Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kaensche videre!

Petefan

over 16 år siden

Petefan

Congrats til Pete K for 14. plass og avansement!

10 runder fra PGA Tour kort 09. Spille han slik han gjorde første 3 runder er kortet sikret - men det er en laaaaang vei.

Synes det er bra jeg

Jålehandicapper

over 16 år siden

Jålehandicapper

Jeg og. Kjempebra.

hp

over 16 år siden

hp

Veldig bra har du noe link,er det flere fra norge som skal prøve seg.

Trynet

over 16 år siden

Trynet

Vel, 10 runder igjen til PGA-spill.
Det er større sjanse for at månen detter ned i hagen min enn at en annen nordmann en Bjørnstad får PGA-kortet til neste år. Kaensche ryker garantert ut allerede i nest kvalifiseringsomgang. Derfor klarer jeg rett og slett ikke å mobilisere hverken håp eller engasjement når det gjelder Kaensche.
Selv Bjørnstad sine sjanser er bortimot null, men han har vist at han greier å mobilisere spill under kvalifiseringer som han ikke er i stand til å ta frem i "vanlige" turneringer. Derfor legger jeg det lille jeg har av håp og interesse til hvordan Henrik spiller Q-school.

hp

over 16 år siden

hp

Så hvorfor orker du og skrive ett innlegg her da.

til trynet

over 16 år siden

til trynet

hvis månen detter ned sa får vi håper den lander opp på deg.

Go PK sier jeg bare.

til trynet2

over 16 år siden

til trynet2

trynet har selvøflgelig rett... det finnes ingen sjans i havet for at PK skal komme seg igjennom det kvalet..

fint

over 16 år siden

fint

å høre at folket har troen på Peter... Ryker garantert ut er noe av det dummeste jeg har hørt. Trynet mener sikkert at det ikke er nonen sjanse på grunn av en dårlig sesong, men det er viktig å huske på at det som er gjort er gjort, og kan dessverre ikke gjøres noe med. Men jeg er sikker på at Peter har funnet ny motivasjon som gjør at han er mer "tent" om dagen. Å sette seg et kortsiktig mål om å kvalifisere seg for noe stort er lettere å motivere seg for enn "enda en turnering" på Challenge Touren. Peter har et mål og en hensikt for hver runde nå, og målet er ikke så langt unna som mange tror!

Go Peter! Dette blir en bra avslutning på sesongen!!

hp

over 16 år siden

hp

Han er i hvertfall ett steg videre på veien,kan vell ikke gjøre det så mye bedre enn det.

Jålehandicapper

over 16 år siden

Jålehandicapper

Han har en mulighet, kanskje ikke kjempestor, men muligheten er der og da kan man håpe. Offensivt satset - og det er bra.

Zakkarias

over 16 år siden

Zakkarias

Jeg er 37 år og skal bli olympisk mester i 10-kamp i neste OL.
Begynner å trene neste uke, og mener jeg absolutt har en sjanse til å greie det......

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Pinlig og patetisk sammenligning Zakkarias. Skift nick til Sakkeus - det er mer dekkede for deg.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Javel Sam, men jeg kommer til å ha like stor suksess som Kaensche, uansett navn.

Enur

over 16 år siden

Enur

Tenk så herlig om Kaensche hadde greid dette!

Da skal vi følge nøye med deg i 10-kampen i London 2012 Sakkeus!

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Ja tenk, da blir nok jeg å finne i den 10-kampen også

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Neppe, Sakkeus, neppe. Hvis du er 37 år og ikke har bevist noe som helst innen 10 kamp så skal jeg sende deg 2 kasser rødvin hvis du greier det. Oddsene dine er uansett sykt mye dårligere enn oddsene til PK - men det har du jo ikke skjønt selv.... :-)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hva blir du hetende der da? Stakkarus?

:-)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg slet litt med å regne ut oddsene for å bli blant 25 av 150 to ganger på rad. Egentlig burde jo svaret på 1/6 x 1/6 = 1/36, men jeg får ikke det svaret til å bli logisk. Det må jo være lettere enn det...

Barcentrale!!!!

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Å få to seksere på rad i terningkast tilsier 1/36 sannsynlighet.

Ser ikke bra ut dette :/

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Ja, men blir det riktig i denne settingen? Rent matematisk altså, uten å ta hensyn til spillestyrker osv....

Hvis vi sier at det er 25 som går videre av 150 (vet jo ikke om det stemmer i virkeligheten, men...), så er oddsene 1 til 6 på at han går videre.

Men hvis vi bruker samme regnestykket for neste runde og oddsene blir 1 til 6 der også (for å komme på PGA-touren), og multipliserer disse med hverandre, så må vel svaret bli feil? 1 til 36? Jeg mener - han spiller jo bare mot ca 300 stk, og 25 av disse går videre til slutt.

Sjansen for å bli en av disse blir jo bare 25 til 300, eller altså 1 til 12...

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Alle er ikke jevngode altså. Trodde du virkelig det Gunnar? :)

Gunnar Bull____

over 16 år siden

Gunnar Bull____

Jo, alle er AKKURAT LIKE GODE!!!!!. Det er bare tilfeldigheter som avgjør om noen går videre eller ei.

Hehe, nei, men jeg klarte bare ikke å skjønne sannsynlighetsregningen.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Det er fordi den er litt mer kompleks enn som så :)

Spør Erik___. Han er ekspert på sånt.

Koll

over 16 år siden

Koll

GBs regnestyke er riktig, og sannsynlightene for å bli PGA-spiller neste år er 1 til 36. I statistikken opererer vi med noe som heter betingede sannsynligheter, d.v.s. at suksess i hendelse nr.2 er avhengig av suksess i hendelse nr. 1. Det er tilfellet her, og derfor blir utregningen med 1 til 12 feil.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg ser den, Koll. Det var slik jeg regnet det ut for meg selv. Men det jeg ikke får til å stemme, er logikken i at det er 25 mennesker av ca 275 deltakende som "vinner".

1. turnering: 150 deltakere, 25 går videre. Sjansen for å gå videre = 1 til 6.

2. turnering: 150 deltakere, deriblant 25 fra 1. turnering. 25 går videre, også her er sjansen 1 til 6.

Problemet mitt er at så lenge det kun er 300 deltakere (eller 275 forskjellige, fordi 25 stk er med i begge turneringene), hvordan kan sjansen for suksess da bli 1 til 36? Når 25 av 300 (eller 275) oppnår suksess?

Mulig du har rett, Koll. Jeg skjønner bare ikke logikken. For hvis 25 av 300 oppnår suksess, så vil jo det si at 8% vil lykkes. Og hvis 8% lykkes, så KAN ikke sjansen være 1 til 36.

Kan den det da?

Koll

over 16 år siden

Koll

Skjønner problemet. Kanskje bedre å forstå hvordan feilslutningen oppstår, dersom vi ser på kun én turnering med 300 deltagere. Dersom 25 går videre så er sjansen 8,3 %. Men når man skal gjennom to turneringer, så må nødvendigvis sjansen bli mindre (= 2, 8 %). Du skal altså lykkes to ganger på rad, selv om sjansen for å lykkes i hver av de to turneringene er bedre enn når det deltar 300 i én turnering.
Jeg kan ikke forklare det på annen måte.

Koll

over 16 år siden

Koll

Like før sengetid kom jeg på noe som vi lærte i statistikkundervisningen for mange år siden. Det kan ofte være lettere å finne sannsynligheten for noe, gjennom å finne sannsynligheten for det motsatte. Og deretter trekke fra 100 %.
I dette eksemplet, hva er sannsynligheten for at en spiller IKKE skal lykkes med å bli blant de 25 som får spille PGA? Den består av to muligheter, som vi altså må legge sammen:
1) Han blir slått ut i første runde (av to). Sannsynligheten for dette er 125 over 150 = 83,3 %.
2) Han klarer seg i første runde og blir slått ut i neste. Sannsynligheten for dette er (25 over 150) x (125 over 150) = 13,8 %

Altså sannsynligheten for ikke å klare det = 97,2 %, og følgelig sannsynligheten for det motsatte = 2, 8 % . Q.e.d.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

GB, la oss bruke terningene igjen:

Du sammenligner det å kaste en terning to ganger på rad og få to seksere, med å kaste en terning med 12 øyne og få en sekser. Et annet poeng er at terningene ikke har husk/minne. Har man fått 10 seksere på rad, er sannsynligheten for en ny sekser fortsatt 1/6. Sammen er tilfellet her. La oss si at hvis du kaster en sekser, får PK en topp 25 plassering i første turnering. Skal han komme topp 25 i neste også, må du kaste en ny sekser..

