Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dummeste regelen i golf?

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Fikk litt lyst å peke litt på dumme regler i golf. Har dere noen flere som er noget sær?

Jeg syns det med provisorisk ball når man har gått i vannhinder kan være en stopper for effektivt spill. Jeg skjønner meningen med regelen at den skal straffe men synes den kommer i veien for effektivt spill og kan potensielt ødelegge for mange flere, spesielt i turneringer.

F.eks hull 16 på Miklagard der man driver over et vann langt der borte. Det skjer ganske ofte at man slår for langt til høyre eller for kort, og havner altså i vannhinderet. Da er man ifølge reglene nødt til å lete etter ballen først, for så å gå tilbake å slå ny. Eventuelt bare slå ny med en gang. I turneringer vil mange ta sjansen på å finne ballen i hinderet for så å kunne spare litt slag. Og det som skjer så altfor ofte er lang kø nettopp pga at man må tilbake å slå ny ball.

Aage

over 16 år siden

Aage

En må gjerne mene at reglene er dumme, men da må en vel først kunne dem riktig.
Innlegget til GÅ her tyder på at han ikke helt har klart for seg når han kan / ikke kan, spille en provisorisk ball.
Er en helt sikker på at ballen er i vannhinder så kan en ikke spille en provisorisk ball. Det er heller ingen grunn til å lete utenfor vannhinderet når en er helt sikker på at ballen er i vannhinderet.

Er det en aldri så liten mulighet for at ballen kan være mistet utenfor vannhinderet så er det bare å spille en provisorisk. Finner en ballen i vannhinderet er det greit. Finner en den ikke er det bare å sette den provisoriske i spil.
Dumt?? For hvem?

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Og når en leser innlegget til Aage så skjønner man at å hoppe til konklusjoner uten å skjønne sakens fakta er dumt.

Hadde du spilt dette hullet ville du forstått hva som var saken. Saken er at ballen har gått inn i hinderet 30 meter lenger fram og ikke kommet ut av hinderet igjen. Ballen ligger i en gressbakke der det er fullstendig mulig å slå ballen ut fra. Ergo man sparer slag om ballen ligger fint. Ligger den dårlig går man tilbake og slår en ny. Dette tar mye tid.

Hvis du leser litt mer av innlegget mitt så ser du at det er dumt for både de en spiller sammen med, og for spillerne som kommer bak.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Etter å ha lest en del hundre innlegg av Aage og regler, tror jeg vi kan sammenfatte hans golfsyn slik:

Det finnes ikke dumme regler, bare dumme folk.

Og jeg vil ikke se heeelt bort fra at han har rett i det.

Aage

over 16 år siden

Aage

Da må GÅ i sine innlegg ta med hva han mener er dumt. Ligger ballen i hinder og en ikke ønsker å spille den som den ligger så gjelder jo alle vanlige fritaksmuligheter som er listet opp i R-26.
Det å gå tilbake å spille en ny ball er da bare en av mulighetene. Og velger en det så er det et eget valg.
Hva som er dumt med det er ikke lett å forstå, men jeg venter med glede på forslag for hvordan GÅ ville løse dette.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Det burde du kanskje skjønne hvis du leser hva jeg skriver?

Jeg synes det er sløseri med tid å gå 250 meter fram, lete, gå tilbake 250 meter, slå, gå 250 meter enda en gang, slå, før så gruppen bak kan spille ut. Litt vel mye straff. Dette synes jeg er litt dumt.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Aage
Jeg har spilt Mikla og er 100% enig med GÅ.
Hvis man treffer høyre for fairway så lander ballen i et område som man kan finne ballen, kan være spillbart, eller man kan miste ballen/uspillbar ball.
Problemet er at ballen veldig ofte går inn i rødt 30m etter tee og det lønner seg derfor å slå ny fra tee.
Da blir det fort 4-500 m å gå for de som er langslående.
Du får ikke droppet andre steder enn der ballen gikk sist inn i hinderet.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er nok fremdeles uforståelig av meg hvorfor det er dumt.
Det eneste dumme jeg jan se foreløpig er at det er en som virrer ubestemmelig mellom et vannhinder og hvorfra siste slag ble slått.
At han ikke har anledning til å påføre de øvrige spillere på banen et uønsket øket tidsforbruk er det da andre regler som tar vare på.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Men, for en som leser golfreglene som en fundamentalistisk muslim leser koranen blir det nok blasfemi å antyde at en golfregel er dum.

