Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ny GolfBoom..Hvordan?

Brian Dead

over 16 år siden

Brian Dead

Jeg skal på golf forumet i helgen og dette e visst teamet. Jeg gidder ikke tenke selv så lurte på om noen hadde noen glupe idèer slik at jeg kan fremstå som en smarting på denne konferansen.

Kubein

over 16 år siden

Kubein

Send noen andre

Brian Dead

over 16 år siden

Brian Dead

Nei, det er ikke aktuellt. Du må kunne gi et bedre svar en det der.

Active Brain

over 16 år siden

Active Brain

Bygg flere baner.
Øk kvaliteten på banene.
Senk prisene.

Saken er like enkel som høna og egget.
For å få flere medlemmer må ovenstående innfries.
For at ovenstående skal innfries må banene ha flere medlemmer.

Noen idioter prøvde å ta en snarvei under siste halvdel av 90-tallet ved å lånefinansiere nye superbaner til en altfor høy kvalitet (og pris).
Det gikk dritt.
Derfor har golf fått et frynsete rykte.
Når noen vurderer å kjøpe medlemsskap er det alltid noen som hever en advarende finger.

En annen ting jeg har reagert på er at klubbene bruker hee rekrutteringsbudsjettet til å få tak i barn, ungdommer, jenter og damer.
Mens golf egentlig bare appellerer til middelaldrende og eldre menn.
Hvis alle rekrutteringstiltakene hadde vært satt inn mot denne gruppen ville vi hatt dobbelt så mange spillere i alle kategorier.

Jeg ønsker Brain Dead god tur til golfforum der han helt sikkert møter mange andre brain deads. Av ledere i samtlige idrettsgrener er golfledere noe av det mest hjernedøde du finner.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg må vel innrømme det er sjelden jeg opplever å være mer uenig med noen enn med "Active Brain" her. Nå kan jo tittelen være ironisk, så jeg tar et lite forbehold...

"Bygg flere baner - øk kvaliteten på banene - senk prisene" - Eh, noen motsetninger her?

"Saken er like enkel som høna og egget" - Eh, er det en enkel sak?

"For å få flere medlemmer må ovenstående innfries" - Eh, er det kø på golfbanene i dag?

Og slik fortsetter det jammen meg også :-)

Jeg skjønner godt hvorfor "Active Brain" tydeligvis anser alle ledere som hjernedøde. Takk og pris er han neppe en leder selv.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Det er ikke nok å ha en "active brain". Den bør også ha en fornuftig aktivitet. Høyere driftsutgifter og lavere inntjening er kanskje ikke rett medisin i alle tilfeller. En ungdom kan vel betale sitt medlemskap i veldig mange år framover, mens en 60-åring har noen færre år som golfer igjen. De beste kundene må likevel være middeladrende menn som betaler mange penger uten å spille.
At det er så mange hjernedøde golfledere må vel da skyldes at de rekrutteres fra golfmiljøet.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Punkt 1 er at TS bytter bort sin plass til noen som kan tilføre forumet noe, tvilsomt om TS kan.

Men jeg tror det hele er en fjortis-spøk.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Hvis det meg du mener med TS har jeg vel nå tilført tråden tre innlegg.
Når det gjelder hvem som ellers "tilfører forumet" noe må jeg helt ærlig, med hånden på hjertet, innrømme at jeg ikke har spesiellt dårlig samvittighet, og i særdeleshet ikke i denne tråden.
Hvorfor ble du så sur forresten ?.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Selv om man kaller seg for Aktiv Hjerne så betyr det ikke at det er sin egen hjerne man snakker om.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

TS = TrådStarter

Sorry misforståelsen

Og jeg beklager da voldsomt at JEG ble så sur....

Kevin

over 16 år siden

Kevin

1. Golf inn i skolen,på lik linje med andre idretter. Norske skoler er veldig ensrettet når det gjelder idrett. Vi dyrker og former de tradisjonelle idrettene som ski-idretter,håndball osv som vi alltid har hevdet oss bra i. Og så prøver vi å bli gode i fotball,noe vi alltid har vært på barne-ungdom-junior nivå,men aldri på seniornivå.
Barn og ungdom må introduseres for golf i ung alder. Når man kommer oppover i klassene må golf være et naturlig valg i idrettsvalgfagene.

