Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Prøvesving?

Koll

over 16 år siden

Koll

Jeg har i mitt 7-årige golfliv aldri tatt en prøvesving på banen. Hverken på tee, fairway, innspill, chip eller pøtt. Jeg er vel den eneste selskapsgolfer som ikke tar prøveslag (?). Jeg konsentrerer meg om de to tingene som for meg er aller viktigst for å få et godt golfslag: grep og stance (inkl. hode og blikk). Når jeg er fornøyd med dette, så utfører jeg slaget. Svingen kommer da "av seg selv". Utallige ganger har jeg observert selskapsgolfere ta flotte prøvesvinger etter læreboka, en eller flere ganger, for så å utføre et middelmådig eller dårlig ekte golfslag. Det virker som om de glemmer å konsentrere seg om grep og stance etter den flotte oppvisningen for seg selv og tilskuerne i prøveslagene. Oppstår det et slags negativt press under det ekte slaget når prøvesvingen alltid er så glimrende utført? Jeg bare spør.

Jeg undrer meg på hva som egentlig er hensikten med alle disse prøveslagene som omtrent alle golfere utfører, uansett handicap. Er det for å styrke selvtilliten foran hvert slag, eller for å minne seg selv på hvordan baksvingen skal være, eller er det for oppmykning?
Ville jeg vært en bedre golfspiller (= lavere hcp.) dersom jeg begynte med prøvesvinger under runden?

Furu

over 16 år siden

Furu

Syns en prøvesving eller to hjelper meg med å visualisere slaget. Ser for meg hvor jeg skal slå og føler hvilken kraft jeg skal slå med. At jeg har en tendens til å ha flott prøvesving bare for å duffe når det gjelder er en kjent sak. Blir nervøs når den lille ballen til slutt skal slås 150 meter :)

c

over 16 år siden

c

Jeg tror alle har "sin" måte å gjennomføre sitt slag. Dersom dette fungerer så er det jo bra, men dersom det ikke fungerer er det litt trist å se på 60 - 80 prøvesvinger som ikke fungerer.

Når det er sagt så tror jeg herr Koll også har "sin" måte å stille opp til ballen på som kanskje fungerer. Blir Koll forstyrret i sin oppstilling går det kanskje gale veien med ham også.

En del nybegynnere legger opp til noen svært omfattende forberedelser før saget og disse burde få tilbud om en gratis protime for å luke unna det verste, det tar grusomt mye tid med en del......

Akvarn

over 16 år siden

Akvarn

Er vel oppmykning og/eller å finne godfølelsen som er hovedgrunnen til at de fleste prøvesvinger. Jeg tar stort sett én eller flere halve eller trekvarte prøvesvinger for å føle riktig timing. Deretter er det bare å finne oppstillingen og grepet, stole på følelsen og la det stå til.

Aner ikke hvorfor noen tar mange prøvesvinger. Føler seg litt usikre, kanskje? Dessuten er vi jo alle forskjellige, så man får gjøre det som passer. Generelt er vel det viktigste å ha en fast rutine.

Furu

over 16 år siden

Furu

Bruker prøvesvingen stort sett kun når jeg ligger litt vanskeligere til enn "normalt". Bakke, rough, steder jeg ikke står spesielt godt. På tee eller hvis man ligger fint på fairway slår jeg best når jeg bare går fram, stiller opp slik jeg pleier og svinger. Du har rett Akvarn i at en prøvesving gjerne tas når man er usikker, men ikke nødvendigvis fordi man ikke stoler på egne ferdigheter. Som sagt er det kanskje et veldig vanskelig slag man skal utføre.

Hva er grusomt mye tid c? Tar mine sekunder når jeg stiller opp. Har selvsagt sett at mange bare går fram og svinger i vei, noe jeg ikke føler meg komfortabel med. Å bruke 20-25 sekunder er vel greit? Blir noen minutter i løpet av en runde, det er jeg klar over.

Stian

over 16 år siden

Stian

Jeg tar en prøvesving eller 2 for de fleste slag. Ikke med full stance o.l men bare en sving for å få inn rytmen og minne meg selv på å det som mitt viktigste punkt i svingen.

Akvarn

over 16 år siden

Akvarn

Enig i at det er ulike grunner til at man kan være usikker og dermed trenger noen prøvesvinger. Men jeg tror at mange bruker unødig mye tid på prøvesvinger og å forberede selve slaget fordi de ikke er mentalt klare når de kommer fram til ballen. Dersom man har klart for seg hvilket slag man vil slå før man kommer fram, er det egentlig bare å plukke riktig kølle, gå gjennom rutinen og slå.

Ved spesielt vanskelige slag kreves det ofte litt mere forberedelse, inkludert prøvesvinger, men det gjelder sannsynligvis ikke så mange slag per runde. Spesielt ikke når man spiller på en bane man kjenner godt.

