Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forhold i Stavanger

Bernu

over 16 år siden

Bernu

Skal til Stavanger om 2 uker. Tenkte å ta med golfbagen for et par runder. Noen som vet hvordan forholdene er der nå ?
Stavanger Gk ? Solastranden ? Hvilke bane anbefales ?

Agolf

over 16 år siden

Agolf

Solastranden og Bærhein tåler utrolig mye vann. De øvrige blir "sørpehull" med en gang i dette været.

Bernu

over 16 år siden

Bernu

Ok... Tenker vi tar Solastranden lørdag, så blir det enten Bærheim eller Stavanger søndag.
Hvilke av disse banene er mest spennende / utfordrende ?

Fjesingen Aagolf

over 16 år siden

Fjesingen Aagolf

Det er en smaksak.
Søker du en lang bane med mange muligheter til tap av ball er Bærheim stedet.
Liker du å rusle rundt i skogen med sørpe til knærene er det bare å stille på Stavanger. Prisen er omtrent lik.

Trippelbogey

over 16 år siden

Trippelbogey

Bernu,

Stavanger GK har startet på siste del av renoveringen og har gravd opp en del av greenene (tror de som skulle tas nå i høst er 6, 7, 15 og 18), så derfor er det iallefall vintergreener på de hullene. Dessuten skulle de også fikse dreneringen på noen fairwayer (bl.a. er hull 1 og hull 2 ifølge et medlem jeg snakket med allerede gravd opp).

Slik situasjonen er nå med alt regnet de siste par ukene vil jeg sterkt anbefale deg å spille Bærheim og Solastranden. Hadde du vært her i midten/slutten av september ville jeg vært like klar på at du burde valgt Sola og Stavanger.

TB

Fjesingen Aagolf

over 16 år siden

Fjesingen Aagolf

Du er vel litt ute å kjøre med tiden nå Trippelbogey. En må helt tilbake til begynnelsen av september da strømmen av SGK spillerne startet innvaderingen på Solastranden og Bærheim.
Dette har selvfølgelig sammenheng med at de har hatt en god avtale under renoveringen av SGK, men det er ikke hele forklaringen. Det er sørpete både på Stavanger og Sola (Forus) hvar gang det har vært litt sammenhengende regn.

Trippelbogey

over 16 år siden

Trippelbogey

Tror du er på litt dypt vann for en Fjesing nå...

Jeg spilte min siste runde på Stavanger GK helgen i uke 37 (dvs midt i september), og da var forholdene der absolutt strålende - alle de nye greenene var klippet ned og var superraske, og ellers var banen tørr og fin. Og fra da og fram til 28. sept var det bare en dag med mye regn (lør. 20.), så jeg har min anbefaling til trådstarter på det tørre(!): Stavanger GK (sammen med Sola GK) hadde vært min anbefaling om han hadde vært her i midten/slutten av september.

TB

Fjesingen Aagolf

over 16 år siden

Fjesingen Aagolf

Joda. Det var absolutt noen gode dager i september. Men en kommer ikke forbi at både Stavanger og Sola har sine problemområder med en gang det kommer litt fuktighet.
Men for all del. Yr. no er ikke værst å ha.
Dette til forskjell fra både Solastranden og Bærheim. Der er det bra uansett.
Og smaken er forskjellig. Det bebises ikke minst av invasjonen til Solastranden (og Bærheim) av Stavangerspillere.
Det er en grunn til at disse ikke har foretrukket Stavanger også i denne perioden.

Men det er jo alltid lett å spå i ettertid :-)
Bruker en Bærheim og Solastranden i denne årstiden er en uansett trygg.
Både Sola og Stavanger ligger jo der dersom det er pent vær noen dager.

snappy

over 16 år siden

snappy

Til Fjesingen:

Kan bekrefte at Stavanger var meget bra i midten av Sep. Gleder meg til neste år :-)

Er ikke helt enig i det du sier:

"Dette til forskjell fra både Solastranden og Bærheim. Der er det bra uansett."

Jeg ville ikke sagt at det er bra uansett, men greit nok alltid. Du får det du forventer av banen når du kommer dit.

Sola og Stavanger er vel de eneste banen i Stavanger området som kan sies å være bra golf baner. Men ikke på disse årstider... :(

Då til trådstarter...

Valget burde være enkelt: Kan bare se for meg to baner man kan spille golf på nå. Og disse er Solastranden & Bærheim.

Begge banene er åpne, korte, og man mister ikke mange baller på noen av dem.

Niblick

over 16 år siden

Niblick

I can confirm that work has started on greens 6, 7, 15, and 18. We have also stripped fairway 2 of all of it's turf and the fairway on hole 1 has been blasted to allow for reshaping and new drainage.