2. Golf må markedsføres på nasjonalt nivå,i media. Her er golf-norge elendig! Vi klarer knapt å få med på norsk riksdekkende tv at våre beste spillere er i aksjon. Synd at Viasat sitter på rettighetene til golfsendinger så ekslusivt,det hemmer tv-dekning. Men samtidig burde golffordundet jobbe med en plan for å gjøre golfen mer synlig,kanskje sammen med viasat. Se f.eks på de banebesøk/klubbesøk videoene fra sverige som går jevnlig på viasat golf. Hva med å få til noe sånt fra norge?
Det har vært diskutert mye om sportsjefen og andre medlemmer av styre og stell i NGF,og jeg skal ikke enbart fokusere på det,men man kan vel trygt si at de er altfor dårlig til å markedsføre golfen i nasjonale medier.

3. Flere pay and play baner. Mange 9-hulls baner som gjerne vil finansiere steget opp til 18 hulls bane burde heller satse på andre ting,som bra kvalitet på det man har. Golfen må gjøres tilgjengelig,ikke for dyrt,"kom og spill" uten grønt kort. Prosjektet med "torsdagsgolfen",hvordan har det gått?
Samtidig må vi skape en kultur rundt vinnere,våre beste,golf som toppidrett osv. Det kan man også gjøre gjennom å bygge noen større og bedre baner. Trekke større turneringer til Norge,og skape interesse og blest rundt toppgolf. Kanskje blir Bogstad en slik arena? Og vi behøver sikkert et par til. Dette har svenskene skjønt og bygger langt flere toppbaner enn Norge,de ønsker å trekke store turnering og navn til Sverige. A la Bro Hof,bygget for store anledninger,rommer enormt med tilskuere,kvalitet som det aller beste i Europa.

4. Flere innendørsanlegg,gjøre golf til en helårsidrett. Gode treningsmuligheter innendørs gir gode vilkår for å trekke folk til golfen,da skaper man en slags kontinuitet. Ikke en oppdelt sesong,med aktivitet fra mai til oktober. I de områder hvor man har lengre sesong og kanskje helårssesong må klubber bli flinkere til å markedsføre seg,fortelle hva som finnes av tilbud slik at ikke folk går i dvale på vinteren. Har sett et par eksempler hvor klubber har inngått samarbeid med en golfhall,hvor man får medlemskap for vinterhalvåret billigere. Og interessen har vært veldig stor. Kanskje burde de få golfhallene som finnes,profilere seg mot nybegynnere også. "Kom og prøv"-prinsippet,og kanskje da får man flere til å melde seg på kurs.

Og mye mye mer kan gjøres...

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

apropos:
Jeg bøyer nakken og legger forsiktig ned busten igjen !

Jeg synes forøvrig Kevin har mange gode poenger.
Kanskje kunne en også sett på mulighetene for noen mindre "nærmiljøanlegg" som ga unger enklere tilgang til å pusle litt med golf uten at det trenges å "administrere" så mye.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Ditto!

Gode innspill fra Kevin, spesielt punkt 1 og 3 har jeg mye tro på.
Punkt 4 krever at noen tør investere, punkt 2 er jeg generelt ikke så sikker på gir all verden.

Koll

over 16 år siden

Koll

Feilen med seminaret er at temaet er galt.
Det virker på meg som om NGF har helt feil fokus på sin egen idrett og den målsetning de bør ha. Hvor er f.eks. stoltheten over golfidretten qua sport? Spiller det noen rolle om det er 80000 eller 150000 selskapsgolfere i Norge? Dette er da bare en avsporing fra det virkelige og eneste problemet i norsk golf, som idrett betraktet: mangelen på topper internasjonalt (primært på herresiden).
NGF fokuserer uavlatelig på golf som mosjons - og breddeidrett i Norge. De stikker hodet i sanden og glemmer at det som skal til for å skape den bredden de er så opptatt av, er toppene.