Furu

over 16 år siden

Furu

Er enig med deg Akvarn.

Men hva er for mye tid? Når begynner folk å irritere seg? Forventer de fleste at man skal spasere opp og svinge i vei umiddelbart? Som en sa til meg når vi spilte;"Det der er det bare proffene som har nytte av. Vi vanlige trenger ikke å tenke på slikt". Er det ikke akkurat vi vanlige dødelige som trenger en rutine og kanskje en prøvesving?

doc

over 16 år siden

doc

prøvesvinger gjerne par ggr med wedgene- føle litt på underlaget pluss kjenne på den svingen som jeg tror skal til for å plassere. Obs tørke av etterpå hvis vått! Ellers bare et halvslag i luften kanskje.

c

over 16 år siden

c

Jo, grusomt lang tid er det når man etter å ha siktet inn slaget, 3 prøvesvinger, tur tilbake for å sjekke siktet og deretter ta oppstilling - bli stående - stående - stående - stående - kjapp baksving, toppe ballen og sende den 19,75 meter mot hullet - deretter gjenta prosessen ca. 72 ganger på runda........

c

over 16 år siden

c

DA blir jeg litt irritert etter hvert

???

over 16 år siden

???

Det er jeg enig med deg i c. Det er en dårlig rutine du beskriver.
Det forsinker ca 40-60 sek. pr. slag. Herregud - med 50 slike slag vil en spiller forsinke..............Sukk, ikke rart at vi bruker mer enn 4 timer på en fireball-runde.

Dessverre er mange som ikke har noen som helst nytte av prøvesving fordi de ikke klarer å ta det med seg i slaget. Jfr. ett tidligere innlegg i tråden.

Mine prøvesvinger kommer når jeg ligger i vanskelige områder,i røffen og når jeg skal chippe.

Koll

over 16 år siden

Koll

Glemte å nevne at det slås opp en god del gress/torv ved alle millioner av prøvesvinger på golfbanene. Ser ikke ut til at man gidder å reparere disse; det er jo bare en prøvesving i motsetning til ekte slag.
Her må prøvesvingerne skjerpe seg.

peer

over 16 år siden

peer

Furu skriver:
Hva er grusomt mye tid? Å bruke 20-25 sekunder er vel greit? Blir noen minutter i løpet av en runde, det er jeg klar over.
Det blir nok dessverre mer enn "noen minutter".
25 sek. pr. slag, og 100 slag, eller 20 sek. pr slag, og 80 slag blir totalt 33 minutter og 20 sekunder.
Hvis 4 spillere hver bruker så mye tid blir det totalt 2 timer, 13 minutter og 20 sekunder.
Er det rart at rundene tar så lang tid at stadig flere kutter ut golfen?

peer

over 16 år siden

peer

Skulle selvsagt ha vært: "20 sek pr. slag, og 100 slag, eller 25 sek. pr. slag, og 80 slag."
Men et skjønte dere sikkert likevel...

Furu

over 16 år siden

Furu

Så det bør brukes mindre enn 20 sekunder per slag man tar? Tenker da fra man setter ballen ned og gjør seg klar til man er ferdig med slaget. 20 sekunder syns jeg at man bør kunne ta seg.

Hvis fire spillere bruker 2.13.20 på slag så har man altså litt under to timer til å gå rundt. Fire timer er jo akseptabelt.

Har etter hvert skjønt at noen spiller golf fordi det er gøy, sosialt, for å bli bedre osv., mens noen spiller golf for å bli fort ferdig :)

Diskusjonen har sporet litt av. Sorry.

Mats Ø.

over 16 år siden

Mats Ø.

Jeg tar vel ikke akkurat prøvesvinger, bare litt for å myke opp håndledd. Sakte og rolig.

Hele prøvesvinger gjøres i "røffen". Vil jo vite hvordan kølla oppfører seg i potet-terrenget.

Peer glemte en kalkulasjon. Tiden det tar før ballen lander etter kølla har smelt den avgårde, kalkurere hvor den er, eller se på den når den triller mot hullet når innspillet er fra 150 meter. :)

Mats Ø.

over 16 år siden

Mats Ø.

...og til neste mann slår og starter sin rutine, hehe...

Kjakan

over 16 år siden

Kjakan

Jeg er hjertens enig med Koll, nitide, gjentatte prøvesvinger som til uansett ikke er i nærheten av å l ligne på den endelige svingen må folk rett og slett venne seg av med, det er veldig irriterende å vente på. Jobb med å få en kortere, mer effektiv preshot-rutine, det er like nyttig.

