Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

finanskrisa

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Hvordan påvirker den såkalte finanskrisa golfklubber og medlemsmassen?

Antar man at endel melder seg ut, eller at den jevne golfspiller har en sunn og stødig økonomi som tåler en støt?

007

over 16 år siden

007

Tvinges Norge til 6timersdag og mer fritid for folk... mer golf...?

Anders

over 16 år siden

Anders

Jeg tror at de som melder seg ut, ville gjort det uansett. Jeg har en sånn passe økonomi, men har bevisst valgt bort et par ting slik at jeg fortsatt kan spille golf. Dette fordi jeg vet jeg har så utrolig mye glede av det om sommeren. Spiller heller golf store deler av sommeren, enn å ta en ekstra helg på et eller anna hotell. Det hele bunner ut i prioritering for min del.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

007: Om 6-timersdag blir innført betyr jo det mer fritid som kan brukes på golf. Dermed føler nok endel at de får mer igjen for pengene, om de har aksjer/andel.

Antar at de fleste gjengangere (spøkelser) her på forumet ville spille mer golf med mer fritid :-)

Anders: Det er vel det som er spørsmålet. Strekker mange seg litt for langt for å kunne spille golf, eller er det kun prioriteringer?

I likhet med deg har jeg ålreit økonomi, men hvis noe hadde gått ut over min høyeste prioritet, reising på vinterstid, hadde det vært utrolig vond, men golfen hadde gått før.

Bruker også sommeren på golf, men båten blir viktigere når vi har tropevær sommerstid. For varmt på banen men nå kan vi vel bare drømme....

Draw

over 16 år siden

Draw

Finanskrise? Joda, men det koster ikke mange tusenlapper i året å spille golf i Norge, så hvem som helst har råd til det hvis de har lyst. Det blir bare prioriteringer.
Golf er faktisk alt for billig i Norge! Det er det som er den største trusselen mot tilgjengeligheten. Baner drives på sparebluss mens medlemmene klager over dyre medlemskap. Se på hva greenfee og medlemskap koster i andre land, og sammenlign generell levestandard/-kostnad med hvordan vi har det i Norge.
Jeg sier ikke at golf skal være for de rike, bare at det må være en viss sammenheng mellom hva Ola Dunk ønsker seg og det vi faktisk er villig til å betale for.

007

over 16 år siden

007

Blir golfen for dyr spiller jeg heller tennis..
Flest antall slag betyr noe..

Enkelt

over 16 år siden

Enkelt

Flere kommer til å spille golf - bedre tid, og golf og ikke dyrt for de fleste. Alle trendene viser til at velvære prioriteres når økonomien går nedover.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Dårlig økonomi gjør folk deprimerte, de som har mulighet til detvil jobbe mer og bli mer forsiktige med penger, forbruk må omprioriteres fra "morro" til nødvendig. De som spiller golf 2dre eller 3dje året og er sterkest hekta vil fortsatt klamre seg til golftralla, men mange andre vil forsøke å leie ut eller selger spillerettene sine. Høyere renter medfører merkbar økning i årsavgifter som virker negativt på antall spillere. Særlig tilgangen på nye spillere vil stoppe opp.
Men nå har jo ikke finanskrisa blitt særlig merkbar for andre enn nyetablerte boligeiere i begynnelsen av tjueåra. 40 og 50-åringene (og barna deres) som det er flest av på banene har fortsatt tilnærmet like god råd som før så jeg tror ikke verdens finansproblemer gjør særlig utslag i golfmiljøet i det hele tatt.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg støtter den analysen der, Sakkeus.

Heldigvis ser det ut til at rentene er på vei ned igjen...

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Det er jo ikke alle som syntes renteøkning er negativt. Det er mange som er gjeldfrie og har penger på bok, da er jo høye renter en fordel..

Ellers høres det ut som endel nyetablerte begynner å få problemer desverre.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Nå er det lenge siden mine økonomidager, men generellt sett fører vel høyere rente til en sterke krone som igjen virker negativt ut for all eksportnæring i landet.

At høyere renter fører til at det blir sikrere å ha pengene på bok fører også til mindre investeringer ettersom man regner prosjektets verdi opp mot alternativkostnaden som er å ha dem i banken, og dermed økt arbeidsledighet m.v.

Personlig setter jeg pris på korreksjonene i både eiendomsmarkedet og finansmarkedet og har bare en kommentar.

WAHTEVER!

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Mange risikerer å miste jobben i negangstiden, det kan føre til en katastrofe i privatøkonomien for de med lån over takmønen. Antar disse menneskene heller velger bort golfen, enn å la være å betale strømutgiftene, for å ta hardt i :-)

Boligprisene har vært kunstig høye i mange områder, men det har jo alltid vært svingninger. (Da jeg bygget mitt første hus i `81, på såkalt førsteprioritet var rentene faktisk 11 prosent.)

