Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lasermåler

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en lasermåler,men har ingen erfaring med sånt så jeg ønsker innspill og tips fra folk som har brukt/bruker det. Kommer til å kjøpe det selv i USA i november,evt en kollega kjøper med for meg hvis jeg ikke kan reise selv.

-hvilke merker/modeller er bra? Hva man bør se etter?
-hvordan er levetiden på de forskjellige?
-hvordan er batterikapasiteten?
-evt smart tilbehør?
-erfaringer,ting som er bra eller ikke bra?

Har tittet litt på nett og sett på diverse merker som Bushnell,Callaway,Nikon. "Problemet" er at det finnes svært mange ulike modeller av de,litt vanskelig å vite forskjeller og evt om hvilken man bør gå for.

Eller finnes det noen GPS modeller som er å anbefale? har ikke tittet mye på den slags,men hvis noen har gode erfaringer med sånt så vil jeg kanskje vurdere det opp mot en lasermåler

Bamse

over 16 år siden

Bamse

Bushnell 1500 Tournament Edition fungerer veldig godt for meg. Har brukt den i to sesonger nå, og eneste minus er at tjukk tåke gjør bruk umulig. Ikke veldig rart i grunn :o)

Mulig det har kommet noe bedre nå, for denne bgynner jo å bli gammel i golfutstyrssammenheng.

Knut

over 16 år siden

Knut

Har brukt to Bushnell-modeller siste år, og er svært godt fornøyd (1500 slope edition og 1500 tournament edition). Jeg foretrekker slope-versjonen, men den er ikke tillat til turneringsbruk slik at jeg prøver å venne meg til turneringsversjonen som gir mindre informasjon.

Bushnell 1500 er litt større enn noen nye modeller, men robust og har god batterikapasitet.

Eneste situasjon hvor jeg ikke har fått en lesning av avstand er i lav motsol og flagget er høyere enn der hvor jeg står.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Fungerer de dårlig når flagget står høyere opp enn der man står altså? er det generelt med slike lasermålere?

Yngve

over 16 år siden

Yngve

det er fordi du har så korte ben, Knut.....

=O)

Mjolner

over 16 år siden

Mjolner

Har en Bushnell 1500 tournament edition og er kjempefornøyd. Brukt den i to sesonger nå. Har ikke hatt problem med når flagget står høyere enn der man står. Men motsol kan være et problem. Men klarer man å skygge for sola med ene hånden, og fremdeles treffe flagget går det helt fint.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

kjøp bushnell tour v2, finner pinnen like godt som 1500 og koster mindre :)

Yankee

over 16 år siden

Yankee

Jeg har brukt GolfLogix sin GPS i to sesonger. Meget enkel i bruk, og du er ikke avhengig av å se hinderet eller flagget for å få avstander. Ulempen er selvfølgelig at den ikke vet hvor på greenen flagget står, slik at den kun gir avstand til forkant, midten og bakkant av greenen. Nøyaktigheten er ca. +/- 2 m. (Kan nærme seg +/- 1 m ved kalibrering på den enkelte bane.)

GPS'en finner selv ut hvilken bane du er på, og gir automatisk avstander på alle hull. Den teller ned avstanden fortløpende mens du går fram til ballen din, så du bruker ingen tid til å måle avstanden. Store tall som gjør den lett å lese, selv for gamle folk uten lesebriller.

Foreløpig er det imidlertid få baner som er kartlagt i Europa. I USA har de tusenvis av baner, og dersom du ber om å få en ny bane kartlagt gjør de dette normalt i løpet av en arbeisdag. For Norge sier de at de trenger 3 uker på å legge inn en bane. Foreløpig har jeg fått GolfLogix til å legge inn Oppegård. Jeg ba de også om å legge inn Miklagard, men fikk til svar at det kartgrunnlaget de kunne få for Miklagard var for dårlig i forhold de kraven GolfLogix stiller, slik at de ikke kunne legge inn denne banen.