All the greens will be turfed so that they will be playable in May.

Regards,

Brian Phillips
Niblick Golf Design

Bernu

over 16 år siden

Bernu

Takk for mye god info :)
Da blir det Bærheim og Solastranden.
Gleder meg, har ikke spilt noen av banene før.

Slappy

over 16 år siden

Slappy

Kan skrive under på at Bærheim og Solastranden har god drenering og fine vinterforhold. Det er imidlertid klasseforskjell til Sola og SGK i spilleopplevelse og interessant bane, men det er allikevel helt fine baner. Spesielt Bærheim har vist lovende takter.

Dog vil jeg gjerne at du melder inn avreise når det nærmer seg. Ved noe opphold mot reisen skal vi ikke avskrive Sola GK. De siste par årene har det vært flotte runder i juleferien, men korrekt nok er både Bærheim og Solastranden planert på sand og stein som drenerer strålende.

Alt i alt skal vi være fornøyde da alle baner er innen 15 min og byr på hver sine kvaliteter. Også vinterstid..

Slappy

over 16 år siden

Slappy

Fjesing!

Nå har aldri Stavanger hatt bedre drenering noen gang, og sørpe har det selvsagt ikke vært på banen, med mindre du har spilt i de oppgravde områdene.

Det er da lite fornuft i å slenge misunnelige kommentarer fra Sandnes når Stavanger legger masse tid, penger og krefter inn i å forbedre en allerede god bane på det området det manglet kvalitet.

Har du vært der i år, eller er det som vanlig basert på at du kjenner noen som en gang har vært innom som du ikke liker?

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Har aldri spillt på de kanter av landet,men leste artikkelen om Stavanger i Norsk golf i dag,og det frister å prøve den neste år,og kanskje noen av de andre banene på de kanter.

Fjesingen Aagolf

over 16 år siden

Fjesingen Aagolf

Akk for en saklighet.
At en kan fremsette påstander om missunelse fra en som frekventerer alle baner i distriktet med jevne mellomrom.
Jeg bryr meg fryktelig lite om hva en Slappy lirer av seg her på forumet. Det er langt mer interressant å hilse på de forskjellige spillere der en treffer dem, uansett hvilken bane det skjer på.
At Stavanger kommer til å bli em god bane etter hvert er jeg helt sikker på. Akkurat nå trenger en slagstøvler der.

Bernu

over 16 år siden

Bernu

Da er jeg klar for avreise til Stavanger.
Noen som har de siste forholdsrapportene ?
Forholdene på Sola ? De andre ?

Aage

over 16 år siden

Aage

Vinter på Solastranden i går frem til kl. 1300. Da ble falggene flyttet ut til sommergreenene på de fleste hull.
Full sommer på Randaberg i dag, men en kald østavind krevde mye klær:-)
De øvrige banene er det vel andre som har prøvd. Jeg nøyer meg med en bane for dagen om vinteren.

Trippelbogey

over 16 år siden

Trippelbogey

Sola har kun vintergreener i spill nå. De sendte sist uke ut et skriv der det stod at de skulle ha to flagg pr. hull i vinter så kunne folk velge vanlig green når det ikke var morgenfrost, og vintergreen når det var morgenfrost. Dette fungerte tydeligvis dårlig (jeg så selv folk som brukte de vanlige greenene om morgenen sist helg, selv om de var steinharde), og nå har banemannskapet plukket inn flaggene fra de. Til pass for de dustene som ikke kan dy seg, synd for alle oss andre.

Forholdene på Bærheim er for øvrig strålende for tida, og med temperaturene som er varslet nå de neste dagene er den nok åpen hele helga.

TB

Slappy

over 16 år siden

Slappy

Har Bernu en kort rapport fra besøket vestover?

Det var vått og ille den ene dagen her borte minnes jeg, men det ble kanskje spill allikevel? På rimelig ok baner, da?

Velkommen igjen!

Bernu

over 16 år siden

Bernu

Heisann!

Vi spilte Solastranden på lørdag, flott vær og strålende forhold. 12 grader og sol hele runden. En vintergreen ellers resten sommergreener.
Likte banen godt, selv om den ikke var verdens mest utfordrende.
Var innom og tittet både på Bærheim og Stavanger, hadde planer om å ta en søndagsrunde på Bærheim, men vær fra helvete på søndag stoppet den tanken ;) Dessuten ble det relativt fuktig på byen den natta, så kroppen var fornøyd med sofa og tv.

Men det blir nok flere turer nedover til våren og sommeren. Må få testet både Sola, Sandnes og Stavanger. Gleder meg allerede kjenner jeg !

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her