Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Klær

Lurer

over 21 år siden

Lurer

John Morgan ble nummer 2 i helgens PGA turnering. (John Deere Classic).
Han hadde ikke fått lov til å spille på Losby!
Hadde ikke krage på skjorta!

total uakseptabelt

over 21 år siden

total uakseptabelt

Jeg er fullstendig enig. Det er total uakseptabelt at stille op på en golfbane uten krave på skjorten. Hvem tror denne man han er? At han samtidig er så frek at spille omspillet med sin hat feil vei bør gi ham en utestengelse på minst 3-4 år fra PGA touren og Losby.

golfer

over 21 år siden

golfer

Tiger spiller også uten krage noen ganger.
Nye klær fra nike har ikke alltid krage. Men de er stillige.
På bogstad hadde han heller ikke fått spilt.
Hadde en venn som nesten ble nektet spill fordi han ikke hadde krage i en turnering på bogstad..

tiger would

over 21 år siden

tiger would

skal man le eller gråte?????

takk og lov for at man på de fleste golfbaner(tror jeg da) nå gir beng i hva du har på deg, så lenge man kler seg pent...

De som krever at du skal ha CK undertøy og ellers klær til minst 3000,- for å gå en golfrunde bør virkelig ta seg et kurs i 2004 oppførsel.

Golf er en sport for alle, og da må man vel FOR F.... (ja, jeg blir irritert) få lov til å ha på seg hva man vil, så lenge det er hele og pene klær.....

at det går an.....

:

Proffen

over 21 år siden

Proffen

John Morgan er en ny helt! Adrenalinfyllt og publikumsvennlig, i hvert fall i USA.
Mark Hensby "gav", gjennom sin seier i helgens PGA-turnering, bort sin plass i the Open til nettopp John Morgan som ble nummer to. Dette var ikke rett i henhold til arrangørens regler.
Kanskje hadde han fått en plass av det konservative selskap om han hadde hatt krave på?

Det hadde vært moro å se ham uansett synes jeg. Art6ig med litt uortodoks liv og røre bare man er høflig!

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Morgan så ut som en blodharry redneck som hadde spist for mange burgere.

Fikk flashback fra Ryder Cup og Justin Leonard da han senket putten på 18... Ny helt?! Bånnfyr vil nå jeg si.

Proffen

over 21 år siden

Proffen

John E. Morgen er faktisk engelskmann og ikke redneck...

Synes det må være romslighet for litt forskjellige personligheter i golf også.

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Nå har vi vel heller ikke diskutert hvor fyren kommer fra, men hvordan han tar seg ut på banen. Han kunne gjerne kommet fra India for min del, faktum er at jeg syntes fyren ser ut som en dass.

Forskjellige personligheter er jeg helt for. Personligheten til Morgan vet jeg lite om, men førsteintrykket var heller dårlig.

Lurer

over 21 år siden

Lurer

I alle andre sportsgrener er det prestasjonen som teller. Utseende betyr ingen ting.
For noen innen golf (Fast Player ?) er det ikke slik.
Scoren er viktig, Ikke hva slags klær man har.

HM

over 21 år siden

HM

Eneste forskjellen i påkledning mellom JM og Tiger er at capsen sitter motsatt vei.
Synes faktisk at Tiger er verre å se på til tider. Drit-sur over alt som ikke er perfekt enten det gjelder egne prestasjoner eller omgivelser.
JM var i det minste en god sporstmann da han til slutt tapte. At han viste litt fighting spirit er bare bra, og amerikanerne liker litt show, så kanskje vi ville sett en helt annen JM hvis han spilte i The Open.
Men det får vi jo ikke, i år.

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Klær skal hovedsaklig ha én funksjon: de skal være funksjonelle.
Dernest må de gjærne også være pene, men ikke slik at det går på bekostning av det funksjonelle.

Når det er varmt bår klærne gi stor frihet og være "små".
Erme og krageløse trøyer bør være akseptabelt, men ikke slappe singlet'er à la basketball.
Shorts bør være av lett men fint stoff og pent snitt.
Kan ikke forstå at noen da vil bli støtt av hvordan man ser ut.

Det ser ut til å være en mye større aksept for individuell bekledning blandt damene. Å se Meg Mallon og Laura Davies i tettsittende shorts og altfor trang T-skjorte er ikke akkurat det mest appetittlige.....

Tore P.

over 21 år siden

Tore P.

Captain Morgen har forovrig tidligere blitt irettesatt av PGA presidenten.
Grunn: Blaatt haar!

