Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er bønder spesielt lette til fots?

Sigurd

over 16 år siden

Sigurd

Mange baner har hvite staker mot "dyrket mark" hvor skilt med "dødningehoder" advarer mot å hente baller som slicer 3 meter inn på jordet. Jeg synes det er surt å ikke kunne hente "godballen" når den dyrkede marken kun er nedtreskede kornstilker. Og ekstra surt blir det når bonden selv har hentet min ball, og spiller med den dagen etter. Her bør det være mulig å lempe noe på reglene i enkelte perioder uten at man skal engste seg for selvskudd, snublebluss og det som verre er..

Akademiker

over 16 år siden

Akademiker

Bønder er ikke lette til fots, men mange er lette i hodet.

jonag

over 16 år siden

jonag

Ja stort sett er bønder rimelig enkle mennesker som bare bryr seg om å håve inn subsidier og skyter etter folk med hagle.

Bonden

over 16 år siden

Bonden

Du må gjerne hente Top Flight og Pinnacle

c

over 16 år siden

c

Bønder er smarte - de har klart det få andre har klart - sugerør ned i statskassen. Dyrket mark er hellig og skal være det.

Helt klart at de kunne hatt ett skilt som sa at de hvite stakene ikke gjalt når det kun var nedtreskede kornstilker, men da må det stå på ett skilt og Golfere, enkle folk som de er, klarer neppe å lese hele skiltet og leser kun det som sier "kan hente" og derfor blir skiltet gjeldende for hele året og da blir det ikke mye korn....

jonag

over 16 år siden

jonag

Hehe, så du gikk på limpinnen C ?
Undersøk hva subsidiene går til.... når bonden får 2,5 pr liter melk og den selges for 10 i butikken... lurer på hvem som sitter igjen med pengene...

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det er vel kua det :-)

Matvrak

over 16 år siden

Matvrak

Uten bønder ingen melk, ikke noe kjøtt, ikke brød, ikke grønnsaker, ikke frukt, og det hadde faen ikke vært mange golfbaner heller

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Så ille er det ikke,vi kunne fint klart oss på importerte varer. Og sist jeg så hadde melka passert 13,- kr. Og bonden har vel fått litt mer nå etter sist jordbruksoppgjør.

Men nok om det,jeg synes vel disse reglene om at man overhodet ikke kan hente en ball som ligger synlig og litt inne på dyrka mark,er litt stivbeint. Jeg respekterer det selvfølgelig,og det hender at jeg bruker fiskestanga for å få tak i ballen. Det kan ikke være helt bra for jorda og maskinparken til bonden at disse blir liggende der.
Men så finnes det jo bønder som plukker baller på jorda og selger videre,så kanskje dette handler om bondens mulighet til å ha ekstrainntekter?:-)

Oppfinnsom bonde

over 16 år siden

Oppfinnsom bonde

På min hjemmebane er det et langt par-3 hull som går langs en åker der mange slicer ballen sin ut . Der har bonden satt opp elektisk gjerde med 6 strømførende tråder over hverandre så han skal være sikker på at ingen golfspillere henter ballen sin. Ingen skal si at ikke bondeknølen er engasjert.......

Hegnar

over 16 år siden

Hegnar

Hvis bonden får 2,5 per liter melk så er vel ikke det medregnet subsidiene, medregnet det får de vel 50 kroner per liter eller noe slikt. En gjennomsnittlig norsk melkebonde har 8 (???) dyr.

Det er fult mulig å drive lønnsomt landbruk i Norge men da må man ikke på død og liv dyrke korn i 60 graders skråninger hvor snøen ligger til i mai.

c

over 16 år siden

c

Nå var jordbruksoppgjøret en liten digresjon i dette - og Jonag - jeg aner ikke hvilken limpinne jeg har gått på......

Baller som hentes på et jorde med rester etter høsting er det vel i prinsippet ikke noe problem for bonden om du henter om ikke klubben og bonden er i tottene på hverandre. Antakelig går bonden og klubben ikke noe særlig godt i sammen - Bonden går sikker og venter på en henvendelse om klubben kan få overtatt jorda til de siste 9 - kanskje det er verre ting på gang for å få overtatt.

Uansett er dyrket mark hellig enten det er ballhenting eller dama som vil springe barbeint i gresset, ulovlig begge deler uten avtale med eier.

Bonden

over 16 år siden

Bonden

Muligens islendingene hadde vært glade for eget jordbruk nå om dagen

Bonden

over 16 år siden

Bonden

c, la dama bli igjen på jordet. Ta eventuelt med deg kua.

peer

over 16 år siden

peer

Ærlig talt, Bonden; kua kan du få kose deg med selv!

doc

over 16 år siden

doc

..helt rimelig at det finnes en klar grense hvor vi ikke skal gå- ellers ville nok dessverre omliggende jorder snart være nedtråkket av golfere med sine egne grenser og vurderinger på jakt etter baller. Regler på golfbanen, regler utenfor. De er til for alles beste. Vi snakker om annen manns eiendom og levebrød.Snevert å komme med dette egotøvet ovenfor. Bruk energien på divottene og nedslagsmerkene istedenfor.

Stopp

over 16 år siden

Stopp

Legg noen baller koblet til dynamitt på jordet til de idiotiske bøndene. Da må det vel bli en stopp.

su

over 16 år siden

su

Hegnar du er årets største knoll med vett i skallen omtrent som ei kule.
Det er ikke engang artig.............