NGF tror åpenbart at det er bredden som skaper topper, men det jo er omvendt: topp skaper bredde. NGF er ekstremt opptatt av golf som mosjon, trivsel, familiehygge og som helsebringende aktivitet. Finnes det andre særidrettsforbund som er så lite opptatt av toppidretten?Selskapsgolf er det primære. NGF bør glemme dette noen år, og vri fokus til kun å satse på å få frem noen topper internasjonalt. Bare slik kan vi få den bredden, stoltheten og oppmerksomheten som denne idretten trenger i Norge. Og når bredden skapes på den måten, så kommer også flere topper; altså en god sirkel.
Golfsporten har ingen internasjonale topper eller forbilder på herresiden i Norge, og har aldri hatt det. Det er et stort problem, for det skader rekrutteringen.

NGF må snu skuta helt rundt; glemme golf som mosjon og hygge noen år, og kun satse på å få frem toppspillere internasjonalt. Golf som mosjon og selskapsgolfen klarer seg utmerket uten NGFs "satsing". Jeg tror at prioriteringen og tankegangen i NGF må endres radikalt. Slik det er nå, så er Golfforbundet en skam for sin idrett og for alle oss som er medlemmer. Vi trenger sårt noen topper og forbilder som kan gjøre oss glade og stolte.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Hmm, husker du dette innlegget ditt Koll, i en annen tråd?!
-------------------------------
Koll (24.11.08 kl. 13:19)
Du har jo en maken tråd på golfsiden også. Frykter du at ikke absolutt alle skal få med seg hva du mener?
-------------------------------

Synes å huske at Kongsvinger GK hadde stor suksess med samarbeid med skolene, sikkert noe andre klubber kan gjøre også. En pro på Grønmo er tilknytta et prosjekt Oslo Øst, vil sikkert bære frukter.
Keep up!

Golfrik

over 16 år siden

Golfrik

Active Brain. Hvis ditt innlegg ikke er ironisk, da må du oppsøke fornuften.

Kevin.
1) Golf i skolen har jeg faktisk prøvd. Der er praktisk nesten ugjennomførbart.
2) Dekningen av golf er ikke spes dårlig. Eneste er ubalansen med at en mannlig NW-spiller for mer oppmerksomhet en Tutta som er en av verdens beste.

Godt klubbmiljø er slik jeg ser det roten til mye av suksessen i en golfklubb og til at interessen sprer seg. Turneringer, happenings, turer, premier, den type ting, er det som gjør golf til en tiltrekkende hobby.

Clubsek.

over 16 år siden

Clubsek.

Har også lest koll sitt innlegg 2 ganger. Nå må jeg bare spørre deg koll,Har du noen erfaring fra administratift arbeide i en golfklubb eller idrettslag.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

man må ha bredde for å få topp... og må ha topp for å få bredde... ond sirkel det der...

Nick Niblick

over 16 år siden

Nick Niblick

1. Få golf inn som OL-gren! Ola Dunk vil adoptere hvilken som helst idrett som ”sin egen” så snart det dukker opp en nordmann/kvinne i medaljestriden.

2. Om nevnte mann/kvinne attpåtil kommer fra et sted utenfra det sentrale østlandsområdet vil snobbestempelet golf har fått i mange kretser bli borte ganske fort; se på alpint før og etter Erik Håker, Atle Skårdal m.fl.

3. Kapasiteten på 18-hullsbaner kan kanskje utnyttes bedre til å tjene penger på greenfeegjester på hverdager om det legges til rette for booking av bare 9 hull - gjerne på back 9 - noen dager i uka. Det er ikke alle som har muligheter for å gå tidlig nok fra jobben til å spille 18 hull en hverdag, og jeg tror derfor det er mange medlemmer som hopper av etter 9 hull slik at det er ledige plasser på back 9. (Finnes det noen statistikk for dette?) Om noen så vil booke 9+9 hull (dvs. to starttider) vil de uansett kunne gjøre dette også.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

public courses...