Det skal også sies at hvis han klarer neste steg, er sannsynligheten økt til 1/6 for at han også klarer siste..

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

ha ha ha ha ha ha ha ha ha. Sannsynlighetsregning for å sette et tall på sjansene til Kaensche. Ho ho ho ho ho.
Peter skal slå 700 slag før han er på PGA-touren, og han er ikke den stødigste køllesvingeren i Norge engang.
Sjansene mine til å komme til OL er nøyaktig like store som Kaensche sine sjanser til å nå PGA. Nemlig NULL. He he he, sannsynlighetsregning da gitt... I GOLF.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Hadde en klassekamerat som sleit litt med statistikken, han lagde sin egen litt enklere statistikk. Enten så går det eller så går det ikke, to muligheter, 50% sjanse for hver....

Mao ifølge "Tronds setning", det er 50% sjanse for at PK klarer kvalet!

Heldigvis er det PK som skal prestere, ingen her inne, og det blir skøy å følge med!

Heia PK og HB!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, det hjalp å sove på saken.

Dere har helt rett, sjansen for å bli blant de 25 beste to ganger på rad er 1/36, eller 2,8%. Jeg begynte å henge meg opp i feil fokus, og da er det ikke så lett å score :-)

Det jeg ikke fikk til å stemme, var at det skulle bli så mye vanskeligere å score to på rad, i og med at 25 av 275 deltakere oppnådde suksess.

Ellers er jeg enig i at sannsynlighetsberegning ikke har så mye med golf å gjøre. Som golfspiller er det viktigste å prestere her og nå, ta et slag om gangen. Klarer du det gjennom hele runden, er sjansen for suksess trolig langt større en 1 til 6...

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Begynn å tren til OL du Sakkeus. Du har under fire år på deg. Å si at sannsynligheten til PK er null er så dumt at du bør be om å få skattefradrag for tapte skolepenger. Selv din sjanse for å nå OL er ikke null.... hadde den vært det hadde jeg veddet en milliard.

Koll

over 16 år siden

Koll

Sannsynligheten for at PK og HB skal bli PGA-spillere er 2, 8 % for hver av dem, uansett hvordan man vrir på det. Men det baserer seg på én forutsetning, nemlig at alle de 150 som stiller opp i to omganger er like gode. Men det er de ikke!
Det er garantert at ihvertfall PK er en dårligere spiller enn de aller fleste av de han møter i kvalet heretter. Dette gjør at sannsynligheten for å nå PGA er enda mindre, la oss si ca. 1 %.

La det også være sagt at tilfeldighetenes innflytelse minsker sterkt med antall runder det skal spilles. Da øker også troverdigheten for sannsynlighetsberegningen. Dersom PK når siste steg har han - når denne er ferdig - spilt 10 runder ialt = 180 hull. Det er da ikke særlig tvil om at det er de 25 beste som får kortet, siden tilfeldighetene er eliminert fordi de er likt fordelt på alle spillerne.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Lun statistikkhumor Sam? Du overrasker meg stadig vekk :)

Klart han har en sjans. Selvsagt er det ikke bare tilfeldigheter som avgjør, men mange av de bakenforliggende faktorene kan tilskrives nettopp uberegnelige forhold (som eksempelvis dagsform og vær). Kanskje han tilfeldigvis spiller sine 10 beste runder i sitt liv på rad, etc, etc.

Kombinasjonen provokatør og dum lar seg sjelden kombinere Sakkeus..

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Koll fremstiller seg dog med en mer freidig kombinasjon..

Har du forresten lest denne: http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?id=3128

Resultatet ble mer nedslående enn hva jeg forventet.. da jeg i forkant hadde ditt syn på saken.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

De aller fleste golfspillerne på toppnivå og rett under varierer med minst 10 slag på en god og dårlig runde. I løpet av fire runder jevner det seg ut, men likevel ikke nok til å si at tilfeldighetene er eliminert.

Hvorvidt det er tilfeldigheter eller dagsform er jo også vanskelig å si, men jeg vil si det slik at alle som stiller opp har en sjanse for å klare det. Sannsynlighetsberegning er fasinerende, men er egentlig ikke mer verdt enn etterpåklokskap.

I golf kan nesten hva som helst skje, selv over fire runder.

Utvikling skjer også ofte i rykk og napp. Det er slett ikke umulig at Peter kan få et løft og høyne det generelle nivået nå.

Jeg sier ikke at det er sannsynlig, men at det kan skje med Kaensche! (ok, billig poeng :-)

Koll

over 16 år siden

Koll

Delvis enig med deg GB når det gjelder en vanlig turnering over 4 runder. Men for det første er ikke PGA-kvalet en "vanlig turnering" og for det andre går den over 10 runder (4+6). Særlig siste steg blir et helvete, der nervene kommer til å spille en avgjørende rolle, og der tilfeldigheter er eliminert.
Hvordan er den mentale styrken til PK og HB, det lurer jeg på. Den blir også temmelig avgjørende i det kommende steg 2.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg ser poenget ditt Koll. HB har jo lykkes før, men det er selvfølgelig ingen garanti for å gjøre det igjen. Peter tror jeg føler han har ingen ting å tape, han går for gull men bllr neppe knust om han ikke lykkes.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Ditt poeng er at det er de 25 beste som går videre fordi alle tilfeldigheter er eliminert. Allikevel må du være enig i at det er de 25 beste på akkurat de 6 rundene vi snakker om. Ikke de 25 beste de siste ukene, den siste måneden, det siste året, på diverse rankinglister etc. etc... Her er nok sannsynlighetene for at det ene eller andre skjer være meget åpent på tvers av alle spillerne..

Koll

over 16 år siden

Koll

Naturligvis er jeg enig i det. Men jeg tror samtidig at disse 25 som er best der og da, vil vise seg stort sett (ikke alle) å være de som har vært best sesongen sett under ett. Problemet er at vi ikke vet styrkeforholdet mellom de beste og nestbeste på NW, de dårligste på PGA og noen outsidere som kommer fra det blå. Det er fra disse gruppene de 150 i siste steg kommer. Disse har vel ikke spilt mot hverandre i år, og derfor vet vi egentlig ikke hvem som er "best" av alle disse - på forhånd.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

jeg spør igjen om du leste tråden som jeg klistret inn i en tidligere post.
Da gjorde jeg alt i min makt for å evaluere styrkeforholdet mellom spillerne.

Det var forbausende liten sammenheng mellom én turnering og en sesong under ett, målt på diverse rangeringer som verdensranking, gjennomsnittelig score over sesongen, GIR etc. etc. (samtlige differensiert avhengig av hvilken tour de kom fra), da også innkalkulert form siste 4 uker og en tilfeldig variabel for dagsform. 6 runder er et alt for lite utvalg for å plukke den "beste" spilleren. Derfor er q-school en meget belastende affære for de beste..

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg sier det igjen. Statistikk er etterpåklokskap.

Verken mer eller mindre.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Jeg tar gjerne et pokerlag med deg ved anledning GB ;)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det gjør ikke jeg.

Men et slag Ludo sier jeg aldri nei til ;-)

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Jeg står fortsatt på mitt, PK har 0.000000000% sjanse til å bli PGA-spiller. Den tåpelige statistikken dere sitter og regner på tar hensyn til at alle enkelthendelser er like sannsynlig. Men slik er det ikke. De fleste PK møter er MYE bedre enn han, og har mer erfaring også. Er det noen steder det er mulig å sette penger på det ?? 14.plass er en prestasjon langt i overkant av det PK er god for. Og så er det noen her som forventer at han skal spille enda bedre på de 10 siste rundene. Hallo, hvor trange er det mulig å bli i nøtta? Bare fanatisk religiøse analfabeter er så sterke i troen.

