Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

ETJ spiller bra!

M05

over 16 år siden

M05

Eirik Tage Johansen er på delt 2. plass etter 9 spilte på 3. runden i ukas CT. -5 for dagen etter 9 hull og -10 totalt.
Keep it going!

herrtommy

over 16 år siden

herrtommy

Han spiller meget bra!
Kan se ut til at han klatrer en 10-12 plasser på rankingen også etter idag.

Heia

over 16 år siden

Heia

-4 etter de første 9 idag. Alene på tredjeplass nå =)

Hyggelig, men....

over 16 år siden

Hyggelig, men....

Om han klatrer 20 plasser gir det like stor effekt som om han blir sistemann på rakfiskgolf på Koppang. Rankinglista på CT er sørgelig lesning for entusiastiske nordmenn. Særlig Marius Thorp har gjort en tragisk innsats i forhold til hva vi forventet.

Trippelbogey

over 16 år siden

Trippelbogey

Om Tage klatrer 20 plasser betyr det etter det jeg har lest meg til at han er kvalifisert for det meste av neste års Challenge Tour-turneringer, og slipper å være avhengig av å få wild cards farNGF for å komme med i turneringer. Jeg tror det er veldig viktig for Tage.

Hadde han klatret enda noen plasser kunne han også sluppet det andre steget i kvaliken til ET og gått rett inn i finalekvaliken.

TB

Go Tage

over 16 år siden

Go Tage

Jøss får du €9.800 og 4.80 World Ranking points av å komme sist på rakfiskgolf på Koppang, da må jeg begynne å spille der da jeg med.

Flott av Tage, virker virkelig som han har noe på gang nå. Klatrer nå opp til omtrent 520 i OWGR bland annet. Han sikrer deg vel kategori 8 på Challange Touren neste år og har avhengig hvis han får spille mer på CT mulighet å få en enda bedre kategori og hvis han kommer med på Apulia San Domenico Grand Final har han fortsatt mulighet å bli topp-20 og dessuten har han gode muligheter å kvale in på ET den harde veien og.

Men alt dette er ja samme effekt som å bli sistemann på rakfiskgolf på Koppang, eller?

Skjerpings =)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Tilsammen 6 topp 10 plasseringer og 8 topp 20 har nordmennene i år. Det er fremgang man ikke kan vise til på Koppang...

Lattermilde Lars

over 16 år siden

Lattermilde Lars

Oi, svære greier det, Sam. I 4de divisjon golf......
Rakfisken på Koppang smaker ihvertfall bedre enn prestasjonsnivået i Norsk Golf.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

LL: sikkert greit for golfen at du holder deg på Koppang eller deromkring, og konsentrerer deg om fisk.

Strålende av Tage, fint med bra spill nå på slutten av sesongen, det gir både selvtillit inn mot kvalen og et godt argument for videre satsing!

Jens

over 16 år siden

Jens

Jeg er også glad i rakfisk, men det må være fra valdres. Nydelig mat.

Norsk golf? Tja , søta bror har 2 spillere blant top 10 i verden. Mens vi jubler over prestasjoner på c-touren.

jens, du lyver...

over 16 år siden

jens, du lyver...

Søta bror har dobbelt så mange innbygere, og har satset på golf en stund før vi omtrent begynte å spille her i landet...
Suzann Pettersen er vel forøvrig topp 10? Eller er det bare MENN vi snakker om?
Det må være lov å glede seg over topplasseringer, selv om det ikke skjer på den gjeveste touren?
Hva om du er med sønnen din (gud forby at du får en..) på fotballkamp, og de vinner, eller spiller "bra"(bra i anførselstegn, for man kan vel ikke spille bra fotball som junior, hvis man ikke er på landslaget?). Synes du ikke det er morsomt da?? Sier du ikke at gutten spilte bra? koselig... Håper du setter tenna i litt riktig dårlig rakfisk, så slipper vi å høre mer fra deg.

Jens

over 16 år siden

Jens

Jeg gleder meg som bare det over det lokale laget mitt som sliter langt nede i divisjonene. Hver gang de vinner stiger humøret et par hakk.

Jeg gleder meg over dattera mi som forleden ble nest sist i en turnkonkurranse.

Alle må ha lov til å ha sine små gleder, men det må gå an å innrømme for norsk golf sitt vedkommende at de for tiden er svært små. og for den del har vært det ganske lenge.