Langt og hardt

over 16 år siden

Langt og hardt

Når man begynner med golf er prøvesving noe man ser fra dag en. I mange tilfeller tror jeg derfor at man bare gjør som man ser alle andre gjør og prøvesvinger i vei og det blir en vane. Om det hjelper eller ikke er ikke godt å si. Det slår vel begge veier vil jeg tro. Når prøvesving en blir en duff, nr. to et "luftslag" og nr. 3 noe annet da kan jeg ikke se at dette skal gi bedre selvtillit og et bedre slag, men tro kan jo flytte fjell. Er nok mange som kunne kuttet ned litt på rutinene sine uten at det ville gjort spillet dårligere. Det er viktig å ikke la seg stresse når man skal slå uansett hvilke rutiner man måtte ha. Så med rask gange mellom slagene får man litt tid på kontoen og kan forsvare en prøvesving eller to.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

For min del er prøvesving viktig før et slag. Jeg myker opp, og forbereder kroppen på en god sving. Det er mange ganger jeg tar en prøvesving og kjenner at jeg ikke er helt på plass. Så tar jeg en rask en til og kjenner "ah der stemmer det ja". Stiller meg opp til ballen og slår.

Jeg tror prøvesvinger hjelper de aller fleste. Å bare gå å stille seg opp å slå ballen uten å forberede seg skikkelig har jeg lite tro på. Jeg har heller aldri sett en eneste profesjonell spiller som ikke tar en prøvesving :)

Når det gjelder tidsforbruk er det en annen diskusjon. Jeg har spilt med 2 trege i år som var helt hinsides treig. Han ene spilte jeg med i en turnering, og han brukte hele tiden 50 til 70 sekunder pr slag. I tillegg spilte han ikke så bra den dagen og da er det kjedelig å vente på en ny sånn rutine etter han har duffet en liten pitch bare 3 meter. Men fyren fikk tilsnakk av marshalen underveis og da skjerpa han seg litt. Men bare litt.

Han andre jeg spilte med brukte også rundt 1 minutt fra det var hans tur til han slo. Men han var treig i alt han gjorde. Han snakket sakte, gikk sakte, slo sakte etc etc.

Det som irriterer meg med disse folkene er at de ikke tar hensyn til de rundt seg. Det som skjer med oss andre er at vi blir stressa av at de bruker så mye tid (spesielt i turnering), og da føler vi at vi må skynde oss i våre rutiner for å unngå å få tilsnakk av marshal. Det er ikke spesielt morro å spille turnering og ha marshalen bak deg hele tiden som følger med tidsforbruk. Greit nok at jeg vet at jeg er en ganske rask spiller, men det er forstyrrende.

Så til dere som er treige:
FÅ OPP FARTA FOR FAEN! 20 sekunder er nok for å utføre et godt slag :)

c

over 16 år siden

c

Problemet med de som er "trege" når det gjelder selve slaget er at det som regel er de samme som er:

trege med å gå mellom slagene,
har problemer med å:
komme seg bort til ballen før de skal slå,
komme seg av sted fra teestedet mot ballen,
komme seg av greenen når de er ferdige osv....

De har svært ofte fokus ett helt annet sted enn å holde tempo oppe og spille golf.

At det kan være trivelig å ta en spasertur på golfbanen en fin høstdag er noe helt annet - hvis du går alene og ikke bremser andre. Vi har brukt 5 - 6 timer i fint vær og vi har gått banen på under 3 når vi virkelig har spilt golf. Ingen tvil om hvilke runder som er best golfmessig.

CLJ

over 16 år siden

CLJ

Hei
Jeg synes prøvesving er sæårlig nyttig hvis man ligger slik at ballen er høyere eller lavere enn føttene. Dette for å "tune" hvor på skaftet grepet bør være.

Stian

over 16 år siden

Stian

Prøvesving er en bagatell. Problemet er folk som aldri er klare når de skal være klare. Pass på å ha tenkt ut slaget før det er din tur, så det eneste som trengs er å svinge en gang eller 2, stille seg opp og slå. Om man tar tiden så er det nok ikke så mange sekundene som går med til en prøvesving eller 2

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Jeg er helt enig med c. Det er mange som bare ikke evner å forberede seg mens andre slår. F.eks når man står på fairwayen å skal slå, så er det mulig å plukke ut kølle og forberede slaget sitt mens den som står ved siden av deg slår. Også går det an å komme seg avgårde og ikke vase rundt i 2 km/t.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Problemet med tempo ligger normalt ikke i prøvesvinger eller andre enkeltelementer. Det ligger i hodet på spillerne som ikke har skjønt at flyt i spillet er et ansvar for alle som er på banen samtidig, hvis noen gir f... rammer det alle. Spillere med bevissthet rundt dette rekker prøvesvinger, sikting og det meste annet fordi de gjør det uten at flighten mister tempo. De andre sinker tempo...

janb

over 16 år siden

janb

Har du sett noen på TV (profesjonelle) som ikke tar prøvesving? Har du noen gang tatt tiden på deres forbedredelser på slaget?
Har du lagt merket til hvor mange prøvesinger de bruker på et 20 meters slag inn fra ruff eller semiruff eller bunker inn på green?

