Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfgal 2 åring

Even

over 16 år siden

Even

Hei!

Jeg har en liten gutt som blir 3 år til sommeren. Han er rimelig ivrig, bruker øser og andre ting inne som golfkøller.

"Problemet" er: når han er på golfbanen så slår han links - men han har ikke links køller, han snur dem "opp ned " og slår med tåa - OG TREFFER ....

Pappa'n (altså meg...) blir jo da rimlig ivrig og får lyst til å kjøpe links køller til han slik at han kan treffe ballen skikkelig. MEN enkelte sier at jeg IKKE bør gjøre det, men vente med det til han blir 5 år.... ??!!??

Han kaster like mye med venstre og høyre hånd, sparker ball med høyre mer enn venstre.... Moren hans er høyrehent, men sparker med venstre. Tante er venstrehent, men sparker med høyre... Vanskelig dette :-)

Noen som har hatt samme problem?

Goofy

over 16 år siden

Goofy

Kanskje du har satt til verden en ny Phil Mickelson :-) Han slår links men kaster ball med høyre...

La gutten slå med linkskøller hvis det er naturlig for han.

Niblick

over 16 år siden

Niblick

Most kids when they first pick up a golf club want to hit with the left hand. This is the most natural way of hitting a golf club with regards use of the stronger right hand.

Most Canadian kids apparently play golf left handed similar to the way they play ice hockey.

I teach Squash every week in Moss and it was my major sport when younger and the easiest shot to hit for a good player is the back hand similar to hitting a golf ball 'links' style.

I have no idea why golf pros encourage people to hit with a right handed set up when the left hand is normally the weaker hand. To me it does not make sense holding the golf club with the weaker hand.

When I teach squash, i teach the basic grip and then let the juniors find out themselves their own style through drills and matches.

Don't ever force a child to change his or her style unless you are absolutely sure of what you are doing. Just watch and learn!

Even Par

over 16 år siden

Even Par

En squash rackert så er den jo lik på begge sider... så kan jo poden bare blir høyre eller venstre hendt....

Jeg ville bare at han skulle få noe han kunne treffe skikkelig med, det er jo viktig at han får følelsen av at han "klarer det".... Og da er spørsmålet om det er greit å gi han en links kølle, eller om det er fornuftig å vente....?

doc

over 16 år siden

doc

5 år?????!!!!!!!!!!???????? de kan ikke mene det? dette må avgjøres nå!

Fetisov

over 16 år siden

Fetisov

Prøv å kast en murstien i trynet på han og se hvilken hånd han beskytter seg med. Det beste er selvfølgelig om han ikke beskytter seg i det hele tatt, da er han såpass kort at han kan stå på et treningsfelt i timevis uten å bli lei og vips blir du steinrik.

NN

over 16 år siden

NN

Even håper...desverre....? uten rot i den virkelige verden at han har avlet et golftalent.

Utrolig mange barn bruker både venstre og høyre legemesdeler/hjerne vilkårlig de første leveåe uten at det betyr en skitt.

Innse at barnet ditt er som de fleste andre. Alle KAN hvis miljøet gir en (u)fair sjans

Mange barn blir brukt for å tilfredstille mislykkede fedres egosentriske mål.

HenrikFan

over 16 år siden

HenrikFan

IKKE vent til han blir 5....
http://www.youtube.com/watch?v=_wHkA_983_s

pepper

over 16 år siden

pepper

Min datter begynte med golf i barnehagen, så bare la junior holde på med golfen. Artig å se bilder fra den første undervisningstimen, hun har speilvendt grep i forhold til proen fordi hun skulle gjøre akkurat som han, og han stod rett overfor henne.

Om det er best med venstre eller høyre køller vet jeg ikke. Kanskje har Niblick rett i at det beste er venstre siden høyre er den sterke hånden, men de aller fleste blir jo høyrespillere. Phil Mickelson er visstnok høyrehendt, men spiller venstre fordi han lærte av faren og så han speilvendt. Broren til Phil er imidlertid venstrehendt, men spiller høyre. Så forvirringen er til stede i de beste golf-familier

Ex tennis-hacker

over 16 år siden

Ex tennis-hacker

Jeg spilte tennis med høyre i 20 år før jeg startet med golf og var bedre til å slå backhand enn forehand i tennis. Jeg trodde derfor at jeg skulle spille golf som left, men det gjør jeg ikke.

