Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hund med i turnering.

Aage

over 16 år siden

Aage

Nå er det vel snart tid for et lite regelspørsmål.
Nylig hadde vi en situasjon i vår lokale klubbturnering med 2 spillere som tok med hver sin hund i en slagspillturnering.
Disse ble nr. 1 og 2 i turneringen og det ble en god del diskusjon om å ta med hund var i samsvar med golfreglene. Ingenting om hunder var nevnt hverken i turneringsinnbydelsen eller lokale regler.
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan forumet mener at komiteen skal behandle en slik situasjon

Jånny Dæily

over 16 år siden

Jånny Dæily

Burde ikke ha noe å si dersom hundene ikke forstyrrer spiller eller konkurrenter. Men selvsagt må det være lov å ha med hund på banen. Noen klubber forbyr dette.

Pro

over 16 år siden

Pro

Har man med seg hund når man spiller fotballkamp,håndballkamp, osv, osv, osv,? svaret er ganske enkelt. hold hunder borte under turnering. Respekt for andre deltagere ganske enkelt.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg er helt enig med Pro i at det er enkelte ting en bare ikke gjør.
Her fikk imidlertid komiteen fremlagt en problemstilling som måtte løses i samsvar med regler og bestemmelser og da blir det litt vanskeligere.
Spillerne hadde tross alt tatt med disse hundene og da blir det jo spørsmål om dette er et brudd på regler/bestemmelser som det skal reageres mot.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Jeg kan godt se for meg at dette ble vanskelig for komiteen.
I første omgang kan jeg ikke komme på noe i reglene som forbyr det å ha med hund under en runde. Det kan vel kanskje bli noen fine diskusjoner om en hund som er medbrakt av spilleren, og som "deltar" på spillerens side, vil være å betrakte som et fremmedelement i henhold til regel 18 og 19, men det er vel en litt annen sak.

Men i etiketteavsnittet står det vel et "forbud" mot å unødig distrahere andre spillere. Hvis noen av spillerne i gruppen mener seg forstyrret av hunden, vil vel komiteen ha mulighet til å få hunden fjernet/spilleren diskvalifisert etter regel 33-7. Men en diskvalifikasjon etter regel 33-7 på dette grunnlaget vil vel kreve at spilleren hadde fått advarsel under spillet, eller at komiteen anser at spilleren bevisst har brukt hunden for å forstyrre andre spillere.

Hvis ingen av medspillerne før eller under runden uttrykte noen motvilje mot å ha hundene med synes jeg ikke komiteen kan reagere i ettertid. Det hadde kanskje ikke blitt de samme diskusjonene om hundeeierne hadde blitt nr. 11 og 13.

Men hvorfor noen skulle finne på å ta med seg en hund på turnering skjønner jeg egentlig ikke, men det var sannsynligvis ikke noen viktig turnering. Eller var det noen som mente at det var en fordel å ha med seg hund ?.

Aage

over 16 år siden

Aage

Som tilskuer sier er denne neppe lett. Her er det en klubbturnering og spillerne var tydelig stolte av sine nydelige hunder. De øvrige spillere ble etterhvert nokså opptatt av hva som er riktig i dette tilfelle og det ble fremlagt protest.
Selv mener jeg at hundene i dette tilfelle er medbrakt av spillerne og blr da endel av spillerens utstyr. Jfr. def.
Spørsmålet om en da kan hevde at en bryter R14-3 blir jo da nærliggende

Stian

over 16 år siden

Stian

I fotball har man heller ikke med en vannflaske overalt, eller en matpakke, rett og slett fordi dette vil ødelegge for spillet. I golf har man både dette og hunder med da det som regel ikke hemmer spillet nevneverdig.

Så lenge hundene oppfører seg og ikke forstyrrer de andre spillerne burde ikke dette være noe problem sett utifra ett respekt-ståsted.

Har spilt mange runder hvor en i flighten har hund, og det har aldri skapt noen som helst forstyrrende situasjon.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Jeg føler vel at det ikke blir rett å bruke regel 14-3 på dette tilfellet.
Hunden kan hverken hjelpe spilleren å slå, måle avstand, å holde køllen
eller noe annet som jeg mener omfattes av regel 14-3. Hunden kan muligens hjelpe en spiller å finne ballen, men dette kan en vel i utgangspunktet bruke hvem som helst til.
Hva var grunnlaget for protesten, og når kom den inn ?.

Aage

over 16 år siden

Aage

Grunnlaget for protesten var 14-3 b. Det ble hevdet at hundene hjalp til med å finne ballen og at det måtte betegnes som uvanlig bruk av utstyr.
Det ble også henvist til at dette måtte sidestilles med dec. 14-3/14 da hunden helt klart er endel av spillerens medbrakte utstyr.

Jeg er helt enig med tilskuer i at tidspunktet for innlevering av protesten er vesentlig for komiteens beslutning, men at dette ikke påvirker hvorvidt det har foregått et regelbrudd.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Det høres ut som en stor og viktig turnering :) Spesielt morro at hundene ble brukt til å hjelpe å finne ballen. Må være heftig nivå da, og spesielt siden ballene måtte smøres inn med biff-fett først slik at hunden fant den.

Hund på golfbane synes jeg er en uting. Å ha med hund i turnering, selv om det er en klubbturnering er rimelig hensynsløst. Jeg hater hunder og ville blitt brydd om jeg hadde en fyr i flighten med et slikt vesen i bånd. Enten har man tid å spille golf, eller så må man passe hunden sin. Det er nå min mening.

Nå har jeg ikke erfaring på dette, men klarer en hund å finne ballen?

Aage

over 16 år siden

Aage

Å jada GÅ. Det er ingen problem å trene en hund opp til å respondere på lukt.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Lukter Titleist annerledes enn Nike? :) Sikkert ikke så bitter.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det vet jeg ikke GÅ. Nå er vi vel på veg langt ut av problemstillingen som vanlig.
Men eieren har holdt i ballen og det kan absolutt luktes av en trenet hund.
Da blir spørsmålet Gålf Åge.
1. Er en medbrakt hund endel av spillerens ustyr?
2. Er bruk av medbrakt hund å betrakte som uvanlig bruk av medbrakt utstyr og derved brudd på R 14-3

Jeg har ikke svaret. Men håper på mange synspunkter.

snappy

over 16 år siden

snappy

Jeg er helt uenig i Pro...

Jeg har ikke hund selv, men har ingenting imot hunder. Så for meg er det helt greit å spille med noen som har hunden med seg, så lenge hunden oppfører seg.

På en annen side kjenner jeg mennesker som er redde for hunder. Disse ville kanskje blitt hemmet av å gå med en hund. Om dette er tilfellet bør den personen si fra om dette. De fleste hunde eiere stiller som oftes et spørsmål om det er greit å ta med hunden på første tee boks.

Jeg kan heller ikke se at vinner og nummer 2 hadde noen fordel av å ha med seg hund. Antar hunden ikke leser linjer for eier.

At Aage hevder at hundene var med å finne baller er jo helt utrolig.... Men om så er.. Hva så??? Da kan man se på hunden som caddie.. Stå ingeling om at caddie må være et menneske. Spiller kunne ropt på bestemoren, tanten, den lokale kjøpmannen m.f for å få hjelp til å finne den ballen. Dette holder ikke. "Luring".

