererer bra inn i ballen med sweetspottreff)

I tillegg påvirker skaft, køllehodet, hvilken ball som brukes og personen som slår sin teknikk smashfaktoren.

Golf

over 16 år siden

Golf

Sorry Simen. Men du snakker ikke helt riktig her.
Å oppnå en smash factor på¨1,56 er ikke mulig.
En maksimal smashfactor med driver med 0,83 ligger rett rundt 1,5.

Jeg tror maskinen din er feil.

Noen linker :

http://www.deeprough.com/index.php/2008/01/11/trackman-club-head-speed-accuracy

http://www.golfwrx.com/forums/index.php?showtopic=205973&pid=1346158&st=0&#entry1346158

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Jeg slo 60 graderen min 120 m på Golfsenterets simulator.
Flere ganger. Helt stabilt.

Så da er det neppe noen feil på den simulatoren. Det er ca det samme jeg har i lengde utendørs med 60 graderen. ;-)

Nå vet jeg om dette med å stille inn boost eller hva det heter, men man kan vel egentlig trikse de simulatorene som man vil.

jonag

over 16 år siden

jonag

Kan nok være at Golf har rett. Men Smash over 1,5 har jeg hørt om før. Nå er smash en omregningsfaktor og ikke det samme som COR.
COR måles ved en gitt oppstilling der man skyter en ball med 133 mph inn i kølleflaten og måler hastigheten tilbake igjen. Dvs man måler spretten.
Dette blir litt anderledes enn en stillestående ball som slås ved en releasende kølle. Husk også at 133mph er en relativt lav ballhastighet (mer en snitt svinghastighet) så at dersom man har en sterk driver, laget for høy fart og en big hitter som releaser og komprimerer en ball bra med lavt lovt er jeg ikke overrasket over at man får ut mer. Og får ut en COR større enn 0.83.

Så det ligger vel midt imellom, usikkerhet i måling og at COR måles ved andre forhold. Stort sett enig i Simen jeg.

Kommentar til "tungt treff" simen ?

Golf

over 16 år siden

Golf

Tror du jeg er helt idiot? Jeg vet hva COR er.

Jeg vil kun påpeke at jeg tror ikke det er mulig at noen på Golfsenteret kan få til en smash factor på 1,56.

Golf

over 16 år siden

Golf

Aboutgolf må vise feil.

"Matt Vilade, who drove 473 yards in the ReMax World Long Drive Tournament, officially measured his smash factor at 1.49 while hitting the V5 LX. This is an unprecedented smash factor rating that has never been broken by conforming golf drivers. Most commercial drivers attain a smash factor between 1.3 and 1.40."

Jeg har også hørt tidligere at man har slått over 1,5. Men dette er visst ikke offisielt målt.

Den målingen kunne de jo gjort på Golfsenteret.......

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

Jeg visste ikke hva COR var for noe. Er jeg helt idiot?

c

over 16 år siden

c

BB er en idiot, det er nok mange idioter rundt om

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

En enkel likning på dette spørsmålet:

Hvis iq(eller)
hvis iqiq

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Og - hvis siste likningen er den riktige for deg, passer du trolig best til avl :-)

pepper

over 16 år siden

pepper

Eller tvert i mot? Hvis IQ

Golf

over 16 år siden

Golf

Bogeybjarne? Skriver du om COR noe sted?
Hadde jeg skrever om COR uten å vita hva det er hadde jeg vært nokså dum. Det er du vel enig i.

Mener fremdeles at Aboutgolf tar feil.....:-)

Yngve

over 16 år siden

Yngve

såså Golf. . ingen tror at du er idiot.
Jonag er flink til å forklare og kjenner ikke deg, så du kan vel la han skrive uten å mene at han tror du er idiot.

forøvrig, så tror jeg at jeg er idiot, for selv om jeg vet hva COR er, så vet jeg det egentlig ikke, siden jeg ikke har lest en dritt om det, men bare hørt om det i magasiner hvor det står beskrevet hvilke drivere som har for høy COR, etc....

;)

jonag

over 16 år siden

jonag

hehe, da gikk smashfaktoren til himmels ? For en gjeng...

