Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Om gress og kjærlighet og sånn

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Det er med smerte jeg går rundt på golfbaner og ser alle spor etter golfere som "driter" i gresset. Ikke på samme måte som canadagjessene, men med manglende kjærlighet og interesse for gressets ve og vel.

Antagelig er det mange av disse som på cafêen etterpå klager på alle merkene. Det formelig kryr av løse lefser på flere hundre gram og ditto stygge sår, halvtatte eller utatte nedslagsmerker er det flere enn jeg kan telle, og jeg kan telle langt. Merkelig at det skal være så vanskelig og gjøre dette.

Nedslagsmerker er en ting, mange(dessverre) reparerer feil og gjør vondt værre, men lefsene kjære golfere, hva er problemet med dem? Jeg finner lefser 20 cm fra gropa si, jeg finner lefser som er lagt feil vei, dette til tross for at nærsagt alle liker en jevn og tett fairway/bane. Og hvem har sagt at det ikke er lov å legge tilbake lefser i roughen? eller fikse nedslagsmerker i fairway og på fringen? Stamp merkene i fairway og fiks fringesår mens de andre putter. Tidstapet er minimalt og banen holder seg bedre.

Legg lefsene riktige veien og stamp dem forsiktig tilbake i sporet sitt. Banen tåler det, og vil holde seg jevn og fin leeeenge. Det er så trist å se en lefse som bare er slengt mot merket sitt for så å ligge der og dø.
Store døde gresstufser og dype groper med jord, er det slike baner vi vil ha?

Synes forøvrig at utbredelsen av rakeallergi i og ved bunkerne også er uvanlig høy. Jeg har aldri hørt om en rake som biter..

Det værste kanskje, er at det ser ikke noe anderledes ut etter klubbmesterskapet enn en vanlig søndag. Hva kan man gjøre?, hva bør man gjøre? Er det grøntkortkurset?, eller bør man holde påminnelseskurs jevnlig? vil det hjelpe? eller er vi bare sånn og dette må bare lære å leve med?

Vis kjærlighet for gresset, banen og de som kommer bak!

Skrens Petrus

over 16 år siden

Skrens Petrus

Er så enig så enig. De lærer vel ikke før de havner nedi en oppslått torv i turnering og det ikke er ballplassering. Men da tar de kanskje bare i bruk lær-wedgen(skoen) sin og får en bra lie allikevel. Det irriterer meg også grenseløst med slike folk som ikke legger tilbake torva etter de har slått og jeg demonstrerer gjerne ved å gå å plukke opp torva deres og legge den tilbake. De fleste bør da ta det til seg. Eller så plukker jeg opp torva og kaster den bort til dem.

Kjakan

over 16 år siden

Kjakan

Helt enig. Det jeg har lurt på er om de lefsene overlever noen gang, eller er det bare for å dekke divotmerket så lenge som mulig? Kan gresset på en divot vokse videre?

Én ting er å "glemme" en divot, evt. vurdere den til så ødelagt at den ikke er verdt å legge tilbake, en annen ting er å gå ut i en bunker og tilbake igjen og så drite i å rake. Det går over min forstand, det er utrlolig arrogant.

Hva med å innføre straffeslag for å ikke rake i bunker? Det er jo en veldig konkret ting.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

kjakan, henter du lefsa tråkker den godt på plass så vokser den fast igjen i løpet av noen dager.

Gidder du ikke hente den å tråkke'n på plass kan det fort gå 1 mnd før det er grønt igjen i divoten.

Ergo hent lefsa!!

Trippelbogey

over 16 år siden

Trippelbogey

Jeg spilte en runde med en greenkeeper en gang og da tok jeg opp det problemet med at det ofte var "lefser" som lå rett ved siden av gropen. Men det han kunne fortelle, og som de i banemannskapet selv hadde sett, var at det var fugler på leting etter mark som hadde lært seg til at om man bare løftet disse "lefsene" ut av gropene sine så var det lett tilgang til mat (mark) under der. Så av og til er det kanskje ikke noen å skylde dette på, men rett og slett en del av naturens gang.

Men de sløvingene som ikke reparerer nedslagsmerkene sine (eller raker i bunkeren) er det ingen unnskyldninger for. Jeg lurer også på hva som rører seg i toppetasjen på de som har med seg løse hunder og ikke reagerer selv om de springer rundt i omtrent alle bunkerne.

TB

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Det skjer også at fw-klipperen tar med tilbakelagte torver.
Men man ser jo ofte ferske divots og med en lefse av en torv liggende lenger borte på fw.
Spillere slurver nok mye mer enn noen fugler klarer å vende av torv.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Min teori er at mange hundeeiere har skaffet seg hund fordi de føler et instinktivt behov for en ekstra hjerne.

Hehe. Gjelder ikke alle da, Tore :-)

Bunkern

over 16 år siden

Bunkern

Helt enig når det gjelder gresset, men å havne i en bunker som ikke er raket, hisser jeg meg ikke opp over.
Slutt å rake i bunker, den er tross alt et hinder.

Helt Johan

over 16 år siden

Helt Johan

Er det tørt vil ikke tilbakelagte lefser begynne å gro igjen, de bare tørker og krymper og bretter seg opp i kantene.
Er det derimot vått og frodig og lefsa blir lagt riktig i gropa og tråkket godt på plass er alle spor slettet etter neste klipp.

Han i Bunkern er jeg sterkt uenig med. Ingenting er mer irriterende enn når ballen likker krøkkete til i et fotspor eller en rakekant.

Nedslagsmerker reparerer jeg aldri for jeg får aldri noen, hahaha.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Dette er dessverre problemer vi aldri blir kvitt,det vil alltid være noen som gir faen dessverre. Det som overrasker meg litt i høst er at når greener er hullpipeluftet så gir folk ihvertfall faen med å reparere,mulig det er fordi det allerede da finnes så mange hull på greenene så gjør vel et eller to til?

Trist er det uansett,at enkelte er så likegyldige at de ikke gidder å tenke på banens ve og vel i det hele tatt

Mats Ø.

over 16 år siden

Mats Ø.

Jeg er smekkfett enig med alle. Irriterende å gå rundt på banen og tusle slalom mellom pannekakestore divots. Ikke få meg i gang med nedslagsmerker.

Buck Cherry

over 16 år siden

Buck Cherry

Den med fuglene var fiffig, sikkert noen lefser det og.
Helt Johan - -> Ja. det er nok noe vanskeligere på tørt føre, da må man være extra nøye, ofte er gresset vannet og fortsatt fuktig.
Selfølgelig har man fått lefser som ligger i 42 biter også, og da skjønner man at det ikke lar seg gjøre.
Kevin - -> Har sett dette jeg og, og synes også det er merkelig. Stor forskjell på pipehull og ballmerke.
Men men, jeg fikk da slitt ut 2 greengaffler i år jeg iallfall
(dårlig metall de brekker i clipsen)

Ang bunker, noen klubber kunne sikkert investert i flere raker, andre er flinke igjen. En gang på miklagard i en bunker på ett mål lå det 8 raker. Da ble jeg glad. En annen bane hadde 1 på deling til 3 bunkere da ble jeg sint.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her