Utstyr er jeg relativt sikker på er definert som et objekt, dvs en død ting. Utstyr er laget av mennesker. Nå vet ikke jeg hvor du er fra Aage, men her jeg bor har ingen mennesker jeg kjenner i alle fall en "hånd eller andre kroppsdeler" med i spillet når det gjelder å LAGE hunder. Dette ordner hundene selv. 14-3b er derfor satt ut av spill.

Hvilken klubb er dette. Høres ut som en ung og uerfaren klubb.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Etter definisjonen på "utstyr" må vel hunden være en del av spillerens utstyr.
"Kunstig" utstyr er den vel definitivt ikke.
"Uvanlig" utstyr ? Definisjonsspørsmål ??? En hund er vel temmelig vanlig, men kanskje ikke på golfbanen ?.
Uvanlig bruk av utstyr? Det er vel en temmelig vanlig bruk av hund å bruke den til å lete etter ting, nettopp fordi den har en meget god luktesans?

Spørsmålet blir vel til syvende og sist hvorvidt spilleren har fått en urettmessig fordel av å ta med seg hunden.?.
NB! En må vel også huske på å legge til straffeslag hver gang hunden eventuellt flytter ballen, siden den ikke lenger er et fremmedelement.

Aage

over 16 år siden

Aage

La oss oppklare med en gang at jeg hverken har lagt inn protesten eller er hundehater.
Derimot var jeg sterkt involvert i komiteens beslutning, men det er en annen sak.
Jeg lurer nå på hvor det står at utstyr må være en død ting. Et objekt laget av mennesker.
Jeg finner ikke dette i definisjonen.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg kjenner heller ikke til regelbruken her, men fra mitt ståsted er det åpenbart at i en turnering holder man hunden hjemme. Selv om de oppfører seg bra kan de forstyrre de andre spillerne, noen er redde for hunder og noen er allergiske.

Jeg har ingen problemer med hunder selv, og på selskapsrunder er det ok for meg med hund på banen selv om min klubb forbyr det. Allikevel, i en turnering synes jeg det er alminnelig høflighet overfor andre at man spiller uten hund.

Aage

over 16 år siden

Aage

Beklager tilskuer. Våre svar har gått litt om hverandre. Mitt svar var beregnet til Snappy

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Nå er sikkert jeg en liten prosentandel av golfere som er redd hund, men jeg er redd hund fordi jeg ble bitt av en som liten. Så derfor slapper jeg aldri av når det er hunder rundt meg.

Har spilt med folk som har med hunder flere ganger, men da har de spurt på forhånd også. Jeg har sagt at det går bra og forklart at jeg er redd hunder. Har aldri vært problemer, men det er ikke gøy å ha angst for noe (selv om mitt problem ikke er SÅ stort)

I en turnering hadde jeg nok bedt personen om å ikke ha med hunden, men hvor lett er det å be noen passe en hund mens man spiller golf i 5 timer? Og hvor lett er det å finne en slik person på en golfbane? :)

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Jeg synes det blir det samme med hunder som med røyking - det er i utgangspunktet ikke hundeeieren/røykeren som skal definere hvor plaget andre blir.

Foøvrig er det muligens en liten nyanseforskjell mellom engelsk og norsk utgave av definisjonen på utstyr

Eng: "Equipment" is anything used, worn or carried by the player.......
No: "Utstyr" er alt som anvendes, klær eller noe som bringes med av spilleren .........

Hunden er vel definitivt "brakt med" av spilleren, men er den " carried by the player" ? Hvis en vil sette dette på spissen kan en kanskje hevde at hunden ikke er "utstyr" før den eventuellt blir brukt av spilleren til å lete etter baller.
Kan jeg ta kona med på en turneringsrunde uten å bruke henne som caddie ?

Aage

over 16 år siden

Aage

Igjen viser tilskuer at golfreglene egentlig er særdeles enkle:-)
Det er bare å tenke logisk :-)
Nå tror jeg ikke det er mulig å tyne denne nøtten mye lengre så forumet kan få komiteens beslutning dersom noen er interressert i det.

Ellers har det vært for mëg en hyggelig måte å bruke dagen mens vi venter på at fjernsynet skal underholde oss i mange dager.

Ang. om tilskuer kan ta kona med til å passe på seg uten å bruke henne som caddy så har han da mange muligheter til det.
Hun kan f.eks. bære paraplyen :-)

c

over 16 år siden

c

En hund som blir tatt med på golfbanen og blir brukt til å finne baller må vel defineres som er del av spilleren og spillerens utstyr, det kan det vel ikke være noen tvil om, spesiellt siden hunden er under kommando av spilleren. Dersom du ønsker å definere kona som en del av spilleren er det vel spørsmål om du kan kommandere kona slik som du kan med hunden, noen kan og noen kan ikke :) - noen ønsker de kunne det......

På linje med mobiltelefon og kamera vil det vel bli ett relativt strengt krav om at hunden ikke skal forstyrre medspillere unødig.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

I Skandinavia tror jeg det er flest menn som har bånd rundt halsen og må lete etter konas ball :)

Ofte hørt: "Joda Ingrid. Den der finner vi! Det går så bra skatten min"
Ingrid kan byttes ut med mange navn.

Akvarn

over 16 år siden

Akvarn

At det er så delte meninger om hunder bør være med eller ikke er jo et klart signal om at hundeeiere bør være på den sikre siden og ikke ta med sin firbente venn i en konkurranse. Da er de helt sikre på å ikke skape problemer og murring blant andre.

Om de tar med seg hunden en dag med lite folk på banen og muligheter for å gå alene eller med noen de vet at synes hunder på golfbanen er OK, stiller saken seg litt annerledes.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Enig med akvarn , med litt smidighet og forståelse fra begge sider kan det meste løses.

Hvis jeg tar med kona kun for å bære paraplyen min, regnes hun ikke som utstyr eller caddie, men som fremmedelement. Og hun kan vel som alle andre "fremmedelementer" fortsatt være med å lete etter ballen min ?. Det samme bør vel gjelde for hunden.

Vi vil gjerne har svaret Aage; - tipper dere ikke fant noe formellt grunnlag for å aksjonere :-).

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Vet at ihvertfall ikke jeg hadde gått i en flight med hund, turnering eller ei.

Jeg er ikke redd hunder, men liker ikke snusende siklende individer, og det vil hunden merke.

Samtid klarer jeg ikke å sette likhetstegn med et firbeint levende individ og en matpakke/vannflaske.

Hvorfor i himmelens navn må folk dra bikkjer med på turneringer? Har sett folk med hund på golfbanen, men de har nesten alltid gått alene.

Aage

over 16 år siden

Aage

Nå er jeg virkelig målløs.
At tilskuer setter likhetstegn mellom hunden og kona, og på toppen regner begge som fremmedelement hadde jeg ikke ventet.

Men en må her tenke skotsk og hva er vel mer hellig der enn en herres hund? En god skotte ville aldri nekte noen å ta med sin hund. Kona derimot tok det mange hundre år å få lov å trå på golbanens hellige grunn.
I de siste år har hun fått lov å bære paraplyen og til og med fått egen dec om det. dec 6-4/5 selv om en ikke nevner kona, men en uspesifisert person.