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Særlig Kristin blir med på å heve norsk golf! haha

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Nei det hadde vært dårlig samfunnsøkonomi det.

Tenke seg til at pensjonistene skal få holde kondisen i gang.

Når jeg tenker meg om så hadde det faktisk vært det :(

Pensjonist fra man er 61 til man dauer rundt 80.

19 jævla år.

It doesn't make sense.

Brain Dead

over 16 år siden

Brain Dead

Jeg takker for de gode innspillene. Men, jeg har egentlig ikke lyst å gå på golf forum..hvorfor skal jeg som golfspiller ønske flere gamle sure menn, unger og kvinner på golfbanen. jeg vil ha mer eksklusivitet. Gjør golf for eliten og send bøndene på ski. Ny golfboom...nei takk! jeg skal sabotere hele golfforum.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Brain Dead: Den fikk du skikkelig klem på :-)

duffshank

over 16 år siden

duffshank

jeg er selvfølgelig helt enig med deg wahtever... men aldri i verden om det er noe å hente hos rød-grønn regjering...

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Jeg skal gi Koll rett i en sak,og det er at vi behøver noen i toppen. For å gi unge idealer,noen å se opp til. Vi husker all blesten rundt Bjørnstad da han gjorde comeback og kvalet inn på PGA touren.
Men det handler ikke om bare topp,eller bare bredde. Man må ha en viss bredde for å få fram topper. Og man gjør sikkert endel bra for å få fram toppen,og man kunne sikkert sagt mye om satsingen innenfor NGF.
Men man må få til å introdusere barn og unge til golf tidlig,på en ukomplisert måte. Da jeg var liten gutt gikk jeg på løkka for å spille fotball,eller hang rundt fotballbanen for å se om noen spillte kamp. Fotball var livet,det var nært,enkelt,og utrolig gøy.
Jeg kunne stå i timesvis og bare dunke ballen i mål,og når jeg hadde gjort det tusenvis av ganger over en periode så kunne jeg skru ballen i krysset med stor presisjon. Og så meldte lysten seg til å spille på et lag. Og sånn fortsatte det. Til jeg trappet ned i begynnelsen av 20-årene. Begynte med golf når jeg var 33,og nå 4 år etter er jeg helt hekta. Og lurer på hvorfor jeg ikke begynte med det tidligere.

Fordi det var ingen klubb der jeg vokste opp,ikke noe tilbud,visste knapt hva golf var. I hele "skolelivet" mitt var det idrett og fotball som var hovedfokus. På videregående,idrettslinja,prøvde vi ut utrolig mange forskjellige idretter som fotball, håndball, ishockey, skøyter, angrenn, orientering, turn, svømming, friidrett,løping, volleyball, asketball, bordtennig, tennis, squash osv. Klassen bestod av veldig mange talenter innenfor mange forskjellige idretter,flere av de hadde norske mesterskap på sin cv allerede i ung alder,og noen av de har nylig deltatt på nasjonalt toppnivå innen sin idrett.
Men golf? Ikke et ord,ingen man kjente som drev med det,aldri var det på tv eller i aviser,fantes ikke noen klubb eller miljø i nærheten som drev med golf. Altså miljø og omstendigheter styrer veldig mye av det gjør og hvilket spor vi havner på.

Jeg ble introdusert for golf første gang da jeg var i USA som 20-åring og besøkte en onkel som spillte golf. Var med på range og med som caddie. Og det så gøy ut. Men fortsatt var det ikke noe slags golftilbud i min hjemkommune,og dermed ble det ikke noe oppfølging.
Først når jeg flyttet fra nord til østlandet ble det aktuelt igjen,over 10 år senere.
Skulle gjerne begynt mye tidligere,men gleder meg utrolig over golfen i dag og. Det er utrolig gøy,mye trivsel,mye bra helse og mye frustrasjon. Jeg blir aldri noen toppspiller,eller noen ny Gunnar Bull(:-)),men golf er livet,ved siden av familien.

