Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

turneringer 09: Big news!

Petter Fiskegrateng

over 16 år siden

Petter Fiskegrateng

ser ut som ngf gjør en del forandringer i turneringsoppsettet til neste år. regionale kvalifiserer til lag nm. amatour er historie, Players tour er kval til p4 og regionstour er kval til players.
Verden går fremover. eller bakover?

Burre

over 16 år siden

Burre

Gutteklassen på A-tour reduseres med 12 til 60 stykker ? Muligens fornuftig, men å opprettholde jenteklassen på 30 spillere er jo meningsløst. Det finnes 10 satsende gutter for hver jente. 30 jenter som slår lenger enn 150 meter og bruker mindre en to slag ut av bunkerne skal NGF lete lenge etter. Synes synd på de gode jentene som som skal slite med hakkere de første rundene. En jenteklasse på 16 hadde vært mer enn nok.

Ace

over 16 år siden

Ace

Tull at gutteklassen skal reduseres fra 72 til 60 spillere da nivået på Titleist Tour for gutter er relativt bra, sett fra norske øyne. Nå må NGF slutte å eksperimentere nesten hver år, men antall spillere på Titleist Tour, gutter isloert eller sammen med jenter. Slik det er nå så er det absolutt ingen forutsigbarhet og jeg lurer egentlig på hvem som har kommet på dette. Regner hvertfall ikke at de har spurt klubbene eller regionene (les turneringsområdene) da dette er nytt for de fleste.

God informasjon som vanligt, kanskje det kunne være en ide å sjelle med hva klubbene egentlig ønsket, og hvertfall de klubbene som har endel spillere på Titleist Tour.

Knekt

over 16 år siden

Knekt

Ace har tydeligvis ikke særlig peilig på idrettspsykologi. Det er meget bra å redusere startfeltet på A-tour. Dette vil gi noen av de nestbeste noe å strekke seg etter. Litt for mange slappiser med sikker plass som liker å sole seg i glansen av å være A-tourspiller uten at de er så opptatt av å spisse nivået sitt. Skal nivået på toppen bli bedre må de mindre gode sparkes hardere i ræva, og ingen er mer opptatt av å bli bedre enn de som NESTEN når sine mål.

Når det gjelder jentenes deltagelse er jeg helt enig i at nivået er labert. Men hvis den lille jentegruppa hakkes opp i småstykker og spres utover flere tourer vil vi aldri få noe jentemiljø, og da kollapser hele greia. NGF burde dele inn turneringene slik at de får 40-50 jenter samlet på samme turnering, så får de heller kalle turneringen det de vill enten det heter A-tour, B-tour eller jentetur.

Burre

over 16 år siden

Burre

Knekt, argumentet ditt for å redusere antall gutter er vel i såfall like gyldig på jentesiden. Tror ikke miljøet bedres av å ha større startfelt med ditto sprik i prestasjonene. De nest beste jentene blir sikkert like motiverte som de nest beste gutta om nåløyet til A-tour blir trangere.
Hva NGF har ment å oppnå kan vi jo bare spekulere i. Mitt stalltips er at man har ønsket å samle jenter og guttter på et arrangement og for at dette ikke skulle bli for stort for arrangørklubbene, måtte antall spillere ned. Lettest da å kutte i gutteklassen som jo var flest, på jenteiden kommer alle som trener mer enn to ganger i uken med, akkurat som i år.

Purre

over 16 år siden

Purre

Jeg tror miljøet bedres mye av å ha fulle startfelt, hva det nå enn er.
Miniidretter forblir miniidretter så lenge det er få utøvere.
Så må man spørre seg: Hva er det som drar utøvere til en idrett??
Svar: 1: Godt miljø eller 2: press fra ambisiøse foreldre. I konkurransegolf er sistnevnte faktor betydelig.
Godt miljø avler bredde, og bredde avler høyt nivå.

t

over 16 år siden

t

Burre, mener du at det ikke er forskjell på jenter og gutter :-) ?

Bare Are

over 16 år siden

Bare Are

Her er det noen som er misunnelig!!!

???

over 16 år siden

???

Burre - nå er du usaklig og prater om noe du tydeligvis ikke forstår.

I sommer så jeg på ei C-tour turnering. Der ble jeg skuffet over nivået.
Spesielt gutteklassen var variasjonen mellom gutta veldig stor. Jentene var noe jevnere.

Surre

over 16 år siden

Surre

Synes Burre har noen gode poenger (om enn satt litt på spissen), internasjonale resultater (EM, VM etc.) viser jo at de norske jr.guttene hevder seg mye bedre enn jentene. Når det gjelder jentene så blir det interessant å se hvordan B-tour vil utvikler seg i 2009, den blir slik jeg kan forstå det regional i 2009 (og ikke nasjonal som i 2008) og da kan det nok bli vanskelig å få startfelt på mer enn 8-10 spillere i enkelte områder (er det så lurt da?)

!!!

over 16 år siden

!!!

Grunnen til at C-touren du var på var jevn hos jentene har kanskje noe med at jentene ligger på et javnt dårlig nivå....

Bastisk Fantastisk

over 16 år siden

Bastisk Fantastisk

Morsomt med 3 nivåer på scratch-turneringene neste år.
Her har NGF virkelig gjort leksa si.
Slik har det vært i Sverige i en hel generasjon.
Jaggu brukte zombie-hjernene i golfforbundet lang tid på å oppdage det.
Men fortsatt er det mye som svenskene er flinkere på. Lurer på hvor lenge NGF skal klø seg i hodet før de tar neste skritt.

Tourturisten

over 16 år siden

Tourturisten

Kan noen hjelpe meg med link til hvor det står om turneringsoppsettet til neste år. Takk.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Kanskje noe her?

http://www.golfforbundet.no/wip4/news.epl?cat=2605&id=274519

Terminlista er dog ikke klar, klubbene driver vel og søker.

Tourturisten

over 16 år siden

Tourturisten

Takker................. Vet at oppsettet ikke er klart men litt "gøy" å drømme seg vekk til et forhåpenligvis bedre oppsett neste år enn det som var i år. Ser at det er ønsket cut igjen bla. Håper bare at det ikke blir som i år at grunnet overprising på Amatour så forsvant en del spiller utover sesongen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her