Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva gjør du når ballen treffer deg ?

Bullitt

over 16 år siden

Bullitt

Har heldigvis aldri truffet noen med en ball, men har opplevd under en turnering at en i ballen min traff en annen spiller i kneet.
Han som slo pullet ballen til venstre med en 3-wood, og til tross for at vi skrek som f... alle fire så reagerte ikke han som ble truffet i det hele tatt. Ballen spratt en gang i røffen før han gikk rett i kneet på en kar i ballen foran som var kommet ca 100m bort fra greenen på vei til neste tee.
Han som slo gikk frem og beklaget så godt han kunne, men spilleren som ble truffet var rasende og ville overhodet ikke akseptere noen unnskyldning. Han spilte ferdig hull 5-9, før han gikk i klubbhuset og ba dem ringe etter ambulanse. Ambulansen kom og kjørte fyren på legevakta hvor det ble konstatert at han ikke hadde fått noen skader utover et blåmerke øverst på leggbeinet.

Det jeg og andre reagerte på var den ufyselige måten han opptrådte på. Virket som han var ute etter en eller annen form for erstatning. Både han som slo og golfklubben fikk gjennomgå etter noter, og han truet til og med å melde han som slo til politiet (mulig han også gjorde det...) Hissigproppen var franskmann, og episoden fant sted på en fasjonabel klubb i Frankrike. Lurer bare på om noe slikt kunne skje her i Norge også.

Yankee

over 16 år siden

Yankee

Ble truffet ved høyre tinning på en bane i USA for noen år siden. Stod i min fairway og ventet på at greenen skulle bli klar. En fyr på motgående hull slår en kjempehook som treffer meg. Det blåste kraftig motvind, så vi hørte ikke FORE før enn etter at ballen hadde truffet meg. Mulig de var altfor seine med å rope, men skyldte på vinden. Nå har amerikanere svært ofte med seg kjølebagger fylt med øl og isbiter, når de kjører golfbil. Selv bærer jeg golfbaggen, så jeg fikk is fra den gruppen som slo slik at jeg øyeblikkelig fikk kjølt ned skaden. Det ble en kul på størrelse med en ping-pong ball. Tok ca. 1 uke før den ble borte. Fullførte runden og var ikke til lege. Var nok bare noen millimeter fra at det kunne ha blitt mye verre. Kona spilte sammen med meg, og hennes eneste kommentar var at jeg burde øke livsforsikringen. Har også blitt truffet i ryggen en gang på en amerikansk bane. Golf er tydeligvis en risikosport.

Olle

over 16 år siden

Olle

Trodde en golfball i hodet var verdt noen mill "over there".

Hadde jeg blitt truffet så hadde min reaksjon kommet ann på om jeg vurderte dette som et hendig uhell eller om han som slo tok for stor risiko.

Generelt så synes jeg at alle tar en risiko ved å bevege seg ut på en golfbane med andre mennesker. Ting skjer, og selv den beste kan treffe en eller annen. På den andre siden så har du de som mer kalkulert risiko, eller slår ut tidlig fordi de er utolmodig. De fortjener buksevann og kokkos.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg har heller ikke blitt truffet, men har ofte vært i nærheten.

Enig med Olle i at vi alle tar en risiko ved å være på en golfbane, og uhell kan skje selv den beste.

Eneste gangene jeg blir sur, er når folk slår i ryggen på meg bare fordi de er utålmodige. Hendelige uhell blir jeg aldri sur for.

Det er selvfølgelig viktig å rope, men man kan aldri gardere seg 100% på en golfbane. I sterk vind og i "blinde" områder vil du ofte ikke høre ropet i det hele tatt, eller rekke å reagere.

Agn

over 16 år siden

Agn

Har heller, heldigvis, aldri blitt truffet. Men; blei rimelig forbanna da en klovn valgte å slå OVER meg fordi han mente jeg hadde sneket meg ut foran ham. Jeg gikk med ryggen til, ante fred og ingen fare, ingen bak meg og bare kos, da jeg hørte den umiskjennelige lyden av en ball som blir drivet, etterfulgt av en ball som lander ca 50 meter forbi meg.