Aage

over 16 år siden

Aage

Jeg forstår ikke hvordan en kan hevde at det er golfregelen som er dum. Er det uønsket vanskelighetsgrad på hinderet kan banen ved lokale regler opprette droppsoner og i noen tilfelle også ha lokal regel som tillater spill av provisorisk ball også dersom vannhinder er involvert.

Det viker da på meg at det enten er spilleren eller baneeier som er dum.
Reglene åpner for alle muligheter.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Aage har et godt poeng ift droppsone evnt lokal regel om provisorisk.

Jeg husker ikke i farten andre lignende eksempel enn dette hullet, men det finnes sikkert mange av dem, typisk ift myyyyyyyyyyye vann rett foran teested.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Jeg vil egentlig ikke gå så langt som å kalle noen golfregel dum, men noen ganger kan vel reglene gi litt uheldige konsekvenser. Det burde være mulig å bli enige om at det tar litt ekstra tid å gå tilbake 200 meter for å spille en ny ball fra utslaget hvis en må velge dette alternativet for fritak. Siden det for tiden er stort fokus på spillehastighet kan det vel være grunn til å vurdere noen regler på nytt, - og dette har vel vært gjort før.
Det er imidlertid en mulighet for å lage en lokal regel som tillater spill av provisorisk ball etter regel 26-1 for ball som kan være mistet i vannhinder. Denne regelen medfører riktignok at valget av fritaksmuligheter begrenses i og med at en bare kan velge å spille ballen som den ligger eller å fortsette på den provisoriske.

Et annet tilfelle hvor golfreglene ikke bidrar til effektivt spill er når det gjelder forholdet mellom mistet/uspillbar ball og provisorisk ball. Hvis du slår et langt utslag ut i grov rough hvor ballen kan være borte kan du spille en provisorisk ball. Hvis du ikke finner ballen er det greit å fortsette på den provisoriske. Men hvis du finner ballen uspillbar, og ikke finner gunstig fritak i flagglinja eller innenfor to køllelengder, må du pent finne deg i å rusle tilbake og slå en ny ball fra utslaget. Dette synes jeg er litt ulogisk. Straffen er vel egentlig den samme, men det tar jo ekstra tid å gå tilbake og spille ny ball.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

glad jeg slipper å spille golf med Aage.. det må være et sant helvete.. makan til kranglefant og stabeist.

Når det gjelder hull 16 så er det jo alltids en sjanse for at ballen på merkverdigvis kan ha kommet seg ut av hinderet på andre siden. Ergo, slå en provisorisk...

Finnes ikke noe mer frustrerende enn å se folk løpe tilbake til tee på en selskapsrunde søndag formiddag, uansett bane og hull.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er alltid like underlig å lese om hvilket helvete det må være å spille med noen som har lest en liten bok om golfregler en gang i livet.
Og vi kan lett bli enige om at det tar tid å rsle frem og tilbake noen ganger på banen. Må en det på Miklagard så er det jo fordi baneeier vil det skal være slik når en er så dum at en ikke treffer fairway.
Er det forresten ulovlig å slippe neste gruppe igjennom på den banen når en ikke kan slå ballen til spillbar posisjon?

vest

over 16 år siden

vest

problemet på Mikla kan sikkert løses med lokal regel som tillater å spille provesorisk der:)

Gurk

over 16 år siden

Gurk

Tilfeldig vann i bunker vil jeg si kan være "urettferdig".
Dersom du havner i en bunker med tilfeldig vann kan du droppe deg fri ett annet sted i bunkeren. Dersom det ikke finnes noen tørr plass som ikke er nærmere hullet, kan du A. Droppe der det er lavest vannstand, eller B. Droppe deg ut med ETT SLAGS STRAFF.
Det er urettferdig det!