Koll

over 16 år siden

Koll

Hvor er det flest baller OOB på bondens mark?
1) Høyre side etter utslaget på hull 18 på Hauger
2) Venstre side etter utslaget på hull 6 på Tyrifjord
3) Høyre side etter utslaget på hull 8 på Nes
I tillegg har vi ballstedet fremfor alle: høyre side eller rett frem på hull 8 på Bærum. Der er det elektrisk gjerde - jeg fikk støt en gang. Men ingen mark eller bonde, bare en gretten gårdeier.

Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de aldri har vært inne på disse markene for å plukke opp baller? Jeg har vært på dem alle, og funnet haugevis. Men det har vært etter at grøden er høstet og marken er skrapet.

snappy

over 16 år siden

snappy

Det beste er vel å legge go ballen i baggen når man skal slå ut på disse hullene. Høres nesten ut som om dette er et stort problem for enkelte.

Har en fin historie:
Da jeg starte med golf spilte jeg med en kar, han var da en av de beste, kanskje den beste i klubben. I de dagene der var det Titleist professional 90 som var god ballen. På et par 5 hull med OB, og dyrket mark på høyre siden slå denne karen ballen. Selvsagt hadde han ikke lov av bonden å hoppe over pigg tråden for å hente ballen. Han valgte derfor å lene seg over for å prøve å nå ballen med en golf kølle. Jippi.. Det gikk bra, men den nye regn buksen fra Galvin Green han hadde på seg ble ødelagt... Vet ikke hvem som sto igjen som svarteper, men husker hvem som sa stygge ord etter på.. hahaha...

Likegyldig

over 16 år siden

Likegyldig

hvis en slår på jordet er vel ikke bedre, la ballen ligge. tren mer så blir det bedre etter hvert. vi tenker det gjør ikke noe om jeg henter min ball,men det er ikke bare du, det er 1000 andre også. så la ballen ligge

Mona Magdalena

over 16 år siden

Mona Magdalena

Det har ingen betydning om det er 1000 (eller 100000) som henter ballen på nedtreskede kornstilker. Det gjør ingen skade. Jeg forstår godt at man ønsker å hente ballen sin. Det kan feks stå "ikke lov å hente baller før kornet er tresket" på skiltene.

TT

over 16 år siden

TT

det er mye rart man skal høre før ørene faller av; "Nedtresket kornstilker"
Det heter "stubb"

Tren litt mer på å slå rett - så slipper du å miste ballen utenfor spillefeltet.

c

over 16 år siden

c

Hei
Jeg tror nokså sikkert at de nedtreskede kornstilkene - eller stubben - blir pløyd ned når bonden får tid og anledning til det. Jeg er derfor ganske så sikker på at neppe gjør noen skade å hente baller før de blir pløyd ned, men jeg er også ganske 99 % sikker på at 10 % av spillerene ikke respekterer et forbudt om å hente ballene ett begrenset tidsrom før høsting og de derfor gjør bonden forbannet. Han hevder derfor sin rett til å gi melding am at det er forbudt å hente hele året på hans eiendom.

Disse 10 % som ikke klarer å overholde regler er faktisk skyld i ganske mye innskjerping av regler i store deler av samfunnet for det er dem som må begrenses og det må lages regelt for i svært mange tilfeller...

ES

over 16 år siden

ES

Før bonden pløyer ned ballene, plukker barna til bonden dem opp og selger dem til 5 kr stk på FINN ;)

c

over 16 år siden

c

Har ES hørt om tilleggsnæring :)

Bruk hue

over 16 år siden

Bruk hue

Selv ikke bønder går amok om noen går utpå de nedtreskede stubbene for å lete etter ballen sin.
Forbudet er ment å beskytte bondens avling.
Når skurtreskeren har kjørt forbi er avlingen borte, så da er det bare å vandre utpå å hente gamle og nye baller, selv om bonden aldri så mye har deklarert området som privat grunn.
Hvis en unge er uheldig og mister fotballen sin i andre sin hage har han full rett til å hente den. Ingen ville finne på å si at "nå er fotballen min fordi den ligger på min eiendom." Slik er det med alle gjenstander, de tilhører eieren uansett om de befinner seg på annen manns grunn. Dette inkluderer også golfballer.
Et annet eksempel: Mister jeg en kølle, eller lommeboka, eller klokka, eller et klesplagg under runden så blir det oftest funnet av andre og levert inn på klubbhuset hvor jeg får det igjen. Mister jeg en ball og noen andre finner den så beholder de den. Greit nok siden de ikke vet hvem som eier den. Men hvis det derimot hadde stått navnet mitt på den, hva da?

c

over 16 år siden

c

"Bruk hue" gjentar det som er sagt maaaange ganger her i tråden.... Bonden er i sin rett mht dyrket mark. Det er hans levebrød. At det burde være lov å løpe rundt å høste baller når kornet er tresket er jo ett spørsmål. Hvem har rett på de ballene som er slått inn der i løpet av sommeren. Garanterer at du ikke begrenser deg til å hente bare din ball hvis du kommer over noen på veien...

Er ikke så sikker på om du får lov til å hente fotballen heller hvis den sparkes langt inn i kornåkeren for 10 gang inn et par uker før høsting...går du på stilkene :) etterpå får du sikkert lov hvis ikke de 10 før deg har hentet ballen i ferdig åker klar for høsting, for da en bonden forbannet..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her