Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sikte ut fra tee

Sjeløyd

over 16 år siden

Sjeløyd

Lurer på om det er lov å legge ned en markering foran tee ved utslag. Eks.: Sette opp en tee (peg) 1 meter foran ballen i spilleretningen?

Har destet dette på rangen: Setter opp ballen. Går noen meter bak ballen og tar ut linjen. Setter så ned en ny tee 1 meter foran ballen i linjen. Stiller meg så lettere opp 90 grader til ballen og linjen.

Mener å ha lest at man ikke kan benytte slike hjelpemidler, men ser ikke at det er så stor forskjell mellom å bruke en slik liten gjenstand mot det å ta seg ut et tydelig gresstrå eller noe som ligger i linja.

Aage

over 16 år siden

Aage

Hvordan mener du dette kan kombineres med R8-2?

8-2. Angi spillelinje

sjeløyd

over 16 år siden

sjeløyd

R8-2 handler vel om å få råd fra noen andre. I mitt eksempel er det at jeg selv tar ut spillelinje for derved å markere den med en gjenstand ca 1 meter foran min egen ball.

Aage

over 16 år siden

Aage

Er du sikker på at ikke det er R8-1 som omhandler råd?

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Du kan ikke sette opp en peg. Gudsjelov. Det tar tid nok som det gjør. Finne et gresstrå eller divot 2 m foran ballen for å ta ut linja..

sjeløyd

over 16 år siden

sjeløyd

Bruker det med gresstrå, men jeg så liksom ikke noe forskjell mellom å ta meg ut et gresstrå og det å sette opp en peg. For meg er det litt vanskelig å holde fokus pga øynene og en farget peg er mye lettere.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det kan vel være en av grunnene til at en ikke tillater bruk av .hjelpemidler når du skal slå.
Du har imidlertid full rett til å merke, sikte, fjerne og så slå.,

Mhm

over 16 år siden

Mhm

Man kan ikke sette opp en peg i spillelinjen fordi dette er med på å forbedre spille linjen din! samme som at man ikke kan tråkke på kvister, knekke grener osv i skogen!

sjeløyd

over 16 år siden

sjeløyd

Forstår det slik at det ikke er lov for meg å markere min egen spillelinje. Jeg får trolig benytte meg av en brukket tee som allerede ligger der rett foran min ball når jeg kommer på tee da. Det er jo ikke alle som rydder brukne tees etter seg. Da bruker jeg altså samme prinsipp, men har ikke satt den der selv.

Aage

over 16 år siden

Aage

Mhm.
Hvorfor mener du at en slik merkepeg gir brudd på 13-2?

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Et tips kan være å se litt nøyere på hvor du pegger opp ballen i forhold til de litt større "merkene" som ofte er på utslaget. Står det en løvetann foran utslaget er det f.eks mulig å pegge opp slik at denne blir liggende i spillelinjen din.

Aage

over 16 år siden

Aage

Du må gjerne bruke en gammel peg som ligger der bare du ikke rører den og legger den på plass.
Men som tilskuer sier er det bare å pegge opp i forlengelsen av et merke som allerede er der.

nja

over 16 år siden

nja

bedre å pegge opp riktig i forhold til hvilket slag man skal slå.. ikke finkjemme tee'en for en brukket peg man kan sikte etter....

peg opp riktig så kan du finne et gresstrå/devot/annet passende og sikte etter!

Ragatango

over 16 år siden

Ragatango

Det er en god ide å se etter merker eller gjenstander å sikte etter.
Dette har jeg gjort i flere år nå, og spillet mitt fikk et betydelig løft når jeg begynte med det (senket meg fra 12,4 til 4,4 på én sesong.
På tee pegger jeg bevisst ca 60-70cm bak et lett gjenkjennelig merke, ute på fairway eller i semirøffen går jeg alltid bak ballen for å ta ut siktelinja, og ser samtidig etter noe jeg kan bruke som siktemerke rett foran ballen.
Ellers slurer jeg på denne Aage som i alle tråder spør og spør og spør som om han er en ekspert på golf, men aldri kommer med en vettug konklusjon. Blir kvalm av slike typer.

Aage

over 16 år siden

Aage

Ragatango.
Min kjære mor lærte meg at en må spørre for å lære.
Det er nok ikke så mange av oss som senker handicapet med 8 enheter kun ved å sikte på et sår i bakken.
Ære være deg som deler denne kunnskapen med oss.

snappy

over 16 år siden

snappy

Jeg er faktisk enig i det Aage skriver i siste innlegg. Fantastisk...

Dette skal jeg også prøve.. Da ender jeg på rundt +6 i hcp.

NN

over 16 år siden

NN

Helt rett Aage. De mest "irriterende" ungene var de som spurte og maste til man ble blå i trynet.

Kjempe at du får aksept fra folk som TROR de vet, eller burde vite...ellers deres nederlag!

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Da lar vi brukne tees ligge slik at øyefolk har noe å bruke

Ragatango

over 16 år siden

Ragatango

Det er vel ikke noen som har garanti for at det hejlper å sikte bedre, og det er neppe bare derfor jeg senkte meg så mye, men det hjalp garantert FOR MEG

c

over 16 år siden

c

Kunne du tenke deg å sette opp restene slik at de peker litt opp og frem mot målet før du går videre???

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Jeg har nå sendt min sønn ut på hjemmebanen for å mure fast pegger i front av alle teesteder. Det er min julegave til alle medlemmer under mottoet: Bedre sikt i 2009. Hvis noen ut fra mottoet tror jeg er medlem på en bane i nærheten av tåke-Hurum så er det feil.

c

over 16 år siden

c

Da tar jeg en runde på Valderrama til vinteren når jeg skal ned - regner med at han sønnen din har ett "hull i gjerdet" som han kommer inn gjennom for vaktholdet er ganske heftig der nede..... :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her