Golf

over 16 år siden

Golf

Er dette en debatt om idioter?

Jeg prøver å forklare og dokumentere at det ikke er noen på Golfsenteret som har fått 1,56 i smash factor. Hvis de allikevel har fått denne målingen, er det feil med AboutGolf. Punktum.

jonag

over 16 år siden

jonag

Nei det bare ble slik at ordet på en merkelig måte poppet frem. Skjønner ikke det...

Det er da enkelt å få en smashfaktor på 1.56, det kan være som du sier, feil med måling og det kan være en driver som er ulovlig. Det er jo mange av dem...

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Scrambler, jeg slår også 120m med 60 graderen hvis jeg topper ballen noe inn i granskauen.

Slår du 120 gang på gang på rangen i vindstille på aboutgolf med riktig innstilling på wedger, bør du prøve å ikke delofte kølla fullt så mye eller slutte å toppe ballen......

Bedre spillere enn deg (ikke undertegnede) har hjulpet til under kalibreringen.

Spilleforholdene tilsvarer midt på sommeren med 30 i skyggen og litt hard bakke.

Jonag, angående "tungt treff". Dette har jeg også hørt om tidligere. Noen slår tilsynelatende lenger enn andre med samme køllehodehastighet. Spørsmålet er hvorfor?

Klarer de å "release" som du kaller det på en slik måte at mindre energi tapes i balltreffet?

Eller klarer de å overføre mer av sin egen kroppsvekt/bevegelsesenergi ned igjennom skaftet via køllehodet til
ballen?

Tror dette er er fysikk på elite nivå. Veldig mange variabler her.

For de som enda ikke vet det er Smash= Ballhastighet delt på køllehodehastighet.

Til trådstarter. Slo ett slag på simrangen i stad da jeg satte i gang en kunde. 6j , farten etter balltreff var ca 18% lavere på det slaget

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Simen.
Lengden skyldes ikke delofting eller topping.
Vi var flere som hadde samme erfaring.
Dette var på spill på bane på About.
Og, jeg har spilt på Fullswing på Haga og får der ca 80 meter med 60-grader med samme slaget.

Ute slår jeg 60 til 70 meter med 60 grader.

jonag

over 16 år siden

jonag

ved å release gjennom ballen taper man litt mindre fart av køllehodet, har kontakt med ballen litt lenger og komprimerer den littegranne mer. Trampolineeffekten og spretteffekten av ballen kan bli littegrann sterkere, Dette blir antagelig litt mer ballhastighet.

Vet ikke selv, men har lest at man kan oppnå opp til 5mph mer ballhastighet. Det er nesten 10 meter carry det.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Scrambler, mer intressant er hva var carryen din på det slaget. Sto du flatt eller med overhøyde? Hvilken vei hellet green der ballen landet?

Jeg har sett en del folk spille på aboutgolfsimulatorene våre nå (for å si det forsiktig). Tror også at få har så mye personlig erfaring som meg på disse.

Når noen klager over at de har slått for langt, har de enten :

- Toppet ballen litt.
- Glemt å sjekke at de står med overhøyde i forhold til green.
- Slått litt lang carry i forhold til flagget. Landet i nedoverbakke på green og trillet av greenen og nedover en liten bakke. Veldig mange av greenene på banene hos oss har eleverte greener.
- Av og til slår til og med noen ett slag midt i sweet, dermed går ballen litt lenger enn normalt.
- Husker lengden fra siste runden i september/oktober og tenker ikke på at simulatoren er satt opp med ideelle forhold for ballflukt.
- Blanding av en eller flere av de overstående.

Jeg regner med at utendørs er det aldri noen som overslår en green eller lander på feil side av flagget eller enda værre lander på green og triller av.

Dette er så sjelden utendørs at jeg tror heller ingen av dere har sett dette på pga touren.

Vi den gemene hop slår av og til dårlige slag. Innendørs skylder vi på simulatoren. Utendørs skylder vi på oss selv.

Golfesenteret hadde full sving før. Jeg spilte på de i årevis og savner dem ikke......