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Gøy å se at Aage faktisk skjønner poenget her selv om han såvidt klarer å lirke det ut av seg :)

Poenget her er spillehastighet. Thats all. Greit nok at regelen straffer fordi man har slått i et hinder. Reglene er enkle og klare å forholde seg til, de gjør bare at ting kan ta noe lengre tid noen ganger.

Og jeg må nok unnrømme at jeg har slått provisoriske baller på dette stedet på selskapsrunder. Mange mange ganger og jeg har absolutt ikke lov til det. Men dette er for å spare mine venner for unødig venting.

Har opplevd i flere turneringer at noen prøver på å slå provisoriske baller når de vet ballen er i hindet. Til min forundring er det mange som påstår at man alltid kan slå en prov.

Har vi ikke flere dumme regler da?

Aage: Syns du den var dum den regelen at man ikke kunne rake i bunkeren man stod i hvis man hadde slått i en ny bunker 200 m lenger fram?

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Gurk: Helt enig med deg!

Aage

over 16 år siden

Aage

Jammen Gurk da.
Her er det da også full anledning til å lage en lokal regel som tar høyde for dette.
Mange synes også det er urettferdig.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Tilfeldig vann i bunker kan også "enkelt fikses" i turneringer av klubb/turneringsansvarlig med noen blå pinner rundtom.

Synes det er litt lite fokus på at klubbene faktisk har noen muligheter i slike saker.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Lokale regler er fint det. Men straffen kommer når klubben ikke har hatt tid å merke hinderet.
Men. Har man slått i en bunker skal man jo straffes. Det kan være bedre å få ta en dropp med straffeslag (som et vannhinder) sammenlignet med å slå på en plugget ball i bunker. Å forvente at ballen ligger fint i alle bunkere blir litt feil.

Nå er det jo faktisk blitt et vannhinder, siden hinderet har vann på hodet :)

duffshank

over 16 år siden

duffshank

hva med å bare bruken egen sunn fornuft? Man kan forstå at klubbene ikke har kapasitet til å "fikse" problemer i eks. helger... Skulle det f.eks. vært ballplassering, ja så bruker jeg fornuften min og spiller med det jeg... selv om det ikke står noe på "tavla" fra klubbens side.

Er det hinder som ikke er merket, men som burde vært det... tar jeg meg friheter her også.... Er jeg kriminell da?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Enig med du, GÅ, det var derfor jeg slengte "enkelt fikses" inn i noen gåseøyne.

Men jeg er ikke enig at man SKAL straffes for å slå ballen nedi bunker. Jeg straffes ofte for det, men det har med elendig sand-teknikk å gjøre.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Fooore: Josj klart man skal straffes. Er vel derfor det heter hinder :)

Før i tiden var ikke bunkerne raket så fint som de er i dag. For proffene er det jo ikke straff i det hele tatt nettopp pga forholdene. Men det er en annen diskusjon.

duffshank:
Nei du er bare fleksibel :)

Jeg spiller også treningsrunder med ballplassering hvis jeg f.eks spiller Holtsmark. Men da kan jeg ikke skilte for meg selv med en 75-runde den dagen. Så spiller man en fin runde med å ha laget egne lokale regler, ja da har man ingen score å skrive opp i boken.

En ting er selskapsrunder, men vi snakker vel mest om turneringer når det gjelder å spille etter alle reglene. Det skjer at banen ikke er merket godt nok før en turnering, spesielt klubbturneringer, og da vil man bli straffet ganske hardt av vann i bunker-regelen. Bare det å måtte droppe i selve bunkeren på skikkelig sand kan ødelegge mye. En halvplugget ball i fairwaybunker går sjelden langt. Men tilbake til det jeg nevnte i stad så kan man ikke forvente perfekt lie når man har spilt seg i en bunker.