Tror du ikke TV seerer blir inspirert av det de ser?
Det hele handler om å bli trygg på hva du skal utføre. Ethvert golfslag er forskjellig, derfor er forberedelsen også helt unik hver gang.
Er golfspillet en kamp mot klokken eller en kamp mot banen?

Hmmm

over 16 år siden

Hmmm

Hva mente du egentlig Jan?

janb

over 16 år siden

janb

Alle proffesjonelle spillere har flere prøvesvinger før et slag. Og det er ikke bare ett. Det er mange. Følg med og ta tiden på de som vi anser som de beste i verden.
Eks. De ligger i greenbunker. De ta fram SWedge, stiller seg opp utenfor bunker med ansiktet mot flagget og lar kølla svinge lett. Ser ned og svinger igjen. Går så ned i bunkeren og gjør en forsiktig sving igjen. Stopper rett før ballen og trekker opp til baksving igjen. Ser på flagget og svinger. Ser ned og svinger. Sjekker benstilling og graver seg litt bedre ned for feste. Ser opp, ser ned på ballen og ....slår.

Hvorfor gjør de det? Er de ikke gode nok? Selvsagt. De "føler" slaget. Hvordan ballen skal gå. Hvor hardt de skal slå. osv
Er det da underlig at andre vanlige spillere med 10 eller 20 eller 30 i HCP også gjør det? Vi er som unger. Gjør akkurat som de vi ser opp til.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

De bruker svært god tid som oftest,også derfor at turneringsrundene deres går på 5timer+. Og det er svært sjelden de får beskjed om at de er "on the clock". Dette er jobben deres,og et dårlig slag kan bety tap av millioner. Derav den ekstreme konsentrasjonen og tidsbruken.
Men de er svært gode på å ikke somle bort tid på andre ting,som oss andre dødelige.

Jeg synes det er helt greit med en prøvesving eller annen form for "pre-shot routine" a la Mike Weir eller Nick O`Hearn hvor de tar bare en kvart baksving for å "kjenne på tempo/takeaway".
Er vel heller helheten som er viktig for oss,gode rutiner,bruk tiden før det blir din tur osv. Gå fram til ballen,visualiser,evt en prøvesving eller grip it and rip it. Trenger ikke ta lang tid.

c

over 16 år siden

c

Ta prøvesving og myk opp muskler og forbered kroppen på noe som kommer. For mange er det absolutt nødvendig. Bare vær effektiv når du gjør det og en del av dette kan du faktisk gjøre mens han foran deg er i gang med å slå, eller når du går på vei mot ballen.

MEN det er faktisk bare en stor stygg uvane når man i en ordinær selskapsrunde eller klubbturnering legger like mye og i mange tilfeller mye mer i preshot rutiner enn en som spiller om millioner på en PGA tour eller e-tour - og som sagt det er de samme som går igjen hele tiden med tidsspille.

Stian

over 16 år siden

Stian

Jeg spiller for statistikk, og gjør mitt beste for å ha best mulig stats for scangolf etter en runde. Jeg bruker ikke veldig lang tid, men selvom jeg ikke spiller for millioner, er golf fortsatt noe jeg ikke bare vil slentre meg gjennom.

Nuppiss

over 16 år siden

Nuppiss

Det er tre viktige elementer ved prøvesvingen:
1. justere avstand til bakken for å unngå å toppe eller duffe ballen.
2. justere slagretningen i det man ser hvilken retning køllehodet passerer "ballen" når man slår.
3. justere inn høyden på baksvingen.
4. stille kroppen i riktig balanse.
5. varme opp muskler og ledd. Har det gått 15 minutter siden forrige slag får musklene litt av et sjokk når man plutselig drar til alt man kan uten forvarsel.
6. finne riktig tempo.

Det lønner seg VELDIG å ta noen prøvesvinger, men det er fullt mulig å gjøre prøvesvingene unna på 7-8 sekunder.

I konkurranser har spilleren 40 sekunder på seg til å slå fra det øyeblikket han er klar. Å være klar defineres som at han har sjekket avstand, plukket kølla opp fra bagen, og stilt seg ved siden av ballen for å slå. 40 sekunder er megagod tid, og det skal mye til for å somle den bort.

På greenen starter de 40 sekundene å gå fra det øyeblikk spilleren bøyer seg ned bak ballen og sikter langs puttelinja.
Rutinerte spillere er i sin fulle rett når de legger ballen ned bak merket, går på motsatt side av hullet og og sikter fra hullet mot ballen, og deretter sjekker slope fra hver side før de går tilbake og plukker opp merket. De 40 sekundene begynner da å løpe fra det øyeblikket de bøyer seg ned BAK ballen og sikter. Ergo så er det ikke problemer å bruke 2 minutter på en putt uten at dommere eller andre har grunn til å reagere.

