Toughloose
Spilte Nøtterøy i går og det er en meget fin bane spesielt dens unge alder tatt i betraktning. Greenene var stort sett veldig bra, selv om det kan virke som de sliter litt med greenene som ligger inne i skogen. Der har de tynnet ut vegetasjonen rundt greenene og forhåpentligvis vil det hjelpe tilstrekkelig.
Fairwayene mangler litt, men det må man bare forvente på en så ung bane. (Til sammenligning var de mange hakk bedre enn Evje.)
Teestedene var fine.
Nøtterøy skal ha honnør for å ha lagt pengene i det som virkelig betyr noe, nemlig banen. De har ikke brukt millioner på overbygd drivingrange i mange etasjer, ei heller overdådig klubbhus, asfaltert parkeringsplass, eller nedgraving av høyspent-liner. Derimot har de bygd en god og gjennomtenkt golfbane med mange teesteder, relativt god plass, og en del gode hull. Personlig har jeg også veldig sansen for vannhinderne (sviller) som setter et særpreg på banen.
På oppfordring fra Brian Phillips har jeg lært meg å fade med driver, noe jeg virkelig fikk bruk for på flere av hullene. Her er det ikke bare å banke på, og det er heller ikke nødvendig da den ikke spiller særlig langt (ihvertfall ikke fra hvit 6200 meter).
Skulle jeg sette fingeren på noe så måtte det være at noen greener fortonet seg mer som et kortklippet område i skogen, enn som en avgrenset green. Det manglet noe rundt, bunkere, forhøyninger eller et eller annet som skilte ut greenen fra resten.
Skjønner heller ikke hvorfor det ikke var en greenbunker kort til høyre på hull 9. Jeg var så sikker på at det lå bunker der at jeg meddelte min medspiller om at "du unngikk i hvertfall bunkeren" som i ettertid viste seg ikke å være der i det hele tatt.
Men alt i alt, Nøtterøy er en flott og kommer til å bli en enda flottere bane når ting får satt seg. Virkelig verdt et besøk hvis du ikke er allergisk mot mygg og småfrosk =)
For ordens skyld:
Miklagard-medlem