Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Flagglinje

?

over 16 år siden

?

Hvor langt tilbake i flagglinjen kan man droppe ballen??

hp

over 16 år siden

hp

Såååå langt du vill.

?

over 16 år siden

?

sikker?
Noen regel eller decisions på det?
Bare lurer, for ved følgende eksempel kan det være godt å vite...

La oss si at jeg spiller innspillet mitt fra bunker midt i banen, ca 100 meter unna greene,på hull 3 på mikla. Den går 20 meter over greenen, og ned i dritten bak der. Finner ballen i skogen der, men uspillbar. Valg, droppe ny ball i bunker(ikke morsomt på mikla), droppe innen køllelengde, noe som bare er dritt inni der, eller finne et punkt i flagglinja, ikke nærmere hullet. Kan jeg da, teoretisk, gå så langt tilbake i flagglinja, at jeg faktisk kommer tilbake på andre siden, og kan droppe på fairway, 20 meter unna flagget??

Aage

over 16 år siden

Aage

? Ligger ballen i "dritten" eller ligger den i bunker?

!

over 16 år siden

!

Innspillet slås fra bunker 100 meter unna, men går 20 meter for langt, og havner i Skog/buskas/høyt gress bak greenen. Finner ballen, men umulig å slå på den.

Aage

over 16 år siden

Aage

Da er det bare å lese R-28, men les punkt b veldig nøye dersom du vil benytte dette som du anntyder.
Den benytter ordet "bak" . Sikkert ikke uten grunn

hp

over 16 år siden

hp

Du kan jo ikke droppe på andre siden av greenen av der du ligger,du må nok ta straffa da slå ballen der den ligger eller gå tilbake og slå en ny fra bunker.Forresten kan du vell droppe innen 2 køllelengder.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Jeg tror du må skjønne hva ordet "bakover" betyr først... Står du i dritten bak green hull 3 (altså motsatt side av green i forhold til hullets tee), så steller du deg ved ballen og ser på flagget.... Bakover betyr nå 180 grader motsatt vei i forhold til dit du ser... altså enda lenger inn i skogen/dritten bak greenen. Du kan altså ikke droppe i den forlengede spillelinjen på andre siden av flagget...

?

over 16 år siden

?

Men altså, hvis man går langt nok bakover, så kommer man jo rundt, det skjønner jo alle. Nå sier ikke jeg at man skal gå hele veien rundt jorda, men linja ender jo til slutt ved flagget igjen?!

?

over 16 år siden

?

duffshank, joda, hvis du (i teorien) går 40000km til, så ser du faktisk flagget fra andre siden. Og det står ingen ting om at man faktisk må GÅ den distansen, man går jo da bare på andre siden av flagget, og dropper der, i flagglinja, ikke nærmere flagget enn det den uspillbare ballen ligger?!

?

over 16 år siden

?

Det jeg vil frem til, ER flagglinja 40000km lang? Og hvis den er det, så kan man faktisk droppe som jeg lurer på? :)

Aage

over 16 år siden

Aage

Nå har jeg aldri spillt Mikla, men har ikke den banen noen ytre begrensninger?

Jånny Dæily

over 16 år siden

Jånny Dæily

Ja du kan droppe til tap-in også om det er det du lurer på, men du må spille ballen hele veien rundt jordkloden igjen for å kunne hulle ut. Altså kan ikke din tenkte retning for flagget plutselig skifte 180 grader.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg er enig i at regelens ordlyd kan harseleres med, men JD. Vil du ikke nokså raskt havne OB ved din løsning?

?

over 16 år siden

?

aha, MÅ jeg spille samme vei tilbake? Jeg dropper i flagglinja, 40000km unna, 20 meter unna flagget, men hvor står det at jeg må spille ballen samme vei tilbake??

Aage

over 16 år siden

Aage

Her er en som henviser til OB begrensning,. Dec 28/5
Den kan jo være en rettesnor :-)

A player plays a stroke from Point A to Point B. Point B is in an area from which it is very difficult to extricate the ball. The player considers declaring the ball unplayable but this would result in a stroke-and-distance penalty (Rule 28a). Dropping behind under Rule 28b is impossible due to a boundary fence and dropping within two club-lengths under Rule 28c is not feasible because it would require a considerable number of such drops to escape the area. The player plays from Point B and moves the ball a few feet to Point C, where the ball is clearly unplayable. Under Rule 28a, may the player:
(a) declare the ball unplayable at Point C and drop a ball under penalty of one stroke at Point B, and then
(b) declare the ball unplayable at Point B and drop a ball, under an additional penalty of one stroke, at Point A?
---------

No. Under Rule 28a, the player would be entitled to drop a ball only at the place from which he played his last stroke (Point B).
In the circumstances, the player's only alternative is to invoke Rule 28c a sufficient number of times (starting at Point C and dropping the ball sideways within two club-lengths each time) to get the ball into a playable position. (Revised)

Jånny Dæily

over 16 år siden

Jånny Dæily

Vel skulle vi følge din tankegang ? så kan du jo da dømme ballen uspillbar på tee og droppe i flagglinjen hele veien rundt jordkloden på hvert hull. Dermed kan man gi seg selv tap-in om ikke droppe i hullet på hvert hull. Ville bli en del birdies, eagler og albatrosser av slikt. Og dermed et totalt uinteressant spill da alle kunne greie det.

hp

over 16 år siden

hp

Hadde vell blitt litt vanskelig med tap-in når du ikke har lov til og droppe deg inn på green.

jonag

over 16 år siden

jonag

Dec 28/5 er jo klar tale.

