Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor spille golf?

Kula

over 16 år siden

Kula

Jeg har nylig tatt teorien til grønt kort og blir "mobbet" av familie og bekjente for dette. Jeg er skikkelig i beita for velbegrunnede og slående argumenter for at jeg har tenkt å begynne med golf. Please help me! Jeg må få satt disse tvilerne på plass :)

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Du behøver ikke noen grunn i det hele tatt. Spør heller dem hvorfor du ikke skal begynne..

Ellers er det en fin måte å få litt trim i frisk luft, og treffe nye mindre "trangsynte" mennesker :-)

Dessuten er det både morsomt og spennende selv om en ikke er så flink.

Slående argumenter blir du sikkert hjulpet med fra andre her på forumet ;-)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, jeg ville sagt at golf er den letteste måten å komme i kontakt med ressurspersoner som kan hjelpe deg raskt opp på den økonomiske og sosiale rangstigen.

Et annet alternativ er at det er den eneste mosjon i verden som er så morsom at mange må snike seg unna samboeren for å utøve.

herrtommy

over 16 år siden

herrtommy

Jeg kan faktisk ikke finne en god grunn for å spille golf...
Jeg satt virkelig å tenkte her nå!

Men, alikevel tenker jeg, spiser jeg, lever jeg, og utøver golf hver eneste dag.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Hvis man er så "uheldig" at man blir hekta på golf, har jeg vanskeligheter for å finne andre sporter/idretter hvor man kan holde en viss form for progresjon fram til pensjonsalderen..

Sosialt og en god aneldning til å bygge nettverk (som GB skriver)..

Dessuten er en golfbanene i seg selv en dimensjon i sporten. En tennisbane er seg selv klin lik uansett hvor du spiller. En golfbane har tradisjoner og estetisk nytelse som kan overgå en hvilken som slitsom fjelltur. Sjelden man drar på tennistur til Costa del sol f.eks..

Dessuten er det en rå følelse å slå ballen 250++ meter.. Således den sporten som kan vise til høyest ballhastighet!

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Er helt enig med deg barscentrale, men...alltid dette men....skyting er en sport man kan progressere seg så leng man har evne til å se.

Selv har jeg erfart at de argeste konkurentene var mye eldre enn meg, før veteranklassene ble innført.

I likhet er skytesporten en kjempeanledning til å bygge nettverk over hele landet, og for min del skandinavia.

I likhet med golfbaner, er banene felt skytes på veldig forskjellige. De kan tilfredstille enhver estetisker, om enn på en annen måte enn en golfbane. (golfbaner utarbeides av designere, mens feltbaner følger naturens mange narurskjønne perler)

Føler det er råere å treffe innertieren 29 ganger på rad enn å slå ballen 250 m... Høyest BALLhastighet, ja men kula går fortere og umulig å angre når man først har pulled the trigger :-)

Anders

over 16 år siden

Anders

Enig med det som skrives over. For en med litt dårlig rygg (og også de med gode rygger), så er underlaget man går på når man spiller golf noe av det beste man kan finne. I disse tider med skritt-teller (ja, jeg henger nok litt etter her), så har man funnet ut at på banen min (Mjøsen: 5516m fra gul) går man ca 12000 skritt i gjennomsnitt, og det er jo bra. Sosialt er det bra, man må bruke (eventuelt lære...) normal folkeskikk, man møter nye mennesker, og uansett hvor du drar hen i verden for å spille, så møter du noen med samme interesse og dermed er praten igang (tegnspråk, dårlig engelsk osv). Sist, men ikke minst vil jeg påpeke den PSYKISKE fordelen: Klarer man å se bort fra de dårlige slagene, event ikke tenke alt for mye på dem, så får man fort følelsen av mestring. Sliter man med angst o.l vil golf også være positivt da trim og det å finne noe man kan kose seg med, er veldig bra istedenfor å stenge seg inne. Til slutt vil jeg bare si (og det kan vel også kanskje være noe å bruke som argument: Det er ikke mye som er så gøy som golf når det går bra!! (men heller ikke mye som er så drit som golf når det går dårlig....)

PS. Golf er også en glimrende familieaktivitet, jeg begynte fordi faren min dro meg med, og siden vi bor sånn at vi ikke kan fiske noe særlig sammen, så spiller vi golf istedetfor (golfbanen ligger midt imellom byene vi bor i).