Logikk

over 16 år siden

Logikk

Ja la oss sammenligne oss med Sverige??? HVORFOR? De var det landet sist jeg sjekket i hele verden (kan ha forandret seg) som hadde flest spillere med OWGR-poeng per innbygger (t.o.m. forann Skottland og Irland) og en LAAANG golfkultur som kun naive nordmenn tror at Norge en gang er i nærheten av å få (selv om 10 år). La oss i stedet nyte av den lille fremgangen som er.

Ska vi ikke med det samme sammenligne Tippeligaen og være likegyldige så lenge de ikke presterer like bra i europacupen som de spanske, engelske og italienske lagene pleier å gjøre?

Joda

over 16 år siden

Joda

Vi skal være fornøyd med å være små og dårlige.
Fordi vi ER små og dårlige.
Nettopp derfor skal vi la være å hause opp små prestasjoner som om de er store prestasjoner.

Jens

over 16 år siden

Jens

Nei vi bør nok ikke sammenligne oss med Sverige i golf, det var dumt av meg å nevne det.
Vi bør heller sammenligne oss med Island eller Færøyene, og da kan vi fortsatt gå med hodet hevet.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Oj. Jeg skjønner at regelen er slik:

Er du på c-nivå skal du ikke juble over fremgang før man når a-nivå. Å juble over god innsats på det nivået man er - det er fali. I det hele tatt er det vel feil å juble før vi har en Tiger fra Norge. Godt at Robert Karlsson ikke er norsk - for han vant jo bare en turnering i 2. divisjon

Jens

over 16 år siden

Jens

SS du har misforstått, selvsagt skal vi juble over all fremgang.

Men jeg trenger kanskje ikke å juble uhemmet når jeg perser på 100m til 12.0, slik at alle som ser på tror jeg har slått norgesrekorden. Litt nøkterrnhet i feiringen er kanskje på sin plass, selv om jeg kommer til å feire innvendig i flere dager!

Til Jens

over 16 år siden

Til Jens

Ingen tvil om at nivået på PGA Touren er litt høyere enn Europatouren, men å kalle Europatouren for 2.divisjon er jo ren PGA Tour-propaganda. Alt fler velger jo å holde Europatouren som sin hjemmetour eller ihvertfall blande de selv om de åpenbart hadde gjort kjempesukse på PGA Touren hvis de hadde giddet. Mange som ikke gidder å bo i USA og heller foretrekker den kulturelle variasjonen i Europa (selv amerikanere Notah Begay, John Daly osv... begynner å bli mektig lei USA virker det som, de flykter ikke PGA touren fordi de vil til europeisk 2.divisjon selv om mange kanskje tror det).

Hvis en skal si at PGA Touren er 1.divisjon og Europatouren er 2.divisjon er det jammen så liten forskjell på tourene at Nationwide-touren da blir 6.divisjon og Challange Touren 7.divisjon. Så liten forskjell er det på PGA Touren og Europatouren (og så liten forskjell er det på Nationwidetouren og Challangetouren som mange og har fått for seg skiller seg mer i nivå enn de faktiskt gjør).

Bedre å kalle PGA Touren for eliteserien (avdelning USA) og Europatouren for Eliteserien (resten av verden), der det for øyeblikket er slik at PGA Touren er noe sterkere, men mye mindre forskjell enn for bare 6-7 år siden.

Jens, bra at ikke alle har din logikk som er sportintressert. Med din logikk hadde jo ingen giddet å se en eneste kamp i tippeligaen ettersom den allikevel er så mye dårligere enn de store ligaene i Europa og du da ikke kan juble uhemmet om laget ditt skulle vinne tippeligaen eller i det hele tatt gjøre det bedre en forventet.

Fremgang er noe å juble for UANSETT vilket nivå det er på. Flaks at ikke alle er som deg Jens, for da hadde profesjonell sport vært i store problemer.

Stian

over 16 år siden

Stian

Når det gjelder spillere så samler PGA spillere fra hele verden i mye større grad enn Europatouren.

Gikk i et ledig oyeblikk gjennom topp50 på OWGR lista og kom frem til dette :

PGA touren : 34 spillere, 16 fra USA
EU : 16 spillere, 13 fra Europa

Så en helt klar tendens over hvilke tour som drar flest "eksterne" spillere, og dermed er den sterkeste touren naturlig nok.

Nå som Race to Dubai er igang fra 2009 sesongen, tror jeg flere spillere vil kaste seg på Europatouren. Mickelson er ett av navnene bl.a, og Daly har heller ikke utelukket mer ET spill.