Konfrontert med hva tullingen mente var farligst, at han måtte vente 1 minutt på tee, eller at jeg måtte sitte 40 år på venterommet hos St.peter i påvente av at det faktisk var min tur, blei idioten faktisk ganske så spak. At jeg ikke rapporterte ham inn til klubben er noe jeg angrer på i etterkant, makan til drittoppførsel skal man lete lenge etter.

For øvrig ikke noe problem med å innrømme at jeg kunne orientert meg bedre da jeg gikk direkte ut på hull 9, men som sagt, så ingen på hull 8, og så ikke helt problemet.....

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Jeg må bare få referere til en morsom historie og årets kommentar.

En venn av meg, vi kaller han Tiger foreløpig, som var ute å spilte golf med sine venner. Det var kø foran Tiger hele tiden, og på et par 5-hull på Miklagard måtte han vente siden han ville gå for greenen på andreslaget. Han ventet og ventet og venter. I mellomtiden stod det noen tullinger, blant annet Tulling1, å ropte på utslagsstedet bak dem. De ville jo selvsagt slå, men de skjønte ikke helt at Tiger kunne rekke inn på andreslaget sitt. Etter en liten stund ble det ledig og Tiger slo ballen nesten inn på greenen.

Smågnissningen fortsatte litt utover runden men toppet seg på hull 17. Der stod Tiger og vennene hans litt forbi 150m-staken, og hørte at Tulling1 begynte å kauke igjen. Det som selvsagt skjedde da var at Tulling1 begynte å slå, og en ball landet veldig nært Tigers venn. Da kokte det selvsagt i Tigers hode.

Så gjorde de seg ferdig på hull 17 og tuslet opp til hull 18. Der ventet Tiger igjen på de foran helt til idiotflighten med Idiot1 kom opp til utslaget på hull 18.

Nå skal jeg prøve å sitere men jeg tror jeg har glemt mange detaljer. Dette er derfor en 87% riktig konversasjon:

Tiger: Var det noe du hadde på hjertet?
Tulling1: JA DERE ER ALTFOR TREIGE!!!
Tiger: Som du ser har vi mange foran oss, og da er det ikke lurt av deg å slå baller helt fram til oss vel?
(så husker jeg ikke helt hva som ble sagt, men snart kommer det morsomme)
Tiger: Og hva var problemet på hull 6?
Idiot1: Dere stod jo bare der!!
Tiger: Jeg ventet på å slå inn på greenen
Idiot1: Det var ALTFOR langt til at du skulle rekke fram der !!!!
Tiger: Javel? Hvor langt slår du da?
Idiot1: Jeg slår såpass bra at jeg vet at du stod for langt unna! Jeg har 12 i handicap !!!!!!!
Tiger: Jasså ja.
Idiot1: OG HVA HAR DU DA?
Tiger: Jeg har 3. Men vi kan snakkes når du har lært deg å slå litt lenger.

Så slo Tiger en 3-wood fra backtee på hull 18 og traff den noe hinsides godt. Landet mitt i fairway, og forlot teestedet. Der stod vennene til Tulling1 og lurte på om de skulle le eller gråte av deres dumme spillepartner.

Skrens Petrus

over 16 år siden

Skrens Petrus

HEHEHE en skitgod "10-hcp'er" altså. Er Tulling1 og Idiot1 samme person eller 2 forskjellige i samme flight?

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Tulling1 spilte med idiotene. De lot han jo oppføre seg som en unge :)

Tiger spilte med Vennene.

Og "10-hcp"eren var nok drita god og slo kjempelangt. Faktisk så langt at han trodde det var lurt å lande ballen der det stod folk. Men å slå inn på andreslag hadde han altså ikke hørt om.