Jeg spiller mest i USA, men har planer om å be GolfLogix om å legge inn flere norske baner i løpet av vinteren, slik at det er klart til jeg besøker Norge igjen til sommeren.

GolfLogix har også en funksjon som måler lengden på ditt siste slag, slik at det blir enkelt å finne ut hvor langt man egentlig slår med de forskjellige køllene.

Cobra

over 16 år siden

Cobra

Kevin, kjøp deg Bushnell 1500 Tournament Edition.
Enkel i bruk, men presis. God batterikapasitet.

Har hatt min i to år, og er strålende fornøyd. Anbefales!

Torgeir V.

over 16 år siden

Torgeir V.

Helt uenig "veggiss"...
V2 er ikke på langt nær så pålitelig, og vanskeligere for de som ikke er helt stødig på hånda... (førstehåndserfaring)
jeg byttet tilbake til 1500 siden denne hadde mye bedre toleranser.

Kevin

over 16 år siden

Kevin

Mange gode tips her,og litt forskjellige:) Noen som har prøvd Bushnell Medalist? fant denne reklamevideon på siden til Bushnell,http://www.bushnellgolf.com/medalist.html

Ser at V2 bruker 3volts batteri,mens de andre bruker 9volt. Veggis,er batterikapasiteten bra på den du har?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

har brukt den hele sesongen, har ikke byttet batteri enda.

Torgeir: begge har pinseeker modus, så det er ikke noe problem å finne pinnene på noen av modellene. kjøper du yardage pro modellen derimot som ikke har pinseekermodus så er det helt håpløst å få tak i flagget.

lite tips til. i stedet for å pinseeker 1500 så kjøp elite 1500. det er jaktmodellen, men den er helt lik og koster $100 mindre. tilsvarende er det scout 1000 som er jaktmodellen av tour v2.

Yorkie

over 16 år siden

Yorkie

Har brukt Medalist i to sesonger og er strålende fornøyd med den. Billigere, lettere og mindre enn Pinseeker modellene men med samme funksjonalitet/ytelse. D.v.s Pinseeker har maks 1500 yards, og Medalist 1000 yards, men det er sjelden jeg har innspill over 1000 yards så det bekymrer med lite.

Dog, litt malurt i begeret, veska til medalist suger, den er laga i noe slags dårlig skai-imitasjon så festehempa ryker etter kort tids bruk.

putter'n

over 16 år siden

putter'n

Hvordan er disse lasermålerne når det gjelder å finne avstand til bunkere, vann, trær osv?

Har selv brukt mobil programmet wegolf opp i mot en Nokia N95 (innebygd GPS) en stund og det er som å kaste pengene ut av vindu. Etter mye leting for å finne ut om hvorfor målingene var så variable fikk jeg til slutt svar ifra Nokia Norge om at man måtte forvente et avvik på 12 - 15m i byer og 24 - 48m utenfor tettbebygde strøk.

Stod ved rødt merke på ett av hullene på Mørk og GPS'n viste at det var 62 meter til forkant green, når jeg stod for å putte på samme hullet og flagget stod ca 2m ifra forkant viste GPS'n at jeg fortsatt var 25 meter ifra green. Tragisk dårlig.

pap

over 16 år siden

pap

Noen som kan fortelle hvor man får kjøpt f.eks Bushnell 1500 Tournament Edition til en bra pris?

Kjøper alt hos

over 16 år siden

Kjøper alt hos

www.tgw.com

$ 399, m.a.o ca NOK 3400 inkl frakt og mva

Andre modeller

over 16 år siden

Andre modeller

Medalist $ 300 = NOK 2600
Tour V2 $ 350 = NOK 3000

dog, TGW har ikke jaktmodellene som veggiss foreslår. Men, hvis man trenger laser med camo er man kanskje så mye i ruffen at laser kanskje ikke er løsninga;)

Furu

over 16 år siden

Furu

Tour V2 ligger på $250 på ebay, selvsagt fra seriøse forhandlere. Leupold er et annet alternativ. http://thesandtrap.com/equipment/accessories/leupold_gx-i_laser_rangefinder_review Ligger på $300 på ebay.

putter'n

over 16 år siden

putter'n

Hvordan er disse lasermålerne når det gjelder å finne avstand til bunkere, vann, trær osv?