Jeg finner det veldig irriterende når dommere eller andre kommer og jager på og truer med straffeslag når ingen i ballen har brukt mer tid på noen slag enn det de har rett til. OG bare for å ha sagt det, disse idealtidene som mange baner opererer med og som blir lagt til grunn for hvor lang tid man skal bruke på turneringer han de bruke til å tørke seg bak med. Turneringsbestemmelsene definerer klart hvor lang tid man har RETT til å bruke, og dersom det ikke begås brudd på disse bestemmelsene bør ukyndige dommere og andre holde både seg selv og meningene sine langt borte.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Men det gjør vel ikke noe om man ikke bruker all lovlig tid.
Noen ganger blir resultatet av en putt bedre hvis man ikke tenker for mye og sikter fra alle kanter.
I selskapsrunder blir det du beskriver litt tullete, og å bruke 2 min på en putt i turnering er vas.
Mye å hente på å være klar når det er ens tur til å slå + at det går an å gå fort mellom hvert slag. Heller roe ned litt de siste 20 meterne for å få pulsen litt ned.
Men noen prøvesvinger skal man selvfølgelig ha rett til.

Enur

over 16 år siden

Enur

Nuppis: Kan du gjenta de tre viktige elementene ved prøvesvingen?
Er ikke helt sikker på hvem av de 6 du nevnte som ikke er så viktige allikevel. :-)

Nuppis

over 16 år siden

Nuppis

Beklager Enur, glemte å oppdatere 3-tallet. Håper du forsto det.
Helt enig, Scrambler. Man bør helst ikke bruke tid i det hele tatt på selskapsrunder. Det paradoksale er at i selskapsrunder hvor det er helt greit å slurve så får man sjelden (aldri) tilsnakk hvis man spiller sakte. Men hvis noen prøver å virkelig skjerpe seg i en konkurranse så henger et helt kobbel påskyndere seg på -UBERETTIGET.
Jeg er sannsynligvis en av de få som spiller bedre i viktige turneringer enn på selskapsrunder. Grunnen til dette er at jeg bruker mye tid på å eliminere mulige feil. Sjekker oppstilling, sjekker nøye avstander og flaggplasseringer, sjekker helning på greener og vurderer farer/taktikk.
Dette tar tid, og jeg får ofte tilsnakk av dommere. Men når jeg ber dem ta frem stoppeklokka og komme tilbake hvis de har noe konkret å sette fingeren på kommer de merkelig nok aldri igjen. De fleste forbundsdommere har brukbart tak på regelboka, men lang fra alle har lest gjennom decisions-boka og enda færre har lært seg turneringsbestemmelsene.

c

over 16 år siden

c

Antakelig er Nuppis en av dem som står på sin rett og gjerne holder igjen ett kobbel av deltakere bak, dommere, turneringsledere og alle andre rundt seg en time ekstra i hver eneste turnering han deltar i.
Han har jo "rett" til det i hht desisionboka.

Hvis overforstående er en riktig beskrivelse av Nuppis sin deltakelse:

Er det da mulig å utestenge slike folk fra deltakelse i turneringer? - eller må de mobbes bort av de andre deltakerene?

De gjør det rett og slett utrivelig når de 4 - 5 første ballene kommer inn som perler på en snor og så er det en pause på en time før Nuppis og resten av hans ball kommer inn. Markør og de andre 2 rister stille og overgitt på hodet. Påfølgende baller kommer inn ristende på hodet og snakker om hvor håpløst tregt det har gått på turneringen i dag - hvem er det som gjør dette hver forb. turnering.

Jo det er Nuppis som står på sin rett. Har Nuppis hørt om at han skal holde ryggen til de foran når han spiller og ikke for en hver pris ha folk i ryggen hele tiden?

Turneringsbestemmelser-------- trivsel, oppførsel og etikette hva er viktigst?

Furu

over 16 år siden

Furu

Vi spiller golf for å bli fort ferdig og spare tid. Etter at jeg begynte med golf har jeg fått mye mer tid til andre aktiviteter.

Ville overrasket meg veldig dersom man ikke spilte gjennom Nuppis sin gruppe hvis han oppholdt feltet med en time. Må jo være et enkelt problem å løse.

C

over 16 år siden

C

Din første påstand kan være riktig, men når man ønsker å ta en runde så forutsetter man at man kan komme igjennom på en noenlunde forutbestemt tid og ikke bli stående og vente på en gruppe som ikke klarer å holde seg til den nesten viktigste etiketteregelen - hold ryggen til de foran!