Bobby Peru

over 16 år siden

Bobby Peru

Jeg skjønner at på baner der hullene ligger tett kan en kjempehook eller -slice skape farlige situasjoner. Har blitt forbanna noen ganger når de har kommet vel nære, men det er nok bare overlevelsesinstinktet som kicker inn når man føler at noen har prøvd å ta livet av en :-)

Det som jeg IKKE liker i det hele tatt er når noen driter i mitt ve og vel, og kliner ut en drive (el.) vel vitende om at det kan gå riktig så ille. :-(

Når det er sagt så husker jeg fra første sesongen jeg spilte golf. Vi var 4 stk: en kompis, foreldrene hans og undertegnede. På et av hullene sender faren kona frem på rød tee (som lå ca 50 m foran gul tee), og sier at kompisen min bare skal slå ut. "Det går bra" sier han ... :-)
Jeg husker at jeg følte det ikke var det smarteste og gir uttrykk for det. "Det går bra". Den påfølgende driven passerer ca 30 cm over hodet hennes ... da ble faren ganske spak. :-D

hackz

over 16 år siden

hackz

Har en fin/fæl historie, et medlem på Kjekstad GK hadde 2ukers ferie i Sør-Afrika som var tettpakket med golf. På runde 2 står han over ballen og skal slå, så hører han "FORE" bli ropt, men rekker ikke å ta dekkstilling før ballen treffer han i hodet og sender han i bakken så han faller på sin egen kølle som han hadde i "ferdigstilling". Fikk en liten kul i hodet etter golfballen og 2bristede ribbein etter sin egen kølle. Ble dårlig med golf de siste 12dagene av ferien, men visstnok en hel del GT`r.

Yngve

over 16 år siden

Yngve

Jeg traff meg selv en gang jeg skulle ut av en bunker.
betyr det at jeg bør skrive i begge trådene?

Freddybobo

over 16 år siden

Freddybobo

Har aldri blitt truffet, men har opplevd mange baller som har vært veldig nære min slanke kropp. I situasjoner hvor en spiller har utvilsomt slått når han ikke burde, med viten og vilje, har jeg i enkelt tilfeller tatt ballen og gitt den et helvetes lie. Møtte en tulling som har slo over flighten min og landet bare noen meter forbi. Da tok jeg frem 3W og klinte ballen hans 185 meter inn i skogen. Samtalen da han tok oss igjen ble jo intressant.

2Putt

over 16 år siden

2Putt

Har ikke blitt truffet men hadde en artig variant i sommer.
En langtslående i ballen bak oss drivet forbi meg mens jeg ventet for å slå andre slaget in på et par 5, jeg plukket opp Pro V1 ballen og puttet den i lommen. Han spurte aldri om ballen selv når de var svært nære oss ved venting på senere utslag. På siste hullet la jeg den i koppen når vi var ferdige med DUST skrevet stort å tydlig på ballen.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Har nesten kvestet to personer på greenen på hull 18 på Kjekstad fordi at de ikke heiste ballongen opp i flaggstanga og markerte ar greenen var opptatt.
Skummelt med innspill fra 130 m. Sjekket at flagget stod i og trodde at greenen var klarsiden ballongen var nede.

Skrens Petrus

over 16 år siden

Skrens Petrus

Godt at det gikk bra, men da lærte de sikkert til neste gang.

?

over 16 år siden

?

2putt. morsom du... Var det mulig å se dere der dere sto og ventet for å slå andreslaget? Har litt å si for utfallet av hva jeg synes om oppførselen din.

Eva

over 16 år siden

Eva

Jeg hadde en utrolig opplevelse på Asker for et par uker siden. Vi spilte turnering med shotgunstart. Da vi kom til hull 1 sto det plutselig 12 mennesker der. Det viste seg at det var damegruppa som skulle ut og spille og de brød seg overhodet ikke om at vi var midt i en turnering så de trengte seg ut før oss. Da vi kom til hull 7 slo jeg utslaget litt til høyre så det lå i fairwaykanten på hull 8. Da jeg akkurat var kommet bort til ballen min så jeg en fra damegruppa stille seg opp på tee 8, og plutselig suste det en ball over hodet på meg. Jeg spurte hva hun holdt på med og fikk beskjed om at hun syntes hun var i sin rett til å slå. Ikke ropte hun fore og ingen av de tre andre i ballen prøvde å stoppe henne selv om de så at jeg sto der.

Jeg forsøkte å meldte fra til administrasjonen om dette da jeg kom inn, men hun som satt der var opptatt med å registrere score i turneringen jeg deltok i, og var ikke interessert i/hadde ikke tid til å motta denne informasjonen. Så jeg fikk ikke gjort noe mer med saken.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Bare en liten kommentar Eva.

