Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

God layout

Hackings

over 16 år siden

Hackings

Jeg har begynt å interessere meg mer for design av golfbaner og har i den sammenheng vurdert diverse baner i Norge. Det finnes mange kule bøker om golfbanedesign samt layout og der skrives det hva som gjør en god bane, et godt hull, etc.

Hvilke baner i Norge synes dere har bra design, og hvorfor?
Hvor mange baner har vi i Norge som virkelig har bra design?

rob

over 16 år siden

rob

Et ganske omfattende spørsmål dette..
I utgangspunktet vil jeg si at de beste arkitektene lager de beste banene. Trent Jones, Van Hagge, Tom Fazio, Niclaus og de andre verdensberømte arkitektene lager fantastiske baner med detaljer som mange ikke engang tenker over..
På Miklagard har du feks hull 6, par fem. Her ligger en bunker perfekt til å ta i mot en slice fra utslaget.. En gruppe fairwaybunkere gjør at du må velge om du skal legge deg kort på neste slag eller ta sjansen på å gå over. Ligger du kort, vil du ha minst 150 m inn til flagget. Går du over, kan du ha 80-100 m inn. "Risk and reward".
De langtslående kan gå inn på to, men greenen er bygd opp slik at ballen stopper i bakken hvis du går for kort. Greenbunkeren på høyre side tar imot en slice på andre slaget. "Risk and Reward" igjen.

Best i Norge når det gjelder design, mener jeg klart er Miklagard. Selvfølgelig er ikke landskapet rundt veldig spennende, men det er ikke det vi snakker om her. På alle hull vil du finne disse nevnte detaljene som du kanskje ikke oppdager før du har gått 10-20-50 runder på banen.

Hvor mange baner i Norge har godt design.. Hmmm.. Veldig få, kanskje bare 2-3 stk. Men samtidig har vi mange baner som er både hyggelige og morsomme, men dessverre mangler et godt design rent spilleteknisk.

Alle nivåer av spillestyrke og hcp vil ha forskjellige meninger om dette. Selv har jeg over 20 år med golf på et "anstendig " nivå:)

Hackings

over 16 år siden

Hackings

Kjempebra svart rob. Det er akkurat slike tanker jeg synes er spennende å ha surrende rundt i hodet når jeg spiller baner. Men som du sier tar det faktisk en stund før man legger merke til det. Man må ha spilt hullene noen ganger for å se hvor bra de er. Hull 6 på Miklagard er virkelig et bra hull, selv om det er et av de kjedeligste hullene rent visuelt. Hull 2 synes jeg er fantastisk nydelig visuelt. Det er et godt hull designmessig, men ikke det beste på banen. Interessante kontraster mellom visuelt pent og spilleteknisk utført.

Følgende baner synes jeg har jevnt over bra design:
Miklagard, Nøtterøy (noen rare hull), Bjaavann, Holtsmark (kjempekul bane) og Atlungstad.

Koll

over 16 år siden

Koll

Viktig spørsmål. Svaret er avhengig av personlige preferanser. For meg er "design" omtrent synonymt med "vakker". Det er viktig for mitt spill at jeg trives med naturen omkring meg på banen, at det er kort å gå mellom hullene, at fairwayene er åpne, ikke for mye skog og at det ikke er for mange tricky hull. Blinde innspill liker jeg heller ikke.

Nes tilfredsstiller det meste av dette for meg, selv om mange vil mene at banen er kjedelig. Holtsmark er også nydelig og variert, men har ikke noe vann i spill, ikke engang en skarve bekk. Miklagard blir for kjedelig for meg. Hauger er meget utfordrende og godt designet. Asker har syv par3-hull og er med det ute av konkurransen. Bærum har flere dårlige hull. Larvik er meget bra, men hullfordelingen 6-6-6 er dum. Tyrifjord er vel Norges vakreste bane, men ikke perfekt designet. Mørk er fin, men med noen dårlige hull. Kjekstad og Krokhol er håpløse. Onsøy og Skjeberg er dårlige og ligger i landskap der det ikke burde vært golfbane. Moss er fin. Solum kjedelig og "anstrengt". Drøbak er pen, men for lett og med for korte hull. Drammen for anstrengende og rar.

Det mange norske golfbaner mangler er fairwaybunkere. Rough og busker klippes ned eller forsvinner i stigende takt på norske baner. Er det etter ønske fra medlemmene eller for å tiltrekke seg greenfeespillere? Uansett er det synd.

SuperLavHandicaper

over 16 år siden

SuperLavHandicaper

En bane med god design er en bane som klarer å utfordre spillere på alle nivåer, ved å lage banen lang, smal eller med mange doglegs! En god design bane har hindre i spill på alle utslag, lay-ups og innspill. Men aldri slik at de virker truende! de skal være rom på riktig side, men straffbart på feil! for at en bane skal ha et godt design må man kunne score bra ved å spille med hode etter risk-and-reward metoden! Ikke bra kunne slå driver på alle hullene og ha mellom 30-150m igjen!

Det er når man spiller med hode at man spiller den beste golfen, og morsomste!

Det er bedre å kunne safe par, enn å redde bogeys!

Skrens Petrus

over 16 år siden

Skrens Petrus

Nettopp derfor liker jeg hull 3 på Bjåvann. Her er det 3 forskjellige måter å spille hullet på. Enten gå den safe veien med god bred fairway, men betydelig lenger innspill. Eller slå ut med 7-8jern og treffe en forholdsvis smal fairway, men bare rundt 100m igjen. Eller siste alternativ...gå for greenen med laang carry over vann. Kan ikke huske noe annet hull jeg har spilt der man har 3 forskjellige alternativ for å spille hullet.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg er veldig enig med rob og Hackings i at de beste designerne lager de beste banene. Selv om det er mye smak og behag inni bildet her, så synes jeg det er klasseforskjell på Miklagard, Holtsmark og Atlungstad i forhold til Evje, Nøtterøy og Losby. Ikke slik å forstå at de er dårlige baner av den grunn. Er også spent på hvordan "nye" Bogstad blir, den trengte definitivt denne ansiktsløftningen.

Mitt personlige favoritthull er 17 på Miklagard, med 5 fairwaybunkere som er så utrolig bra gjennomtenkt at de er i spill nesten uansett hvor man spiller fra og hvor langt man slår. Fader du går du trolig i bunker høyre, eller blir liggende skrått i tykk rough. Bunker venstre virker langt borte, men selv en halvdårlig hook triller gjerne nedi, med et slitsomt langt innspill som resultat. Den lille "potbunkeren" lenger fremme fanger utrolig mange mislykkede forsøk på å gå helt inn.