Jeg snakker over her om turneringer og dersom en gruppe holder tilbake en gjeng så skaper det "forstoppelse" ikke alle er konfortable med å spille igjennom.

Gerhard

over 16 år siden

Gerhard

Hvis dere har dårlig tid så bør dere finne en annen aktivitet enn golf.
Vet ikke hva Furu har drevet med før han begynte med golf siden han nå har fått mye bedre tid til andre aktiviteter. Jeg kan ikke komme på noe som helst som tar lenger tid enn en runde golf. 6 timer pluss borte fra hjemmet er helt normalt for en 18 hulls runde. Men jeg venter spent på gode råd fra Furu.

c

over 16 år siden

c

Kan ikke se at Gerhard skal bestemme hva andre skal bruke fritiden til. Vet ikke helt hva slags råd du trenger som du ikke allerede har fått???

Banen eies av medlemmene og det er nok de som bestemmer hvordan banen skal både driftes og spilles. Dersom ett flertall av medlemmene sier at det skal holdes ett visst tempo på banen så skal det det. Dersom medlemmene ikke sier noe så er det golfreglene og etikettereglene som bestemmer. Den viktigste er nevnt før og det er at du skal holde ryggen til de foran.
Kommer du i utlandet og ligger 30 - 40 min etter de foran så blir du tilsnakket. Hvis ikke det hjelper så blir du sendt av banen. De fleste ser ned i bakken, beklager og kjører på med en gang uten diskusjon.
Her hjemme blir mange sure og setter i gang kampanjer for å blir kvitt drittsekken som påtalte saken......

Olle

over 16 år siden

Olle

Har hørt en historie, som jeg ikke kan gå god for sannheten av.

På St.Andrews så skal alt av prøvesving være gjort før man går opp på tee for å slå. En nordmann ble ropt opp på tee av speaker "on tee", han gikk opp og tok en prøvesving hvor speaker da ropte "off tee". Mao alt han fikk gjort på banen var en prøvesving før han ble tatt av banen.

Når det gjelder prøvesvinger så har vel de fleste muligheter til å gjøre mange av de før hvert slag, men man kan gjøre de unna før det blir din tur. Trenger ikke å vente til alle er ferdig og ser på deg, før du tar dine prøvesvinger.

Furu

over 16 år siden

Furu

Gerhard - sarkasme, ironi, kall det hva du vil. Det er alltid snakk om å gå fort, spille fort, stille seg opp fort, slå fort osv. Jeg vet det er en forferdelig tørr og dårlig spøk men regner med at du ikke klarte å ta det alvorlig. Jeg har ingen andre gode råd enn at du ikke må ta alt på internett for god fisk.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

I denne saken støtter jeg c 100%. Det dreier seg ikke om å springe avgårde, det dreier seg om å finne en idealtid som gjør at flest mulig trives best mulig. Og på de fleste baner ligger dette på mellom 4 og 4,5 timer. +/-...

De som ikke tar hensyn til andre kan vel heller ikke forvente at det tas hensyn til dem. Jeg tror temmelig bestemt at turneringsledelsen kan ta spillere ut av en turnering hvis de bruker for lang tid.

Vårherre

over 16 år siden

Vårherre

Så fint at dere tror.
Det er utrolig mange golfspillere som tror.
De tror de kan slå ballen 250m fra høy røff, de tror de kan droppe seg ut av alle mulige slags rare situasjoner, og de tror de kan alle reglene. Men mest av alt tror de at neste slag blir helt fantastisk og at neste golfrunde blir under par.

Men.....

Det er ingen idetter som har et mer omfattende regelverk enn golf.
Reglene gir både begrensninger og rettigheter.
Alle her er så opptatt av begrensningene.
Men de virkelig erfarne spillerne benytter reglene for alt de er verdt, og da går spillet treigt. Vi ahr vel alle sett PGA-spillere som har påkalt dommere for ruling og diksuterer (krangler) i 10-15 minutter før de spiller videre

Med noen ytterst få unntak spiller vi amatører selskapsrunder og klubbturneringer etter samme regleverk som proffene spiller turneringer. Og proffene går stort sett 2 eller 3 i hver ball og bruker 5-6 timer. Ta fra dem caddiene, forcaddiene, alle course-marshallene, publikum som alltid finner ballen, og alle andre som henger rundt og driver ulike former for service så kommer de til å bruke 7-8 timer i stedet.

Sorry Gunnar, det er INGENTING turneringsledelsen kan gjøre for å ta spillere som ikke bryter noen regler ut av en konkurranse. Men det er sikkert greit at man tar selskapsgolfere av banen dersom de ikke greier å holde farten oppe.