Ikke pent av henne å slå som hun gjorde, det grenser jo til galskap å bare hevde sin rett på den måten.
Men hvis du var på hull 7 og hun på hull 8 så burde du ha ventet. De som er kommet lengst i banen bør gå/slå først.
Damer er noen ganger litt stygge mot hverandre. ;-)

c

over 16 år siden

c

Undres på hvor mange som setter igjen bagen sin godt synlig på FW når man går ut i skogen for å lete etter ballen ute av banen?
Etikettereglene sier vel noe om dette, en jeg ser det skjelden i praksis...

Ellers var vel spørsmålet i denne tråden "hva jeg gjør når ballen treffer meg" - jeg regner med at jeg hadde hoppet rundt og hylt og skreket litt - kanskje sagt et styggord innimellom og holdt meg på det ømme stedet - dersom jeg i det hele tatt var i stand til det... Blitt MYE mer forbannet dersom den som slo ballen ikke hadde ropt fore enn om han ropte foore som han skal... det hadde jeg, tror jeg

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det er mange som glemmer at de har et ansvar for å være synlig. Personlig har jeg blitt kjeftet på av folk som har glemt å sette igjen bagen mens de har vært i skauen, og av folk som har blitt stående igjen rett ved siden av 18. tee etter runden.

Det er ikke så greit bestandig :-)

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Oppførselen til damegruppen var ikke helt god hverken på tee hull 1 eller ved tee på hull 8, det å rope fore er et minimum. Det er imidlertid kutyme på Asker at de som ligger på/ved fairway på hull 8 etter utslag hull 7 på Asker venter til det er ledig, mao lar de som er på tee 8 slå ut før de selv fortsetter på hull 7, ref også kommentar fra Scrambler.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Pepper.
Den regelen gjelder jo alle baner og ikke spes for hull 7og 8 på Asker.

Hvis de som er kommet lengst i banen skal vente på de bak i tillegg til de som er foran så blir det enda mer kø.

Ang hva jeg selv ville gjort hvis jeg ble truffet. Hadde en skrulling bak meg på hul 9 på Bærum for et par år siden. Han slo over meg to ganger på samme hull. Jeg klarte å ikke bli sinna, men sa fra til han at hvis han slo en gang til så ville han sannsynligvis lykkes i å treffe meg.
Han ble rød i toppen og gikk av banen. Han forklarte at han aldri hadde slått så langt før. Og jeg tror det var sant, men to maxslag på samme hull var skummelt for oss foran.

Eva

over 16 år siden

Eva

Scrambler og Pepper,

selvsagt har dere helt rett i at jeg skulle ventet. Jeg kan min etikette. Og i alle andre tilfeller hadde jeg ventet - men ikke når disse damene ikke skulle vært på hull 8 på det tidspunktet. De skulle vært på hull 4 eller 5 - etter turneringsdeltakerne.

simen Fulland

over 16 år siden

simen Fulland

Gunnar har opplevd det samme selv, men den morsomste kjeften jeg har fått på banen i år kom på nes.
Da fikk min gruppe på 4 huden full av en gruppe på 2 spillere.

De mente at vi var meget trege å lagde propp på banen. Beskjeden kom da vi skulle putte på hull 7 mens de nettopp hadde slått ut på hull 8.

Foran disse 2 var det et hav av plass he he:-)

Mer til saken. Har ikke blitt truffet enda, men dersom noen kommer litt vel nære synes jeg det holder lenge å pegge opp ballen.

Problemet for mange er at de ikke rooper FOOOOOORE!! høyt nok. Slår man langt (og skjevt) må man bruke stemmen skikkelig.

Personlig har jeg også fått kjeft for å rope FOOOOOORE! for høyt ;-)

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Eva, i din shotgun-turnering din var visstnok noen flighter forsinket da de kom til hull 1, og det er nok grunnen til "innflettingen" og problemene ved tee 1.

Når det gjelder hull7/hull 8 spiller det ingen rolle om spillerne på hull 8 etter din mening skulle ha vært på hull 4 eller 5, de var på hull 8 og da skulle du ha ventet til det var klar bane.

Hvis du kan din etikette oppfører du deg deretter.

xx

over 16 år siden

xx

Pepper, hvis noen av flightene var forsinket da de kom til hull 1, gjorde det jo ikke saken noe bedre for de som kom bak dem i turneringen (og som da trolig allerede hadde ventet en god del), at ansvarlige i klubben da i tillegg slipper ut 2-3 nye flighter før turneringsdeltakerne får fortsette?