Voldsomt

over 16 år siden

Voldsomt

Noen som ok provokasjonspillen sin?
Ikke så hissig da Sakkeus. Pass på blodtrykket.

Voldsomt

over 16 år siden

Voldsomt

Noen som tok provokasjonspillen sin?
Ikke så hissig da Sakkeus. Pass på blodtrykket.
En liten skrivefeil der ja

det var drøyt

over 16 år siden

det var drøyt

Sakkeus,

hvor fikk du det fra? Hvor godt kjenner du spillet til Peter? Eller er du bare en som ser på resultater og dømmer etter ting som er gjort?

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

0 % sannsynlighet er et så imponerende standpunkt at Sakkeus havner i debattforumenes hall of Fame sammen med Leif "Internett" Osvold. Hva er det neste Sakkeus? At jorden er flat? at det er flere oppoverbakker enn nedoverbakker i Norge? Jeg venter i åndeløs spenning på nye lett-motbeviselige standpunkter fra din kloke penn....

hehe

over 16 år siden

hehe

Og ikke bare 0%, men faktisk 0.000000000%.... Tror det er vanskelig å komme under 0% uansett hvor mange desimaler du bruker... :D

Bra statement sakkeus.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Det er resultatet som teller, ikke spillet. Er som å høre en fotballmanager bortforklare et tap med at de hadde flere sjanser og dominerte midtbanen... Dårlige golfspillere kan gjøre gode enkeltprestasjoner men ikke en hel serie av dem. Og PK må karakteriseres som dårlig i dette selskapet.
Ser ikke vitsen med å krangle om dette, la oss heller oppsummere når Q-school er ferdig.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Hva mener du, Sam, med at jeg skal komme med påstander om at jorden er flat. Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Det er heller DU som heller i den retningen. Hvis PK blir PGA-spiller (neste sesong) er nok jorda både flat og roterer rundt Drøbak.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Bra eksempel ift fotballmanager Sakkeus, men å bortforklare noe før det har skjedd, det blir vel tross alt littegranne annerledes!?

Peter har ikke prestert godt i 2008 ift mine forventninger, men prestert veldig bra nå i USA. Kan hende han er en sånn golfer med svingende prestasjoner, jeg har hørt om dem. Jeg har dog ikke hørt om noen andre typer golfere.

Heia Peter!

Hehe

over 16 år siden

Hehe

Hm, nå sier du at det er Sam som påstår at jorda er flat, men i setningen etterpå sier du selv også at den er flat, hvis PK klarer det... Snart så jeg blir overbevist selv her... Håper PK klarer det da..da blir det spennende... :D

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Jeg sier ikke noe som helst annet enn at jeg er sikker på at PK ikke greier å kvalifisere seg til PGA-spill.
Det ville glede meg mer om jeg tar feil enn om jeg har rett, men det kommer ikke til å skje i dette tilfellet.

javelja

over 16 år siden

javelja

Du har nok ikke rett; ingenting gleder deg mindre enn at du tar feil ..

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Sakkeus, at du er sikker på at PK ikke klarer det er vel tidenes underdrivelse. Og da mener jeg det bokstavelig. Det er faktisk en uendelig stor underdrivelse..

Fint at du plutselig innrømmer at det er >0 % sannsynlighet for PK klarer det - "Det ville glede meg mer om jeg tar feil enn om jeg har rett"..

Dette minner meg om følgende sitat:

Arguing on the internet is like participating in the paralympics, even if you win, you're still a retard...

Jantenisse

over 16 år siden

Jantenisse

Hva er så galt med å være overbevist om det mest sannsynlige?
Faen så mange religiøse tullinger det er her inne som har problemer med at ikke alle tror på gudene deres.
GET A LIFE

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Jantenisse (Sakkeus): GET A BRAIN

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Sakkeus:

Det er vel ingen tvil om at sannsynligheten for at PK skal kvale til PGA-touren er lavere enn at han ikke skal klare det. Kanskje er den også lavere enn 1/36 (gitt at han er dårligere enn gjennomsnittet).

Sånn sett så er det veldig safe av deg å si: "Vi får se etterpå hvem som hadde rett", poenget er at du ikke nødvendigvis har noe mer rett enn andre når PK ikke klarer kvalet. Det du sier er at han ikke har noen sjans whatsoever, og da tar jeg deg på ordet og krever at du setter pengene der du har kjeften din (tastaturet ditt).

Jeg vedder 10 kr på at PK klarer kvalet, og ut i fra det du sier så må du gi meg uendelig høye odds, det vil si: Hvis han klarer det så skal du betale meg alle pengene i hele verden. Er det virkelig disse oddsene du vil gi meg? Jeg skal til og med være så generøs å runde av til 1:100 000. Ti kroner til deg hvis han ikke klarer det, og 1 mill til meg hvis han klarer det. OK? Står du for det du sier eller tøffer du deg bare?

Jmo

over 16 år siden

Jmo

Ooo! Dét veddemålet vil jeg og være med på! 20 kr fra meg!!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg er med også. 20 spenn :-)

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Jeg er med! 21 kroner fra meg.

Sakkeusssssz

over 16 år siden

Sakkeusssssz

Ja det var overbevisende summer, hehehehe.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Ja vi kan jo bli rike hvis han klarer dette :)

Men aksepterer du? Du burde jo det hvis du er så sikker i din sak.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Aksepterer og aksepterer, hvor dum er du ? Vi er anonyme på et debattforum og prater om 20-kroninger.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Den fikk du virkelig fart på

Klemz

over 16 år siden

Klemz

blir litt mer enn 20,- for deg ja sakkeus...

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Utsagn 1:

Jeg står fortsatt på mitt, PK har 0.000000000% sjanse til å bli PGA-spiller.

Utsagn 2:

Jeg sier ikke noe som helst annet enn at jeg er sikker på at PK ikke greier å kvalifisere seg til PGA-spill.

Kveldsquiz; Hva er forskjellen? (begge er uttalt av samme snøpuck.)

1000 spenn fra meg til samme odds som resurrected... Its time to quit working. Vi finner deg nok - IP-adresser er greie å spore brukeren av... Kom igjen, Sakkeus - det er jo 0% sannsynlighet.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Sakkeus:

Kan du ikke angi hvilken prosentsats du faktisk mener er beskrivende for PKs sjanser for å klare kvalet da. De må ligge et sted mellom 3,5% og null vil jeg anta, og jeg satser 50 kroner på den oddsen du er villig til å gi lavere enn 3,5% sannsynlighet. Dette er den mest lettjente 50-lappen du kan få.

Tipper du ikke tør å levne han under 1% en gang når det kommer penger inn i bildet. Ikke så lett å være bombastisk da kanskje.

Gi meg navn og kontonr så skal jeg til og med overføre pengene så snart jeg ser oddsen du gir. Sikkert flere som er interessert i å være med å gjøre deg rik også.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Jeg spiller gjerne på PK's sjanser til PGA kvallik. Men da blir det helt andre summer og helt andre bookmakere. Jeg setter gladelig 50000kr uten å blunke på at han ikke klarer det.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Selv om du kun får igjen 50001 kroner hvis du vinner?

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

50000? Men du må da kunne satse mye mer ? Han har jo null sjanse!! Hadde jeg visst om noe med null sjanse hadde jeg satset en milliard ! Odds settes ift. sjansevurdering - så mine 1000 setter du 100 millioner i mot - minst. 50.000 betyr jo at du mener oddsene er 1:50 og da har du løyet lenge (eller røpet deg nå)

Yngve

over 16 år siden

Yngve

haha, morsom diskusjon.

Jeg kan vel gjerne si at jeg ikke setter lønna mi på PK, men at det sklir ut litt noe når det plutselig handler om at Sakkeus skal måtte satse alt han ikke eier og har fordi han mener oddsen er dårlig....