Aage

over 16 år siden

Aage

At en tar seg friheter på sine daglige treningsrunder er det da ingen som bryr seg med.
Men konkurrerer en mot andre som ikke vet om hva den enkelte mener er fornuftig, eller spiller HCP tellende blir det for dumt å lage sine egne "lokale regler" etterhvert som en rusler rundt og leter etter ballene sine.

Olle

over 16 år siden

Olle

For en gangs skyld så er jeg helt enig med Aage.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Jeg tror nok 100,0000000000001% av debattantene her er enig i det :)

Emilio

over 16 år siden

Emilio

Et lite spørsmål til deg Aage, siden det vel kun er du som går med boka i baklomma eller mellom øra:
Hvor står det at man kan droppe ut av en bunker med et straffeslag?

Daniel

over 16 år siden

Daniel

For en gangs skyld så er jeg helt enig med Aage.

Har aldri spilt Miklagard men skjønner at så som det er nå på hull 16 skaper litt problem og skjønner at folk blir irritert på den situasjonen som er nå.

Men, det er jo ikke golfreglenes feil. Det er banekomiten/banearbeidernes feil.

Jeg har selv jobbet som banemanskap i mange år og en ting en gjør mye er å snakke med de som spiller banen og hører hva de synes. I pausene diskuterer en mye med de andre banearbeiderne om banen og også banekomiteen bør ofte snakke sammen med banearbeiderne.

I den klubben jeg har jobbet i, hadde en slik situasjon aldri fått lov å fortsette i den grad det virker som det gjort nå på hull 16 på Miklagard. Jeg er sikker på at vår klubb løst det problemet på en av disse måtene avhengig av hvordan det ser ut der.

Enten så hadde vi laget en droppsone en eller annen plass (ser ut til å være god plass for det, men den hadde nok 20 meter vært før bunkeren tipper jeg så det passe mye dropp+lengde straffe på det) som gjør at du blir passe straffet.

ELLER så hadde vi tatt å fikset vannhinderet slik at det var umulig å ligge pent i vannhinderet. Klippe med semi-roughklipper (25-30mm) helt ned til kanten slik at ballen ikke kan bli liggende der. Men hvis det ikke er nok skråning til at ballen ikke kan bli liggende i semi-rough opptil en meter fra vannkanten hadde dette nok ikke vært en lur ide allikevel. Men hvis det ikke er så mye skråning åpner jo det derimot for å flytte hindergrensen nærmere vannet ettersom en da allikevel kan få en flat lie hvis en dropper + 2 køllelengder. Så klag ikke på reglene, men snakk med banearbeiderne/banekomiteen, så burde det ordne seg, det bør en forvente seg, i hvertfall av en så dyr klubb som Miklagard.

hp

over 16 år siden

hp

Emilio,det er bare og melde ballen uspillbar det.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Fritak for uspillbar ball i bunker må vel skje innenfor to køllelengder eller i flagglinjen, i bunkeren, eller du kan slå et nytt slag fra der du sist slo ballen. Du kan vel ikke droppe f. eks i flagglinjen utenfor bunkeren. Det er vel bare fritak for unormale grunnforhold som gir anledning til å droppe ut av bunkeren med et straffeslag.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

jeg er 100% uenig med Aage. Når man har god erfaring med turneringsgolf, vet man hva dommerne der vil tillatt også (når det glemmes å merke ting).

Jeg spiller uten dårlig samvittighet hcp-tellende runder der jeg tar fritak som ville vært godkjent i en forbundsturnering, men som klubben ikke har merket.

Eks ballplassering, gur o.l.

Aage

over 16 år siden

Aage

Emilio.
Nå er det langt flere enn meg som har regelboken i lommen. Enda flere har et eks. i bagen.
Vedr. fritak ut av hinder så har tilskuer som sedvanlig svart veldig bra og helt korrekt på dette. Enten R 28 (uspillbar ball) eller 25 (Unormalt grunnforhold)

Duffshank får gjøre hva han vil for meg, men det han skriver her har da ingentingt med golf å gjøre.