Så til nøtten.
Opplistingen til tilskuer kl. 1240 er selvfølgelig helt korrekt. Alt kokes ned til om spillerne har skaffet seg en fordel.
Går en med en trenet hund som tar stands og viser tydelig hvor ballen ligger uten å berøre den så er det helt klart et trenet fordel og brudd på 14-3.
Sitter hunden rolig og ser tomt ut i luften så er det ikke det.

Protesten ble innlevert for sent så det var kun 34-1.b iv som kunne benyttes.
Etter kraftig tredjegradsforhør av hundeeierne ble komiteen overbevist om at spillerne ikke på noe tidspunkt tenkte på at de kunne ha brutt en regel.
Protesten ble derfor avvist.

Turneringskomiteen ble imidlert sterkt tilrådet å ta med enten i turneringsinnbydelsen, eller i lokale regler at hund ikke er tillatt medtatt på banen i turneringer.

Aage

over 16 år siden

Aage

Til tilskuer.
Jeg regner med at du forstår at det er uteglemt et stort smil bak innledningen :-)

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

He he.

De ble nr 1 og nr 2 i turneringen. Hva slags nivå det kan ha vært på resten av feltet hvis de to beste hadde stor hjelp av bikkjene sine kan man bare drømme om.

Som det meste fra den kanten er vel det en (god) skrøne som er opphav for tråden.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Eller kanskje de ble nr. en og to, grunnet de gikk en hver i flight med de seks beste, som ble sterkt plaget av bikkjeinvasjonen :-)

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Og da oppdaget også jeg at Aage innrømmer at dette var en bløff, som jeg trodde.

Skjønte aldri at en levende hund kunne rammes av regel 14-3 som omhandler "Kunstige hjelpemidler, uvanlig utstyr og uvanlig bruk av utstyr"

Er det frost og stengte baner borte i vest siden du finner på slike skrøner Aage?

Aage

over 16 år siden

Aage

Aldri er veldig lenge Scrambler. Du vil nok få et stort problem med å overbevise forumet om at en medbrakt hund ikke kan bli utstyr.
Bare les mer du.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

He he.
Jeg er sikkert på tynn is hvis regler skal settes på spissen i en diskusjon med en som har lest dette veldig nøye.
Såfremt hunden bare går ved siden av og er rolig så skjønner jeg ikke at eier kan komme i konflikt med 14-3.

Aage

over 16 år siden

Aage

Bare les videre du Scrambler. Gjerne før du beskylder andre for å skrøne.

Golfrik

over 16 år siden

Golfrik

Hold bikkja hjemme. Enkelt og greit. De har ikke noe utpå der å gjøre. Uansett hvor lydige de er. Har opptil flere ganger vært centimetere fra å treffe både puddel og schnauser.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Lære deg å sikte bedre da

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Eller hold bikkjeskinnet hjemme!!!

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Aage.
Jeg gidder nok ikke å lese. Jeg har ikke hund, men skulle den situasjonen oppstå at jeg spiller med hund (såfremt hund er tillatt på banen da) og du mener at jeg har brutt noen regler så er det vel du som må bla opp regelboka og dokumentere at jeg har brutt en regel.

Og da forutsetter jeg at hunden oppfører seg rolig og er stille når andre skal slå.

Hvis ikke har du et dårlig case.

Aage

over 16 år siden

Aage

At du ikke gidder å lese er tydelig Scrambler. At det i dine øyne betyr at jeg har et dårlig case er ditt problem.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Nei da. Jeg har ikke bruk for slike tulleregler som du kommer med.
Jeg får heller trene litt golf istedet for å terpe på slikt tull.

Du får kose deg med regelboka da.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Ja men hva er regelen?? Kan folk dra med seg ei bikkje uansett om den er veloppdratt eller ei. I så fall hvem skal stå for kvalitets-stempelet "veloppdratt"??

Uansett, hunder sondrer svette ut gjennom munnen (tunge) og ofte peser de så mye at en hunde-missliker, og enkelte andre blir distrahert.

Blir det da fair play om noen drar med seg et forstyrrende element som det så vidt jeg vet, finnes noen regel mot???

Ønsker hunde-eieren?? Fordel, eller forstår han/hun ikke konsekvensene av hva hunden kan forårsake av negative konsekvenser for motspillere?

Du Aage....

over 16 år siden

Du Aage....

Du legger til grunn at spillerne ikke kan ha hund med dersom de oppnår en fordel, eksemplevis hunden hjelper dem å lete etter ballen.
Men så lenge de har bare en hund per spiller er dette helt greit. Hunden kan da regnes som caddie. Det er ingenting i golfreglene som krever at caddien skal være et menneske.
Dersom starteren (som representerer arrangøren/banen men ikke dommeren) har latt hunden passere så er det ingenting i reglene som kan brukes mot spilleren dersom hunden er så godt dressert at den følger vanlig golf-etikette.
Men denne situasjonen er like hypotetisk som at spillerne skulle ha med seg hvert sitt helikopter som kunne lokalisere ballen ovenfra. Fordi ingen ved sine fulle fem ville stille med bikkje i en golfturnering. Og hvis de prøvde ville de garantert bli stoppet fra å gå utpå.

Eller helt enig med Scrambler i at dersom Aage mener det er begått et regelbrudd så ligger bevisbyrden på Aage. Golfreglene gir begrensninger. Dersom man ikke beveger seg utenom disse begrensningene har man ikke brutt en regel. Så enkelt (eller komplisert) er det.
Når Aage mener at hund er å betrakte som equipment graver han sin egen grav som regeltolker.

“Equipment” is anything used, worn or carried by the player or anything
carried for the player by his partner or either of their caddies, except
any ball he has played at the hole being played and any small object,
such as a coin or a tee, when used to mark the position of a ball or
the extent of an area in which a ball is to be dropped. Equipment
includes a golf cart, whether or not motorised.
Note 1: A ball played at the hole being played is equipment when it
has been lifted and not put back into play.
Note 2: When a golf cart is shared by two or more players, the cart
and everything in it are deemed to be the equipment of one of the
players sharing the cart.
If the cart is being moved by one of the players (or the partner of one
of the players) sharing it, the cart and everything in it are deemed to
be that player’s equipment. Otherwise, the cart and everything in it are
deemed to be the equipment of the player sharing the cart whose ball
(or whose partner’s ball) is involved.

Definisjonen av "Equipment" er så alngt fra ei levende bikkje du kan komme. Sorry Aage, her skulle du ha tenkt deg litt om før du plumpet uti med svar på ditt eget spørsmål.

Trofast

over 16 år siden

Trofast

Alle og enhver må gjerne ta med seg vovven sin på turneringer. Jeg foretrekker å konsentrer meg om spillet i stedet for å alltid måtte holde øye med bikkjekreket og gå og være nervøs for hva den kan finne på. De som tror det er en fordel å ha med hund vinner garantert ingen turnering. Og Aage har prestert forumets dummeste regelinnlegg. Ta med puddelen din og få deg en runde golf, Aage.