Jens

over 16 år siden

Jens

Følger selv ivrig med på all fotball, og mest med i tippeligaen faktisk,
Jeg heier alltid mer på norske idrettsutøvere enn utenlandske, også i golf faktisk.
Det som er nøkkelen til all idrettsinteresse er patriotisme og hjemhørighet, lokale helter vil alltid dyrkes foran nasjonale og internasjonale enere.
Men selvsagt vil man alltid la seg imponere over enerne, som f.eks Tiger i golf, Ronaldo i fotballen, i Norge har vi en som er i det sjiktet, nemlig Bjørndalen selv om han driver en provinsiell idrett.
Når det gjelder rangering av tourene er slik jeg ser det PGA-tour den beste, det blir nok bare mer og mer slik, Bare et fåtalls turneringer på Europa-touren kan måle seg med PGA-turen. Vil også rangere Nationwide-tour, Japan-touren og muligens Asia-touren og Australia-touren foran Challenge-touren i Europa.
I norsk golf har vi ingen stjerner (når unntas Tutta på spinnesiden) men det forhindrer meg ikke å ønske av hele mitt hjerte at vi snart får en.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Asia touren er klart bak CT og det er hverdagsnivået på Australiatouren og (noen av turneringene er co-sanctioned). Japan-touren har 10 gode spillere (ca.).... kjempetour....

Norsk golf har helt riktig en stjerne - Tutta. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor vi ikke kan heie på unge spillere som Tage, Brovold, Larsen, Marianne, Lill-K etc etc. Vi har jo for pokker ikke noen andre å heie på.

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Er dere ferdig med å slåss nå ??

Hvordan gikk det egentlig med Tage ??

For det var vel han det handlet om eller ??

Ha en Jæ... kald vinter, og spesielt du på Koppang!! ...

AmiciSumus

PS. Nicken passet dårlig til det jeg akkurat skrev, men så skrev jeg det med et glimt i øye da!

Zaxko

over 16 år siden

Zaxko

hehe for det første får jeg det til 28 PGA ,12 som spiller litt på begge og 10 som spiller på Europatouren, men OK.

I hvertfall, OWGR baserer seg på antatte styrker på de forskjellige tourene og det er ingen tvil om at det er mye lettere å få en god OWGR-rank via USA-touren enn Europa-touren, ettersom de "ikke så bra"-turneringsuken på USA Touren får alt for mye poeng å fordele på et egentlig ikke særlig sterkt startfelt, samtidig som de store turneringene på Europatouren som ofte har et sterkere startfelt enn veldig mange av de turneringene som er på USA Touren gir for lite poeng til OWGR. Dette er noe som kan bevises enkelt når en beregner insats i Ryder Cup, WGC events og andre co-hosts som majors.

Så det blir feil å vurdere OWGR når en skal sammenligne nivåen mellom USA touren og Europa-touren, men to ting som er helt sikkert er at, JA, USA-touren er litt bedre enn Europa-touren men forskjellen nå er mye mye mindre enn for 5-10 år siden.

Go Tage

over 16 år siden

Go Tage

Kan du gi oss e-postadressen din "Jens/Lars/Hyggelig men..." så vi kan sende in jubelsøknad når det går bra for noen som kanskje ikke er bra nok for deg til at det er akseptert å juble ifølge deg?

Jeg ber så forferdelig mye om unnskyldning for at jeg ble så begeistret over at Tage spilte en bra turnering. Jeg lover, det ska ikke gjenta seg. Jeg må slutte juble uhemmet når Tage gjør noe som er så ekstremt "uimponerende"...

Jeg kan ikke love at jeg ikke bli begeistret hvis han spiller bra igjen, men jag kan love å ikke skrive noe her, ettersom det ikke er populært og kan virke støtende på andre hvis noen greier å bli begeistret over en bra prestasjon som noen annen synes er helt i C-nivå og dermed patetisk å bli begeistret over små prestasjoner ettersom fremgang visstnok helt plutselig ikke er noe som skjer i relative termer, men i faktiske prestasjoner i forhold til den ypperste verdenseliten (vet ikke helt når definisjonen på fremgang/bra prestasjon ble forandret, men det virker jo som om Jens og Co. vet hva som gjelder, ettersom de så offensivt skal fortelle oss hvordan vi må feire og bli begeistret for forskjellige ting)

Stian

over 16 år siden

Stian

Er ganske sikker på at tellinga mi på owgr er riktig. Ja, endel spillere spiller litt her og der, men Mickelson b.la er ikke medlem av ET touren selvom han har gjort ettpar opptredener der.

Dog ellers gode poenger rundt poengforskjell på tourene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her