Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Køller og sweetspot

nyGolfer

over 21 år siden

nyGolfer

Jeg var innom en proshop her om dagen og så på forskjellige køller. Selgeren snakka mye om køllenes sweetspot.

Hva er dette? Har dette mye å si for hvordan kølla er, eller er det bare "selgerprat"? (Samme gjelder forsåvidt om grafitt vs. stål.)

Selv er jeg en newbie og har kjøpt et Olyo halvsett, og jeg håper at jeg kan ha dette en stund. (Jeg er ikke av dem som MÅ ha ett nytt sett neste år/måned/uke.)

Disse køllene har rimelig stort sweetspot, ble jeg fortalt. Hva blir begrensingen jeg kommer til å møte?

Sammo

over 21 år siden

Sammo

Forskjellen på newbie køller og "proff køller" er hovedsakelig den at proff køllene er minfre tilgivende.. Dette er en fordel for proffer da de (nesten) alltid treffer rent på køllehode og også da kan forme slagene sine, lage høyre/venstre skru..
OLYO er helt perfekt for en nybegyner så der har du nok gjort et godt kjøp!!!
Lykke til videre i golf karieren

nyGolfer

over 21 år siden

nyGolfer

En annen kamerat (også nybegynner) vurderer å kjøpe et Wilson helsett fra XXL ("Power source men", 1999,-). Er dette et kurant sett, eller er det bedre å kjøpe dette halvsettet fra Olyo (orig. play serien)?

Undergrundspoeten E

over 21 år siden

Undergrundspoeten E

Sammo, hvorfor er det lettere å arbeide ballen med mindre tilgivende køllehoder?

Yngve Johannessen

over 21 år siden

Yngve Johannessen

Undergrundspoeten E,

årsaken til det, er at med mindre tilgivelse, så er egenskapene mer definerte.
D.v.s, når du treffer med en rak sving, i sweetspot, så går ballen rett, mens hvis du ønsker å slå en kontrollert fade eller draw, så vil det gi mer utslag med mindre"skjevt" treff på en slik kølle.

På en kølle, som nyGolfer refererer til, typ. Olyo, som jeg har spilt på i litt over et år, og som er veldig gode, må du lenger ut mot tå og hæl, samt mer lukket/åpen kølle for å få kontrollerte slag, rett og slett fordi sweetspotten er så stor del av køllebladet.

Til slutt vil jeg si at jeg enda ikke har klart å slå en hverken fade eller draw, så jeg har egentlig ikke noe jeg skulle sagt.... hehehe....

nyGolfer

over 21 år siden

nyGolfer

Yngve, var dette det Original play settet, eller var det noe annet?

Dette forklarer hvorfor wooder er vanskeligere å slå med: Rett og slett for dems sweetspot er vesentlig mindre, ikke sant?

Men, i Golf, er det vanlig å benytte seg av fade eller draw? Er ikke ballen lettere å kontrollere dersom du vil ha den rett frem?

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Det er svært vanlig at de gode spillerne benytter fade og draw. Det kan f.eks være for å legge seg opp mot sidevind eller å slå "rundt" en dogleg. Eller i tilfeller hvor fairway heller kraftig, så vil et rett slag lett sprette ut i rough'en, så da kan det være fordel å beherske disse teknikkene.

Sjur

over 21 år siden

Sjur

Har også litt lyst på wilson settet nyGolfer prater om.. Noen som vet noe eller har erfaringer med dette settet?

stoooor-sweetspot

over 21 år siden

stoooor-sweetspot

det er ikke noe som heter stor eller liten sweetspot, sweetspot er ett ørlite punkt.... så det så!

olemartin

over 21 år siden

olemartin

hva da med sweet zone som cobra snakker om, er det også et ørlite punkt?

Selvfølgelig er det ett punkt på køllehodet som er det beste å treffe, men med køller med større sweetspot så taper man ikke så mye lengde og presisjon når man treffer utenom dette punktet.

Ang bruk av fade og draw så har jeg begynt å bruke det aktivt den siste tiden. Grunnen er at jeg med woodene har en naturlig draw, så godt som aldri fade eller slice(Heller en hook), derfor kan jeg sikte på høyresiden av fairway og da ha et større landingsområde enn om jeg siktet på midten av fairway. Men iom at denne kommer naturlig, så er det jo enkelt. Jeg klarer med andre ord ikke å få en bra fade med woodene.

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Da er det vel å anbefale å ta en protime eller to. Jeg hadde det samme problemet med lange jern en periode (fade i mitt tilfelle). Veldig stabilt landingsområde, men altså alltid til høyre for siktelinjen. Dette er jo praktisk noen ganger, men i lengden fandt jeg ut at jeg tapte mer enn jeg tjente (for eksempel på svak dogleg venstre). Det tok imidlertid bare en time hos proen for å finne problemet (en liten feil i oppstillingen), og dermed går slagene mye rettere.

Nå er selvfølgelig problemet at jeg ikke klarer å få til kontrollert fade lenger, men heller ukontrollert slice dersom jeg prøver å reprodusere den feilen jeg hadde før......... :o)

pro

over 21 år siden

pro

det ligger i ordet det olemartin, "sweet zone" er en sone rundt sweet spot.
sweetspot er like stor el liten hele tiden den og kan ikke forandres.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her