Aage

over 16 år siden

Aage

Et godt spørsmål tigerlili. Hva er regelen?
Det helt sikre svaret er som du sier, "Hold bikkjeskinnet hjemme."

Det er som tilskuer har påpekt en nyanseforskjell mellom den engelske og den norske ordlyden i regelen.

Regelboken på åpningssiden sier at dersom det er uoverenstemmelse mellom engelsk og norsk versjon så skal den engelske versjonen gjelde.

Definisjonen av utstyr på engelsk bruker uttrykket " anything used" og carried by the player, mens det på norsk står "alt som anvendes," "eller noe som bringes med."
Kan så en hund være anything? Anything oversettes jo som noe, alt, og det er etter min oppfatning helt klart at en hund dekkes av dette. Den er også i dette tilfellet helt klart ”carried by the player” og oppfyller derfor også i den engelske utgaven kravet til å bli definert som utstyr dersom hunden har en bruksfunksjon. (anything used)

Det betyr helt enkelt som flere har påpekt at dersom hunden er under kommando og utfører pålagte, - inntrente oppgaver,- så er den definert som utstyr også på engelsk.
Protesten i turneringen ble fremlagt på grunnlag av R 14-3.b som inneholder ordlyden ” forhold som kan påvirke hans spill” på engelsk ”conditions that might affect his play”

Hvorvidt denne regelen kan benyttes i dette tilfelle tok vi i komiteen ganske enkelt ikke stilling til, men gikk elegant rundt problemstillingen da protesten ble innlevert¨for sent i h.h. til R 34-1b
Men som tilskuer sier ”det føles feil.” Det gjør det nok for meg også i dette tilfellet.

Dersom protesten hadde kommet tidligere. F.eks ved start, eller for så vidt under spillet og begrunnet med at det er plagsomt, eller det hevdes å påvirker spille, eller det fører til unødvendig forsinkelse så har komiteen mange muligheter til å ta affære.

Selv er jeg ingen hundehater selv om jeg periodevis har vært helt på kanten av å være hundeeierhater.

Enkelte etterpåkloke hevder at en hund også kan defineres som Caddy, All tekst i den engelske regelboken om caddier omtales som personer.
Det er vel å strekke hundebegrepet vel langt selv om hunden for mange er langt viktigere enn både ektefeller og barn.

Stril

over 16 år siden

Stril

Jeg er allergisk og kan ikke spille i en flight med bikkjer involvert.
Hvis en i flighten allikevel tar med seg kjøteren ville jeg vurdere å slå ballen i en dogleg. Spørs om han gadd å ta med seg en trebent hund neste gang..

snappy

over 16 år siden

snappy

Aage:

Anything... Om man deler dette ordet i to får du Any & Thing..

Om man snakker om koner, ektemann eller hunder brukes him, her eller them, everybody etc. Man sier ikke "bring hva som helst med på festen" om man mener et menneske eller dyr. Da sier man "bring hvem som helst".

Man kan ikke kalle en menneske eller hund for utstyr.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Bra svart Snappy. En hund er ikke utstyr.

Utover det. Man skal være bra opphengt i å prøve å få alt til det verste (prøve å bevise et regelbrudd) for å påstå at noen får fordel av å ha med en hund på banen.

Jeg kjenner ingen som har tatt med seg en hund i en seriøs slagturnering, som Aage hevder dette var.
Dette er nok en fiktiv turnering som Aage har funnet på fordi han skal prøve å finne på nok en "regel-nøtt".

Hvis ikke det er det så skulle jeg gjerne like å vite hvor og når denne turneringen ble spilt.

Men kjenner vi Aage rett så svarer han aldri på det.

hp

over 16 år siden

hp

Jeg spiller heller med en hund i flighten enn en stril.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Man lærer jammen mye av å delta i debatten her, særlig hvis en er av den påståelige typen.
I dag har jeg f. eks lært dette fra en engelsk ordbok.
"Any thing, written as two words, is now commonly used in contradistinction to any person or anybody."
Hvis en skal bruke anything i den betydningen du henviser til Snappy skal det altså skrives i to ord. Anything i en videre betydning skrives i ett ord. Den norske overssettelsen er jo også "Alt som anvendes", ikke "Alle ting som anvendes".
Jeg er vel enig i at det skal mye til for å definere en hund som utstyr, men det har nå vært en morsom diskusjon.

sukk

over 16 år siden

sukk

Kjæledyr har ingen ting på banene å gjøre.

Kort og godt NEI!

`39

over 16 år siden

`39

Tar med perserkatta mi jeg, og nåde den som sier noe slemt om den flattryna flotte divaen. Hun likner faktisk litt på Mia Gundersen ;-)

Hundeeier og golfspiller

over 16 år siden

Hundeeier og golfspiller

Interessant diskusjon.
Har vært leser av dette forumet i 3 - 4 år, men dette er den første tråden jeg responderer på. Temaet fanget virkelig min interesse!
Joda jeg har spilt noen runder golf, deltatt i noen norgesmesterskap, men jeg er HUNDEEIER og ikke golfspiller!
På det hundefaglige plan har jeg vært hundefører rent yrkesmessig siden 1985, og fram dd. I dag har jeg en pensjonist, og en som er i aktiv tjeneste (vi snakker om hunder).
I uthuset mitt har jeg vel 2000 golfballer, enda jeg er en gavmild fyr. Når mørket senker seg har mine hunder (og jeg) stort utbytte av å ferdes ute på forskjellige golfbaner. Rekorden er 120 baller på 30 min.
For å beskrive litt om kapasiteten til en hund, så gikk jeg over driving ranchen til asker golfklubb for ett par år siden, vinterstid, og godt over 1m snø, slapp løs hundene, og 10 min senere hadde de gravd opp 6 baller!
Bare for å ha det helt klart; lommehunden til Paris Hilton har omtrent samme nesekapasitet som mine hunder.
Det vil med klare ord si at enhver hund i dette landet kan og har kapasitet til å lukte seg fram til golfballer.Om det blir definert som juks, og dermed usportslig opptreden å medbringe en hund på en golfrunde, blir ikke opp til meg å bedømme, men så lenge det er turnering må komme inn under def som hjelpemiddel.
Personlig forblir mine hunder hjemme når jeg spiller golf, selv om disse hundene er i overkant veloppdragne!
Husk at en hund "gjør" i begge ender, og dette forekommer når HUNDEN føler for det selv!
Derfor blir konklusjonen; La hunden bli hjemme, det gjelder også han som har nest siste siden i Norsk Golf!

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Jeg har aldri sett noen ha hund med i turnering, og jeg skjønner ikke at en turneringsleder ville godta noe slikt.
Men jeg har spilt flere treningsrunder med hunder og har aldri vært plaget av hunder eller for den saks skyld sett at noen får hjelp til å finne ballene ved hjelp av hunder. Jeg har ikke hund selv.

Jeg tror ikke historien til Aage er fra virkeligheten.
Det meste som kommer fra han er fantasier fra hans hode for å lage situasjoner hvor han kan briefe med sine regelkunnskaper.

Hvis man i det hele tatt er så langt ute på bærtur med ballene at man må ha hund for å finne dem så blir man ikke nr 1 og 2 i en slagturnering.

jonag

over 16 år siden

jonag

Relativt interessant diskusjon jeg leste altfor sent...