Det er kun ett platå på hele fairwayen som er lagt plant, og hvor du hever sjansen for et vellykket innspill betraktelig. For innspillet i oppoverbakke er tricky nok i seg selv fordi alt heller høyre, og høyre for greenen ligger en 50 meter lang bunker og tar alt. Går du for mye venstre blir du liggende tykt og må chippe i nedoverbakke, men mindre mulighet for å stoppe ballen ved hullet.

Det er alltid tilfredsstillende når jeg klarer å spille dette hullet "med" banen. Og selv om jeg har spilt banen sikkert over 200 ganger, er jeg ikke i nærheten av å være lei enda.

Variasjonene som vinden skaper er sikkert en av årsakene til det, men vind har vi heldigvis på alle golfbaner uansett arkitekt :-)

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Enig at dette er interessant spørsmål.

Lurer også på Koll, hva er kjedelig på Miklagard? landskapet eller banen i seg selv?

Landskapet er jo en vesentlig del av en golfrunde for noen, mens for andre, så er det sekundært, og kanskje ikke det engang.

Veldig interessant uansett, da dette på en måte er med på å definere deg som golfspiller.

selv er jeg spaltet i mine meninger, for det er litt dagsformavhengig.

Jeg stortrives på min hjemmebane, og mener nok kanskje også som du at det er Norges vakreste golfbane, men at den designmessig har en del å gå på.

Hvis jeg vil spille golf og prøve meg på min "styrke" så må jeg vekk fra hjemmebanen da jeg naturlig nok spiller best der.

Miklagard, Holtsmark, Nøtterøy og Larvik er mine Norske favoritter utenom hjemmebanen, og alle disse mener jeg har flott design.

Miklagard troner nok som nr.1 av disse, da denne uten tvil har de fleste utfordringene, og flest gir valg.

Banen er ondulert og kupert som bare det, og har noen fantastisk spennende hull.

At man ser vei og jorder blir for meg sekundært når jeg spiller Miklagard.
På den annen side, så blir naturen fremskøvet og mer viktig når jeg spiller mer naturskjønne baner.

smak og behag er en stor del av bedømmingen for mange av oss tror jeg.

Koll

over 16 år siden

Koll

Spørsmål til Gunnar Bull: hvordan kan du som har spilt Miklagard over 200 ganger fortsatt ha handicap 37 og være medlem av Jessheim minigolf? Du bør kanskje trene litt mer (f.eks. på Ballerud), og gå for det hvite kortet neste år. Du er vel medlem av Miklagard også, håper jeg, ellers har du betalt jæ... mye i greenfee.

Forøvrig er det vel tydelig at de lavhandicapere (med unntak av GB), som uttaler seg her elsker vanskelige hull med "utfordringer". Dette blir noe helt annet for oss høyhandicapere, derav forskjellen i hva vi liker eller ikke av design.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Det har du nok helt rett i Koll, men jeg tror ikke vi skal skjære alle høyhandicappere over en kam heller, for jeg kjenner mange høyhandicappere som er veldig glad i å spille både Miklagard og andre baner med tilsvarende vanskeligheter.

Som høyhandicapper, så tipper jeg kanskje du stort sett spiller stableford, og da blir jo poengberegningen etter slopen på banen.

Du får mange slag på Miklagard, og banen i seg selv er vel ikke spesiellt vanskelig på en dag hvor greenene IKKE er raskere enn 10-10,5 riktignok.... :)

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Koll, unnskyld, du er jo ikke fonøyd med noen av de norske banene.
Det er kun Nes du ikke har noe negativt å si om.

Sitat: "Det er viktig for mitt spill at jeg trives med naturen omkring meg på banen, at det er kort å gå mellom hullene, at fairwayene er åpne, ikke for mye skog og at det ikke er for mange tricky hull.

I siste avsnitt: "Det mange norske golfbaner mangler er fairwaybunkere. Rough og busker klippes ned eller forsvinner i stigende takt på norske baner. Er det etter ønske fra medlemmene eller for å tiltrekke seg greenfeespillere? Uansett er det synd."

Først sier du at du ikke liker skog, deretter konkluderer du med at det kuttes for mye ned.

Det meste er galt på norske baner, ja. I tillegg til alt som er galt med norske elitespillere.

R8

over 16 år siden

R8

Du må være syk i hodet KOLL. Du må virkelig trenge hjelp når du sier at Nes tilfredstiller deg.Lurer virkelig på hvordan dama di ser ut... Det finnes jo ikke kjedeligere baner i Norge enn Nes !!
PS.Har vært medlem på Nes i mange år.
NB! Gunnar Bull har faktisk under 8 i hcp !!

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Forskjellen på god og dårlig design kan illustreres med to eksempler bygget på to ganske like hull. Hull 17 på Mikla har godt design, hull 10 på Arendal har dårlig. Tar man en titt på de to skjønner man fort at i det ene tilfellet har noen tenkt risk/reward og spillbarhet mens i det andre tilfellet har man bare lagt et hull i en skråning.

Aage

over 16 år siden

Aage

Det er faktisk ikke mye som er kjedeligere enn å lese om golfbaner øst for dyreparken. De er naturmessig kjedelige alle sammen.
Og hva er det som er så bra med dem?
Ikke tåler de tørke!
Ikke tåler de vann!
Ikke tåler de vind!
Går ballen lengre der borte tro? Eller har de større hull?
Jeg har aldri funnet ut av hva det er som skal være så fryktelig bra der borte. Det eneste må være at de er langt mer slitte.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til Koll. Beklager misforståelsen, men det har sin grunn.

Som du sikkert har erfart selv, så er det lett å bli stigmatisert på disse forumene. Noen mennesker ser ut til å ha problemer med å takle at jeg er så frekk å ha lavere hcp enn dem, spiller på dyrere baner enn dem, og til og med skriver mer enn dem på forumet.

I et forsøk på å unngå dette endret jeg derfor hcp og hjemmebane.

Jeg burde vel skiftet nick også :-)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Aagolf da. Tilbake til gamle spydige synder?

Hvis naturmessig kjedelig skal brukes om kun en bane i Norge så ligger vel dessverre Solastranden GK ganske tynt an? Særlig front nine er så kjedelig designet at man nesten sovner på teestedet... Østpå har man naturperler som Tyrifjorden, Bogstad, Atlungstad og Borre og designperler som Miklagard, Nøtterøy og Haga. Stavanger GK er både natur og bra design, Meland har super natur, men skjemmes av noen dårlige hull og det er vel bare de to som kan sies å være noenlunde bra der hjemme.

Koll: Jeg er høyhandicapper - men liker Miklagard og andre baner med utfordringer. Pussig. Hva man kan like ved Nes er ikke lett å skjønne, men at du synes den er bra har jeg selvsagt all mulig respekt for. Noen giftet seg med Gro Harlem Brundtland og.

