Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Svingvekt?

Henke

over 16 år siden

Henke

Hvorfor er det tråd etter tråd om svingvekt på større amerikanske golffora, mens jeg aldri har lest et ord om det her inne?

Hvor viktig er det?
Hva slags utstyr må til for å måle selv?
Hva spiller dere?
Justerer dere selv? I så fall, hvordan? Tape? Blytape? Lim?

Fyr løs! Jeg er sulten på info!

Henke

over 16 år siden

Henke

bump

herrtommy

over 16 år siden

herrtommy

Gi meg link til en av sidene fra statene, så skal jeg hjelpe deg oversette innholdet....

Svingvekt

over 16 år siden

Svingvekt

Svingvekt får du målt i launchmonitor hos en køllemaker eller pro. Der finner de ut om du trenger D1 eller D2 osv...Det er like viktig som å få rett lengde på skaft, rett lie-angel på køllehode og rett størrelse på grepet. Har du riktig svingvekt på utstyret, er det lettere å "kjenne" hvor køllehodet er i svingen, hvilket gir deg bedre selvtillit og som da igjen fjerner tvilen i bakhodet mens du svinger. Har du feile skaft på settet ditt, kan dette kompenseres ved å sette inn en vekt i grep-enden av skaftet. Mange gjør dette på f.eks. drivere og puttere for å "nøytralisere" hendene under svingen, mens f.eks. Fred Funk spiller med vekter på hele settet sitt...hver sin smak...

Jonag?

over 16 år siden

Jonag?

typisk Jonag mat

jonag

over 16 år siden

jonag

Haha og lettlurt er han...men det er nå slik han er...

Svingvekt er forsåvidt uviktig for en kølle, men å ha samme svingvekt i et køllesett er en stor fordel. Da vil feks et jernsett og den følte tyngden når man svinger forandre seg jevnt og gradvis igjennom settet.
Et verktøy for tilpasning.
En høy svingvekt vil gjøre at kølla føles tung å svinge, ikke nødvendigvis veie mye. Svingvekt øker om man øker skaftlengden og/eller øker hodevekten.

Egentlig er det treghetsmomentet man føler som tyngde når man svinger. Jo større moment jo tyngre. Svingvekt er en måte å forenkle tilpasning slik at man slipper å måle treghetsmomentet. Svingvekting er egentlig kun vekten av ferdig kølle ganget med avstanden fra punktet på skaftet du kan balansere hele kølla over en finger og til et punkt 14 " nedenfor grependen av kølla. Dvs om du kan klare å balansere kølla på feks en kniv, måle avstand til grependen, trekke fra 14 tommer, måle vekten av hele kølla, mulitplisere dette, så har du svingvekten.

Jeg bruker ikke svingvekt fordi det er en unøyaktig metode, dog, innad i et køllesett du liker funker det fint for å måle forskjeller mellom køller.

Jeg har et treghetsmomenttilpasset sett og har svingvekt fra c9/D0-D4 tenker jeg.

Jeg har justert vha bly inne i skaftenden og vha fintilpasning av køllelengde.

Men du kan ta enkle målemetoden over, sammenligne og sette på blytape utenpå.

Siden svingvekt er en forenkling av treghetsmoment, og treghetsmoment ikke er avhengig av grep-vekt (fordi du holder i denne enden), vil svingvekting ved å endre vekt i grependen ha liten betydning for følt vekt i svingen. Svingvekten vil øke, mens treghetsmoment vil ikke.

PGA

over 16 år siden

PGA

Her var gutten i sitt ess :-)

Synd at vi ikke fikk snakket når du var nedenfor sist...
Skal vi teste ut litt skaft snart ?? :-)

jonag

over 16 år siden

jonag

Klart det !

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her