Lykke til med å overbevise skeptikerene (men husk at ikke alle kan synes det samme er like gøy)

doc

over 16 år siden

doc

unngå slike samtaler, ikke sett noen på plass osv-det neste blir å likevel bare å forklare hvorfor du må spille så ofte, hvorfor nye køller osv osv osv

finn en taktikk fra starten av som holder resten av livet
så unngå lange samtaler om golfen din, - bortkastet tid, skift tema, få fokus bort fra deg selv og ditt, vis heller oppriktig interesse for andres liv, bruk tid smn med folk som spiller selv- det er bra

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Fortell dem at du behøver det som en framtidig unnskyldning til å stikke av i fem timer og ha sex med noen andre enn kona.

hmmm

over 16 år siden

hmmm

Hvordan kom du på den, What?
Kona er vel fortsatt pen? ;)

Mats Ø.

over 16 år siden

Mats Ø.

Fordi det er sabla gøy.

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Det er "fortsatt" som er nøkkelordet her hmmmm, jeg sa jo faktisk framtidig unnskyldning..

Med fare for å være ufin, det er en kjensgjerning at kvinnfolk eldes og mannfolk modnes..

;)

jonag

over 16 år siden

jonag

hehe whatever :-) sånn er det

c

over 16 år siden

c

Dette må være sagt av en som er begynt å modnes - da skjønner jeg unnskyldningen oldingene har for å gå på barnerov - jeg trodde det var penga de var ute etter de unge damene....

Shampis

over 16 år siden

Shampis

Registrerer at Kula har fått noen bra svar, men at det nå begynner å skli ut i usakeligheter som vanlig.
Stå på Kula, si til "mobberne" at du spiller golf fordi du rett og slett ikke vet om noe som er artigere, og at du i tillegg får masse god morsjon og pleie av sosialt samvær med gode venner :)

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Jeg registrerer at folk ser på spørsmålet som så naturlig at man gir seriøse begrunnelser for å forsvare en idrett der man først og framst konkurerer mot seg selv, hvor en liten feil kan få fatale konsekvenser og der man på en god dag mirakuløst kontrollerer en liten ball hundrevis av meter og lander den på en trang green.

Om jeg må legitimere den kroppskontrollen jeg streber etter å beherske på golfbanen ovenfor noen som ikke har prøvd idretten, gir jeg dem enten en kølle og står å ler av dem på drivingrangen eller så tyr jeg til usakligheter.

For i bunn å grunn er ingenting mer usaklig en å kreve legitimitet for en idrett man ikke en gang har prøvd...

Denny Crane.

JanB

over 16 år siden

JanB

Whatever: reagerte litt på noe i ditt siste innlegg: "....der man først og framst konkurerer mot seg selv..."
Dette mener jeg er feil, da den eneste konkurrenten du bør ha fokus på er banen selv. Hver gang jeg står overfor et hull har "banen" klart det på 3-4-eller 5 slag. Det er dette jeg skal overvinne.

Shampis

over 16 år siden

Shampis

Jeg registrerer at "wahtever" på østlandsk, arrogant vis sannsynligvis er blant de som aviser alle som ikke er singlehcpere. Hvis slike mennesker får vinne frem med sine holdninger vil golfsporten i Norge sakte dø ut. Husk at brorparten av pengene i norsk golf kommer inn fra "bunn". Hvis vi ikke rekrutterer nye spillere (som faktisk trådstarter gjør med sitt spørsmål) vil 80% av alle baner i Norge visne på rot.

Tourturisten

over 16 år siden

Tourturisten

Shampis.... Les det siste innlegget til "Whatever" en gang til. Trådstarter får faktisk gode tips og ikke kritikk som du tror.

Shampis

over 16 år siden

Shampis

Ok, jeg var kanskje noe rask på avtrekkeren, men trodde han siktet til Kula i siste setningen ;)
La heller innlegget mitt stå som en generell betraktning og lysende advarsel ...

Dilter

over 16 år siden

Dilter

9 gode grunner til å spille golf

9. we have soft touch yet we can drive it deep and hard when needed
8. we like to go down south to play
7. we have stiff shafts
6. we always want it in the hole
5. we go 2-somes, 3-somes, or 4-somes
4. it takes us at least 4 hours to play
3. we can play anywhere, behind a tree, burried in the bunker, or a flat lie on the grass. you name it
2. we know how to use our hips
1. a 69 feels good

wahtever

over 16 år siden

wahtever

Nå snakker vi plutselig om personlig motivasjon på golfbanen.