Nærmiljøanlegg(gjerne offentlige),golf i skolen på lik linje med andre idretter,innendørsanlegg,topp og breddegolf,informasjon om helse/trivsel/vennskap/moro med golf. Om det gir ny boom vites ikke,men er ihvertfall noen av elementene som skal til.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Gledelig morgennyhet til deg, Kevin!!! Du skriver "jeg blir aldri noen toppspiller, eller noen ny Gunnar Bull(:-))"

Å bli toppspiller kan jeg ikke love deg, men Gunnar Bull er ikke så vanskelig å bli.

Det meste kan jo kjøpes, så mot et passende mellomlegg kan vi jo bare bytte nick;-)

Anders

over 16 år siden

Anders

Tenkte jeg bare skulle kommentere såvidt det med golf og skole: Jeg ser det med at det kan være vanskelig å kombinere for å få golf mer ut til folk, men jeg vet at på Randsfjorden hadde SFO et opplegg med golfklubben, og det tror jeg egentlig var ganske vellykket. Ellers er det mange veldig bra saker som taes opp i denne tråden her.

Active Brain

over 16 år siden

Active Brain

Joda, inlegget mitt var ironisk.
Det jeg mente å få frem er at det ikke er særlig stort håp for at det skal bli noen ny golfboom. Golfboomen oppsto fordi mange naive nordmenn uten golferfaring hadde lyst å bli snobber, og dermed tråkka uti myra med begge beina. Sli er det ikke lenger. andre har lært av våre feil, alle kjenner noen som spiller golf, og alle vet hva golf dreier seg om. Dermed lite rekruttering.

Sterkt uenig med Koll om det spiller noen rolle om det er 80 eller 150 tusen selskapsgolfere i Norge. Golf er først og fremst en selskapsaktivitet hvor en bitteliten promille spiller turnering. Kan sammenlignes med sykling. Alle har sykkel, men bare noen svært få sykler ritt. Golf kan fint bestå som en selskapsaktivitet, og jo flere som blir med jo flere baner får vi å velge mellomg og jo bedre blir kvaliteten på banene. 99% av dem som begynner å spille golf er IKKE motivert for å spille konkurransegolf, og 90% av golfspillerne blåser en lang marsj i hva som skjer på PGA og LPGA.

The slicer

over 16 år siden

The slicer

Mye bra i innlegget til Kevin 28.11. Spesielt synes jeg ideen om flere "pay and play" baner er viktig.

Jeg begynte selv å spille for 4 år siden. Hadde på den tiden flere kompiser som spilte og som maste på at jeg skulle ta grønt kort. Synes ikke golf virket spesielt spennende og gadd ikke gå gjennom et grønt kort kurs for å se om dette var noe for meg. Men så ble jeg med noen ganger på en korthullsbane hvor man kunne spille uten GK dersom man gikk sammen med noen som hadde. Fra de få gangene der, vokste interessen min fort. Men fremdeles var det på nivå med "kjekt å ha GK, så kan jeg bli gutta på noen runder når det er fint vær - for å være litt sosial" Midt på sommeren for 4 år siden var GK i boks. De 10-12 første rundene det året var tunge, men det løsnet etterhvert.....

...og du verden som jeg har blitt rammet av basillen siden. Det blir ca 70 runder i året, men det skulle gjerne vært flere for min del!!! Men familien krever jo sitt de også.

Poenget mitt er at uten mulighet for å spille noen runder med gutta på en 9-hulls bane uten GK hadde det neppe blitt golfspiller av meg, så oppfordringen er å tilrettelegge dette flere steder.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Det handler mye om kreativitet og om å tørre. Les f.eks hva Bosjökloster GK i sverige fant på når de ville rekruttere nye medlemmer:

http://svenskgolf.golf.se/dynamaster/file_archive/080828/...

Spent

over 16 år siden

Spent

gleder meg til å høre fra dere som var på forumet. Håper dere lager egen tråd på forumet i kveld. Redd ngf vil bruke litt lengre tid før noe kommer ut.