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Sam, du må gjerne satse ræva di for meg, det blir din egen sak. Men jeg driter i hva du tror, mener og sier. Fatter ikke hvorfor du på død og liv skal ha andre til å tro på at PK skal klare PGA-kortet. Hvor mye betyr dette for deg ?

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Hupps, jeg dreit visst i buksa mi! Men jøssenam jeg kjenner ingen ting jo...
Ikke noe lukt heller... :)

Til Sakkeus

over 16 år siden

Til Sakkeus

Du vet ærlig talt ikke en dritt om hverken PK eller åpenbart golf.........bare enda en som liker å være negativt mot de som satser eller står for noe.

Je synes synd på deg som skal bruke så mye enrgi på at noen IKKE skal oppnå noe. Hva er det du ikke har oppnådd i livet ditt som du er redd for at andre skal klarer?? hmmmmmmmmm.......

Get some therapy dude

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Sakkeus:

Jeg mistenker at du kanskje misser poenget litt her. Personlig har jeg ikke noe problemer med at du ikke tror at PK kommer til å klare kvalet, der er jeg helt enig.

Forskjellen er at du kategorisk avskriver ham enhver sannsynlighet for å klare det, og når du da blir bedt om konkret å stå for det du sier, eventuelt moderere deg så svarer du med at andre tror at PK skal klare det.

Som Gunnar Bull etter mye om og men klarte å regne seg frem til så er det 1/36 eller 2,8 % sannsynlig at man skal klare kvalet. Du sier at PK ikke rammes av denne beregningen fordi han er så dårlig at han ikke har noen sjanse i havet.

Du mener faktisk at det er like sannsynlig eller mer sannsynlig at PGA-turen ringer til deg og spør om ikke du vil spille der til neste år, som at PK klarer kvalet.

Dette er konsekvensen av det du sier, og da lurer jeg bare på om du er interessert i å stå for det. Du kommer med et tilbud om å vedde 50 000 kroner, og så lenge du ikke har kommet med noen odds så står jeg selvfølgelig ved mitt innledende tilbud med 1:100 000 (som igjen er mye større sannsynlighet enn at PGA-turen ringer deg).

Så da har vi en avtale? Jeg får 50 000 hvis PK klarer kvalet, du får 50 øre av meg hvis han ikke klarer det. OK?

apeloff

over 16 år siden

apeloff

det er veldig lettjente 50 øre...

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Må visst reservere nicket mitt siden det var en som lånte det når han dreit i buksa.
Neon hevder jeg ikke kan noe om golf eller kejnner spillet til Kaensche.
Vel, jeg tror jeg vet mer om golf enn de fleste her etter snart 20 år som golfspiller og 13 år som singlehandicapper. Innrømmer at jeg ikke har peiling på spillet til Peter Kaensche, men det holder i massevis å lese resultatlister.
Husker også at Peter for en del år siden ble spådd en lysende fremtid pga sitt fantastiske spill, men fikk det liksom aldri til å synes på resultatene. Og det er netopp dette som er forskjellen på de som lykkes og de som nesten lykkes. Alle er flinke til å skyte blink med ball, men ikke alle klarer å omsette det i gode resultater.
Når det gjelder de 50000kr jeg kunne tenke meg å bruke på et veddemål så er det ikke opp til meg å sette odds. Men når det hentydes 50 øre over så gjenspeiler nok det sannsynligheten for at PK skal lykkes. Skjønner ikke hvorfor noen på død og liv skal krangle om hva som skjer når de ikke har tro på sine egne argumenter.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Poenget, Sakkeus, er at du setter sannsynligheten til PK til 0%. Hvis du innrømmer at sannsynligheten ikke er 0%, men 0,00000001%, så er i hvertfall grunnlaget for en vettug krangel på plass..

Klaus

over 16 år siden

Klaus

Hei til dere alle sammen.
Jeg er ikke noen stastistiker, men sjansen til Peter er likk NULL kun hvis han hadde blitt hjemme og ikke prøvt. For å utvikle seg videre må han tå noen skritt videre,selv om sjansen til å feile er stor,men en lærer mest av å feile, mye mindre av å lykkes. Fremgang i Golf er avhengig av mye tålmodighet og mye,mye training.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Og det er alle bortsett fra Sakke-akter-ut helt enig i Klaus. Vi ønsker Peter all lykke til og lite hadde vært morsommere enn å få en nordmann på PGA-touren igjen.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Men jeg tenker ikke på den matematiske muligheten for at PK kvalifiserer seg, jeg setter 0% fordi det er så mange andre i feltet som er så mye bedre at han ikke når opp.
Men hvis Barcentrale får sove bedre så kan jeg sette sjansen til 0,00000001%. Det kan jo tenkes at PK spiller sitt livs golf samtidig som halvparten av feltet blir slått ut av epidemier eller lynnedslag.

Klaus

over 16 år siden

Klaus

Sakkeus
Jeg vil ikke tvile på din golfkunskap,men det finnes også andere grunner til å gjøre ting i livet.
Peter kunne har satt seg ned med hendene i fanget og sagt: jeg har ja en kategori på CT og kann spille minst 7 turneringer der neste år. Plus jeg har også en kategori på Sunshine Tour og kan spille i Sørafrika i vinter, MEN hade han med dene instillingen kommet seg videre? Og når han blit eldre sittet og kansje tenkt: Hvor hadde jeg vært med golfen min HVIS jeg denne gangen hadde reist til USA? Nå er dett ingen sporsmal i alderdomen, han får svaret NÅ.

Mhm

over 16 år siden

Mhm

:D Hei Klaus. (og ja, du er faren til Peter, tror jeg?...) men uansett så er jeg enig med deg. Det er NÅ han har sjansen til å prøve seg. Og han spiller bra golf NÅ. Så hvorfor ikke? La oss håpe det går bra, og hvis ikke, så var det helt sikkert en stor opplevelse, og viktig lærdom til ET.

Jmo

over 16 år siden

Jmo

OOOG, jeg setter nok 10,- på at han klarer det! Dét er det verdt.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Helt enig i det du sier Klaus. Og selv om han ikke klarer det så har han prøvd. Selv Morten Orveland prøvde....... og siden har ingen sett han....

Zorro

over 16 år siden

Zorro

Jeg vil si at han omtrent 0,3-0,6% sjanse å greie det, men uansett så er det en erfaring som han kan ta med seg videre hvis han ikke greier det og kanskje få bruk for andre ganger i turneringer.

bogeybjarne

over 16 år siden

bogeybjarne

"Vel, jeg tror jeg vet mer om golf enn de fleste her etter snart 20 år som golfspiller og 13 år som singlehandicapper." klapp klapp klapp klapp klapp klapp klapp

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Spørsmålet man kan stille seg er: Hvorfor brukte han 7 år på å bli singelhandicapper? ;)

Koll

over 16 år siden

Koll

Jeg har fulgt denne tråden med en viss interesse, men den har jo skeiet helt ut - med tåpelige veddemål på fjortisnivå. Sakkeus har rett, men han vil sikkert ikke ha akkurat min støtte.

Jeg synes uttrykket "erfaring som er verdifull å ta med seg" brukes altfor ofte, og er blitt en klisjé. Ikke bare i golf, men i alle indviduelle idretter der underdogs får lov å prøve seg mot de store og blir sendt på hue hjem igjen. Jfr. alle de gangene Norge har sendt såkalt unge og lovende utøvere i friidrett til OL, VM og EM, og de har aldri klart å gå videre. Hva slags "erfaring" de har fått og om den har gjort dem noe godt, får vi aldri vite. Jeg tror (synsing) at disse utøverne tvert i mot får seg en lærepenge og en nesestyver når de innser hvor dårlige de egentlig er i forhold til enerne. Det kan gi dem en varig mental knekk istedenfor en oppmuntring til å satse videre.
Hvorvidt et tap for PK og HB i kvalet til PGA vil gi dem en knekk, vet jeg ikke. Jeg tror at Thorp fikk en slik knekk, og jeg tror noe lignende kan skje med de norske som ikke klarer ET-kvalet. Men... jeg tar vel feil.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Selvfølgelig har ikke Sakkeus rett. Alle som deltar har en sjanse. Den er IKKE stor, men den er der.