Aage

over 16 år siden

Aage

Nå er jo jeg vant med at det å ha en annen mening enn alle de som oppholder seg i nærheten av Vika er en spydighet.
Det har jeg lært å leve med. Men selv en utflyttet frosk fra Stokkavannet bør klare å innrømme at hva som er vakkert ligger i øyet til den som ser.
Og jeg beklager Sam.
Jeg er ikke i stand til å se hva som er naturperle på et dyrket jorde som er det alle golfbaner faktisk er.
Det at de ligger øst for dyreparken har ingenting med dette å gjøre kun at de rett og slett ikke er naturperler. Så får det heller våge seg at det eneste forsvar en har er å kalle dette spydigheter.
Jeg tror ikke at jeg noen plass har hevdet at Solastranden er en naturperle. Derimot er den en av de få baner i Norge som har samme topografi som St. Andrews Old Course.- paddeflat.

Det er faktisk en helt annen opplevelse å sitte på hull seks på Randaberg kl. 0700 en vår/sommer eller høstmorgen å se Kvitsøy og Bokn i det fjærne. Der kan det lett gå en time får en blir forstyrret og må spille videre.

Østen

over 16 år siden

Østen

Hva er det med banene der borte i Vest?
Går ballen kortere?
Er hullene mindre?
Se dette scorekortet fra Solastranden 5 mai 2008.
Front 5 5 7 5 5 6 4 5 6 48
Back 8 8 10 9 6 7 5 4 6 63
Total 111
Banens par er 72.

Det må være vanskelige baner når man spiller 39+.

Stian

over 16 år siden

Stian

Aage : Kan du ikke bare unnlate å poste i denne tråden når halve meningen din er å provosere ?..

OT :

Er bare Losby Østmork jeg har spilt nok ganger til å kunne danne meg inntrykk av banedesignet. Det jeg har kommet frem til er at det er en vanskelig bane på mange måter. Det dreier seg om at banen er relativt trang, og der den ikke er det er det alltid noe vann som kan friste ballen din.

Litt om mitt spill. Spiller fra gul, benytter meg ofte av hooking og slicing om jeg, gud forby, ikke skulle gå rett frem. 16.4 HCP. De med andre HCP vil nok spille banen annerledes, så her er Losby fra mitt nivå.

Når det gjelder hullene så vil jeg si at noen av hullene kan være litt FOR rett frem, men igjen så har Losby sitt gode knippe med ypperlige hull.

Hull2, par 3 syntes jeg er et ypperlig hull. Mange alternative tee plasseringer inn mot en 2 nivås green gir mange muligheter. Gleder meg alltid til dette hullet.

Hull 3 er et godt par5 hull som er nåbart på 2 slag, eneste man må sørge for er å komme over oppsamlingsbunkeren og ligge til venstre i fairway.Igjen en stor green hvor flaggplassering må taes i betraktning på utslag.

Hull5, langt par4 hull hvor plassering i fairway er alfa-omega, bom til høyre og med litt uflaks går du i bunkeren, om du ender opp før bunkeren trengs ett target-golf innspill for å komme seg på greenen, som har flust med green-side bunkere til venstre.

Hull 8. Pent og fint par3 hull, med vann mellom tee og green. Bare ikke tenk på vannet så går det bra. Bunkeren i bakkant spiller sin rolle i bakkant på et utmerket vis. Igjen en 2 nivås green hvor det er en fordel å havne på riktig nivå. Her må man vurdere om man skal safe eller gamble på utslag.Greentreff garanterer ikke noen 2 putt.

Hull 9, langt par 4 hull med en opphevet green. Burde være greit om man holder seg i midten av fairway, men det har sin egen mentalitet og suller alltid med hodet mitt.

Hull 10. Et voksent par 4 hull med en delvis øy green. 190M med vann i spill er aldri noe særlig, safe til venstre og det er bunker i spill, gå til høyre og du har vann. Her vil du fort bli straffet med hook eller slice.

Hull 11 . Greit hull par5, relativt rett frem. Godt birdiehull

Hull 12 . Relativt kort par4, lavt jern + høyt jern gjør susen, styr unna vann foran og på sidene av greenen.

Hull 14 . Stort sett langt hull jeg aldri har lært meg å spille. Idag er dette bare langt for min del, og en kort pause frem til hull 15.

Hull 15 . Ett guffent par 4 hull uten fw bunkeren, men med vann til høyre og skau til venstre så kreves ett rett og langt slag, noe utenom midten av fairwayen her og du ender opp med et nøyaktig innspill, eller et langt fra venstresiden. Greenen har 2 nivåer med vann foran som drar seg rundt hele venstresiden. Aldri likt det, men det betyr nødvendigvis ikke at designet er bra.

Hull 16. Langt par 4 hull, utmerket for langtslående. Hold deg til høyre i fw og du tar greenside bunkerne ut av spill. Greenen/fringe/rough heller fra venstresiden og mot høyre, dette kan benyttes om man skulle ha ett langt innspill som triller inn mot green.

Hull 17. Nåbart par 5 om du tar 2.FW bunker ut av spill, da står du igjen med rundt 190M til greenkant. Her gjelder tiger-line hele veien.Bekken ca 70m fra greenkant betyr ofte at man legger seg opp om utslag ikke er helt i henhold.

Hull 18. par 4 som kan nåes uavhengig om man går over FW bunkerne til venstre eller holder seg rett fra tee og i FW. En rekke bunkere spredd foran en opphøyd green gjør innspillet like spennende hver gang.

Min pers er 89 slag. Dette med KUN jern i bagen.

Stian

over 16 år siden

Stian

Beklager jeg tok for meg nesten alle hullene, men når jeg startet så var det vanskelig å slutte :)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det gjør ikkeno' Stian. Morsomt å lese, ihvertfall for meg som har spilt banen noen ganger men aldri klart å mestre den.

Artig også at persen din er satt med kun jern. Det beviser vel rimelig bra at banen krever presisjon fremfor lengde. Ihvertfall fra gult.

snappy

over 16 år siden

snappy

FAtter ikke at folk synest Bjaavann er en bra bane... Jeg mener den har ganske mange gode hull, men men alt for mange mikke mus hull, og hull som jeg føler er bare risk...

Miklagard har bra design, Losby har bra, nye Oslo (hvordan den blir å spille må vi vente å se), Meland (bob bob), Larvik hører også hjemme på denne listen.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Enig at Larvik også har decent design. At Aages utsikt mot Kvisøy er vakker er jeg enig i, men det er utsikten fra Tyrifjorden og utover Bogstadvannet også....