Emilio

over 16 år siden

Emilio

Takk for svar.
Tror nok ikke R28 tillater dette, men som tilskuer og Aage nevner, så dekkes nok dette av R25 (unormale grunnforhold).

Nope

over 16 år siden

Nope

Slår man en golfball med en golfkølle har det noe med golf å gjøre. Merkelig at dette skal være omstridt.

Aage

over 16 år siden

Aage

Njaaaa Emilio. Som tilskuer skriver så er der en mulighet. Nemlig å spille neste slag hvorfra siste tidligere slag ble slått.
Dette står (u)klart i R-28c, andre ledd.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Aage: Hvorfor har ikke det noe med golf å gjøre? Hvis jeg spiller en runde en helg, og det har vært dårlig vær natten før, og forholdene tilsier at det burde vært ballplassering,men siden ingen med "myndighet" i klubben er på jobb til å formidle dette... så er det etter min mening sunn fornuft å spille med ballplassering, gjerne hcp-tellende runde også.

Spiller man turnering og finner ballen sin i et området som tydeligvis er glemt å merke som fri dropp og som ikke dekkes av lokale/turneringsregler, tilkaller man dommer og får da fritak/fri dropp. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre dette i en hcp-tellende runde i tilfeller hvor man helt klart skulle hatt fritak for noe? (altså få fritak av markør siden det ikke er dommer tilgjengelig)

Aage

over 16 år siden

Aage

En av betingelsene for å spille riktig HCP tellende er at et spiller i samsvar med golfreglene.
duffshank synes tydelig det er mye enklerer å spille etter egen fornuft. Alle treffer vi vel på noen duffshankere innimellom. I mange klubber virker det som om det er akseptert "regelkultur."
Det er vel neppe mange som mener at denne "fornuften" er sunn.

jesus maria

over 16 år siden

jesus maria

Reelle hensyn er også en rettskilde Aage. Carl August Fleischer kalte det i sin tid "alle rettskilders mor"

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Men skal vi akseptere at klubbene gjør en dårlig jobb med merking/informering da?

Hvis jeg for eksempel finner ballen min midt i en skjøt av ferdiggress som ikke er merket som gur, så skjønner jeg med min fornuft at min divot vil gjøre store skader på det området hvis jeg slår ballen som den ligger. Ikke ligger den slik jeg forventer å finne den på fairway heller. Jeg tar fridropp med god samvittighet ;)

Jeg mener jeg spiller i samsvar med reglene, fordi det er klubben som har vært slappe og ikke merket diverse områder på sin egen bane. Områder som helt opplagt ville blitt merket i forkant av en turnering, men som ikke er det på en "vanlig" dag har jeg ingen betenkeligheter med å ta fritak for.

Lawinth

over 16 år siden

Lawinth

Veldig ofte er arbeider utført av banemanskap umerket etter at dette er ferdig og naturen må ta over. Tror den generelle oppfatning og tolkning av dette vil være at området er "GUR".

Dette har jeg opplevd mange ganger på ulike baner og har aldri selv som markør hatt kvaler med å gi fri dropp i denne situasjon. Har heller aldri opplevd av egen markør å måtte spille fra et slikt område, men blitt tildelt fri dropp.
I en turneringssituasjon ville enhver som tilkaller en dommer få fri dropp i denne situasjon.
Tror ikke mange her på forum ville spille på ballen i f.eks nysådd jord/reparasjon; selv om noen er ganske påståelig og helt klart ville gjort det.
Banemanskapet er antydet skyldige i å glemme å markere osv., men vil tro at det ville bli ganske mange staker rundt om, om de skulle sette en nærmest vilkårlig stake hver gang de berører bakken med annen redskap enn en gressklipper.