Akvarn

over 16 år siden

Akvarn

Selv om det kan være irriterende når en med-/moptspiller tar mange prøvesvinger, er neppe dette hovedårsaken til sakte spill. Dersom man har en "treg" slagrutine, kan dette være uproblematisk. Forutsetningen er at man gjør alt annet effektivt. Selv spiller jeg forholdsvis raskt, men tar meg god tid før selve slaget. Ser mange som gjøre det motsatte: De surrer rundt, går sakte, setter igjen bagen på lite gunstige steder etc. Min erfaring er altså at det man gjør mellom slagrutinene er mer avgjørende enn selve slagrutinen, inkludert prøvesvinger.

Forøvrig er nok de fleste av oss best tjent med å gjøre unna prøveslagene på rangen, med ball, før runden.

Stian

over 16 år siden

Stian

Olle : Kan avkrefte den historien vedr. St.Andrews, ingen som stoppet noen fra å ta en prøvesving på tee sist jeg var der. Hverken av starter eller banemarshals.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Stian,

sannhet med modifikasjoner.
dersom du tar torv i prøvesvingen din, og starter ser dette, så blir du pent bedt om å gå fra teestedet igjen.

samme gjelder mange andre fornemme klubber....

Stian

over 16 år siden

Stian

Jeg ser såpass sjeldent at noen tar med torv i prøvesving på tee, så jeg tenkte prøvesving som en lett og ledig sving på tee. Tar man torv unødvendig kan nok en reprimande være i vente ja

Nuppis

over 16 år siden

Nuppis

Neida, c, jeg er ikke en av dem som holder opp et kobbel av spillere bak meg. Jeg hører med til dem som bruker minst tid på runden (1:45 til 2:30 timer hvis jeg spiller 18 hull alene) og jeg irriterer meg grenseløst over sakte spill.
Men jeg er også såpass regelkyndig at jeg vet hva som gjelder når det kniper. Sæarlig i turneringer har jeg sett dommere og turneringsledere tråkke i salaten og uberettiget true spillere med straffeslag.

Fikk bare lyst å spisse diskusjonen litt, og snu problemet litt på hodet.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Elvis - ønskereprise, det passa så godt inn....

Elvis fra Rælingen

Elvis er ikke død. Han kommer fra Rælingen. Og i dag spiller Kongen golf. Som ingen andre.

Du kan nesten se det bare på gangen. Mens andre beveger seg umerkelig over gresset, troner han frem. Han er norskere enn norsket. Han er medlem og han har betalt dyrt for å være det – på Losby Golf & Country Club. Golf det er han, til fingerspissene. Og Country – 18 hull, bunkere, vann, klubbhus, fugler og trær, er skapt for hans velvære – og han nyter det. Om enn ikke stillferdig – så med rette.

Baken er trukket inn, brystkassa er skutt frem, hodet er hevet høyt på en kneisende nakke og armene går som vindmøller i den forsagte morgensolen. Bevegelsen drar hele den masse fremtoningen rundt i en lett vaggende – men dog bestemt – gange.

Skoene er hvite, som de skal være på fryktelig gode golfspillere. Buksene er rutete, slik de er det i Skottland – golfens vugge. Og slik det er på St. Andrews skal det også være på Rælingen. Skjorten er sort med et diskret – men like fullt lett gjenkjennelig – merke, øverst på venstre bryst. Hansken matcher skoene. Og på capsen står det Callaway – slik at ingen skal behøve å lure på hvilke køller han spiller med.

Og av dem er ingen mer kjær enn driveren. Store gutter må han store køller, og Elvis fra Rælingen har den største av dem alle; ”The almighty biggest and greatest Big Bertha that has ever been built”. Like lang som et vondt år, og med ett klubbhode på størrelse med en middels japansk familiebil. Den er bygd for fart og spenning. Som sin eier.

Så skrider han frem. Ballen ligger på den grønne gresset, og langt der fremme ligger målet: Hullet med det vaiende flagget i. Alle golfspilleres Mekka.

I åndeløs spenning trekker vi pusten, og venter på utløsningen. Vi har allerede ventet lenge, men for Elvis fra Rælingen er vi luft. Uverdige groupies, som kan gå der bak – på nåde – så lenge vi ikke lager noen irriterende lyder, eller på annen måte sjenerer utfoldelsen av mesterens oppsparte talent.

To ganger slår han i bakken så gresset spruter. Prøvesving!
Så går han to meter bak ballen, stiller seg opp i stram giv akt og løfter køllen på strak arm slik at den former en siktelinje mot målet i det fjerne. Spenningen er grensesprengende.
Og snart er mesteren klar.