En annen ting er hvordan golfklubbene som sliter, takler høye renter på mange millioner. Hvis økte utgiftene blir lagt på den enkelte golfspiller, risikerer de vel bare færre medlemmer og enda dårligere økonomi??

På den andre siden føler jeg nedgangstiden er veldig oppblåst. Når de unge får sparetips som å beholde den "gamle" flatskjemen en stund til, eller å kutte ned fra tre til to biler, kan det virke som en luksus-nedgangstid...

Men.... de gamle har vel alltid klaget på de unges levesett, og jeg er desverre intet unntak..

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Rettelse tredje avsnitt: Mange LÅNTE millioner.

Sukk

over 16 år siden

Sukk

Sjekket Statistisk Sentralbyrå, m.en fant ikke arb.l. tall ferskere enn for 3. kv. Den viste 2.5%. etter mediaoppslag er det flere arb.plasser som har sagt opp folk eller reduserer arb.styrken. Bygg anlegg, finans,
handel eller vel de yrkesgruppene som er mest utsatt skal vi tro media.
Redd tallene er høyere etter 4 kv og utover 2009.

Jeg er redd de dyreste aktivitetene som golf, hest, dans og treningsinst. blir valgt vekk først. Jada - ski og sykkel kan også være dyrt, men det kan også utøves til kr 0, men det er ikke Birkebeinerene.

For all del jeg håper jeg tar feil.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Finanskrisa rammer nok først og fremst de som hamstrer "søtsaker" for å spille vellykket overfor naboer og bekjente, men ellers ikke har særlig sans for kvalitet og verdi. Synd men sant..

Mange arbeidere innen bygg og anlegg, mister arbeidsplassene sine som tidligere nevnt. Endel av dem mangler yrkesstolthet og leverer nybygg som er helt på trynet! Ikke en kvadrat er i vadder++. De kan kun takke seg selv for at de blir skviset ut, til fordel for dem som leverer kvalitet!

Når det gjelder handel, er luksusprodusentene spesielt utsatt. Klart en lar være å kjøpe en yacht eller designermøbler, hvis man har problemer med å betjene faste utgifter..

Her kommer golfen inn. Å betale årsavgifta like etter jul og nyttår kan svi såpass for dem som ikke har sett tegnene i tide, at de velger å la denne utgifsposten komme i bakerste rekke..

Synd eller synd for golfklubbene(??) som rammes, men mulig de regner med at endel medlemmer lever på lånt lykke som er så utbredt blant dagens "bortskjemt-barns-samfunn", og klarer støten med tålig margin.

Klar over at dette kan virke slem mot noen få....men får gamla juling igjen ???

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Finanskrisa kommer til å ramme de som har minst å rutte med hardest, de rundt tredve som har tatt opp lån til å kjøpe hus i løpet av de siste 4 årene, som er relativt ny i arbeid og som ikke har ansiennitet.

De fleste av oss kjenner noen som er så uheldige, og som nå sliter tungt med å klare husleie og øvrige løpende utgifter.

Personlig tar jeg meg nær av å bli kalt dessertgenerasjonen e.l. Realitetene for ungdom og unge voksne i dag kan ikke sammenliknes med for 20-30 år siden.

Forventingene til prestasjoner og kompetanse på alle områder er økt, vi arbeider mer, vi arbeider lengere, og vi har mindre tid til sammen med familien.

Studenter lever på knappe 6.000 kroner måneden, for å få seg en god jobb slik at når de er ferdigutdannet og har nærmere en halv million i studiegjeld kan begynne å arbeide for å betale skatt til å dekke babyboomernes pensjon.

Det viser hvor arrogant hele begrepet er, det er vi som kommer til å slite med å dekke deres pensjoner all den tid det ikke er politisk vilje til å gjøre noe med de problemene som alle vet at vil komme.

Forøvrig helt uenig i det du skriver om luksusvarer.

Dessertkokk

over 16 år siden

Dessertkokk

dagens unge er bortskejmte, krever mer av arbeidsgiver, har lettere for å få jobb, har MYE større kjøpekraft, og har råd til å spille golf.
Det er ikke for ingenting at golfboomen ikke startet før på 90-tallet.

sukk

over 16 år siden

sukk

Heldigvis er det ikke mange i dette landet som eier yacht, luksus-hytte, -bil, -båt, -møbler, -klær osv. Sannsynligvis under 500 pers. for de fleste av oss er vi helt vanlige mennesker, som koser oss med golfen. Inntekta vår er helt sikkert i gj.snitt det samme som skiløperene har. Husker jeg ikke feil varierer gj.sn ittet litt fra fylke til fylke, men ingen fylker ligger over kr 300000 i bto. inntekt pr. yrkesaktiv.
Det er ikke småbarnsforeldrene som sliter mest av de yrkesaktive, men de enslige med bto. inntekt under kr 300'. Ellers er det minstepensjonistene uten sparekapital. Dessverre!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her