Dessuten åpner reglene generelt ikke for å dra tolkning så langt at det helt klart er urimelig mot spillets ånd eller andre medspillere eller å påstå at å droppe ballen nærmere hullet enn posisjon man tar uspillbar fra er greit.

?

over 16 år siden

?

Johnny dæily, du har jo ikke skjønt det. Man kan ikke droppe nærmere flagget...les hva jeg skrev. Man dropper lengre eller like langt unna flagget som ballen man dømte uspillbar lå.

vest

over 16 år siden

vest

så linja går ikkje heilt rundt alikevell da?? ;)

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Man må gjerne gå bakover så langt man vil, og gjerne rundt jorda. Men klarer du det innen de 50 sekundene du skal utføre slaget så skal du faen meg ha fått en tap-in av meg :)

jonag

over 16 år siden

jonag

ingen regler i regelboka om 50 sek, MEN det finnes generell regel om "undue delay".
Nei, spill ballen som den ligger eller bruk regelen om uspillbar til å slå et nytt slag fra forrige pos eller døm den uspillbar så og dropp innenfor 2 køllelengder intil den er spillbar.
Hvis banen har driit bak greenen og du slår ditt så skal du straffes for det er slik banen er laget. Det er jo likt for alle...

Jånny Dæily

over 16 år siden

Jånny Dæily

Synes hele diskusjonen er helt tullete. Enig med det Gålf Åge skriver sist her. Man kan nok kanskje bruke lenger tid enn 50 sek dersom man f.eks går 100 eller 150m bakover for å droppe i flagglinja, men det går ikke der denne situasjonen som er beskrevet over er (hull 3 Mikla). Enten kan man spille ny ball fra der man slo sist, eller droppe innen 2 køllelengder eller i flagglinja. Det er alternativene. Eller stryke hullet dersom det er stableford da.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er vel neppe noen som ikke har visst at denne diskusjonen er bare tull.
MEN.... Trådstarter har tatt teksten i regelen på alvor og viser hvor dårlig språkbruk det er i mange av reglene.
Jeg er herlig forfriskende å få dette frem i dagen.

Aage

over 16 år siden

Aage

Forøvrig ønsker jeg meg ny PC til jul.
En som skriver rett og som tar med alle ordene jeg har ment skal være med i innleggene.
Kansje jeg skal gå tilbake til Mac???

Enur

over 16 år siden

Enur

Mener du den nye med sarkasmefilter? :-)

Aage

over 16 år siden

Aage

Neida. Sarkasme er sunt. Å alltid bli tatt alvorlig er mye verre. :-)

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

jonag: I konkurranser faktisk helt nede på Amatournivå får man advarsler om man bruker mer enn 50 sek. Fortsetter man å bruke lang tid er det straff.

Bruker du mer enn 2 minutter på å prøve å gå rundt jorda i en selskapsrunde med meg så forlater jeg deg :) Er det ikke enkelt?

Aage: Mac er fint!

Aage

over 16 år siden

Aage

GÅ. Jeg mener å huske fra et Turneringslederkurs for mange år siden at tillatt tid for første spiller var 47 sek. (jeg kan sikkert finne dette en plass hvis nødvendig.
Men det gjelder nok fra det øyeblikk du adresserer ballen. :-)

Enur

over 16 år siden

Enur

He, he - godt poeng Aage!

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Aage: Du har så rett så rett :) Man kan tenke og dille med køllevalg. Men når man er klar, da skal man bruke 50 (eventuelt 47) sekunder.

Tidligere i år spilte vi med en kar som brukte 1 minutt og 5 sekunder fra han gikk på tee´en til han slo. Og da hadde han valgt kølle også. Kjempemorro! På fairwayen løp vi bare fra han og putta oss ferdig før han slo innspillene sine. Og dette er faktisk ikke kødd. Vi stod flere ganger rett ved greenen for å vente på at han skulle spille inn.

Aage

over 16 år siden

Aage

Vi er mange som har spillt med han GÅ. Han er egentlig ikke sein. Han har bare alt for korte bein :-)

jonag

over 16 år siden

jonag

GÅ: ja helt enig, men jeg refererte til reglene dvs regelboka.

Regel 6-7 note 2 tar for seg "undue delay", men litt rett har du, for det henvises da til bestemmelser turneringskomiteen definerer. "Pace of play". I ama og i andre turneringer har da TK/dommer "Pace of play"-bestemmelser som setter tall og konkrete bestemmelser for hva som er undue delay og ikke og ved brudd av disse kan regel 6-7 note 2 sin straff komme til nytte.