I en bunkersituasjon hvor det pga vann ikke er mulig å droppe annet sted i hinderet; kan hende en ikke en gang er i stand til å finne ballen i alt vannet. En kan vel streng tatt da ikke være 100% sikker på at balen er i hinderet heller.
For meg er dette da et hinder som ikke lenger har sin tenkte funksjon og jeg ser helt klart da en blå stake nede i vannet. de fleste ganger er nok denne veltet og delvis dekket av sand og vann, (les glemt satt ut). All sunn fornuft tilsier fri dropp. Et vannhinder skal vel markeres med gule eller røde staker.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Lawinth: Helt enig..... men må korrigere deg i en ting.... hvis tilfellet er slik at det finnes bunkere som her helt fulle av vann... tilsier all fornuft at man ikke spiller golf den dagen :P

Banemannskapene er flinke til sitt (ikke alltid markeringer), men man forstår jo at banekomiteen (eller hvem det er), ikke til en hver tid har oversikt over hva som er eller burde vært merket på banen sin... Da bruker mann sunn fornuft... hvertfall på østlandet

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Og dermed går poenget til Aage/Aagolf!
Hvorfor brukes den sunne fornuften alltid bare hvis det er i spillerens favør. Hvis du ikke kan se ballen i en oversvømmet bunker, kan du vel heller ikke se den blå staken. Og er du ikke sikker på om ballen er i bunkeren kan du jo heller ikke ta fritak for ball mistet i unormalt grunnforhold.
Argumentene rundt GUR har en viss fornuft, og golfreglene gir også en liten åpning i fohold til at ikke all GUR trenger å være merket. Materialer som er samlet opp for å fjernes og hull laget av banemannskaper er f. eks GUR selv om de ikke er merket. Ut over dette kan det også være lokale regler om GUR som ikke er merket.

Hovedregelen er vel fortsatt at en skal spille ballen som den ligger og banen som den er hvis ikke annet er hjemlet i reglene. Det finnes definitivt ikke noen hjemmel i golfreglene til at hver enkelt spiller kan definere sitt eget sett med lokale regler, uansett hvor dårlig merkingen på banen er eller hvor dårlig jobb baneansvarlige gjør. Så selv om den sunne fornuften på østlandet tilsier at en selv kan velge om en f.eks vil spille med ballplassering, er dette ikke i tråd med reglene - uansett hvor fornuftig det ellers virker.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hmm... Hvorfor fikk jeg plutselig en følelse av å delta i et absurd teater?

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Gunnar: kanskje fordi jeg går i kjole som vanlig?

La oss si at Aage er ute å spiller golf på vestlandet. Han slår ballen sin ut på en fairwaybit som er nysådd. Et slett og fint område der det akkurat har begynt å spire såvidt. Gur-staken som skulle stått der er stjelt av slemme østlendinger gjennom natten - slemme østlendinger som har med seg GUR-staker i golfbagen i tilfelle de finner et dårlig sted å slå fra. Anyway. Jeg er helt sikker på at Aage tramper ut og slår til ballen som den ligger fordi han har et håp om å komme under 28 i handicap den dagen.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Hi, hi en øslending av hannkjønn som sniker seg rundt i bibelbelte med kjole for å rappe staker.

Jupp GB, absurd teater....

c

over 16 år siden

c

Du, det hørtes nesten ut som en østlending forkledd som en fransk munk, de er sjeldne på våre trakter i hvertfall - vet ikke hvordan det er på vestlandet. absurd i høyeste grad - spesiellt med den språkbruken han har.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Haha, nå fikk jeg mange kule bilder på netthinnen :-)

Men seriøst. Å diskutere med Aage gir meg av og til samme følelsen som å lese Prosessen av Kafka. Man blir beskylt for "noe" man ikke vet hva er, men som man helt sikkert har gjort.

Kun i kraft av sin posisjon - eller mangel på en - i samfunnet. Myndighetene bruker loven for å utøve full kontroll. Har du gjort noe galt? Ikke det, sier du? Å jo da. Det har du helt sikkert. Tilstå. Vi har mye på deg, du gjør best i å tilstå selv. Fy og fy, skamme seg...