Det er selvsagt definitivt størst sjanse for at Peter ikke klarer å kvale helt inn, det er heller ingen (som jeg har lest) som mener noe annet.

De som ikke skjønte poenget med veddemålene (Sakkeus og Koll), skjønner selvfølgelig heller ikke hvorfor Sakkeus tar feil.

1% sjanse er mer enn nok til å gjøre et forsøk. Hver uke vinner noen 5 millioner på Lotto også, selv om sjansen til 7 rette kun er 0,00001% (avhengig av innsats:-).

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jesus og Jmo - blir dere med til Larvik i morgen?

mail: gunnarbull@hotmail.com

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Bare tull at alle som deltar her en sjanse til å vinne.
Er det noen som husker han spanjolen, Gomez, som gikk på skøyter mot Storholt, Sjøbrænd, Karlstad & Co for 15-20 år siden.
Hen hadde ingen sjanse selv om han deltok i aldri så mange EM/VM og OL.
Eller hva med Arturo Kinch fra Costa Rica som deltok i langrenns-VM og gikk 5-mila i Kollen.
Han hadde ingen sjanse.
For ikke å nevne Eddie the Eagle, skihopperen som ble kjørt bort i ambulanse i halvparten av rennene han deltok i.
Han hadde ingen sjanse.
Så kan vi ta de mindre ekstrem tilfellene, f.eks fotballandslaget og ishockeylandslaget. De har ingen sjans til å vinne et mesterskap (i beste gruppe) selv om de deltar og har utrolig mye flaks.
De "kan" vinne i teorien fordi alle stiller med samme utgangspunkt, men det skjer bare ikke i praksis. Gapet opp er for stort. Det er for mange andre som er så mye bedre.
Sjansene deres er 0%. Punktum.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Kos deg med nullen og punktumet ditt du Sakkeus.

Sikkert hyggelig for Kaensche å lese at han har 0% sjanse. Jeg tipper han stiller opp i turneringen allikevel.

Og så får vi andre ønske han lykke til, krysse fingrene og håpe at han lykkes allikevel til tross for din bombastiske konklusjon.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Om det var å trekke diskusjonen ned på et "fjortisnivå" (<-gratulerer med "godt argument-prisen 2008" for den der forresten) så var det tydeligvis fortsatt ikke forståelig for Koll og Sakkeus.

0 % sannsynlighet er et så bastant og kategorisk avslag av enhver mulighet for at noe skal inntreffe at det er komisk å anvende i dette tilfellet. Veddemålets funksjon var å belyse hva som ville være konsekvensen av våset til Sakkeus, og han beviser at han egentlig ikke tror at sannsynligheten er 0% ved å avstå fra å vedde. Det tror jeg han gjør klokt i, men da burde han samtidig klare å moderere seg hvis han ikke ønsker å diskvalifisere seg fra debatten.

Så kan vi synse om hvor stor sjansen er, men jeg velger i hvertfall å være enig med Klaus, sjansen er større enn om han ikke hadde prøvd.

Det er en forskjell på å tro at PK klarer det, og at han KAN klare det.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Med ditt siste innlegg beviser du at din forståelse for golf som konkurransesport er meget begrenset. Toppnivået til PK er langt innenfor grensen av hva som vil være påkrevd. At han ikke når toppnivået på samtlige 10 runder er selvsagt en annen diskusjon.

De fleste eksemplene du trekker fram har som fellesnevner at de ikke er gode nok selv om de presterer sitt beste.. At Norge kan vinne VM-gull i fotball eller ishockey er selvfølgelig ikke utelukket, selv om sannsynligheten er liten. Se bare på Hellas i forrige fotball-EM.. Håper du i det minste kan være enig i dette...

Resurrected: ^^

bla bla bla bla

over 16 år siden

bla bla bla bla

Årets glupeste utsagn kommer fra barcentrale:
"Toppnivået til PK er langt innenfor grensen av hva som vil være påkrevd. At han ikke når toppnivået på samtlige 10 runder er selvsagt en annen diskusjon"
Enhver som har den minste peiling på idrett vet at nivået måles på resultater. Å påstå at en umerittert nordmann er godt innenfor nivået som er påkrevd for PGA-spill er noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet.

Enur

over 16 år siden

Enur

bla bla bla bla - da kan du ikke ha lest noe særlig annet her på forumet i det hele tatt!
barcentrale har selvsagt helt rett i sitt utsagn, Peter Kaensche leverer av og til runder langt ned på 60-tallet, og har således et toppnivå og en kapasitet som er mer enn god nok til både å gå videre fra steg 2 og steg 3, og som også holder på selve PGA-touren. Problemet er imidlertid "bare" å levere dissse rundene mye oftere, og til rett tid (som nå i de neste kvalifiseringsstegene). Dessuten må de ødeleggende rundene høyt på 70-tallet og enda verre unngås. Også er det et stort MEN til, og det er at alle de andre deltakerne som er med i steg 2, også er på et slikt nivå at de alle på en god dag kan gå lavt på 60-tallet.

Så får vi bare vente å se, og håpe at PK og HB finner fram til sitt beste (og unngår sitt verste) på de aktuelle dagene. At de har et "toppnivå som er langt innenfor grensen av hva som vil være påkrevd", er det imidlertid ingen som helst tvil om. Alle spillerene på det nivået har rett og slett det, du og jeg derimot har ikke et slikt toppnivå! Det er derfor vi sitter her og skriver på dette forumet istedetfor å være ute og spille kvalifisering til en eller annen tour!

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Enur, det er godt noen kan lese og tolke norsk skriftspåk på dette forumet.

bla bla bla bla: Så hvis PK spiller sine 10 beste runder i sitt liv, så vil han ikke kvalifisere seg? Jeg forlanger et svar på dette spørsmålet forresten..

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Det er helt uinteressant hva som skjer om PK spiller de 10 beste rundene i sitt liv, for det gjør han ikke. Det som er essensen er om PK kvalifiserer seg til PGA eller ikke. Iditoske dagdrømmer hører hjemme andre steder enn på et golfforum.
Blir forøvrig interessant å se hvor lenge denne diskusjonen holder på. Hvor lang tid trenger en religiøs fanatiker til å miste troen ??

wahtever

over 16 år siden

wahtever

La oss kontemplere...

Hvor hadde verden vært uten drømmer?

Hadde det vært et golfforum i det hele tatt?

I wonder, wonder.

skræv

over 16 år siden

skræv

alle som spiller kvalene ville ha klart det dersom de spilte sine 10 beste runder i sitt liv... men sannsynligheten for at noen spiller sine 6 beste runder i sitt liv direkte etter hverandre (eller 4 i de første stegene) er TILNÆRMET lik 0

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

skræv: Det er nettopp poenget. Sannsynligheten er TILNÆRMET lik 0.. IKKE 0 SOM SAKKEUS HEVDER.

ÅRSAKEN TIL ALLE INNLEGGENE (VEDDEMÅL ETC) ER AT SAKKEUS IKKE SKJØNNER AT SANNSYNLIGHETEN ER NESTEN 0. HAN PÅSTÅR AT DEN ER 0. IKKE 0,00000000000000000000000000000000000001, MEN 0. DET ER STØRRE SANNSYNLIGHET FOR AT MAN VINNER 1000 GANGER I LOTTO ETTERHVERANDRE, ENN AT PK KLARER Å KVALIFISERE SEG - HEVDER SAKKEUS.

COMPRENDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111111111111222222222222

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det er ikke så ofte jeg bruker slike ord på forumet, men Sakkeus er rett og slett bare en idiot som synes det er kult å være påståelig og "selvsikker".

Sakkeus har gjort seg opp en mening, og da er den selvfølgelig riktig. I hans hode TROR vi andre at PK kommer til å klare kvalet. At hodet er skrudd, kommer han aldri til å skjønne.

En ekte idiot er fullstendig overbevist om at han er kjempesmart, og misoppfatter andres argumenter hele tiden. Sakkeus passer dessverre alt for godt inn i den rollen.