Om man har capsen baklengs har vel ingen ting aa si (ikke uvanlig i tennis f.eks.), men det viktigste var at han gikk de siste 5 hullene 4 under par (eller noe saant). Husk at PGA-touren har strengere krav enn de fleste Country Club'er: Samme hvor varmt det er maa de spille i langbukser..

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Med fare for å bli oppfattet som en snobb syntes jeg det er litt naivt og si at utseende ikke betyr noen ting. Golf er en sport med lange tradisjoner og jeg syntes det er synd om man skal glemme dette og gå rundt å se ut som en campingplass. Når det er sagt syntes jeg det er latterlig å korrigere spillere uten f.eks krage på skjorten så lenge antrekket ser ok ut. Kleskoden er grei som en pekepinn.

Uansett hva man har på seg så er det lite som ser dårligere ut en Laura Davis i shorts.

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Hvis du bruker færre slag, med komfortable klær, burde det være greit.
Men ikke for Fast Player og ikke på Losby.

Minni

over 21 år siden

Minni

Fortsatt utelukket å gå med jeans eller t - skjorte uten krave på Miklagard også.

Uansett hvordan man vrir og vender på det. Et sted bør man sette en grense! Så får man heller diskutere hvordan man skal sette en grense som er logisk og mulig å overholde også for kommende genrasjoner.

Og si at grensen skal gå ved "Så lenge klærne er pene, så er det greit" vil jo dette være umulig å overholde.

Pooh

over 21 år siden

Pooh

Er det klubbene, eller den enkelte proff eller moteindustrien, som bestemmer hva som gjelder på den enkelte bane?

At Miklagard, Bogstad og Losby følger sportens tradisjoner bør vi heller takke for!

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

"Og si at grensen skal gå ved "Så lenge klærne er pene, så er det greit" vil jo dette være umulig å overholde."

Er det likevel ikke omtrent dette vi praktiserer på de fleste arbeidsplasser, Minni?

Jeg lurer forøvrig generelt på om det er en viss korrelasjon mellom de som på den ene siden er veldig opptatt av å overholde en kleskodeks, men som på den andre siden ikke synes det er så farlig om de spiller iht til golfreglene?

Minni

over 21 år siden

Minni

"Er det likevel ikke omtrent dette vi praktiserer på de fleste arbeidsplasser, Minni?"
Hva synes du er pene klær? Hva synes en gutt på 16 som aldri har hatt noen jobb er pene klær. Han vil bruke de klærne han har. Han kommer ikke til å kjøpe seg noen nye golfklær. Ta en titt på driving rangene i nærheten av byene. Det ungdommer mener er pene klær ville en godt voksen 40 åring kalle filler. I forrige uke gikk jeg sammen med en kollega som hadde nettopp fått grønt kort. Han skulle ut i de klærne han hadde. (Vi bruker uniform på jobb) Det var en fillete olabukse (men sikkert ren) og en singlet t- skjorte. Han synes fortsatt at det han hadde på seg var pent. Men det var det mange andre som ikke synes.

Jeg stemmer for regler. Ikke regler som kan synses i det vide og brede, men som er lett å følge opp.

Tore P.

over 21 år siden

Tore P.

Synes det er helt greit at klubbene/banene bestemmer. De som ikke takler snobbete eller raanete antrekk kan spille der de ikke blir stott.

Alle vi andre som driter i hva folk har paa seg kan spille hvor vi vil (det finnes nok en t-skjorte med krage i alle hjem..).

Jeg kunne til og med spilt med Jarmo Sandelin i hans krokodillegolfsko og "see-through" helsetroylignende skjorte (med krave).

Sportslig Hilsen

Tore Putter

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Nå er det klær. I enkelte klunbber (utenfor Norge) er det kjønnet.
Tidligere var det fargen på huden.

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Lurer skrev "Hvis du bruker færre slag, med komfortable klær, burde det være greit. Men ikke for Fast Player og ikke på Losby."

Kan du releatere dette til noe som helst av det jeg har skrevet i denne debatten? Har jeg skrevet noe om antall slag eller komfortable klær?

Lavpanne.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Det *påfallende* manger som mener noe om ting de ikke har fjerneste anelse om. Jeg er medlem på Losby og har flere ggr gått med kraveløs trøye/genser el, på banen uten å få noen som helst kommentar. "Krave-kravet" er det samme som slips-krav på resturanter: du slipper inn uten slips hvis du ser ok ut, men ikke med slitte olabukser og t-skjorte ... er vel ikke så veldig vanskelig å skjønne ;-)

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Fast player skrev: "Med fare for å bli oppfattet som en snobb syntes jeg det er litt naivt og si at utseende ikke betyr noen ting. Golf er en sport med lange tradisjoner og jeg syntes det er synd om man skal glemme dette og gå rundt å se ut som en campingplass."