Golfrunder som tar mellom 5 og 6 timer er generelt noe dritt, og i en turnering helt håpløst. Ikke rart at noen og enhver kan bli utålmodig da, og gjerne vil få avsluttet runden sin raskest mulig.

jesus maria

over 16 år siden

jesus maria

Det der med å pegge opp skjeve baller, når avsenderen har slått et bomslag og gaulet "fore" så godt han kan, synes jeg er håpløst. Unntaksvis gjelder naturligvis når avsender forsettelig eller uten fornuft dæljer løs mot andre golfere, eller ikke varsler om skjeve slag.

JanB

over 16 år siden

JanB

Tjente en pils på å treffe en tysker.
På hull 11 på R.C.G.Campoamor her i Spania spiller vi gjerne over dogleg (skog og kratt). Hullet er ikke mer enn 300 meter og også nedover med dogleg høyre. På andre siden av green er det omlag 30-50 meter til andre spillere og hull 15 og 16.
Tilslaget var bra, retningen helt perfekt og da alle i ballen hadde slått gikk vi for å se hvor ballen lå på green. Men nei da. Der stod en mann 40 meter bak green og pekte på låret sitt. En meter tyske gloser av de jeg ikke lærte på realskolen kom mot oss. Han var tydelig ikke nevneverdig skadet, da han ruslet helt uberørt videre. På neste tee kunne de andre ikke dy seg lenger og kom med en klapp på skulderen og lovnad om minst ett glass på hull 19.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Jeg har i sin tid sett en fyr få en drive rett i kjeven så blod og gørr sprutet. Det er ikke det vakreste jeg har sett. Den som går på en golfbane har ansvar begge veier - både for å rope fore og for å følge med på verden rundt seg. Det er viktig å skille mellom de som går for tidlig og de som slår et skjevt slag og roper fore. To helt forskjellige situasjoner...

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Eva.
Les det du skrev. Hvis du allerede var lei av å vente så ble det ikke bedre av at du hindret flyten i banen.
Dette med at de som har kommet lengst skal spille først syndes det mye mot. At de slapp ut flere spillere på banen før dere var ferdige var ingen unnskyldning for deg for å presse deg utenom vanlig ordning. Og det var jo flere enn deg bak deg som også ville bli berørt av ytterligere forsinkelser.
Men, hun på hull 8 skulle ha ropt Foore, det har du rett i.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg er selvfølgelig enig i at man skal rope så høyt man kan når man ser at ballen går et sted hvor den kan treffe mennesker. Og helt enig med Sam, som presiserer at det er stor forskjell på å slå "for tidlig" og slå feil.

Jeg synes også det er viktig å presisere at det er like mye medspillernes ansvar å rope. Har inntrykk av at mange glemmer det, og skylder på den som slo.

Jeg mener likevel - og dette er min personlige innstilling - at vi må innse at vi faktisk kan bli truffet av en ball når vi er på en golfbane. Ulykker skjer, og det er ikke alltid man rekker å rope før det er for sent.

jesus maria

over 16 år siden

jesus maria

Meget enig i siste avsnitt GB.

Og apropos...

over 16 år siden

Og apropos...

Rop heller "FORE" en gang for mye enn en gang for lite. Gjerne også litt for høyt enn litt for lavt. Står du og lurer på om ballen kan komme i nærheten av noen, eller du er usikker på hva som befinner seg i området der ballen ser ut for å lande - rop! Ikke minst rop så tidlig som mulig, ikke stå å se på hvordan det går med ballen....... "Fore"klask" (klask er som kjent lyden av ball mot hode.....).

Avslutningsvis - det er ingen unnskyldning å si at man ikke så hvor ballen gikk. Så man det ikke kan man anta at den ikke gikk der man regnet med, og avhengig av hvor i geografien man befinner seg er det kjapt en mulighet at ballen er på vei mot en intetanende stakkar

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Selv om jeg er enig i teorien din, "Og apropos...", så fungerer det ikke slik i praksis. Hvis alle skulle brøle FOOOOOOOOORE hver gang ballen gikk mot en skog eller et blindt område ville man hørt slike skrik hele tiden.