Brian Dead

over 16 år siden

Brian Dead

Jeg var på golfforum. Tror neppe det blir en ny golfboom med det første. For å verve fler golfere bør du bryte deg inn på UllevollStadion og spille golf der. Det var rådet fra en av ekspertene.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Gjør det enkelt for barn å begynne med golf.... ha treninger på tidspunkter da foreldrene kan få dem til banen, ikke ha ventelister for å få delta (som Grønmo), gjør det å spille golf til noe sosialt der ungene får lyst til å gjøre det sammen, informer, inviter og vær åpne...... eller sagt på en annen måte - oppfør dere som Stavanger Golfklubb.. (nei, jeg er ikke medlem)

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er enkelt for barn å begynne med golf over der ganske land. Det er foreldrene som skaper begrensninger.
Det er selvfølgelig mulig at det er et problem på østlandet, men det området er da ikke noe å ha som standard for noe form for barnearbeid.

Spent

over 16 år siden

Spent

Ja ja Brian Dead - den ble jeg ikke klok av. Håper du kan skrive litt mer - så en grønnskolling skjønner det,

PS. Smilende Sam - det er vel ingen golfklubber som har ventelister for barn < 12 år - eller?

c

over 16 år siden

c

Kan du ikke være så snill å la være Aage - vær så snill.

Næh

over 16 år siden

Næh

geografi har ikke noe med det å gjøre aage, alle sånne fæle utnyttere av barnearbeid er korte å tykke, det har faren min sagt

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, det er ikke mulig å be Aage la være å formidle hans eneste budskap til omverdenen.

Jesus slet hele livet for å formidle at alle som ville til himmelen måtte gå via ham.

Adolf H. brukte også mesteparten av sitt voksne liv til å poengtere den litt parodiske overbevisningen om at den ariske rasens overlegenhet ble undertrykt av en underlegen rase.

Og - i en litt mindre målestokk - bruker Aagolf ihvertfall noen år av sin alderdom på å misjonere et knippe norske golfspillere om sørvestlandet og dets innbyggeres fortreffelighet fremfor det forhatte østlandet.

Parallellene er jo åpenbare. Oslo er Helvete og Drammen og Lillestrøm er østlandets svar på Sodoma og Gomorra. Sørlandsporten er Perleporten og Stavanger er selvfølgelig selveste paradis :-)

Fornøyelig er det i alle fall :-)

c

over 16 år siden

c

Det er jo ikke nødvendig å si det likevel, selv om man kanskje mener dett :)... a en god kveld

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Aage vil bare ha oppmerksomhet. Akkurat som de små barna :)

Aage

over 16 år siden

Aage

Sin vane tro så er forumsapekattene igjen ute og demonstrerer sine manglende kunnskaper. I.h.h. til min PC ligger eksempelet Grønmo på Østlandet.
At forumsapekattene klarer å fri dette rundt er da også helt normalt. De bor vel i samme området.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Og enda mer fornøyelig er det når Aage kaller oss for forumsapekatter. Dét gjør vondt, det :-)

Lærer

over 16 år siden

Lærer

Er det noe sted ansvaret for økt rekruttering til golfspillet ikke skal ligge, så er det i skolen. Skolen skal bidra til fysisk aktivtet hos barn og unge, da er ikke golf noe godt bidrag. I tillegg til alt det andre da, med utstyr, plassbehov osv. Det er sneversynt å vente at skolen skal bidra her. Er liksom litt lettere med fotball og løping. Ellers bidrar vel skolen nokså lite til rekrutteringen innen de fleste sportsgrener, som f.eks ishockey, curling, sprangridning, tennis, seiling, sykkelsport, aking, skihopp, bowling osv osv. Skolen skal være opptatt av barna, ikke av idrettenes ve og vel.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg forventer ikke at skolen skal ta et ansvar for å øke rekrutteringen, men jeg forventer at skolen er villig til å bidra når de selv blir invitert.