Hørt at noen gir informasjon om høyde forskjell og hva det innerbærer med reel avstand. Stemmer dette

har du "line of sight"

over 16 år siden

har du "line of sight"

finner du fint avstand til trær, bunkere, vann, siv, hus, andre golfspillere, kaniner, broer og alt annet som reflekterer laserlyset.

Noen modeller har slope funksjon, d.v.s at de kalkulerer ut hva høydeforskjell utgjør i meter. Slope modellene er ikke godkjent for bruk i turneringer

heller ikke

over 16 år siden

heller ikke

i handicaptellende runder.
Ikke kjøp slope-versjon hvis det er golfspill du skal bruke den til.

Spørsmålstegn

over 16 år siden

Spørsmålstegn

Forstår det slik at lasermålere kun benyttes i treningsrunder.
Det er altså ikke tillatt i konkurranser eller andre hcp tellende runder.
Hva er da vitsen i og med at man må registrere sin runde før man går ut og det er automatisk handicapregulerende!!
HCP kategori 1 kan jo som kjent kun justere HCP i konkurranser

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Nei, slik er det ikke.
En bane kan bestemme at elektronisk måleutstyr er tillatt på banen og sette det inn i lokale regler. Da kan du bruke den så mye du vil, med en liten hake som er; Hvis du spiller en NGF-turnering på denne banen så kan NGF bestemme at laser ikke er tillatt akkurat i den turneringen.
Alle Senior Golf konkurranser tillater laser. Mange baner gjør det også.

Jeger

over 16 år siden

Jeger

Har jakt-modellene pinseeker modus ?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

ja det har de. du får kjøpt jaktmodellene på ebay vet jeg. de er som sagt helt like, bare med kamo og mindre prislapp.

Gratulerer Veggiss

over 16 år siden

Gratulerer Veggiss

Jakt-rådet ditt er årets beste.
Applaus

veggiss

over 16 år siden

veggiss

alt for å hjelpe ;)

http://cgi.ebay.com/NEW-Bushnell-Scout-1000-Laser-Rangefinder-20-1941_W0QQitemZ140268332361QQcmdZViewItem?hash=item140268332361&_trkparms=72:122239:166:265:12240:1318&_trksid=p3286.c0.m14

http://cgi.ebay.com/BUSHNELL-201930-TOUR-V2-WITH-PINSEEKER-TECHNOLOGY_W0QQitemZ310087081102QQcmdZViewItem?hash=item310087081102&_trkparms=72:122239:166:265:12240:1318&_trksid=p3286.c0.m14

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Husk også at det er stor sannsynlighet for at R&A kommer til å godta bruk av laser snart.
det presser på fra alle kanter, så det er vel kun spørsmål om tid før geitebukkene gir grønt lys... :)

Ludde

over 15 år siden

Ludde

Når det gjelder bushnell scout 1000 så har den "slope edition" eller det calles ARC på jakt lazer. ARC gir høyde kompensert lengde.

Falken

over 15 år siden

Falken

Leupold. End of discussion.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Siden jeg startet denne tråden skylder jeg vel å si at jeg anskaffet en Bushnell Tour V2 under en reise til Canada i vår. Meget godt fornøyd med den

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

har lurt litt på å bytte medalisten min med en Tour V2, virker mye mere logisk med sånn over under format enn den flate medalist lefsa, men sliter litt med å motivere $300 når jeg har en som virker aldeles utmerket;) Tror du gjorde ett godt valg Kevin, skulle du sikle på en pent brukt medalist så skal vi nok klare å få til en byttehandel;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her