"Bla bla bla bla" er selvfølgelig skrevet av Sakkeus selv. Det er 100,0% sikkert ;-)

wahtever: hehe...

jesus maria

over 16 år siden

jesus maria

Glemte hele Larvik og forumet jeg GB :( Tar stor selvkritikk for at du ikke fikk et svar engang, og skjønner godt hvis du aldri vil ligge bakfull i skje med meg på en søndag ettermiddag igjen.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

jatta, la oss diskutere om jeg har riktig eller ikke etter at Q-school er ferdig. Da kan dere bruke så store bokstaver dere bare vil.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

jm: no worries. Når det gjelder Larvik gikk du glipp av en fin bane. Når det gjelder forumet gikk du ikke glipp av så mye :-)

Enur

over 16 år siden

Enur

Sakkeus; Selv om PK ikke skulle ha klart det når Q-school er over, betyr ikke det at du har hatt rett. Hans sjanse til å kvalifisere seg har da allikevel vært større enn 0.000000 %. Hvor mange teskjeer må du egentlig ha det inn med?

Din eneste sjanse til å ha rett her er hvis Peter Kaensche uteblir fra start på den første dagen av steg 2. Da er hans sjanse til å kvalifisere seg 0 %.

Men du har jo tydeligvis bestemt deg for at du ikke vil forstå dette, så det er vel ikke noe håp nå heller...

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Fra intervjuer etter 1-4 seieren til Aalesund i dag:
-------------------------------------------------------------------
- Det blir veldig, veldig, veldig vanskelig, vi har vel bortimot en promilles sjanse. Vi må vinne 4-0, og det blir vanskelig, sier Sogndal-trener Karl Oskar Emberland til TV 2 etter kampen.

AaFK-trener Kjetil Rekdal er enig i at mye skal gå galt hvis ikke de oransje spiller i øverste divisjon også neste år.

- Men kampen skal spilles, påpeker han..
---------------------------------------------------------------------

Nei så rart. Har Sogndal fortsatt sjans? Sakkeus, venter spent på en kommentar.

Dette er for øvrig mitt siste innlegg i denne tråden. I give up...

(Håper du driver gjøn med oss Sakkeus, for din egen del..)

Koll

over 16 år siden

Koll

Dere tolker Sakkeus helt bokstavtro - i rent ordkløveri - men jeg velger å tolke ham i beste mening, rent semantisk. Sakkeus vet naturligvis at sjansen i en konkurranse aldri er bokstavelig talt 0, bortsett fra dersom man ikke stiller opp. Men vi alle - inkl. dere - har mange ganger brukt dette uttrykket foran en konkurranse: "han/hun/laget har ingen sjanse". Alle som sier dette vet jo at sjansen bokstavelig talt ikke er null komma null, men svært liten. Likevel sier vi: "ingen sjanse".
Skal vi slutte med det, fordi det er feil?
Dersom Tutta stiller opp i US Masters for menn, vil vel alle si at "hun har ingen sjanse til å vinne". Men dette er feil. Sjansen er mikroskopisk, men > 0 !

Jeg er sikker på at alle dere nå sier at Sogndal "har ingen sjanse". Matematisk feil, men semantisk riktig.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

(løftebrudd)..

Nei, men hvis muligheten er 2%, så er man veldig negativ hvis man beskriver det som "ingen sjanse".

Når du stiller i en klubbturnering stableford med 50 deltakere, hva tenkter du da når du står på første tee Koll? Her har jeg ingen sjanse????

Hvis det er 10 som starter? 10%... "Her har jeg minimal sjanse til å vinne"?

Luuuzers!

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

En fotballkamp er mye mer bingo enn 10 golfrunder.
Jeg håper Sogndal greier det, men mot et tett og destruktivt Ålesund-forsvar er nok ikke sjansene mer enn noen få prosent. Har tidligere sett underdogs i fotball banke storlag med mange mål i enkeltkamper. Men på tabellen finner de likevel sin plass utover i sesongen.
Er vel slik i golf også. PK kan kanskje ha beste runden på en av dagene, men over 10 runder så er sjansen for å få PGA-kortet null. Det er ikke beste runde som teller, men prestasjonene over tid.
Jeg henger meg ikke opp i høytsvevende sannsynlighetsberegninger, tar bare utgangspunkt i historisk statistikk som viser at etablerte spillere med så lav ranking som PK ikke har nubbetjangs til å bli PGA-spillere. Har mye mer tro på at en ung fremadstormende oppkomling som f.eks Anders Kristiansen kunne ha klart det. Han spiller glimrende i ET-kvalifiseringen.

Alter Ego

over 16 år siden

Alter Ego

Jeg skal bort på Ullevål og se cupfinalen etterpå Sakkeus, gidder du å komme med en rask analyse og prosentberegning?

Hvis det er 0% sjanse for at Vålerenga vinner blir jeg nemlig heller hjemme.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Koll: Det du skriver er i beste fall resultat av uetterettelighet, her er hans utsagn som er grunnlag for diskusjonen omkring sannsynlighet.

"Sjansene mine til å komme til OL er nøyaktig like store som Kaensche sine sjanser til å nå PGA. Nemlig NULL. He he he, sannsynlighetsregning da gitt... I GOLF."

"Jeg står fortsatt på mitt, PK har 0.000000000% sjanse til å bli PGA-spiller."

Når vi at sannsynligheten er større enn 0, så beskylder han oss for å TRO at PK klarer å kvale, og så vil han ta ethvert utfall der PK ikke klarer kvalet til inntekt for sin ignorante uttalelse.

Til sammenligning: Sakkeus kan påstå at det ved neste kast av terning er 0% sannsynlighet for at det blir kastet en 6' er. Vi sier at det ikke stemmer fordi sannsynlighet er 1/6, hvorpå han da mener at vi TROR at neste kast blir en 6`er. Hvis utfallet blir noe annet enn en 6`er så mener Sakkeus at han fikk bevist at han hadde rett.

Denne logikken står til stryk i ex-phil! Men fortsett gjerne å påstå at det er riktig, latteren er kjærkommen.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

... og etter å ha kjempet en livslang kamp for å misjonere den viktige definisjonsforskjellen mellom TRO og HÅP, er det jo en morsom kuriositet at Koll - av alle - plutselig beskylder ANDRE for å ta ting for bokstavelig :-)

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

jeg ler så det spruter.
Går det virkelig an å ta andres meninger så innover seg.
Resurrected og GB, dere har virkelig store problemer om dagen.
Prøv å ta en lykkepille.
I eksemplet med terningen er PK's sannsynlighet for å klare PGA-kortet like stor som sannsynligheten for å få SJU. Mao, den finnes ikke.
Sånn er det og sånn blir det. Bare vent og se.
Det fine i denne idiot-diskusjonen er at vi får et fasitsvar om ikke så lenge så vi kan få avsluttet den.

Ole; "Gresset er rosa."
Per; "Nei gresset er grønt."
Ole; "Er du helt idiot, gresset er da rosa."
Per; "Nei men så se der da, gresset ER jo GRØNT."
Ole; "OK, men om en måned blir gresset rosa."
Per; "Det gjør det slett ikke, gresset har alltid vørt grønt og vil alltid være det."
Ole; "Men sannsynligheten for at gresset er rosa om en måned er absolutt til stede."
Ole; "Nix, gresset kommer IKKE til å være rosa om en måned."
Bjarte: "Jeg støtter Ole, det er en viss sannsynlighet for at gresset nedrer farge akkurat denne måneden."
Per; "Det kommer garantert ikke til å skje"
Kåre; "Det tror ikke jeg heller."
Ole; "JO, det KAN skje."
osv bla bla bla

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Og du trodde du var den eneste som lo...(?)

Koll

over 16 år siden

Koll

Svar til Barcentrale: Dersom de jeg spiller mot er i en helt annen klasse/divisjon enn meg, så sier jeg jamen til meg selv: "her har jeg ingen sjanse til å vinne, men jeg får spille på mitt beste, så dummer jeg meg ihvertfall ikke ut". Det er uavhengig av om det er 10 eller 50 deltagere.
Det samme ville Tutta ha sagt til seg selv i US Masters for menn.