Koll

over 16 år siden

Koll

Til R8: hvorfor kaller du meg "syk i hodet"? Og hva har min kone med dette å gjøre?

Til Scrambler: jeg skrev at jeg ikke likte skog. Men det er stor forskjell på skog og busker, som jeg kritiserte at ble kuttet. Forøvrig liker jeg mange norske baner blant de jeg nevnte, men ingen er perfekte. Derfor ville jeg også oppgi det jeg mislikte ved disse banene. Verre er det ikke.

Til Gunnar Bull: skjønte du ikke ironien? Naturligvis vet jeg at det er tøv når selv oppgir at du har hcp 37 og er medlem av Jessheim minigolf. Men jeg forstår ikke hvorfor du lyver når du først oppgir ditt hcp. Det er ikke påtvunget av noen, hverken av Scangolf eller oss andre her. Foørøvrig aner jeg ikke hva du har i hcp, men ditt argument for å lyve om det forstår jeg overhodet ikke.

Stian

over 16 år siden

Stian

Liten bemerkning : Hull 16, man skal seff ligge til VENSTRE for å ta greenside bunkerne ut av spill.

GB : Det var ikke planen i begynnelsen av runden, men når det begynte å gå bra så tenkte jeg at jeg skulle fullføre uten driver. Noen hull hadde nok blitt litt bedre med slegga i spill, men med mine veldig varierende slag så tror jeg totalt sett at jern vil gi bedre resultat.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Litt av sjarmen med golf er at a liker den ene banen og b liker den andre, og ingenting blir egentlig feil.

Losby som beskrevet over her syns jeg er veldig bra, ikke minst grunnet mye vann i spill og at man må tenke litt FØR man slår...

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til Koll. Jeg trodde jeg skjønte ironien, men var ikke sikker. Når jeg tenker meg om så er jeg ikke sikker fortsatt heller. Fordi først sider du at du forstår at hcp 37 er tøv, men etterpå kaller du det for løgn.

I min verden er det ganske stor forskjell på tøv og løgn, så jeg skal forklare argumentet mitt bedre:

Fordi jeg flere ganger opplevde å bli satt i bås på en negativ måte fordi jeg var medlem på Miklagard og fordi jeg hadde singlehcp, valgte jeg å slette den informasjonen om meg selv.

I stedet for å ta den helt bort, skrev jeg på tøys hcp 37 og navnet på min private, lille 6-hulls puttebane.

Muligheten for at jeg skulle bli beskylt for løgn tenkte jeg ikke på :-)

Men det var kanskje ironi det også?

Koll

over 16 år siden

Koll

Men det er jo løgn, GB! Du har i headingen til alle dine innlegg her (ikke på golfsiden.com) oppgitt falsk hcp og klubb. Jeg forstår ikke hvorfor, når du ikke engang behøver å oppgi slik info om deg selv. Det er vel ikke for moro skyld du og andre informerer oss om hcp og klubb.
Og hvorfor du blir mobbet fordi du er singlehandicaper og medlem på Miklagard, går over min fatteevne.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Kjære Koll. Hvis du ikke forstår en så åpenbar spøk, er jeg redd det er veldig mye du ikke forstår.

Jeg har heller ikke sagt at jeg har blitt mobbet, jeg har sagt at jeg har blitt satt i bås.

Men jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen, så du må bare fortsette. For dette liker jeg.

Judy

over 16 år siden

Judy

Interessant å se hvordan den ene tråden etter den andre på de to golfforumene scangolf og golfsiden blir ødelagt av én person. Pussig å se at når den ene kranglefanten og provokatøren gir seg, dukker det snart en annen opp. Litt underholdende er det i blant, men aller mest svært ødeleggende for gode diskusjoner og saklighet.
Bare et hjertesukk som ikke hadde med temaet i denne tråden å gjøre. Men har jo noen sporet av allerede.

SuperLavHandicaper

over 16 år siden

SuperLavHandicaper

Losby og Miklagard, nøtterøy og evje, byneset og Bogstad er Norges beste baner design messig:D

jesus maria

over 16 år siden

jesus maria

FFK (Flau Forestilling Koll)

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Mine designfavoritter er Miklagard og Nøtterøy. Mulig fordi jeg digger de utfordrende og raske greenene,spesielt fordi jeg alltid ligger sålangt unna hullet og like onduleringer,lang avstand og hastighet.
Disse banene har alt,og veldig god variasjon gjennom lengde og mange tee-steder.

Men nå har ikke jeg spillt alle de nevnte banene i diverse innlegg over. Så ser vel Bogstad ut til å bli meget bra

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg gleder meg til å prøve Bogstad ihvertfall. Håper at den nye designeren har eliminert de uheldige sidene (etter mitt skjønn) ved banen.

Har planer om å mase til meg en invitasjon av 007 :-)

Judy

over 16 år siden

Judy

Du trenger MINST en invitasjon, GB, med ditt handikap! He he...

hp

over 16 år siden

hp

Jeg gleder meg også til og prøve bogstad,forøvrig syns jeg onsøy og losby har bra design,mens mikla har altfor mange rett frem hull.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Judy: Da er den rettet på ;-)

Men nå får jeg vel refs for å ha løyet igjen. For sannheten er jo at det er både trær og doglegs der...

Ikke sant, "Koll"?

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Lurer fortsatt på hva Koll mener er "kjedelig" med Miklagard.

Slappy

over 16 år siden

Slappy

Som slingrende lavhandicapper i Stavangerområdet synes jeg Stavanger GK har flest valg ift risk/reward her i området. Hull 1, til dels hull 2, hull 4, 7, 8, 11, 13, til dels 15, 16 og definitivt 18 gir klare valg. Faktisk er også de redesignede par 3 hullene #3 og #17 også tydelige på risk / reward.

Fra nordfylket har jeg bare erfaring med de 9 tidligste hullene på Sveio som hadde en rekke klare valg for spillerne. En titt på banekartet over den fulle 18-hullsbanen gir meg derimot inntrykk av at risk er blitt enorm, og reward en marginal sak fra teested. Denne gleder jeg meg til å prøve!

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Det finnes absolutt naturskjønne baner på østlandet. En hel haug. Hvis Randesund i Kristiansand, som forøvrig jeg synes er en av verdens dårligste golfbaner, visstnok skal være en vakker bane. Vel da ler jeg litt. Det er mulig det kan være fint på noen utvalgte steder, men hu hei for en trist bane. De aller fleste norske baner har noen flotte steder man kan titte på fin natur. Det er jo fordi vi har fin natur i Norge.