Ser at du ikke krever krave senere i innlegget. Beklager derfor bemerkningen.

Til Bobby Peru. Har selv vært på Losby og en i ballen har blitt nektet spill. Han hadde en (dyr) Gant T-skjorte uten krage. (Selv hadde jeg en skjorte med krage fra Cubus kjøpt på salg til kr. 49,50.) Proshopen tilbydde en skjorte til ca. 400 kroner, hvis mannen ville spille.
Det viktige er fortsatt antall slag man bruker, hvis klærne kan hjelpe til med dette er det flott.

Fast Player

over 21 år siden

Fast Player

Så det "Lurer" altså mener er at en vanlig T-skjorte er mer komfortabel
enn en med krage?

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

"Hva synes en gutt på 16 som aldri har hatt noen jobb er pene klær. Han vil bruke de klærne han har. Han kommer ikke til å kjøpe seg noen nye golfklær."

Som forelder til flere barn synes jeg i utgangsunktet det er bra at ikke fritidsaktivitetene blir unødig fordyret av sosiale kleskodekser. (Men jeg erkjenner, som påpekt av andre, at eventuelle golf-kodekser normalt kan tilfredstilles ved rimelige kleskjøp av alminnelige klær.)

Jeg forundres likevel litt over golf og golfspillere og hva det er som gjør at man i motsetning til de fleste andre områder i samfunnet ikke kan nøye seg med en sosialt forstått kleskodeks *, men må nedfelle dette i skriftlige regler som noen føler seg ansvarlige for å håndheve. (Sånn lurer jeg også konkret på hvem det er i en klubb som fastsetter slike regler - er dette f.eks. behandlet på gen.fors. i Grorud?)

Når det snakkes om "tradisjoner", lurer jeg også på hvilke tradisjoner det er mest nærliggende å forholde seg til når man siller golf i Norge - norsk friluftstradisjon (utenfor Oslo-parkene) eller en tradisjon fra et annet land med en annerledes kultur (britisk)? Vi er ikke nødt til i alle sammenhenger å adoptere alle krummelurer som engelskmenn og amerikanere måtte ha funnet på. Under en del av diskusjonen om golf-kleskodeks aner jeg noen holdninger som får meg til å lure på om det er lov å gå så fort på banen at man blir svett?

Men under her ligger det kanskje at "golf er en fest!" - og det er jo bra.

( * .. som da jeg skulle begynne på ny jobb i et direktoratskontor og spurte min nye sjef om det var noen kleskodeks på arbeidsplassen. Llitt nølende ble svaret: "Du bør nok ha på deg noe på overkroppen.")

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Ikke nødvendigvis "Fast Player". Men det er ikke opp til deg eller meg å bestemme for andre.

Sjur

over 21 år siden

Sjur

Greit nok at man kan få skjorter med krave i alle slags prisklasser, men det er strengt tatt ikke nødvendig med PÅBUD med dette på enkelte baner.. I alle andre sporter er det som nevnt at de påbudte plaggene har en FUNKSJON.. (eks: leggskinn(beinbrudd), sykkelhjelm(hodeskader)) Hvis den kraven brukes til noe nyttig så irettesett meg gjerne...

Golf begynner faktisk å bli en folkesport, og jeg er veldig glad for at min lokale golfklubb gir bæng i om jeg har på med rød shorts (ja IKKE langbukse) med hawaiimønster (ja BLOMSTER) og lysende grønn t-skjorte (ja en sånn "gammeldags" en uten krave)! Poenget med golf må jo være at man mellom vurderinger av grass og helling skal ha det litt trivelig også.. De fleste som driver med andre sporter gjør det som oftest fordi det er trivelig, eller fordi de satser stort i sporten.. Jeg skal vedde på at Ernie Els spiller like godt både med og uten krave... (men jeg vet godt hvilken som er mest behagelig å bruke, så hvorfor er det i all verden forbud mot dette plagget?)

Dressmann

over 21 år siden

Dressmann

En del av de "sære" golfklubbene må etterhvert innse at kleskodeksen må en være villig til å løsne på hvis man ønsker golf som folkeidrett nr. 1 her på berget. Vi må forvente at man kler seg som en snitt av de som driver idretten som da etterhvert skal være folket, ikke bare blårussen og fiffen.

Derfor er det bra mange av proffene f.t spiller i t-skjorter uten krave, at Morgan snur capsen. Hva med buksen til Ian Poulter første dag i The Open. På dame-touren finnes ei tysk jente, tror hun heter Esterl e.l, som går i fargesprakende og mønstrede bukser.