Aage

over 16 år siden

Aage

GÅ. Jonag har helt rett i det han skriver. Men du skal også være klar over at adversel for sakte spill gis til hele ballen..
Når dere går fra den ene kan det jo føre til at det er dere tre som forsinker ballen da dere lett kan være plagsomt skjenerende for sistemanns spill.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

For å være "pinlig" nøyaktig omfattes vanligvis ikke "undue delay" av turneringsreglementets bestemmelser om spillehastighet. Dette betyr at det kan være en straff for "undue delay" og en annen straff for sakte spill. Du kan også få straff for "unødvendig forsinkelse av spillet" selv om du er innenfor tidsfrister gitt i turneringsbetemmelsene om spillehastighet. Som regel 6-7 sier skal en spille uten unødvendig forsinkelse OG i henhold til eventuelle bestemmelser om spillehastighet gitt av komiteen.
I dette tilfellet vil en sannsynligvis komme i konflikt med begge hvis en skal rusle rundt jorda.
Men ordlyden i regelboka er alltid interessant å diskutere.
Tror nok jeg ville trukket fram regel 1-4 i en diskusjon om dette temaet på golfbanen.

Aage

over 16 år siden

Aage

En lærer stadig noe nytt og det er viktig å være pinlig nøyaktig.
Det OGet hadde nok ført til mye kaffedrikking, vafler og lange diskusjoner med tilhørende blaing i rgler og dec. og veldig mye latter der jeg holder til.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Aage: Jepp jeg har flere ganger fått advarsler fordi jeg har spilt med PGA-wannabespillere med lavt handicap og 90 slag i bagen. Gøy :)

Den ene gangen vi gikk fra han tosken så var det den treigeste fyren jeg noen sinne har sett på en golfbane. Men mannen snakka sakte, gikk sakte, tenkte sakte, forberedte seg lenge, etc etc etc. Alt gikk i slow mo i livet hans. Fascinerende.

Aage

over 16 år siden

Aage

GÅ. Jek tviler på at du får medisinsk medhold i at en person er tosk bare fordi at han er litt omstendelig og muligens har litt korte bein.

Jeg forstår godt at det kan være kjedelig for de andre, men er det ikke bare en (eller flere) som egenlig bare er i feil ball?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hæhæ, han husker jeg! Det verste var at han hadde en hund som NORMALT var av typen aggressiv, altså en sånn du ikke klapper før du er sikker på at den liker deg.

Men denne var akkurat like slow motion som herren. Du fikk nesten følelsen av at begge hadde tatt tre-fire valium før de kom på banen :-)

Aage

over 16 år siden

Aage

Hehe. Det ble sikkert nødvendig da han så hvem som ventet på tee 1

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Aage: GB og jeg var absolutt i feil ball ja. Den Trege Mannen(tm) burde aldri vært satt opp med oss, eller motsatt :)

Det jeg tror er årsaken til dette:
Hunden som var av type Hissig Rotweiler(tm) innså i sitt 8. leveår at den ikke var noe som helst farlig. Den opplevde at pudler og småkryp bare lo av den og at kattene i nabolaget jaga den nedover gata. Dette gjorde hunden deprimert og trist som så påvirket eieren til å bli slapp - eieren som før i tiden skremte småbarna i nabolaget. Eieren så faktisk veldig hissig og sinna ut han også.

En lykkelig slutt er jo at eieren ble snill og rolig.

..

Denne historien forvirra meg rimelig mye. Jeg trekker den tilbake!

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Og å leste jeg hva Aage skrev angående valiumen :) Tror du har rett. Jeg unner INGEN å spille med GB og meg. Ingen!

hp

over 16 år siden

hp

Det går sikkert bra og spille med dere to,vist man har med valium.Alt blir ok med valium.

jonag

over 16 år siden

jonag

Bra poeng tilskuer. Jeg ville ha dratt frem enten decission langt oppe her eller bare henvist til 1-4, dog har jeg vanskelig for å bruke 1-4 uten å bruke en av decissions der...

?

over 16 år siden

?

MEN, alle skjønner jo at linje går rundt, og ender opp på andre siden av flagget. Dermed må man vel ikke GÅ hele flagglinja tilbake, men bare tusle de 20 meteren til andre siden av flagget. Linja er jo rett. Så lenge det ikke står noe om hvor langt tilbake i flagglinja man kan droppe, så må jo dette være mulig?

Aage

over 16 år siden

Aage

selvfølgelig kan du gjøre det ?. Det går helt fint til du har slått ut på neste hull. :-)

jonag

over 16 år siden

jonag

Alt som ikke står i reglene er ikke automatisk lov. Les regel 1-4. Når det å droppe langs flagglinja som går rundt jordkloden gir deg en klar fordel, er dette urimelig ihht 1-4.
Dersom du gjør sånne lure ting og det gir deg en klar fordel kommer du en gang til å bli disket på det.
Dersom intensjonen til flagglinjeregelen var å kunne gå rundt jorda hadde det stått så og dersom alle slike lure unntak hadde måttet være med så hadde regelboka blitt tykk som en bibel.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her