Golf

over 16 år siden

Golf

Jeg mangler en forklaring på at Aboutgolf hos Golfsenteret kan måle 1,56 i smash factor, når resten av verden ikke klarer det.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Simen.
Det var ikke topping sier jeg.
Forøvrig er det du kommer med såpass basic at en som har spilt golf og simulator i noen år skjønner at et toppet slag, eller et slag som treffer i nedoverbakke får den effekt du sier.
Greitt at du er veldig lojal mot din arbeidsplass.
Som du har vært i dine litt vel ivrige forsvarstaler for din egen hjemmebane.
Noen ganger er det kanskje bedre reklame å være litt ydmyk.
På de 5 rundene jeg har spilt på About så er det flere enn meg som har opplevd det samme som jeg beskriver.

Ifjor var About-simulatorene udiskutabelt best pga radar-teknologi, hevdet tilhengerne. I år er det kameraer som leser alt.
Man må bruke en spesiell ball med streker på for at kameraene skal lese ballens spinn etc korrekt.
Litt merkelig at dere skifter ut perfekt teknologi.

Jeg foretrekker Fullswing, fordi at både gode og dårlige slag registreres mest korrekt på den, etter min mening.

Og jeg er kun kunde. Jeg har ikke noen økonomiske interesser i Fullswing.

Henke

over 16 år siden

Henke

Hvis du syns Fullswing er bedre enn AboutGolf må det ha vært noe feil med maskinen du spilte på. Det er rett og slett ikke mulig, hvis man er nogenlunde stabil som golfspiller... :)

Jeg har opplevd én gang at alt føltes feil på AboutGolf, og da viste det seg at noen innstillinger var helt ute og syklet. Tre tall, som skulle være 7, 7 og 5 eller noe, var noe helt annet. Husker ikke, men jeg vet at Fulland husker.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Scrambler, nå har jeg skrevet i dette forum lenge før jeg begynte å jobbe på myrenssportsenter. Jeg har aldri lagt skjul på hvem jeg er og gidder ikke skifte nick for å være med i en diskusjon som gjelder ett system jeg kjenner bedre enn de fleste.

Tro meg når jeg sier det Scrambler. Majoritenten av feilmeldingene på aboutgolf , enten spilleren har spilt mye hos oss eller ikke, er single eller høyhandicaper, er at spilleren er uoppmerksom før slaget og glemmer å sjekke noen av tingene jeg nevnte over.

Ingen har hevdet at radarteknologien hos aboutgolf er perfekt. At den er meget god er en annen sak.

Den nye utgaven med høyhastighetskameraer gjør at du får særs nøyaktig avlesning av spinn. Dermed kan du forme slag som du vil om du har ferdighet til det.

Feilslag som f.eks slice og hook ser akkurat like ille ut her som ute.

For de gode spillerene er høyhastighets kamera systemet en fordel fordi man kan jobbe mer med ballen.

For de mindre gode er det en ulempe fordi de dårlige slagene blir lest akkurat så dårlige som de er....

Jeg syntes Aboutgolf var ett langt bedre system enn fullsving før jeg begynte å jobbe på myrens, og har ikke endret mening etter at jeg startet å jobbe der.

At andre kan mene noe annet er helt greit for meg. Noen liker klokkeren og andre dattera ;-)

Henke: Dersom instillingene er satt opp feil vil lengdene være feil også.

Disse blir kalibrert av oss og satt i en default innstilling.

Uansett hvordan vi setter default er det alltid noen som mener at det går for kort eller for langt. Sånn er det bare.

Før en innstilling settes blir proene brukt som en siste kontroll. Hvis de med ca 0 eller bedre i handicap sier at lengdene for CARRY stemmer bra for drive, jern og wedger på range med vinden av, er jeg fornøyd.

Igjen ,simuleringen tilsvarer ca 30 i skyggen = lang carry, med litt hard bakke = en del trill. Dvs land i forkant og trill bort til flagget.

Etter den siste oppgraderingen av software hos oss bruker vi 9,4,6. Denne instillingen vil passe for de aller fleste.
Står den på noe annet på din profil kan det hende du sliter litt med lengdene dine.