Tyrifjorden er et prakteksempel på vakker backnine. Hull 5 er jo bare eventyrlig om ettermiddagen. Andre vakre steder:
- Miklagard på ettermiddag med lav sol med skygger som bukter seg i landskapet.
- Utvalgte steder på Losby
- Utvalgte steder på Hauger
- Utvalgte steder på Hakadal
- Nesten overalt i Narvik
- Utsikten i Harstad er fantastisk, men banen troner som verdens dårligste golfbane
- Atlungstad er utrolig flott
- Lofoten er utrolig vakker
- Utvalgte steder på Nøtterøy
- And the list goes on

Men er jeg på jakt etter fin natur spiller jeg ikke golf. Da går jeg en tur i marka eller helst på et høyt fjell. Golf for min del handler om en bra designet golfbane med gode greener. Da har Gålf Åge det godt i sjelen.

Zack

over 16 år siden

Zack

Noe som også kjennetegner en god bane, i tillegg til risk and reward, er greenenes utforming.
Greener som gjør at forskjellige flaggplasseringer tvinger tvinger en til og spille hullene forskjellig, og kan utgjøre mange slag iløpet av en runde.
Larvik er bla. annet et godt eksempel

skeptisk

over 16 år siden

skeptisk

her er det mange som er ute og sykler.
Baner med god bane design som tåler sammenligning med andre europeiske baner er det svært få av i norge, kansje 3-5 stk. Da tenker jeg først og fremst på Miklagard, Holtsmark, Bjåvann, Larvik og Meland.
Baner i det neste skikte er kjempefine klubbaner med flott layaut og mange morsomme hull, men noen topp designbaner er det ikke.
NB: Pinnifarini designer Ferrari og ikke skoda, det er vel en grunn for det.

Helbom skeptisk

over 16 år siden

Helbom skeptisk

Pininfarina designet Skoda Favorit.
Glem ikke at noen av verdens eldste og beste baner er "egenutviklet"

Enur

over 16 år siden

Enur

Uavhengig av design eller ikke: Tidligere Ryder Cup-spiller Joachim Häggmann, som har spilt en del baner rundt omkring i Europa og verden forøvrig, mente etter Challenge-tourens besøk på Evje i august, at denne banen i hvertfall absolutt tålte en sammenligning mot mange av de andre banene Europatouren og Challengetouren besøker. (Häggmann hadde kun spilt 2 andre baner i Norge tidligere: Groruddalen (i Skins Game for mange år siden) og Miklagard, og mente Evje var den klart beste av disse).

Jeg synes det er mange her som ser ut til å mene at banene må være designet av de aller mest kjente utenlandske navnene for at de skal "være noe", men ikke glem at det finnes gode banedesignere også f.eks. i vårt naboland i øst og ellers i Europa. Og en bane "designet av Jack Nicklaus" f.eks. er jo ikke ensbetydende med at han selv nødvendigvis har vært i området en gang, men at arbeidet er foretatt av en eller flere av hans medarbeidere i hans design-company. Etter det jeg vet er det kun en "Nicklaus signature course" som betyr at han selv har vært sterkt involvert i arbeidet. Og slik er det vel tilfelle også for en del av de andre mer kjente navnene/firmaene, ref. et intervju tidligere i år i Norsk Golf med han fra Trent-Jones firmaet (som jeg ikke husker navnet på nå), men som vel var den som egentlig sto bak arbeidet på Bjaavann.

helbom skeptisk

over 16 år siden

helbom skeptisk

tullprat. Et stråselskap av pinifarini designet skoda pga at agnelli gruppen som har kontrakt vedr. bildesign med pinifarini sa nei. Dette skjedde også da renault ønsket design av samme gruppe.
Og hvilke av egenutviklede norske baner er det du tenker på her ?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Ikke for å være frekk, Enur, men de aller fleste golfspillere som gjester andre baner er både høflige og hyggelige. Jeg tipper Häggmann sier noe positivt om de aller fleste banene han spiller.

Du må gjerne ta det som en sannhet, men jeg ville tatt det med en klype salt :-)

Enur

over 16 år siden

Enur

Det var ikke så frekt det der, GB, jeg har da hørt deg verre! Og du har sikkert et poeng der med Häggmann, ikke uenig i det. Men fikk bare lyst til å nevne det som en liten kommentar til skeptisk sin oversikt over hvilke norske baner som tålte en sammenligning med andre europeiske baner.

Hvilke norske baner gjør ikke det forresten? Vi kan sikkert finne en crappy bane nede på Kontinentet som kan sammenlignes med f.eks. Krokhol også? :-)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det er jeg helt enig med deg i. Nordmenn har ofte en tendens til å synes at alt "utenlandsk" er mye bedre enn det norske.

Vi drar gjerne til Spania og betaler 800 spenn i greenfee. 90% av banene (huff, der tok jeg en Erik____:-) er slett ikke bedre enn en vanlig gjennomsnittlig norsk golfbane.

Evjehateren

over 16 år siden

Evjehateren

Beklager for det jeg sier. Men jeg klarer ikke å se at Evje skal være bedre enn blant annet Miklagard, Holtsmark, Nøtterøy, Atlungstad, Bjaavann for å nevne noen.
Er hull 1 et godt hull? Enn hull 2? Eller hull 3? Eller hull 6? Eller hull 7? Eller hull 9? Eller hull 11? Eller 13? Altfor mange mindre gode hull til at den fortjener en plass blant Topp 10.
Men hva vet vel jeg. Jeg er jo ikke noe tidligere Ryde Cup-spiller som prøver å si noe pent til de stedene jeg besøker :)

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Til Evjehateren:
Det blir jo veldig subjektiv når man kommer inn på enkelthull.
Jeg har spilt et tresifret antall runder på Evje, og jeg mener jo at flere av hullene du nevner, er gode. Spesielt hull 11 er jo helt rått. Langt, flere bunkere som samler opp litt skjeve utslag, innspill til en green som ligger et par meter opp på et høydedrag. Vanskelig å fikse par. I det hele tatt et rått hull.
Og hull 7? Du kan kanskje si at det er litt for kort par 5, fordi man kan kutte litt på lengden ved å satse over roughen, men et par 5- hull med en så rå dogleg er morsomt, mener jeg. I tillegg til at man beveger seg oppover i terrenget.
Hull 9? Godt hull? Ja!!! Unntatt bunkeren til høyre langt for greenen, som nesten aldri er i spill.
Og hull 13 er jo fantastisk! Mange av medlemmene har dette som sitt favoritthull på Evje etter flere lange hull i motvind fra hull 8 til 12.
Og slik kunne jeg fortsatt...
Men jeg mener ikke at Evje er Norges beste når det gjelder layout. Mener bare at den er blant de beste, men dette er veldig vanskelig å sammenlikne, ikke minst fordi jeg ikke har spilt alle baner i Norge.

