Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Noen kommer - noen går

Golfer

over 16 år siden

Golfer

Vi leser i Aftenposten i dag at Oslo Golfklubb ikke har noe problemer med å selge spillerettigheter til 1 million kroner. Samtidig leser vi om klubber som må stenge døra. Er det så enkelt at noen ledere i klubbene ikke har mer enn 7 års folkeskole mens andrer ledere har forretningsforståelse og høyt IQ.

snappy

over 16 år siden

snappy

Har nok mye med kvalitet, beligenhet og ikke minst status og rykte.

Men 1mill er det nok ikke verd for oss dødlige arbeidstakere.

Men har man penger ser jeg ikke noe problem med at man kan kjøpe seg forbi køen... Blir jo som en sponsor avtale dette her.

Vestlending 2

over 16 år siden

Vestlending 2

Golfer.
kan du forklare det med 7-årig folkeskole og høy IQ for meg. er det et absolutt unntak at en 70 år gml. husmor med folkeskole scorer 168 på en IQ-test.
var det Røkkes lærer som var dum eller Røkke. læreren mente at R var så dum at han aldri ville klare "lappen"

Golfer

over 16 år siden

Golfer

En må be vestlendingen lese en gang til. Her ble det påpekt at en golfklubb ikke har problemer med å selge spillerettigheter til 1 million, mens andre klubber og dets ledere kjører klubben konkurs.
Det har trolig en sammenheng med at en klubb ansetter dyktige mennesker mens andre ansetter styrer og daglig leder med mindre "håndbagasje".
Det er forøvrig lite dokumentert sammenheng mellom høy IQ og dyktige forretningsmennesker. Det var nettopp denne kombinasjonen vi trolig ser der en golfklubb drives godt.

Kjakan

over 16 år siden

Kjakan

Er Vestlending 2 en av de som har masse forskjellige nick her og stort sett er her for å være vrangest mulig, misforstå så mye han kan, torpedere enhver relevant diskusjon med uvesentligheter, komme med flisespikkeri og stort sett satse på å undeholde seg selv med kverulering? Tar jeg feil? Eller mangler jeg bare humor :-)?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til golfer. Nei, jeg tror ikke det er så enkelt. Som snappy sier, så er utgangspunktet for Oslo Golfklubb et helt annet enn mer eller mindre alle anne golfklubber i landet.

Det er flere ting som gjør det. For det første ligger den midt i smørøyet, og beliggenhet er trolig den aller viktigste årsaken for suksess.

I tillegg har klubben og banen levert i mange tiår, så ryktet er definitivt godt.

Et annet viktig moment er at gjelden har vært helt nedbetalt, og det er sånn sett en billig bane å vedlikeholde. De er så vidt jeg vet også den eneste golfklubben i Norge som - i disse trange tider - fortsatt opererer med venteliste.

Det er for øvrig en overdrivelse å si at OGK "ikke har problemer med å selge spillerrettigheter til en million". Det eneste tallet jeg har hørt, er at to stykker har bitt på "tilbudet" så langt...

Jeg kunne godt skrevet noen punkter til...

Når det gjelder "alle" andre klubber, så er det selvfølgelig umulig å samle alle under samme kam. Men generelt tror jeg den viktigste grunnen til at mange klubber sliter, er at det rett og slett er etablert for mange golfbaner i forhold til det aktuelle spillertallet i nærområdet.

Jeg tror også at mange nordmenn er litt bortskjemt på den måten at de ikke er vant til å betale så mye for å drive med sporten sin. Så selv om det er nok spillere, så er det ikke nok som vil betale det det faktisk koster å spille golf.

Men det er et lite sidespor...

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Jeg tror jeg må si meg litt uenig med deg. Det er ikke et lite sidespor, men temmelig nær det jeg anser å være hovedsporet. Vi vil gjerne spille på baner med kvalitet som de beste i utlandet, men vi har ikke så veldig lyst til at det skal koste for mye. Som spillere er vi optatt av å maksimere egen nytte (høy kvalitet, lav pris, god plass), og vi har ikke helt forståelse for at de må tjene penger også de som bygger og driver golfbanene.

Tom Morris

over 16 år siden

Tom Morris

Slik ja, nå er endelig denne idiotiske "folkegolf"-boomen over i Norge. På tide å skru prisene i været slik at golf blir som golf skal være: dyrt og eksklusivt. Oslo GK har alltid vært foregangsklubb i Norge. Det er eneste klubben med anstendig prisnivå og begynner nå å nærme seg de tradisjonsrike utenlandske klubbene som egentlig er et klubbhus med masse fasiliteter med en golfbane rundt, der golfbanen er mest til pynt for øyet og kanskje til nød for lavnivågolf spilt av gamle krokete rikinger.
Trodde det var venteliste og edruelige priser i OGK, men der tok jeg visst feil.

Slappy

over 16 år siden

Slappy

Nå mener å ha hørt at at også Stavanger GK har en venteliste for nye medlemmer. Det er varierende ventetid, opp mot 3 år, men noe kortere i 2006 og 2007 grunnet tvilsomme baneforhold. Med "ny" bane og bedre forhold rapporteres det om ny tro på banen fra spillerne, og solid nytegning på ventelisten. Kun årsmøtet kan tillate inntak av spillere på venteliste, så reell ventetid er da usikkert. Kanskje anses klubben som fylt opp for et par år fremover, eller så trengs kanskje mer penger fra innmeldingsgebyret?

Uansett- dette gebyret er et annet enn hos OGKs "spesialtilbud", og det finnes ikke omveier for privatpersoner utenom køen med mindre man er god konkurransespiller. Nye sponsorer får imidlertid tilgang til bane, i realiteten ikke så langt unna hva OGK ønsker å få til.

Olle

over 16 år siden

Olle

Dette blir for dumt. Blir som å si at Ferrari klarer å selge biler til mange millioner, mens Opel sliter med å selge biler til 300.000.

Ser at Tom Morris ikke er enig i at det er lov å selge andeler til markedsverdi. Det er ikke OGK sin jobb å være misjonær for folkegolfen.

Golfer

over 16 år siden

Golfer

Det kan se ut som om det her koker ned til at de baner som driftes godt og utvider og satser på høyeste mulige kvalitet har stor overlevelsesevne.
Det er kanskje litt for enkel konklusjon da vi definitivt ser baner i mer grisgrendte strøk som klarer seg fint.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her