Gunnar Bull
Til golfer. Nei, jeg tror ikke det er så enkelt. Som snappy sier, så er utgangspunktet for Oslo Golfklubb et helt annet enn mer eller mindre alle anne golfklubber i landet.
Det er flere ting som gjør det. For det første ligger den midt i smørøyet, og beliggenhet er trolig den aller viktigste årsaken for suksess.
I tillegg har klubben og banen levert i mange tiår, så ryktet er definitivt godt.
Et annet viktig moment er at gjelden har vært helt nedbetalt, og det er sånn sett en billig bane å vedlikeholde. De er så vidt jeg vet også den eneste golfklubben i Norge som - i disse trange tider - fortsatt opererer med venteliste.
Det er for øvrig en overdrivelse å si at OGK "ikke har problemer med å selge spillerrettigheter til en million". Det eneste tallet jeg har hørt, er at to stykker har bitt på "tilbudet" så langt...
Jeg kunne godt skrevet noen punkter til...
Når det gjelder "alle" andre klubber, så er det selvfølgelig umulig å samle alle under samme kam. Men generelt tror jeg den viktigste grunnen til at mange klubber sliter, er at det rett og slett er etablert for mange golfbaner i forhold til det aktuelle spillertallet i nærområdet.
Jeg tror også at mange nordmenn er litt bortskjemt på den måten at de ikke er vant til å betale så mye for å drive med sporten sin. Så selv om det er nok spillere, så er det ikke nok som vil betale det det faktisk koster å spille golf.
Men det er et lite sidespor...