Daniel

over 16 år siden

Daniel

Er det flere enn meg som synes at Koll og Sakkeus argumenterer på en forbausende lik måte?

Sakkeus

OK la oss nå si at PK ikke klarer PGA-kvalet (er vel omtrent 99,4-99,7% sjanse for det), kommer du da å bruke det som "bevis" for at du hadde rett?

Og Koll å si:

"Jeg er sikker på at alle dere nå sier at Sogndal "har ingen sjanse"."

er ikke bare matematisk feil men også semantisk feil.

Man bør si:

Jeg tror mulighetene for Sogndal er svært små, eller noe lignende

?

over 16 år siden

?

nei

Petefan

over 16 år siden

Petefan

Siden jeg startet det hele så kan jeg også oppsummerer

"Opinions are like assholes.....evrybody has one"

Og Sakkeus og co er hjertelig velkommen til sine.....................uten at det forandre noe av det Pete skal gjøre.

Ønske han lykke til............god karma herfra

skræv

over 16 år siden

skræv

http://www.dagbladet.no/sport/2008/11/08/553288.html

Enur

over 16 år siden

Enur

Apropos mirakler:
På årets aller siste PGA-tour konkurranse denne helgen, Children's Miracle(!) Network Classic, ble Tommy "TwoGloves" Gainey nr.2 med 24 under par etter rundene 68, 66,66,64. (Altså ikke bare en god enkeltrunde!).

Før turneringen var han nr. 228 på pengelisten og hadde tjent ca. 65.000 dollar på 23 turneringer. Denne helgen tjente han 496.800 dollar og rykket opp til 148.plass.
Han var ett slag fra å vinne hele turneringen. I såfall ville han ha tjent ytterligere 332.000 dollar, ha rykket opp til 117.plass på pengelisten og med det ha sikret kortet på PGA-touren for neste sesong. (Ville vel forøvrig ha sikret det for 2 år uansett ved å vinne i en turnering).

Jeg lurer på hvilke sjanser Sakkeus og Koll hadde gitt denne mannen før turneringen startet sist torsdag?

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Enur: Tenkte nettopp på samme eksempel før jeg så at du hadde skrevet det. Hans sjanse til å bli blant de to beste var vel i utgangspunktet bare 2/128 = 0.015625, mao ca. 1,5 %. Hvis man hadde foretatt en vekting av sjansene basert på tidligere spill (dvs. ranking) ville den vel ha vært enda lavere.

Mht. sjanse til å vinne, så tenkte jeg også på den australieren (husker ikke navn) som fikk bronse (eller?) i kortbane-skøyting i et vinter-OL fordi alle konkurrentene falt etter tur. Han var vel også i utgangspunktet "sjanseløs".

Googlet på "most unlikely winners" og fant en interessant post:

The British Open seems to have more surprise winners only because most golf fans aren't familiar with many of the international players. There are only 2 horses in this race, and both won U.S. Opens:

1. Francis Ouimet, the 20-year-old amateur who defeated the great British golfers Harry Vardon and Ted Ray in a playoff at the 1913 U.S. Open at Brookline. At the time, Ouimet was a clerk whose greatest achievement had been winning the Massachusetts Amateur. He would be the slam-dunk winner of this category except for the fact that Brookline was his home course, and he had a tremendous advantage in local knowledge.

2. Jack Fleck, the journeyman who defeated the great Ben Hogan in a playoff to win the 1955 U.S. Open at the Olympic Club. The victory, at age 33, was his first win of any significance, and it was more important because Hogan was gunning to become the first man to win 5 U.S. Opens. (To this day, no one has won more than 4, as Hogan, Nicklaus, Bobby Jones and Willie Anderson all have 4.)

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Reaksjon på svar fra koll: Nå må du lese hva jeg skriver! STABLEFORD = alle har samme forutsetning for seier! 50 deltakere -> 2% sjanse for seier.. Gir du da opp. Gir du deg selv ingen sjans? Tipper du på tee med en semantisk innstilling, så er du rett og slett en taper!

Hadde Tutta stilt i Masters, så hadde hun antakeligvis havnet 20-30 slag bak vinneren, kanskje mer. Tror du PK havner 20-30 slag bak cut-grensen? I så fall, hvorfor trekker du fram et slikt idiotisk eksempel!

Og avslutningvis, klart jeg TROR at PK ikke vil klare kvalikken helt inn. Jeg er faktisk overbevist om at det ikke kommer til å skje. Det betyr ikke at jeg utelukker muligheten for at det kan skje, og at jeg derfor håper at det vil skje.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Var det ikke en som vant en major for 1 eller to år siden som var nr. 3-400 på rankingen.
Men det er stor forskjell på 4 og 10 runder, og det er en viss forskjell på å være nr 300 og å være nr 730.
Og det går også en viss tid mellom mirakler.

Dilter

over 16 år siden

Dilter

Du tenker vel på Todd Hamilton som vant The Open for noen år siden. Greide akkurat 150. plass på PGA-pengelisten i år. Han hadde imidlertid en god sesong det året, i det han også vant på PGA-touren.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Ben Curtis var også en meget overraskende vinner av The Open for noen år siden, og har siden etablert seg som en meeeeeget god spiller.

Thomas Bjørn burde dog vunnet The Open det året....

sikkert som banken!

over 16 år siden

sikkert som banken!

PK har større sjans på PGA Tour enn Sakkeus har av å score dama på byen! - med mindre han er en hun, eller er en han som spille fra rødt :-)

Maken til negativt pesimist realist må en leter lenge etter!

That's the truth!

Enur

over 16 år siden

Enur

Savner fortsatt en kommentar fra Koll vedr. tilfellet Tommy Gainey (se mitt innlegg fra kl.00.33 i natt). Hmm, hvorfor så stille mon tro.....?

Og Sakkeus; du nærmer deg, nå innrømmer du ihvertfall at mirakler kan skje og har skjedd, selv om det sant nok går en viss tid mellom hver gang de inntreffer. Om PK skulle gå hele veien, kan jeg være enig i at det er et lite mirakel, men poenget er altså (som tilfellet Tommy Gainey viser) at miraklenes tid fortsatt ikke er over.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Sakkeus mener at "det går en viss tid mellom mirakler".

Hvor lang tid da, mon tro?

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

PK blir ikke noe mirakel.
Han kom på 14. plass i første kvalikrunde.
Med like bra spill ligger han og vipper etter neste kvalikrunde.
Skulle han være så heldig at det vipper rette veien blir han likevel klart slått ut i siste runde. Jeg tror ikke han greier å fortsette det gode spillet han hadde i første runde, så det blir exit i første veikryss.
Hvor mange er det forresten som får rettigheter på NW via Q-school?

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Interessant ja.

Hvor lang tid går det statistisk sett mellom hvert mirakel?

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Det sa jeg jo; "en viss tid"

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Du har ikke noe bedre estimat enn det? Men det er vel 0,000000000001% sjanse for deg å ta feil da :)

Koll

over 16 år siden

Koll

Svar til Enur: jeg hadde gitt Gaynes et par promilles sjanse før turneringen startet til å bli nr. 2.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Det er ihvertfall 100% sikkert at Gålf Åge stiller idiotiske spørsmål.
"Hvor lang tid tar det mellem hvert mirakel.........."
Stakkars deg som lurer på noe sånt

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Ja han Gålf Åge... Ikke bry deg om ham! Alle vet vel at mirakler kan skje, selv om det er 0,000% sjanse for dem.

Og de skjer så sjeldent at det alltid tar en viss tid mellom dem.

Tåpelig å tidfeste en viss tid.

...

Men om jeg skulle gjort det likevel, ville jeg sagt ca to år.

Innmari Serriøs

over 16 år siden

Innmari Serriøs

GB, nå må du være snill mot Golf Åge.... han er tross alt medlem av "The AscIIs of evil!"

