Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gul tee - Rød tee

Cagiva

over 21 år siden

Cagiva

Lurte på hvorfor dette kalles herre og dame tee? Ser stadig folk som skal slå ut fra gul tee, men tydligvis ikke har nok lengde i slagene sine ennå. Ser ut til at alle herrer skal slå ut fra gul tee - hvorfor må de det?
Hadde ikke mange fått en hyggeligere runde om de kom litt lenger ut på banen med første slaget. Burde ikke gul og rød tee være et sted du slår fra etter hva du selv føler er komfertabelt og ikke bestemt av hva tee sted blir benevnt som.

Mvh
Cagiva som ofte spiller fra rød tee

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Det er nok svært mange som er helt enig med deg i det du sier.

Når dette med "dame" og "herre" faktisk blir benyttet, så skyldes det vel
a) at menn alltid bruker et utslagssted som er lenger bak enn det kvinner gjør i konkurranser (hvit/blå)
b) at de gamle slope-tabellene (SSS) for angivelse av tilleggsslag bygde på en slik konsekvent bruk av de gule og rød utslagsstedene (?).

Du vil se at tankene dine om fordelene med å starte med kortere avstand til hullet deles av flere, og det er nå baner som legger op til at nybegynnere, enten de er kvinner eller men, gjerne skal begynne å spille ut enda lenger frem enn rød tee. Dette for å sikre at man får trening i det viktige nærspillet, og ikke må plukke opp ballen før man er kommet til greenen.

Det litt tragikomiske i denne sammenhengen er at man til grøntkort-prøven har prioritert å ta med et spørsmål som går på "Hvilken farge er det på det utslagsstedet som menn vanligvis spiller fra?".

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Jeg er en av de som bare har grønt kort og synes det er helt ok å spille fra rød tee. Derimot får jeg mange rare kommentarer som er unødvendig på akkurat det. Jeg har spilt fra gul tee flere ganger for de det er enklest der og da pga at de andre spiller fra gul tee. Klarer det rimelig bra med 25 til 30 poeng. jeg synes det er mange fler som bør og kan starte fra rød tee. Men det er mange rare holdninger og meninger om dette som ødelgger for seg selv og andre.

Det er fortsatt bare et spill, men for noen er det et problem spiller fra rødt er og blir urettferdig for noen.

Jeg slår meget bra inn i mellom og kan slå jern både 150-200 meter med jern 4 Taylor made rescue nr 2. Men trenger tid for å få konsistent sving over tid.

Klubber og baner bør bli mer bevissste på dette ikke minst for glede for andre og redusere tidsbruken for alle som spiller.

Det er fortsatt lov å ha det moro og kose seg med en runde golf.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Veldig bra at du spiller fra rød tee!

Synes det er *mange* herrer som burde spille fra rød tee fremfor gul - spesielt ift. hull med vannhindre/skog i spill fra tee. Kanskje folk burde være ærlige ift eget spill og telle reelle slag (ingen mulligans) - da ville man kanskje sett flere fra rød tee og raskere spill.

Til info: det er vanlig blant lav hcp'ere å spille fra rød tee for å få opp selvtilliten hvis spillet ikke er helt på par ;-)

bjarne

over 21 år siden

bjarne

En liten kommentar. Det med at herrer spiller fra rød tee, tror jeg er et litt sær-norsk fenomen. Jeg har spilt på en del baner i Danmark og Frankrike, og der får man mange rare blikk hvis man som herrespiller slår fra rødt. De fleste banene (som jeg har spilt på) har sågar ikke handicap-tabeller for herre fra rødt eller damer fra gult. Det er vel derfor GK-kurset har det spørsmålet som nevnes over.

Jeg tipper det har med å gjøre at Norske golfbaner har hatt ENORMT mange nybegynnere de siste ti årene, i forhold til banekapasiteten. Dermed har man foreslått at GK-spiller skal slå fra rødt, for å få spillet til å flyte raskere.

Og bare så det er sagt: Jeg synes denne ordningen er svært fornuftig, dette er bare ment som en advarsel til nybegynnere som har tenkt å prøve seg utenlands.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

... hvilket minner meg om en historie fra Scotland, hvor en mann på rød tee blir anropt fra starteren: Vil herren på rød tree være vennlig å flytte opp til gul tee!". Han rører ikke på seg, og starteren gjentar meldinger. Da svarer spilleren tilbake: "Ikke forstyrr, og la meg få slå andre slaget i fred!"

Le Fou

over 21 år siden

Le Fou

Det er nok ikke noe særnorsk å spille fra rød tee.
I Frankrike har jeg sågar spilt turnering der alle klassene spilte fra rød tee, og det på en bane der det var både hvite, gule, blå og røde utslagssteder.
I Frankrike og Tyskland er alle baner slopet for herrer også fra rød tee.

Men i England og USA har jeg intrykk av at det er helt uaktuellt for herrer å spille fra rødt.

Skreddersydd

over 21 år siden

Skreddersydd

På scorekortet til Mørk står følgende:

"Vi ber alle med hcp. 30,0 og mer kom å gå fra rød tee. Dette for å få en hyggeligere golfrunde og at tidsskjemaet holdes. Takk."

En glimrende oppfordring som burde vært standard på alle baner. I tillegg burde dette vært standard for alle som er på vei inn i golfens forunderlige verden.

Tore P.

over 21 år siden

Tore P.

Har spilt noen scramble turneringer i USA hvor spillerne er klasifisert som:

A: 0-10 hcp
B: 10-20
C: 20-30
D: 30+

D spillere tee'er off fra dame-tee. Resten fra normal/korteste herre-tee.

Det er som regel minst 2 herre-tee'er. Paa vanskeligere baner blir det ofte spesifisert at spillere over 10hcp bruker den korteste alternativet.

GAJ

over 21 år siden

GAJ

Stod å skulle slå ut fra gul tee på en bane i frankrike her forleden, da kom marshallen bort til meg og sa noe sånn som "Yellow, nonono, men play white". Synes forøvrig det er morsomt å variere :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her