Da er vi enige da ?
1. Ta ikke hund med i turnering, men i selskap får det være lov så lenge selskapet takler det.
2. Nå gjelder jo golfreglene ved handicapregulerende runder så da brukes selvfølgelig ikke hunden slik at man får en klar fordel ? Men være med må være OK.

Når man kan dra både kompiser, kjærester, unger og traller på selskapsrunder har jeg aldri hatt noe problem med en oppdragen hund på banen heller. Mange har stor glede av å ta med hunden på sin kveldsrunde og da er det bare å finne seg en annen ball å gå i synes jeg. Vi snakker toleranse begge veier som tilskuer sier. Noen her oppe er både pripne og kategoriske når det gjelder hund...

Noen hunder gjør, noen er store, noen er små, noen sikler, noen er agressive og noen er snille som lam. Det er helt opp til eier å vurdere og ta hensyn. Akkurat som røyking.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

De aller fleste synes å være enige om at en ikke tar med seg en hund på en turnering. Men spørsmålet er hva gjør du som turneringsleder hvis det kommer en deltaker som vil ha hunden med på runden.
Kan en som turneringsleder bare si: " Jeg synes det er dumt å ha med hund på en turneringsrunde så det får du ikke lov til", eller bør avgjørelsen begrunnes noe mer.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er ikke blitt noe lettere etter denne diskusjonen.
Dersom det ikke nevnes i innbydelsen eller lokale regler finner jeg ikke noe grunnlag for å nekte dette før start.

Klonet

over 16 år siden

Klonet

Greit for meg at hunder tas med på banen, under forutsetning at hunden påføres munnkurv og buttplug.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg glemte å ta med turneringsbestemmelsene selvfølgelig.
Flere baner har eget punkt om at hunder er forbudt på banen. Da er en helt i mål.

jonag

over 16 år siden

jonag

tror ikke det kan stå i lokale regler... hva skal jeg sette som straff på brudd på en slik lokal regel ? Men i turneringsbestemmelser kan jeg sette det, evt i etiketteregler i klubben.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jonag.
Jeg finner ikke noe som hindrer differensiering av straff i lolale regler.
Det er såvidt jeg kan se fullt mulig å føre inn diskavlifikasjonsstraff for "hundeparagrafen" også der, men det er vel egentlig i turneringsbestemmelsene det bør stå.
Møter en med hund da så er det startnekt og ferdig med det.

c

over 16 år siden

c

Hva med en klage til turneringskontoret fra en konkurrent på forstyrrelser fra medbrakt hund?

Aage

over 16 år siden

Aage

Njaaaa!
Både dec. 1-4/1 og 1-4/3 viser at betydelige forstyrrelser må aksepteres.
Jeg tror nok uansett at det finnes noe i reglene vi ikke har sett siden det er så sjeldent en ser hunder på starttee.
Jeg har en mistanke om at tilskuer har en godt bortgjemt linje godt skjult i ermet.

jonag

over 16 år siden

jonag

Aage, jeg snakker om om en regel om å ikke ta med en hund kan legges inn i lokale regler i det hele tatt. Se feks 33-8/6. Mener de kan taes med for å nekte start i turneringsbestemmelser. Dersom hund er tillatt kan det bare taes på evt klar fordel i spillet (ballhenter) eller på graverende brudd på etikette (alvorlig forstyrrende). Etikette kan ikke straffes gjennom lokale regler, kun etter 33-7 og evt disk, evt ihht klubbregler utenom turnering.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg er helt enig Jonag. Det er alltid lurt å lese hele boken :-)
33-8 har jeg helt oversett.
Er vi da tilbake til turneringsbestemmelsene eller banens generelle hundenekt?

jonag

over 16 år siden

jonag

Ja enig, forutsetninger for start (turneringsbestemmelser) er ikke golfregler, men turneringsbestemmelser. Lokale regler er golfregler. En klubbs generelle etiketteregler som klær, oppførsel, sikkerhet, hund, bil, tralle, etc kan også være et bra sted.
Men har man startet med hund skal det nok endel til for å få straff for det.

Akvarn

over 16 år siden

Akvarn

Hvorfor må man ha en regel for alt mulig rart? Holder det ikke med sunn fornuft og respekt for andre?

jonag

over 16 år siden

jonag

Vi har fartsdumper også, bare fordi noen ikke klarer å ta hensyn til barna som bor langs en vei....

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er alltid noen som tar seg til rette Akvarn. Dette gjelder i alle sammenhenger i livet.
For å kunne regulere dette må det være et regelverk/bestemmelser/forordninger/kutyme å forholde seg til.
Golfreglene har sin R1-4 som i utgangspunket skal regulere alt som ikke er regulert.
Men det ser fremdeles ut for at hundene ikke passer inn her.
På tross av dette, eller kansje på grunn av dette, blir hunder dradd med av flere og flere.
Noe av det "verste" jeg har sett på dette området var en far som hver dag trasket rundt på en av våre nærliggende baner med barnevogn, 2 hunder og køllene på ryggen. J
Jeg kan love at det var mange som var livredd for å treffe det "sirkuset."

The Scotsman

over 16 år siden

The Scotsman

For dere som har spillt paa Old Prestwick har vel lagt merke til at The Secratary tar med seg hunden sin hver gang han spiller... Det er et par "klokker" som man maa ringe , men dette tar hunden seg av saa han er bra trent.

Aagolf på tynn is

over 16 år siden

Aagolf på tynn is

Jeg ser at Aagolf maler videre i sin egen lille verden uten å kommentere bla. a. påstanden om at hund kan regnes som caddie, fremsatt i ---Du Aage.... (03.12.08 kl. 21:48)---.
Jeg er dommer, og kan bekrefte at det ikke finnes regler eller definisjoner som kan anvendes i dette tilfellet. Bortsett fra den generelle regel 1,4.
Men det er liten tvil om at i en litt seriøs turnering ville ingen deltagere finne på å ta med hund. Hvis så likevel skulle være tilfelle ville starter, medspillere og komiteen nekte vedkommende å ta med hunden.
En slik situasjon kunne sikkert oppstå på en scrambleturnering på et 6hulls golfjorde i Selj, Vrådal eller koppang uten at noen gadd bry seg.
Ergo så er hele diskusjonen like tåpelig som han som startet den.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

OK, siden du har spilt "dommerkortet" kan du jo få sjansen til avslutte denne "tåpelige" diskusjonen.
Du er turneringsleder og jeg kommer med hunden til start. Det står ingen ting i turneringsreglementet om at det ikke er tillatt å ta med hund, og det er ikke noe hundeforbud på banen. Jeg har spurt de andre to i gruppen om jeg får lov å ta med hunden og de sier at det er greit.
Så sier starter: "Du får ikke lov til å ta med hunden på banen".
Da spør jeg: "Hvorfor ikke ? Hvor står det at jeg ikke kan ha med hund på runden." Som turneringsleder og dommer gir du meg en veldig god begrunnelse som lyder : ?????????????