Evjehateren

over 16 år siden

Evjehateren

Det er helt klart det er subjektivt ment. Men man kan også analysere egenskapene til hullet og hvordan de funker rent spillemessig med tanke på antall valg, risc/reward og slikt. Jeg trives godt når jeg spiller på Evje, og jeg synes ikke det er en skrekkelig dårlig bane. Men jeg personlig vil ikke beskrive den som en _god_ bane.

Som du sier er det vanskelig å sammenligne baner, og det burde vi vel egentlig ikke gjøre. Men å se på egenskapene på de forskjellige hullene er jo en interessant diskusjon i og med at man kan gjøre endringer på baner også. Noen ganger skal det ikke så mye til for å gjøre hullene bedre.

La meg kommentere synspunkter om ettpar hull:
11:
Fra utslaget ser man ikke bunkerne godt nok. Man kan selvsagt kutte og gå over, men det er vanskelig å se hvor fairwayen går. Man har to valg. Enten slå over bunkeren på høyre side og finne fairway der for et kort innspill. Eller legge seg opp kortere og på tryggere avstand. Da har man fort 150-180 meter igjen. Siden greenen et opphøyd, og at den i tillegg heller til høyre, og bakover, så er det vanskelig å slå inn lange innspill. Kulen til venstre kan man lande i og sprette ned, men da kan man også være uheldig å sprette langt vekk.

Hull skal selvsagt være vanskelig, men jeg synes ikke greenområdet er spesielt gjennomtenkt.

Hull 13:
Et katastrofalt dårlig hull og banens desidert dårligste etter min mening. Det hadde vært bedre å laget et spennende par3-hull her.

Rent generelt så synes jeg terrenget framstår for flatt/blindt på Evje. Man burde sett mer av landingsfelter og ikke tro at man har slått et bra slag før man finner ballen sin i en flat fairwaybunker :)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til Snedd, jeg støtter deg på bl.a. hull 9 og 11, men som du sier så blir det subjektivt.

Jeg har ingen designerspire i magen, og uttrykker kun min personlige mening. Jeg synes Evje er en flott bane å spille, og liker meg godt der.

Men skal den måles blant de beste, så faller den gjennom. Etter MIN mening. Ok, hull 13 kan bli et morsomt hull når du har spilt det 40 ganger og vet hvilken kølle du skal bruke i mot/med/sidevind, men jeg mener dette er et hull som neppe ville blitt konstruert av de som virkelig har et navn å ta vare på. Fordi det krever at du kjenner banen og vindforholdene veldig godt, og det tror jeg ikke er et kriterie for å kalles et godt hull.

Hull 14 er virkelig nydelig, bare for å ha sagt det...

Men jeg må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor Jeremy Turner har såpass godt rykte i Norge, rett og slett fordi han virker mer som en landskapsarkitekt enn en golfbanearkitekt. Når han i tillegg uttalte i et intervju i Norsk Golf (om Evje) at "jo, han så nå at en del bunkere burde være plassert annerledes, men DET ER SLIK DET SKAL VÆRE", så fikk jeg ikke akkurat mere respekt for ham.

Er det slik det skal være for at han skal få noe å gjøre i fremtiden? Burde ikke en golfbanearkitekt se dette mens banen ble anlagt?

En annen ting jeg synes han ikke fikser, er greenutformingene som jeg synes er litt gammeldagse og kantete. Men det er muligens bare meg da :-)

Zack

over 16 år siden

Zack

Når det gjelder Häggman, så er det tilfelle at han likte banen godt.
Jeg truffet ham ved noen anledninger før, og fulgte ham på fredagens runde.
Han mente faktisk at det var en bra bane

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Hvor mange proer som besøker baner rundt omkring tror du svarer på spørsmålet: "Njaaa. Jeg synes dette er en dårlig bane." ?

Montgomerie sa jo til og med at Miklagard var en nydelig bane. Han nevnte ikke at naturen er dritkjedelig og at det mangler doglegs der :)

Arkitekten

over 16 år siden

Arkitekten

Enur bare for å klargjøre. Joachim Häggmann har aldri spillt Miklagard. Sjekket med administrasjonen der og de bekreftet at han ikke hadde spillt banen. Tror muligens han har spillt Hauger.

Når det gjelder han som designet Bjaavann så er det Bruce Charlton som er sjefsdesigner og president i RTJ II design company. Han sto også bak Miklagard men da mer i samarbeid med Robert Trent Jones II selv så vidt jeg vet. Tror Robert Trent Jones II er for gammel for noe særlige designoppdrag lenger, uten at jeg vet dette med sikkerhet.

Koll

over 16 år siden

Koll

Gunnar Bull har beveget seg utenfor sin kjære Miklagard og sier noe fornuftig om baner i Spania. Jeg har spilt ca. 30 baner på Solkysten, og er helt enig med ham i at de aller fleste der ikke er noe bedre enn vanlige norske golfbaner. Anlagt i områder innenfor kysten der det ikke burde ha vært golfbaner. Trange og kuperte, med middelmådige greener. Veldig anstrengende å gå, og jeg bruker av prinsipp ikke golfbil (bortsett fra La Cala og Calanova, der det er obligatorisk). Ofte for dypt gress eller en rar gresstype på fairways. Og som påpekt av GB, altfor dyrt. Men markedet rår, og nordeuropeere strømmer til i vinterhalvåret.
La meg bare si at jeg av prinsipp - ikke av pengemangel - ikke har spilt de tre "snobbebanene" Sotogrande, Valderrama og San Roque. Ikke en golfbane i verden er verdt å betale 200 euro for. Da spiller jeg heller fire ganger på Lauro.

Gålf Åge

over 16 år siden

Gålf Åge

Det er kult at selskapet Robert Trens Jones II har bilder fra Brohof i Sverige og Holtsmark i hovedflashen på websidene :)

http://www.rtj2.com/

Jålehandicapper

over 16 år siden

Jålehandicapper

Da fikk Koll sagt at "money is no object". Takk, Koll. Jeg trodde du var en fattig jævel. Nå er du bare en jævel. All sutringen rundt Bulls hcp/klubb (når du selv ikke forteller noe om hcp/hvilken klubb du tilhører) er grenseløst patetisk og en demonstrasjon av at du dessverre ikke er her for å snakke fornuftig. Nå sank jeg ned på ditt nivå, jeg vermmes av det og skal prøve å la være i fortsettelsen.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg derimot syntes det var hyggelig at Koll og jeg ihvertfall fant noe vi var enige i.