Igjen stiller han seg bort til ballen, og slår to ganger hardt i det som er igjen av gresstuster i området. Prøvesving! Han nærmer seg sitt crescendo, men ingenting kan overlates til tilfeldighetene. Igjen stiller han seg opp bak ballen og stiller inn siktet. Målet er en 20 x 20 meter kortklipt gressplen med ett flagg som vaier friskt i vinden. Men i golf, som i all annen toppidrett, er det de små detaljer som til slutt skiller vinnerne ut fra den gemene hop.

For tredje gang stiller han seg bort til ballen, og slår køllen hardt ned i den blottlagte marken. Prøvesving! Og så, mens spenningen knyter seg i maveregionen, fuglene slutter å kvitre og vinden stilner, tar han to skritt frem og legger køllen klar bak den hvite ballen. Alle forberedelsene, all treningen og alt talentet, har brakt han dit. Nå er han der. Han er klar. Elvis fra Rælingen skal slå!

Vi trekker pusten og løfter blikket mot himmelen. Opp der skal ballen. Opp, opp, opp. Som ett hvitt prosjektil mot den blå bakgrunnen, som stiger og stiger opp i uendeligheten og lander kattemykt i det forjettede land.

Som ett prosjektil farer ballen frem over marken. Etter fem meter treffer den en tidligere oppslått gresstust, bykser to meter til værs, og legger seg til ro nøyaktig 12,4 meter foran Mannen, Myten, Legenden – Elvis fra Rælingen.

Uten å foretrekke en mine tar han golfbaggen på ryggen og starter vandringer mot evigheten. Etter 12 meter setter han den ned igjen, med den største selvfølge, og starter forberedelsene til å slå.
Først er det prøvesving. Ikke bare en gang. Men to ganger, så nye gresstuster fyker mot himmelen. Og så skal det naturligvis siktes på nytt. Flagget har ikke flyttet seg nevneverdig siden sist, men man kan jo aldri vite om noen har kommet bort i siktet. Det må naturligvis justeres. To ganger, for å være helt sikker. På golfspråket heter det svingrutine. Noe enhver lærbok med et minimum av selvrespekt vil fortelle deg at alle gode golfspillere må ha. Og Elvis fra Rælingen har en svingrutine som ingen annen. Og nå er han klar til å slå på nytt.

Resultatet er betydelig bedre denne gangen. Ballen når sitt crescendo to meter over bakken. På vei ut av banen treffer den ikke bare èn, men to, granlegger, før den legger seg pent til ro blant høyt gress – 60 meter til venstre for flagget.

Sakte slipper spenningen taket. Mavemusklene slapper av, og vi kan igjen puste normalt. Etter tolv hull, hundre prøvesvinger, nitidig sikting og en halv fotballbane klargjort for landbruks formål, så må det snart bare skje: At Elvis fra Rælingen treffer golfballen rent slik at den løfter seg mot himmelen og styrer sikkert mot målet langs imaginære siktelinjer.

Men man vet naturligvis aldri. Og er vi riktig heldige så blir det mørkt før runden er over.

Olle

over 16 år siden

Olle

Det som Vårherre ikke skjønner og som Elvis illusterer, er at det er forskjell på PGA turneringer og "hobby turneringer" selv om de iht boka har de samme rettighetene.

Det blir som at en 8. divisjonsspiller i bedriftsfotball skal filme seg til frispark, og kjefte på dommeren.

c

over 16 år siden

c

God soge Fooore.

Å sitte og forsvare egne svingrutiner med at PGA spillere er sett på tv sier bare litt om ambisjonene til spilleren, å se på vedkommede svinge kølla sier mye om evnene til å leve opp til de rutinene de legger opp til.

Det blir nesten som å si at jeg har sett golfbaner på tv som er grønne i januar og derfor mener jeg eller ja, nesten krever jeg, at vår bane også skal kunne spilles på i Januar og da skal den være grønn. Lykke til med spillet. Ta en film av deg selv og sammenlign med en PGA spiller, kom ned på jorda og spill effektivt.

På den andre siden så er det LANGT fra de aller fleste på PGA som gjør så mye annet enn å stille seg opp bak ballen for å ta sikte og deretter gå frem og slå i de aller fleste tilfellene. I spesialtilfeller på en bunkerkant, i en bakke eller annet så kreves det mer og der legger de arbeide i forberedelser og bruker mer tid.

Olle - det finnes vel ikke verre forballspillere enn de som er i 8 div - ja bortsett fra i bedriftsidrett da (8 div. - finnes den da....).

Koll

over 16 år siden

Koll

Er dette samme Fooore (med 3 o-er) som skriver andre innlegg, eller har vi med en ny å gjøre (med 4 o-er) ?
Forøvrig har dette innlegget i en noe annen form stått tidligere, enten her eller på golfsiden.com.
Spørsmål: er "Elvis fra Rælingen" helt oppdiktet eller bygger det på en sann historie?

trondt

over 16 år siden

trondt

Koll:
elvis fra rælingen finnes OVERALT

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her