Jeg sier

over 16 år siden

Jeg sier

Jeg tar en rask prat med evt.dommer og komite og vi blir enige om du skal få lov til å ta med huden eller ikke. Om bestemmelesen går den ene eller andre veien kan jeg ikke si her og nå. Den avgjørelsen avhenger av hva slags turenring det er. Er det snakk om P4, amatour, KM, eller lignende er det ingen diskusjon, du må ganske enkelt parkere bikkja et annet sted bare fordi jeg sier det. Men er det snakk om dugnadsturneringer eller midtsommerscramble har jeg ingen problemer med å la deg lufte bikkja på banen under forutsetning av at ingen andre protesterer. Men siden det er høyst uvanlig å ta med hund i turneringsspill vil den første andtydning til misnøye fra noen av deltagerne være nok til at jeg som turneringsleder er i min fulle rett til å be deg fjerne bikkja uten at jeg trenger å bla frem noen regler som understøtter avgjørelsen. Det som blir bestemt må du rette deg etter.

jonag

over 16 år siden

jonag

Ja og det fikses lett ila 5 min, feks den tiden man har til rådighet fra vedkommende dukker opp med hund rett før utslag og at starttiden går ut. Hva om vedkommende da må dra hjem med hunden og ikke rekker start ?

Dexter

over 16 år siden

Dexter

Ja da må han dra hjem, og problemet?

Aage

over 16 år siden

Aage

God morgen alle sammen.
Hyggelig å se at "hundeproblematikken" fortsatt lever i beste velgående.
Selv om det av og til dukker opp en som mener at alt er sannhet fordi det er skrevet av han, og som er mer opptatt av meg enn av golfreglene så er ikke det særlig avgjørende.

Nå er han også blitt dommer,-over natten???,-og da må han jo bli trodd.
Og ikke minst. Alle må akseptere det han sier fordi han har sagt det. Alle som ikke forstår det er visst usannsynlig tåpelig.

Nå tar det seg vel neppe særlig bra ut å innlevere en dommerrapport som går ut på at en påmeldt ble hjemsendt fordi dommeren krevde det.
Men at det kan skje? Utvilsomt.

Lost ball

over 16 år siden

Lost ball

"Selv om det av og til dukker opp en som mener at alt er sannhet fordi det er skrevet av han"
+
"Og ikke minst. Alle må akseptere det han sier fordi han har sagt det. Alle som ikke forstår det er visst usannsynlig tåpelig."

Tror aldri jeg har opplevd noen som har truffet seg selv i døren så til de grader.

over 16 år siden

ble en nyttig og veldig interressant diskusjon totalt avsporet til det vanlige "la oss ta Aagolf nivået."
Det var det.
Takk for utrolig informative og prpblemløsende innlegg fra både "Lost Ball" og "Aagolf på tynn is" innlegget.

jonag

over 16 år siden

jonag

Joda kanskje man møter seg selv, men det er ikke mindre sant av den grunn.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er nok mange som kan møte seg selv både her og der etter å ha levd et langt liv.
At en dommer alltid kan henvise til 34-2 (jeg har alltid rett regelen) er greit, men det er også en falitterklæring for dommeren.
For at den skal benyttes må det vel foreligge en tvist av ett eller annet slag?

og

over 16 år siden

og

tvisten var: den første misnøye fra en deltager!
Folk flest rynker på nesen bare ved tanken på å spille turnering med ei bikkje i flighten.
uten å ha åpnet regelboka, vil all fornuft tilsi at firbeinte ikke har noe på golfturnering å gjøre.
Fint at "Jeg sier" har myndighet til å få uvesenet av banen!!!

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Morsom teoretisk diskusjon, ihvertfall til en viss grad, men jeg har vanskelig for å tro at 2 spillere i en slagspillturnering medbringende hver sin bikkje ble hhv nr 1 og 2.

I "verste" fall kan jeg tenke meg at noen i en mindre klubb kan komme på tanken å bringe med seg hunden sin til en sosial klubbturnering med stableford, men i en slagspillturnering? Svært lite sannsynlig, det er for tøvete.

Og hvis jeg allikevel tar feil, la turneringslederen få vekk bikkja fortest mulig. Betyr det at spilleren mister starten fordi han må hjem med dyret, vel, bad luck.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Selvsagt tar man ikke med seg en hund i en turnering.

Å sammenligne hunder og koner sier litt om den som gjør sammenligningen.

Å sammenligne hunder og sigaretter er enda morsommere. Man kan si mye om røyking, men bjeffe gjør ikke sigarettene og hvis allergikerne er i ballen så røyker man når man går i skogen og leter eller på annet uforstyrrende vis.

Om ikke andre regler hjelper så bruk 1-4 eller etiketteregelen om hensyn eller om god sportsånd. Når man har en etiketteregel om elektronisk utstyr så bør man kunne anvende den analogisk på andre gjenstander eller dyr som medbringes. Uansett; bikkja skal vekk.

PegTee

over 16 år siden

PegTee

Enig med SS.
Når ein tek med seg eit potensielt utyske ein ikkje har 100% kontroll over, korkje bevegelsesmessig eller vokalt så er ein i strid med etiketteregelen i mine auge.

Aage

over 16 år siden

Aage

Ser at både SS og Peg Tee mener at en kan benytte "etiketteregelen" til å nekte start for en "hundeekvipasje"
Det kan da godt være at det er riktig, men begrepet er ukjent for meg.
Kan vi få opplyst hvilke regel dette er. Har den et nummer?

Herregud Aage

over 16 år siden

Herregud Aage

Du blir mer og mer idiot.
Lenger opp snakker du om falitterklæring fra dommeren, og at han må skrive i dommerrapporten at noen ble hjemsendt bare fordi dommeren krevde de ?
Hvor tom er du egentlig i hodet ? Er du anfalfabet eller klarer mangler du bare evnen til å oppfatte hva som skrives ?
Mener du selv det er en selvfølge at man skal akseptere at noen stiller med bikkje i turnering ? Gjør du virkelig det, Aage?
Eller er du så senil at du ikke skjønner hva du selv skriver ?
Tror det er på tide at finner noe annet å gjøre enn å skrive vissvass her.
du bare driter deg ut. Gang etter gang.

Aage

over 16 år siden

Aage

Sakligheten flommer over blant de anonyme bidragsytere ser jeg. Men jeg finner ingenting i herregudens innlegg som henviser til en såkallt "etiketteregels nummer."

PegTee

over 16 år siden

PegTee

Aage,
Eg veit du har spelt golf lenger enn meg. Då veit du også kva god etikette er. Også etiketten i dei "uskrivne" reglane. Dersom du meinar det er god etikette å dra med seg ein kjøter på turnering får du gjerne meine det.
Eg meinar det er uakseptabelt. Og samstundes vil eg ikkje gå i flight med deg eller andre når eg kan riskere eit øyredøvande bjeff i baksvingen, urin på bagen eller hundedritt i ballbane på green.

Svaret på spørsmålet ditt er såleis såre enkelt.

Aage

over 16 år siden

Aage

Hvis du leser igjennom innleggene Peg Tee så har jeg aldri vær for å ha med hund på turnering-

Blant annet strengens fjerde innlegg;
(Aage (03.12.08 kl. 08:57)
Jeg er helt enig med Pro i at det er enkelte ting en bare ikke gjør. )

Det interressante med denne strengen er imidlertid å finne ut på hvilket grunnlag der ska kunne nektes.