Og det skjer ikke. I praksis ropes det hvis ballen er på vei mot en annen fairway, eller selvfølgelig når man SER at den er på vei mot et menneske.

Hvis jeg slår ut i motsol og ikke ser ballen min, roper jeg ikke FOOORE hvis det kjentes ut som et greit treff. Kanskje jeg burde, men jeg kan aldri huske å ha sett noen andre gjøre det.

Derfor mener jeg også at vi bør være litt overbærende om en ball skulle lande i nærheten av oss.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Men den som slår en ball mot en fairway jeg står på og som ikke er blind og likevel ikke roper - han kan ikke forvente seg at den ballen som traff en meter unna meg er i samme stand og stilling når han kommer frem til den. Nå lærte jeg noe lenger oppe i tråden - så fra nå av blir det merkepenn i baggen slik at jeg kan skrive dust eller fore på ballen - det er morsommere enn å pegge den opp eller tråkke den ned.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Javel. Og hvor stor er sjansen for at du står på en fairway, Sam?

Egentlig...?

(mihihi)

Enur

over 16 år siden

Enur

GB: Jeg tror han bare glemte å skrive at det var nabofairwayen til det hullet han egentlig spilte som han sto på! :-)

jesus maria

over 16 år siden

jesus maria

Han står på fairwayen til den som slår ut skjønner du vel. Feil fairway altså. Skal vi se.. Hva var tema igjen..?

Kamikaze

over 16 år siden

Kamikaze

Når skal man skrike ? Hvis jeg ser at ballen min er på vei mot en gruppe, men kommer til å lande 10-15m til siden og dermed garantert ikke vil treffe noen så skriker jeg ikke fordi det ikke er nødvendig at noen bøyer seg ned og dekker seg til. Likevel vil noen høre ballnedslaget og oppfatte situasjone som farlig og bli drittsure og kjefte fordi jeg ikke skrek.
Et FORE-rop er forstyrrende for mange og bør ikke misbrukes.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

GB og Enur, dere er bare misunnelige fordi en høyhcp'er som meg driver dere ut når jeg først er i nærheten av å treffe ballen.

Det er andre-slagene mine som sjelden havner i fairway eller på greenen. Men det er fordi at jeg spiller med bitte-bittesmå smidde jern og ikke oversized Hippo køller slik som GB.

så det så.... mobbere.

Enur: Fairwayer er ikke naboer - det er det bare mennesker som er. (Den fikk jeg klem på gitt.....)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, god unnskyldning, Sam. Med 499 av 500 urene balltreff burde du definitivt skifte til større køller som kler deg bedre.

Topic: Enig med Kamikaze. Ingen vits i å skrike hvis du ser at ballen bommer med 10 meter. Da er det greiere å holde opp en unnskyldene hånd i etterkant.

Bare pass på at hånden ikke ser ut som en nazihilsen på avstand :-)

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Bedre med et rop for mye enn ett for lite.... jeg skjønner ikke hvordan man kan se på 300 meters hold om man bommer med 2 eller 10 meter, men så bruker jeg briller også da.

Blind høne

over 16 år siden

Blind høne

Ingen problemer å følge ballen 300m med øynene så lenge den går i noenlunde rett linje fra deg, men stor sett slår jeg aldri mer enn 250m med rull.

oi

over 16 år siden

oi

250 meter rull? Hvor langt slår du den i lufta da?? ;) hohoho

Yngve

over 16 år siden

Yngve

nå er det sjeldent jeg ser noen slå 300 meter+(har sett det 3 ganger i år, og alle 3 av samme person) så det problemet har ikke jeg, men jeg roper heller en gang for mye enn en gang for lite, samtidig som jeg også vurderer situasjonen.
slår jeg en liten skru(nei, ikke med vilje, siden jeg ikke er god nok til å være sikker på akkurat det slaget) så er det lett å se om den fortsetter ut mot siden eller fortsetter mot menneskene foran.

uansett så er det noe dritt å skremme folk på banen, ogjeg vil heller skremme dem med et rop enn en ball som er nær ved å treffe.