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Haha. Morsomt. Var det ikke du Sakkeus som begynte å tidsbefeste hvor lang tid det tar mellom hvert mirakel? For min del synes jeg du høres sånn passelig tåpelig ut, men for all del, det kan jo hende det er system på Guds uransakelige innblandinger i menneskenes liv.

Nå tror jeg ikke på noe gud, ikke så mye på mirakler, og heller ikke så mye på PK - men det hadde jo vært dritkult om mannen fikk det til da.

Innmari Serriøs: Jeg meldte meg inn i forrige måned og jeg fikk faktisk 49,- for medlemskapet. Jeg er kjøpt og betalt :)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg er enig i at Peter med all sannsynlighet ikke klarer å kvale, mest fordi det er for kort tid siden forrige mirakel.

Jævla synd det der, egentlig :-)

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Vel det er vel sånn cirka 2000 år siden forrige mirakel, sånn bortsett fra at GB klarte å karre seg inn på 76 slag i fjor :)

Enur

over 16 år siden

Enur

He, he Gålf Åge, ja mirakler finnes i alle graderinger og størrelser.

Egentlig er det vel ikke så mye mer å si om denne saken nå, annet enn å lure på hvor lang denne tråden kommer til å bli? Det er over 1 uke igjen til 2.kvalsteg starter for PK og HB, for ikke å snakke om 3.kvalsteg, som ikke begynner før enn i desember. Det kan bli en lang tråd det her...

Men for å oppsummere tror vel de aller fleste her at det blir svært vanskelig for PK å kvalifisere seg for PGA Tour 2009, allikevel håper vi på det, og noen av oss tror faktisk at han kan ha en ørliten sjans til det også. Andre igjen tror det må et mirakel til (stort eller lite), selv Koll tror jeg holder den muligheten litt på gløtt. Og til slutt har vi da Sakkeus som avskriver PK enhver sjanse uansett, også mirakelteorien.

Vel, vel da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet da og vente å se hvordan det går?

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Fantastiske tråder fortjener aldri å dø :)

Jeg må nok si jeg er litt enig med Sakkeus om at jeg aldri tror at PK klarer å kvale denne gangen. Men jeg vil ikke si at sjansene er 0 da. Sjanser er der alltid, men jeg er passelig dritsikker på at han ikke klarer det. Trist å være så sikker på at andres håp skal falle i grus :)

Vel vel. Jeg er jo et slemt menneske.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Selv PK mener nok at han er en veldig liten sjanse til å bli PGA Tour spiller neste år. Han mener likevel ikke sjansen er 0 og det er godt å se at de fleste er våkne nok til å forstå det. Sakkeus sin moro-påstand om at vi snart får fasiten er kanskje den beste. Fasiten har vi allerede - sjansen kan ikke bli 0 når han faktisk deltar.

Fasiten om han klarer å kvalifisere seg har vi ikke. Oddsene er skyhøye, men dæven så morsomt om han hadde greid det.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Du Smiley, hvor stor sjanse har en 2-åring som nettopp har lært å løpe til å vinne Oslo marathon. Det er 10000 voksne mennesker innkludert noen av verdens beste som løper.
I mitt hode har 2-åringen 0 sjanse til å vinne. Men skal vi tolke ditt resonnement så har han en liten sjanse. har han det ??

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg vil tro at en toåring ikke har noen sjanse fordi han ikke er i stand til å gjennomføre et så langt løp.

En tiåring har en sjanse, hvis alle de 9999 blir matforgiftet. Sjansen er dog uhyyyyyre liten :-)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Jeg kan tiltre GBs innlegg, men to åringen har selvsagt en ultra mikroskopisk sjanse - dersom man forutsetter at han/hun er i stand til å fullføre. PK klarer nok å fullføre - og det er imponerende hvilke eksempler du finner det for godt å sammenligne ham med. Men du er trolig en av de som tror at du er nesten like god som PK siden du har spilt en runde på 75 slag og det har han og?

Ta veddemålet da vel Sakkeus? Hvis du mener at sjansen er 0 - så kan du jo vedde f.eks 100.000 mot 100 kroner fra meg - det er jo 100 lett tjente spenn?

Erru dum

over 16 år siden

Erru dum

vedde 100 000 for en 100-lapp. Får bedre rente i banken.

:!

over 16 år siden

:!

jeg hadde satt mine 100.000 i skandiabanken ja.. der får du 7 % rente på de! det er ikke gæli. Bedre enn å vedde her inne ihvertfall! :)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Banken er bra den men da må du ha 100.000 - hvis det er 0% sannsynlig trenger han ikke ha penger overhodet for å vedde 100.000.

Sakkeus

over 16 år siden

Sakkeus

Hva slags psykose lider du av, smilegutt. Klarer du virkelig ikke å slå deg til ro med at jeg ikke levner PK muligheter til PGA-spill ? Du er jaggu tjukkere i huet enn jeg har fått inntrykk av fra andre diskusjoner, og det intrykket var i utgangspunktet ganske dårlig. Jeg råder deg til å avinstallere netbrowseren din og heller lytte til klassisk musikk.

Isak

over 16 år siden

Isak

Hvilke psykoser mener du er relevante i denne sammenhengen Sakkeus?
Du skjønner ingen ting du. Smilemannen prøver bare å hjelpe deg, få deg til å forstå at du uttaler deg på sviktende grunnlag. På sikt kunne du til og med (med litt hjelp) fremstå som intelligent.
Hjelp til selvhjelp liksom...

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

De 100 000 kroner han skal vedde med kan han jo fortsatt sette i banken etter at han har innkassert de 100 kronene fra Smilende Sam.
Å ikke inngå dette veddemålet hvis risikoen for å tape er lik null, er jo å gi bort penger. At han ikke er villig til å "innkassere" disse 100 kronene betyr enten at Sakkeus er veldig snill og ikke vil la SS spille bort sine 100 kroner, eller så betyr det at han faktisk innser at det er en mulighet, om enn veldig liten, for han selv må ut med 100 000 . Av innlegget 19:43 får jeg inntrykk av at det første ikke er tilfelle.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Saklig innlegg Sakkis. Den der fikk du skikkelig klem på ! Mosjomt at det går an å bli så sinna !! Kan du ikke enten innse at en deltager i kvalrunde 2 ikke har null sjans eller ta veddemålene du blir tilbudt?

Enur

over 16 år siden

Enur

Tilbake til GB's (og andres) beregning av sjansene for å lykkes i denne kvalifiseringen en god del lenger oppe i tråden:

Har vi ikke alle egentlig bommet litt der? Sitter nemlig nå og ser litt på resultatene fra dag 1 av steg 2 som startet på 4 av banene i dag. Og sannheten er jo at det deltar jo "bare" ca. 78 spillere på hver av disse banene, og av disse går ca. 20 videre til steg 3! M.a.o. er det jo sånn sett faktisk ca. hele 25 % sjanse for å gå videre fra steg 2 til steg 3, det er vel først da det virkelig begynner å bli vanskelig.

Eller er jeg helt på jordet nå?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Vel, jeg må innrømme at jeg aldri har satt meg inn i hvor mange som er med osv. Forutsetningene fra "mitt" regnestykke var 25 av 150 i begge stegene.

Hvis det er som du sier, øker de matematiske sjansene på neste steg til ca 1:4, mens siste steg fortsatt er ca 1:6. Sjansen for å gå gjennom begge blir da 1:24 eller ca 4%.

Men - du snakker vel egentlig om kvalet til European Tour?

Enur

over 16 år siden

Enur

Nei, Gunnar, jeg snakker her om q-school på PGA-touren, 2.steg, som startet i dag (på 4 av 6 baner, PK og HB spiller på en av de to som starter først neste uke).

Se http://www.pgatour.com/2008/qschool/11/12/qschool.advance/index.html

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Dæven så tiden flyr :-)

skræv

over 16 år siden

skræv

her var det noen som skulle tatt veddemålene han ble tilbudt ja..

Golf

over 16 år siden

Golf

81 på PK. Ny sjanse til neste år.

zzz

over 16 år siden

zzz

Bra av Bjørnstad etter første runde. Håper han kan gjøre en amerikansk Tage!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her