Vi har litt forskjellige prinsipper når det gjelder de store da. For min del legger jeg heller på litt ekstra for å få en ekstra opplevelse, og Sotogrande og Valderrama er faktisk det. For meg ihvertfall, men ikke nødvendigvis for alle.

Når Koll synes Miklagard er kjedelig, ville han trolig sovne midt i runden på Valderrama :-)

Det var en spøk, Koll. Du har selvfølgelig lov til å prioritere akkurat som du vil.

Koll

over 16 år siden

Koll

Til "Jålehandicaper": Kan du forklare meg og andre hvorfor du kaller meg en jævel? Du er vel egentlig utmeldt av denne debattsiden med en slik karakteristikk.
Jeg er medlem av Holtsmark, og har handicap 23,6. Forøvrig er jeg 64 år, 184 høy, lys blond og veier 90 kilo. Jeg bor i Oslo. Har spilt golf i 7 år. Jeg er gift, og førtidspensjonert. Utdannet ved UiO.
Noe mer du vil vite? "Men navnet mitt får du aldri".

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Nå sporet vel debatten vel litt av og handler plutselig om å sammenligne med utenlandske baner. For å delta i avsporingen kunne jeg tenkt meg å høre fra GB(og Koll siden dere er enige) som sier at 90% av banene på solkysten er ikke bedre enn en gjennomsnittlig norsk bane. Hvilke baner snakker du da om i Spania og nevn et eksempel på en gjennomsnittlig norsk bane. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen det. Baner som Sotogrande,Valderrama,San Roque,Santana m.fl er laaaangt foran noen norske baner når det gjelder layout/kvalitet. Og de er de beste på i et område som har ca.40 baner. Og så har man resten av Spania med sine toppbaner i alle distrikter.
Det er ikke slik at man må betale 800,-nok eller 200 euro på disse toppbanene til enhver tid. Jeg har spillt begge San Roque banene til det samme som man f.eks betaler i greenfee på Grini,Asker,Holtsmark,Vestfold,Borre,Larvik. Det handler om marked,pris og etterspørsel. Utenom høysesong er faktisk ganske rimelig å spille på de fleste baner.
At det finnes dårlig baner der nede som kanskje aldri burde vært bygd er nok riktig,men det finnes det jammen her hjemme også.

Jeg har vel kommentert en slik banesammenligning i en annen tråd,og har ment at vi burde heller sammenligne med nabolandene. Ingen tvil om at Miklagard og et par andre baner er virkelig bra,og derfor får arrangere CT. F.eks sverige bygger et par slike baner i året. Se bare hva de har fått bygget de 3 siste årene:
- Hills GC
- Sand GC
- Bro Hof
- Vasatorp TC
- PGA national

Fra før av har de Halmstad,Barsebäck,Ljunghusen,Fågelbro,Arlandastad,Kungsängen og mange flere.

Tviler ikke på at Häggman likte Evje,men som nevnt av noen andre så svarer nok de fleste hyggelig og høflig på slike spm.

hp

over 16 år siden

hp

Joachim Häggmann har selvfølgelig ikke spilt hauger,for da hadde han selvsagt vært enig i att det ikke finns noe bedre bane i norge.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Oj. Kevin, jeg har spilt rundt 20 forskjellige baner i Spania. Sotogrande og Valderrama var i en særklasse, mange andre baner har vært bra og ok, men greenfee har - såvidt jeg husker - normalt ligget på mellom 500 og 1000 kroner.

Jeg skjønner at prisene er annerledes off season, men det blir liksom en litt annen diskusjon.

Nå husker jo ikke jeg helt alle... Må sjekke nettet og finne navnet på banene:

I Girona:
PGA Catalunya (gamle og nye) - den gamle er en kjempebane, den nye helt grei.
Emporda (skogsbanen) - fin og flott men kvalitetsmessig bare bra.
Golf D'Aro - ordinær, på linje med f.eks. Asker

I Alicante:
Alicante Golf - god bane men skjemmes mye av boligene klint inntil hver fairway
Alenda - husker ikke noe fra
Las Ramblas - var i utrolig dårlig forfatning da jeg spilte den
El Plantio - helt grei middelklasse, veldig lettspilt, men kjedelig

I Murcia:
Hacienda del Alamo - flott bane med fantastiske greener

I Almeria:
Golf Almerimar - helt grei bane

I Malaga:
Los Naranjos - pen, helt grei stand
Rio Real - også grei, noen merkelige hull hvis jeg husker rett
La Quinta - trangt og mye opp og ned i fjellet

I Cadiz:
Almenara Golf - kupert og ikke spesielt bra stand
La Reserva - flott bane men steinharde bunkere og ikke verdt pengene da jeg var der ihvertfall
Sotogrande - fantastisk bane
Valderrama - nesten hellig grunn
La Canada - rimelig dårlig, men var vel ganske billig også
San Roque New - god bane.

En gjennomsnittlig norsk bane? Tja, Hauger kanskje? Jeg vil si mange av banene var omtrent på det nivået, noen var langt dårligere, og de som jeg har karakterisert som gode har vært langt over.

Jeg ser jo at den 90-prosenten ikke stemmer helt med oversikten over her, men jeg har spilt en del baner til som jeg rett og slett har glemt hva de het.

Ellers er jeg enig i at Sverige nok har mange fantastiske baner. Jeg har ikke spilt så mange av dem selv, men har fått referater fra folk med de samme referansene som meg selv.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Godt oppsummert GB,selv om jeg har en annen oppfatning av f.eks Rio Real og San Roque(dessuten er old course mye bedre enn new). Men det er ikke så viktig. Sammenligningen med endel spanske baner blir litt kunstig som sagt,noe er veldig opphypet mens andre er så ufattelig bra så de ikke burde sammenlignes med norske baner.

Når det gjelder hva mange mener om layout så tror jeg veldig mange snakker om følelsen når de spiller,hvor pent det er,spesielle designdetaljer som "kule bunkere" og spesielle greener osv. Ikke så mye teknisk hvordan banen er lagt opp

Bruno

over 16 år siden

Bruno

Til Evjehateren; Håper du styrer unna Evje for fremtiden, for da risikerer jeg ikke å komme i flight med deg der - bare nicket ditt forteller hvor usympatisk du er. Faen heller, sett pris på de banene vi har - utrolig at vi i Norge med vårt klima har såpass mange bra baner som kan måle seg med mange av de utenlandske. Jeg klarer å finne gleden med å spille på alle baner som er nevnt her, selv om jeg er såkalt singelhandicapper - min målsetning varierer med vanskelighetsgrad på den banen jeg spiller.....
Noen ganger går man desverre i flight med de som spiller under pari og klager alt annet enn eget spill - kjempefestlig....