Det er helt nødvendig å gjøre det lett for barn å begynne med golf. Terskelen må være lavest mulig, det må skapes glede og moro rundt golfen, og det må skapes miljøer slik at lagidrettene ikke får dominere fullstendig (og ikke et vondt ord om fotball!) Allikevel er det vanskelig å nå frem og skape bredde i golfklubbene av barn. I min klubb har vi hatt samarbeide med SFO hvor proen var med rundt på skolene, vi har hatt sommercamp i mange år, vi har knøttegolf og egen juniorpro. Allikevel, det er vanskelig å få barn interessert og bli aktive golfspillere. Jeg er imidlertid sikker på at det er veien å gå.

Aage

over 16 år siden

Aage

Nå har da jeg ikke noe ønske om at GB skal ha det vondt. Selv synes jeg jo at uttrykket "apekatt" er svært så vennlig tatt i betraktning at
jeg blir sammenlignet med både Jesus og Adaolf H i samme innlegg.
Forøvrig kan jeg informere alle uvitende østlendinger at Paradis er i Stavanger.
I tillegg har vi stort sett den oppfatning her vest at barnas fritid er foreldrenes ansvar.

Lærer

over 16 år siden

Lærer

Til Pepper:
Hvorfor er det helt nødvendig å gjøre det lett for barn å begynne med golf. Nødvendig for golfsporten eller for barna? Mulig golfsporten trenger fler barn, men jeg er sikker på at barn greier seg godt uten golf. Erfaringer fra individuell idrett kan de få på fridrettsbanen. Og det er i alle fall ikke nødvendig for foreldrene (unntatt dem som spiller selv). Det krever masse tid, masse transport, en god del penger og gir veldig lite fysisk aktivtet i forhold til antall timers innsats. Golf er veldig gøy, men det er ingen grunn til at det skal være noen masseaktivtet for barn der foreldrene selv ikke spiller. Golf er først og fremst for voskne med mye tid og en del penger.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Det er fint lite som er helt nødvendig for de fleste av oss. Man kan godt la barna seile sin egen sjø og la de klare seg selv.
Selvfølgelig er det bra for golfsporten hvis vi får flere barn til å spille golf. Noen har kanskje så djevelske tanker at det kan være godt for barna også. Noen barn foretrekker lagidretter som fotball, håndball osv, noen foretrekker individuelle idretter. Selvfølgelig kan de få verdifulle erfaringer på friidrettsbanen, selv var jeg aktiv i fri-idrett og har venner som var på landslaget. Jeg har også barn som lærte å spille golf i barnehagen (!) og som spiller turneringsgolf på rimelig høyt nivå. Vedkommende prøvde flere idretter, men det var golf som ble den foretrukne. Poenget er å gi barna muligheter og alternativer, la de prøve forskjellige idretter og la de få holde på med det de liker best. Hvis læreren velger å fokusere på problemene og vanskeligheten må han/hun gjerne det, men da er jeg glad han/hun ikke var lærer for mine barn.

Olle

over 16 år siden

Olle

Helt enig med Lærer, vil mye heller at mine barn skal begynne med sport og ikke golf. Synes det er 100 ganger bedre at ungene blir fysisk sterke og utholdene en at de klarer å slå ballen rett og langt.

Golf egner seg best for godt voksne menn, som kan krangle på regler og bli verdensmestere med hcp 10.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Hvis du ser på de som driver med golf som sport... så er det fullt på høyde med andre idretter hva angår fysisk trening... Golf i 2008 handler om å være fysisk sterk også... nettopp for å kunne slå ballen rett og langt..

Lærer

over 16 år siden

Lærer

Pepper:
La barna seile sin egen sjø! sånn omtrent hvor fant du det i det jeg skrev? Godt gjort, i alle fall! Opplevde aldri jeg fikk seile min egen sjø på skolen fordi jeg aldri ble introdusert for curling eller bueskyting, Men når jeg tenker på den nå så....

Det handler ikke om å fokusere på vanskelighetene, men om å prioritere! Selv ikke i Norge kan skolen ha ansvar for alt. En skole som ligger nært til en bane og der elevene bor med kort avstand til banen, må gjerne gjøre noen forsøk, men derfra til at det bør være skolens ansvar generelt, ja det er noe annet.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Morsom du lærer. Jeg har da ikke skrevet noe sted at du mener barna skal seile sin egen sjø?