Dersom du f.eks føler at wedgene dine går langt på denne instillingen, vel sett tallet for wedge lavere enn 6 på din profil . Prøv deg frem på rangen. Er du uenig med oss, fin din egen instillning og bruk den.

Noen slår til ballen litt spesielt og kan da kompensere for dette i instillingene i egen spiller profil ("custum") .
Dog har jeg enda ikke sett noen som har gått ned ett hakk eller to på driven....he he ;-)

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Golf : Nå fikk du meg til å lese om smash faktor lenger enn planlagt på nettet:-)

Fant denne fra golf digest : http://www.golfdigest.com/golfworld/columnists/2008/08/gw20080815johnson

To setninger er verd å merke seg :

1 : Although few tour pros can produce a 1.50 smash factor (in fact, only 30 have done so in any given week on tour this year, led by Tom Lehman's 1.520),

2 : For everyday players, a good rule to follow is anything higher than 1.47 should be considered good and anything higher than 1.5 is exceptional.

Les hele artikkelen for alle detaljer. Tallet på 1,495 er teoretisk maks utifra ligningen Trackman bruker. Ikke sikkert dette er den eneste riktige ligningen når det gjelder smash...

Yngve

over 16 år siden

Yngve

og da er konklusjonen????

Golf

over 16 år siden

Golf

Takk for forklaringen, Simen.
Jeg fikk da frem poenget mitt om feillesning?

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Golf, poenget er vel at svaret blir litt forskjellig avhengig av hvem du spør.

Trackman oppererer med et tall , andre med ett annet.
Jeg er ikke så veldig opptatt av om 1,495 er riktig eller 1,56 er riktig som maks smash.

Det som er interessant er å vite om man har god smash eller ikke.
Får du 1.49 på trackman har du gjort mye riktig.
Får du 1,56 på aboutgolf eller kudu har du gjort mye riktig.

Smash er en måleenhet for å fortelle noe om hvor godt balltreff man har. Som du ser av artikkelen er ikke smash tallet i seg selv ensbetydene med lange slag.

De langtslående får generelt lavere smashverdier enn kortslående.

Jeg skjønner godt at du lurte med bakgrunn i smashtallene til trackman.

Golf

over 16 år siden

Golf

Jeg ville bare påpeke at jeg tror at ved en "riktig måling" er 1,56 nesten umulig å få til.

"Bubba Watson has a smash factor of 1.54 while Tiger's is 1.48".

Dermed forsvinner Trackman sine konklusjoner også, men jeg tror hvertfall ikke at Aboutgolf er riktig.
Da må din spiller på Golfsenteret være ekstremt god.

Stian Jensen

over 16 år siden

Stian Jensen

Hva er interessant med dette egentlig? eller skal dere bare diskutere det for å se om det er mulig å få Simen Fulland ydmyk?

Golf

over 16 år siden

Golf

Jeg vil påpeke at Aboutgolf tar feil. Holder for meg det :-)

c

over 16 år siden

c

Det viktigste er vel hvor mye SF (smashfaktor) du har i forhold til det første slaget - de siste 10 slagene eller forrige måned. Å lese egen utvikling må være det viktigste uansett.

Å besteme hvem som har rett i egne øyne for å heve seg over kritikk er så uintressant at du kan fortsette diskusjonen med deg selv, Golf.

Simen F. har greit forklart en del om hva som kan være årsak til differanser mellom maskinene og beregningsmåtene og det han sier viser at det sansynligvis er ganske feil å sammenligne tallene.

Å si at Aboutgolf sine beregninger er feil er jo avhengig av om det er definert metode som det er enighet om - ?? - og hvis ikke blir jo Golf sin konklusjon i beste fall feil.

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Ah tror jeg drar ned på Sandaker og kjører 1.62 i smash litt, wooden kanskje ;)

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Stian, alle her inne vet da at jeg er ydmyk helt til det ekstreme..... he he;-)

1.62 Buck? med wooden. Får jeg være med å se på? Snakkes når du er innom:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her