For meg fungerer det helt utmerket å forsøke og gjøre det bedre enn jeg gjorde det forrige gang, og dermed konkurrere mot meg selv.

Har forsåvidt ikke tenkt på det slik du gjør Jan, får bare takke for tipset, kan tenke meg at det fungerer ekstra bra når man begynner å krype ned mot scratch og man virkelig kan "slå" banen ;)

Shampis jeg er verken østlending eller singlehandicapper.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Dilter:
6. we always want it in the hole

Vel deg om det :) For min del er det enveiskjøring der.

Kula

over 16 år siden

Kula

Oi oi, så mange bra argumenter hadde jeg ikke ventet! Tusen takk alle sammen, og kom gjerne med fler :)
Til Dilter: Når er du ledig for en runde?

Innmari Serriøs

over 16 år siden

Innmari Serriøs

morsomt at en som Shampis først anklager wahtever for å være en klassisk arrogant østlending med singlehandicap når han da ikke er noe av delene.

godt observert Shampis.
Du virker som en reflektert kar man skal respektere.
Antar at du er vestlending, siden du virker programforpliktet til å hate østlendinger.

Faen for en stemning det er her inne for tiden. nesten så en savner tiden med Olaf E. Roalkvam VS Børje Pedersen.

E

over 16 år siden

E

Er det noe galt med stemningen her da? Dette er vel et debattforum? Det er nok av kosetråder her hvis det er det du ønsker, hvor man bare utveksler vennlige ord om hvordan våre beste spillere gjør det i konkurranser. Fysj :(

NoSlice

over 16 år siden

NoSlice

Du behøver ikke sette tvilere på plass, hvis du trives med og ønsker å spille Golf. Golf er en sosial og fin adpredelse fra hverdagslivet og kan fint kombineres med andre aktiviteter. Det er vel bedre å ta seg en Golfrunde å gå nesten en mil med 14 kg på ryggen enne å sitte i sofaen med en pose Cheese duddels og bli feitere og feitere...

Sjekk forøvrig fysikken til tvilerene, spiller du Golf 2-3 ggr. i uka er dette vitenskaplig bevist som en trivselsport, både for kropp og sjel.

Er du klar over hvor mye Golfen har gjort for mennesker som har kommet tillbake etter en hard kamp mot "kreften" og "hjerteinfarkt"..
Du starter ikke akkurat, rett på med Maraton og Bedriftsfotball/risikosport etter en sånn opplevelse!

Dessuten, starter du med Golf nå, så kan du banne på at du har en aktivitet du kan bedrive når du blir pensjonist, hvis helsa holder da!

Nei, start med Golf du å kos deg du, og drit i hva andre sier, tenk på seg selv og hva du vil!

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Selvsage er shampis oppadgående selv om han er fra sørvestlandet:-)

Ellers tviler jeg på at han hater østlendinger, selv om av og til kan tro de ikke kjenner omverden/annet enn sin egen by.

USA i veldig liten målestokk....

Okay

over 16 år siden

Okay

Trenger du en grunn til å begynne så bør du finner noe annet å gjøre. Hvis du vil så er det nok - og la de andre som mobbe deg fortsetter med å være idioter. Høres ut som de trenger å komme litt ut av hulet de bor i.

Trenger en ny familie kanskje?

Innmari Serriøs

over 16 år siden

Innmari Serriøs

Utrolig morsomt at en fra Kvinesdal snakker om mangel på kunnskap utover sin egen hjemby.....
Spesiellt en med dine egenskaper, tigerlili....

Stigmatisering er en fin ting, ikke sant?

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

The greatest game of all, og du kan drikke øl.

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

Like snålt som at en såkalt "seriøs" tror at Kvinesdal er en BY....:-) Dessuten bor jeg ikke i Kvinesdal.

Ellers, Innmari Serriøs, kan du fortelle meg hva en med mine manglende egenskaper betyr... i dine øyne??

tigerlili

over 16 år siden

tigerlili

I.S
Vet du hvor mange prosent av amerikanerer som har pass, for ikke å si hvor mange som ikke aner at det finnes en verden utenfor Am??

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her