Ingen av disse hadde blitt stoppet på noen bane i Norge hvis de skulle spilt en turnering. Skal også vedde på at TW hadde fått gå i dongeri på Miklagard og Bogstad hvis han kom dit for å gå en "selskapsrunde".

... og det skal ikke gjøres forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker...

Tommy H.

over 21 år siden

Tommy H.

Se på tennis, den hvite idrett. Der var alle spillerne kledd i hvitt for noen år siden. Se på Wimbeldon-opptak fra 80-åra.

Det var stor oppstandelse når flere mannlige spillere begynte å flørte med litt andre farger på klærne. Til Agassi stilte i helt sort antrekk, uten at han ble bortvist fra turneringen... langt hår hadde han også, og hull i ørene.

Idag er ingen som tenker på dette i det hele tatt, når S.Williams stiller i fiolett antrekk med dypere utringning enn ...

Tror ihvertfall dette har gitt anledning for langt flere talenter å komme til i tennis, og dette vil gjelde golf også.

Så kjære Golf-Norge. Se og lær !

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Jeg er enig i at kleskodeksen i golf kan være litt firkantet på enkelte baner, men å si at det vil komme til langt flere talenter dersom man kutter ut kravekravet (artig ord) er vel å ta litt hardt i.

over 21 år siden

er det ingen andre sporter som sliter mer enn tennis med rekruttering,
prøv å samenlign med noe annet, ikke lær av tennisfolket i hvertfall

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Til Fast player
Så Laura Davies i shorts i går. Flott dame!
Hun har tatt ledelsen også.

Olsen

over 21 år siden

Olsen

Kleskoden er noe som vil forandre seg. Du vil slite med rekrutteringen om noen år, hvis alle unge må kle seg som noen gamle gubber for å få spille.

For noen så virker det som om alt rundt golfen er viktigere enn spillet. Eller som en venn av meg sa: "Gi en pensjonist en golfkølle og en regelbok, så får du den største kverulanten som finns".

Krageløs

over 21 år siden

Krageløs

Olsen skrev:

"Kleskoden er noe som vil forandre seg. Du vil slite med rekrutteringen om noen år, hvis alle unge må kle seg som noen gamle gubber for å få spille. "

Det kan selvsagt hende. Men det jeg synes er overraskende, er hvor ivrige de store flokkene av nyrekrutterte golfspillere har vært til å overta tradisjonelle idealer, både gode og de mer snurrige.

Lurer2

over 21 år siden

Lurer2

Hehe, Visste ikke at det var en som kalte seg lurer her fra før.

det er lov

over 21 år siden

det er lov

Jeg spiller også med de skjortene . Og har aldri blitt nektet.
dessuten så kan du spille i de skjortene.
Hvis noen lurer på noe så er det bare og spørre.

Svett skjorte

over 21 år siden

Svett skjorte

Denne diskusjonen har rullet uforstyrret i de åtte årene jeg har spilt, som den sikkert også har i de foregående åtti. Vi får se det lyse i at vi slipper å spille i epleknickers nå for tiden.

Twiggy

over 21 år siden

Twiggy

Jeg lærte ganske så tidlig av min bestemor at " Du ska ta Skikken dit du kjæm!" Noen som skjønner ?

Lurer

over 21 år siden

Lurer

David Duvall spilte krageløs i helga

John E Morgan

over 21 år siden

John E Morgan

sikkert derfor han endelig greide cutten, "Lurer"... Spilte vel mere avslappet enn på lenge!
Velkommen i klubben :)

Vidsynt golfspiller

over 21 år siden

Vidsynt golfspiller

Man skal ha et helt ufattelig snevert syn på verden og på saker og ting for å komme opp med noe slikt som at dersom man skal gå rundt i bearbeidet norsk natur med bag på ryggen og en kølle i hånden er du pent nødt til for eksempel å ha krage på genseren, eller i alle fall ikke å komme kledd i noe slikt som en treningsdress, om du aldr så mye skal trene.

Men nettopp så sneversynte er det dessverre en ikke helt ubetydelig del av oss golfspillere som er, og det aller merkeligste er av de 100.000 (?) som har begynt å spille golf de siste årene, ser ut til at mange synes slike bestemmelser er flotte greier, eller i alle fall helt okey.

spille

over 21 år siden

spille

Jeg spiller bare selv i turtel skjorten . jeg spille over alt uten at de sier noe.
spillt på bogstad en del ganger og de sier aldri noe samme på losby.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her