Til nå er det kun en regel som er fremsatt og det er dommerens ufeilbarlighetsregel (R34-2) som gir dommeren rett uansett hvor feil han tar.

Nå er det noen som henviser til en etiketteregel.
Jeg kjenner da godt til hva som står i etiketten, men det er da ingen regel.

PegTee

over 16 år siden

PegTee

Eg kan ikkje henvise til nokon skriftlig regel. Men er all etikette i golf nedfelt som reglar da, Aage? Det kan synest som dette skal vere naudsynt når du på ein måte etterlys ein regel for å hindre at folk skal drasse med seg sine 4-beinte kjæledyr på bana?

Aage

over 16 år siden

Aage

Den som leser første innlegg, og flere har gjort det, har fått med seg at jeg her henviser til en klubbturrnering.
Jeg vil nok tro at det er uhyre sjeldent at det er oppsatt en dommer i en klubbturnering. En dommeravgjørelse basert på "solkongeprinsippet" vil derfor være uaktuell.

Noen forsøker seg med at hundeeiere ikke kan bli nr. 1 og 2 i en klubbturnering. Dem om det. Det er da ikke usannsynlig at klubbens 2 beste spillere både kan være gode hundeeiere og for den saks skjyld, gode venner.

Noen,- kanskje mange,. klubber har et utmerket regelmiljø som bruker masse tid på å finne ut av hva som er rett ifølge regler og bestemmelser.
Jeg er veldig glad for å være medlem av en slik klubb.

I dette tilfelle kan ikke "Solkongeparagrafen" benytters rett og slett fordi det ikke var oppsatt dommer. Saken ble derfor forelagt komiteen.

Ifølge regel 34-3 kan tvister eller tvilstilfelle om REGLENE forelegges komiteen til avgjørelse.

Det må altså finnes en REGEL for at komiteen skal kunne ta en avgjørelse.
Jeg kan ikke se at denne ,- eller de,.reglene er funnet i dette tilfellet.

At det er noen oppblåsbare debattanter med et uvanlig ordforråd forandrer ikke på dette.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Golfbanen ligger kanskje i nærheten av Hunderfossen.

Der renner det på med hunder hele tiden. :-)

PegTee

over 16 år siden

PegTee

Så da meiner du indirekte at komiteen ikkje kan nekte ein tilfeldig golfspelar å ta med seg labetuss på bana?
I såfall skal eg ikkje vere uenig.
Men det går an å bruke hovudet....og vi er vel enig om at det seier at vi ikkje bør ta med oss husdyr. Skal "Passop" luftast bør det vel skje andre stader enn på ein sportsarena i bruk.

hp

over 16 år siden

hp

De som har med hund har som regel en hund er lydig og holder kjeft,jeg har i hvertfall aldri latt meg påvirke av hund i flighten,føler heller att det er mest pes for eieren.

Olle

over 16 år siden

Olle

Tror vel dette kun er et problem i klubbturneringer mv. Det er ingen som vil finne på å gjøre dette i en storturnering. Dette løses best med litt smidighet fra alle parter (trenger ikke regler til det) hvis noen er allergisk eller er motstander av hund, så bytt litt på spillerene.

Vil for engangs skyld også forsvare Aage her. Han prøver å starte en diskusjon rundt regler (eller mangel av regler). Hvis du er uenig så kan du heller motbevise han, enn å bite hodet av han. Burde være mulig å holde dette på et saklig nivå.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg er litt enig med Olle her. Aagolf's små regelnøtter og morsomme episoder er vel logisk at de ikke er tatt fra virkeligheten, han opplever neppe mer rare ting på golfbanen enn alle oss andre.

Likevel er det jo en viss underholdning i det. Synes ihvertfall jeg.

Aage

over 16 år siden

Aage

Takker for hyggelige ord fra mange debattanter. Det er litt synd at enkelte ikke tror at dette er situasjoner fra virkeligheten. Det er det. Jeg forandrer gjerne på stedsnavn og andre gjenkjennelighetsmomenter, men situasjonene er reelle nok.

Til GB (0g andre tvilere) vil jeg nevne at når en spiller noe over 300 golfrunder pr. år, og i tllegg er kjent for å være rimelig oppdatert på regler og bestemmelser, da er det vel ikke underlig at jeg blir dradd med i mange situasjonsdiskusjoner.

Artig er det.
Det fører som regel til mye latter og kaffedrikking og de aller fleste går fornøyde hjem.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Etiketten står skrevet i favorittboken din Aage....bare les så finner du pleier du å si, men jeg er jo hjelpsom og skal gi et hint - les Seksjon 1 s. 26 og 27 i 2008 utgaven til NGF. Med grunnlag i denne kan man selvsagt kreve noen disket fordi det er i strid med god sportsånd noe som må anses som uhøvisk og i strid med NIFs lover (som NGF er underlagt) § 11-2, noe som igjen kan medføre straff etter samme reglers § 11-5.

Det er enkelt når man bare kan lese det ut av de gjeldende regler....

hp

over 16 år siden

hp

300 runder i året ?.

Aage

over 16 år siden

Aage

Du tviler vel ikke på at jeg ikke har lest både side 26 og 27 SS. Får å bli straffet etter denne må en vel innom R 33-7 og der snakker en om alvorlig brudd på etiketten.
Det er ingen praksis som tilsier at en medbrakt hund betraktes som et alvorlig brudd på dette.
Dette er tatt opp tidligere med henvisning til at en må se til den engelske regelteksten.
Prøv du bare å nekte en brite å ta hensyn til sin hund. Da har du virkelig en utfordring :-)

hp.
Jeg starter normalt alle dager med en golfrunde, men det finnes noen unntak.

PegTee

over 16 år siden

PegTee

Aage,

Så da meiner du indirekte at komiteen ikkje kan nekte ein tilfeldig golfspelar å ta med seg labetuss på bana?

Aage

over 16 år siden

Aage

Peg Tee,
Nå vet jeg ikke hvordan en kan ha en indirekte mening. Min mening om dette er at det er en særdeles interresant diskusjon som ennå ikke har funnet sitt svar.
Selv ville jeg aldri tatt med en hund i en turnering fordi heg mener det ville være et unødvendig forstyrrende moment for meg.

Hva glelder mine medkonkurrenter er det mange dec som viser at en fra andre må tåle betydelige forstyrrelser før det nærmer seg regelbrudd.

Å plassere en tilskuer med ballhund er helt klart lovlig dersom det er tillatt med hund på banen.

Jeg er ikke engang helt sikker på at en dommer kan bruke "solkongeparagrafen" her da en dommer vå være oppnevnt av komiteen.
Det er derfor tvilsomt om han har noen myndighet ut over regler og bestemmelser.

Turneringsinnbydelsen/ bestemmelsene er etter min mening rette plass for å regulere dette.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Aage, du glemmer de øvrige regler som ble nevnt. Golfreglene er bare et utgangspunkt og Norges Idrettsforbunds lover går faktisk foran disse.