Golfsvingen er mer sving med de store muskelgruppene i overkropp enn den er sving med armene.
Tennis er mer sving med armen.
Det er nok den veien kroppen roterer mest naturlig som er den mest riktige. Ikke nødvendigvis venstre eller høyre hånd.

Even Par

over 16 år siden

Even Par

NN:

Hjelpe trøste meg... hvorfor så negativ?

Jeg synes det bare er morsomt at han går rundt og "spiller golf" med alt mulig ting... han synes det var veldig morsomt å spille golf ute, og jeg vil gjerne la ha få lov til å slå med en kølle som har blad riktig vei etter det som er naturlig for han. Men når da det blir "frarådet" å gi han en kølle med "riktig blad" i forhold til hvordan han slår nå så blir jeg forvirret. Jeg vil ikke gjøre noe som er "feil" og vil høre om andre har noen erfaringern...

"Utrolig mange barn bruker både venstre og høyre legemesdeler/hjerne vilkårlig de første leveåe uten at det betyr en skitt. Innse at barnet ditt er som de fleste andre. Alle KAN hvis miljøet gir en (u)fair sjans"

Hva betyr dette? Mener du at jeg insinuerer at han er et unikum for at han bruker begge hender osv?

"Mange barn blir brukt for å tilfredstille mislykkede fedres egosentriske mål. "

Hva i all verden mener du med dette da...? Å skrive dette som et svar til mine spørsmål tolker jeg som at du antyder at jeg er i den kategori, noe som ikke kan være mer feil. Det min sønn synes er gøy skal han få lov til å drive med (så fremt det er lovlig), uansett om det er golf, fotball, håndball, sjakk, bridge, eller brodering.

Manx

over 16 år siden

Manx

Jag tror att en vanesak och när man börjar så tidigt så kommer det kännas "rätt" oavsett vilket håll han börjar åt. Om u ser en tendens att han ofta slår åt ett eller annat håll så låt han fortsätta med det, jag tror inte han reflekterar över att bladet på klubban är åt "fel" eller "rätt" håll utifrån där han står.

Sj är jag vänsterhänt och spelar höger har även varit aktiv tennis spelare och spelade då forehand med vänster.

Jsg spelade en runda på 9hål i somras med vänster klubbor och gick till ca 20 i hcp.

Det känns konstigt men inte fel och jag har ju inte samma "go" felling som ja ghar åt höger. (har hcp 0.8 ) där.

Hoppas du blev lite klokare :)

Mvh M

NN

over 16 år siden

NN

Kjære Even!

Selvsagt forstår jeg hvorfor du finner det morsomt å se "poden" slå i øst eller vest med en vanlig eller linkskølle. Jeg er selv forelder, og blir både stolt og kry over at avkommet slår alle andre i Norges land i sin sportsgren.

Finner du det morsomt, i stedet for å se et fremtidig talen, vitner det mer om en fars forventninger til poden, men ikke la dine egne behov styre skuta.

Normalt, men rot i virkeligheten?

Which witch?

over 16 år siden

Which witch?

Kjære NN/Tigerheksa,

du tolker som vanlig innlegg som noe helt annet enn det det er.
kan ikke du bare legge deg når mørket kommer? kanskje du klarer å produsere noe positivt når sola er oppe i stedet!

Sven Tumba

over 16 år siden

Sven Tumba

NN gå o legg deg....

NN

over 16 år siden

NN

Hvorfor skal Tigerheksa få ha terrormonopol? Her prøver en liten organisasjon å få fotfeste, men sannelig kommer klarsynte og peker ut heksa igjen.

Dårlig gjort!

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Gi gutten venstrekølle(r), se hva som skjer. Han trenger uansett nye køller flere ganger i livet.

jonag

over 16 år siden

jonag

Uansett hva det blir av gutten så la ham få leke med kroppen, hoppe, danse, klatre, sparke, gå ski, ake, skøyter, golf, håndball, etc, etc.
Fra 3 og til 7 er det ett fett hva han gjør og hvordan bare det er variert og lærer opp balanse, koordinasjon, motorikk.

Og til andre, en 3 åring gjør det han vil selv, ikke fordi far sier det, hehe, så liker han golf så gjør han det.

Men om du gir ham links og han bytter når han er 8 så blir han ikke dårligere av det. bare enda mer motorisk.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her