jonag
Haha og lettlurt er han...men det er nå slik han er...
Svingvekt er forsåvidt uviktig for en kølle, men å ha samme svingvekt i et køllesett er en stor fordel. Da vil feks et jernsett og den følte tyngden når man svinger forandre seg jevnt og gradvis igjennom settet.
Et verktøy for tilpasning.
En høy svingvekt vil gjøre at kølla føles tung å svinge, ikke nødvendigvis veie mye. Svingvekt øker om man øker skaftlengden og/eller øker hodevekten.
Egentlig er det treghetsmomentet man føler som tyngde når man svinger. Jo større moment jo tyngre. Svingvekt er en måte å forenkle tilpasning slik at man slipper å måle treghetsmomentet. Svingvekting er egentlig kun vekten av ferdig kølle ganget med avstanden fra punktet på skaftet du kan balansere hele kølla over en finger og til et punkt 14 " nedenfor grependen av kølla. Dvs om du kan klare å balansere kølla på feks en kniv, måle avstand til grependen, trekke fra 14 tommer, måle vekten av hele kølla, mulitplisere dette, så har du svingvekten.
Jeg bruker ikke svingvekt fordi det er en unøyaktig metode, dog, innad i et køllesett du liker funker det fint for å måle forskjeller mellom køller.
Jeg har et treghetsmomenttilpasset sett og har svingvekt fra c9/D0-D4 tenker jeg.
Jeg har justert vha bly inne i skaftenden og vha fintilpasning av køllelengde.
Men du kan ta enkle målemetoden over, sammenligne og sette på blytape utenpå.
Siden svingvekt er en forenkling av treghetsmoment, og treghetsmoment ikke er avhengig av grep-vekt (fordi du holder i denne enden), vil svingvekting ved å endre vekt i grependen ha liten betydning for følt vekt i svingen. Svingvekten vil øke, mens treghetsmoment vil ikke.