Aage

over 16 år siden

Aage

Der tar du helt sikkert helt feil herr SS jurist.
Nå er du ikke på tynn is. Du er på fryktelig dypt vann. (trur eg:-)

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

He, he GB, her fosser det jo "hunder" i foss og fleng, men ingen klarer å svare helt konkret/generelt/spesielt på spørsmålet :-)

Da det ikke finnes noen bikkje-regel, er det sannelig på tide at det kommer en, så vet man hva en kan risikere på tur.

Personlig syntes jeg hund er etikettebrudd, dersom minst en i flighten ikke ønsker/kan stille opp, grunnet dette (u)vesenet i golfsammenheng.

Aage, du flyr som en bie fra bloms til blomst. Om det er for å bestøve debatten antas, men uansett ser det ut som du har funnet et lite hull i regelboka ;-)

Godt gjort i seg selv, da den boka er så gørrkjedelig at det står respekt i å bare gidde å lese den så grundig, at folk blir svar skyldig.

Venter i spenning på den endelige "dommen" fra høyesterett.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Æhh, SS..... hva sier Norges Idrettsforbunds lover om hund i turneringer??

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Aage...den meldingen var tynnere enn isen.... les nå lovene.... det står mye artig der.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Ok SS, hva i "lovene" syntes du er artig... eller uklare.

Pleace svar uten dikkedarier!!

Er sikker på at du igjen blir svar skyldig!

Perler fra Aage

over 16 år siden

Perler fra Aage

Jeg er ikke engang helt sikker på......

Jeg tror nok uansett at det finnes noe i reglene.......

Men en må her tenke skotsk og hva er vel mer hellig der enn en herres hund? En god skotte ville aldri nekte noen å ta med sin hund.......

Dersom det ikke nevnes i innbydelsen eller lokale regler finner jeg ikke noe grunnlag for å nekte dette før start.

Prøv du bare å nekte en brite å ta hensyn til sin hund. Da har du virkelig en utfordring :-)

Aage, du har ikke peiling på regler.
Aage, du er en gammel dust som bare er her for å irritere.
Aage, du skriver så mye dumt at jeg blir flau på dine vegne.

jonag

over 16 år siden

jonag

Please...behave...
Aage har rett. Golfreglene gjelder når man spiller golf. Trafikkregler når man kjører bil.
Samfunnets regler gjelder hele tiden, men en dommer kan ikke gi straffeslag for å bryte samfunnets regler på golfbanen. Det er ikke anledning til det. Etikette er etikette og ikke golfregler. Det står hva som forventes av en spiller, men det er kun i golfreglene i R33-7 evt i 1-4 at etikette kan straffes. Ingen andre steder slik jeg ser det. De som påstår noe annet har muligens ikke satt seg inn i strukturen til golfreglene/etikette/bestemmelser.
Grove brudd på etikette eller handlinger som klart bryter med spillets ånd eller intensjon kan føre til diskvalifikasjon. Veldig enkelt fordi spillets ånd er å slå ballen som den ligger fra tee til green og hulle ut, sammen med konkurrenter som man respekterer og høfling forholder seg til.
En mindre oppdragen hund som tasser pent sammen med tralla er ikke noe problem. Store brautende spillere som ikke kan etikette derimot, er et problem.
Og når det gjelder Aage så synes jeg regeldiskusjonene er interessante. Det finnes innlegg og måter å ordlegge seg fra Aage som jeg kanskje ikke er helt enig i, men da velger jeg selv å enten ikke engasjere meg eller å engasjere meg saklig.

Aage

over 16 år siden

Aage

Takker for det Jonag.
Her synes jeg du har en god og helt riktig oppsummering.
BRAVO.

Brautende nattarbeidere med dårlig ordforråd er det bare å overse.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

jonag.

Jeg tror vel noen av innleggene mot Aage er litt farget av hans kommentarer om lavhcpere og deres juksing, unødvendig ballplassering på østlandet + hans til enhver tid briefing om regler.

Kan fort bli noen på snørra om man stikker nesen for mye frem og er viktig-per og litt utidig mot andre.

jonag

over 16 år siden

jonag

Ja jeg har lest det meste både her og på golfsiden og skjønner bakgrunnen, jeg kan sikkert kritisere Aage for mye, men mitt personlige valg er å holde meg for god til personangrep. Det eneste det skaper er konflikt, uvennskap og som jeg sier brente broer. Det er lov å kritisere og å arrestere folk og når man har sitt på det tørre er slik berettiget kritikk veldig veldig slagkraftig. Nå er jeg vel litt farget av hva jeg jobber med, dvs lede mennesker og få en gjeng mer eller mindre ansvarsfulle forskjellige mennesker til å arbeide i lag. Min fremtoning er direkte koblet til resultatet.

Men personangrep for null respekt fra meg. Humor, ironi, litt satire og litt småkrangling med respekten liggende under er bare krydder i hverdagen, men dustete umoden oppførsel er bare dumt.

På dette forumet er det mye av det, synd, trodde det var mer mennesker med etikette enn som så i golfnorge.

Joda jonag

over 16 år siden

Joda jonag

jonag: Greit det. Det er altså greit at Aage har hatt umoden og dustete oppførsel i en lengre tid, men ikke greit at noen blir lei og tar igjen? Du må skjønne dette med at en aksjon ofte fører til en reaksjon.

Personangrep pegger man opp selv når man bruker sitt ekte nick på forumet. Slikt er valgfritt. Dessuten er det vel ikke så mye personangrep å sutre for om noen kaller deg for en idiot på et internett-forum :)

Aage

over 16 år siden

Aage

Såså. Nå må dere slutte å ødelegge denne gode strengen. Jonag har oppsummert og tilskuer har ikke protestert, Det sier meg at oppsummeringen er korrekt.

Til Jonag.
Det koster meg ikke en kalori å lese tåpelige innlegg fra debattanter som hverken har folkeskikkb eller golffaglige kvaliteter.
Når de på toppen ikke evner å ha et fast nick så er det vel neppe noen andre enn dem selv som synes de er interressante.
Personangrep på dette forum. Det betyr bare at de har ingen saklige argumenter.

jonag

over 16 år siden

jonag

OK, men Aage, jeg forsvarer ikke deg, det trenger du ikke.. jeg blir bare lei av tull. jeg har nådd frem til de som har lest og trenger det...

Hundedebatten er kanskje sær, men jeg har iallefall lært enda mer om oppbygning og tolkning av regler/etikette/bestemmelser. Takker for det Aage.

Joda jonag

over 16 år siden

Joda jonag

Jeg får ta vare på mitt nye nick.

Det koster ikke meg heller å lese dine mange dumme innlegg Aage. Men i det siste har du glimret til med kvalitet :) Nå er jeg jo blitt Aage-fan istedetfor det motsatte.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

1. NIFs regler går foran golfreglene - hvis golfreglene sa at doping var greit - så ville fortsatt doping vært forbudt for medlemmer av NGF i forbindelse med konkurranser. Hvis noen tror noe annet så anbefaler jeg boka Idrettsjus av Geir Woxholt.

2. Jeg har aldri sett en hund på noen bane i Skottland.

3. Hunde-eieren kan ikke vite om medspillerne er allergiske, har hundeskrekk eller misliker hunder. Det gode rådet er altså - null hund på banen. På samme måte som jeg aldri ville hatt med meg et spebarn eller blåst sigarrøyk på medspiller....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her