Blind Høne

over 16 år siden

Blind Høne

Lær deg å lese

Nærsynt Elg

over 16 år siden

Nærsynt Elg

lær deg humor!

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Nemlig Yngve. Det er hele poenget - heller et rop for mye enn et for lite. De 300 meterne var et forsøk på en fleip over alle på foumet som påstår at de slår så langt.... den seriøse delen av det er at dybdeforståelse på langt hold ikke alltid er enkelt

c

over 16 år siden

c

Hei SS - er enig med deg - dybdeforståelse er vanskeligere dess lengre bort man er. Er man på hjemmebane så har man litt erfaring etter hvert, men er man på en ukjent bane så hadde det vært enkelt å bruke kikkert for å se hvor langt unna de er de foran. De kan jo brukes til det også, ikke bare lengde til pinnen. DET hadde jo også hjulpet på hastighetene på banen. Mange har vel ett noe overdrevent tro på egen lengde og venter litt lenge før de slår.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Lasermåler kan speede opp spillet noe grusomt mye. Men i feile hender er det ikke fullt så tidsbesparende. Jeg har spilt noen irriterende runder i år med spillere som absolutt ikke trenger nøyaktig avstand. Det å måle fra alle mulige vinkler var veldig viktig.
De som er treige er treige uansett utstyr.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Bare en liten bemerkning. Laser skal ikke brukes mot folk. Kan skade synet hvis jeg ikke husker feil.

I tillegg er det ikke alltid overdreven tro på egne lengder, men at man faktisk tar høyde for at man slår et bra slag.

Jeg vet hvor langt jeg slår, men det er ikke alltid ballen går så langt pga dårlige balltreff.

Jeg venter uansett til folk er utenfor min potensielle rekkevidde før jeg slår. Noe som forøvrig medfører en del masing hvis jeg spiller sammen med ukjente. Da hører jeg innimellom "nå kan du slå de er langt nok unna" Jeg sier nei, til jeg er sikker selv.

Ofte kan nok nærgående baller komme av mas fra andre i gruppen bak som mener at det er klart siden de ikke er i stand til å slå så langt selv.

Spilleren dunker til for ikke å irritere de han går sammen med og risikerer dermed å treffe de foran ved et godt balltreff.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

hvilket er et godt argument for å la de kortslående slå først...

c

over 16 år siden

c

Er ikke så sikker på at det er så skadelig men det er jo ikke noe problem å rette den mot tralla eller annet i nærheten av folka.

Jeg regner med som en selvfølge at du, SF tilbyr dine medspillere i din ball å slå først da, selv om du kanskje har honnøren, så ikke alle står og venter på deg til du har slått da. Så har det ikke så mye å si.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Jeg har spilt med Simen og vet at han kan slå driver over 300 meter. Men jeg skjønner at ukjente i gruppa kan bli noe irritert hvis man har en dårlig dag. F.eks hvis man må vente og vente og vente på at de foran skal komme seg vekk, for så at spilleren dæljer en ball 300 meter til venstre for der man sikter. For så å slå enda en ball som duffes i vannhinderet :) Eventuelt de som har lyst å gå inn på to på alle par5-hull men som aldri er i nærheten. Slike spillere skaper også kø på en bane.

Simen: Nå var ikke dette spesielt myntet på deg da :)
Men når du har dårlige dager kan det nok føles slik for dine medspillere.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Selvsagt skal man vente til spillerne er forbi potensiell lengde på driven. SF har helt rett i det.

Sam først - Simen etterpå. Hoi. Der fant jeg en kul måte å ta honnøren på.

simen fulland

over 16 år siden

simen fulland

Gunnar, det er en selvfølge. Den som er klar slår først.

Og Gunder , det positive med meg når jeg har en dårlig dag er at når andre ballen går til skogs også, så stryker jeg hullet , hvis det ikke er slagspill da;-)

I tillegg velger jeg hvis det er mye folk på banen å ikke gå for green på et par 4 selv om jeg kan med en god drive. Da deler jeg opp og spiller som alle andre.

Men har jeg bestemt meg og vil gå for'n venter jeg til folk er langt nok unna uansett om andre mener jeg kan slå eller ikke. Sikkerheten bør alltid komme først.

Dæven nå høres jeg fornuftig ut he he;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her