Brrrrrrrrr

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Er du sikker på at det ikke er "prosessen" av Liv Gerd Valla du tenker på GB..

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, den har jeg ikke lest. Men jamfør tittelen så er den nok ikke så ulik Kafka's. Følelsen - å bli uthengt for noe du ikke har gjort, og så oppleve at ingen engang gidder å høre på din egen forklaring - er den samme som jeg kan oppleve her av og til.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Derfor har i mine villeste fantasier lyst til å be hele øst-vest konflikt-gjengene til god middag med levende musikk, og mye attåt.. til laaangt ut i morgentimene, for å se hva som skjer.

Hvis diskusjonen hadde gått like heftig for seg på skolehuset som på nettet, antar jeg det at de fleste hadde blitt slått ut/ned der og da, før eller senere, så de ble liggende, så jeg slapp å betale skyss og hotellværelser på Utsikten :-)

I motsatt fall, noe som antas mest mulig og gledelig, er at alle og enhver oppdaget hvor like man egentlig er, og neppe gidder å krangle om ballplasseringer i eller utenfor en vannfylte bunkere...Men det hadde desverre blitt dyrere for meg .

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hyggelig det, tigerlili.

Men det eksisterer ikke noen øst-vestkonflikt.

Det er bare en i vest som er i konflikt, både med seg selv og resten av verden. Tror jeg.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Er det ikke slik at gruppen spillere er komitee og komiteen tar beslutninger på vegne av spillere som har forespørsel under en tellende runde?

i så fall så har man full rett til å erklære et område for GUR dersom komiteen har bestemt dette på vegne av spilleren.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Det er nok bare jeg som ikke følger helt med til timene, men det virker som endel fra øst blir beskyldt for å stå sammen mot enkelte fra vest, og omvendt.

Hvis konfliketen kun er et oppspinn i mitt paranoide hode er det bra. Av og til har jeg tenkt som folk flest. Er det to menneskeri verden blir det "krig"....til og med om de er forelsket i hverandre ;-)

hp

over 16 år siden

hp

Nå begynner det og bli litt vell seriøst,husk detta dreier seg bare om hobbygolf.
Når vest prøver og disse oss fra øst,veit jo alle det att fordi de har mindreverdhetskompleks alle veit att øst ruler hi hi.

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Hull 16 mikla, sikt venstre(mot bunker'n) og fade med vilje/slice = masse plass. Skulle du havne i skråninga, nevn mannen med horn, erkjenn fadesen og spill en ny.
Deres score blir 6 7(8 9 hvis tid) smil, gå videre og slå ut i bunker på 17. osv. På 18. kan de velge slå ned på 10 eller ut på rangen.
På 18. grønn er det forøvrig sabla teit for trallefolk, må gå heeelt rundt og du er allerede dødsliten etter å ha løpt ned på 10. og hakka deg opp. lol.

Urutinert

over 16 år siden

Urutinert

Er sikkert en håpløs idiot da jeg ikke sliter ut permene på regelboka for å være oppdatert, men er det ikke bare å droppe en ball som ulykkligvis har havnet i en bunker full av vann?

Hvis gangsynet mitt er omtrent "normalt", er dette den beste/raskeste måte å komme videre i spillet. Det er jo ikke er min feil at banemannskapet sover.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

dette er ikke riktig følge regelboka (da man skal ta ett straffeslag for å droppe ut), men det er egentlig en dustete regel fordi:

I turneringsspill så ville banemannskapet ha pumpet bunkerne slik at dette ikke kan forekomme...

Dersom ikke banemannskapet har fikset bunkeren er den så ødelagt av alt vannet at den burde være merket gur.

Men å spille golf på dager der bunkerne renner over av vann er vel for spesielt intresserte uansett....

Urutinert

over 16 år siden

Urutinert

:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her