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Når det gjelder Evje så håpet jeg å få prøvd den i år for første gang,men det ble liksom aldri noe av. Får håpe at Enur inviterer meg neste år,til en av Norges tilsynelatende baner(ikke hvilke som helst baner som får arrangere CT)

hp

over 16 år siden

hp

Evje er den banen jeg har scora best på ,78 tidlig i våres trodde det skulle bli en knall sesong etter det gitt.

Koll

over 16 år siden

Koll

Jeg har kun spilt på Costa del Sol, og kjenner banene der meget godt. Jeg har av prismessige årsaker holdt meg unna banene nede ved Gibraltar, da jeg stort sett er dernede i høysesong. Banene kan jeg inndele i 3 grupper, helt personavhengig, ut fra min alder, handicap og preferanser.

1) Mine favoritter
Atatalaya old
El Paraiso
Mijas, Los lagos
Miraflores
Anoreta
Lauro
Santana (for dyr)
Rio Real (for dyr)

2) Middels
La Canada
La Cala (alle tre)
Calanova
Guadalmina
Guadalhorce
Baviera
La Duquesa
Estepona
Los Flamingos
Los Naranjos
Paradores
Mijas Los Olivos

3) Dårlige
La Quinta
Los Arqueros
Montemayor
Alhaurin
Santa Maria
Marbella
Antequera
El Chaparral

Her er nok mange uenige. Mine valg er også farvet av ting som ro og stillhet og vakker natur, som andre ikke bryr seg noe om.

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Takk, Bruno, du sa det rett ut. Når du klarer å hate en bane som Evje, er det noe alvorlig galt.
Jeg spilte en runde senest sist søndag, altså 26. oktober, og gresskvaliteten var helt ubegripelig god. Hadde det ikke vært for at det hadde regnet en god del natt til søndagen, hadde banen fremstått akkurat som midt på sommeren. Unntatt at roughen ikke var fullt så vanskelig som rundt challenge tour-tider i august naturligvis. Fairwayer og greener var vanvittig bra. Rullen på greenene var så bra at enhver stimpmeter-junkie med respekt for seg selv hadde vært strålende fornøyd.
Jeg priser meg lykkelig for å være medlem av en klubb som har en bane som er i fantastisk bra stand i april, mai, juni, juli, august, september og oktober.
Et par ganger i året er jeg på ferie i Villamartin, som ligger ved Torrevieja, og da slenger jeg innom baner som Villamartin, Las Ramblas, Campoamor, La Finca og Roda, og jeg undrer meg over at bare de to siste klarer, med sommer hele året, å ha en kvalitet som kan matche Evje.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror ikke dere skal ta navnet "Evjehateren" så veldig alvorlig. Den som hater Evje, hater trolig seg selv :-)

Det er heller et tegn på det motsatte. Eller kanskje det faktisk er samme mann som sto bak "Mikla-hater" for et par år siden.

Det er mange som sliter med å tåle andres suksess.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Jeg orker ikke ramse opp alle banene jeg har spilt i Spania, for det blir enten slitsomt eller pinlig(i og med at jeg aldri har vært i Spania).

Derimot, så kan jeg si at når jeg gjester en bane, uansett om den er i Norge eller det store utlandet, så er jo det første en møter omgivelser og områdene på vei til og rundt golfbanen.
De gangene det er spektakulært, så husker jeg det bedre enn når jeg kommer til et sted hvor "kun" banen er bra.

Alikevel, så tenker jeg i ettertid mer på de banene hvor jeg følte at det området virkelige var skapt for å spille golf på enn på omgivelsene.

Så har du de gangene hvor man får pose og sekk, melk og honning og alle superlativer som taler positivt for banen man har besøkt da!

Da blir det uforglemmelig, og der må jeg innrømme at det kun har hendt meg 5 ganger i mitt 5 årige golfliv.
1 av de er i Norge.....

koko

over 16 år siden

koko

Koll: Du bør definitivt legge prinsippene dine til side EN gang og prøve Sotogrande. Første europeiske bane designet av Robert Trent Jones og kanskje europas peneste bane. Man får GF her på sommeren for mellom 100-150 Euro.

Dette er en bane jeg påstår alle har glede av å spille.. uansett alder og ferdighet.

Skal man spille en "dyr" bane der nede, så velg Sotogrande

koko

over 16 år siden

koko

Yngve: rams opp de 5 da vel!

Jålehandicapper

over 16 år siden

Jålehandicapper

Koll, du spør

"hvorfor du kaller meg en jævel? Du er vel egentlig utmeldt av denne debattsiden med en slik karakteristikk."

Jeg kaller deg en jævel fordi dureker rundt på denne siden med bøttevis med negativ skittkasting om alt og alle. Når du så klarer å lage drittkasting rundt en humoristisk betegnelse fra Bull om medlemsskap og hcp så beviser du hvilke fattigslig psyke du har. Når man bare er negativ og ekkel måned inn og måned ut fortjener man betegnelsen "jævel".

At du er førtidspensjonert tviler jeg ikke et sekund på. Intet menneske med alminnelig arbeid ville orke å slenge så mye dritt som deg. At du bare har spilt golf i 7 år viser jo innleggene dine med all mulig klarhet.

Og med den informasjonen du ga så vet jeg nå hva du heter. Takk.

Enur

over 16 år siden

Enur

Kevin; vi skal helt sikkert få tatt en runde på Evje til våren. Det var i hvertfall hyggelig å spille med deg på Scangolf-turneringen.
PS. Puttingen har stort sett gått bedre med Bernts sponsede putter!

Kanskje Snedd blir med også? I og med at vi er medlemmer der begge to, kan vi jo muligens ha spilt sammen før, men det vet jeg jo ikke.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

I like måte Enur,det var en veldig hyggelig runde på Skoger og jeg gleder meg allerede til å spille Evje til våren. Godt at premien passet deg da.
En liten digresjon når det gjelder fantastiske baner og putting:
Caddien til Peter Hedblom skriver i sin blogg at første runden til Søren Kjeldsen på Valderrama denne uka må være noe av det beste han har sett. Med en score på -6 og kun 21 putter må det jo ha vært fantastisk,spesielt når det blåste og regna mye der.

Snedd

over 16 år siden

Snedd

Enur og Kevin, jeg er naturligvis klar til å spille på Evje til våren! Blir moro. Så kan vi rusle rundt og skryte av banen vår til Kevin.

Zack

over 16 år siden

Zack

Til Golf Åge.
Som sagt så kjenner jeg Jokke litt, nå fikk jeg sagt det også.
Evje er ikke min hjemmebane, så det var ikke for å tekkes meg, men han syntes banen var bra, han hadde skoj, selv om han ikke spilte toppgolf.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her