Lenger oppe skriver jeg " Jeg forventer ikke at skolen skal ta et ansvar for å øke rekrutteringen, men jeg forventer at skolen er villig til å bidra når de selv blir invitert." Jeg regner med at det er tydelig nok for de fleste hva jeg mener.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg stiller meg nok helt på lærerens side her Pepper. Dine bastante påstander er så altfor velkjente og lettvinte.
De aller fleste "selgere" drømmer om å få benytte skolen som rekrutteringsplass.
Dersom skolene skal stille opp på alt de blir invitert til ble det ikke mye tid til opplæring.
En får nok ikke skikk på dette før foreldre tvinges til:
1 Snakke sammen
2 Ta selvstendig ansvar for at de har produsert et nytt liv som har bruk for dem.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Aage, jeg har litt problemer med å se at det er strid mellom det jeg har skrevet over og dine 2 punkter nederst, men hvis du er av den oppfatning er det helt ok for meg. Forøvrig er det interessant å høre at jeg har bastante og lettvinte påstander. :-)

Aage

over 16 år siden

Aage

Det var hyggelig lesing Pepper. Da er vi alle enige om at fritidsaktiviteter er foreldrenes ansvar.
Da er jeg helt sikker på at golfsporten får sin rettferdige andel av nye spillere i den ustrekning som foreldrene fremstår som ressurspersoner rundt om i klubbene

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Aage: du mener "ressurspersoner rundt om i klubbene på vestlandet" vel?

Aage

over 16 år siden

Aage

Dersom ,-duffshank,-du mener dere trenger assistanse østpå kan vi sikkert hjelpe dere på riktig veg.
Blir dere noe mindre arrogante og selvopptatte der østpå er jeg sikker på at det finnes foreldre med aner vestfra som vil tåle et samvær med dere for barnas skyld.

I utakt??

over 16 år siden

I utakt??

Hørte denne fra en kollega;

En mann står sammen med noen venner og ser på musikk-korpset som marsjerer forbi.
"Se der dere, der går korpset til sønnen min" sier mannen, tydelig stolt over poden.
Å ja, hvem er sønnen din?
Det er den eneste i hele korpset som som går i takt, svarte mannen.

Kan det ha vært Aage som gikk i dette korpset, i utakt med resten av gjengen. Får man ikke korrigeringer så blir det fort til at man bare går der med sine egne meninger.

Aage

over 16 år siden

Aage

Vi har nok alle truffet på den faren på flere arenaer. Det er da et underlig musikk-korps som kun har en som går i takt etter farens mening.
På golfbanen er vi heldigvis ikke så nøye med hvordan de håpefulle hinker avgårde i tidlig juniorfase.
Men farstypen som kun ser sin sønn er også der og gjør sitt beste for å skremme bort resten av musikk-korpset. (nybegynnerne)

Jante

over 16 år siden

Jante

Det hadde hjulpet med et NGF som var mindre arrogant og åpnere i kommunikasjonsformen. Stort sett alt som kommer fra NGF er verdiløst for den jevne golferen. Videre burde man prøve å fokusere på golf mer nasjonalt og mindre østlandsdominert. Elitesatsingen er egentlig østlandssatsing

Aage

over 16 år siden

Aage

Ikke kun elitesatsingen Jante. Det går igjen overalt som jeg med min avslappende skrivegform har forsøkt å vise gjennom flere år.

NGFs oppbygning er gjennomsyret av dette i alle ledd fra Junior til langt opp i seniorgruppene.
Hva er det som gjør dette? Er det unvikenhet fra "provinsen" eller er det "opplåsthet" fra de såkallte sentrale områder.

Det er synd å skrive dette, men det er en grunn for at det nesten ikke er deltakere til landsdekkende turneringer fra klubbene som ikke har "strandlinje mot Oslofjordden"

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her