Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Urettferdige starttider?

Koll

over 16 år siden

Koll

Dette har alltid forundret meg i golfturneringer for proffene (kanskje det gjelder for amatører også?)
Når man er satt opp med tidlig starttid på torsdag - kl. 8-9 - så får man automatisk sen starttid fredag - kl. 13-14. Da blir det ca. 12 timer mellom startene for den ene halvdelen av feltet og 24 timer for den andre. De som spiller sent den ene dagen får normalt heller ikke tid til trening før de må opp grytidlig neste morgen, mens de som er ferdig på formiddagen torsdag har hele ettermiddagen den dagen og hele formiddagen neste dag til å slappe av og eventuelt trene. Urettferdig.

Muligens er dette begrunnet med værforholdene; at det alltid er forskjell på været på morgen/formiddag og ettermiddag, og at det tilstrebes mest mulig like forhold for alle. Muligens er det også begrunnet i at banen (greenene) er "opptråkket" etter at første gruppe har spilt, og de som har lidt under det skal få ferske greener dagen etter.
Noen som vet begrunnelsen for denne delingen i grupper?
-------------------
En tilsvarende tankegang ser vi i Mesterligaen: de lagene som spiller tirsdag den ene uken spiller onsdag neste uke. Det betyr at den ene halvdelen av lagene får 6 dager mellom kampene, mens de andre får 8. En ganske stor forskjell. Weekenden imellom er det jo seriekamper.

XO

over 16 år siden

XO

Starttiden er satt opp slik, nettopp som du sier for at alle skal få like forhold.
Sammenligningen med mesterligaen blir dessverre feil, da alle lagene i samme gruppe spiller på samme dag. 4 grupper tirsdag og 4 grupper onsdag, det å spille tirsdager byttes på mellom disse 4 gruppene annen hver gang.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Man anser nok at 12t er nok restitusjon, og argumentene for ordningen har jeg hørt er de 2 momentene du nevner; værforhold og "opptråkket".

Bogeybjarne

over 16 år siden

Bogeybjarne

I mesterligaen spiller man annenhver uke så dette har ikke noe å si. Det som har noe å se er hvordan kampene i hjemlig liga er satt opp i forhold til Mesterligaen.

Olle

over 16 år siden

Olle

Det kan vel ikke være så urettferdig med starttidene har ikke hørt noen reagere før.

Skrens Petrus

over 16 år siden

Skrens Petrus

Det som derimot irritererer meg er at på enkelte P4-tourer så har de snudd startlisten fullstendig, altså at de som starter først 1.dag går ut helt sist 2.dag. Selvsagt er dette helt feil, de skulle da gått ut først i 2.gruppe den andre dagen. Noen turneringsledere forstår visst ikke dette!

Koll

over 16 år siden

Koll

Glemte å presisere at det jeg nevnte med Mesterligaen gjelder bare når utslagsrundene begynner. Da spilles hjemme-og borte med en ukes mellomrom. De lagene som spiller tirsdag den ene uken spiller på onsdag uken etter og omvendt. Da oppstår urettferdigheten med h.h.vis 6 og 8 dagers pause.

peer

over 16 år siden

peer

Koll:
Antar du med utslagsrundene mener åttendedelsfinalen, kvartfinalen osv.
Jeg skjønner ikke at det er så voldsomt urettferdig; det er jo tross alt de samme to lagene som møtes i begge
kampene, så hvis det ene laget "bare" får 6 dagers paue, gjelder vel det også det andre laget...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her